Vanhempien "huolehtiminen"

Anonyymi-ap

Ärsyttää, kun vanhempani luulevat olevansa kovinkin lempeitä ja periksiantavia, eivätkä tajua miten tiukkoja ovat. He yrittävät puuttua jokaiseen asiaan, ovat rajoittameet puhelinaikani ja puhelimen käyttöni, ja muutenkin lapset joutuvat tekemään kotitöitä useamman päivässä. Kenelläkään lapsella ei edes ole omaa huonetta, vaan neljä isointa lasta jakavat yhden, melko pienen huoneen. Vanhemmillani taas on kaksi työhuonetta, joista toinen on suhteellisen iso. Vanhempani eivät käy säännöllisesti töissä, joten perheen rahatilanne on huono.

Olemme kaavailleet muuttoa monta vuotta. Mutta ennen talomme myymistä, täytyy tehdä remonttia, jonka eteen vanhemmat eivät tee mitään. vaan sanovat meille tuon tuostakin: "Kyllä me muutamme nopeammin, jos teette kotitöitä, jotka auttavat arkeamme!", yms. Sanomalla taloamme pieneksi tai pyytämällä omaa huonetta joistakin talon vinteistä, (Joita on monta, mutta niitä ei remontoida vaan ne ovat vanhempien tavaroille) vanhemmat loukkaantuvat.

Puhelimen käytöstä... No, vanhemmat rajoittavat puhelinajan 1h 30min, sovelluksia ei pysty lataamaan ilman vanhempien lupaa, Youtube yms. videosovellukset estetty, whatsapp saadaan, mutta vanhemmat tarkistavat viestit, hakuhistoria näkyy, kaikki niin sanottu yksityisyys on poissa, pelejä ei saa ladata, näkyy kuinka monta minuuttia olet käyttänyt jotain tiettyä sovellusta, puhelin aukeaa klo 10 aamulla ja sulkeutuu klo 19 illalla, kaikki sähköpostiini tullut tulee myös vanhempieni sähköposteihin, millekään sivustolle ei pysty menemään ilman vanhempien lupaa. Vanhemmat pakottavat ulos, yrittävät saada ottamaan jonkin liikuntaharrastuksen, pakottavat käymään harrastuksissa, koulusta saadaan hyviä numeroita, yhteinen huone siivotaan kaksi kertaa viikossa, isoveljeni saa hakata minua milloin vain, emme vietä joulua, luultavasti koska lahjoihin menisi liikaa rahaa. Meillä ei saa olla mitään salaista, karkit täytyy jakaa, kaupassa ei saa käydä yksin.

Jos pahoitat vanhemman mielen vahingossa, sinua haukutaan itsekkääksi ja ajattelemattomaksi, kehotetaan ajattelemaan muitakin ja miettimään, onko niin mukavaa aiheuttaa omalle vanhemmalle ahdistusta, pakotetaan pyytämään anteeksi. Vanhemmat uhriutuvat ja alkavat itkeä, jos et tee kotitöitä, sanovat että ovat tehneet töitä aamusta asti. Ehkä he tietävät, että meille tulee siitä huono omatunto, joten meidän on pakko tehdä kotitöitä.

Vanhempani osaavat olla lempeitäkin, tietenkin. Rakastan heitä, enkä missään nimessä luopuisi heistä. Tiedän, ehkä tämä on kiittämätöntä. Ehkä minun pitäisi olla kiitollinen siitä, mitä vanhempani antavat minulle? Niin olenkin, minulla on huono omatunto, koska tiedän, että maailmassa on paljon enemmän ongelmia, joillakin on asiat paljon huonommin. Miksi valitan, ehkä vanhempani luovat sääntöjä suojellakseen? Minua vain ärsyttää, antakaa anteeksi.

0

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Theermannilla kulkee!

Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
        Kotimaiset julkkisjuorut
        105
        7151
      2. Näin unta viime yönä

Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
        Ikävä
        47
        4946
      3. Esivaihdevuodet, menopaussi

https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
        Sinkut
        56
        2791
      4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
        Tunteet
        5
        2298
      5. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
        Kuhmo
        10
        1288
      6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
        Maailman menoa
        184
        1214
      7. Olen jälleen pahoillani

Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
        Ikävä
        92
        1053
      8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
        NATO
        265
        917
      9. Oot vaan niin hellä

Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
        Ikävä
        30
        876
      10. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
        Maailman menoa
        179
        833
      Aihe