Ateistien ja ateistien kiista tieteestä

Kaikki myöntävät, että tiede ei ole teististä eikä ateistista, vaan agnostismi on tässä asiassa ainoa todistuva asia, ei tiedetä onko Jumala olemassa vai ei. Tieteessä, tieteellisesti.

Toisaalta vain toinen väite voi olla tosi. Sikäli agnostismikaan ei ole oikea totuus tästä ikuisesta filosofisesta kysymyksestä.

Jatkuva kiista foorumeissa taas on se, että kun tiede kerran on agnostinen, niin seuraako siitä, että Jumalan saa sitten olettaa tieteessä vai ettei saa olettaa. Ateistit vetoavat siihen, ettei ole havaintoa, ja asia on niin tuntematon, ettei saada kunnollisia tieteellisiä teorioita aikaan. Teoriat Jumalan kanssa eivät ole tieteellisiä, koska eivät voi olla.

Vastaus tähän on, että teoriassa on aina myös pelkkiä oletuksia ja sitten ne vahvistuvat tai heikentyvät, kun teoria osoittautuu hyväksi tai huonoksi. Ja teoriat Jumalan kanssa ovatkin vielä teologisia ja filosofisia, harvoin niitä saadaan luonnintieteiden eksakstille tasolle. Ja paradoksaalisesti teknologian ja tieteen kehitys alkaa tehdä monet ihmeet ja Jumalan tekemiset ymmärrettäviksi ja mahdollisiksi.

Ja kiista jatkuu. Kumpikaan osapuoli ei peräänny. Monet ovat jyrkästi sitä mieltä, ettei Jumalaa saa olettaa tieteessä. Kuitenkin teistit taas vaan olettavat kielloista huolimatta. Sekä muslimi-, että Hindu- että juutalais- kristillisessä maailmassa.

Kuka voi ja osaa ruveta erotuomariksi? Jumala varmaan sanoo olevansa olemassa, mikä on Hänen perustelunsa?

Kysymys liittyy tietysti siihen, mitä tiede on. Teologiassa ja filosofiassa Jumalan saa olettaa, ainakin jotkut olettavat vaikka toiset kieltäisivät sen tieteellisyyden.

75

266

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei ole mitään kiistaa kuin sinun mielikuvituksessa. Tieteessä voidaan tutkia vain asioita mistä on havaintoja. Ja koska yhdestäkään jumalasta ei ole mitään havaintoja, ei sitä voi tutkia tieteissä.

      Huvittavaa miten yrität niin väkisin työntää jumalaasi tieteeseen. Mutta tämä vain jälleen kerran todsitaa että sinulla ei ole hajuakaan mitä tiede on tai miten sitä tehdään. ;)

      • UUSI

        Siinä on se vastapuolen väite. Minä kerroin miten siihen on vastattu, tuo ei ole vastaus siihen, kuten pitäisi, pelkkää toistoa, tuohon on jo vastattu edellä.


      • Anonyymi
        UUSI
        santtunen kirjoitti:

        Siinä on se vastapuolen väite. Minä kerroin miten siihen on vastattu, tuo ei ole vastaus siihen, kuten pitäisi, pelkkää toistoa, tuohon on jo vastattu edellä.

        Ei ole mitään vastapuolia, ne voat sinun omia harhojasi. Tieteessä ei ole mitään vastakkainasettelua, vaikka niin taas valehtelet.


      • UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole mitään vastapuolia, ne voat sinun omia harhojasi. Tieteessä ei ole mitään vastakkainasettelua, vaikka niin taas valehtelet.

        Siis sinuun mielestä Jumalaa ei tieteessä saa olettaa. Yksi ääni siihen. Ilman perusteluja tosin. Olet siis määrännyt niin.


      • Anonyymi
        UUSI
        santtunen kirjoitti:

        Siis sinuun mielestä Jumalaa ei tieteessä saa olettaa. Yksi ääni siihen. Ilman perusteluja tosin. Olet siis määrännyt niin.

        Ei tämä ole mikään minun mielipide, vaan tapa miten tiede toimii. Mutta hienoa että tulit taas todistaneeksi että sinulla ei ole hajuyakaan miten tiedettä tehdään. Miltä tuntuu ampua itseäsi jalkaan koko ajan? :D

        Ja voistiko lopettaa tuon jatkvuan ja typerän valehtelun? Se antaa sinusta aika huonon kuvan.


      • UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tämä ole mikään minun mielipide, vaan tapa miten tiede toimii. Mutta hienoa että tulit taas todistaneeksi että sinulla ei ole hajuyakaan miten tiedettä tehdään. Miltä tuntuu ampua itseäsi jalkaan koko ajan? :D

        Ja voistiko lopettaa tuon jatkvuan ja typerän valehtelun? Se antaa sinusta aika huonon kuvan.

        Trolli.


      • Anonyymi
        UUSI
        santtunen kirjoitti:

        Trolli.

        Hihi menikö hermot ja rupesit taas valehtelemaan ja herjaamaan kun kävi ilmi että olet tästäkin asiasta täysin pihalla? :D

        Olet hassu ;)


    • Anonyymi

      "Vastaus tähän on, että teoriassa on aina myös pelkkiä oletuksia ja sitten ne vahvistuvat tai heikentyvät, kun teoria osoittautuu hyväksi tai huonoksi."

      Eikä ole.

      Tieteellinen teoria on hyvin perusteltu selitys ilmiölle, joka on saavutettu käyttäen tieteellistä menetelmää ja on toistuvasti vahvistettu havaintojen ja kokeiden kautta.

      Occamin partaveitsi ottaa jumalat pois tieteestä.

      Sinulla tuntuu olevan mahdoton ymmärtää, että tieteellinen teoria on jo havaittu asia, jota on testattu kokeilla.

      Teoriat kehittyvät hypoteesistä, joka on selvinnyt kokeiden läpi.

      Jotta hypoteesi voisi olla tieteellinen hypoteesi, tieteellinen menetelmä vaatii, että sitä tulisi voida testata kokeellisesti.

      Sinun harmiksesi teistit tekevät tieteitä ihan samalla tavalla kuin ateistit. Tieteitä tekevät teistit ymmärtävät kyllä miksi mielipiteitä ei kannata sotkea mukaan. Tässä ei ole ristiriitaa muualla kuin fundamentalistejen salaliittoteorioissa.

      Nämä asiat on kyllä jo tosin kerrottu sinulle. Enkä usko sinua kiinnostavan. Mutta ehkä joskus vaivautuisit pysähtymään ja kuuntelemaan missä sinulla menee kaikki pieleen.

      • UUSI

        Teorioissa on oletuksia. Jumalan saa olettaa tai olla olettamatta. Se ratkeaa tulevaisuudessa sillä, kumpi teoria on parempi. Kyse on filosofisest ja tellogisesta teoriasta eikä luonnontieteellisestä teoriasta. Tieteellisen teorian kriteeri on silloin erilainen.

        Käsityksemme eroaa myös siinä, mitä tiede on. Sinä lasket filosofian ja teologian tietyt koulukunnat tieteen ulkopuolelle. Niin minäkin. Ateistisen tieteen, ääripään.

        Sinä vaan vänkäät omaa narratiiviasi ja minä omaani, ja keskustelu on jumissa. Tässä tarvitaan erotuomari eikä kummankaan toistoa oikeassa olemisestaan.


      • Anonyymi
        UUSI
        santtunen kirjoitti:

        Teorioissa on oletuksia. Jumalan saa olettaa tai olla olettamatta. Se ratkeaa tulevaisuudessa sillä, kumpi teoria on parempi. Kyse on filosofisest ja tellogisesta teoriasta eikä luonnontieteellisestä teoriasta. Tieteellisen teorian kriteeri on silloin erilainen.

        Käsityksemme eroaa myös siinä, mitä tiede on. Sinä lasket filosofian ja teologian tietyt koulukunnat tieteen ulkopuolelle. Niin minäkin. Ateistisen tieteen, ääripään.

        Sinä vaan vänkäät omaa narratiiviasi ja minä omaani, ja keskustelu on jumissa. Tässä tarvitaan erotuomari eikä kummankaan toistoa oikeassa olemisestaan.

        Aikakautta jolloin lopetettiin tuollaiset "filosofiset teologian tieteet" kutsutaan tieteen vallankumoukseksi. Sen ansiosta aloimme pääsemään pois pimeältä keskiajalta.

        Tieteellis-tekninen vallankumous on jo noista ajoista mennyt niin valtavat harppaukset eteenpäin, ettei kukaan kaipaa sinne 1500-luvulle takaisin. (Jota sinä ymmärtämättäsi mainostat).

        Kyllä tämä on selvinnyt jo 400 vuotta sitten jota sinä luulet jonkinlaiseksi pattitilanteeksi.
        Jos luulet ateistisen ääripään olleen vallassa 1600-luvulla, niin eipä sinun historian tuntemus ole hääppöinen.


    • Tieteen ja uskonnon sekoittamisesta ei tule kuin paikkansa pitämätöntä tiedettä ja puoskaroitua uskontoa, kts. esimerkiksi kreationistien yritykset tehdä "luomistiedettä".

      Naurettavaa.

      • Anonyymi
        UUSI

        Jep. "Intelligent Design" - hölmöily tuottaa edelleenkin myötähäpeän tunteita kun siihen törmää, mitä onneksi enää ei tapahdu usein.

        Tieteessä ei etukäteen tiedetä mikä tutkittavan ilmiön mekanismina on. Mekanismi selviää vasta tutkimuksen myötä ja on silloinkin kyseenalaistettavissa ( falsifikaatio). Uskontohörhöt sen sijaan jo etukäteen päättävät "tutkimuksen" lopputuloksen (dogmi, pyhä kirja) ja ohittavat "päättelyynsä" virheiden vuoksi syntyvät ristiriitatilanteet Herran ihmeinä.

        Tieteessä ihme ei ole kelvollinen selitys millekään ilmiölle eikä mahdu tieteellisen menetelmän puitteisiin. Palstan itseään toistavalle kirjoittajalle asiaa on turha yrittää kertoa sillä hän ei halua vastaanottaa sitä(kään) tietoa.


      • UUSI

        Se on naurettavaa.

        Totuus maailmasta, maailmankuva on kuitenkin yhteistä tieteelle ja uskonnolle, sille ei voi yhtään mitään. Uskonnon mielestä todellisuudessa on Jumala ja luomista, jolloin sen saa olettaa myös tieteessä, koska tiede ei tiedä. Ateistien mielestä samasta syystä ei saa huomioida.

        Seuraako siitä, että Jumalaa ja luomista ei saa olettaa tieteessä? Ei. Saa olettaa ateismin, saa olettaa Jumalan. Tulos ratkeaa joskus tulevaisuudessa.

        Tämä kaikki on sanottu jo avauksessa, te ette keskustelu kukaan vielä asiasta. Ilmoitatte vaan että ateismi on totta, ja tieteen pitää pysyä siinä. Se on ristiriidassa sen kanssa, että tiede ei ole ateistinen.


      • UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep. "Intelligent Design" - hölmöily tuottaa edelleenkin myötähäpeän tunteita kun siihen törmää, mitä onneksi enää ei tapahdu usein.

        Tieteessä ei etukäteen tiedetä mikä tutkittavan ilmiön mekanismina on. Mekanismi selviää vasta tutkimuksen myötä ja on silloinkin kyseenalaistettavissa ( falsifikaatio). Uskontohörhöt sen sijaan jo etukäteen päättävät "tutkimuksen" lopputuloksen (dogmi, pyhä kirja) ja ohittavat "päättelyynsä" virheiden vuoksi syntyvät ristiriitatilanteet Herran ihmeinä.

        Tieteessä ihme ei ole kelvollinen selitys millekään ilmiölle eikä mahdu tieteellisen menetelmän puitteisiin. Palstan itseään toistavalle kirjoittajalle asiaa on turha yrittää kertoa sillä hän ei halua vastaanottaa sitä(kään) tietoa.

        Fundamentalistit ovat hörhöjä. Se on ihan totta. Normaalit kristityt ja teologit ja minä olemme heidän teorioitaan vastaan yhdessä tieteen käsitysten ja maallistuneiden kanssa.


      • Anonyymi
        UUSI
        santtunen kirjoitti:

        Se on naurettavaa.

        Totuus maailmasta, maailmankuva on kuitenkin yhteistä tieteelle ja uskonnolle, sille ei voi yhtään mitään. Uskonnon mielestä todellisuudessa on Jumala ja luomista, jolloin sen saa olettaa myös tieteessä, koska tiede ei tiedä. Ateistien mielestä samasta syystä ei saa huomioida.

        Seuraako siitä, että Jumalaa ja luomista ei saa olettaa tieteessä? Ei. Saa olettaa ateismin, saa olettaa Jumalan. Tulos ratkeaa joskus tulevaisuudessa.

        Tämä kaikki on sanottu jo avauksessa, te ette keskustelu kukaan vielä asiasta. Ilmoitatte vaan että ateismi on totta, ja tieteen pitää pysyä siinä. Se on ristiriidassa sen kanssa, että tiede ei ole ateistinen.

        Tässä keskustelussa on monet tuoneet esille jo aloituksen ongelman ihan aiheen mukaan.

        En ole nähnyt kenenkään muun kun sinun julistavan ateismia. Asiasta on tuotu esille hyvin selvästi miten niin teistit kuin ateistit tekevät tieteitä ihan samalla tavalla rinnakkain.

        Se että sinä vaadit muita tekemään tiedettä sinun uskonnon mukaisesti, ei ole enää tiedettä. Sinä saat ihan vapaasti tehdä itse tiedettä miten haluat, mutta jos haluat sen olevan uskottavaa, niin se vaatii oikeita tutkimuksia.

        Ihan samalla tavalla sinulla, niin kuin ID porukoilla on sama ongelma. Kun sitä tutkimustulosta ei ole, niin sillä ei ole mitään annettavaa. Se ei ole muiden tehtävä antaa sitä tulosta.


      • Anonyymi
        UUSI
        santtunen kirjoitti:

        Se on naurettavaa.

        Totuus maailmasta, maailmankuva on kuitenkin yhteistä tieteelle ja uskonnolle, sille ei voi yhtään mitään. Uskonnon mielestä todellisuudessa on Jumala ja luomista, jolloin sen saa olettaa myös tieteessä, koska tiede ei tiedä. Ateistien mielestä samasta syystä ei saa huomioida.

        Seuraako siitä, että Jumalaa ja luomista ei saa olettaa tieteessä? Ei. Saa olettaa ateismin, saa olettaa Jumalan. Tulos ratkeaa joskus tulevaisuudessa.

        Tämä kaikki on sanottu jo avauksessa, te ette keskustelu kukaan vielä asiasta. Ilmoitatte vaan että ateismi on totta, ja tieteen pitää pysyä siinä. Se on ristiriidassa sen kanssa, että tiede ei ole ateistinen.

        Jumalia ja luomista ei huomioida koska niistä ei ole mitään huomiota. Ja miksi rajoitut yhteen jumalaan, vaikka niitä on tuhansia? Miksi annat uskonon rajoitta ajatteluasi?


      • UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä keskustelussa on monet tuoneet esille jo aloituksen ongelman ihan aiheen mukaan.

        En ole nähnyt kenenkään muun kun sinun julistavan ateismia. Asiasta on tuotu esille hyvin selvästi miten niin teistit kuin ateistit tekevät tieteitä ihan samalla tavalla rinnakkain.

        Se että sinä vaadit muita tekemään tiedettä sinun uskonnon mukaisesti, ei ole enää tiedettä. Sinä saat ihan vapaasti tehdä itse tiedettä miten haluat, mutta jos haluat sen olevan uskottavaa, niin se vaatii oikeita tutkimuksia.

        Ihan samalla tavalla sinulla, niin kuin ID porukoilla on sama ongelma. Kun sitä tutkimustulosta ei ole, niin sillä ei ole mitään annettavaa. Se ei ole muiden tehtävä antaa sitä tulosta.

        Pysy aiheessa, saako tieteessä olettaa Jumalan?


      • UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumalia ja luomista ei huomioida koska niistä ei ole mitään huomiota. Ja miksi rajoitut yhteen jumalaan, vaikka niitä on tuhansia? Miksi annat uskonon rajoitta ajatteluasi?

        Yksi ääni, ei saa olettaa Jumalaa. Perustelu että on monta jumalaa. Siitä selviää valitsemalla yksi niistä tai tutkimalla erikseen kaikki.


      • Anonyymi
        UUSI
        santtunen kirjoitti:

        Pysy aiheessa, saako tieteessä olettaa Jumalan?

        Tieteessä ei oleteta mitään. Etkö voisi jo vihdoin ottaa selvää siitä miten tiede toimii. Nyt taas nolaat vain itsesi.


      • UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieteessä ei oleteta mitään. Etkö voisi jo vihdoin ottaa selvää siitä miten tiede toimii. Nyt taas nolaat vain itsesi.

        Sama trolli taas.


      • Anonyymi
        UUSI
        santtunen kirjoitti:

        Sama trolli taas.

        En ole trolli, mutta huvittavaa nähdä miten rupeat taas herjaamaan ja valehtelemaan kun totuus sinun "osaamisesta" tulee ilmi. ;)


    • UUSI

      Ateistien ja teistien... pitäisi aloituksessa olla. Tietokoneen painovirhe, tekstin kirjoitusohjelma kirjoittaa omiaan jos ei tarkista.

    • UUSI

      Minä olen avauksessa yrittänyt tasan tarkkaan sanoa, mistä aina kiistellään. Onko se niin vai jollakin toisella tavalla ja mikä on oikea ratkaisu? Saako Jumalan olettaa tieteessä kuten teisti tekee joka tapauksessa vaikka kuinka kielletään, vai onko naturalismin tieteen käsitys oikea myös tässä kohdassa.

      Onko naturalismi oikeassa vai teisti oikeassa?

      • Anonyymi
        UUSI

        Teisti olettaa jumalan omassa elämässään. Tiedettä hänkin tekee tieteen sääntöjä noudattaen arvostaen ja vaalien tieteen itsekorjautuvuutta eli jättää pois kaikki GDI- argumentit.


      • UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Teisti olettaa jumalan omassa elämässään. Tiedettä hänkin tekee tieteen sääntöjä noudattaen arvostaen ja vaalien tieteen itsekorjautuvuutta eli jättää pois kaikki GDI- argumentit.

        Sinä et ole lukenut sellaista filosofista kirjallisuutta, jossa oletetaan Jumala tai sellaista teologista kirjallisuutta. Kokevat tekevänsä tiedettä, mutta sinun mielestä se ei ole tiedettä.

        Onko vai ei? Minun mielestä voi olla, jos se tehdään kurinalaisesti ja tieteellisesti. Sellaista kirjallisuutta on joka uskonnon teologialla valtavasti. Ja jokaisella filosofilla, joka uskoo Jumalaan, olettaa siis omasta mielestään tieteellisissä teksteissään Jumalan.

        Luonnontiedettä se ei ole, ainakin hyvin vähän ja harvoin. Silloinkin teologia on pääasia ja luonnontiede sivuasia.

        Tietysti tämä on semanttinenkin kysymys. Filosofia ei ole pelkästään tiedettä. Voidaan ajatella, että jos filosofisessa tekstissä olettaa Jumalan, sitten se ei ole enää tiedettä, vaan on siirtynyt filosofiaan, ja teologiassa tunnustukselliseen teologiaan, ja vaikka se on sallittu ja tärkeä koulukunta teologiassa, se ei enää ole tiedettä, vaan filosofiaa.

        Että tieteen ja filosofian raja menee tässä. Jos olettaa Jumalan, se ei ole enää tiedettä, vaan sellaista filosofiaa, joka ei enää ole tiedettä.

        Teoreettisesta fysiikasta teologiaan asti osa tieteestä on enemmän filosofiaa kuin varsinaisesti, juuri ja nimenomaan tiedettä. Teorian muodostus, päättely, ideat, intuitio, vaihtoehtoisten selitysten etsintä.


      • Anonyymi
        UUSI
        santtunen kirjoitti:

        Sinä et ole lukenut sellaista filosofista kirjallisuutta, jossa oletetaan Jumala tai sellaista teologista kirjallisuutta. Kokevat tekevänsä tiedettä, mutta sinun mielestä se ei ole tiedettä.

        Onko vai ei? Minun mielestä voi olla, jos se tehdään kurinalaisesti ja tieteellisesti. Sellaista kirjallisuutta on joka uskonnon teologialla valtavasti. Ja jokaisella filosofilla, joka uskoo Jumalaan, olettaa siis omasta mielestään tieteellisissä teksteissään Jumalan.

        Luonnontiedettä se ei ole, ainakin hyvin vähän ja harvoin. Silloinkin teologia on pääasia ja luonnontiede sivuasia.

        Tietysti tämä on semanttinenkin kysymys. Filosofia ei ole pelkästään tiedettä. Voidaan ajatella, että jos filosofisessa tekstissä olettaa Jumalan, sitten se ei ole enää tiedettä, vaan on siirtynyt filosofiaan, ja teologiassa tunnustukselliseen teologiaan, ja vaikka se on sallittu ja tärkeä koulukunta teologiassa, se ei enää ole tiedettä, vaan filosofiaa.

        Että tieteen ja filosofian raja menee tässä. Jos olettaa Jumalan, se ei ole enää tiedettä, vaan sellaista filosofiaa, joka ei enää ole tiedettä.

        Teoreettisesta fysiikasta teologiaan asti osa tieteestä on enemmän filosofiaa kuin varsinaisesti, juuri ja nimenomaan tiedettä. Teorian muodostus, päättely, ideat, intuitio, vaihtoehtoisten selitysten etsintä.

        Edelleenkin ei ole. Etkö jo voisi ottaa selvää mitä se tiede on ja miten sitä tehdään? Nyt vain nolaat itsesi. Jälleen kerran.

        Ja ei olisi pahitteeksi jos opettelisit kirjoittamaan selvästi.


      • UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Edelleenkin ei ole. Etkö jo voisi ottaa selvää mitä se tiede on ja miten sitä tehdään? Nyt vain nolaat itsesi. Jälleen kerran.

        Ja ei olisi pahitteeksi jos opettelisit kirjoittamaan selvästi.

        Tieteessä ei ole Jumalaa. Jos on, ei ole tiedettä. Tiede on niin määritelty.

        Määräät niin. Asia ratkaistu. Yksi ääni sille katsantokannalle. Muita ei suvaita.

        Minusta tämä on diktatuurin ääni ja henkilökohtainen haukkuminen minua kohtaan tulee vielä aina propagandistisesti toistettuna päälle.


      • Anonyymi
        UUSI
        santtunen kirjoitti:

        Tieteessä ei ole Jumalaa. Jos on, ei ole tiedettä. Tiede on niin määritelty.

        Määräät niin. Asia ratkaistu. Yksi ääni sille katsantokannalle. Muita ei suvaita.

        Minusta tämä on diktatuurin ääni ja henkilökohtainen haukkuminen minua kohtaan tulee vielä aina propagandistisesti toistettuna päälle.

        Edelleenkään tiede voi tutkia vain asioita joista on havaintoja. Mistään jumaista ei ole, joten niitä ei tiede voi tutkia. Ei vaikka kuinka poljet jalkaa maahan ja sekoilet.

        Enkä minä ole mitään määräämässä, joten voitko lopettaa tuon typerän valehtelun.

        jos otat haukkumisena sen että sinulle mainitaan monia kertoja miten asiat ovat täällä todellisuudessa, se on täysin sinun ongelmasi.


    • UUSI

      Kyse on teologiasta ja filosofiasta, ei luonnontieteistä.

      • Anonyymi
        UUSI

        Eli sinusta nämä eivät ole mitään tiedettä.


      • UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli sinusta nämä eivät ole mitään tiedettä.

        Sano selvemmin mikä ja mikä on jotakin.


      • Anonyymi
        UUSI
        santtunen kirjoitti:

        Sano selvemmin mikä ja mikä on jotakin.

        Etkö tajua edes mitä sanot? No se kyllä selittää tämän sinun sekoilun. ;)


    • Anonyymi
      UUSI

      Santtu.
      "Kaikki myöntävät, että tiede ei ole teististä eikä ateistista,.."

      Pitäisikö Santtu nyt tämän aloituksen filosofisena, vai mennääkö taas
      saarnaamisen puolelle?
      Yritetään olla filosofeja ja mennään sen mukaan.

      Aloitus tuntuu hankalalta, ei ole teististä eikä ateistista tiedettä, jo tässä
      Santtu olettaa liikaa, aikaisemmin ehkä oli, kun kirkko pyrki pitämään
      ihmisten ajatukset kurissa. Siitä kun päästiin teistinen tiede katosi jonnekin,
      ei edes jesuiitat, jotka tekevät tähtitieteellistä tutkimusta, ole teistinen
      tiede, ainakin julkisesti he keskustelevat muiden astronomien kanssa
      samanlaisella käsitteillä.

      Onko jumala olemassa vai ei, käytän tässä pientä "j"-kirjainta, kun taas
      Santtu pitää jumala-sanaa nimenä ja kirjoittaa sen isolla, käsitän tässä
      jumalan oliona. Heikkona jumalatulkintana voisi pitää muinaisalien
      kehitelmää, josta on esimerkkejä nykyajalta, tapahtumia mitä ihmiset
      eivät ymmärrä tietyllä tasolla, tulkitaan jumaliksi.

      Vahvaa jumalatulkintaa on tässä vaiheessa pidettävä mielikuvitusoliona,
      sen parempaa tulkintaa ei oikeastaan ole. Jumalakäsite on yksinkertaisesti
      mahdoton, sen logiikka on vain sekavaa tilkkutäkkimäistä ajattelua,
      tietenkin koska jumalakäsitettä on jouduttu korjailemaan ja paikkailemaan,
      jopa raamattu pyhänä kirjana on ollut korjausten kohde.

      Tieteessä missä käsitteitä on perustellusti pyritty täsmentämään,
      jumalakäsite olisi jotain ennenkuulumatonta, sen sekava logiikka
      suistaisi tieteen taas pimeälle henkikaudelle. Paavista tulisi jälleen
      tieteen johtava auktoriteetti.

      Onko tiede agnostinen, ei ainakaan eksplisiittisesti, se ei vain postuloi
      kyseistä mielikuvitusoliota tieteseen.

      "Jumala varmaan sanoo olevansa olemassa, mikä on Hänen perustelunsa?"

      Jumalat ovat aina "sanoneet" olevansa olemassa, sitten kun tekevät
      yksikäsitteisen demonstraation, asiaa voidaan miettiä, 2000 vuoden
      poissaolon jälkeen voidaan odottaa jotain mahtavaa.

      • UUSI

        Isolla Jumala on Yli- Jumala, Korkein Jumala, monoteistien Jumala tai kolminaisuuden kolme Jumalaa. Pienellä sitä, että jumalia voi olla monta. Tai epäjumalia tai muita jumalia, joita ei pidetä yhtä aikaa Kaikkivaltiaana, Kaikkitietävänä ja Hyvänä Jumalana.

        Aloituksen kysymys on yksinkertainen, saako tieteessä olettaa Jumalan vai ei?

        Se pidempi teksti vaan valottaa sen, mistä ikuisesti vänkäämme uudestaan ja uudestaan. Kumpi puoli on oikeassa, vai mikä olisi ratkaisu kysymykseen?

        Yritetään kerrankin miettiä juuri tämä asia. Ei mennä nyt muihin.

        Tiede käsitys vaikuttaa. Pitääkö hyväksyä naturalismi pohjaksi? Jos hyväksyy, sitten ei Jumalaa tieteeseen.

        Jumala on ilmoituksessa sanonut itse kaksi perustelua.


      • Anonyymi
        UUSI

        "Pitäisikö Santtu nyt tämän aloituksen filosofisena, vai mennääkö taas
        saarnaamisen puolelle?"

        Itse en saa tästä aloituksesta mitenkään filosofista. Se on vain puhtaasti ymmärtämätöntä väittämistä.

        Hienoa, että kuitenkin yrität tuoda filosofiaa mukaan. Veikkaan vaan, että Santtu jatkaa saarnauslinjaa.


      • Anonyymi
        UUSI
        santtunen kirjoitti:

        Isolla Jumala on Yli- Jumala, Korkein Jumala, monoteistien Jumala tai kolminaisuuden kolme Jumalaa. Pienellä sitä, että jumalia voi olla monta. Tai epäjumalia tai muita jumalia, joita ei pidetä yhtä aikaa Kaikkivaltiaana, Kaikkitietävänä ja Hyvänä Jumalana.

        Aloituksen kysymys on yksinkertainen, saako tieteessä olettaa Jumalan vai ei?

        Se pidempi teksti vaan valottaa sen, mistä ikuisesti vänkäämme uudestaan ja uudestaan. Kumpi puoli on oikeassa, vai mikä olisi ratkaisu kysymykseen?

        Yritetään kerrankin miettiä juuri tämä asia. Ei mennä nyt muihin.

        Tiede käsitys vaikuttaa. Pitääkö hyväksyä naturalismi pohjaksi? Jos hyväksyy, sitten ei Jumalaa tieteeseen.

        Jumala on ilmoituksessa sanonut itse kaksi perustelua.

        Eli pidät sitä jumalaa jolle pyllsität parempana kuin muut jumalat? Millä perusteella?


      • UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pitäisikö Santtu nyt tämän aloituksen filosofisena, vai mennääkö taas
        saarnaamisen puolelle?"

        Itse en saa tästä aloituksesta mitenkään filosofista. Se on vain puhtaasti ymmärtämätöntä väittämistä.

        Hienoa, että kuitenkin yrität tuoda filosofiaa mukaan. Veikkaan vaan, että Santtu jatkaa saarnauslinjaa.

        Tuo ei tuo keskusteluun mitään aiheen mukaista. Saako tieteessä olettaa Jumalan? Siitä väittelemme loputtomasti ja asiaan pitäisi saada jokin tulos ja järki.


      • Anonyymi
        UUSI
        santtunen kirjoitti:

        Tuo ei tuo keskusteluun mitään aiheen mukaista. Saako tieteessä olettaa Jumalan? Siitä väittelemme loputtomasti ja asiaan pitäisi saada jokin tulos ja järki.

        "Siitä väittelemme loputtomasti ja asiaan pitäisi saada jokin tulos ja järki."

        Sinä se tässä jankaat vastaan koska et tiedä miten tiede toimii. Mutta onhan tämä huvittavaa katsoa miten taas nolaat itsesi. :D


      • UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli pidät sitä jumalaa jolle pyllsität parempana kuin muut jumalat? Millä perusteella?

        Menee aiheesta, saako tieteessä olettaa Jumalan. Ilmeisesti ei, ei mitään Jumalaa. Yksi ääni sille, perusteena kun on monta jumalaa.


      • UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        "Siitä väittelemme loputtomasti ja asiaan pitäisi saada jokin tulos ja järki."

        Sinä se tässä jankaat vastaan koska et tiedä miten tiede toimii. Mutta onhan tämä huvittavaa katsoa miten taas nolaat itsesi. :D

        Trolli taas.


      • Anonyymi
        UUSI
        santtunen kirjoitti:

        Menee aiheesta, saako tieteessä olettaa Jumalan. Ilmeisesti ei, ei mitään Jumalaa. Yksi ääni sille, perusteena kun on monta jumalaa.

        Tiede ei oleta mitään. Etkö voi ottaa selvää näistä perusasioista mitkä on opittu jo påeruskoulussa?

        "Yksi ääni sille, perusteena kun on monta jumalaa."

        Mutta yhdestäkään ei ole havaintoja, joten tiede ei niistä välitä.


    • Anonyymi
      UUSI

      Ei tiede poissulje Jumalan olemassaoloa vaan Ranskan vallankumouksen jälkeen voimistunut ateismi.

      Ateismi ei ole sama asia kuin tiede. Niitä on turha rinnastaa toisiinsa.

      Intian uskonnot, Kiinan uskonnot sekä Islam sisältää tietoja joita pätevä tiedemies osaa käyttää hyväkseen.

      Kristityt ovat olleet Milanon ediktin 313 jkr tähden sidottuja pysymään vanhoissa opeissaan. Korkeimman Pyhät kuitenkin vapautuvat 2028 ja alkavat tiedettä esittää omalla tavallaan.

      Ramayana kertoo että ateistinen Ravana hirviö tappaa heidät mieluummin kuin antaa esittää tiedettään.

      Tämä on sotaa. Ilmeisesti pyhät voittaisivat uskovaisina maailman puolelleen. Mutta ateistit eivät luovu vallastaan.

      Vaan pakottavat kaikki väkisin oman maailmankuvansa taakse.

      • UUSI

        Niin minustakin ateismi se on, eikä tiede, mutta ateistit eivät myönnä tätä.


      • Anonyymi
        UUSI
        santtunen kirjoitti:

        Niin minustakin ateismi se on, eikä tiede, mutta ateistit eivät myönnä tätä.

        Ei ole. Ethän sinä raukka parka edes tiedä mitä ateismi on.


      • UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole. Ethän sinä raukka parka edes tiedä mitä ateismi on.

        Rönsyilee. Saako tieteessä olettaa Jumalan, keskustelussa pitäisi vihdoin päätyä johonkin. Minusta saa.


      • Anonyymi
        UUSI
        santtunen kirjoitti:

        Rönsyilee. Saako tieteessä olettaa Jumalan, keskustelussa pitäisi vihdoin päätyä johonkin. Minusta saa.

        Et taida olla kovin hyvä sisäistämään asioita, kun sinulle on jo monta kertaa kerrottu mitä tiede voi tutkia.

        Tieteessä ei oletat yhtään mitään.


    • Anonyymi
      UUSI

      Aina kumminkin palataan peruskysymykseen. Jumala joko on tai ei ole olemassa. Tiede ei jumalaa kaipaa, mutta ei se sitä kielläkään. Kukin tulkoon uskossaan autuaaksi.

      • UUSI

        Ei kielläkään, mutta saako tieteessä olettaa Jumalan? Toiset väittää ettei saa, silloin se ei ole enää tiedettä.


      • Anonyymi
        UUSI
        santtunen kirjoitti:

        Ei kielläkään, mutta saako tieteessä olettaa Jumalan? Toiset väittää ettei saa, silloin se ei ole enää tiedettä.

        Aika monta kertaa on sanottu että tieteessä ei oleteta mitään. Olet kyllä todella luupäinen.


      • UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika monta kertaa on sanottu että tieteessä ei oleteta mitään. Olet kyllä todella luupäinen.

        Ei oleteta mitään, on väärin. Jokaisessa teoriassa on osa pelkkiä oletuksia.

        Sitten teoria vahvistuuja pysyy tai heikkenee ja hylätään.

        Tieteen historia on sitä, että teoriat ovat ensin edistyksellisiä ja vievät tiedettä eteenpäin, mutta tieteen edistyessä muuttuvat edistyksen esteiksi eikä niitä millään meinata saada kaadetuksi.

        Nyt on taas sellainen murroskausi vähän joka alalla, ja salaliittoteoriat rehottavat kun luottamus valtavirtaan on aiheellisesti kadonnut.


      • Anonyymi
        UUSI
        santtunen kirjoitti:

        Ei oleteta mitään, on väärin. Jokaisessa teoriassa on osa pelkkiä oletuksia.

        Sitten teoria vahvistuuja pysyy tai heikkenee ja hylätään.

        Tieteen historia on sitä, että teoriat ovat ensin edistyksellisiä ja vievät tiedettä eteenpäin, mutta tieteen edistyessä muuttuvat edistyksen esteiksi eikä niitä millään meinata saada kaadetuksi.

        Nyt on taas sellainen murroskausi vähän joka alalla, ja salaliittoteoriat rehottavat kun luottamus valtavirtaan on aiheellisesti kadonnut.

        "Jokaisessa teoriassa on osa pelkkiä oletuksia."

        Ei todellakaan oleteta. Mutta hienosti todistat koko ajan että sinulla ei ole mitään hajuakaan siitä miten tiede toimii. Voisitko nyt edes ottaa näistä perusasioista selvää. Sinusta kyllä näkee että et ole hirveästi opiskellut, kun olet eihan perusasioista näin pihalla. Nykyään nämä asiat opitaan jo ala-asteella.

        " salaliittoteoriat rehottavat kun luottamus valtavirtaan on aiheellisesti kadonnut."

        Ainoastaan sinunlaiset hörhöt näihin uskovat. Eivät ne mitään rehoita. Näytät olevan aiak pihalla todellisuudesta.


      • UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jokaisessa teoriassa on osa pelkkiä oletuksia."

        Ei todellakaan oleteta. Mutta hienosti todistat koko ajan että sinulla ei ole mitään hajuakaan siitä miten tiede toimii. Voisitko nyt edes ottaa näistä perusasioista selvää. Sinusta kyllä näkee että et ole hirveästi opiskellut, kun olet eihan perusasioista näin pihalla. Nykyään nämä asiat opitaan jo ala-asteella.

        " salaliittoteoriat rehottavat kun luottamus valtavirtaan on aiheellisesti kadonnut."

        Ainoastaan sinunlaiset hörhöt näihin uskovat. Eivät ne mitään rehoita. Näytät olevan aiak pihalla todellisuudesta.

        Taas trolli.


      • Anonyymi
        UUSI
        santtunen kirjoitti:

        Taas trolli.

        Hihi olet taas herjaamassa kun käy ilmi miten pihalla olet tästäkin asiasta.

        huvittavaa miten vaadit keskustelua asiasta, mutta itse olet se pelkuri joka turvautuu herjaamiseen ja valehteluun. No itsepä ammut itseäsi jalkaan ja tätä sekoiluasi on hauska katsoa. :D


      • Anonyymi
        UUSI
        santtunen kirjoitti:

        Ei oleteta mitään, on väärin. Jokaisessa teoriassa on osa pelkkiä oletuksia.

        Sitten teoria vahvistuuja pysyy tai heikkenee ja hylätään.

        Tieteen historia on sitä, että teoriat ovat ensin edistyksellisiä ja vievät tiedettä eteenpäin, mutta tieteen edistyessä muuttuvat edistyksen esteiksi eikä niitä millään meinata saada kaadetuksi.

        Nyt on taas sellainen murroskausi vähän joka alalla, ja salaliittoteoriat rehottavat kun luottamus valtavirtaan on aiheellisesti kadonnut.

        Älä jatka valehteluasi. Kaikelle on perustansa ja todisteensa. Sinun pitää esittää todisteesi saduillesi, mutta ei löydy.


    • Anonyymi
      UUSI

      Jeesus sinänsä ei kieltänyt tiedettä. Mutta hänen lähettämänsä Toinen PUOLUSTAJA suhtautui uudistuksiin jossain määrin epäilevästi. Kuitenkin tämäkin sanoi lähettävänsä 100 vuoden välein UUDISTAJAN eli Mujaddidin maan päälle.

      Paratiisi on tärkeä ei maanpäällinen ohi menevä elämä. Paratiisi lopulta kuivaa olemassaolollaan koko planeetan. Se muuttuu Paratiisin olemassaolon tähden lähes asuinkelvottomaksi.

      Ehkä eräät autiomaaplaneetat kuten Mars omaa paratiisin joka turmeli planeetan vesivarat ja ilmakehän.

      Tarkoitan Iankaikkinen elämä on monille tärkeämpi kuin tiede tai luontoa rakastavien ihmisten elämä. Pitää kilvoitella pääsystä paratiisiin. Tai jää ulkopuolelle huonoon asemaan. Tässä toimii vähän evoluution heikoimman ja vahvimman Laki.

      Jos et edes pyri paratiisiin niin voitko sinne päästä.

      • UUSI

        Jeesuksen aikana ei ollut tiedettä nykyaikaisessa mielessä. Tuskin hän vastusti geometriaa, maantiedettä tai rakennustaitoa. Tähtitieteen ja maantieteen tunsi paremmin kuin aikalaiset. Sitä paitsi oli itse Jumala, Jumalan Poika, kaikkitietävä.

        Saako tieteessä olettaa Jumalan?


      • Anonyymi
        UUSI
        santtunen kirjoitti:

        Jeesuksen aikana ei ollut tiedettä nykyaikaisessa mielessä. Tuskin hän vastusti geometriaa, maantiedettä tai rakennustaitoa. Tähtitieteen ja maantieteen tunsi paremmin kuin aikalaiset. Sitä paitsi oli itse Jumala, Jumalan Poika, kaikkitietävä.

        Saako tieteessä olettaa Jumalan?

        "Saako tieteessä olettaa Jumalan?"

        Tieteessä ei oleteta mitään. Mutta hienosti taas tulit ihan itse todistaneeksi että et tiedä mitään tieteistä tai sen tekemisestä. Olisiko kannattanut opiskella vähän enemmän. ;)


      • Anonyymi
        UUSI
        santtunen kirjoitti:

        Jeesuksen aikana ei ollut tiedettä nykyaikaisessa mielessä. Tuskin hän vastusti geometriaa, maantiedettä tai rakennustaitoa. Tähtitieteen ja maantieteen tunsi paremmin kuin aikalaiset. Sitä paitsi oli itse Jumala, Jumalan Poika, kaikkitietävä.

        Saako tieteessä olettaa Jumalan?

        Kauan sitten yksi tieteen perusteos oli Avesta. Se esitti että saadakseen tietoa jostakin kohteesta tätä tuli palvoa. En tiedä edistyykö tiede yhtään palvomalla oliivipuita tai kuuta tai Mars planeettaa. Ilmeisesti ei.

        Myös Heenokin kirja ennen vuotta 3000 ekr esitteli ohjelman tutkia luontoa kuten puita yms. Ja Intian Dwarkasta onkin löytynyt pieniä kuvapatsaita puiden osista.

        Nämä oli Härän aikakauden 4000-2000 ekr Jumalan kehotukset tutkia luontoa.

        Oinaan aikakausi 2000 ekr - 0 jkr. Oli filosofiaa, teologiaa ja lakitiedettä eikä luonnon tutkimukseen Jumala paljoa antanut aihetta.

        Kalojen aikakautena 0-2000 jkr Jumala näyttäisi tehneen päätöksen että paratiisi on tärkeämpi kuin maailma.

        Jos Jumala kaikkivoipana olisi tahtonut edistää materiaalista tiedettä miksi hän ei aloittanut tuota edistämistä tuhansia vuosia sitten.
        Tieteen kannalta vaaka kallistuu sen puoleen että Jumalaa ei ole tai hän on kuollut.

        Lähettiläitä kuitenkin on mitä ei voida kiistää, mutta nämäkin ovat tieteen suhteen välinpitämättömiä.

        Ihminen itse on joutunut tieteen luomaan. Jumalan antama apu sille on ollut hänen voimaansa nähden lähes olematonta.
        Vain ikuinen elämä ja paratiisi kiinnostaa Jumalaa.

        Miksi Jumala historian saatossa ei ole auttanut, vaan lähinnä lähettänyt vitsauksia ja lähettiläitä.


      • UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        "Saako tieteessä olettaa Jumalan?"

        Tieteessä ei oleteta mitään. Mutta hienosti taas tulit ihan itse todistaneeksi että et tiedä mitään tieteistä tai sen tekemisestä. Olisiko kannattanut opiskella vähän enemmän. ;)

        Trolli


      • UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Kauan sitten yksi tieteen perusteos oli Avesta. Se esitti että saadakseen tietoa jostakin kohteesta tätä tuli palvoa. En tiedä edistyykö tiede yhtään palvomalla oliivipuita tai kuuta tai Mars planeettaa. Ilmeisesti ei.

        Myös Heenokin kirja ennen vuotta 3000 ekr esitteli ohjelman tutkia luontoa kuten puita yms. Ja Intian Dwarkasta onkin löytynyt pieniä kuvapatsaita puiden osista.

        Nämä oli Härän aikakauden 4000-2000 ekr Jumalan kehotukset tutkia luontoa.

        Oinaan aikakausi 2000 ekr - 0 jkr. Oli filosofiaa, teologiaa ja lakitiedettä eikä luonnon tutkimukseen Jumala paljoa antanut aihetta.

        Kalojen aikakautena 0-2000 jkr Jumala näyttäisi tehneen päätöksen että paratiisi on tärkeämpi kuin maailma.

        Jos Jumala kaikkivoipana olisi tahtonut edistää materiaalista tiedettä miksi hän ei aloittanut tuota edistämistä tuhansia vuosia sitten.
        Tieteen kannalta vaaka kallistuu sen puoleen että Jumalaa ei ole tai hän on kuollut.

        Lähettiläitä kuitenkin on mitä ei voida kiistää, mutta nämäkin ovat tieteen suhteen välinpitämättömiä.

        Ihminen itse on joutunut tieteen luomaan. Jumalan antama apu sille on ollut hänen voimaansa nähden lähes olematonta.
        Vain ikuinen elämä ja paratiisi kiinnostaa Jumalaa.

        Miksi Jumala historian saatossa ei ole auttanut, vaan lähinnä lähettänyt vitsauksia ja lähettiläitä.

        Aiheen vierestä.


      • Anonyymi
        UUSI
        santtunen kirjoitti:

        Trolli

        Perustele. En usko että pystyt edes tähän. ;)


      • Anonyymi
        UUSI
        santtunen kirjoitti:

        Aiheen vierestä.

        Eli kun sinulle selvitetään teismin historiaa tieteiden parissa, niin se on aiheen vierestä aloituksessa, jossa haluat sitä tieteeseen?

        Tuo teksti oli nimen omaan asian ytimessä.

        Olet selvästi jo alusta asti päättänyt, että omat virheelliset juttusi ovat ainoastaan aihetta, ja kaikkien muiden selvitykset asiasta eivät.

        Tämä alkaa olemaan jo taas yksi riman alitus sinulta, koska niin monet ovat vastanneet asiallisesti ja syvällisesti, ja sinä vain väheksyt sitä.


    • UUSI

      Kvanttimekaniikan mittaustapahtumassa näkyväiseen maailmaan kuuluvalla mittalaitteella mitataan näkymätöntä maailmaa. Minusta tämä on hyvin uskonnollinen väite, mutta olisi vaikea mitata näkymätöntä näkymättömällä mittalaitteella. Pisteet uskonnolle.

      • UUSI

        Niin, tämä vahvistaa sitä näkemystä, ettei oikea tiede ole niin naturalistista ja empiiristä kuin nyt tieteeltä vaaditaan. Ja sama se on kosmologiassakin kuin kvanttiteoriassa, paitsi että kvanttiteorian oletukset ovat järkeviä, BBn eivät.

        BBn väitteistä ei ole havaintoa, ne ovat havaitsemattomia "Jumalia": singulariteetti (suomeksi: mahdoton on mahdollista), ei havaintoa, alku, ei havaintoa, laajeneminen, ei havaintoa, inflaatio, ei havaintoa, pimeä aine, ei havaintoa, yli valonnopeudella laajeneminen, ei havaintoa, pimeä energia, ei havaintoa, pimeä aika, ei havaintoa. Vaikka kuumeisesti etsitään, ja väitetään että on havainto. Ei ole.

        Jumalan kohdalla vaaditaan havainto, alkupamausteorian kohdalla ei. Samoin filosofian perusteissa, sanotaan ettei ulkomaailmasta ole havaintoa. Vaaditaan havaintoa, ja väitetään ettei ole, vaikka juuri siitä kyllä havainto kyllä onkin, sisältyy jo Descartesin cogitoon.

        Kyse on liiallisesta skeptisyydestä ja maalitolpista, ja puolueellisuudesta ateismin ja BBn hyväksi ja Jumalan olettamista ja vaihtoehtoisia teorioita vastaan.

        Empirismin ylikorostusta rationaalista ajattelua vastaan.

        Analyysin ylikorostusta synteettistä kokonaisnäkemystä, holismia vastaan.

        Luonnontieteellisestä ja matemaattisesta painotuksesta humanistista painotusta vastaan.

        Yhteiskuntatieteet, historia, teologia ja filosofia kokonaan unohtaen.

        Maailmankatsomuksesta, ei tieteestä. Ateismi hyväksytään, teismiä ei.


      • Anonyymi
        UUSI
        santtunen kirjoitti:

        Niin, tämä vahvistaa sitä näkemystä, ettei oikea tiede ole niin naturalistista ja empiiristä kuin nyt tieteeltä vaaditaan. Ja sama se on kosmologiassakin kuin kvanttiteoriassa, paitsi että kvanttiteorian oletukset ovat järkeviä, BBn eivät.

        BBn väitteistä ei ole havaintoa, ne ovat havaitsemattomia "Jumalia": singulariteetti (suomeksi: mahdoton on mahdollista), ei havaintoa, alku, ei havaintoa, laajeneminen, ei havaintoa, inflaatio, ei havaintoa, pimeä aine, ei havaintoa, yli valonnopeudella laajeneminen, ei havaintoa, pimeä energia, ei havaintoa, pimeä aika, ei havaintoa. Vaikka kuumeisesti etsitään, ja väitetään että on havainto. Ei ole.

        Jumalan kohdalla vaaditaan havainto, alkupamausteorian kohdalla ei. Samoin filosofian perusteissa, sanotaan ettei ulkomaailmasta ole havaintoa. Vaaditaan havaintoa, ja väitetään ettei ole, vaikka juuri siitä kyllä havainto kyllä onkin, sisältyy jo Descartesin cogitoon.

        Kyse on liiallisesta skeptisyydestä ja maalitolpista, ja puolueellisuudesta ateismin ja BBn hyväksi ja Jumalan olettamista ja vaihtoehtoisia teorioita vastaan.

        Empirismin ylikorostusta rationaalista ajattelua vastaan.

        Analyysin ylikorostusta synteettistä kokonaisnäkemystä, holismia vastaan.

        Luonnontieteellisestä ja matemaattisesta painotuksesta humanistista painotusta vastaan.

        Yhteiskuntatieteet, historia, teologia ja filosofia kokonaan unohtaen.

        Maailmankatsomuksesta, ei tieteestä. Ateismi hyväksytään, teismiä ei.

        "BBn väitteistä ei ole havaintoa"

        Olet taas valehtelemassa. Etkö katsonut sitä videota jonka laitoin tänne? Siinä oli kasa havaintoja jotk atodistiva ttämän puolesta.

        "Jumalan kohdalla vaaditaan havainto, alkupamausteorian kohdalla ei. "

        Ja taas valehtelemassa. Kuten sanoin; jälimmäsitä tukee monet havainnot ja muut teoriat.

        Sinua vain kiukuttaa kun kukaan ei edelleenkään ota sinua tai sinun valeita tosissaan. Oletko joskus kokeillut vaikka ottaa asioita selvää, jo loepttaa tuo typerä saarnaaminen?


      • UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        "BBn väitteistä ei ole havaintoa"

        Olet taas valehtelemassa. Etkö katsonut sitä videota jonka laitoin tänne? Siinä oli kasa havaintoja jotk atodistiva ttämän puolesta.

        "Jumalan kohdalla vaaditaan havainto, alkupamausteorian kohdalla ei. "

        Ja taas valehtelemassa. Kuten sanoin; jälimmäsitä tukee monet havainnot ja muut teoriat.

        Sinua vain kiukuttaa kun kukaan ei edelleenkään ota sinua tai sinun valeita tosissaan. Oletko joskus kokeillut vaikka ottaa asioita selvää, jo loepttaa tuo typerä saarnaaminen?

        Ei ole havaintoja. On teoria, BB, joka katsotaan oikeaksi, ja havainnot tulkitaan sen mukaisesti. Kun havainnot ovat ristiriidassa postuloidaan uusia olemattomuuksia.

        Skvuasia tässä, ei ruveta siitä väittelemään. Kiellät siis minun tämän perustelun, että Jumalankin saa olettaa jos kerran alkuräjähdyksen. Jumalaa ei voi päätellä eikä ole havaintoja mutta alkuräjähdyksen ym voi päätellä ja siitä on havaintoja. Minusta se on puolueellista ateismin ja BBn suuntaan. Ei mitään hyvää ja varmaa tiedettä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        "BBn väitteistä ei ole havaintoa"

        Olet taas valehtelemassa. Etkö katsonut sitä videota jonka laitoin tänne? Siinä oli kasa havaintoja jotk atodistiva ttämän puolesta.

        "Jumalan kohdalla vaaditaan havainto, alkupamausteorian kohdalla ei. "

        Ja taas valehtelemassa. Kuten sanoin; jälimmäsitä tukee monet havainnot ja muut teoriat.

        Sinua vain kiukuttaa kun kukaan ei edelleenkään ota sinua tai sinun valeita tosissaan. Oletko joskus kokeillut vaikka ottaa asioita selvää, jo loepttaa tuo typerä saarnaaminen?

        Ollismi on pakkomielle, johon on sekoittunut megalomaanista Dunning-Kruger oireyhtymää, mormonismia ja ilmeisesti iän tuomaa kognitiivisten kykyjen alentumaa.
        Tuo saarna jatkuu hautaan asti, tai ainakin niin pitkään, kuin sormet toimivat näppiksellä.


      • UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ollismi on pakkomielle, johon on sekoittunut megalomaanista Dunning-Kruger oireyhtymää, mormonismia ja ilmeisesti iän tuomaa kognitiivisten kykyjen alentumaa.
        Tuo saarna jatkuu hautaan asti, tai ainakin niin pitkään, kuin sormet toimivat näppiksellä.

        Älä kierrä aihetta. Saako Jumalan olettaa tieteessä?

        Tuohan on vain virheargumentti. Argumentum ad hominem.

        Ehkä tarkoitat sitä, että Jumalaa ei saa olettaa tieteessä, ja perustelusi on, että vain epätieteelliset tekevät niin.

        Silloin et ole lukenut sellaista kirjallisuutta jossa Jumala oletetaan, tai pidät sellaista epätieteellisenä. Määräät tieteen sellaiseksi. Onko se tiedettä vai mielipide? Minusta mielipide. Filosofian se osa ei kuulu tieteeseen, voisi olla ratkaisu. Tuskin suostut siihenkään, haluat määrätä kaikille, mitä tiede on.


      • Anonyymi
        UUSI
        santtunen kirjoitti:

        Ei ole havaintoja. On teoria, BB, joka katsotaan oikeaksi, ja havainnot tulkitaan sen mukaisesti. Kun havainnot ovat ristiriidassa postuloidaan uusia olemattomuuksia.

        Skvuasia tässä, ei ruveta siitä väittelemään. Kiellät siis minun tämän perustelun, että Jumalankin saa olettaa jos kerran alkuräjähdyksen. Jumalaa ei voi päätellä eikä ole havaintoja mutta alkuräjähdyksen ym voi päätellä ja siitä on havaintoja. Minusta se on puolueellista ateismin ja BBn suuntaan. Ei mitään hyvää ja varmaa tiedettä.

        On havaintoja ja muut teoria tukevat tätä. Kukaan ei väitä mitään teoriaan oikeaksi, vaan teoria tieteessä tarkoittaa parhainta selitystä jollekin ilmiölle tietojen perusteella mitä meillä nyt on.

        "Kiellät siis minun tämän perustelun, että Jumalankin saa olettaa jos kerran alkuräjähdyksen. "

        En kiellä mitään, koska minun ei tarvitse. Sinä olet tässä se joka ei tajua tieteestä yhtään mitään ja todistat sitä koko ajan.


      • Anonyymi
        UUSI
        santtunen kirjoitti:

        Älä kierrä aihetta. Saako Jumalan olettaa tieteessä?

        Tuohan on vain virheargumentti. Argumentum ad hominem.

        Ehkä tarkoitat sitä, että Jumalaa ei saa olettaa tieteessä, ja perustelusi on, että vain epätieteelliset tekevät niin.

        Silloin et ole lukenut sellaista kirjallisuutta jossa Jumala oletetaan, tai pidät sellaista epätieteellisenä. Määräät tieteen sellaiseksi. Onko se tiedettä vai mielipide? Minusta mielipide. Filosofian se osa ei kuulu tieteeseen, voisi olla ratkaisu. Tuskin suostut siihenkään, haluat määrätä kaikille, mitä tiede on.

        "Saako Jumalan olettaa tieteessä?"

        Et taida olla kovinkaan viisas kun et ymmärrä mitä sinulle selitetään. No itsehän nolaat taas itsesi. Ja en yhtään ihmetelle että sinut on potkittu tiede palstalta, kun et edeleenkään tajau siitä mitään.


    • Anonyymi
      UUSI

      Näyttää kuin Jumala lähettäisi 300 vuoden välein lähettilään tai vallankumouksen maailmaan.

      3000 jkr krishna
      2700 jkr Brahma
      2400 jkr Narada
      2100 jkr Vyasadeva
      1800 jkr Washigton ja Rousseau
      1500 jkr Luther ja Calvin
      1200 jkr Tsingis Khan ja sääntökunnat
      900 jkr Otto, Vladimir, Kaarle, wilhelm ja luostarit
      600 jkr Muhammed (saas)
      300 jkr Constantinus Suuri
      0 jkr Jeesus Kristus, Caesar
      300 ekr Aleksanteri Suuri
      600 ekr Nebukadnessar
      Jne

      Lisäksi 100 vuoden välein tulee Mujaddit uudistaja.

      Nämä kaikki pitäisi ottaa vastaan Jumalan lähettäminä ajan vaiheiden suunnan muuttajina.
      Nuo muutokset ovat todellisia historiassa ja helppo todeta. Niin on käynyt historiassa usein että on tullut lähettiläs tai lähettiläitä.

      Ketä kaikkia lähettiläs koskee? Ovatko he maailmanlaajuisia vai vain paikallisia.
      Näyttää kuin olisi vähenevä tendenssi lähettilään tarvitsijoiden määrässä.

      300 ekr 8 mrd
      0 jkr 4 mrd
      300 jkr 2 mrd
      600 jkr 1 mrd
      900 jkr 500 milj
      1200 jkr 250 milj
      1500 jkr 125 milj
      1800 jkr 62.5 milj
      2100 jkr 31.25 milj.
      Jne

      Maailma hajoaa yhä pienempiin yksiköihin mitä useampia lähettiläitä on tullut aikojen saatossa.

      • Anonyymi
        UUSI

        Noilla 1800 jkr olleilla lähettiläillä oli vielä koko maailmaa koskeva sanoma ja ne pyrkivät koko maailman valistamiseen. Intia puhuu neljästä 62.5 milj. As ELEFANTISTA joiden hartioille Jumala asetti koko maailman teknisen kehittämisen.

        Mutta entä 2100 jkr 31.25 milj as kansat? Pyrkiikö he koko maailmaa valistamaan uskostaan vaiko vain paikalliseen vaikutukseen?

        Ukraina, Irak, Venezuela, Kenia, Tansania, Espanja, Puola, jne.

        Nämä kansat 31.25 milj. As ovat nykyisin kriiseissä ja sodissa. Heitä varten tulee Vyasadeva eli Intian Veedojen kokoaja. Veedat ovat tiedettäkin sisältävää uskoa. On siis Intian vuoro valistaa maailmanlaajuisesti?


    • UUSI

      Rauhoitutaan uudestaan. Tiede on agnostista, mitä siitä seuraa Jumalaan ja ei Jumalaan tieteessä?

      Jos Jumalaa ei saa olettaa ja laittaa teoriaansa, teoria on silloin ateistinen, sinä ei ole Jumalaa. Tietysti on paljon erityisesti fysiikan asioita, joissa ei tarvita Jumalaa mihinkään, ignoristinen asennoituminen on luontevaa. Esim. onko universumi ikuinen vai alkanut, ei siinä tarvita Jumalaa, koska kumpikin teoria voidaan muodostaa ilman Jumalaa tai Jumalan kanssa. Minä sanon että universumi on ikuinen. Jumala ei ole luonut sitä tyhjästä, Jumala ei ole luonut sitä, vaan se on aina ollut, vaikka Jumala on olemassa. Jumala on luonut maapallon, ja lukuisia muita maailmoja, kaiken mitä luonut on. Muttei universumia, universumi on aina ollut. Universumi voidaan käsittää materialistisesti. Se on aina ollut oli millainen oli. Teistinä ajattelen, että universumissa on sellainen olento kuin Jumala, ateisti saa ajatella, ettei ole Jumalaa. Se ei tähän asiaan vaikuta.

      Katolinen perinteinen teologia taas ajattelee että Jumala on luonut universuminkin. Se taas sopii BB teoriaan, universumi on alkanut 13,8 miljardia vuotta sitten alkupamauksesta tms. Siinä vaan ei ole sitä Jumalaa.

      Olisi siis oikeasta puhuttava jostakin musta asiasta, jossa Jumala kuuluu asiaan teistisessä teoriassa ja ateistisessa ei ole, esim. onko luomista vai ei. Tieteessä. Maapallolla ja mahdollisesti laajemminkin.

      Koitetaan:

      Kun tieteessä ei tiedetä, niin mitä seuraa?
      Ettei ole luomista, on ateistinen teoria.
      Että on myös luomista, on teistinen teoria.

      Mikä on siis agnostinen teoria, tieteen teoria?

      Sellaista ei ole, on vain ateistinen teoria ja teistinen teoria. Eikä tiede tiedä kumpi on oikea. Se on tilanne, ei se, että valitaan ateistinen teoria, jos niin tehdään, tiede on ateistista.

      • Anonyymi
        UUSI

        Voitko tehdä listauksen kaikista asioista, joita tieteelliseen teoriaan pitäisi voida olettaa ilman todisteita?


      • Anonyymi
        UUSI

        Miksi yrität niin epätoivoisesti tunkea satuolentoja tieteeseen?

        "on vain ateistinen teoria ja teistinen teoria. "

        Ja voistiko nyt hyvä mies edes ottaa selvää mitä se teoria tarkoitaa tieteessä. Se ei ole sama asia kuin puhekielessä.

        Voit vaikka aloittaa tästä :
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Tieteellinen_teoria


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      92
      4627
    2. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

      Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      84
      3822
    3. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

      "Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      143
      3378
    4. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      115
      2615
    5. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      129
      2544
    6. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      43
      2141
    7. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      2057
    8. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

      Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      226
      1830
    9. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1707
    10. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä?
      Ikävä
      88
      1689
    Aihe