Viereisessä rapussa asuu nainen, joka on aivan toimintakyvytön neurolepti-injektion takia. Aivan sama minulla. Kumpikin nukumme päivät pitkät. En ole näköjään ainoa.,
Toimintakyvyttömyyttä neurolepteistä
32
342
Vastaukset
- Anonyymi
Jospa usutat senkin ulkomaille.
- Anonyymi
Taidat olla katkeroitunut ihminen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taidat olla katkeroitunut ihminen.
No kukapa ei tällä foorumilla olisi, vai ihanko hyvää hyvyttäään täällä ihmiset jatkuvasti valittaa?
- Anonyymi
Aloittaja kertoo " en näköjään ole ainoa ". Se viittaa siihen, että hän ei kuitenkaan tunne viereisen rapun naista, niin mistä voi tietää, että hän nukkuisi päivät, ja onko nainen kertonut saavansa injektioita ?
Toimintakyky voi olla huono muistakin syistä kuin lääkkeistä johtuen.- Anonyymi
Läheinen tuntee tämän naisen, niin siksi tietää. Kuulo on häneltä myös mennyt, niin kuin itseltänikin.
- Anonyymi
Vähän liikaa kiinnitetään joka sanaan huomiota. Ei ole mitään syytä keksiä ihmisistä tarinoita.
- Anonyymi
Aloitus pitää paikkansa siinä mielessä, että kyllä, neuroleptit ja niiden käyttäminen heikentää merkittävästi toiminta ja työkykyä.
Tämän voin kuitata ja todistaa täysin paikkansapitäväksi. Koska näin tapahtui ainakin minun kohdallani. Ja voin sanoa, että käytin niitä elämästäni todella, todella ja liian pitkään.
Siksi nämä käypähoitosuositukset ja ovatko ne vieläkin terveydenhuollossa käytössä ja voimassa, että kyseisiä lääkkeitä pitäisi muka käyttää säännöllisesti ja koko elämän ajan psykoosien ennaltaehkäisemiseksi ovat itse asiassa aika lailla viturallaan ja vääriä. Tai pitää sanoa, että ei ole olemassa riittävän paljon tutkimusdataa siitä, onko yksilölle terveydelle hyväksi esim. käyttää neuroleptejä liian suuriannoksisia määriä, tai liian pitkään.- Anonyymi
Itsekin pääsin jo vuosia sitten eroon neurolepteistä, vaikkakin lääkärin mielestä olisi pitänyt jatkaa, nimenomaan ennaltaehkäisyksi mahdollista psykoosia vastaan.
Myös aikoinaan pitkän laitoshoidon päättyessä minulle kivenkovaan väitettiin, että lääkkeitä täytyy sitten syödä koko loppuelämä.
Toimintakykyyni lääkkeet ei kamalasti vaikuttaneet, työkyky oli mennyt jo ennen lääkkeiden käytön aloittamista, enkä sitä enää takaisin saa.
Jäljet jäi vuosien lääkityksistä, kognitiivisia vaikeuksia, ja hermostosairaus tuli jäädäkseen.
Uskon täysin, että jotkut pystyvät pääsemään lääkkeistä eroon, ja pärjäilemään riittävän hyvin. Toki on myös heitä, jotka valitettavasti eivät välttämättä pärjää. - Anonyymi
Teetkö vielä haastaviakin hommia?
- Anonyymi
Neuroleptien takia minullakin on monenlaista auttajaa. Jos ei olisi neuroleptejä, pärjäisin toiminnallisesti aivan hyvin.,
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itsekin pääsin jo vuosia sitten eroon neurolepteistä, vaikkakin lääkärin mielestä olisi pitänyt jatkaa, nimenomaan ennaltaehkäisyksi mahdollista psykoosia vastaan.
Myös aikoinaan pitkän laitoshoidon päättyessä minulle kivenkovaan väitettiin, että lääkkeitä täytyy sitten syödä koko loppuelämä.
Toimintakykyyni lääkkeet ei kamalasti vaikuttaneet, työkyky oli mennyt jo ennen lääkkeiden käytön aloittamista, enkä sitä enää takaisin saa.
Jäljet jäi vuosien lääkityksistä, kognitiivisia vaikeuksia, ja hermostosairaus tuli jäädäkseen.
Uskon täysin, että jotkut pystyvät pääsemään lääkkeistä eroon, ja pärjäilemään riittävän hyvin. Toki on myös heitä, jotka valitettavasti eivät välttämättä pärjää.Lääketieteen ammattilaisille suunnattu Duodecim - lehti opastaa mm. näin:
Pitkäaikaishoidossa oleviin potilaisiin on pidettävä säännöllisesti yhteyttä.
Sairaudelle on luonteenomaista suuri alttius uusiutua.
Psykoosilääkkeiden lopettaminen ja vajaakäyttö suurentaa relapsin riskiä viisinkertaiseksi.
Lääkkeiden haittavaikutukset ekstrapyraminaalioireet agitaatio, sedaatio, heikentävät halukkuutta jatkaa lääkitystä.
Relapasien ehkäisy ja ylläpitolääkityksen jatkuvuuden tukeminen ovat avohoidon keskeisiä tehtäviä.
Pelkkä faktojen opettaminen masennuksesta ja sen hoidosta ei riitä, vaan lääkityksen käyttöä olisi tuettava säännöllisin puhelinkontaktein. Puheluista huolehtii hoitaja joka seuraa masennuksen lieventymistä ja lääkehaittoja ja antaa neuvoja ja emotionaalista tukea.
Olen joskus kirjannut muistiinpanoihini näitä Duodecimista lukemiani juttuja. Ne kuvastavat mielestäni hyvin sitä hoitoidentiteettiä johon lääkäreitä ja hoitaja koulutetaan ja jota psykiatrinen hoitojärjestelmä ylläpitää. En yhtään ihmettele tuota lääkkeiden pakkosyöttämistä ja käytön kyttäämistä. En yhtään ihmettele myöskään että työntekijäpula on kova jos heidän työtehtäviin kuuluu kotona avohoidossa olevien potilaiden lääkkeiden käytön seuraaminen. Olisi hyödyllisempääkin tekemistä kuin juoksuttaa potilaita milloin kenenkin vastaanotoilla tai tunkeutua heidän koteihinsa lääkkeen seurannan takia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lääketieteen ammattilaisille suunnattu Duodecim - lehti opastaa mm. näin:
Psykoosilääkkeiden lopettaminen ja vajaakäyttö suurentaa relapsin riskiä viisinkertaiseksi.
Lääkkeiden haittavaikutukset ekstrapyraminaalioireet agitaatio, sedaatio, heikentävät halukkuutta jatkaa lääkitystä.
Relapasien ehkäisy ja ylläpitolääkityksen jatkuvuuden tukeminen ovat avohoidon keskeisiä tehtäviä.
Pelkkä faktojen opettaminen masennuksesta ja sen hoidosta ei riitä, vaan lääkityksen käyttöä olisi tuettava säännöllisin puhelinkontaktein. Puheluista huolehtii hoitaja joka seuraa masennuksen lieventymistä ja lääkehaittoja ja antaa neuvoja ja emotionaalista tukea.
Olen joskus kirjannut muistiinpanoihini näitä Duodecimista lukemiani juttuja. Ne kuvastavat mielestäni hyvin sitä hoitoidentiteettiä johon lääkäreitä ja hoitaja koulutetaan ja jota psykiatrinen hoitojärjestelmä ylläpitää. En yhtään ihmettele tuota lääkkeiden pakkosyöttämistä ja käytön kyttäämistä. En yhtään ihmettele myöskään että työntekijäpula on kova jos heidän työtehtäviin kuuluu kotona avohoidossa olevien potilaiden lääkkeiden käytön seuraaminen. Olisi hyödyllisempääkin tekemistä kuin juoksuttaa potilaita milloin kenenkin vastaanotoilla tai tunkeutua heidän koteihinsa lääkkeen seurannan takia.Tällähetkellä hallituksessa on huomattavasti kovemmat arvot, kuin humanistipelleillä. Voi hyvinkin olla, että hyväksytään enemmän itsemurhia, ja psykoosisairaat jätetään heitteille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tällähetkellä hallituksessa on huomattavasti kovemmat arvot, kuin humanistipelleillä. Voi hyvinkin olla, että hyväksytään enemmän itsemurhia, ja psykoosisairaat jätetään heitteille.
Eikös sen TerapeuttiVillen pitäisi siellä ajaa oikeudenmukaista ja kaikille hyvää hoitoa.
Vai onko hänkin koulutettu samoilla tiedoilla ja asenteilla kuin tuo duodecim lehti kertoo. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lääketieteen ammattilaisille suunnattu Duodecim - lehti opastaa mm. näin:
Olen joskus kirjannut muistiinpanoihini näitä Duodecimista lukemiani juttuja. Ne kuvastavat mielestäni hyvin sitä hoitoidentiteettiä johon lääkäreitä ja hoitaja koulutetaan ja jota psykiatrinen hoitojärjestelmä ylläpitää. En yhtään ihmettele tuota lääkkeiden pakkosyöttämistä ja käytön kyttäämistä. En yhtään ihmettele myöskään että työntekijäpula on kova jos heidän työtehtäviin kuuluu kotona avohoidossa olevien potilaiden lääkkeiden käytön seuraaminen. Olisi hyödyllisempääkin tekemistä kuin juoksuttaa potilaita milloin kenenkin vastaanotoilla tai tunkeutua heidän koteihinsa lääkkeen seurannan takia.Psykoosilääkkeiden lopettaminen nostaa psykoosiriskiä on vähän hassu väite, koska eiväthän tutkijat osaa edes määritellä relapsia koherentisti. Tutkimuskatsauksessa Definitions of relapse in trials comparing antipsychotic maintenance with discontinuation or reduction for schizophrenia spectrum disorders: A systematic review tutkittiin, miten skitsofrenian relapsia määriteltiin relapsikokeissa ja havaittiin, että 81 kokeessa käytettiin 54 eri määritelmää relapsille ja niistä kuusi oli sekä luotettava että viittasi kliinisesti merkitsevään psykoosiin.
Tieteessä ja etenkin lääketieteessä pitäisi olla päivän selvää, että et voi tutkia ilmiötä, jota et osaa edes määritellä. Tutkijat eivät osaa määritellä skitsofrenian relapsia luotettavasti. Se on vähän sama, kuin jos syövän uusiutumiselle olisi lähes kaikissa tutkimuksissa oma määritelmänsä, ja vain 8,6 % niistä viittaisi itse syövän uusiutumiseen eli syöpäkasvaimeen ja olisi peräti samanaikaisesti luotettavia eli uusiutumisen määrittämiseen käytettäisiin luotettavaa mittaria (joka skitsofrenian relapsissa on kyselylomake, syöpäkasvaimen yleensä jokin biomarkkeri tai monta eri biomarkkeria).
Jo tuosta tutkimuskatsauksesta voi päätellä, että suuri osa noista ns. psykooseista ei ole psykooseja lainkaan ja tämä "psykoosiriski" laskee skitsofreenikoiden sosiaalista toimintakykyä arvioivan meta-analyysin Time-dependent effect of antipsychotic discontinuation and dose reduction on social functioning and subjective quality of life–a multilevel meta-analysis 3,26-kertaisesta 1,65-kertaiseksi pelkästään sillä, että poistetaan kokeet, joissa potilaat vieroitetaan äkillisesti neuroleptiltä:
"However, subgroup 2-level meta-analyses showed that whilst no differences were found for NRS (k = 5, n = 692, OR = 0.66, p = 0.343; 95% CI [0.28 to 1.57]), relapse was more likely after discontinuation than maintenance in RCTs (k = 24, n = 3970, OR = 3.26, p < 0.001; 95% CI [2.33 to 4.56]). This difference became smaller, yet remained significant when all of the 12 aforementioned abrupt-switch placebo controlled efficacy trials were removed (k = 13, n = 933, OR = 1.65, p = 0.017; 95% CI [1.11 to 2.45])."
Lopettaminen ainakin kyseisen meta-analyysin perusteella oli yhteydessä parempaan sosiaaliseen toimintakykyyn ja 3,84-kertaiseen todennäköisyyteen olla työelämässä:
"Participants who discontinued antipsychotic medication were more likely to be employed compared to participants who maintained antipsychotic treatment (k = 3, n = 426, OR = 3.84, p < 0.001; 95% CI [2.13 to 6.93])."
Vaikka näyttö tapansa mukaan (alan lääketieteellinen näyttö on usein varsin heikkolaatuista) oli heikkolaatuista ja vinouman riski suuri, tutkijat totesivat, ettei tutkimusastelma eikä vinouman riski selittäneet paremman sosiaalisen toimintakyvyn ja lääkkeiden lopettamisen yhteyttä:
"In support of the validity of our effects, however, we did not find evidence that the study design or the risk of bias moderated the effect of maintenance vs. discontinuation/dose-reduction on social functioning in the subgroup analyses. Furthermore, the stability analyses confirmed the robustness of effects and the meta-regression analyses predicting effect sizes on social functioning by months of follow-up supported the putative time-dependent effect in favour of discontinuation/dose-reduction with increasing follow-up length. "
Vaikka vertailu on hieman keinotekoista, niin miksi 1,65-kertainen riski psykoosin relapsiin, jota tutkijat eivät siis osaa edes määritellä luotettavasti, olisi mielenkiintoisempi hoidon näkökulmasta kuin 3,84-kertainen todennäköisyys olla työelämässä ja parempi sosiaalinen toimintakyky? Suurin tekijä, mikä sairauden hoidossa aiheuttaa kustannuksia on pitkittynyt työkyvyttömyys ja työelämän ulkopuolelle jääminen, ja senhän pystyy aika koherentisti määrittämään. Ihminen yleensä on joko töissä tai ei ole töissä, sitä ei tarvitse ainakaan 54 eri määritelmällä kuvata. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Neuroleptien takia minullakin on monenlaista auttajaa. Jos ei olisi neuroleptejä, pärjäisin toiminnallisesti aivan hyvin.,
Valitettavasti kaikki neuroleptien käyttäjät eivät pärjää ilman neuroleptejä. Päinvastoin useat neuroleptien käyttäjät kuvittelevat pärjäävänsä ilman, huonoin seurauksin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valitettavasti kaikki neuroleptien käyttäjät eivät pärjää ilman neuroleptejä. Päinvastoin useat neuroleptien käyttäjät kuvittelevat pärjäävänsä ilman, huonoin seurauksin.
Eikö olekin perin kummallista, että ainakin minä pärjään huomattavasti paremmin ilman neuroleptejä. Alkoholi on jäänyt pois "harrastuksista" ja sen mukanaan tuomat lieveilmiöt. Enää ei tarvitse pelätä sitä, että lähden alkoholin aiheuttamana impulsiivisesti baariin ja tulen hyväksikäytetyksi. Oh jees, sitäkin ennätti elämäni aikana tapahtua aivan liian monta kertaa. Ainakin sen kolme kertaa. Toimintakyky on parantunut huomattavasti 10 vuoden takaisesta. Psykooseja en ole itsessäni havainnut. Keisarina ilman vaatteita en ole kaduilla juoksennellut. Enkä ole koskaan kuvitellut olevani mitään sellaista, jota, tai mitä en ole. En näe näkyjä, enkä kuule harhoja.
Missäköhän vaiheessa minä sitten alkaisin taas edellisen kirjoittajan mielestä seota, että tarvitsisin "säännöllistä lääkitystä"? Kerro ihmeessä ja valaise minuakin, jos olen mielestäsi niin tietämätön. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö olekin perin kummallista, että ainakin minä pärjään huomattavasti paremmin ilman neuroleptejä. Alkoholi on jäänyt pois "harrastuksista" ja sen mukanaan tuomat lieveilmiöt. Enää ei tarvitse pelätä sitä, että lähden alkoholin aiheuttamana impulsiivisesti baariin ja tulen hyväksikäytetyksi. Oh jees, sitäkin ennätti elämäni aikana tapahtua aivan liian monta kertaa. Ainakin sen kolme kertaa. Toimintakyky on parantunut huomattavasti 10 vuoden takaisesta. Psykooseja en ole itsessäni havainnut. Keisarina ilman vaatteita en ole kaduilla juoksennellut. Enkä ole koskaan kuvitellut olevani mitään sellaista, jota, tai mitä en ole. En näe näkyjä, enkä kuule harhoja.
Missäköhän vaiheessa minä sitten alkaisin taas edellisen kirjoittajan mielestä seota, että tarvitsisin "säännöllistä lääkitystä"? Kerro ihmeessä ja valaise minuakin, jos olen mielestäsi niin tietämätön.No tuollaiset kirjoittajat eivät ole itse kokeneet psykoosia tai käyttäneet neuroleptejä. Ne ovat sellaisten kirjoittamia, että niille kannattaa viitata kintaalla.,
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missäköhän vaiheessa minä sitten alkaisin taas edellisen kirjoittajan mielestä seota, että tarvitsisin "säännöllistä lääkitystä"? Kerro ihmeessä ja valaise minuakin, jos olen mielestäsi niin tietämätön.Minullakin kun päihteet jäivät pois, niin ei ole ollut tarvetta neurolepteille. Psykooseja ei ole koskaan tullut muuten kuin päihteiden takia.
Kun syy poistuu, voi seurauksetkin poistua.
Lääkkeettömänä mennyt jo monta vuotta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No tuollaiset kirjoittajat eivät ole itse kokeneet psykoosia tai käyttäneet neuroleptejä. Ne ovat sellaisten kirjoittamia, että niille kannattaa viitata kintaalla.,
Ollaanpa koettukin, monet psykoosit, kera päihteiden.
Neuroleptejäkin tuli käytetty viitisentoista vuotta.
Että älä sinä väitä tuiki tuntemattomista ihmisistä ja heidän kokemuksistaan yhtään mitään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikös sen TerapeuttiVillen pitäisi siellä ajaa oikeudenmukaista ja kaikille hyvää hoitoa.
Vai onko hänkin koulutettu samoilla tiedoilla ja asenteilla kuin tuo duodecim lehti kertoo.Kai siellä muutama muukin sitä yrittää, mutta totuushan on että rahat on loppu.
Toinen ongelmahan on, että terveydenhuollolla on vähän tapana ylihoivata ihmisiä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, ja jotkut taas pärjäävät ihan hyvin. Olemme erilaisia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kai siellä muutama muukin sitä yrittää, mutta totuushan on että rahat on loppu.
Toinen ongelmahan on, että terveydenhuollolla on vähän tapana ylihoivata ihmisiä.Joitain ylihoivataan, joitain alihoivataan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missäköhän vaiheessa minä sitten alkaisin taas edellisen kirjoittajan mielestä seota, että tarvitsisin "säännöllistä lääkitystä"? Kerro ihmeessä ja valaise minuakin, jos olen mielestäsi niin tietämätön.Ei ole mitenkään perin kummallista. Päinvastoin. Oletushan on että ihmiset pärjäävät ilman neuroleptejä.
Mutta kun kysyit, niin itse kysyisin lääkäriltä, että onko se ihan normaalia, että kuvittelen että puhutaan minusta silloin kun puhutaan ”kaikista” neuroleptien käyttäjistä, tai niistä jotka kuvittelevat pärjäävänsä ilman, mutta eivät pärjää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uskon täysin, että jotkut pystyvät pääsemään lääkkeistä eroon, ja pärjäilemään riittävän hyvin. Toki on myös heitä, jotka valitettavasti eivät välttämättä pärjää.Goknitiivista naisen rakkautta tässä odotanki
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tällähetkellä hallituksessa on huomattavasti kovemmat arvot, kuin humanistipelleillä. Voi hyvinkin olla, että hyväksytään enemmän itsemurhia, ja psykoosisairaat jätetään heitteille.
Olet ehkä kommunisti, ehkä jopa vihreä?!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Psykoosilääkkeiden lopettaminen nostaa psykoosiriskiä on vähän hassu väite, koska eiväthän tutkijat osaa edes määritellä relapsia koherentisti. Tutkimuskatsauksessa Definitions of relapse in trials comparing antipsychotic maintenance with discontinuation or reduction for schizophrenia spectrum disorders: A systematic review tutkittiin, miten skitsofrenian relapsia määriteltiin relapsikokeissa ja havaittiin, että 81 kokeessa käytettiin 54 eri määritelmää relapsille ja niistä kuusi oli sekä luotettava että viittasi kliinisesti merkitsevään psykoosiin.
Tieteessä ja etenkin lääketieteessä pitäisi olla päivän selvää, että et voi tutkia ilmiötä, jota et osaa edes määritellä. Tutkijat eivät osaa määritellä skitsofrenian relapsia luotettavasti. Se on vähän sama, kuin jos syövän uusiutumiselle olisi lähes kaikissa tutkimuksissa oma määritelmänsä, ja vain 8,6 % niistä viittaisi itse syövän uusiutumiseen eli syöpäkasvaimeen ja olisi peräti samanaikaisesti luotettavia eli uusiutumisen määrittämiseen käytettäisiin luotettavaa mittaria (joka skitsofrenian relapsissa on kyselylomake, syöpäkasvaimen yleensä jokin biomarkkeri tai monta eri biomarkkeria).
Jo tuosta tutkimuskatsauksesta voi päätellä, että suuri osa noista ns. psykooseista ei ole psykooseja lainkaan ja tämä "psykoosiriski" laskee skitsofreenikoiden sosiaalista toimintakykyä arvioivan meta-analyysin Time-dependent effect of antipsychotic discontinuation and dose reduction on social functioning and subjective quality of life–a multilevel meta-analysis 3,26-kertaisesta 1,65-kertaiseksi pelkästään sillä, että poistetaan kokeet, joissa potilaat vieroitetaan äkillisesti neuroleptiltä:
"However, subgroup 2-level meta-analyses showed that whilst no differences were found for NRS (k = 5, n = 692, OR = 0.66, p = 0.343; 95% CI [0.28 to 1.57]), relapse was more likely after discontinuation than maintenance in RCTs (k = 24, n = 3970, OR = 3.26, p < 0.001; 95% CI [2.33 to 4.56]). This difference became smaller, yet remained significant when all of the 12 aforementioned abrupt-switch placebo controlled efficacy trials were removed (k = 13, n = 933, OR = 1.65, p = 0.017; 95% CI [1.11 to 2.45])."
Lopettaminen ainakin kyseisen meta-analyysin perusteella oli yhteydessä parempaan sosiaaliseen toimintakykyyn ja 3,84-kertaiseen todennäköisyyteen olla työelämässä:
"Participants who discontinued antipsychotic medication were more likely to be employed compared to participants who maintained antipsychotic treatment (k = 3, n = 426, OR = 3.84, p < 0.001; 95% CI [2.13 to 6.93])."
Vaikka näyttö tapansa mukaan (alan lääketieteellinen näyttö on usein varsin heikkolaatuista) oli heikkolaatuista ja vinouman riski suuri, tutkijat totesivat, ettei tutkimusastelma eikä vinouman riski selittäneet paremman sosiaalisen toimintakyvyn ja lääkkeiden lopettamisen yhteyttä:
"In support of the validity of our effects, however, we did not find evidence that the study design or the risk of bias moderated the effect of maintenance vs. discontinuation/dose-reduction on social functioning in the subgroup analyses. Furthermore, the stability analyses confirmed the robustness of effects and the meta-regression analyses predicting effect sizes on social functioning by months of follow-up supported the putative time-dependent effect in favour of discontinuation/dose-reduction with increasing follow-up length. "
Vaikka vertailu on hieman keinotekoista, niin miksi 1,65-kertainen riski psykoosin relapsiin, jota tutkijat eivät siis osaa edes määritellä luotettavasti, olisi mielenkiintoisempi hoidon näkökulmasta kuin 3,84-kertainen todennäköisyys olla työelämässä ja parempi sosiaalinen toimintakyky? Suurin tekijä, mikä sairauden hoidossa aiheuttaa kustannuksia on pitkittynyt työkyvyttömyys ja työelämän ulkopuolelle jääminen, ja senhän pystyy aika koherentisti määrittämään. Ihminen yleensä on joko töissä tai ei ole töissä, sitä ei tarvitse ainakaan 54 eri määritelmällä kuvata.Terveydenhuolto on täynnä erilaisia linjanvetoja, jopa suomalaisten Hyte alueiden välillä. Näihin törmää jatkuvasti kun käy keikkalääkäreillä, jotka ovat tottuneet toisen hytealueen käytäntöihin.
Missä vaiheessa teidän hytealueella otetaan diabeetikoilta silmänpohja kuvaus? Poistuuko se silmänpohjan kuvauksen tarve sillä, että joku diabeetikko ei halua uskoa sitä että diabetes on totta? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lopetin seinään neuroleptit aikanaan. Pärjäsin mainiosti 23 vuotta. Sitten tuli uusi akuutti tilanne, jonka takia menin psykoosiin. Olisiko pitänyt 23 vuotta syödä neuroleptejä? Ei missään nimessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lopetin seinään neuroleptit aikanaan. Pärjäsin mainiosti 23 vuotta. Sitten tuli uusi akuutti tilanne, jonka takia menin psykoosiin. Olisiko pitänyt 23 vuotta syödä neuroleptejä? Ei missään nimessä.
Tässä kommentissa tulee selvästi esille lääkäreiden järkyttävät hoitokäytännöt ja suuri tietämättömyys psyykkisistä sairauksista ja niistä lääkkeistä joita he potilailleen tarjoavat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun kerroin lääkärille lopettaneeni neuroleptin syönnin, hän yritti kovasti saada minua jatkamaan käyttöä ennaltaehkäisynä.
Sanoin hänelle, että jos joskus tulee eteen tilanne, että tarvitsisin lääkkeitä, niin sitten asiaa voidaan katsoa uudelleen.
Olen ollut jo monta vuotta ilman neuroleptiä.
- Anonyymi
Tein nuorempana töitä kotihoidossa ja hoidettavien joukossa oli muutama noin 40+ mies, joille lääke annettiin injektiona ja eivät paljon muuta tehneet kuin tupakoivat ja istuskelivat tai nukkuivat.
- Anonyymi
Ymmärsittekö te työntekijät että miesten elimistö oli lamaannutettu ja käytös johtui juuri niistä lääkeinjektioista joita hänelle annettiin?
- Anonyymi
Mitäs jos kävisit panemassa sitä 🤔 (vaikka väkisin)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1293497- 851825
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151591Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541342VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu901184Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1071151- 681069
- 65954
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k80905Oli pakko saada sut suuttumaan
Muuten et olis jättäny rauhaan. Miks miehet häiritsee intiimeil wa viesteillä vaik kieltää niit tekemästä20887