Ummetus

Sairas

Mulla ollut ummetusta kohta vuoden. Asia on tutkittu, ja kaikki suolisairaudet suljettu pois. Mitään ei ole löytynyt. Vuoden sisällä tullut 5-6 ummetus jaksoa. Syön kuituja (luumuja, ja iltaisin ja aamuisin puuroa). Ne ehkäisevät oireita selvästi. Joskus unohdan syödä riittävästi kuituja,ja sitten tuleekin ihan kunnon ummetus. Pahimmillaan 3 viikkoa kestävä. Ummetuksen aikana esiintyy lieviä/kovia vatsakipuja. Ennen ummetus meni itsestään ohi, mutta ei enää eli nyt tarvittaisiin jo hätiin joitain lääkkeitä. Voisitteko kertoilla hyviä lääkkeitä, jotka EIVÄT AIHEUTA RIIPPUVUUTTA (en ole siis ennen käyttänyt mitään ummetuslääkkeitä). Käyttäisin lääkettä vain ummetusjaksoina eli 2-3 kuukauden välein. Kiitos kaikille vastaajille!

PS. Pikkuveljelläni oli 5-6 vuotiaana juuri sama homma kuin minulla. Ummetus kesti hänellä 1-2 vuotta (!), mutta parani kuin itsestään yhtäkkiä. Sitä ei tutkittu koskaan, ja pikkuveljeni söi vain levolacia tai duphalacia. Olisiko mullakin toivoa parantumisesta?

6

3286

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lihatonna

lihaa vähemmälle ruokavaliossa. Mulla oli pas*a piukkana aina kun söin lihhaa, varsinkin possua. Kokolihaa kun söin, niin voi kiessus sitä umpea. Nyt kun syön sitä vain n. kerran 2kk, ei ole enää umpiongelmaa. Ei vaan sovi vatsalleni. Kokeile.
      Sitten;ota jalka syliin ja painele jalkapohjaa tuosta päkiän sivusta, ukkovarpaan kyljestä alaspäin hierovilla liikkeillä noin 10-15 min. Painele välillä (tuntuu kipeältä). Lainaa shiatsu-kirja ja kato siitä oikea kohta, oikea jalka, ukkovarpaan reunaa alaspäin.

• maallikko

Hienoa, että olet kiinnittänyt huomiota ruokavalioosi. Mulla on ollut samoja ongelmia, mutta olen lisännyt kuituja ruokavaliooni. Lääkkeet saattavat olla välttämättömiä tilapäisenä apuna, mutta niiden pitkäaikaisessa käytössä voi olla se haitta, että pian et selviä ilman niitä. Ummetuksen ennaltaehkäisy on siis tärkeintä, ja siksi kehotan sinua lisäämään kuitujen määrää ruoassasi runsaasti.

Muista myös välipalaksi syödä kuitupitoisia tuotteita. Tarkistathan, että puurojauhosi sisältävät runsaasti kuitua (ks. ravintosisältö ja vertaile muihin puurojauhoihin). Itse leivon usein pelkästä grahamjauhoista sämpylöitä (vehnäleseitä kannattaisi myös lisätä joukkoon), syön 10 - 15 % kuitua sisältävää ruisleipää päivällä (ruis aiheuttaa mulle aamulla syötynä ilmavaivoja) ja pellavansiemenrouhetta sekä vehnäleseitä (eritäin hyvä lisä myös puuron sekaan) jogurtin seassa. Joskus pellansiemenrouhe menee ihan vedenkin kanssa. Omena sisältää paljon kuituja - syö omena tai pari päivässä, jollet ole allerginen tms.
      Vettä on syytä juoda paljon, sillä kuitu imee sitä itseensä tehokkaasti ja parantaa siten ulostemassan laatua entistä "kuohkeammaksi".

Kaikki valkea jauho (esimerkiksi paahtoleivät, ranskanleipä, patonki, leivonnaiset, vaaleat makaronit ym. vaaleat pastat) on syytä karsia minimiin ravinnosta, sillä se hidastaa ruokamassan kulkua suolistossa.
      Leivässä tulisi olla ainakin 10 % kuitua, jotta se olisi tehokasta ongelman parantamiseksi ja ennaltaehkäisemiseksi. Näitä leipiä ei kyllä kaupasta monta käsiisi osu!
      Mainitsemasi Levolac on vain tilapäisapu.

Tsemppiä! Korjaa ruokavaliotasi ja tunnustele tilannetta jälleen.

• ei vaan pelaa

vastauksia on monia,arvailuiksi jää monesti tutkimisten jälkeenkin.kuitua voi saada myös liikaa,jolloin homma on taas jumissa. liha nyt ei edistä ruuan sulatusta,kuten ei muutkaan eläinkunnan tuotteet, muutenkin,suosittelen lihan pois jättämistä ruokavaliosta.levolacia ei tulisi käyttää, koska se tuhoaa suolen toiminnan varmasti,pitempään käytettäessä.ainoa luonnollinen hoitoaine on vesi "suolihuuhtelu",mikä ei tee riippuvaiseksi.pyydä päästä ravintoneuvojalle voitte katsoa mitä syöt.

• maallikko

Vesi ei yksinään tehoa kaikilla. Veden lisäksi tulisi nauttia jotakin puhdistuskuuria tms. jos haluaa suolensa lähes tyhjäksi. Miksi pitäisi? Kuituja voi kyllä syödä liikaa juodun veden määrään nähden, mutta jos vettä juo riittävästi (niin paljon että virtsaa erittyy normaalisti useasti päivässä), eivät liikakuidut tuki suolistoa. Ulostemassa vain lisääntyy tuntuvasti. Juuri sen vuoksi uloste tällainen onkin helposti liikkuvaa, eikä tuki suolistoa.

• Sairas
        maallikko kirjoitti:

Vesi ei yksinään tehoa kaikilla. Veden lisäksi tulisi nauttia jotakin puhdistuskuuria tms. jos haluaa suolensa lähes tyhjäksi. Miksi pitäisi? Kuituja voi kyllä syödä liikaa juodun veden määrään nähden, mutta jos vettä juo riittävästi (niin paljon että virtsaa erittyy normaalisti useasti päivässä), eivät liikakuidut tuki suolistoa. Ulostemassa vain lisääntyy tuntuvasti. Juuri sen vuoksi uloste tällainen onkin helposti liikkuvaa, eikä tuki suolistoa.

Hei kaikille ja kiitos vastauksista! Erityisesti sulle maallikko, erittäin kattavaa tietoa. Juon päivässä n. 2 litraa nesteitä, joista 1, 5 litraa on vettä. Limsan juonnin viikossa olen vähentänyt tavallisesta kahden puolenlitran pullosta kahteen lasilliseen viikossa. Pidän karkkipäivän kerran viikossa. Syön joka aamu (ja joskus iltaisinkin) kaurapuuroa, ja siihen, laitan sitten lämmintä mustikkasoppaa joukkoon. Syön pitkin päivää 11% kuitua sisältävää ruisleipää, ja leikkeleitä/tomaattia/kurkkua siinä päällä. Muita juomia veden kanssa ovat vatsantoimintaa normalisoiva piimä, ja tuoremehu. Maidon olen jättänyt kokonaan pois, ja syön maidon sijaan jogurtteja. Lämpimänä ruokana on milloin mitäkin. Olin ihan vasta tässä sairaalassakin kun paha ummetus oli tukkinut toistamiseen suoliston, ja aiheuttanut tulehduksen, ja vatsakrampit. Ymmärrätte ikäni puolesta (14v.) etten voi yksinkertaisesti jättää elämästäni pois karkkipäiviä, sun muita herkkuja, sillä silloin sillä ei olisi mitään tarkoitusta.

• Sama asia

Mulla oli n. 3-4 vuotiaana ummetus lääkärit sano ettei mulla mikää oo kunnes jouduin sairaalaa!!! Itse käyttäisin Levolacia se auttaa. Mulla on taas lievää ummetusta ja pelkään et taas joudun sairaalaa ja sitä en haluu voiteko auttaa ja kertokaa kuinka kauan tää voi kestää on kestäny jo n. 3 päivää. Mun maha toimii iha vähä mut ei niin ku pitäs:( Oon nyt 12w.PS. Auttakaa mua!!! EN TODELLAKAAN HALUU TAAS SAIRAALAA...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen mukaan rasismi on huumoria

Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀
      Maailman menoa
      263
      6613
    2. Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä

ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis
      Maailman menoa
      215
      6179
    3. Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia

Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai
      Maailman menoa
      38
      5630
    4. Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)

No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j
      Maailman menoa
      148
      4959
    5. Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen

Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi
      Maailman menoa
      26
      3762
    6. Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava

Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main
      Maailman menoa
      185
      3689
    7. Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta

Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome
      Maailman menoa
      131
      3435
    8. HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi

Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok
      Maailman menoa
      33
      3133
    9. Rasismi rapauttaa Suomen mainetta ja hallituksen hiljaisuus pahentaa vahinkoa

Finnairin viesti Japanista on pysäyttävä: suomalaisen politiikan rasismikohut heijastuvat suoraan matkustuspäätöksiin ja
      Maailman menoa
      322
      2749
    10. Töppö-persut ovat todella tyhmiä

sen kertoo tämäkin avaus: "Persujen suosio vain laskee" Töppö-persu vaan unohtaa, että ennen tätä galluppia persujen kan
      Maailman menoa
      31
      2612
    Aihe