Psykiatria leimaa. Ja kun usein sivullisten tietoon menee arkaluonteisia asioita, he ovat ymmärtämättömiä, mutta leima on valmis.
Psykiatria leimaa
30
535
Vastaukset
- Anonyymi
Kaikki sivulliset näkee sen sairaudentunnottomuuden ihan päällepäin, ei sitä kenenkään tarvitse erikseen vuotaa.
- Anonyymi
Psyyken sairaus usein näkyy päälle päin, varsinkin, jos sairaus on huonolla hoidolla tai hyvin vaikea. Muuta tietoa ei tarvita. Voi se leimata niin kuin sekin, jos on jalka poikki.
Se ei siis ole psykiatria, joka leimaa vaan itse sairaus. Sille ei voi mitään, jatka sinä omaa elämääsi sellaisena kuin olet, leimoilla tai ilman. - Anonyymi
Psyykkinen sairaus näkyy harvemmin päälle päin, se on usein vain sairastavan ihmisen oma luulo, että muut muka näkisivät sen jotenkin.
Silloin, jos on rankka lääkitys, se saattaa näkyä, koska ihminen on silloin aika apaattinen, ilmeetön, hidas liikkeissään, ym.
Se leima on enemmänkin sairaalla itsellään, ei ulkopuoliset leimaa, kun eivät sitä sairautta näe. Sairaalla voi olla heikko itsetunto, juurikin sairauden takia, silloin ei oikein tahdo hyväksyä itseään, ja saattaa luulla, ettei muutkaan hyväksy.
Ja miten sivulliset saisi tietää mitään sairaus-/terveystietoja, arkaluontoisia asioita, kun käy vaikka psykiatrilla tai hoitajalla ?
Sitä Vastaamo murtoa, ja joitain yksittäisiä vääriä tietojen katselua jonkun henkilökuntaan kuuluvan taholta lukuun ottamatta tiedot eivät sivullisten tietoon mene.
Kovin moni tuolla kylillä ja kaupungilla ei oikeasti voi tietää, että sinä tai minä, tai kuka tahansa, saatamme olla mt-ongelmaisia, jos emme sitä itse kerro ihmisille.
Mistäkö tätä tekstiä kehittelen ? Ihan siitä, kun olen ollut pahasti sairas psyykkisesti takavuosina, ja tiedän ihan omasta kokemuksesta kaikki ne luulot ja leimatuksi tulemisen tunteet omasta muistista. Kun kaikki oli pahimmillaan, ajattelin juuri noin, että kaikki muka tietävät ja kaikki muka näkevät.
Kuntoutuessani pystyin näkemään asioita vähän useammalta eri suunnalta, se avarsi monia asioita, ettei kaikki ollutkaan ollut niin kuin olin luullut, ja itselleni uskotellut.- Anonyymi
Se on ihme sentään että samat tarinat kuulee jokaiselta joka ei tunnusta sairausttaan vaikka jokaisella on sama sairaus . Itse kuvittelevat että he ovat ainoat maailmassa joille kuka laitetaan leima . Kunhan kuuntelisivat Psykiatria ja näkisivät oman tilansa niin paranisivat , vaan kun ollaan niin olevinaan oikeassa niin sairaus vaan pahenee.
- Anonyymi
Meillä oli töissä tyttö joka masentuu ja jäuåi sairaslomalle. Kun tulintakaisin niin eikö ihmiset puhuneet hönelle jotenkin eri tyylillä ja kovemmalla äänellä ihan kun hön olisi ollut mielen vikainen jotenkin ,tytöllä oli vaan ihan tavallisen masennus jonka jokainen ihminen voi saada , ja oli ihan ennallaan kun se oli mennyt ohitse, ei myöskään kuulossam ollut vikaa , ajatellen sitä kun puhuivat hönelle kovalla äänellä, siis pani ajattelemaan; ketä olivat mielenterveydeltään jotenkin vialla
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on ihme sentään että samat tarinat kuulee jokaiselta joka ei tunnusta sairausttaan vaikka jokaisella on sama sairaus . Itse kuvittelevat että he ovat ainoat maailmassa joille kuka laitetaan leima . Kunhan kuuntelisivat Psykiatria ja näkisivät oman tilansa niin paranisivat , vaan kun ollaan niin olevinaan oikeassa niin sairaus vaan pahenee.
Kyllä moni sentään tunnustaa sairautensa ihan rehellisesti, mutta aina on joku kouluja käymätön jolla on väärä kuva asiasta .niille on kotona opetettu että psyykkinen mt sairaus tarkoittaa että on hullu Äja niillä sitten menenevät
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä moni sentään tunnustaa sairautensa ihan rehellisesti, mutta aina on joku kouluja käymätön jolla on väärä kuva asiasta .niille on kotona opetettu että psyykkinen mt sairaus tarkoittaa että on hullu Äja niillä sitten menenevät
Kenelle se sairaus pitäisi " tunnustaa " ?
Ihmisen oma asia, haluaako kertoa jollekin, ja jos niin itse valitsee, että kenelle.
Ei omaa sairastamistaan tarvitse kaikelle kansalle kuuluttaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kenelle se sairaus pitäisi " tunnustaa " ?
Ihmisen oma asia, haluaako kertoa jollekin, ja jos niin itse valitsee, että kenelle.
Ei omaa sairastamistaan tarvitse kaikelle kansalle kuuluttaa.Sairautta ei tarvitse tunnustaa kenellekkään, mutta kaikista sairauksista ja niiden hoidosta on otettava itse vastuu.
- Anonyymi
Ei psykiatri leimaa ketään ainoastaa tekee työtään että saisi potilaat taas hyvään kuntoon. Ja eivät liioin huutele toisen sairaudesta kellekkään , ehkä lähi omaiselle että hekin ymmärtävät että ihminen on sairas. Itse leimaat itseäsi ja kuvittelet omat ajatuksesi toisten päähän. Psykiatri ei ajattele kuten sinä ajattelet ja näet asiat.
Olet sairas ja sinua autetaan ja käännät sen leimaamiseksi ,
Yleensä sinun sairautta kärsivät ihmiset ovat hyvin luulosairaita epäilevät kaikke ja pitävät itseään jopa niin tärkeänä henkilönä että joku ihminen muka oikein leimaa sinua aika itsekeskeistä puppua sinänsä . Psykiatri ehkä sanoo sinulle kuten asiat ovat sairautesi kanssa se ei ole leimaamista mitenkään vaan ihan vaan tosi asioita . Ja sitten usein sairaat myöskin kieltävät etteivät muka ole sairaita. Ei psykiatrille pääse terveet ihmiset ainoastaan juuri ne jotka tarvitsevat apua . Joten lopeta tuollaiset luulot ajoissa ne tekee vaan sairaudestasi vaikeamman. Muista ettet ole ainut sairautesi kanssa on monia muitakin , ja ne jotka ymmärtävät hoidon tarkoituksen tulevat myös terveeksi .
Luulotautiset eivät tervehdy .- Anonyymi
Kyllä psykiatrille on päätynyt psyykisesti terveitäkin ihmisiä.Somattisineen oireineen laitettaan toisinaan psykiatriaan ilman tarkempia tutkimuksia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä psykiatrille on päätynyt psyykisesti terveitäkin ihmisiä.Somattisineen oireineen laitettaan toisinaan psykiatriaan ilman tarkempia tutkimuksia.
Kyllä siellä ihan kiitettävästi tutkitaan. En voi syyttää lääkäriä ollenkaan siitä, että jos joku psykoosi piirteisen persoonallisuuden omaava ihminen kokoajan väittää että hänen jatkuva valittaminen ja hassut ajatuskuviot johtuu kroonisesta väsymysorieyhtymästä, haluaa ensin lääkitä sen psykoosipiirteisen persoonallisuuden sieltä kuntoon, että pääsee käsiksi siihen väsymysoireyhtymään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä siellä ihan kiitettävästi tutkitaan. En voi syyttää lääkäriä ollenkaan siitä, että jos joku psykoosi piirteisen persoonallisuuden omaava ihminen kokoajan väittää että hänen jatkuva valittaminen ja hassut ajatuskuviot johtuu kroonisesta väsymysorieyhtymästä, haluaa ensin lääkitä sen psykoosipiirteisen persoonallisuuden sieltä kuntoon, että pääsee käsiksi siihen väsymysoireyhtymään.
Tutkitaan? Mainitsemillesi diagnooseille ei ole mitään lääketieteellistä perustaa, ne ovat sopimuksenvaraisia asioita, ei patologisia ilmiöitä. Mene nyt vaikka ulos potkimaan kiviä sen sijaan että puhut asioista joita et ymmärrä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan niin
35 vuotta sitten tunsin itseni hyvin väsyneeksi , ja menin lääkäriin en voinut edes selittää että olisin ollut jostain kipeä en vaan jaksanut mitään ja nukuin paljon siltikin väsynyt. Lääkäri samoi että sinulla on masennus. Ihmettelin kovasti koska elämässä ei olisi pitänyt olla mitään mikä masentaa , kaikki oli okay. Sanoin lääkärille että mielestäni minulla ei ole mitään syytä edes olla masentunut ,hän vaan sanoi että. Masennusta se on.
No meni pari viikkoa niin pyörryin töissä , ei muuta kun eka kerrokseen missä,oli päivystys ja siellä tutkittiin tarkoin ja todettiin että kilpirauhanen oli hyvin huonossa kunnossa sain kilpirauhas lääkkeet ja muutamien viikkojen päästä alkoi olo,tulemaan paremmaksi
Siis masennus olikin ihan joku muu sairaus .niin että tehdään virheitä,kun ei oteta kokeita vaan sanotaan mitä muka epäilee , minun kohdallani oli sitten masennus diagnoosina , en tiedä edes jos se on vieläkin journaaleissa väärin . Joten joskus potilaskin kykenee itse tuntemaan että vikaa on vaan ei tiedä missä eikä,tunne annettua diagnoosia oikeaksi,
Onneksi lääkäri löysi vian, ja lääkkeitä ,kilpirauhasen joudun syömää lopun elämääni.
Ja jos olisin saanut todella saanut masennuksen niin en olisi sitä mitenkään hävennyt sillä sairaus sekin on kuten esim selkä,sairaus , tai käsi kipsissä,jne - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tutkitaan? Mainitsemillesi diagnooseille ei ole mitään lääketieteellistä perustaa, ne ovat sopimuksenvaraisia asioita, ei patologisia ilmiöitä. Mene nyt vaikka ulos potkimaan kiviä sen sijaan että puhut asioista joita et ymmärrä.
Patologinen vänkääminen suomi 24 foorumilla on nimenomaan patologinen ilmiö.
Kirjaimellisesti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Patologinen vänkääminen suomi 24 foorumilla on nimenomaan patologinen ilmiö.
Kirjaimellisesti.Taisit oppia uuden sanan
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taisit oppia uuden sanan
Pystyyköhän näissä yhteyksissä edes käyttämään koko sanaa, patologinen ?
Sehän liittyy tiettyyn ammattiin ja ammatin termistöön.
Toki onhan ollut puhetta esim. patologisesta valehtelusta, tms.
Itse en tiedä, mihin sanan voisi yhdistää milläkin tavalla, en ole opiskellut tarpeeksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taisit oppia uuden sanan
Mutta eikö se olisi mahtava juttu jos tällä foorumilla olisi edes yksi kävijä joka oppisi jotain uutta sen vanha valitusvirren sijaan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta eikö se olisi mahtava juttu jos tällä foorumilla olisi edes yksi kävijä joka oppisi jotain uutta sen vanha valitusvirren sijaan?
Oppiminen on paljolti kiinni siitä, haluaako oppia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En pitäisi ihmisoikeuksien puolustamista ja inhimillisen hoidon tukemista "valitusvirtenä"
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En pitäisi ihmisoikeuksien puolustamista ja inhimillisen hoidon tukemista "valitusvirtenä"
Näinhän se menee, osittain.
Kuitenkin on paljon ihmisiä, jotka ovat tyytyväisiä hoitoonsa, saavat siitä tarvitsemansa hyödyn.
Mutta he eivät taida olla täällä kirjoittelemassa kommenttejaan, vaan yrittävät puskea elämässään eteenpäin sen minkä vielä jaksaa ja pystyy. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näinhän se menee, osittain.
Kuitenkin on paljon ihmisiä, jotka ovat tyytyväisiä hoitoonsa, saavat siitä tarvitsemansa hyödyn.
Mutta he eivät taida olla täällä kirjoittelemassa kommenttejaan, vaan yrittävät puskea elämässään eteenpäin sen minkä vielä jaksaa ja pystyy.Ahaa eli täällä asiasta joskus puhuminen on jotenkin huono asia. Jos et kestä viestiä, hyökkää viestintuojaa vastaan. Yleistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ahaa eli täällä asiasta joskus puhuminen on jotenkin huono asia. Jos et kestä viestiä, hyökkää viestintuojaa vastaan. Yleistä.
Kukaan ei täällä hyökkää sinua vastaan, älä ota näitä kommentteja henkilökohtaisesti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kukaan ei täällä hyökkää sinua vastaan, älä ota näitä kommentteja henkilökohtaisesti.
Et ilmeisesti sitä itse huomannut
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä tässä ketjussa on taas sitä arvostelun kestävää ihmisoikeuksien puolustamista?
Se että luulee olevansa näppärä nimetäkseen lähinnä mt kuntoutujista muodistuvaa mielikuvaa haittaavaa keskustelua ihmisoikeuksien puolustamiseksi, ei siitä vielä sellaista tee.
- Anonyymi
Tuo sinun kirjoituksesi paljastaa sen mikä diagnoosi sinulla on . Siis ei niitä leimoja anna muut kun sinä itse kun luulottelet . Asia on niin että tarvitset hoitoa koska sinulla on sairaus , siis sinä et ole sairautesi joten lopeta tuollainen panettelu ihmisistä jotak ainoastaan auttavat sairauksissa .
- Anonyymi
Nyt onkin kyse psykiatrrissta, ei kenestäkään yksittäisestä psykiatrista. Lue tarkemmin teksti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt onkin kyse psykiatrrissta, ei kenestäkään yksittäisestä psykiatrista. Lue tarkemmin teksti.
Siis psykiatriasta
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väärin, nyt on kyse sairaudentunnottomuduesta. Siihen ei mitään psykiatreja tai tieteenaloja tarvita. Jostkut ihmiset osaa kyllä syyttää omista ongelmistaan muita ilmankin psykiatriaakin.
Eikä se pelkkä tekstin suoltaminen siinä auta mitään, jos ei itse ymmärrä mitään koko konseptista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väärin, nyt on kyse sairaudentunnottomuduesta. Siihen ei mitään psykiatreja tai tieteenaloja tarvita. Jostkut ihmiset osaa kyllä syyttää omista ongelmistaan muita ilmankin psykiatriaakin.
Eikä se pelkkä tekstin suoltaminen siinä auta mitään, jos ei itse ymmärrä mitään koko konseptista.Ihmisestä itsestään se kaikki lähtee, sekä sairastuminen, että myös mahdollinen toipuminen/parantuminen.
Jotkut tilanteet saattavat ajaa ihmisen siihen pisteeseen, että hän sairastuu, mutta silloinkin hän sairastuu ihan itse, sitä ei tee kukaan ulkopuolinen. - Anonyymi
Juuri tässäkin sen leimaamisen huomaa.
" Kirjoituksesi paljastaa mikä diagnoosi sinulla on ".
" Ei niitä leimoja muut anna.."
Juuri sama kirjoittaja väittää, ettei muut anna leimoja, ja samassa kommentissa väittää tietävänsä mikä tuon toisen diagnoosi on, että sen muka näkee.
Ota nyt näistä sitten selvää.....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 433487
Miksi juuri vasemmiston puolelta tulee niin paljon luusereita, kelapummeja jne.
Tämä asia ihmetyttää suuresti.352978Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia
Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on1442836SDP ylivoimainen ykkönen
En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.702317Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään
"Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s411782Polttomoottoriauto on köyhän merkki
Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.861555Mitä tarkalleen tunnet
Minkälaisia tunteita sisälläsi liikkuu, kun tiedät, että ajattelen sinua lämmöllä ja jotain syttyy myös sinussa? Haluai671084- 511036
- 771017
Syyskuussa 2025 ensirekisteröidyistä henkilöautoista 43 % oli täyssähköautoja.
Niitä rekisteröitiin 2 592 eli 41 % enemmän kuin vuotta aiemmin. Syyskuussa 2025 rekisteröidyistä uusista henkilöautois3847