Vanhukset eivät enää pysty hoitamaan edes asioitaan. Puhelimella asiointikin on tehty tahallisesti mitä vaikeimmaksi, niin että kaikki nuoremmatkaan eivät pysy perässä. Ja vanhusten terveytensä hoitaminen ja avun saaminen on sattumanvaraista, pitää olla hyvä säkä, hyvää onnea, että saa vaivansa ja sairautensa hoidatettua. Maaseudun vanhuksilla on vaikeuksia päästä asioimaan kirkonkylään, koska bussiliikennettä ei ole ja taksikyyti on kallista.
Kuka auttaa yksinäistä vanhusta ?
26
312
Vastaukset
- Anonyymi
Taitaa ensi vuoden alussa monella ikääntyvillä kotisiivous ja muu kotiapukin olla harvenemassa, kun hallitus leikkaa kotitalousvähennystä 1600 euroon saakka vuodessa ja omavastuu tulee olemaan 150 euroa.
- Anonyymi
Mitä tarkoittaa 1600 €? Jos vuoden mittaan kerran kuussa otat siivoojan 2 h a 80€ eli 160€ kerta, niin saat kotitalousvähennyksen kahdelta kuukaudelta.
Luulevatko päättäjät, että tämä onnistuu? Todennäköisesti. siivousfirmojen asiakkaat kutistuvat puoleen entisestään, työttämyys lisääntyy, samoin pimeän työn tekeminen.
Mkr. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä tarkoittaa 1600 €? Jos vuoden mittaan kerran kuussa otat siivoojan 2 h a 80€ eli 160€ kerta, niin saat kotitalousvähennyksen kahdelta kuukaudelta.
Luulevatko päättäjät, että tämä onnistuu? Todennäköisesti. siivousfirmojen asiakkaat kutistuvat puoleen entisestään, työttämyys lisääntyy, samoin pimeän työn tekeminen.
Mkr.Hoivafirmoilla tulee menemään heikommin. Irtisanomisia tulee. Työttömiä lisää.
Rikkaat ehtivät koronan aikana rakentaa atriumpihansa ja kotinsa uusiksi
saaden 60 % vähennystä. Heillä olisi siihen ollut muutenkin rahaa,
mutta näköjään oikeistollekin kelpaa sossutuki !
Rikkaat eivät tarvitse enää vähennystä. Nyt viedään apu sitä todella tarvitsevilta.
- Anonyymi
Perusta vanhainkoti ja sinne atk tukihenkilö? Kauppa auto?
- Anonyymi
Voitko kertoa tarkemmin miten se tapahtuu ?
- Anonyymi
Toivottavasti kuolema korjaa pian, ettei laitokseenkaan joudu.
Kaksi ystävääni joutui yksityisiin laitoksiin, joista kunta ostaa paikan.
Ei siellä käynyt edes lääkäri. Hoito oli mitä sattuu.- Anonyymi
Usein sanotaan että hoito in mitä sattuu. Kukaan ei anna esimerkkejä siitä mitä se huono hoito on . Siis sano hieman tarkemmin mikä siinä hoidossa oli vikaa , silloin se in helpompi korjatakin kun tietää mitä kohtia ottaa esille valituksessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Usein sanotaan että hoito in mitä sattuu. Kukaan ei anna esimerkkejä siitä mitä se huono hoito on . Siis sano hieman tarkemmin mikä siinä hoidossa oli vikaa , silloin se in helpompi korjatakin kun tietää mitä kohtia ottaa esille valituksessa.
Ei ne mitään korjaa, kun ei kukaan valvo niitä.
- Anonyymi
Viittaan viimeiseen virkkeeseesi: noin sanovat ihmiset, jotka eivät aivan yleisesti hoida itse iteään mitenkään. Edes yksinkertaisimmilla tavoilla, eli syömällä, nukkumalla ja liikkumalla oikein ja riittävästi.
- Anonyymi
Jos tuntee olonsa ja toimeen tulemisensa huonoksi ja / tai onnettomaksi, voinee ottaa yhteyttä oman kuntansa vanhuspalveluun ja kertoa huolensa. Heidän täytyy auttaa ja opastaa ja osoittaa paikat, joista saa apua ja palvelua.
- Anonyymi
Ei millään taholla ole enää resursseja auttaa ketään, koska Orpo-Purra häijy
hallitus on leikannut rahat auttajilta. Jopa kirkolta, niistä rahoista, joilla kirkko tekee diakoniatyötä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei millään taholla ole enää resursseja auttaa ketään, koska Orpo-Purra häijy
hallitus on leikannut rahat auttajilta. Jopa kirkolta, niistä rahoista, joilla kirkko tekee diakoniatyötäOrpon puheista huolimatta apua pitää saada sitä tarvitessaan. Jos ei saa, voi tehdä reklamaation heitteillejätöstä.
- Anonyymi
Siis ei tahallisesti vaan tehty asioiminen päättäjien taholta helpommaksi. Mutta ei olla otettu huomioon että me vanhat emme ehkä pysy kärryillä jokaisen uuden muutoksen kanssa. Vaikeaa se on on kun soittaa niin mekaaninen ääni käskee valita mitä nappia on painettava. Siinä menee pasmat sekaisin ja annetaan periksi, kun ei jakseta aloittaa kolmatta kertaa uudestaan ja aina kehoitetaan gigitaalisia yhteyden ottoihin , joten ei ole helppoa nämä jutut. Mutta eihän päättäjillä ole koskaan ollut sairaille ja heikoille mitään toista mahdollisuutta . Siinä on ohitettu eräs ihmisryhmä reippaasti sivuun pitäisi olla vanhusten puhelin johon saisi soittaa ja sieltä sitten yhdistettäisiin milloin lääkärille tai jollekkin muulle taholle. Kaikki muutokset on tehty niin nopeasti että tuntuu ettei tälläisessä maailmassa kukaan voi elää normaalia elämää. Esim ihmiset jolle on kaupassa maksaminen vaikeaa kun eivät ole tottuneet vilauttamalla visaa samalla tavalla kun nuoret .itse olen kuitenkin vielä pysynyt jotenkin kärryillä ja kykenen soittamaan terveysasemalle tarpeen tullessa hoitamaan maksut ilman rahaa. Mutta moni ei kykene ja silloin heidän tulisi saada jonkinlainen vanhusten asiamies.
- Anonyymi
Juuri noin on asiain laita, ikävä kyllä. Tippujia on liikaa ja siitä ei seuraa hyvää.
- Anonyymi
Automaattivastaaminen on vihonviimeinen. Siinä sitten "roikut" ja jonotat
ja jonotuskin maksaa, vaikka et ole saanut vielä mitään palveluakaan.
Kaikki asiat eivät ole niin selkeitäkään, että kun automaatti kehottaa
valitse 1, 2, 3, 4 tai 5 aina ei tiedä, mikä olisi oikea valinta.
Kun olet jonkun vaihtoehdon valinnut sama voi alkaa uudestaan,
taas pitää valita joku numero.
Oli se sen sentään toista, kun ihminen vastasi.
Sähköiset lomakkeentäytöt ja sopimukset ovat useimmiten mahdottomia hoitaa.
Pitää soittaa firmaan ja pyytää esim. sopimukset paperisena kotiin.
Ei ole ihme, että työttömiäkin tulee lisää, kun automaatio ja robotit
laitetaan hommia hoitamaan.
Automaatio ei ole aina huono asia, mutta joissakin asioissa se on.
Pitäisi paremmin hoitaa se, että ilman tietokonetta ja tietokonetaitojakin
ihminen selviäisi asioittensa hoidosta vaivattomasti.
Nämä nuoret "nerot", kaikkien hienouksien keksijät eivät ole ehkä tulleet
ajatelleeksi, että voi koittaa heillekin aika, jolloin ei heidänkään nuppinsa
enää pelaa kovin hyvin, vaikka olisi kuinka hienot sähköiset ohjelmat ja laitteet,
he voivat jäädä yhtä avuttomiksi kuin moni iäkäs nyt. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri noin on asiain laita, ikävä kyllä. Tippujia on liikaa ja siitä ei seuraa hyvää.
Tippujista ei yhteiskunnan päättäjät välitä. He saavat tulla toimeen mitenkuten
kykenevät. Se on kyllä kamalaa, kun tulee avuttomaksi eikä ole auttajaa
lähimaillakaan. Seniorihelp-puhelinnumeroita on. Sitä kautta sain
hommattua itselleni kunnallisen turvapuhelimen, josta maksan 54 euroa
kuukaudessa. Jostakin tuli myös "kartoittaja" mitä muita palveluita tarvitsisin
ja voisin kunnallisesti saada. No, pieni eläkkeeni on pari kymppiä liian iso,
etten saa mitään hehehee, mutta oikein hyvä, että vielä huonommassa asemassa
olevat saavat.
Kunnallisen kotihoidon käyntejä voi saada riippumatta tuloista.
Tulojen mukaan tulee lasku. Se ei ole ilmaista.
Minun kohdallani eivät edellytykset koithoitoonkaan.
En ole tarpeeksi huonokuntoinen enkä tarpeeksi muistisairas tms.
Kunnon heiketessä tullaan tekemään uusi arvio. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tippujista ei yhteiskunnan päättäjät välitä. He saavat tulla toimeen mitenkuten
kykenevät. Se on kyllä kamalaa, kun tulee avuttomaksi eikä ole auttajaa
lähimaillakaan. Seniorihelp-puhelinnumeroita on. Sitä kautta sain
hommattua itselleni kunnallisen turvapuhelimen, josta maksan 54 euroa
kuukaudessa. Jostakin tuli myös "kartoittaja" mitä muita palveluita tarvitsisin
ja voisin kunnallisesti saada. No, pieni eläkkeeni on pari kymppiä liian iso,
etten saa mitään hehehee, mutta oikein hyvä, että vielä huonommassa asemassa
olevat saavat.
Kunnallisen kotihoidon käyntejä voi saada riippumatta tuloista.
Tulojen mukaan tulee lasku. Se ei ole ilmaista.
Minun kohdallani eivät edellytykset koithoitoonkaan.
En ole tarpeeksi huonokuntoinen enkä tarpeeksi muistisairas tms.
Kunnon heiketessä tullaan tekemään uusi arvio.Hyvä sulle, että kaikki vielä pelittää. Oliko se vanhusasiamies / -henkilö jo olemassa? Hänen kuuluisi pitää aiheesta älämölöä, kun tippuja-aines ei ole sitä sorttia, että huutelee ongelmistaan ja / tai hoitelee asioitaan, näitä tai muitakaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä sulle, että kaikki vielä pelittää. Oliko se vanhusasiamies / -henkilö jo olemassa? Hänen kuuluisi pitää aiheesta älämölöä, kun tippuja-aines ei ole sitä sorttia, että huutelee ongelmistaan ja / tai hoitelee asioitaan, näitä tai muitakaan.
Eipä tässä paljon pelitä. Se henkilö, joka luonani kävi kartoittamassa avuntarvettani,
koska onnistuin tilaamaan turvapuhelimen, kertoi minulle asioista ja selvitti niitä
ystävällisesti puolestani.
Kaikkia asiamiehiä on, mutta ne ovat liian hiljaa asioista.
- Anonyymi
Ei kukkaan auta wahusta. Asia vaan on niin,,,,
- Anonyymi
Ei kukaan, paitsi rahasta.
- Anonyymi
Pakko tulla yksin toimeen.
- Anonyymi
Oma apu, paras apu. Eikö tuollainen vanha viisaus ole olemassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oma apu, paras apu. Eikö tuollainen vanha viisaus ole olemassa.
Mutta kun ei pysty enää. Esimerkiksi lääkkeet ei tule ajatuksen voimalla
apteekista kotiin eikä ruuat ajatuksen voimalla kotiin eikä kivut lähde
ajatuksen voimalla. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Mutta kun ei pysty enää. Esimerkiksi lääkkeet ei tule ajatuksen voimalla
apteekista kotiin eikä ruuat ajatuksen voimalla kotiin eikä kivut lähde
ajatuksen voimalla.Kauppa- ja apteekkiasiointiin täytyy tietysti olla apua, jos ei itse jaksa, pysty, kykene. Mutta kipuihin voit vaikuttaa mm. sillä "ajatuksen voimalla". Kantsii ajatella avarammin, ottaa selvää, olla kiinnostunut, opetella, harjoitella, keskittyä ... Jo em. auttavat unohtamaan kivun edes hetkeksi.
- AnonyymiUUSI
Olen 10 vuotta harjoitellut. Kivut eivät häivy ajatuksen voimalla
eikä "asennemuutoksella". Kyllä niihin tarvitaan lääkettä.- AnonyymiUUSI
Juuu-u, ajatuksen ja asenteen liikkuvuuden ja laajuuden lisäksi täytyy myös fyysisesti olla laajasti liikkeellä. Heiluta, pyöritä, venytä, vanuta, vatkaa, pyöri ja hyöri ...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384629Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203195Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2712361Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532237- 1652079
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131632M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151289