tamponin käyttö

hihhuli

mulla on alkaneet menkat ne on ollu pari kertaa ja haluaisin uida. että voiko tamponia käyttää jos ei ole ollu monta vuotta menkat??? olen kuullut että sitä ei suositella jos ei ole ollut paria vuotta menkat. onko joku teistä alottanu käytön parin kerran jälkeen???

3

488

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ainakin

Siteet on ollu jo ajatuksena niin ällö, että en ole niitä ikinä kokeillut. Siis aloin käyttämään tamponeja heti ekoista menkoista lähtien. Olin 12.

Ekaks käytin asettimellisia Tampaxin minejä, mut pian huomasin, että asetin on enemmän tiellä kuin avuksi. Mulla on niin lyhyet paikat, että jos käyttää asetinta, niin tamponi tökkää helposti johonkin kohdunnapukkaan tai vastaavaan ja se ei oo yhtään kivaa.

• vaihda tamponi heti

jos todella aiot uida tamponin kanssa, muista vaihtaa se heti uimisen jälkeen. Tamponi imee vettä ja veden mukana se imee itseensä myös bakteereja ja pöpöjä. Veri on bakteereilla loistava kasvualusta.
      Aloin käyttää tamponia heti kuukautisteni alettua. Ei siihen pitäisi olla mitään estettä, opettele vain rauhassa asettamaan tamponi paikalleen. Sisäänpanoputken kanssa voit harjoitella, muttei se mikään välttämättömyys ole. Sormituntuma on tärkeä opetella ja oikea kulma. Jos asetat tamponin vinoon, se voi tuntua ilkeältä ja "painavalta".

• Minttu

Edellinen vastaaja sanoi, että jos tamponin laittaa vinoon, se voi tuntua ilkeältä, mutta kun nyt ekakertalaiselle neuvotaan, niin väännetään rautalangasta: Tamponi kannattaa tähdätä vähän taaksepäin vinoon, suunnilleen ristiselkää kohti. Silloin on parhaimmat todennäköisyydet onnistua. Ei siis suoraan ylöspäin, kuten monet luulee! Kannattaa varmaan aluksi ihan tunnustella sormella sitä emättimen kulmaa, sehän voi olla myös jommalle kummalle sivullekin vinossa.

Kun tamponi on oikein paikoillaan, sen ei pitäisi tuntua yhtään. Itse muistelen kuitenkin ensimmäisillä käyttökerroilla tunteneeni tamponin olemassaolon koko ajan, vaikka se oli ihan oikein paikoillaan. Eli jos satut olemaan herkkä, saatat ihan oikeasti alkuun tuntea tamponin. Mitään "painamisen" tai ulos pyrkimisen tunnetta ei kuitenkaan saisi olla. (Tampaxit muuten täyttyessään alkavat pyrkiä ulos ja sen tuntee ihan selvästi. Ero OB:hen siis laajenemissuunnassa: Tampaxit laajenee pituussuunnassa ja OBt leveyssuunnassa.)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      4906
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3486
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2943
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2915
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      8
      2727
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      55
      2270
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      38
      1763
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1690
    9. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1681
    10. Maailmassa monta

On ihmeellistä asiaa. 😮
      Ikävä
      16