En tiedä minkä palstan asia tämä sitten on kun ei näytä olevan omaakaan palstaa, mutta ajattelin kirjoittaa tänne koska mahavaivathan tähän liittyvät olennaisena osana.
Itselläni todettiin sappikivet jokunen aika sitten. Sappirakkoni on kutistunut "kivien painamisen" myötä.
Löytyykö ketään kohtalotoveria? Voiko sappirakko parentua niin ettei sappikiviä tarvitsekaan leikata?? Nyt olen sappiruokavaliolla, mutta henk. koht vatsaani eivät monetkaan ruoka-aineet ärsytä.
Olen aina ollut ylipainoinen mutta Olen yli vuoden syönyt rasvattomia makkaroita, jogurtteja, hedelmiä jne. Juonut rasvatonta maitoa, piimää...
En ole juuri koskaan harrastanut grillillä käyntiä, pizzalla ja mäkkärissä harvoin. Kotona ei ole juurikaan tullut kovin usein syötyä grillattuja ja käristettyjä ruokia... Tupakkaa en ole koskaan polttanut. Niin ihmetyttää nyt että mistä moinen on nyt sitten tullut????
Vai voiko sappikivet johtua viinasta? Alkoholia olen useina viikonloppuina saattanut juoda 2 iltaa , mutta on välissä ollut viikkojenkin taukoja...
Sappikivet
10
9591
Vastaukset
- maallikko
Voisit myös lisätä kuitujen määrää ruokavariossasi, niin sappirakkosi saisi edes vähäsen käyttöä, jolloin kivetkin saattavat liueta itsestään. Älä kuitenkaan aiaile leikkausta, jos tilanne on vakava.
Lue kohdasta Ummetus muutamaa riviä ylempää tällä palstalla, miten kuituja saa lisätyksi ruoassa. - jonna
heips!
juu mulla oli 9 vuotta nuo kyseiset kivet vaivana.
leikattiin viime vuoden maaliskuussa.
loppuarviointi tuli kotiin jossa aika karua tekstiä leikkaavalta lääkäriltä.
nyrkin kokoinen kroonisesti tulehtunut sappirakko joka oli maksaan muurautunut kiinni ja rakossa kourallinen kiviä.
söin vaivaan litalginia n. 9 tablettia päivässä.
joskus ei tabletit auttaneet oli pakko mennä terveys keskukseen ottamaan kipupiikki.
oli se tavallaan aika kauheeta aikaa se loppuaika ainakin.
eli n. vuosi ennen leikkausta.
sain 5 kertaa leikkaus-ajan 9vuoden aikana mutta aina peruin kun piti mennä ajatuksella "enhän mä nyt kipeä ole" ja niin se vaan venyi ja venyi kunnes oli pakko edessä.
ei kertakaikkiaan pystynyt enää olemaan.. vesikin teki pahaa...
silloin kun mulla ne todettiin niin en juuri lääkkeitä tarvinnut mutta ajan myötä kyllä senkin edestä...
tässä vähän mun näkökulmaa asiasta.. pistä meiliä jos asia enemmän kiinnostaa vastaan mielelläni.
-hyvät kesän jatkot-- auts
Joo samoja lääkkeitä ne mullekin määräs, mut ainakaa vielä en oo joutunu ottamaan yhtään sairaalasta pääsyn jälkeen.
Maksa-arvoni olivat todella korkeat, nyt syön siihen penissiliinikuuria.
Minulla taas kuulemma sappikivet ovat painaneet sappirakon "kasaan"... ja nyt tässä leikkausta odotellessa lääkärit seuraavat sitä että palautuuko sappirakko.
Kestääkö leikkaustoimenpide kauan?
Oliko leikkaus avo vai laser leikkaus?
Oliko millaiset kivut leikkauksen jälkeen?
Pitkäkin sairasloma? - vm-70
auts kirjoitti:
Joo samoja lääkkeitä ne mullekin määräs, mut ainakaa vielä en oo joutunu ottamaan yhtään sairaalasta pääsyn jälkeen.
Minulla taas kuulemma sappikivet ovat painaneet sappirakon "kasaan"... ja nyt tässä leikkausta odotellessa lääkärit seuraavat sitä että palautuuko sappirakko.
Pitkäkin sairasloma?Minulla vaivat alkoi raskausaikana 2000. silloin tällöin vatsaa nipisteli sieltä sapen nurkilta, mutta en silloin tiennyt mikä on, varsinaisia kipukohtauksia ei vielä ollut. Kun olin synnyttänyt, vaivat harveni, mutta koskaan en selkeästi huomannut, että ne tietyt sapelle sopimattomat ruoat olisi kipuja aiheuttanut.
2003 keväällä loukkasin selkäni ja jouduin syömään paljon tulehduskipu lääkkeitä. Ilmeisesti siitä sappi otti niin itseensä, että vaivat lisääntyivät huomattavasti. Kipukohtaukset tuli aina illalla ja kesti pari kolme tuntia. Litalginista ei ollut mitään apua enää loppuvaiheessa, ei edes tipalla annettuna. Jouduin useasti hakemaan kipupiikkiä terveyskeskuksesta. Kuukauden verran kärsin tätä todella kivuliasta vaihetta. Lääkärit eivät kuitenkaan laittaneet eteenpäin koska tulehdusarvot ei nousseet yli 34. Selkääni syömät lääkkeet kun pitivät ne alhaalla. Kun sitte ekan kerran jouduin TAYSiin, ei päivystävä kirurgi suostunut leikkaamaan, kun vaivat olivat jo kestänyt kuulemma liian pitkään, tähystys leikkausta kun ei tehdä jos vaivat oleet liian kauan., ei noteerannut pitkään kipuvaihetta lainkaan. Laittoin kotiin antibioottien kanssa ja käski odotella tähystys aikaa- itkin katkerasti ja sanoin sairaanhoitajalle, että olen täällä heti uudelleen kun antibioottikuuri loppuu. Niin kävi, kahden viikon päästä olin jälleen kyseisessä sairaalassa helvetillisten kipujen kanssa. Edes Petidiini ei enää auttanut ja on melko jyty aine. Vihdoin kirurgi suostui leikkaamaan päivystysleikkauksena. Yrittivät ensin tähystämällä, mutta "työsekentelyolosuhteet" olivat kuulemma niin huonot, että piti tehdä avoleikkaus. Sappirakossa oli krooninen tulehdus ja märkäpesäke, siitä valtavat kivut. Kirurgi sanoi sappirakon olleen kuin puuta. Avoleikkaus tietenkin pidensi sairasloman kuukauteen, kun tähystämällä olisi selvinnyt noin viikossa. Kivut leikkauksen jälkeen olivat todella pienet verrattuna ennen leikkausta oleviin. Viikon jälkeen leikkauksesta en syönyt enää mitään kipulääkkeitä. Omalla kohdalla kaikki vaivat jäivät tuonne leikkauspöydälle. Onneksi tämä minun tapaukseni on sieltä harvinaisemmasta päästä. Suosittelen kuitenkin,että jokainen vaivoista kärsivä vaatii päästä tähystysleikkausjonoon, koska leikkaukseen pääseminen kuitenkin kestää aina jonkin aikaa. Ruokavalio helpottaa varmasti vaivoja, mutta minullakin kohtaukset lopulta tulivat vaikka pisti mitä tahansa suuhunsa. - ....
auts kirjoitti:
Pitkäkin sairasloma?Minulta poistettiin sappi viime vuonna.. Menin sairaalaan edellisenä päivänä ja leikkauspäivän iltana jo pääsin pois. Leikkaus tehtin tähystyksellä, joten se helpotti toipumista.
Pari päivää vatsaa aristi mutta sen jälkeen olo oli loistava. Sain kaksi viikkoa sairaslomaa mutta luulen että vähempikin olisi riittänyt.. sinänsä hyvä olla rehkimättä että haavat paranevat.. - ÄÄhhhh
vm-70 kirjoitti:
Minulla vaivat alkoi raskausaikana 2000. silloin tällöin vatsaa nipisteli sieltä sapen nurkilta, mutta en silloin tiennyt mikä on, varsinaisia kipukohtauksia ei vielä ollut. Kun olin synnyttänyt, vaivat harveni, mutta koskaan en selkeästi huomannut, että ne tietyt sapelle sopimattomat ruoat olisi kipuja aiheuttanut.
2003 keväällä loukkasin selkäni ja jouduin syömään paljon tulehduskipu lääkkeitä. Ilmeisesti siitä sappi otti niin itseensä, että vaivat lisääntyivät huomattavasti. Kipukohtaukset tuli aina illalla ja kesti pari kolme tuntia. Litalginista ei ollut mitään apua enää loppuvaiheessa, ei edes tipalla annettuna. Jouduin useasti hakemaan kipupiikkiä terveyskeskuksesta. Kuukauden verran kärsin tätä todella kivuliasta vaihetta. Lääkärit eivät kuitenkaan laittaneet eteenpäin koska tulehdusarvot ei nousseet yli 34. Selkääni syömät lääkkeet kun pitivät ne alhaalla. Kun sitte ekan kerran jouduin TAYSiin, ei päivystävä kirurgi suostunut leikkaamaan, kun vaivat olivat jo kestänyt kuulemma liian pitkään, tähystys leikkausta kun ei tehdä jos vaivat oleet liian kauan., ei noteerannut pitkään kipuvaihetta lainkaan. Laittoin kotiin antibioottien kanssa ja käski odotella tähystys aikaa- itkin katkerasti ja sanoin sairaanhoitajalle, että olen täällä heti uudelleen kun antibioottikuuri loppuu. Niin kävi, kahden viikon päästä olin jälleen kyseisessä sairaalassa helvetillisten kipujen kanssa. Edes Petidiini ei enää auttanut ja on melko jyty aine. Vihdoin kirurgi suostui leikkaamaan päivystysleikkauksena. Yrittivät ensin tähystämällä, mutta "työsekentelyolosuhteet" olivat kuulemma niin huonot, että piti tehdä avoleikkaus. Sappirakossa oli krooninen tulehdus ja märkäpesäke, siitä valtavat kivut. Kirurgi sanoi sappirakon olleen kuin puuta. Avoleikkaus tietenkin pidensi sairasloman kuukauteen, kun tähystämällä olisi selvinnyt noin viikossa. Kivut leikkauksen jälkeen olivat todella pienet verrattuna ennen leikkausta oleviin. Viikon jälkeen leikkauksesta en syönyt enää mitään kipulääkkeitä. Omalla kohdalla kaikki vaivat jäivät tuonne leikkauspöydälle. Onneksi tämä minun tapaukseni on sieltä harvinaisemmasta päästä. Suosittelen kuitenkin,että jokainen vaivoista kärsivä vaatii päästä tähystysleikkausjonoon, koska leikkaukseen pääseminen kuitenkin kestää aina jonkin aikaa. Ruokavalio helpottaa varmasti vaivoja, mutta minullakin kohtaukset lopulta tulivat vaikka pisti mitä tahansa suuhunsa.Mulla on ollut nyt todella kipee ylävatsa jo 3,tta viikkoa. On otettu mm;UÄ koe ja varjoainekuvaus!! Ei muka mitään vikaa? Onko nyt sitten sappi, vai mikä? Poltan ja juon aika harvoin, mut juomisen (1 ilta) jälkeen vasta helvetti valloillaan onkin. Help!
Litalginia menee ja kipulääkettä.
- ei kiva...
MORO!
Et ole ainoa kenellä noita sappiongelmia. Itselläni todennäköisesti on sama tauti ja ikää vasta 25. Urheillut olen koko ikäni eikä ylipainoakaan ole. Olen kyllä kova herkuttelemaan ja noita rasvaisia ruokia on kyllä tullut syötyä välillä, joten siinä ainakin yksi mahdollinen syy minulla. Tautihan on myös perinnöllinen...
En ole vielä käynyt lääkärillä, koska vaivat ovat vasta puolisen vuotta sitten alkaneet (kauhean kivulias ylävatsakipu) ja lähipiiriini kuuluva sairaanhoitaja oli lähes varma että sappivaivoja ovat. Täytyy kuitenkin lääkäriaika piakkoin tilata, koska sama kohtaus tuli neljännen kerran juhannuksena. Tietysti vaan terveellisemmän ruokavalion antavat ja sillä selvä :(
Koitetaan pärjätä taudin kanssa! Hyvää jatkoa... :)- auts
Minun ensikipuni tulivat ruisleivästä... luulisi että olisi terveellistä! En uskaltanut syödä leipää viikkoon... kokeilin... ja taas sama juttu! Nyt pidemmällä ajalla olen huomannut että kaikki leivät tekevät saman, enemmän tai vähemmän kipeän vatsan. :s
En ole mitään mielettömän rasvaisia syönyt nyt pitkään pitkään aikaan... joskus baarin jälkeen pitsan mutta se ole mitään vaivoja aiheuttanut, sen enempää kuin itse alkoholikaan...
Kesän aikaan olen pari kertaa syönyt grillattua kyljystä, eikä siitäkään mitään kipuja...
- mies 62v
Minulta poistettiin sappirakko kuukausi sitten.
Se oli kiviä täynnä ja kutistunut niiden paineesta. Vaivoja oli ja kovia kipukohtauksiakin.
Olen aina ollut absolutisti viinan suhteen. ja en poltakaan.
Joten kyllä sappikivet tulee elipä kuinka siveästi tahansa.joi tai söi mitä vain. Ne vain joillekin kehittyy jotenkin. miten teillä menee makarooni tai hapankorppu?ja miilaset on teidän pienimmät kivut?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1091257
Taas puukotus yläristillä!
Tänään taas puukotettu hengiltä ihminen Kuopiontien läheisyydessä yläristillä! Nyt näitä alkaa olla viikoittain!38995Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin
Kesä ja juhannus on grillailun kulta-aikaa. Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin. Ka41905- 102888
Ihana juhannusperinne
Lähdemme aina juhannuksena aivan hirveässä kännissä kiikkerällä veneellä pieliselle! Se on hauskaa ja jännittävää puuhaa46717Älä itke rakas.
Tunnen sun kyyneleet silmissäni. Kaikki tulee menemään hyvin. Loppu häämöttää jo...56708Olen päättänyt tappaa itseni tämän vuoden puolella
Minulla ei ole oikeastaan mitään hävittävää. Elämäni on surkeaa ja tunnen ihmisten tuijotukset ja supinat. Ne nauravat r78669Mistä tunnistaa suomussalmelaisen kassajonossa
Terveiset täältä Kuopiosta! Olen aikoinaan Suomussalmelta lähtenyt maailmalle ja muutaman mutkan kautta päätynyt savon s65641- 34606
- 57587