Rauhaisasti Noja-tuolissa ?

Huomenta ja hyvää Itsenäisyyspäivän alkua, juhlimista koko päiväksi riittää, huipentuen sitten siihen kättely rumpaan.
En ole kovinkaan innostunut tätä juhlimista katsomaan, mutta varmaan jotain sieltä minäkin silmiini saan.
Ei kiinnosta pukuloiste ei muukaan, tiedän että parastaan jokainen yrittää ja kauniina kaikki omalla tavallaan.
Juhlimme 105 vuotta kestänyttä itsemääräämisoikeutta, mikä on arvostettava asia ja toivoisi näin aina olevan
Sodastakin jo 85 vuotta, kallis oli hinta mikä tästäkin koitui, nyt rauhan säilyminen taas vaakalaudalla.
Monen nuorenelämä loppui tuolloin tuskin alkuun pääsemättä, surua ja kaipuuta jälkeenjääneille aiheuttaen,
Ristiriitaisin tuntein ajattelen tätä aikaa, nyt juhlii pieni osa kansalaisista, media hehkuttaa, vuodesta vuoteen näin tapahtuu ja kuitenkin suurimman kansan osan elämä on vaikeuksien kanssa sovittamista. ja paremmasta ei tietoa.
Omaa elämäni sujuu ilman suuria murheita, sairaudetkin sitä luokkaa, että ei aina olisi syytä valittaa.
Itse yrittäen olen elämäni tähän malliin saanut, työtä on aina ollut ja terveyttää sitä tekemään, kaikilla ei sama onni ole mukana kulkenut, vaikeudet monella tapaa kertyneet kuormaksi asti.
Minun elämäni on turvattu, en tarvitse mitään, ne velvoitteiden osuuden pystyn suorittamaan.

Sydäntä särkee katsellessa ja kuunnellessa niistä vaikeuksista mihin liian moni on ilman omaa syytään joutunut.
Auttavia käsiäkin löytyy, mutta kaikkia ne eivät tavoita.
Kysymyksiä herättää, miksi hyvinvointivaltiossa joudutaan avustuksia karsimaan niin monella tahoilla ja keräyksiä tekemään toimeentulon auttamiseksi.
Jakaminen ja oikeudenmukaisuus on tänä päivänä kadoksissa, vaurautta omistaville lisää vaan haalitaan ja unohdetaan vaikeuksissa kamppailevat, joilla vaikeuksia saada tarvitsemiaan lääkkeitä joka päiväisen hoidon ylläpitämiseen.

Niin onnellinen kuin olenkin siitä, että saan elää Suomi nimisessä maassa, huoli ei kuitenkaan poistu katsellessa niitä epäkohtia mitä maassa tapahtuu.
Toivon käännettä parempaan ja yhteiseen hiileen puhaltamisen taidon kasvavan, yksin ei kukaan selviä, tarvitsemme toisiamme, näin voimme toivoa elämän sujuvan kaikilla kohtuullisesti.

Toivon elämän ilon löytyvän myös tämän Itsenäisyyspäivän juhlinnasta, koko kansan taholle, ei kateutta, ei katkeruutta, vaan uskoa paremmasta ja hyvää tahtoa sen toteutumisesta.
Hyvää Itsenäisyyspäivää koko kirjoituspalstalle.

91

919

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kyllä ne eniten tienaavat myös eniten veroja maksavat ja niillä maksetaan sosiaalihuolto.. Suomessa on Euroopan kovimmat tuloverot. Kaikille ilmainen koulutus , lähes ilmainen terveydenhoito ja lisäksi sosiaalihuolto . Ei niitä leikkauksia rikkaille siirretä, ei vaan pysty huonossa taloustilanteessa ihan niin paljon sosiaalietuja ja palveluita tarjoamaan,

• Anonyymi

Kyllä se vaan nyt niin on, että on syötävä siemenperunatkin.

• Anonyymi

Tervehdys hyvät ystävät! Itsenäisyyspäivän Jumalanpalvelus juuri päättyi, tuli oikein hyvä olo, kun sen katsoin.
        Oli niin hyvä tilaisuus, saara ja kaikki puheet upposi kyllä ja se musiikki, niin kaunista oli
        kaikki ja viimeksi näimme soitettavan Sibeliuksen Finlandia, hienos soittivat!!
        Pappi puheessaan varoitti kansan jakautumisesta sanoen, ettei pienellä maalla ole varaa jakautua, ei vaan yhdessä saadaan aikaan paras tulos.
        Myös lasten ja nuorten puolesta puhuttiin, että ketään ei saa jättää yksin, vaan yhteisöllisyys ja toiselle avun antaminen ovat kaikkien velvollisuus.
        Kiitos siellä esiintyjille!
        Hyvää itsenäisyyspäivän jatkoa!

Neeasa

• Katsoin juhlajumalanpalveluksen ja hyvin puhui Teemu piispa, minun ajatuksia mukaillen ja kaunis tilaisuus kaiken kaikkiaan.

Veroja maksamme kaikki, kukin tulotason mukaisesti, vero ja muista tuloista osa menee sosiaalipuolen hallintaan.

• Anonyymi
        Hil-la kirjoitti:

Katsoin juhlajumalanpalveluksen ja hyvin puhui Teemu piispa, minun ajatuksia mukaillen ja kaunis tilaisuus kaiken kaikkiaan.

Veroja maksamme kaikki, kukin tulotason mukaisesti, vero ja muista tuloista osa menee sosiaalipuolen hallintaan.

Minun mieltäni kohottaa aina, kun maamme päättäjät tuntevat olonsa turvalliseksi ja haluavat olla yksi kansalaisista ja yhteiskuntamme jäseniä. Kaikista presidenteistämme lienee kerrottu tapahtumia. Laajasslo kertoi Stubbista että raitiovaununtarkastaja tarkisti Stubbinkin ratikkalipun. Se kertoo suomalaisuudesta hyvin: että tarkastaja uskalsi tehdä työnsä ja että presidentti kulki terroristeja pelkäämättä julkisilla. Niinistö puolestaan meni tekemään omakotitalonsa lumityöt kun vaalitulos oli selvinnyt.
        Koivistostakin kerrotaan että hän kulki usein jalan työmatkansa , ja moni bongasi Halosen Hakaniemen kauppahallissa.
        Kyllä meillä tasa-arvo on selviö.
        Mkr.

• Anonyymi

Nojatuoli on yhdyssana ilman väliviivaa.

• Anonyymi

Ihanko totta?😂😂😂

• Anonyymi
        UUSI

Huomasin saman. Kuka ihme tekee tuollaisia virheitä.

• Anonyymi

Onnittelut 107-vuotiasta itsenäisyyttään juhlivalle Suomelle!

• Vielä' koneella istuessa korjaan tuon virheen aloituksessa, siis 107 vuotta itsenäisyyttä, väärin ilmaisin 105.

Jokin ajatus kai oli kai tuon väliviivan tarkoituksena, onhan monta oikeinkin tehtyä aloitusta.
        Aikoja sitten noin laitoin, en nyt edes muista, mistä syystä, hyvä korjaus kuitenkin,, kiitos.

• Samoissa ajatuksissa ja tunnelmissa edellisten kanssa seurasin juhlajumalanpalvelusta. Kaunista, arvokasta, juhlamieltä nostattavaa, lämminhenkistä, demokratialle sopivaa. Iloitsin myös virsivalinnasta, etenkin ”Siunaa koko maailmaa” ja ” Ystävä sä lapsien”. Loppuhuipennuksena Cantores Minoresin ja orkesterin esittämä Finlandia nosti kyyneleet silmiin.

Monia liikuttavia hetkiä on koettu myös Tuntematon sotilas -lukumaratonin parissa.
      Hyvää itsenäisyyspäivää!

🇫🇮🇫🇮🇫🇮🇫🇮🇫🇮

• Anonyymi

Kunnallisvaalit ovat keväällä tulossa.
      Sanomalehdestä luin, että Tampereella eräs vasemmistokansanedustaja pyrkii kaupunginvaltuustoon sellaisella kunnallispolitiikalla, joka korjaa maan hallituksen harjoittamaa sosiaalipolitiikkaa.
      Kai siellä Varkaudessakin voidaan jotain tehdä kunnallispolitiikan kautta?

• Katselin tuossa linnan juhkien vastanottoa ihan tiiviisti.
      No ei kovin sykähdyttäviä pukuja näkyvyt mielestäni.

Mutta se minkä panin merkille oli, että hoitohenkilökunta, lääkärit, sairaan- ja lähihoitajat loistivat poissaolollaan.
      Esittelyssä toistui aika usein sana johtaja.

Käväisin mökillä, vähän piti omenapuun suojausta korjailla ja puupinon suojauasta
      myös.

Presidentin rouvan puku oli paras. Se kertoi vihreästä siirtymästä ja samalla se myös kertoi metsän tärkeydestä kansantaloudessamme, siis perinteinen metsän väri,niin minä sen tulkitin.Siis metsän vihreä,

• Anonyymi

Eikös nuo lappalaiset ainakin raada niitten porojensa kanssa ? Lapinpukuisia oli valtavasti . Siinäkin raataa ensin opiskelujen kanssa ja sitten kantaa suuria vastuita ja tehdä uhrauksia , että pääjohtajaksi asti ylenee . Kyllä vastuu toisten työpaikoista ja suurista taloudellisista päätöksistä on raskasta kantaa. Henkinenkin työ voi olla hyvin kuormittavaa. Kaikkien ammattia ei mainittu , kyllä siellä varmasti oli myös raskaan työn raatajia, mitä sillä nyt tarkoitatkaan. Lapiolla ei kaiva enää kukaan, suurin osa kyhjöttää tietokoneen äärellä.

• Katselin taas pitkästä aikaa itsenäisyyspäivän juhlallisuuksia ylen areenalta. Presidenttipari edusti ja tunnelma oli rennompi ja iloisempi kuin edellisen presidentin vastaanotoilla. Ihmiset hymyilivät, keskustelivat ja vaatteet olivat kauniit, aika värikästäkin ja huomattavasti vähemmän pönötystä.
      Kulttuuriväkeäkin oli paikalla, mutta erityisesti huomioin sitä suurta määrää johtajia, neuvoksia ja ylensäkin porvarieliitin edustusta paikalla, paljon Stubbien henkilökohtaisia ystäviä ja lähipiiriä.

Olin aina luullut, että linnan uhliin kutsutaan ansioituneita kansalaisia ja olihan heitäkin joukossa monta, mutta nyt tuli sellainen vaikutelma että riitti kunhan oli tavannut Stubbit jossain, kesäasunnon remontissa, ravintolassa Lapissa, ehkäpä lenkkipolulla tai treeneissä, niin sai kutsun juhliin.

Täältä meiltäpäinkin oli pari kutsuvierasta, toinen niistä laulaja Miriam Bryant, mutta en nähnyt häntä kättelyjonossa.

• Juhlat juhlittu@

Vieraina nähtiin tänä vuonna pitkän uran tehneitä henkilöitä, jotka ovat omalla alallaan toimineet tienraivaajina, esimerkkeinä ja mentoreina. Lisäksi kutsuttuna on nuoria innovatiivisia osaajia, tulevaisuuden menestystekijöiden parissa työskenteleviä sekä yhteiskunnan ja arjen turvallisuuden takaajia. 

Kirjoitti MTV.n uutiset.

Muistelen myös illan aikana kommentaattorin maininneen, että 1/3 osa vieraista oli ensikertalaisia 1700/3, eli noin 567 ensikertalaista.

Olivatko he näitä presitenttimme eliittiystäviä. Tähän vierasjoukkoon on mediakansa vastalauseensa julkituonut.

No, juhlat on juhlittu, olihan ne katsomisen arvoiset. Minun silmiini valaistus sopi hyvin, tarjottavia olisin halunnut enempi nähdä.

Sitä miettii, mitähän olisi päälle pannut ja mitenkähän olisi selvinnyt siellä ihmisvilinässä. No, ei mitenkään, mutta mukana saimme olla arkisissa asuissamme ja aitiopaikalla, omiin sohvatyynyihin nojaten.

Nyt pitäisi alkaa kokoamaan kuusien ympäröimää piparilinnantornia.

• korpikirjailija kirjoitti:

Juhlat juhlittu@

Vieraina nähtiin tänä vuonna pitkän uran tehneitä henkilöitä, jotka ovat omalla alallaan toimineet tienraivaajina, esimerkkeinä ja mentoreina. Lisäksi kutsuttuna on nuoria innovatiivisia osaajia, tulevaisuuden menestystekijöiden parissa työskenteleviä sekä yhteiskunnan ja arjen turvallisuuden takaajia. 

Kirjoitti MTV.n uutiset.

Muistelen myös illan aikana kommentaattorin maininneen, että 1/3 osa vieraista oli ensikertalaisia 1700/3, eli noin 567 ensikertalaista.

Olivatko he näitä presitenttimme eliittiystäviä. Tähän vierasjoukkoon on mediakansa vastalauseensa julkituonut.

No, juhlat on juhlittu, olihan ne katsomisen arvoiset. Minun silmiini valaistus sopi hyvin, tarjottavia olisin halunnut enempi nähdä.

Sitä miettii, mitähän olisi päälle pannut ja mitenkähän olisi selvinnyt siellä ihmisvilinässä. No, ei mitenkään, mutta mukana saimme olla arkisissa asuissamme ja aitiopaikalla, omiin sohvatyynyihin nojaten.

Nyt pitäisi alkaa kokoamaan kuusien ympäröimää piparilinnantornia.

Taidetaan olla vähän vanhoja jo eliittibileisiin, laahuksia vetämään perässä ja rappuja nousemaan korkkareissa. Ja liian nuoria vetereaanien juhliin.
        Välistäputoajia.
        Mutta kyllä vaan, oma tv-tuoli oli paras, lämmin filtti jalkojen päällä ja pikkuinen lasillinen baileysta jolla skoolasin Suomeni itsenäisyydelle.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Taidetaan olla vähän vanhoja jo eliittibileisiin, laahuksia vetämään perässä ja rappuja nousemaan korkkareissa. Ja liian nuoria vetereaanien juhliin.
        Välistäputoajia.
        Mutta kyllä vaan, oma tv-tuoli oli paras, lämmin filtti jalkojen päällä ja pikkuinen lasillinen baileysta jolla skoolasin Suomeni itsenäisyydelle.

Taitaa olla muutakin estettä eliittibileisiin kuin ikä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ne eliittibileet eivät itseasiassa poikkea tavan bileistä. Ollaan esillä ja tullaan nähdyksi.

Eliittibileitä olen ravintolaurani aikana kokenut. Työntekijän näkökulmasta lähinnä. Vedin vuonna 1988 yhteistyökumppanieni kanssa maaherran uudenvuoden vastaanoton Kaukametsän konferenssi keskuksessa Kajaanissa.
        Juhlavieraita oli kutsuttu noin 1000 henkilöä.

Juhlat solui hyvin ja me organisoijat söimme myöhemmin ravintolassa yhteisen lounaan maaherran vieraina.

Vuosi jälkeenpäin sain kutsun maaherran uudenvuoden vastaanotolle Pohjois-Pohjanmaalle. Jouduin kieltäytymään sillä kuopukseni syntyi 21.12.89.

Korppis

• Anonyymi kirjoitti:

Ne eliittibileet eivät itseasiassa poikkea tavan bileistä. Ollaan esillä ja tullaan nähdyksi.

Eliittibileitä olen ravintolaurani aikana kokenut. Työntekijän näkökulmasta lähinnä. Vedin vuonna 1988 yhteistyökumppanieni kanssa maaherran uudenvuoden vastaanoton Kaukametsän konferenssi keskuksessa Kajaanissa.
        Juhlavieraita oli kutsuttu noin 1000 henkilöä.

Juhlat solui hyvin ja me organisoijat söimme myöhemmin ravintolassa yhteisen lounaan maaherran vieraina.

Vuosi jälkeenpäin sain kutsun maaherran uudenvuoden vastaanotolle Pohjois-Pohjanmaalle. Jouduin kieltäytymään sillä kuopukseni syntyi 21.12.89.

Korppis

Minä viitsinyt edes reagoida tuohon piikittelyyn.
        Mistä kukaan tietää kenenkään bilettämisistä nuoruusvuosina.
        Olen edustanut Suomea diplomaattitasolla, pitkien hansikkaiden bileissä, mutta en tietenkään koskaan linan juhlissa, eikä mitään vaaraa että sinne tulisi kutsu joskus.
        En edes kadehdi niitä jotka siellä juhlivat. Minulta ei riitä enää virtaa eikä kiinnostusta bilettämiseen.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Olen edustanut Suomea diplomaattitasolla, pitkien hansikkaiden bileissä, mutta en tietenkään koskaan linan juhlissa, eikä mitään vaaraa että sinne tulisi kutsu joskus.
        En edes kadehdi niitä jotka siellä juhlivat. Minulta ei riitä enää virtaa eikä kiinnostusta bilettämiseen.

Onkohan sinulla liian herkkä nahka? Minusta tuo ei ollut piikittelyä, vaan ihan totuus, joka koskee kaikkia tällä palstalla höpöttäjiä.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Ai ihan diplomaattitasolla🤣🤣🤣Kyllä tosiaan on alemmuuskompleksit teillä ystävyksillä, kun pikkuhuomautukseen pitää vetää näytille omat nuoruuden juhlinnat. Joku kirjoittajista on voinut Linnan juhlissakin olla mutta ei kaikkea kailota palstoilla. Moni on omia tai lähisuvun tohtorin väitöstilaisuuksiakin juhlinut frakeissa ja iltapuvuissa suinä sentään saavutuksia juhlittu. Mutta pääsittepä taas leuhkimaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Ai ihan diplomaattitasolla🤣🤣🤣Kyllä tosiaan on alemmuuskompleksit teillä ystävyksillä, kun pikkuhuomautukseen pitää vetää näytille omat nuoruuden juhlinnat. Joku kirjoittajista on voinut Linnan juhlissakin olla mutta ei kaikkea kailota palstoilla. Moni on omia tai lähisuvun tohtorin väitöstilaisuuksiakin juhlinut frakeissa ja iltapuvuissa suinä sentään saavutuksia juhlittu. Mutta pääsittepä taas leuhkimaan.

Tiesinhän minä että siellä se kenopää kummittelee. Provoon vastataan provolla.

• Anonyymi kirjoitti:

Onkohan sinulla liian herkkä nahka? Minusta tuo ei ollut piikittelyä, vaan ihan totuus, joka koskee kaikkia tällä palstalla höpöttäjiä.

Piikittelyä, jonka piikittelijä tunnusti itse provoksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

hyvin provottu👍 alkoivat moukkamaisesti rehentelemään 🤣🤣🤣

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Missä on/oli mainitsemasi kenopää?

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Piikittelyä, jonka piikittelijä tunnusti itse provoksi.

Alemmuudentuntoinen sortuu säälittävästi provoihin aina uudestaan😂

• Anonyymi kirjoitti:

Missä on/oli mainitsemasi kenopää?

Tuossa minun kommenttini päällä. Räkä roiskuu niin kuin sananlaskun tyhjännaurajista.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Peruukkipää haukkuu jotain kenopääksi. Kiristääkö karvareuhka?

• Anonyymi kirjoitti:

Peruukkipää haukkuu jotain kenopääksi. Kiristääkö karvareuhka?

Jaha, palstahäiriköt vauhdissa, eipä tässä sitten muuta.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Niinpä niin. he eivät ymmärrä sitä, että se on sitä täydellistä nettietiketin hallintaan, kun toista kirjoittaa nimittelee kenopääksi.

Mitä tulee tuohon peruukkipäähän, niin sehän ei ole haukkumista, vaan totuus, jonka olet itse kertonut täällä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

hyvin provottu👍 alkoivat moukkamaisesti rehentelemään 🤣🤣🤣

Huvitti tuo Ploman vastaus ystävälleen ettei viitsinyt reagoida. Kateus iski kuitenkin ystävän leuhkimisen vuoksi ja moukkamaisuuttaan rehentelemällä yritti paremmaksi 😃

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Huvitti tuo Ploman vastaus ystävälleen ettei viitsinyt reagoida. Kateus iski kuitenkin ystävän leuhkimisen vuoksi ja moukkamaisuuttaan rehentelemällä yritti paremmaksi 😃

Maaherra on kyllä hienompi kuin diplomaatti! Ja versinkin kun saa palvella maaherraa! Olikohan korppijsella pitkät hanskat kun tarjoili?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Maaherra on kyllä hienompi kuin diplomaatti! Ja versinkin kun saa palvella maaherraa! Olikohan korppijsella pitkät hanskat kun tarjoili?

Varmaan valkoiset tarjoiluhanskat ettei jää sormenjälkiä välineisiin eikä ihon rasva ja isolut siirry maaherralle.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Voivoi sentään, häiriintyikö heiveröinen itsetuntosi?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei se mun mielestä ole mitään leuhkimista. Ihan normaalia se on ,että monet väittelee tohtoriksi ,puhumattakaan jälkipolvesta. Valtava työmäärä senkin eteen pitää tehdä. Ihan yhtälaillla minä voin kertoa, että olen nuorena ollut heinänteossa, laitettiin heinää seipäälle , keikuin suovan päällä, hoidin 7- päistä karjaa pari vuotta , kun vanhempi sairastui ja nyt aikuisena olin juhlapuvuissa omissa ja myöhemmin lapseni väitöstilaisuudessa.

Molemmat ihan mielestäni kertomisen arvoisia saavutuksia.
        Olenkin opettanut jälkipolville, että ” kuka kissa hännän nostaa ,jos ei kissa itse” .
        Mitä ihmeellistä siinä on?

• Paloma.se01 kirjoitti:

Tuossa minun kommenttini päällä. Räkä roiskuu niin kuin sananlaskun tyhjännaurajista.

Aivan ala arvoisia henkilöön meneviä loukkaukseen tähtääviä kommentteja alkoi satamaan sinulle Paloma. Mietinkin mikä on tämän kommentoijan ongelma.

Tuli mieleeni ohje mietitään ennenkuin painetaa lähetä, voimme vielä deletoida viestimme.

Käytän tuota ohjetta.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

diplomaattitasolla, pitkien hansikkaiden bileissä ja karvahattu päässä :)

• Eipä ole tällaisen taviksen tarvinnut kutsua pelätä.
      Puku kyllä olisi ja komia.
      Olin 18-vuotias, kun löysin anoppilan vintiltä täyspitkän mustaa pitsiä olevan puvun.
      rypytetty kaula-aukko ja vuotärlle tuleva jakku, jossa edessä vierivieressä pitsillä peitetyt pienet napit.
      Kun kysyin, mistä puku on peräisin, anoppi sanoi, että on erään kauan sitten kuolleen Fanny-tädin peruja.
      Pitsi on tänäpäivänäkin, ihan ehjää ja ryhdikaästä. Ennen tehtiin kestävää.
      Eli vanha on, tuulettelen sitä talvisin parvekkeella.

Itse en oikein makuani saa noihin pukuihin, jossa selkä on paljaana vyötärölle asti tai tissivako näkyy.
      Niitä oli linnassakin useita.

Päivällä kävi vähän köpelösti, kun kissa sylissä yritin istua tuolille ja kuinka siinä sitten ahteri alkoi mennä ohi tuolista , siinä hätäpäissäni yritin korjata tilannetta, niin mätkähdin kyljeööeni lattialle.
      Kuinkas sattui juuri silla kohtaa oli lattialla 3 pistokkeen jakaja, kovaa muovia tietysti.
      Suoraan sen päälle.
      Nyt sattuu kaikkinaiset liikkeet peijakkaastikin välillä. Onneksi ei särje kuitenkaan.
      Ja onneksi on kovat luut.
      Kyllähän tästä selvitään sanoi Laakkonen lehemällensä.

• Huomenet ja hyvää Jean Sibeliuksen päivää ja samalla musiikin päivää myös.
        Suomalaista musiikkia on luvattu soittaa koko päivän ja siitä sitten vielä tuonne Itsenäisyyspäivään, miksi kaikki ohjelma, lähinnä musiikki ei ollut suomalaista.?
        Näin vanhana ajattelen myös sitä, miksi kaikki vanhat arvostetut musiikki kappaleet on pakko sovittaa uusiksi, minulle perinteet ovat arvokkaita ja niiden koskemattomuus myös suotavaa.
        Nämä nyt näitä minun aatoksia, minusta juhla ei vastannut odotuksiani, viime vuosi vei soiton.

Pitkälti olen kanssasi samaa mieltä tuosta pukeutumisesta nykyään, avonaisia kaulaukkoja aina napaan asti, tunnen kiusaantumista moisesta, nyt puvut olivat kuitenkin melko asiallisia tässä juhlassa ja luonto puhutteli väreillään.
        Kauniita kampauksia myös oli, olen ylen kyllästynyt noihin pitkiin roikkuviin hiuksiin, jos omistaa pitkän tukan voisi niistä vaikka letittäen saada kauniin kruunun pään päälle.
        Tuo puku mistä kerroit Eliaana on varmaan upea, ihastelen aina noita pukuja vanhoista ajoista, esimerkkinä vaikka La Promesan vaatetus.
        Melkein samanlaisen" putouksen" koit kuin minäkin, pääni oli hellänä pitkän aikaa, en hyvilläni ole kommelluksesta, mutta jotenkin lohduttaa, että muillekin näitä vahinkoja sattuu.

Kuvittelen, että raha ei vastuuta kasvata, sitä on, tai sitten ei ole.
        Toivoisi todella, että vastuun kantajia löytyy ja myös siellä matalammalla, pienemmällä rahalla vastuu kannetaan, jokainen panoksensa antaa.
        Aika pian huonosti tehty työ tuottaa koviakin tappioita ja kaupanteko loppuu.
        Vastuuta on muillakin, ei vaan isotuloisilla, elämässä kaikki vastaa töistään, iso ansio ei vastuuta kasvata.
        Lapion varressa ei todella enää hikeä hankita, lähinnä ajattelin kuorma- autoilijoita, palohenkilöstöä, sairaaloiden toimijoita, kaupan kassoja, mm, kun mainitsin työn tekijöitä.

Samoin ajattelin Paloma tuosta vieraslistasta, hyvä oli katsella omasta tuolistaan ja tykätä paljon tai vähän, mielipiteet varmaan jokaisella omansa.
        Ehkä löytyy taas korjattavaa viestistäni, hieman intoa laannuttaa, kun aina joutuu selittelemään, mutta eihän pakkoa ole.

Joulu lähenee, eilen paistoin piparit ja vaikka uuni selkäni takana, yksi pellillinen paloi.
        Laatikot tein pakkaseen, lohi on kraavattu ja pakkasessa, paistilihat vielä haalin, samoin rosollitarpeet, pitänee kysyä tyttäreltä mitä voisin jouluruokailuun minäkin laittaa.
        Rauhallista menoa ja hyvää mieltä, sitä toivotan.

• Olen teemoittanut päiväni askarten etenemiseksi.

Tänään suljin punaiseen postin kuoreen kymmenen maalaamaani jouluaiheista korttia.

Eilen tein piparkakkupytingin. Tänään ehkä vielä voileipäkakkujen massoja pyöräytän.

Hommat ovat hyvin hanskassa, joten väliin voi järjestää palstahauskaa, ilman valkoisia hanskoja.

Korvessa kaikki hyvin.

• Anonyymi

Isot sukujoulutko tulossa kun melkein kolme viikkoa ennen voileipäkakkujen täytteet pitää tehdä? Onko ne perinteistä kainuulaista jouluruokaa? . Kyllä ne kermakreemit parissa päivässä jo happanee. Kukas sen piparhökötyksen syö?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Isot sukujoulutko tulossa kun melkein kolme viikkoa ennen voileipäkakkujen täytteet pitää tehdä? Onko ne perinteistä kainuulaista jouluruokaa? . Kyllä ne kermakreemit parissa päivässä jo happanee. Kukas sen piparhökötyksen syö?

Mitä se sinulle kuuluu?

• Anonyymi kirjoitti:

Seuraat kirjoitteluani tiiviisti, mutta et sisäistä lukemaasi.

En passaa en hössää jouluna. En tee jouluruokia vaan suupaloja mennen ja tullen nautittavaksi..

Et ilmeisesti tee juhlavalmisteluja eikä sinulla lie tilojakaan ruokien säilyttämiseen.

Jouluna levätään ja nautitaan jouluvieraiden seurasta ja pöydän herkuista ei organisointikyvykäs emäntä pyöri keittiössä esiliina päällä.

Piparihökötys on aina syöty loppuun jos ei joulupäivinä niin uutenavuonna, kuten ne muutkin herkut, jotka jäävät joululta pakkaseen.

Kun on voileipärullat ja hyytelökakut pakkasessa sieltä niitä on vierasmäärään suhteutettuna helppo nostella syötäväksi.

Yksinkertaista, varaudun viettämään kiireetöntä joulua.

Vein juuri postikortit postiin. Nekin pois käsistä.

Lidlistä löysin jätti ison paahtoleipäpussin, siitä on hyvä tehdä esim. savulohi- ja kinkkukääretorttua.

Ostin Lidlistä myös ison maalauspohjan luppoajan sivellöintiin.

Ei käy aika pitkäksi ja töitten ja harrastusten välillä selkää oikoessa on kiva naputella tänne.

• Anonyymi
        korppis kirjoitti:

En passaa en hössää jouluna. En tee jouluruokia vaan suupaloja mennen ja tullen nautittavaksi..

Et ilmeisesti tee juhlavalmisteluja eikä sinulla lie tilojakaan ruokien säilyttämiseen.

Jouluna levätään ja nautitaan jouluvieraiden seurasta ja pöydän herkuista ei organisointikyvykäs emäntä pyöri keittiössä esiliina päällä.

Piparihökötys on aina syöty loppuun jos ei joulupäivinä niin uutenavuonna, kuten ne muutkin herkut, jotka jäävät joululta pakkaseen.

Kun on voileipärullat ja hyytelökakut pakkasessa sieltä niitä on vierasmäärään suhteutettuna helppo nostella syötäväksi.

Lidlistä löysin jätti ison paahtoleipäpussin, siitä on hyvä tehdä esim. savulohi- ja kinkkukääretorttua.

Ei käy aika pitkäksi ja töitten ja harrastusten välillä selkää oikoessa on kiva naputella tänne.

Korppis. Koska olet ruuan ammattilainen, voisit pitää ruokavinkki ketjua. Nimenomaan nyt toivon näitä vieraille sopivia tarjottavia joita voi ottaa esiin pakkasesta tarpeen mukaan. Kiinnostaa nuola kala ja kinkku kääretortut. Saiskos ohjeen. Kiitos. Ei ole provo.

• Anonyymi kirjoitti:

Korppis. Koska olet ruuan ammattilainen, voisit pitää ruokavinkki ketjua. Nimenomaan nyt toivon näitä vieraille sopivia tarjottavia joita voi ottaa esiin pakkasesta tarpeen mukaan. Kiinnostaa nuola kala ja kinkku kääretortut. Saiskos ohjeen. Kiitos. Ei ole provo.

Netti on täynnä erilaisia leivonnaisia erilaisiin juhliin ja illan istujaisiin. Reseptien kopsaus ei taida olla tarpeen. Itse voi lisätä omia ideoita valmiisiin ohjeisiin.

Heräsin ettoneilta, nyt kiiruusti TV.n ääreen.
        Kummien JouluMielelle konsertti alkaa.
        Kaikilla on nyt mahdollisuus autaa pieniä potilaita. Näin minä autan.

Suomessa, soita 060096010 lahjoitat 10,14e. Lämmin kiitos! Yst. Lastenklinikoiden Kummit

• Anonyymi
        korppis kirjoitti:

Netti on täynnä erilaisia leivonnaisia erilaisiin juhliin ja illan istujaisiin. Reseptien kopsaus ei taida olla tarpeen. Itse voi lisätä omia ideoita valmiisiin ohjeisiin.

Heräsin ettoneilta, nyt kiiruusti TV.n ääreen.
        Kummien JouluMielelle konsertti alkaa.
        Kaikilla on nyt mahdollisuus autaa pieniä potilaita. Näin minä autan.

Suomessa, soita 060096010 lahjoitat 10,14e. Lämmin kiitos! Yst. Lastenklinikoiden Kummit

Eipä tuo 10,14 e ole niin suuri raha, että kannattaisi anteliaisuuttaan ihan palstoilla mainostaa. Saahan sillä baarista kahvin ja pullan. Tuohon ylelliseen gaalaan tuhlataan niin paljon rahaa, jonka voisi lahjoittaa suoraan. Ylipäänsä lasten terveys on niin suuri ja perusarvoista tärkein asia , että varat siihen pitäisi tulla valtion budjetista . Veroja kyllä kerätään tarpeeksi mutta rahaa palaa moniin turhiin hankkeisiin.

• Anonyymi
        korppis kirjoitti:

Trendihän on nykyisin juuri se, että kyvykäs emäntä häärii keittiössä esiliina päällä ja seurustelee ruuanlaiton lomassa tyylikkään marmoripintaisen saarekkeen yli olohuoneen puolelle, missä juhlavieraat voivat seurata emännän työskentelyä. Sisustusohjelmien seuraajana olen pannut merkille, että koko perheen toiminnot keskitetään avokeittiön tuntumaan.
        Koska olen itse epäkäytännöllinen ja taitamaton huushollerska, tuskailisin tässä tilanteessa epätoivoisena. Minun ruuanlaittoni ei ikinä käy kuin elokuvissa, missä kaikkien keittiöt aina kiiltävät puhtautta ja järjestystä.
        Olen myös ajatellut myötätunnolla vieraita, joiden on seurattava ruuan valmistumista hetki hetkeltä. Uskoisin että moni vieras tulee apuun juhlatamineissaan kuorimaan perunoita ja perkaamaan lohta. Ihan avuliaisuuttaan.
        Trendikästä.
        Minä ostan valmiit laatikot ja paistan kinkun ihan vanhanaikaisesti matalalla lämmöllä.
        Keittiön ovi on kiinni.
        Mkr.

• Anonyymi kirjoitti:

Trendihän on nykyisin juuri se, että kyvykäs emäntä häärii keittiössä esiliina päällä ja seurustelee ruuanlaiton lomassa tyylikkään marmoripintaisen saarekkeen yli olohuoneen puolelle, missä juhlavieraat voivat seurata emännän työskentelyä. Sisustusohjelmien seuraajana olen pannut merkille, että koko perheen toiminnot keskitetään avokeittiön tuntumaan.
        Koska olen itse epäkäytännöllinen ja taitamaton huushollerska, tuskailisin tässä tilanteessa epätoivoisena. Minun ruuanlaittoni ei ikinä käy kuin elokuvissa, missä kaikkien keittiöt aina kiiltävät puhtautta ja järjestystä.
        Olen myös ajatellut myötätunnolla vieraita, joiden on seurattava ruuan valmistumista hetki hetkeltä. Uskoisin että moni vieras tulee apuun juhlatamineissaan kuorimaan perunoita ja perkaamaan lohta. Ihan avuliaisuuttaan.
        Trendikästä.
        Minä ostan valmiit laatikot ja paistan kinkun ihan vanhanaikaisesti matalalla lämmöllä.
        Keittiön ovi on kiinni.
        Mkr.

Nousuviikkoa Korvesta@

Ei ole avokeittiötä, kalusteisiin yhdistetty ovaali saareke löytyy keittiöstämme, mutta tilaa ei jää kokkailulle vieraiden istuttua pöytään, joten valmista pitää tarjoilla.

Tässä arvon mitä tänään. Jouluaattohan on tiistaina kahden viikon päästä. Sopivasti aikaa rauhoittua to. 19.12 tulee siivooja, jonka jälkeen en sotke enää keittiötä, siinä olen taitava kuten sinäkin.

Ehkäpä teen tänään voileipärullat pakkaseen. Koristelu jää tarjoilupäivään.

Joulun odotusta ; )

• Anonyymi kirjoitti:

Eipä tuo 10,14 e ole niin suuri raha, että kannattaisi anteliaisuuttaan ihan palstoilla mainostaa. Saahan sillä baarista kahvin ja pullan. Tuohon ylelliseen gaalaan tuhlataan niin paljon rahaa, jonka voisi lahjoittaa suoraan. Ylipäänsä lasten terveys on niin suuri ja perusarvoista tärkein asia , että varat siihen pitäisi tulla valtion budjetista . Veroja kyllä kerätään tarpeeksi mutta rahaa palaa moniin turhiin hankkeisiin.

Se 10 e/ oli mainoslause konsertista, kopioitu viestistä, jonka sain, koska olen vakioähettäjä.

Konsertti tuotti yli miljoona euroa. Jos kaikki maksukykyiset olisivat lähettäneet edes sen kympin olisi summa voinut olla isompi. Oma panokseni oli joulumieleni ansiosta 30 euroa.

Rahat menevät suomalaisten sairaiden lasten auttamiseen. On luonnollista, että organisaatio vaatii osansa. En tunne yhtään kohdetta jonne voisin avustusta suoraan lähettää ja toiseksi olisiko se lainmukaista.

• Anonyymi
        korppis kirjoitti:

Nousuviikkoa Korvesta@

Ei ole avokeittiötä, kalusteisiin yhdistetty ovaali saareke löytyy keittiöstämme, mutta tilaa ei jää kokkailulle vieraiden istuttua pöytään, joten valmista pitää tarjoilla.

Tässä arvon mitä tänään. Jouluaattohan on tiistaina kahden viikon päästä. Sopivasti aikaa rauhoittua to. 19.12 tulee siivooja, jonka jälkeen en sotke enää keittiötä, siinä olen taitava kuten sinäkin.

Ehkäpä teen tänään voileipärullat pakkaseen. Koristelu jää tarjoilupäivään.

Joulun odotusta ; )

Minulla on sekin ongelma, että vieraani torjuvat runsaan tarjoilun. Hieno ajatus nuo voileipärullat, mutta tuskin menisivät kaupaksi parille vieraalleni, jotka eivät jaksaisi syödä edes joulutorttuja.
        Vuosien mittaan olen joulua karsinut ja nyt viimeiseksi vieraatkin. Ei taida tulla kuin 1 lapsenlapsi tai 2, jos hyvin käy.
        ☺️❤️

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulla on sekin ongelma, että vieraani torjuvat runsaan tarjoilun. Hieno ajatus nuo voileipärullat, mutta tuskin menisivät kaupaksi parille vieraalleni, jotka eivät jaksaisi syödä edes joulutorttuja.
        Vuosien mittaan olen joulua karsinut ja nyt viimeiseksi vieraatkin. Ei taida tulla kuin 1 lapsenlapsi tai 2, jos hyvin käy.
        ☺️❤️

. . . sanoi hajamielinen Mkr.

• Anonyymi kirjoitti:

☺️❤️

Meille tulee näitä "piipahtajia" viettävät yönsä muualla. Nuoria aikuisia jotka syövät jouluruokansa muualla. Nyt saan uuden tuttavuuden, joten pöydästäni löytyy gluteenitontakin. Wegejä myös ja meitä kaikkiruokaisia.

• Anonyymi

Naisten pukeutuminen joskus kummastuttaa, ennen oli rumaa, jos oli notkoselkä ja takapuoli pitkällä, nyt kaikki on hyväksyttävää.
      Vielä Botuliinilla hankitaan, jos eimuuten ole.
      Samoin kasvot, törröhuulet myös sillä Botuliinilla. Se vain, kun ei sitt saa enää edes nauretuksi.
      Ihon voi myös polttaa osittain ja tehdä kaikenlaisia kuvia, "voi aikoja voi tapoja".

• Huomenta, nyt halut kirjoittamiseen on vähissä, ei jaksa osallistua henkilöihin meneviin juttuihin, kohtuutta kirjoittamiseen.
        Jospa loppuketju jätetään vaan näiden kilpaviestittelyihin, viesteihin joilla ilmeisesti keventää elämisen taakkaa.
        Katsotaan tilanne ja palataan entiseen jos tilanne selkeytyy.

Voikaa hyvin ja jaksakaa, jaksakaa,,,,

• Kiitos Hilla mielipiteestäsi ketjun sisältöön. Ei minullakaan ole ollut asiaa tänne kirjoitella, sillä aina ei lukeminenkaan mieltä ylennä. Ei kai se ole tarkoituskaan.

• Täällä ollaan jalka paketissa yhä.
      Eilen illalla nilkka turposi, mistä lie suuttunut vaikka olen ohjeita noudattanut.
      Tytät miehensä kanssa on käymässä. Mukava nähdä heitä, eivät pääse jouluksi työ esteitten takia.
      Kaveri tulee sitten joulua viettämään niin ei tarvitse olla kahden kissan kanssa.
      Ankeaa on elämä nyt, ja tätä kestää kauan.
      En ole edes virkannut sen jälkeen kun akillesjänne vioittui, tai katkesi.
      Pitää yrittää piristyä, Väkisin se ei onnistu, koitan keksiä jotain.
      Onhan moni pyörätuolissa lähes koko elämänsä.

• Anonyymi

Ikä tuo tullessaan uusia kokemuksia. Vuosia on palstalla kirjoiteltu monenlaisista tapahtumista, mutta vasta nyt viime aikoina ovat krempat ja vaivat tulleet yhdeksi puheenaiheeksi. Aika hyväkuntoista joukkoa olemme. Voimia jokaiselle!
        Paranemista Liekolle ja sinnikkyyttä! Kenkku vaiva sinuun iski.

Minuun on iskenyt uupumus, joka herää heti, kun tartun johonkin hommaan. Kirjoittelette jouluvalmisteluistanne. Minä siirrän koko juhlimisen muistojen joukkoon. Siellä pysyvät ja aika ne kultaa.

Tänään on äitini syntymäpäivä. Täyttää 122 v. Iso kakku tarvitaan kynttilöille.
        Mkr.

• Mitä helpommalla ja vähällä huomiolla saa joulun menemään, sen parempi.
      Viime joulun vietin kissan kanssa kahdestaan mökillä.
      En ole joulu ihmisiä.
      Ruuhkavuosista tulee mieleen väsymys ja kiire joulun aikaan.
      Elämästä voi nauttia ilman hössöttämistä juhlapäivien takia.
      Yleensä olen tyytyväinen elämääni, nyt on ollut hankalaa, mutta kai se vielä iloksi muuttuu.
      Lasten takia laitoin aikoinaan joulua, se on heille tärkeä juhla.
      Tulee kirjoiteltua asioista jotka ovat sillä hetkellä päällimmäisenä. Saatte lukea vielä monta valitusvirttä vaivoistani, jos jaksatte vielä lukea.

• Myötätuntoiset ajatukseni sinne Liekolle, keskity toipumiseen ja anna muiden auttaa . Kertominenkin helpottaa vaivoja, kuten jo vanhassa lastenlaulussa sanotaan : kerro se mulle kullanmuru, kertoen aina haihtuu suru - tai ainakin helpottaa mielipahaa.

Kaipa olen aika hyvä organisaattori ja delegoija minäkin, kun en oikeaa kiirettä saa juuri koskaan edes ennen juhlia aikaan, korkeintaan pientä kiirentuntua. Valokuvista tavalliseen tapaani valmistuttamani joulukortit kiikutin aamulla postilaatikkoon ja nautin pikkupakkasraikkaudesta ja tunnelmavaloista pihoilla ja kaupoilla, kirkon valtava kuusi majesteettisena ja valaistuna. Hiukan luntakin on vielä toistaiseksi. Odotettu hetki lähempänä joulua on meille jo perinteeksi tullut Jyrki Niskasen joulukonsertti "Oi Jouluyö" Kirkkonummen kirkossa , kokoonpanossa eräs ystäväkin esiintyy. Jouluruuat valmistuvat vanhalla rutiinilla, tietenkin äidin ajoista modernimpia ja kevyempiä versioita ja kinkun tilalla hirvipaisti. Mies valmistaa runsaan kalapöydän ja nuoret naiset tuovat jälkkärin.

Pakastin on minullakin siunattu apuri, saa joulunpyhinä ottaa rennosti, kun on varastoissa kystä kyllä. Vielä tänä jouluna koko lähikaarti, eli 14 meitä istuu aattopäivälliselle tänne mummolan pöydän ääreen. Nuorin on nyt jo 17, lasten heleitä ääniä ja tonttuleikkejä ei kuulla, mutta soittimia lupasivat nuoret taas mukaan ottaa. Onneksi asuvat kaikki niin lähellä, että menevät kotiinsä yöksi ja muina joulupäivinä olemmekin ihan kahdestaan. Kunhan lastenlasten polvi alkaa muodostaa pariskuntia ja perheitä, kuviot varmaan muuttuvat, toistaiseksi nämä tyttö-ja poikaystävät ovat viettäneet aattoa omissa kodeissaan.

Koeta Hilla päästä yli harmistuksestasi äläkä anna överiksi menevän palstasanailun pilata hyväntuulisuuttasi eikä ainakaan joulumieltäsi. Mukavahan täällä olisi yhdessä päivittää joulun lähestymistä, ja minäkin sain idean täytetystä leipärullasta. Olen tehnyt pikkupurtavia ohueen Lapinrieskaan, mutta tämä on ruokaisampi syötävä.

Adventinajan valoa ja iloa!

• Tonttuarmeija on vallannut kotini. Tulivat viettämään joulua uuninpankolle ja keittiön ikkunalaudoille vintin uumenista, miehen entisen emännän (r.i.p.) peruja.
      Olen aloittanut joulunalusaskareet nyt, pikkuhiljaa, lähetin käsikirjoituksen sisään perjantaina ja nyt vaan odottelemaan että kustannustoimittaja lähettää korjausehdotuksensa, mutta on ihan mukavaa välillä omistautua muillekin askareille.
      Jouluvalot ulos on ripustettu, keittiön tekstiilit vvaihdettu jouluisiin ja parvekkeella havuköynnös ja värivalot.

Huomenna aloitan laatikoiden teon ja tähtitorttujen rustaamisen. Tapaan koristella ne asettamalla vihreän tai punaisen coctailkirsikan keskelle luumuhillon päälle.

Joululahjojen tilaus on menossa. En jaksa enää laukkoa kaupoissa samalla tavalla kuin aikaisemmin; koronan aikana totuin tilaamaan lähes kaiken netistä. Eihän siinä samaa joulun tunnelmaa tule kuin ostareissa ja kaupungilla kiertämisestäsaa; kai ainakin yhden reissun Ikeaan ja lahimpään ostoskeskukseen vielä teen.
      Joulukortit odottavat vuoroaan olohuoneen pöydällä; nekin pitäisis saada matkaan mitä pikimmin. Lähetän vähän toistakymmentä korttia, määrä vähenee joka vuosi.

Hyvää joulumieltä kaikille, pärjätään me! Erityinen tervehdys liekolle, jolla on kaikkein hankalinta juuri nyt. Toivottavasti akillesjänteesi paranee nopeasti ja olet taas keväällä viimeistään sähköpyöräsi selässä . Minäkin ehdotin miehelle että voisi ostaa minulle sähköisen mopon jpululahjaksi, mutta sanoi että sinulta sitten kuitenkin virta loppuisi jonnekin korpeen ja joutuisin hakemaan.

• Anonyymi

Olen samaa mieltä Paloma.se 01.

Toki me pärjäämme!
        Hurskainen.

• Kiitos Paloma.
        Koko päivän olen yrittänyt yhteyttä terkkarille. Tkaisin soittopyyntö oli päällä. Tietysti soittivat juuri kun olin vessassa.
        Nyt on myöhäistä tältä päivältä.
        Tuntuu että mikään ei onnistu.

• Anonyymi

Oletteko enää ajassa mukana - kahden viikon kuluttua on jo Jouluaatto?

• Kyllä tiedetään.
        Otetaan vain rauhallisesti, päivä kerrassaan. Kun se maailma ei lopu, ainakaan kaikkien kohdalta jouluun.
        Miksi muuten niin monet vanhukset ja sairaat kuolevat juuri joulun tienoilla? Minulla henkilökohtaista kokemusta siitä, miten monet läheiset ovat lähteneet tuonilmaisiin juuri ennen joulua tai joulunpyhien aikaan.

• Miksi ei oltaisi ajassa mukana.
        Antaa joulun tulla, se tulee ja menee kuten aina ennenkin.
        Nyt on sellainen olo että joulumieltä ei tahdo löytyä hakemallakaan.

• Anonyymi
        UUSI
        Paloma.se01 kirjoitti:

Kyllä tiedetään.
        Otetaan vain rauhallisesti, päivä kerrassaan. Kun se maailma ei lopu, ainakaan kaikkien kohdalta jouluun.
        Miksi muuten niin monet vanhukset ja sairaat kuolevat juuri joulun tienoilla? Minulla henkilökohtaista kokemusta siitä, miten monet läheiset ovat lähteneet tuonilmaisiin juuri ennen joulua tai joulunpyhien aikaan.

Muutama vuosi sitten puhuttiin kovasti maya-intiaanikulttuurin päivämäärästä, olikohan 19.12.20 tms. jolloin ennustuksen mukaan tulee maailmanloppu.
        Muistan ajatelleeni, voisiko joku todella ottaa tosissaan tällaisen ennustuksen. Päivä oli ja meni, ja sitten sain kuulla erään omaiseni kuolleen yllättäen juuri sinä päivänä. Aika hyytävää. Hänen maailmansa loppui sinä päivänä, eikä hän tietenkään ollut ainoa.
        Niin äkkiä voivat asiat kiepsahtaa nurin niskoin!
        Me otamme tyynesti. :))
        Mkr.

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Muutama vuosi sitten puhuttiin kovasti maya-intiaanikulttuurin päivämäärästä, olikohan 19.12.20 tms. jolloin ennustuksen mukaan tulee maailmanloppu.
        Muistan ajatelleeni, voisiko joku todella ottaa tosissaan tällaisen ennustuksen. Päivä oli ja meni, ja sitten sain kuulla erään omaiseni kuolleen yllättäen juuri sinä päivänä. Aika hyytävää. Hänen maailmansa loppui sinä päivänä, eikä hän tietenkään ollut ainoa.
        Niin äkkiä voivat asiat kiepsahtaa nurin niskoin!
        Me otamme tyynesti. :))
        Mkr.

Tuo mailmalopun ennustus oli väärä. Tavallista vouhotusta, aina on näitä maailmanlopun odottajia.
        Kyse oli syklin loppumisesta ja sen jälkeen alkoi uusi sykli.
        Kukaan ei tiedä maailmalopusta milloin se tulee ja minkälainen se on.
        Pamahtaako tänne meteori vai sotkeeko ihminen lopulta niin planeettansa, että kuolee sukupuuttoon. jne......

• Anonyymi
        UUSI
        Eliaana kirjoitti:

Tuo mailmalopun ennustus oli väärä. Tavallista vouhotusta, aina on näitä maailmanlopun odottajia.
        Kyse oli syklin loppumisesta ja sen jälkeen alkoi uusi sykli.
        Kukaan ei tiedä maailmalopusta milloin se tulee ja minkälainen se on.
        Pamahtaako tänne meteori vai sotkeeko ihminen lopulta niin planeettansa, että kuolee sukupuuttoon. jne......

Joku uskonnollinen porukka ennusti, että maailmanloppu tulee lauantaina klo. 14.00. Vuotta en muista, mutta 1960-luvun alkua se oli. Ei tullut maailmanloppua silloinkaan.
        Elämä Telluksella loppuu, kun aurinko sammuu. Siihen on aikaa vielä 5 miljardia vuotta.

Eletään päivä kerrallaan ja nautitaan siitä. Huomista meille kenellekään ei ole luvattu.

kylmätotuus

• Anonyymi

Ollaanpas nyt kilttejä näin Joulun alla, eikä kiukutella.

• Piti parissa kaupassa kayin. Huomenna olisi rokotukset.

Tuo selkä-kylkikin on jo vähän parenpi. On siinä pieni lihasrepeämä, kun siinä on pallukka.
      Asentojaam ja liikkeitään, kun vähän kontrolloi, niin ei kovin satu.
      Laitoin tuon selkävyön taas vähäksi aikaa, ei kauan viitsi pitää kerrallaan, kun hiostaa.

Katselin muutama päivä sitten sitä studio65-ohjelmaa. Siinä oli tällä kertaa juttua apuvälineistä ja joitakin esiteltiinkin.
      Oli käteviä juttuja. Esim. ne erilaisten purkkien avaukseen tarkoitetut apuvälineet, sekä kuorijat.

Sitä en tiennytkään, että rollaattorin on keksinyt ruotsalainen nainen, ihan omasta tarpeestaan lähtien.

• Päivää pilvisestä Korvesta@

Jouluvalmistelut hyvällä mallilla. Lohi-ja kinkkuleipärullat pakkasessa. Tänään tein vadelmahyytelökakun, joka on nyt hyytymässä ja siirtyy myöhemmin pakkaseen.

Sain viimeisimmän maalauksen valmiiksi. Ostin ison maalauspohjan, muistelin seitkytluvulla tehtyä julistemaalausta, josta pidin, kuinka ollakaan löysin mökiltä vanhoista valokuviasta kuvia, joissa juliste näkyi.
      Jahka huokasen alan sen työstämisen kankaalle. Esikoinen kertoi alkaneensa vaimonsa kanssa myös maalaamaan. Niinpä ostin heille joulupakettiin akryylivärejä, siveltimiä ja taulunpohjia. Molemmille samaan pakettiin. Kuopus maalaa tietokoneella joten hänelle lähetän rahalahjan.

Minä olen sellainen monen asian yhtä aikaa tekijä, tänään myös pyykkikone on pyörinyt ja puhtaat lakanat ovat jo ulkona kuivumassa.

Väsyttäähän tämä tahti välillä, mutta kukaan ei estä minua huilaamasta. Eikä mukaan patista työn tekoon, vapaa valintaista hössötystä, josta nautin.

Politiikkaa...Minuun vaikutti rauhoittavasti Syyrian vallanvaihto. Venäjä ei tunnu enää ylivaltaiselta uhalta.

Tämmöistä täältä ; )

• Anonyymi
        UUSI

Seuraan aina mielenkiinnolla kirjoittajien aterioiden kehitystä. Pakastearkkunne alkavat jo pullottaa. Itsekseni mietin, kuinka jaksatte syödä kaiken. Omassa taloudessani pyritään takaisin arkeen mahdollisimman pian juhlapäivien jälkeen. Eli sillisalaattia, perunaa ja kinkkuviipaleita.
        Kahvipöytään kaupan tähtitorttuja.
        Kiinnostuin vadelmahyytelökakustasi. Miten hyytelö kestää pakastamisen? Sulaako hyytelö entiselleen pakasteesta?
        Pula-ajan lapsena en ole tottunut koskaan runsaisiin tarjoiluihin. Taidotkin ovat puuttuneet, en ole koskaan oppinut pullantuoksuiseksi emännäksi. Osaan kyllä nauttia, kun minut kutsutaan aterialle. Vävyni on mitä taitavin kokki. Hän esim. käsittelee lohta näppärästi, ja tarjoilee sitä savustettuna ja loimuna gurmeetasoisesti.
        Tässä iässä meikäläisen on turha yrittääkään.
        Mkr.

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Seuraan aina mielenkiinnolla kirjoittajien aterioiden kehitystä. Pakastearkkunne alkavat jo pullottaa. Itsekseni mietin, kuinka jaksatte syödä kaiken. Omassa taloudessani pyritään takaisin arkeen mahdollisimman pian juhlapäivien jälkeen. Eli sillisalaattia, perunaa ja kinkkuviipaleita.
        Kahvipöytään kaupan tähtitorttuja.
        Kiinnostuin vadelmahyytelökakustasi. Miten hyytelö kestää pakastamisen? Sulaako hyytelö entiselleen pakasteesta?
        Pula-ajan lapsena en ole tottunut koskaan runsaisiin tarjoiluihin. Taidotkin ovat puuttuneet, en ole koskaan oppinut pullantuoksuiseksi emännäksi. Osaan kyllä nauttia, kun minut kutsutaan aterialle. Vävyni on mitä taitavin kokki. Hän esim. käsittelee lohta näppärästi, ja tarjoilee sitä savustettuna ja loimuna gurmeetasoisesti.
        Tässä iässä meikäläisen on turha yrittääkään.
        Mkr.

Meillä varsinainen jouluruoka kuluu kyllä varsin hyvin aattopäivällisellä, isossa porukassa kun on mukana liuta urheilevia nuoria miehiä ja naisia, kaksi vielä jatkaa pituuskasvuaan. Joulupäivänä on meillä kahdella ihan normaalit juhlaruoka-annokset, pakasteessa on sopivat siikafileet pasitettavaksi, ihanaa tuoresalaattia lisäksi, ei enää mitään laatikkolinjaa. Joskus on tapanina paistettu blinejä, jos on sopivasti savu- ja graavikalaa sekä mätiä jäänyt, uuniperunoitten kanssa ne myös maistuvat ihanilta.

Meidän lähiystävillä ja sisaruksillamme on tapana tapailla jo ennen joulua joko toistemme kodeissa vieraillen tai ravintolassa. Silloin maistellaan toistemme bravuureja, siskoni esimerkiksi tarjoaa lipeäkalaa . Kahvitteluissa tarjoan jotain pikkusuolaista, kuten lapinieska-pororullat ja makeaa, taatelikakku ja joulutortut pitävät myös suosionsa . Useimmiten minäkin valmistan jouluisen juustokakun pakkaseen, tällä kertaa tällainen: alimmaisena pipareista murusteltu pohja, sitten appelsiineilla maustettu tuorejuusto-rahkamassa, päällimmäisenä hyydytetty glögikerros, koristelen tarjolle pantaessa pakastepuolukoilla. Ainakin tällainen kakku kestää pakastamista ja sulatettuna kuosissaan, liivate antaa ryhdin niin täytteelle kuin kiilteelle. Esimerkiksi Valiolla on hyviä reseptejä ja tarkkoja ohjeita. Laitan taatelikakun palasina pakkaseen ja juustokakunkin saatan jakaa osiin , ellei ole kerralla tulossa isompaa porukkaa. Hyvä ja nopea herkku aikuisille vieraille on oman sadon luumuista rommiruukku vaniljajäätelön kanssa, se saa käydä minun väskynäsopastani ja purkkeja annan lahjaksikin.

Ihana talvipäivä tänään, aurinko paistaa matalalta ja plussalla muutama aste. Vielä hiukan lunta maassa, arvuutellaan valkean joulun mahdollisuutta.

• Anonyymi

Jopa "Hetekassa" rötkötin selälläin. Niin niitä rautalankapohjaisia patjantapaisia ennen sanottiin. Natiseekin entiseen malliin tämäkin.
      Ihan hyvin siinä yksinäinen maailmanmatkaaja nukkuu. Aavistustakaan kuka sen siihen on roudannut.
      Sänkyines se on siihen tuotu. Se on hankala lakanoittaa. Pitäs teettää leveemmät lakanat. Oli siinä kun lasareetistä tulin.

Rakon toimintamalli herättää tavallisest joka toinen tunti. On tullu sellattinen härö pilssiveden vajentamista varten. Hää virtsankarkailuna tunnetaan vanhoilla miehillä.
      Hurskainen ei usko tästä enää paljookaan vanhenevans.

Mut oppia se on ikä kaikkinens. Tänään opin, ettei olis pitän niillä crocseilla kabamajamatkalle lähtä vaikka lunta meitillä vielä vähänläntä onkin.

Ja pitkiä pellavia. Vai joko sen toivottelu meni?

• Anonyymi

He-te-ka, He-lsingin Te-räshuoneKa-lutehdas, 1932.
        Muistan, että lapsuudessa hetakalla nukkuminen oli eräänlainen epävakaa kokemus.

• Anonyymi
      UUSI

Muistatteko hetekassa oli myös alasänky.
      Puhuivat, että hetekassa tuli selkä kipeäksi.
      Mukavasti se kuitenkin antoi joustoa heiluntaan.
      Voi, niitä aikoja!

• Anonyymi
        UUSI

Vuosikymmenet sitten heteka oli jokakodin huonekalu. Olikohan sellaisia huusholleja, joista heteka puuttui?
        En kyllä muista nähneeni pienissä ahtaissa asunnoissa parisänkyjä.
        Mkr.

• UUSI

Päivät yllättävät. Sain eilen kolme soittoa KAKS.n kirurgianpolilta.
      Kännykkäni soittoäänen olin vahingossa sulkenut, touhuilin keittiössä. Tänään soittivat, lähden kohta verikokeisiin ja röntgenkuvaukseen ja huomenna kello 10. leikkauspöydälle. Olin ilmoittanut ottavani vastaan perutusajan, mutta näin joutuisaa toimintaa en osannut aavistaa.

On myönnettävä, että tieto helpotti, mutta myös pelottaa. Onneksi joulutarjottavat tuli tehtyä hyvissä ajoin. Toivon, että leikkaus sujuu hyvin ja ehdin toipua kevään Hollannin matkalle.

No, toivotaan parasta.

• UUSI

Tsemppiä sinulle, korppis leikkauspöydälle ja hyvä saat olla sitten toipilaana joulun eikä tarvitse stressata, muut saavat passata.

• Anonyymi
        UUSI

Oho! Yllättävä sairaalakeikka.
        Toivottavasti joulu ei mene lasaretissa, vaan pääset kotiin, kun olet niin hyvin valmistautunutkin ja pakkanen täynnä herkkuja.
        Mkr.

• UUSI

Et ehdi liiemmin etukäteen jännittää leikkausta, kun vuorosi tuli näin yllättäen. Hyvin kaikki menee, olet siellä asiantuntevissa käsissä, Sairaala-aika on käsittääkseni normaalisti pari-kolme päivää, nopeasti vaan pystyyn ja kyynärsauvoilla liikkumaan ja aktiivisesti kuntoutumaan. Moni ystäväni on polvi- tai lonkkaleikkauksen läpikäynyt ja näin kertonut, tyytyväisinä hyvään lopputulokseen kivuttomana liikkumisena.

Kaikkea hyvää operaatioosi ja toipumiseen!

• Anonyymi
        UUSI
        Ramoona kirjoitti:

Et ehdi liiemmin etukäteen jännittää leikkausta, kun vuorosi tuli näin yllättäen. Hyvin kaikki menee, olet siellä asiantuntevissa käsissä, Sairaala-aika on käsittääkseni normaalisti pari-kolme päivää, nopeasti vaan pystyyn ja kyynärsauvoilla liikkumaan ja aktiivisesti kuntoutumaan. Moni ystäväni on polvi- tai lonkkaleikkauksen läpikäynyt ja näin kertonut, tyytyväisinä hyvään lopputulokseen kivuttomana liikkumisena.

Kaikkea hyvää operaatioosi ja toipumiseen!

Olen kuullut että lonkkaleikkauksista monet toipuvat nopeasti, mutta polven kanssa ei välttämättä. Itselläni oli sairaala-aika yht. yli 1 kuukausi, sillä toivun yleensäkin hitaasti leikkauksista.

Kyllä olinkin raihnainen! Vaikea nousta sängyn reunalle istumaan ja syömään. Sitten verenpaineeni alkoi mennä alas ja erikoislääkäri touhusi pitkään jotain verisuoneni kanssa ja minä kalpeana vakuutin, että mulla on oikein hyvä olla.

Jo tässä itse leikanneessa sairaalassa olin viikon ja jatkohoidossa lähes kuukauden ja siellä taas ruokasuoleni alkoi sitten metkuilla!

Eli, kaikilla ei hoito ja oma kunto pelaa kuin strömssöössä.

• UUSI

Tsemppiä leikkaukseen.
        Ainahan tuollainen vähän pelottaakin, Eiköhän se hyvin mene, osaavat varmaan hommansa.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Olen kuullut että lonkkaleikkauksista monet toipuvat nopeasti, mutta polven kanssa ei välttämättä. Itselläni oli sairaala-aika yht. yli 1 kuukausi, sillä toivun yleensäkin hitaasti leikkauksista.

Kyllä olinkin raihnainen! Vaikea nousta sängyn reunalle istumaan ja syömään. Sitten verenpaineeni alkoi mennä alas ja erikoislääkäri touhusi pitkään jotain verisuoneni kanssa ja minä kalpeana vakuutin, että mulla on oikein hyvä olla.

Jo tässä itse leikanneessa sairaalassa olin viikon ja jatkohoidossa lähes kuukauden ja siellä taas ruokasuoleni alkoi sitten metkuilla!

Eli, kaikilla ei hoito ja oma kunto pelaa kuin strömssöössä.

Nyt olet kuitenkin voiton puolella. Hurraa!
        Mkr.

• Anonyymi
      UUSI

Piti katsoa netistä, mikä / missä on KAKS.

Itse olen polven tekonivel-leikkauksen jatkohoitopaikkana viettänyt erään joulun aikani Hgin Oulunkylän kuntoutussairaalassa (entinen sotaveteraanien kuntoutuslaitos). Satuin saamaan siellä ileuksen eli suolitukoksen (ilm. söin leikkauksen jäkeen liian tukevasti jouluruokiaan) ja aatonaattona ambulanssilla kyydittynä vietinkin itse joulun toisessa, keskussairaalassa.

Leikkauksen jälkeen pitää olla jonkin aikaa varovainen syömisissään, jotta sisäelinten toiminta ehtii hitaasti palautua normaaliksi. Ileus on hengenvaarallinen tila.

Sairaaloissa on joulunaika yleensä kauniisti koristeltua ja on monenlaisia jouluruokia tarjolla. Eli, ei niin pahaa, ettei hyvääkin.

• Anonyymi
      UUSI

Kyllä kaikki hyvin menee, Korppis.
      Hyvällä. iloisella ja luottavaisella mielellä vaan - ammattinsa osaavat ihmiset sinua auttavat ja asianmukaisilla, hyvillä välineillä.
      Kirjoittele taas kuulumisia.

• UUSI

Kiitos tsempeistä.

Tulin äskeen kotiin sairaalasta, nälkä oli ja söin tietäen, että puolen yön jälkeen ei pistetä mitään suuhun.

Kuvaukset ja verikokeet ja ihotarkastukset tehty, kyselykaavakkeet täydennetty ja ohjeistus aamulle saatu.

Ei kun etiäpäin.

• Anonyymi
        UUSI

Onnea matkaan!

kylmätotuus

• Anonyymi
      UUSI

Onnea leikkaukseen korppis, myös liekolle hyviä parantumispäiviä, myös Eliaanille terveyttä lihasvammaan. Se voi olla myös kovin kipeä, tiedän omasta kokemuksestani aikoinaan.
      Hain taas keskustasta niitä pieniä puutosasioita, jotka on aika vähäpätöisiä ja kait siksi tahtovat jäädä, mutta välttämättömiä , kun alkaa ruokia laittamaan.
      Ensiksi suola, se usein meinaa loppua, myös kasvsliemikuutiot, Knorri:n
      Vegetablet, ovat aivan korvaamattomia.
      Kyllä se joulu tietenkin tulee vähemmälläkin runsaudella, pääasia, että ne joita tekee, ovat terveelisiä ja maukkaitakin, joskin nuo kaksi sanaa voi olla joskus hieman vaikeita.
      Tärkeintä on läheiset ystävät ja onnellinen ilmapiiri, se voittaa kaiken muun.

Hyvää joulun odotusta,
      Neeasa

• Anonyymi
      UUSI

Hetekoista on ollut paljon juttua.
      Kyllä 50-luvulla oli vielä paljon puusänkyjäkin käytössä. Sellaisia kyläpuusepän tekemiäkin. Hienosti osasivat jo silloin sorvia käyttää.
      Muistan, kun syntymäkodissani oli sellaisia sivustavedettäviä sekä myös päästä vedettäviä. Siis sai päiväajaksi työntää pienitilaisemmaksi. Niitä tarvittiin, kun perheet olivat suuria ja lämmitettävät asumisneliötmäärät eivät olleet suuria.
      Toimeen vaan tultiin. Petaaminen oli suuritöistä hommaa.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      6484
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      100
      3352
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      25
      2676
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2308
    5. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      27
      1861
    6. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      357
      1822
    7. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      1600
    8. Kyllä mä sen joudun tekemään

Että lähden pois. Itse halusit että tämä menee näin.
      Ikävä
      49
      1452
    9. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      1448
    10. Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua

Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n
      Perussuomalaiset
      226
      1423
    Aihe