voi´ko

ensssskkkkwu

voiko papukaijjaa tai undulaatteja pitää vapaana talossa vai aiheuttaako ne vahinkoa....???

7

590

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • parrot

      Voi ja pitääkin pitää vapaana,ei lintuja ole tarkoitettu koristeiksi häkkiin kököttämään.
      Väh. 1-2h päivässä vapaana lentelyä.

      Undulaatit ehkä tuhoavat isoja papukaijoja vähemmän. Tosin voivat jyrsiä julisteita,tapettia,joten älä laita orsia seinien lähelle. Jos laitat unduille johonkin nurkkaan oksia,pienen "lintupuun,pysyvät enimmäkseen varmaan siellä,ja vältyt sotkuilta kun laitat alle sanomalehteä,undut kun vain kakkivat sen alle missä istuvat. Jos huoneessasi korkeita hyllyjä,verhotanko voivat ottaa myös sen mielipaikakseen. Itsellä undut enimmäkseen viihtyvät korkean hyllyn päällä,jossa niillä oksa. keinu. lentelevät sitten sen ja häkin välillä,yksi myös istuu ikkunan vieressä.

      Jos linnut lentävät vapaana ole tarkka,että olet suojannut kaikki vaaratekijät,esim. ei altaita johon voi hukkua,esineitä jonka taakse voi tippua.

      isot papukaijat taas voivat tuhota unduja enemmän,jyrsiä kaikkea,seinää,sohvan kulmaa,hanskoja.Tosin jos papukaijalle rakennettu oma lintupuu,viihtyy enimmäkseen siellä.

      ai niin undulaatit,neitokakadut voivat olla hulluna lyijykyniin,värikyniin joten älä jätä pyödälle,syövät kokonaan..

      mutta todellakin jos olet rakentanut linnuille oman nurkkauksen,jos oksia,puu niille vältyt vahingoilta enimmäkseen.sekä keinuja,kiikkunaru..

      • Henna

        Ihan vaan huomautan että undulaatti on papukaija. =)


      • parrot
        Henna kirjoitti:

        Ihan vaan huomautan että undulaatti on papukaija. =)

        kyllä sen tiedän,mutta en kyllä koskaan puhu papukaijasta vaan undulaatista. Papukaijoilla tarkoitan niitä oikeita papukaijoja..siis isompi kokoisempia,tosin myös rakkauspapukaijaa,mutta tuntuu hassulta sanoa undua papukaijaksi,kun on semmoinen pieni..nämä mielipide asioita.


      • --------
        parrot kirjoitti:

        kyllä sen tiedän,mutta en kyllä koskaan puhu papukaijasta vaan undulaatista. Papukaijoilla tarkoitan niitä oikeita papukaijoja..siis isompi kokoisempia,tosin myös rakkauspapukaijaa,mutta tuntuu hassulta sanoa undua papukaijaksi,kun on semmoinen pieni..nämä mielipide asioita.

        Undulaatti on oikea papukaija, pieninikokoinen vain. Undulaatti eli laulupapukaija OIKEASTI kuuluu papukaijoihin. :D


      • Henna
        -------- kirjoitti:

        Undulaatti on oikea papukaija, pieninikokoinen vain. Undulaatti eli laulupapukaija OIKEASTI kuuluu papukaijoihin. :D

        Noinhan se asia on.. ja eikös muuten esim. paimenruohokaijakin ole lähes samankokoinen kun undulaatti ja papukaijahan sekin. Toisinaan ärsyttää kun ei niitä papukaijoiksi kutsuta vaikka niitä ovat, onhan ne ihan pappareiden näköisiäkin. =D


      • gigi
        Henna kirjoitti:

        Noinhan se asia on.. ja eikös muuten esim. paimenruohokaijakin ole lähes samankokoinen kun undulaatti ja papukaijahan sekin. Toisinaan ärsyttää kun ei niitä papukaijoiksi kutsuta vaikka niitä ovat, onhan ne ihan pappareiden näköisiäkin. =D

        Undulaatti kuuluu kyllä papukaijoihin mutta papukaijoihin kuuluu niin laaja kirjo eri lajeja, että on varmaan paljon selvempää sanoa undulaatti, jolloin kaikki tietävät mistä linnusta on kyse.

        "Vanhan opin" mukaan undulaatti kuuluu parakiitteihin (tulee suoraan englanninkielisestä sanasta 'parakeet') neitokakadujen, roselloiden ym. pienten ja keskikokoisten papukaijojen kanssa.. ;)

        Jos minä sanon että minulla on koira, ei kukaan tiedä mikä koira minulla on - mutta jos sanon että minulla on kultainen noutaja, kaikki tietävät millainen koira se on. Jos taas sanon, että minulla on papukaija, se voi olla ihan mikä tahansa koukkunokka maan ja taivaan väliltä (iso, pieni tai keskikokoinen) mutta jos sanon omistavani undulaatin, tietävät ihmiset yleensä mistä on kyse. ;)

        Ja rakkauspapukaijathan ovat nykyiseltä nimeltään käsittääkseni kaijasia?


      • fischeri
        gigi kirjoitti:

        Undulaatti kuuluu kyllä papukaijoihin mutta papukaijoihin kuuluu niin laaja kirjo eri lajeja, että on varmaan paljon selvempää sanoa undulaatti, jolloin kaikki tietävät mistä linnusta on kyse.

        "Vanhan opin" mukaan undulaatti kuuluu parakiitteihin (tulee suoraan englanninkielisestä sanasta 'parakeet') neitokakadujen, roselloiden ym. pienten ja keskikokoisten papukaijojen kanssa.. ;)

        Jos minä sanon että minulla on koira, ei kukaan tiedä mikä koira minulla on - mutta jos sanon että minulla on kultainen noutaja, kaikki tietävät millainen koira se on. Jos taas sanon, että minulla on papukaija, se voi olla ihan mikä tahansa koukkunokka maan ja taivaan väliltä (iso, pieni tai keskikokoinen) mutta jos sanon omistavani undulaatin, tietävät ihmiset yleensä mistä on kyse. ;)

        Ja rakkauspapukaijathan ovat nykyiseltä nimeltään käsittääkseni kaijasia?

        >Ja rakkauspapukaijathan ovat nykyiseltä nimeltään käsittääkseni kaijasia?

        Varsinainen nimitys on ruusukaijanen näille entisille rakkauspapukaijoille. Lajinimikkeeltä kaijasia on 9 eri lajia, samoin kuin koirissa noutajiin kuuluu 6 eri rotua ;) Eli tarkkana saa olla puhuuko kaijasista vai jostain tietystä kaijaslajista (esim ruusukaijasesta), samoin kuin noutajista yleensä vai kultaisesta noutajasta...

        Kaijaslajit ovat:
        - ruusukaijanen
        - viktoriankaijanen
        - naamiokaijanen
        ( yleisimmät Suomessa)

        - sambesinkaijanen
        - jokikaijanen
        - madagaskarinkaijanen
        - isokaijanen
        - sepelkaijanen

        Joillekin lajeille löytyy vielä alalajejakin, mutta niistä ei sen enempää tällä kertaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      298
      3239
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1753
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1295
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1263
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1159
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1158
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      48
      1056
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      964
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      906
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      64
      831
    Aihe