Ruumiinlämpö 35,5 astetta

Anonyymi-ap

Ruumiinlämpöni on aina ollut 35,5° eli ns. lievä hypotermia, joten vilakkaa on, varsinkin nyt, kun vuokranantajani pitää talvisin asunnon lämmön 17 asteessa. Olen huomannut, että kaikkein autuaallisimpia hetkiä elämässä ovat nykyään lämpimät iltapäiväunet.

Kun vedän jalkaan tiiviit, pitkät, paksut duunarisukat, ne lämmittävät paremmin kuin villasukat. Sitten pitkä alusvaatekerrasto, olohousut ja flanellipaita. Sen jälkeen nukkumaan kahden painavan ja paksun mummopeiton eli puumaltäkin alle, sukulaisvainailta perittyjä täkkejä.

Siinä kun syvänukkuu tunnin tai puolitoista, niin herää niin totaalisen raukeana ja lämpimänä, ettei sellaista oloa tule edes saunan jälkeen. Olo on luuhun asti hehkuvan lämmin, joka lihas on täysin velttona ja tuntuu kuin kelluisi pehmeässä pilvessä. Ah autuutta!

7

93

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Minkälainen lämmitys huoneistossasi on?

• Minkälainen lämmitysmuoto? Eikös tuo 17 astetta ole liian kylmä, suositus lienee 21-22 astetta?

• Anonyymi

Niin mutta jos ei ole ilmannut lämpöpatteria niin eihän se patteri lämmitä.

• Anonyymi kirjoitti:

Niin mutta jos ei ole ilmannut lämpöpatteria niin eihän se patteri lämmitä.

Nii. Kannattanee sekin tehdä mutta jos vuokraisäntä on tietoisesti säätänyt lämpötilan ad 17 astetta ei ilmaaminenkaan yksin auta. Ja kävikö tässä ilmi oliko aloittajan asunnossa ilmattavat patterit vai esim. lattialämmitys?

• Anonyymi

20-21 astetta on riittävä lämpötila.

• Anonyymi

Vuokralaisilla on oikeus vuokranalennukseen, jos koti ei pyytämälläkään lämpiä.

Energiayritys Motiva suosittelee makuuhuoneisiin 18-20 ja oleskelutiloihin 20-21 asteen lämpötiloja.

Mikäli lämpötila laskee alle 18 asteen, se on jo vuokralaiselle vuokranalennusperuste, jota voi vuokranantajalta vaatia.

Lähde: https://yle.fi/a/3-9196397

• Anonyymi

Ote jutusta:

"Terveystarkastaja varmistaa asunnon kylmyyden

Lämpö on tärkeää terveyden lisäksi myös asumisviihtyvyydelle.

– Pitemmän päälle asunto, jonka lämpötila on 18 astetta, tuntuu viileältä. Mikäli lämpötila laskee alle 18 asteen, se on jo vuokralaiselle vuokranalennusperuste, jota voi vuokranantajalta vaatia.

– Vaateeseen kirjoitetaan, kuinka monelta päivältä ja minkä verran vuokranalennusta halutaan, Anne Viita sanoo.

Vuokranantajat tiedustelevat valtakunnallisesta etujärjestöstään ohjeita, miten vuokranalennuspyyntöihin tulisi suhtautua.

– Suhteessa kaikkiin kysymyksiin, joita saamme, näistä kysytään kuitenkin melko vähän, toteaa Suomen Vuokranantajien toiminnanjohtaja, lakimies Mia Koro-Kanerva.

Hän muistuttaa, että ennen mahdollisia korvauksia, asunnon kylmyys täytyy todentaa.

– Ei riitä, että vuokralainen vain soittaa ja sanoo, että jäätyy asunnossaan.

– Vuokralainen voi tilata terveystarkastajan, joka mittaa lämpötilat. Kun meillä on asiantuntijan näkemys siitä, onko asunnossa kylmä, missä kohtaa ja mahdollisesti mistä se johtuu, alamme keskustella vuokranalennuksesta. Ne ovat todella tapauskohtaisia ja osapuolten neuvoteltavissa, Mia Koro-Kanerva jatkaa.

Vuokralaisten toiminnanjohtajan, Anne Viidan mukaan pääkaupunkiseudulla terveystarkastajalle on ruuhkan takia puolen vuoden jono.

– Omaehtoinen selvitys on nopeampi tie. Osa riidoista sujuu neuvottelemalla, osa menee kuluttajariitalautakuntaan."

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      38
      4659
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3195
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      272
      2376
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2247
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      165
      2079
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1661
    8. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1642
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1289
    Aihe