Hei ja lämpöiset terveiset teille kaikille rakkaat Vegasiin, Eedeniin, Pattayalle, ja erityisesti sinne Junttilan peräkylän Juntille lumiräntäolosuhteisiin täältä Chiang Maista.
Muutama perhe tulee tänään viettämään laatuaikaa tänne meille, joten pientä vaatimatonta, jopa osittain halpaakin tarjolla, myös tosin erikoista jota eivät ole ennen maistaneet.
On tullut ajan saatossa hankittua kaappiin yhtä sun toista, niin täältä thaimaasta kuin myös suomesta, joten nyt on hieman käyttöä muutamille.
Nuorisolla ja aikuisilla kun on hieman eri mieltymykset, niin poika tahtoo hoitaa kavereittensa kanssa yhdessä omat syötävänsä.
Hampurilaispuolelle ovat päätyneet, mutta ei jauhelihapihvein, joten tilasi pekonia ja naudan ulkofilekimpaleen, joista kertoi leikkaavansa tosi ohuita viipaleita wokaten tai grillaten ne hamppariin.
Jotain majoneesia valmisti jo eilen, johon näytti murskaavan runsaasti valkosipulia.
Taitaa jotain vihreää ja punaistakin sitten väliin laittaa, niin ja cheddaria tilasi.
Sämpylät on itse hankkinut.
Minä sen sijaan tällä kertaa päädyin kalkkunan rintafileisiin ja ne järjestän kypsäksi simppelisti foliokääreessä pienellä alkusavulla grillissä jossa myös vesihaude aluksi.
Ne on nyt ollut pari päivää pussissa oliiviöljyssä, sitruunamehussa, soijassa ja etikassa, jossa muutama valkosipulin kynsi myös.
Kun kypsiä niin viipaloin ne.
Appelsiinikastike on simppeli.
Foliosta nesteet kattilaan ja valkoviiniä, sekä appelisiinimehua, vähän sinappia ja suurustetta, rauhallisesti kiehauttaen, se on siinä.
Bataattimuusin teen mikäli joku sitä tahtoo lautaselleen, mutta se sopii erinomaisesti kalkkunan kanssa.
Sen oheen teen lisukkeeksi lanttukuutioita, joista minä erityisesti pidän niiden voimakkaan maun johdosta.
Olen valmiiksi keittänyt jo pieniksi kuutioiksi leikkaamiani palasia runsaasti.
Kuulotan ne sitten voissa jossa sokeria ja hunajaa, kunnes ovat kauniin ruskeita.
Koska ei ole kyse ns. yhdestä ruokailuhetkestä, vaan koko illan napostelusta, niin tarjolla on eri vaihtoehtoja makunautintoihin kalkkunan kanssa erinäisin hilloin ja hyytelöin, joista minä eniten pidän mustaherukkahyytelöstä.
Nuorison tilaamana makean puolella lataan tulemaan köyhät ritarit ja niitä varten olen hankkinut normaalia kookkaammat paahtoleivät ja antanut niiden kuivahtaa pari päivää.
Kananmunaa, maitoa, vaniliinisokeria ja kanelia, jossa liemessä niitä pyörittelen ja sitten paistan voissa molemmin puolin, kunnes saavat mukavan värin.
Niiden päälle kukin laittaa mitä hilloa tai hyytelöä tahtoo, sekä kermavaahtoa, jäätelöä tai kumpaakin.
Olen varautunut lisätilauksiin, koska ei ole ensimmäinen kerta.
Tarjolla valkoviinejä maun mukaan, ei olutta.
SYNTYMÄPÄIVÄRUOKAILUA CHIANG MAISSA.
8
127
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Hyvää syntymäpäivää! Tämä biisi perustuu myös tositapahtumiin, tapahtui eilen.
https://youtu.be/HmGQrEPkRiE?t=32 - AnonyymiUUSI
Olipa kerran jänis, joka kehuskeli olevansa nopeampi kuin kukaan muu metsän eläimistä.
– Kukaan ei voita minua, jänis sanoi. – Haastan kenet tahansa juoksemaan kanssani kilpaa.
Kukaan metsän eläimistä ei uskaltanut kilpasille – paitsi kilpikonna. Se vastasi rauhalliseen tapaansa: – Jänis hyvä, minä juoksen kanssasi kilpaa. Koska aloitamme?
– Sinäkö muka, ilkkui jänis. – Olet metsän hitain eläin. Voitan sinut aivan varmasti. Tästä tulee helppo kilpailu!
Metsän eläimet muodostivat polulle radan, ja niin juoksukilpailu saattoi alkaa. Paikoillanne – valmiit – hep! Jänis sinkautti vauhdilla matkaan ja hävisi pian näköpiiristä.
Kilpikonnakin hankkiutui liikkeelle. Se nosteli hitaasti jalkojaan ja hivuttautui senttimetri senttimetriltä eteenpäin.
Jonkin matkaa juostuaan jänis vilkaisi taakseen. Kilpikonnaa ei näkynyt missään.
– Hah! Olen niin nopea, että voin jäädä niitylle lepäämään, se tuumi ylimielisenä. Jänis istahti alas ja päätti ottaa pienet nokoset.
Sillä välin kilpikonna kulki eteenpäin askel askeleelta.
Jänis torkkui niin sikeästi, että unohti ajan kulun. Kun se viimein heräsi päiväuniltaan, se huomasi kilpikonnan olevan jo aivan maaliviivan tuntumassa.
Jänis ponkaisi jaloilleen ja juoksi täyttä vauhtia ottaakseen kilpakumppaninsa kiinni. Mutta turhaan – kilpikonna asteli jo maaliin. Se oli voittanut kilpailun hitaasti mutta varmasti.
Eläimet hurrasivat.
Jänistä harmitti. Se tajusi olleensa ylimielinen ja liian varma omista kyvyistään.
Siitä päivästä lähtien jänis ei enää kehuskellut nopeudellaan. Kilpikonna oli näyttänyt sille, että vikkelät jalat eivät tee kenestäkään muita parempaa. - AnonyymiUUSI
Valitettavasti Possondeerus sinun syntymäpäiväsi on vasta maanantaina ja olet Suomessa, ja grillauksesta et tiedä hevon paskaakaan.
Sinun ei tarvitse tietääkään, sillä sinulla ei ole koskaan kunnon lihoja eikä edes grilliä, joten unen näit.
Hauskimmaksi kommentiksesi grillauksesta valitsen sen kun kerroit että sitkeäksi (ylikypsäksi) paistettua pihviä pitää paistaa lisää ja mielikuvituskaverisi Senssu kertoi että pihvit tarjoillaan suoraan grillistä.
Sinulla Possondeeruksella on poika Jyväskylässä, jota et edes ole nähnyt Suomeen tulosi jälkeen, kuten et myöskään tytärtäsi etkä lastenlasta. Melkoinen pappa.
Jätät tuon viinan kanssa läträämisen vähemmälle ja ostat vuokrakämpän parvekkeelle sähkögrillin. Toimii ihan riittävästi tarkoituksiisi.
Senssun mielikuvituspojalle terkkuja että aitoon hampurilaiseen kuuluu jauhelihapihvi. Sen ideana on alunperin ollut se että sen voi syödä käsin ilman veistä ja haarukkaa.
Olen kokeillut muutamia kertoja laittaa possun tai naudanfileen hampparin väliin, mutta luovuin niistä kokeiluista. Se ei vaan mielestäni ole enää hampurilainen vaan se on ateria jossa on sämpylää ja pihviä.
Vai että bataattia ja lanttua, hehheh.. Ihan simppeli uuniperuna tai lohkoperunat grillikasviksilla olisi luontevampi. Kalkkuna on tiivistä lihaa ja se ei ime marinadeja sisäänsä juurikaan, joten marinointisi menee hukkaan paitsi pinnassa.
Suosittelen kypsentämään vähärasvaisen kalkkunan hiiligrillissä epäsuoralla tulella
noin 140 asteessa koska jos nostat lämpötilaa tai laitat sen tuleen, pinta palaa mutta sisältä se jää raa'aksi. Savuaromit tulee kaupanpäällisiksi.
Possut ja naudat voi tehdä suoralla tulella savussa, mutta paistoajan kanssa saa olla tarkkana. Usein 30 sekuntia per puoli riittää.
Maanantaina olet siis 64 vuotias mies, ja edelleen höperön lapsen tasolla.
2010- AnonyymiUUSI
Kiitos kun kerrot mihin minulla on varaa ja mihin taas ei ole, ja milloin tapaan lapsiani, ja valistat minua milloin on syntymäpäiväni, mitenhän olen pärjännyt ilman noita sinun viisauksiasi, olisin mielelläni tavannut sinut elokuussa kun olit täällä, niin olisimme voineet jatkaa keskustalua höperön lapsen tasolla, tämä on ensimmäinen ja viimeinen viestini tähän ketjuun...
By NumBall Maanantaina 64v. Vantaa (kotona vaimon kanssa) - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos kun kerrot mihin minulla on varaa ja mihin taas ei ole, ja milloin tapaan lapsiani, ja valistat minua milloin on syntymäpäiväni, mitenhän olen pärjännyt ilman noita sinun viisauksiasi, olisin mielelläni tavannut sinut elokuussa kun olit täällä, niin olisimme voineet jatkaa keskustalua höperön lapsen tasolla, tämä on ensimmäinen ja viimeinen viestini tähän ketjuun...
By NumBall Maanantaina 64v. Vantaa (kotona vaimon kanssa)Mahtaako maanantaina olla varaa muuhun juhlintaan, kuin laittaa vähän parmanpoikaa paahtoleivän päälle?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
By NumBall Maanantaina 64v. Vantaa (kotona vaimon kanssa)Totuus sattuu näköjään ja se ei tietenkään ole kivaa. Huomasitko taas kuinka paljastit olevasi Senssu?
- AnonyymiUUSI
"Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä."
Noinko vähän... voi mikä pettymys. - AnonyymiUUSI
"myös tosin erikoista jota eivät ole ennen maistaneet"
Senssuhan sen tietää mitä vieraat eivät ole ennen maistaneet, mutta on varmaan täysin oikeassa, sillä Senssun saviruukku-savuruutta-kokkitoho-hunajamaksa-elämyksiä ei kukaan ole aiemmin maistanut, eikä tule maistamaan toista kertaa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1417969Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde432061Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja252000- 911663
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801595Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071060Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5999- 51960
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28840- 34832