Saaristomeren kuormittajat

Anonyymi-ap

Onko järkee vai ei?

"Alkuviikon tulvat aiheuttivat jokiin poikkeuksellisen fosforikuorman. Saaristomeren kolmen suurimman joen fosforikuorman arvioidaan olleen tiistaina jopa 38 000 kiloa. Määrä vastaa Saaristomereen laskettavia puhdistettuja vessavesiä lähes kahdeksan vuoden ajalta.... fosforikuorma oli älyttömän iso. Yhdessä päivässä kertyi noin kuusi prosenttia keskimääräisestä vuotuisesta kokonaiskuormasta.

Alkuviikon kaltaiset kuormituspiikit eivät ole täysin poikkeuksellisia. Viimeksi vastaavaa koettiin vuoden 2020 helmikuussa, jolloin kuormat olivat sitäkin suuremmat.

Puhdistetuista yhdyskuntajätevesistä aiheutuu vuosittain noin viiden tonnin fosforikuorma Saaristomereen. Jätevedenpuhdistus on tänä päivänä tehokasta, ja yhdyskuntajätevedet vain parin prosentin luokkaa fosforin kokonaiskuormituksesta”,

23

181

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ja tälläistä välinpitämättömyyttä tuetaan avokätisesti verovaroin

• Anonyymi

Mihis ne yhdyskunnan jätevesien fosforit sitte kätketään?

• Anonyymi

Puhdistetuista yhdyskuntajätevesistä aiheutuu vuosittain noin viiden tonnin fosforikuorma Saaristomereen.
        Jätevedenpuhdistus on tänä päivänä tehokasta, ja yhdyskuntajätevedet vain
        ---parin prosentin luokkaa--- fosforin kokonaiskuormituksesta”,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Puhdistetuista yhdyskuntajätevesistä aiheutuu vuosittain noin viiden tonnin fosforikuorma Saaristomereen.
        Jätevedenpuhdistus on tänä päivänä tehokasta, ja yhdyskuntajätevedet vain
        ---parin prosentin luokkaa--- fosforin kokonaiskuormituksesta”,

Minne se puhdistamojen erottama typpi ja fosfori lopulta päätyy? Ei ainakaan pelloille sitä kukaan huoli.

• Anonyymi

Tätä vartenhan maataloustukia maksetaan miljarditolkulla, että saadaan ylläpidettyä Itämeren sinileväkantaa.

• Anonyymi

Aivan älytön aloitus.

• Anonyymi

Hassuja väitteitä vailla mitään tutkimustuloksia.

• Anonyymi

Heh heh, avaa ne peräkammarin verhot ja lue muutakin kuin Sonta-Siionia

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Heh heh, avaa ne peräkammarin verhot ja lue muutakin kuin Sonta-Siionia

Hesaria kannattaa aina lukea!

• Anonyymi

Keskustelussa pitäisi aina ottaa huomioon että luvut on arvioita. Tutkimustuloksia ei ole olemassakaan.

• Anonyymi

• Anonyymi

• Anonyymi

Eivaan tuu selevyyttä, minne menee yhdyskunnan jätefosforit. Oletan että ne menee viherrakentamiseen eli esim. motarin varteen ja sieltä hulevesinä Itämereen , niinkuin koirien paskatkin.

• Anonyymi

• Anonyymi

• Anonyymi

Ole hyvä... ja sitten kun vielä pinnistelet ymmärtääksesi lukemasi.

• Anonyymi

Tää on tää sama viherheebo joka suoltaa paskaa ihan vihervassari-oppiensa täydellisen tietämättömyyden antamalla varmuudella.

• Anonyymi

Ja sä oot se sama ignorantti tukijussi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja sä oot se sama ignorantti tukijussi

Ingorantti olet kun noin kirjoitat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ingorantti olet kun noin kirjoitat.

Hän on arrogantti. Jos nyt noilla sivistymättömyys sanoilla elvistellään.

• Anonyymi

Sukupolvia jatkunut vesistöjen vahingoittaminen on meille kunnia asia.
      Perinteet velvoittavat.

• Anonyymi

Jos kotipitäjän järvien pintaa ei peitä heinäkuussa sinilevämatto, niin kyllähän maataloustuottajat ovat epäonnistuneet hävettävällä tavalla.

• Anonyymi

Aina sama selitys kun viemärit vuotaa suoraan mereen tai järveen. Tulva, tulva, ja se ainainen tulva se on se syypää luonnon paskaamiseen. Hävetkää cititörsät!

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      38
      4609
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3185
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      269
      2341
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2217
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      165
      2069
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1661
    8. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1632
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1279
    Aihe