"Häikäisevä kertomus rakkaudesta, seksistä ja uskollisuudesta",
mainostetaan kaksinkertaisen Finlandia-voittaja Jukka Viikilän romaania
"Hiekkalinnat".
En ole sitä (vielä) lukenut, oletko sinä ja mitä mieltä olet ?
Kuulostaa virkistävältä, että on ilmestynyt rakkausromaanikin.
Suurin osa uutuuksista on pikemminkin "kehityskertomuksia" ja
"tilityksiä".
Perinteinen rakkausromaani ei ole ollut "muodissa" enkä tiedä onko tämäkään
sellainen, koska toinen Viikilän Finlandia-voittaja oli sikseen erikoinen ja
vaikeasti tajuttava, että ehkä tämäkin rakkausromaani on "aika erikoinen" ?
Kun muistiani kaivelen viimeinen romaani, jonka koin syvästi rakkausromaaniksi
oli Hannu Mäkelän "Valo", joka oli inhimillisesti hyvin koskettava.
Luetko rakkausromaaneja ? Mikä niistä on jäänyt sinun mieleesi
tai mikä on sinusta "kaikkien aikojen rakkausromaani" ?
Ensin pitäisi kai määritellä mikä on rakkausromaani, mutta voisimme ottaa
huomioon laajasti ja rennosti minkä hyvänsä rakkaustarina, olkoon se missä "kehyksissä" hyvänsä kerrottu.
"Rakkausromaani, jollaista et ole koskaan lukenut"
19
258
Vastaukset
- Anonyymi
Rakkausromaanit ovat yleensä viihdehömppää,
- Anonyymi
Näin on, jos ostat jotain "Harlekiinisarjaa" tai "Herttasarjaa", mutta on syvällisiäkin rakkausromaaneja.
- Anonyymi
Kauan sitten luin romaanin joka oli rakkaustarina , olin vissiin alle 18 vuotias ja luin sitä salaa äidiltä en muista kuka kirjoittanut enkä edes paljon henkilöistä liioin , muuta kun sen että naisella oli syöpä , ja taistelivat sen kanssa. Silloin nuorena se oli vaikuttava mutta koska piti salaa lukea niin luulen että siksi ei oikein ole jäänyt,mieleen paljoa , en muista edes loppuuko se hyvin ,mutta muista vaan sen että olin hyvin suruissani sen lukemisen jälkeen
Mitenkähån sen tänään ymmärtäisi jos sattuis eteen jostain vanhojen; kirjojen. Kaupasta
Koska tähän ikään on jo tullut kokemuksia elämästä paljon niin suruja kun iloakin. Silloin ei tiennyt vielä elämästä mitään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kauan sitten luin romaanin joka oli rakkaustarina , olin vissiin alle 18 vuotias ja luin sitä salaa äidiltä en muista kuka kirjoittanut enkä edes paljon henkilöistä liioin , muuta kun sen että naisella oli syöpä , ja taistelivat sen kanssa. Silloin nuorena se oli vaikuttava mutta koska piti salaa lukea niin luulen että siksi ei oikein ole jäänyt,mieleen paljoa , en muista edes loppuuko se hyvin ,mutta muista vaan sen että olin hyvin suruissani sen lukemisen jälkeen
Mitenkähån sen tänään ymmärtäisi jos sattuis eteen jostain vanhojen; kirjojen. Kaupasta
Koska tähän ikään on jo tullut kokemuksia elämästä paljon niin suruja kun iloakin. Silloin ei tiennyt vielä elämästä mitään.En ole varma, Ano 16.14, tarkoitatko Rakel Liehun kirjaa "Punainen ruukku". Jotenkin kuvauksesi sopisi siihen(kin).
Vaikuttava kirja. Googlaamalla siitä löytyy lisätietoa...
demeter1 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole varma, Ano 16.14, tarkoitatko Rakel Liehun kirjaa "Punainen ruukku". Jotenkin kuvauksesi sopisi siihen(kin).
demeter1Liehun Punainen ruukku ilmestyi 1980. Minä olin silloin jo 40 v. Mutta ehkä on paljon nuorempiakin palstalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole varma, Ano 16.14, tarkoitatko Rakel Liehun kirjaa "Punainen ruukku". Jotenkin kuvauksesi sopisi siihen(kin).
demeter1Kiitos tiedosta , tarkistan asian 👍
- Anonyymi
Mieleen tulee muutamia rakkausromaaneja, joista olen pitänyt kuten
Colleen McCullough'n: Okalinnut,
Emily Brontën: Humiseva harju,
Michael Ondaatje'n: Englantilainen potilas,
John Fowles'in: Ranskalaisen luutnantin nainen,
Kazuo Ishiguron: Pitkän päivän ilta
ja Leo Tolstoin: Anna Karenina.
Jokainen on täysin erilainen. Hyvä rakkaustarina on myös psykologinen tarina.- Anonyymi
Psykologisuus onkin eräs asia, joka erottaa hömppäviihteen kunnon rakkausromaanista.
"Herttasarjoissa" myös kieli on hyvin köyhää. - Anonyymi
Edustava lista, Ano 23.19. Vain Anna Karenina tuli minun mieleeni. Moni oli kyllä tuttu elokuvaversiona.
Noista Hiekkalinnoista en kyllä päässyt perille. Luin kirjan ja kun se ei tehnyt minuun sanottavaa vaikutusta, luin siitä arvosteluja ja olin ymmärtävinäni, että kirja on aukkoinen rakkauskertomus ja lukija saa mielessään täyttää nuo aukot..))
Sen verran taisin päästä jyvälle, että kuvittelin tarinan kulkevan niin korkeissa sfääreissä, että sellaiset arjen realiteetit, kuten toisen päähenkilön sidokset (avioliitto) ja muut arjen ankkurit eivät sitä paljon sumentaneet - kuljettiin ajattomuuden ulottuvuudessa ja seksuaalisuus, ilon ylistys, tuntui olevan suhteen liima ja sinetti. Tarvittiinhan siihen tietysti myös paljon viiniä ja vaimeat kulissit, millaisia on minusta tarjolla juuri Itäblokin maissa.
Vaikka tarinan erityisyys oli vakuuttavaa, siitä ei minusta välittynyt paljonkaan tunteita,
ei mitään suurta intohimoa - minulle ainakaan. Ehkä sen tilalla oli rakastettujen intiimiys, johon
kukaan ulkopuolinen ei pääsekään sisälle.
Olin lukenut Jukka Viikilältä vain tuon Akvarellejä Engelin kaupungista. Siitä kyllä pidin, mutta Taivaallista vastaanottoa en edes yrittänyt lukea, arvostelut riittivät.
Joskus tuntuu, että nykykirjallisuus jättää lukijalle yhä enemmän askarreltavaa tuon tulkinnan kohdalla. Ehkä se on tarkoituskin ? Niinhän se täälläkin pakkaa mennä: lukija kirjoittaa viestin uudelleen omassa päässään. Ja sitten viestin kirjoittaja syyttää muita viestin ymmärtämisen puutteesta..))
demeter1 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Psykologisuus onkin eräs asia, joka erottaa hömppäviihteen kunnon rakkausromaanista.
"Herttasarjoissa" myös kieli on hyvin köyhää.Elämäntarina kirjat ovat myös mielestäni ihania . Olen lukenut monen politiikon kirjan ja joidenkin vanhojen kuuluisuuksien myös.
Edit Piafin elämäntarina oli aika surullinen . Ostin sen kirjan kauan sitten ja se on kulkenut mukana koko elämän, vahinko vaan että säilytin yhtä kirja laatikkoa ulkovarastossa ja ilmeisesti kostea merilma oli tehnyt tehtävänsä ja kirja haisi kamalalta oli homeessa. Surulla sen heitin paperi kontainiin kaatopaikalla . Olisin niin ajatellut lukea aen nyt , siksi että olisin halunnut tietää ajatteleeko samoin nyt sisällöstä kun silloin hyvin kauan sitten .
Arja Saijonmaq on kirjoittanut elämäntarinansa myös ja siinä hän kertoo totuuksia mitä ei ole uskaltanut kertoa kun on pelännyt loukkaavansa ihmisiä , mutta nyt ei niitä ihmisiä enää ole niin kertoo millaista hänen elämänsä on ollut . Saas nähdä ostanko sen joulun jälkeen
Jälkeen . - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Elämäntarina kirjat ovat myös mielestäni ihania . Olen lukenut monen politiikon kirjan ja joidenkin vanhojen kuuluisuuksien myös.
Edit Piafin elämäntarina oli aika surullinen . Ostin sen kirjan kauan sitten ja se on kulkenut mukana koko elämän, vahinko vaan että säilytin yhtä kirja laatikkoa ulkovarastossa ja ilmeisesti kostea merilma oli tehnyt tehtävänsä ja kirja haisi kamalalta oli homeessa. Surulla sen heitin paperi kontainiin kaatopaikalla . Olisin niin ajatellut lukea aen nyt , siksi että olisin halunnut tietää ajatteleeko samoin nyt sisällöstä kun silloin hyvin kauan sitten .
Arja Saijonmaq on kirjoittanut elämäntarinansa myös ja siinä hän kertoo totuuksia mitä ei ole uskaltanut kertoa kun on pelännyt loukkaavansa ihmisiä , mutta nyt ei niitä ihmisiä enää ole niin kertoo millaista hänen elämänsä on ollut . Saas nähdä ostanko sen joulun jälkeen
Jälkeen .Arja Sajonmaa on opportunisti, jolla on kolkko ääni.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Elämäntarina kirjat ovat myös mielestäni ihania . Olen lukenut monen politiikon kirjan ja joidenkin vanhojen kuuluisuuksien myös.
Jälkeen .Älä osta Saijonmaata. Hänen itsekehunsa eivät ole sen väärtti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä osta Saijonmaata. Hänen itsekehunsa eivät ole sen väärtti.
Kokeilkaa Luciano Pavarottin elämänkertaa.
Se on täynnä lämpöä ja vaatimattomuutta,
mutta tervettä itsetuntoakin.
Suurenmoinen laulaja ja ihminen.
Hyväsydäminen ja hersyvä perheen parissa viihtyvä ja perhettä ja sukua
arvostava ihminen.
Kirja oopperan maailmasta on mielenkiintoinen ja siitä jää hyvä mieli. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä osta Saijonmaata. Hänen itsekehunsa eivät ole sen väärtti.
Ilman pääsyä Mikis Thedorakiksen siivelle Saijonmaasta ei olisi kuultukaan.
- Anonyymi
Viikilä sai huikean hyvät arvostelut Taivaallisesta vastaanotosta,
mutta kirjaa en jaksanut lukea puoleenväliinkään.
Nykyiset romaanit voivat olla "palapelejä", jotka lukijan pitäisi osata koota
enkä minä jaksa enää sovitella palasia. Voin suositella: Valkohaikara, laulujen kertomaa Orinoquiasta, Kolumbian itäisiltä ruohotasangoilta. :)
Rakkaustarina muusikosta ja laulujen sepittäjästä ja hänen muusastaan.
Löytyy varmaan ainakin helmet.fi-nettikirjastosta- Anonyymi
Kenen kirjoittama?
- Anonyymi
Minä olen lukenut Valkohaikaran ja pidin siitä kovasti , olin ajatuksissani lukiessani siellä,kaukana missä kirjan tapahtumat olivat, jopa saatoin tuntea ilmankin siellä niin sisällä olin lukemisessakin .
- Anonyymi
Minä luen/ kuuntele vallan kirjoja , joissa on mahdollisimman paljon rakkautta ja viihdettä. Ei vaan enää helpolla löydy mieluisia äänikirjoja. Ulkomaiset ei meinaa oikein napata.
Kertokaa ehdotuksia.
Murhat, rikokset ei mulle kelpaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1873856
Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä
En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m891801Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek281502- 1651362
Erika Vikman diskattiin, tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek https://www.rumba.fi/uut231168Pitääkö penkeillä hypätä Martina?
Eivätkö puistonpenkit ole istumista varten.Ei niitä kannata liata hyppäämällä koskaa likaantuvat eikä siellä kukaan niit2071105Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?931061- 361057
Maikkarin tentti: Orpo jälleen rauhallinen ja erittäin hyvä, myös Purra oli hyvä
Lindtman ja Kaikkonen oli kohtalaisia, sen sijaan punavihreät Koskela ja Virta olivat taas heikkoja. Ja vastustavat jalk1261026Milli-helenalla ongelmia
Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell188921