Mistä löytäisin osaavan lääkärin?

Anonyymi-ap

Sairastan skitsoaffektiivista häiriötä. Olen 10 vuotta käyttänyt julkista terveydenhuoltoa ja kyllästynyt siihen kuinka epäammattitaitoisia hoitajia ja lääkäreitä joudun kohtaamaan. Ihan perusasioista on puutteita, kuten potilaan kohtaaminen ja kuuntelu. Lisäksi erikoistuvat lääkärit eivät tunne sairauttani kovinkaan hyvin, koska tuntuvat juuri aloittaneet työelämän. Nykyinen lääkärini on jopa niin ylimielinen, että ei edes vaivaudu kysymään vanhemman kollegan apua hoitoni yksityiskohdissa. Luin juuri asiavirheitä lääkärin kirjauksesta. Olin noudattanut edellisen lääkärin ohjeita vähentää lääkitystä, mutta nykyinen lääkäri käänsi asian niin, että olisin omaehtoisesti tehnyt päätöksiä...

Viimeinen pisara oli katteettomat lupaukset uudesta ajasta, jossa katsottaisiin nykyisen hoitoni tilanne. Selvää on se, että voin huonosti.

Asun Helsingissä. Onko täällä päin joku hyvä yksityislääkäri, jota kannattaa suositella?

26

417

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Entäs jos olit sanonut vaikka lääkärille että voisiko lääkitystä vähentää, niin ottivat sen että olet halunnut itse vähentää.
      Kun on lääkärin vastaanotolla on katsottava että esittää asiansa niin selvästi ettei tulkinnat mene myttyyn.
      Ja asia on niinkin että lääkäreillä on sama koulutus , joten en usko että joku toinen lääkäri muuttaisi mitenkään lääkitystäsi . Mutta etkö voisi mennä psykologin juttusille asiasta että saisit rauhassa selittää miten itse koet tilanteesi.
      Ja on unohdettava se alemmuuden tunne jossa kuvitellaan lääkärin. Katsovan vinosti potilasta.

• Anonyymi

Minä soitin mielenterveyspäivystykseen kerran ja siellä muutettiin lääkitystä. Kun sitten menin omalääkärille niin palauttiin entiseen lääkitykseen. Mulla vointi vaihtelee paljon, mutta peruslääkitystä ei muuteta, ellen käy päivystyksessä. Eli toinen lääkäri voi määrätä eri määriäkin. Kannattaa yrittää saada aika omalle lääkärille.

• Anonyymi

Arvasin, että ensimmäinen vastaus on tätä keittiöpsykologiaa ja kommenttia muuttaa omaa asennetta. Kiitos vaan, mutta tätä on kokeiltu nyt vuosia.

Sairas ihminen yleensä on heikko, mutta ei kykenemätön

• Anonyymi

Tuon kirjoittaja onkin sama, joka kaikilla henkisen hyvinvoinnin palstoilla puolustelee ammattilaisia ja suurin piirtein väittää valittavia kirjoittajia sairaiksi.
        Tiedän kokemuksesta, että psykiatritkin joskus kirjoittelevat teksteihinsä vähän mitä sattuu.
        Voivat kääntää potilaan sanoman päinvastaiseksi, tai kirjoittaa jotain, mitä potilas ei ole edes sanonut, tai häneltä ei ole kysytty, ja muka vastaus on silti kirjattu.
        Isoksi ongelmaksi ajattelin itse julkisella puolella sitä, kun psykiatrit vaihtuivat jatkuvasti. Joka käynnillä uusi lääkäri, aina joutui kertomaan kaiken alusta alkaen, ei ehtinyt tutustumaan puolin eikä toisin.
        Yksityisillä en ole koskaan käynyt, sen verran köyhähkö tapaus. Eli en valitettavasti osaa suositella ketään. Kyllä varmasti hyviä ja päteviä psykiatreja on olemassa, on heitä julkisellakin puolella, sitä ei voi kieltää. Aina ei vaan osu kohdalle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuon kirjoittaja onkin sama, joka kaikilla henkisen hyvinvoinnin palstoilla puolustelee ammattilaisia ja suurin piirtein väittää valittavia kirjoittajia sairaiksi.
        Tiedän kokemuksesta, että psykiatritkin joskus kirjoittelevat teksteihinsä vähän mitä sattuu.
        Voivat kääntää potilaan sanoman päinvastaiseksi, tai kirjoittaa jotain, mitä potilas ei ole edes sanonut, tai häneltä ei ole kysytty, ja muka vastaus on silti kirjattu.
        Isoksi ongelmaksi ajattelin itse julkisella puolella sitä, kun psykiatrit vaihtuivat jatkuvasti. Joka käynnillä uusi lääkäri, aina joutui kertomaan kaiken alusta alkaen, ei ehtinyt tutustumaan puolin eikä toisin.
        Yksityisillä en ole koskaan käynyt, sen verran köyhähkö tapaus. Eli en valitettavasti osaa suositella ketään. Kyllä varmasti hyviä ja päteviä psykiatreja on olemassa, on heitä julkisellakin puolella, sitä ei voi kieltää. Aina ei vaan osu kohdalle.

Tämä onkin todella huono homma, kun kyseessä on mielenterveysongelma. Kaikki virheet voi lopulta kääntää potilasta vastaan, koska kyseessä voi olla taas sairauteen kuuluva harhaluulo.

Aika kykenemätön potilas onkin erityisesti jos sairaus väsyttää. Useat lääkärit käyttävät tilannetta häikäilemättömästi hyväkseen.

Minulla oli kerran yksi lääkäri, joka kysyi mitä minulle kuuluu silleen aidosti ja kuunteli. Olin vähän ihmeissäni. Harmikseen oli talossa vain vieraileva tähti. Todennäköisesti sai muualta töitä.

• Anonyymi

Valitettavasti tämän foorumin vakiokävijöissä taitaa olla vain hoidonvastaisia ihmisiä, eli heistä tuskin kukaan koskaan haluaa löytää tai etsiä osaavaa lääkäriä.

Pahoin siis pelkään, että joudut etsimään sitä jostain muualta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Valitettavasti tämän foorumin vakiokävijöissä taitaa olla vain hoidonvastaisia ihmisiä, eli heistä tuskin kukaan koskaan haluaa löytää tai etsiä osaavaa lääkäriä.

Pahoin siis pelkään, että joudut etsimään sitä jostain muualta.

Täällä taas tuomitaan tuntemattomia ihmisiä, hienoa. Ja näköjään tarkkaan tiedetään ( luullaan ) porukkaa vakiokävijöiksi.
        Voin sen verran kertoa, että en ollut koskaan hoidonvastainen, hoidon ansiosta pääsin parempaan kuntoon.
        Ihmisillä on täysi oikeus antaa palautetta kokemastaan, on se sitten positiivista tai negatiivista. Antaahan sitä muutkin, miksi se olisi niin eri asia, jos sen tekee joku mt-kuntoutuja tai vaikka potilaskin ?
        Aika naurettavaa, ehkä säälittävääkin, että on ihmisiä, jotka tekevät päätelmiä ihmisistä edes tuntematta heitä, tietämättä heistä yhtään mitään.
        Vaan eipä näistäkään koskaan taideta eroon päästä...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Täällä taas tuomitaan tuntemattomia ihmisiä, hienoa. Ja näköjään tarkkaan tiedetään ( luullaan ) porukkaa vakiokävijöiksi.
        Voin sen verran kertoa, että en ollut koskaan hoidonvastainen, hoidon ansiosta pääsin parempaan kuntoon.
        Ihmisillä on täysi oikeus antaa palautetta kokemastaan, on se sitten positiivista tai negatiivista. Antaahan sitä muutkin, miksi se olisi niin eri asia, jos sen tekee joku mt-kuntoutuja tai vaikka potilaskin ?
        Aika naurettavaa, ehkä säälittävääkin, että on ihmisiä, jotka tekevät päätelmiä ihmisistä edes tuntematta heitä, tietämättä heistä yhtään mitään.

Pyydän heti anteeksi, kun rupeat luettelemaan niitä osaavia lääkäreitä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pyydän heti anteeksi, kun rupeat luettelemaan niitä osaavia lääkäreitä.

En ala laittamaan kenenkään nimiä tänne.
        Kunnioitan jonkinlaista yksityisyydensuojaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En ala laittamaan kenenkään nimiä tänne.
        Kunnioitan jonkinlaista yksityisyydensuojaa.

En epäile yhtään, etteikö aito hoidonvastustaja saisi outoa lämmintä euforista tunnetta jos hän pystyisi estämään hyvien lääkäreiden yhteystiedot yksityisyyden suojaan vedoten, niin että ihmiset joutuisivat käymään vain huonoilla lääkäreillä.

Mutta yksityisyydensuoja ei tarkoita sitä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tämä onkin todella huono homma, kun kyseessä on mielenterveysongelma. Kaikki virheet voi lopulta kääntää potilasta vastaan, koska kyseessä voi olla taas sairauteen kuuluva harhaluulo.

Aika kykenemätön potilas onkin erityisesti jos sairaus väsyttää. Useat lääkärit käyttävät tilannetta häikäilemättömästi hyväkseen.

Minulla oli kerran yksi lääkäri, joka kysyi mitä minulle kuuluu silleen aidosti ja kuunteli. Olin vähän ihmeissäni. Harmikseen oli talossa vain vieraileva tähti. Todennäköisesti sai muualta töitä.

On niitä aitojakin lääkäreitä olemassa, enemmän kuin yksi tai kaksi, tai muutama.
        Ne eivät vain aina satu osumaan omalle kohdalle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En epäile yhtään, etteikö aito hoidonvastustaja saisi outoa lämmintä euforista tunnetta jos hän pystyisi estämään hyvien lääkäreiden yhteystiedot yksityisyyden suojaan vedoten, niin että ihmiset joutuisivat käymään vain huonoilla lääkäreillä.

Mutta yksityisyydensuoja ei tarkoita sitä.

Heheh..
        En ole hoidon vastustaja, hoidon avulla sain psyykeni parempaan kuntoon.
        En koe olevani ihminen, jonka pitäisi laittaa nettiin yhtään kenenkään nimiä, ja se on ihan oma asiani. Jos se ei sovi sinulle, niin voivoi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Heheh..
        En ole hoidon vastustaja, hoidon avulla sain psyykeni parempaan kuntoon.
        En koe olevani ihminen, jonka pitäisi laittaa nettiin yhtään kenenkään nimiä, ja se on ihan oma asiani. Jos se ei sovi sinulle, niin voivoi.

Mutta koet kuitenkin olevasi ihminen joka haluaa kommentoida diibapdaabaa ketjuun jossa pyydetään nimiä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta koet kuitenkin olevasi ihminen joka haluaa kommentoida diibapdaabaa ketjuun jossa pyydetään nimiä?

En ole ainoa, joka tänne joidenkin mielestä kirjoittelee diipadaapaa.
        En ole huomannut, että kukaan olisi laittanut yhdenkään lääkärin nimeä tänne eilisiltaan mennessä ainakaan.
        Älä takerru minun kommentteihini, niin ei tule pahaa oloa.
        Ei täällä mikään ole henkilökohtaista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aika ymmärrettävää, että täällä kirjoittelevat melkein pelkästään sairaat ihmiset. Sairauteen kuuluu usein harhaluuloja ja paranoiaa. Siitä ahdistunut ja kielteinen asenne kaikkea kohtaan.

Kun lääkäri ei pysty loihtimaan sairaan elämää paremmaksi, se on huono lääkäri, jopa suorastaan pahantahtoinen vainoaja, joka katsoo vain omaa ja lääketehtaiden etua potilaan haitaksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Osa mielenterveysongelmaisista on sellaisia, etteivät oikein pysty ilmaisemaan asiaansa. Vaikea on kenenkään saada selvää, mitä potilas tarkoittaa. Puhuu yhtä ja tarkoittaa toista. Potilastietoihin tulee väkisin virheitä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aika ymmärrettävää, että täällä kirjoittelevat melkein pelkästään sairaat ihmiset. Sairauteen kuuluu usein harhaluuloja ja paranoiaa. Siitä ahdistunut ja kielteinen asenne kaikkea kohtaan.

Kun lääkäri ei pysty loihtimaan sairaan elämää paremmaksi, se on huono lääkäri, jopa suorastaan pahantahtoinen vainoaja, joka katsoo vain omaa ja lääketehtaiden etua potilaan haitaksi.

Niinpä, tässä oli taas kaksi kirjoitusta, joita pahasti pelkään. Lääkärin ja sairaanhoitajan virheet laitetaan potilaan piikkiin. Tämän takia olen haluton työskentelemään hoitoväkeni kanssa, koska asenne on jo valmiiksi sellainen, että vika on aina potilaassa. Olen joskus jopa pohtinut, että he tietoisesti hyödyntävät tilannetta hyväkseen. Pitäisi varmaan nauhoittaa kaikki vastaanotot ja puhelut, jotta potilasturvallisuus voitaisiin taata. Sitten myöhemmin voitaisiin kuunnella, että miten tämä vuoropuhelu on mennyt. Itse olen ainakin valmis, koska minulla ei ole mitään salattavaa ulosantini suhteen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niinpä, tässä oli taas kaksi kirjoitusta, joita pahasti pelkään. Lääkärin ja sairaanhoitajan virheet laitetaan potilaan piikkiin. Tämän takia olen haluton työskentelemään hoitoväkeni kanssa, koska asenne on jo valmiiksi sellainen, että vika on aina potilaassa. Olen joskus jopa pohtinut, että he tietoisesti hyödyntävät tilannetta hyväkseen. Pitäisi varmaan nauhoittaa kaikki vastaanotot ja puhelut, jotta potilasturvallisuus voitaisiin taata. Sitten myöhemmin voitaisiin kuunnella, että miten tämä vuoropuhelu on mennyt. Itse olen ainakin valmis, koska minulla ei ole mitään salattavaa ulosantini suhteen.

Ja jos potilaalla on vaikeuksia ilmaista itseään, niin on varmaan inhimillistä olettaa joko lääkärin tai sairaanhoitajan tukevan potilasta niin, että ulosanti on puolin ja toisin selkeää. Se on ammattitaidon puutetta tai laiskuutta ajatella, että mt-potilas on osaamaton surkimus.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun vuosien varrella näkee/on nähnyt kymmeniä lääkäreitä, niin eiköhän joukossa ole myös niitä huonompia.
        Tai ammattitaito voi toki ollakin hyvä, mutta se, miten lääkäri kohtaa potilaan, on joskus jokseenkin hakusessa. Ei tätäkään voi yleistää.
        Etkä edelleenkään voi oikeasti tietää, ketkä tänne kirjoittelevista on sairaita, ja ketkä eivät.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja jos potilaalla on vaikeuksia ilmaista itseään, niin on varmaan inhimillistä olettaa joko lääkärin tai sairaanhoitajan tukevan potilasta niin, että ulosanti on puolin ja toisin selkeää. Se on ammattitaidon puutetta tai laiskuutta ajatella, että mt-potilas on osaamaton surkimus.

Kyllä joissain lausunnoissa voi olla jotain virheitä.
        Joskus lääkäri on kirjoittanut asiasta päinvastoin, mitä hänelle on kertonut. Joskus on laitettu ns, sanoja suuhun, että potilas olisi muka sanonut jotenkin, mitä ei oikeasti ole sanonut.
        Tuollaistakin tapahtuu, onko se sitten inhimillinen virhe, tai mihin lienee perustuu.

• Anonyymi

Suomesta ei valitettavasti löydy osaavia lääkäreitä, kannattaa mennä ulkomaille esim. Saksaan hakemaan apua missä terveydentilasi otetaan tosissaan ja sinua kuunnellaan.

Suomessa lääkäreitä kiinnostaa vain puoskarointi ja korkea palkkansa, näin se vaan menee ja on todettu pitkällä aikavälillä.

"Olen 10 vuotta käyttänyt julkista terveydenhuoltoa ja kyllästynyt siihen kuinka epäammattitaitoisia hoitajia ja lääkäreitä joudun kohtaamaan. Ihan perusasioista on puutteita, kuten potilaan kohtaaminen ja kuuntelu."

• Anonyymi

Voi niitä osaavia sieltäkin luetella, ettei mene pelkäksi haaveiluksi.

• Anonyymi

Aloittaja: Tein valituksen suoraan nykyiselle lääkärilleni, koska tilanne ahdistaa minua. Hän ei tietenkään ymmärrä mitään eikä kommentoi, mutta ainakin soittaa minulle tänään. Toivottavasti osaa käyttäytyä asiallisesti eikä syyttele. Oma valitukseni lähinnä kohdistui siihen, että olen kaivannut hoitoni hienosäätöä jne.

• Anonyymi

Jos psykiatrilla menee ihan jo lääkityksen lisääminen ja vähentäminen sekaisin, niin hänet otetaan Valviran tarkkailuun ja ehkä hän menettää lääkärinoikeutensa. Psykiatrin ammatti perustuu oikeastaan vain ja ainoastaan lääkkeiden käyttämiseen ja jos ihan tällainenkin peruskohta menee pieleen, niin sellainen psykiatri ei taida olla työkykyinen.

• Anonyymi

Kyllä tämä lääkäri on määrännyt ihan oikein lääkkeitä yksittäin, mutta lääkitykseni kokonaiskuvaa ei ole tarkasteltu. Lisäksi hän on ollut haluton kuuntelemaan minua sen suhteen, että nykyinen antipsykootti ei vaan sovi minulle. Nyt jätin tämän antipsykootin pois, kun en enää kestänyt haittavaikutuksia. Olen nyt kuukauden ollut ilman, mutta harhat eivät ole vielä palautuneet.

• Anonyymi

tulee nyt tässäkohtaa mieleen, että apua tarvitsee on aina vaan yhä useampi ja potilasjonot kasvaa. On tällöin luonnollista, että lääkärit kiireessä voivat näyttää etteivät osaa ja eivät kuuntele. Mulla auttaa hyvä, kuunteleva psykiatrinensairaanhoitaja ja lääkitystä ei muutella ilman oman lääkärin lupaa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Valtion alijäämä = yritystukien määrä = 10 mrd. euroa

Mutta persut eivät vaan suostu tasapainottamaan valtion budjettia, vaikka yritystuet on tiedetty haitallisiksi. Miksi p
      Maailman menoa
      25
      4935
    2. Poliisien suosikkipuolueet ylivoimaisesti: Kokoomus ja persut

samoin on armeijan henkilöstön kanssa. Sen sijaan sekä vihreät, vasliitto ja SDP ovat hyljeksittyjä puolueita poliisien
      Maailman menoa
      150
      4740
    3. Suomi käyttää sosiaalietuuksiin suhteessa eniten rahaa koko maailmassa

Suomi käyttää sosiaaliturvaetuuksiin enemmän rahaa suhteessa bruttokansantuotteeseen kuin mikään muu maa maailmassa. Su
      Maailman menoa
      209
      4711
    4. Sdp, Vihreät ja vasemmistoliitto muuttumassa naisten puolueiksi?

Sdp 64 % naisia, vihreät 70 % naisia ja vasemmistoliitto 60 % naisia. Ilmankos ne puolueet ajaa autoilevien kantasuomal
      Maailman menoa
      118
      4551
    5. Epäonnistunut "Tuppurais-operaatio" kaatoi Purran hallituksen

Persut yrittivät viimemetreillä häivyttää omaa täydellistä epäonnistumistaan syyttämällä opposition edustajaa nimettömil
      Maailman menoa
      13
      3640
    6. Ostaisitko sinä rempattavan asunnon Italiasta tai jostain muualta ulkomailta, mistä?

Ella Kanninen on tehnyt Italiassa asuntokaupat. Hän kertoo Instagramissa kierrelleensä viime kesänä Toscanassa katselema
      Asunnot ja asuminen
      19
      2344
    7. Jenni Alexandrova ja Toni Lähde ratkeavat liitoksistaan - Tällainen on uusperhe!

Radiojuontaja Jenni Alexandrova ja Diili-tuttu Toni Lähde ovat pariskunta, joka elää uusperhearkea. He ovat ostaneet uud
      Suomalaiset julkkikset
      3
      2118
    8. Romanttinen ystävänpäivä?

Millainen olisi hyvä ystävänpäivä hänen kanssaan?
      Ikävä
      66
      1637
    9. Vähän fiksumpi Nimi kisa ? :=)

Kirjoita teidän etunimet allekkain. Jos nimissä on joku kirjain sama, poista se. Tee sama tarkistus kaikille kirjaimill
      Ikävä
      24
      1444
    10. Kaisa Juuso eroaa

Jää välittömästi sairaslomalle. Onko nyt Keskisarjan vuoro?
      Perussuomalaiset
      185
      1191
    Aihe