Olin nuorena miehenä hellareissa ja oikein jäsenenä. Erosin kuitenkin vain 2 vuoden jälkeen ja palasin luterilaiseen kirkkoon. Tästä on aikaa jo yli 30 vuotta. Kysyisin nyt palstan helluntailaisilta, onko mikään muuttunut noista ajoista. Ainakin silloin omassa seurakunnasssani sain sanomista omista mielipiteistäni, enkä siksi oikein sopeutunut hellareihin. Kokemusteni mukaan hellareissa ei tule ongelmia, jos:
1. Puhut kielillä. Jos et puhu, niin koko ajan on joku opastamassa, miten sen saa ja miten se lahja kuuluu kaikille. Muistan eräänkin keskustelun seurakunnassa, kun kysyin, miksi en tuota lahjaa ole saanut. Vastaus: "Pyhä Henki ei voi tulla paskakasan päälle." Helposti silloin ne, joilla ei tuota lahjaa ole, tuntevat itsensä toisen luokan uskoviksi. Paavali kuitenkin kirjoittaa, etteivät kaikki puhu kielillä. Tyydyn Paavalin opetukseen
2. Jos olet mies, olet käynyt sivarin. Ja jos olet käynyt aseellisen, sinun pitää irtisanoutua asepalveluksesta. Kertaamaan ei saa mennä. Itselle tämä oli kaikkein suurin syy eroamiseen, koska koin voimakasta painostamista juuri tällä alueella. Hellareissa todella moni mies on käynyt sivarin tai aseettoman ja kovin usein nämä miehet ovat fanaattisia asiassaan, jotka ovat aina valmiita "opastamaan" toisinajattelijoita. Minun kohdallani voi puhua jo hengellisestä väkivallasta. Eroni jälkeen olen käynyt monta kertaa kertaamassa ja olin jopa vuoden rauhanturvaajana. Tuo vuosi on ollut elämäni rikkain ajanjakso. Kuulin eräästä hellarista, joka kanssa aikoi rauhanturvaajaksi, sai nuhteet seurakunnaltaan ja hänelle sanottiin, että jos hän lähtee missiolle, hänet erotetaan seurakunnasta. Oman kokemukseni mukaan, jos pitää valita helluntaiseurakunnan ja rauhanturvamission väliltä, niin suosittelen ehdottomasti rauhanturvavuotta. Se on upea kokemus, jota ei rahalla saa
3. Uskot, että kun Jeesus muutti veden viiniksi, kyseessä ei ollut alkoholipitoinen viini vaan rypälemehu. Mielestäni tämä on jo puhdasta naivismia. Ymmärrän, että ne, joilla on alkoholin kanssa ongelmia, joutuvat elämään täyskiellossa, mutta Raamatun teksten vääntäminen oman ideologian mukaiseksi, ei kyllä palvele ketään, ei edes alkoholisteja. Itsekin juon viikottain tölkillisen olutta, enkä koe siinä minkäänlaista ongelmaa
4. Et kritisoi millään tavalla saarnamiesten puheita. Kaikki pienikin kritiikki tulkitaan epäuskoksi. Katsoin netissä muutama vuosi sitten Saalemissa pidetyn tilaisuuden. Saarnaaja (n. 40v mies) sanoi, että kristitty ei voi kokea masennusta tai ahdistusta, jos hän lukee säännöllisesti Raamattua. Tämän suurempaa potaskaa en ole koskaan tainnut kuulla missään seurakunnassa. Ja tällaista puhujaa ei sitten saa arvostella? Toinen kuulemani ylilyönti oli 90-luvun alussa, kun Suomeen perustettiin "Uskontojen uhrien tuki", johon liittyi myös paljon entisiä helluntailaisia. Saalemin saarnaaja Ensio kommentoi lähtijöitä TV-haastattelussa, että "Palatkaa Kristuksen armahtavan laupeuden luo". Itse erosin hellareista 1990, enkä ole päivääkään sitä katunut. Luterilaisessa kirkossa on omat ongelmansa ja hellarit usein aivan aiheesta kritisoivat valtion kirkkoa, mutta se on kuitenkin minulle ollut hoitava yhteisö omien harharetkieni jälkeen. Saan olla siellä oma itseni. No, ei tietenkään sielläkään ole aina auvoista ja kyllä sielläkin osataan haavoittaa ihmistä. Nykyään kun olen jo vanhempi ja toivottavasti vähän viisaampi, osaan kiertää kaukaa tuollaiset ihmiset ja tilaisuudet.
En kuitenkaan aio pelkästään kritisoida hellareita. Mauri Viksten oli todella armoitettu saarnaaja ja sielunhoitaja. Suosittelen hänen puheitaan, joita löytyy YouTubesta. Ja Paavo Järvinen, vaikka hänellä onkin omat, joskus ärsyttävät hellari-särmänsä, uskaltaa myös puhua parannuksen teosta, jota varmaan itse kukin meistä joskus tarvitsee
Miten voi pärjätä helluntaiseurakunnassa?
64
342
Vastaukset
- Anonyymi
Miksi olet luonut harhaopin.
- Anonyymi
aloitus on kyllä niin tosi kuin olla voi , ja tuon aloituksen voi allekirjoittaa
kutakuinkin KAIKKI , jotka hellari -eksytyksen läpi käyneet .
helluntailais -opettajatko mukamas "uskoo" , siis kristinuskon evankeliumin ,
kyllä siellä uskotaan ja opetetaan uskoon , - OMAAN ITSEENSÄ , ei mitään muuta .- Anonyymi
Mikä tosi. paskaa, mikä paskaa, eikä se sinun säestyksellä todeksi muutu...
- Anonyymi
Homoseksualisuus oli ennen rangaistava teko josta tuomittiin vankilaan. Kaappihomot laittoivat uskonlohkoja pystyyn joiden suojassa homot pystyivät toimimaan. Saivat hetero suojan uskon veljiltä ja siskoilta.
- Anonyymi
Luterilaisuus on täyttä valhetta alusta loppuun. Ensin luterilaiset valehtelevat tulleensa uskoon ja saaneensa Pyhän Hengen kolmen vesitilkan taian kautta. Kasteesta huolimatta luterilaisen omatunto syyttää ja sydän on ilman todistusta Jumalan lapseudesta. Pitää keksiä selitys ja peittää kasteen valhe toisella valheella: uskovat ovatkin syntisiä, samalla luterilaiset ajautuvat valheillaan outoon oppiin: Pyhä Henki ja synti asuvat samassa temppelissä. Luterilaisten täytyy jälleen taas keksiä uusia valheita: uskovasta tuleekin pyhä vasta taivaassa ja rajan tuolla puolen otetaan synnit pois.
LUTERILAISUUS ON TÄYTTÄ VALEHTELUA! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luterilaisuus on täyttä valhetta alusta loppuun. Ensin luterilaiset valehtelevat tulleensa uskoon ja saaneensa Pyhän Hengen kolmen vesitilkan taian kautta. Kasteesta huolimatta luterilaisen omatunto syyttää ja sydän on ilman todistusta Jumalan lapseudesta. Pitää keksiä selitys ja peittää kasteen valhe toisella valheella: uskovat ovatkin syntisiä, samalla luterilaiset ajautuvat valheillaan outoon oppiin: Pyhä Henki ja synti asuvat samassa temppelissä. Luterilaisten täytyy jälleen taas keksiä uusia valheita: uskovasta tuleekin pyhä vasta taivaassa ja rajan tuolla puolen otetaan synnit pois.
LUTERILAISUUS ON TÄYTTÄ VALEHTELUA!helluntailaisten ainoa motiivi tulla Suomeen on vastustaan kristillisiä kirkkoja , ja
ERITYISESTI luterilaisuutta .
kristinusko tullut Suomeen jo n. 1100 - luvulla Jkr.
helluntailaisuus tullut 1920 - luvulla Jkr .
"on vihollisen MYÖHEMMIN kylvämää lustetta" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
LUTERILAISUUS ON TÄYTTÄ VALEHTELUA!Uudestikastajalässytäjä märisee samoja asioita joka keskustelussa
Se vihaa meitä Jeesuksen omia eikä usko Kristuksen työhön - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
LUTERILAISUUS ON TÄYTTÄ VALEHTELUA!Luterilaisuus ei opeta että pyhä tulee vasta taivaassa. Paavalikin oli uskossa mutta syntinen
Mutta ei tuo lässyttäjä sitä tajua - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
helluntailaisten ainoa motiivi tulla Suomeen on vastustaan kristillisiä kirkkoja , ja
ERITYISESTI luterilaisuutta .
kristinusko tullut Suomeen jo n. 1100 - luvulla Jkr.
helluntailaisuus tullut 1920 - luvulla Jkr .
"on vihollisen MYÖHEMMIN kylvämää lustetta"Siinä paskanjauhaja ei tajua, että kun luterilaisuus on pyytänyt tekojaan anteeksi, niin se ei muutu sinun jutuissasi muuksi, kuin sonttaa jauhat.
Voi tätä paskanjauhajien palstaa, joka ei tajua, mihin ovat menossa. Eivät vapsise edes herransa edessä.
- Anonyymi
Jos ei viihdy helluntaiseurakunnan jäsenenä, niin voi erota ja pysyä kirkkoon kuulumattomana. Mikä kumma vanhan suolan jano vetää helluntaisia luterilaisuuteen?
Helluntaiseurakuntien alkuperäinen opetus, kolmenkymmenen vuoden takainen, on paljolti turmeltunut ja tilalle ovat tulleen luterilaisuuden harhat!- Anonyymi
>>> luterilaisuuden harhoista ,
puhuu ainoastaan se, joka ei tiedä , k r i s t i n u s k o s t a , yhtään mitään ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
puhuu ainoastaan se, joka ei tiedä , k r i s t i n u s k o s t a , yhtään mitään !Löydät luterilaisuuden opit ainoastaan kirkkosi tunnustuskirjoista, sillä Raamatussa ei ole kastemaljaa, eikä kummeja, eikä kummien uskoa, eikä Raamatussa ole vanhempien suostumusta kasteelle, eikä Sana ilmoita kolmen vesitilkan kastetta, eikä Raamatussa ylipäätään oli kolmen vesitipan pirskotusta. Sana ei ilmoita toisen uskolla uskoon tuloa ja toisten teiolla astumista Jumalan valtakuntaan.
Sana ei myöskään ilmoita kasteen kautta saatavaa uskoa ja kasteessa saatavaa Pyhää Henkeä. Raamatussa ei ole kehotusta muuttaa viini synnit anteeksiantavaksi ihmisen vereksi ja leipä ihmisen ruumiiksi.
Sana ei ilmoita seurakuntaa, jossa maailman ihmiset ja pyhät olisivat yhdessä ja jakaisivat keskenään Herran aterian. Sana ei ilmoita laisinkaan Katekismuksen antamia selityksiä kymmenestä käskystä. Sana ei tuo valoon kolmen jumalan oppi, kolminaisuutta. . Eikä Raamattu kutsu uskovia syntisiksi. - Anonyymi
Tämähän se ihmeellistä onkin, että Suomi on vapaa maa tulla ja mennä.
Mutta, jotkut ikäänkuin adventismistakin eronneet- roikkuvat ovenkahvoissa ja itkevät menen tulle, vuodesta toiseen.
Onkohan se jokin luonnehäiriöisten toiminta tapa- valittaa, kun pennut - lyödä maahan ja itkeä, kuin kaupassa pentulauma, ääääittitiiii minä tahdon tuooooon.
Sama vollotus on tyhjäpäilä näiläkin palstoilla, Ottasivat valkotakkisiin yhteys ja hakisivat mieliaansa lääkityksen... Ei terve aikuinen käyttäydy noin. Voi hyvää päivää..... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
puhuu ainoastaan se, joka ei tiedä , k r i s t i n u s k o s t a , yhtään mitään !Varmaan yleisuskonto on sullekin vieras asia, eli pidähän vain pallosi itselläsi.
- Anonyymi
Luterilaisen kirkon murhaamat Jeesuksen todistajat huutavat kostoa taivaassa. Miten voit kuulua luterilaiseen kirkkoon?
- Anonyymi
Toisessa ketjussa S seutulainen siteerasi Roseniusta, joka kirjoittaa: "
"Moni on ihmetellyt, minkä takia Luther niin kiivaasti taistelee vapaan
tahdon oppia vastaan. Mutta siinä on syynsä. "
En tiedä tulkitsinko sanomaa oikein koska en lukenut koko tekstiä,
sillä se oli pitkä ja minulle epäselvää. Minä yksinkertaisena kun
kannatan "raka rör", niin en käsittänyt.
Mutta jos luterilainen kirkko todella taistelee vapaan tahdon ratkaisuvaltaa
vastaan, niin kuin asian käsitin, tässä on vastaus siihen, miksi minä olen
kokenut luterilaisten vastustavan uskoon tuloja. Siksi kait he vastustavat
helluntailaisia uskovia ja helluntailaisuutta koska helluntailaiset ovat
uskoon tulleita Jeesuksen vastaan ottaneita ja Hänen seuraajiaan.
Vastustaako siis luterilainen kirkko uskoon tuloja ja Jeesuksen
seuraamista käytännön elämässä?
Te viisaat ja kaksinkertaiset voitte ojentaa nyt minua tässä asiassa
jos olen käsittänyt tämän päälaelleen sillä minä olen yksinkertainen
suorien putkien mies.
Mvh J - K - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toisessa ketjussa S seutulainen siteerasi Roseniusta, joka kirjoittaa: "
"Moni on ihmetellyt, minkä takia Luther niin kiivaasti taistelee vapaan
tahdon oppia vastaan. Mutta siinä on syynsä. "
En tiedä tulkitsinko sanomaa oikein koska en lukenut koko tekstiä,
sillä se oli pitkä ja minulle epäselvää. Minä yksinkertaisena kun
kannatan "raka rör", niin en käsittänyt.
Mutta jos luterilainen kirkko todella taistelee vapaan tahdon ratkaisuvaltaa
vastaan, niin kuin asian käsitin, tässä on vastaus siihen, miksi minä olen
kokenut luterilaisten vastustavan uskoon tuloja. Siksi kait he vastustavat
helluntailaisia uskovia ja helluntailaisuutta koska helluntailaiset ovat
uskoon tulleita Jeesuksen vastaan ottaneita ja Hänen seuraajiaan.
Vastustaako siis luterilainen kirkko uskoon tuloja ja Jeesuksen
seuraamista käytännön elämässä?
Te viisaat ja kaksinkertaiset voitte ojentaa nyt minua tässä asiassa
jos olen käsittänyt tämän päälaelleen sillä minä olen yksinkertainen
suorien putkien mies.
Mvh J - Kkyllä Suomessa saa vapaasti valita , ei kukaan ole estämässä ,
Raamatun Jeesus ei sano , > vapaasta valinnasta <
"Ette te VALINNEET minua , vaan MINÄ valitsin teidät"
Joh: 15: 15
että miten , >>> Mvh J - K <<< yhdistät Jeesuksen sanaan edellisen !! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kyllä Suomessa saa vapaasti valita , ei kukaan ole estämässä ,
että miten , >>> Mvh J - K <<< yhdistät Jeesuksen sanaan edellisen !!Tuosta valinnasta.
>>"Ette te VALINNEET minua , vaan MINÄ valitsin teidät"
Joh: 15: 15>> Joh 15:16
Kun tällä tavalla Jeesuksen sanoja pilkotaan, niin alkuperäinen sanoma muttuu.
Tässä kyseinen jae kokonaisuudessaan.
16 Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät, että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi: että mitä ikinä te anotte Isältä minun nimessäni, hän sen teille antaisi. ( Joh 15:16)
Valitsemiselle oli oma tarkoituksensa ja sen mukainen varustaminen.
Jeesus kyllä puhuu tahdostakin, ihmisten tahdosta, vapaasta valinnasta.
39 Te tutkitte kirjoituksia, sillä teillä on mielestänne niissä iankaikkinen elämä, ja ne juuri todistavat minusta;
40 ja te ette tahdo tulla minun tyköni, että saisitte elämän. ( Joh 5)
Pelastuksen evankeliumin ja sydämen uskon puolesta.
Usko Toivonen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
että miten , >>> Mvh J - K <<< yhdistät Jeesuksen sanaan edellisen !!Vastaan, vaikka et minulta kysynytkään, sillä tämä "valinta" asia mietityttää monia
Luetko sitä Raamattuasi edes vähän laajemmin ?
2. Kor. 5:20 Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa.
Paavali kirjoitti kihlanneensa uskovat Herralle, ja kihlauksessa pitää molempien osapuolten suostua / haluta kihlautua.
Eli se ei ole koskaan yksipuolinen tapahtuma, vaikka sinä niin haluat näköjään väittää.
Mutta toki on niin, että Jumala vain synnyttää sen sydämen uskon, mutta ihmisen on siis itse haluttava tulla sovitetuksi Jumalan kanssa ja siten kihlautua Kristuksen kanssa.
2. Kor. 11:2 Sillä minä kiivailen teidän puolestanne Jumalan kiivaudella; minähän olen kihlannut teidät miehelle, yhdelle ainoalle, asettaakseni Kristuksen eteen puhtaan neitsyen.
Sitten seuraava asia, eli Jumalan valinta !
Raamattu kertoo, että harvat ovat valitut, monet taas kutsutut !
Tuossa Joh 15 kohdassa Jeesus puhui valitsemilleen opetuslapsille !
Ei kaikille siis !
Joka ajassa on Raamatun mukaan ns. "jännös" armon valinnan mukaan eli ne harvat valitut, mutta valinta ei siis koske kaikkia uskovia, vaan vain osaa !
Roomalaiskirje 11
1 Minä sanon siis: ei kaiketi Jumala ole hyljännyt kansaansa? Pois se! Sillä olenhan minäkin israelilainen, Aabrahamin siementä, Benjaminin sukukuntaa.
2 Ei Jumala ole hyljännyt kansaansa, jonka hän on edeltätuntenut. Vai ettekö tiedä, mitä Raamattu sanoo kertomuksessa Eliaasta, kuinka hän Jumalan edessä syyttää Israelia:
3 "Herra, he ovat tappaneet sinun profeettasi ja hajottaneet sinun alttarisi, ja minä yksin olen jäänyt jäljelle, ja he väijyvät minun henkeäni"?
!!!
4 Mutta mitä sanoo hänelle Jumalan vastaus? "Minä olen jättänyt itselleni seitsemäntuhatta miestä, jotka eivät ole notkistaneet polvea Baalille."
5 Samoin on nyt tänäkin aikana olemassa jäännös armon valinnan mukaan.
!!!
6 Mutta jos valinta on armosta, niin se ei ole enää teoista, sillä silloin armo ei enää olisikaan armo.
Eli koko kansasta vain tuo murto-osa oli Jumalan valittuja, eivät kaikki ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuosta valinnasta.
16 Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät, että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi: että mitä ikinä te anotte Isältä minun nimessäni, hän sen teille antaisi. ( Joh 15:16)
39 Te tutkitte kirjoituksia, sillä teillä on mielestänne niissä iankaikkinen elämä, ja ne juuri todistavat minusta;
Usko ToivonenUskomaton Mäntä ottaa Jeesuksen sanat pilkottavaksi ja puree ne henkisen ruuansulatuksensa kautta – koska jos taivaallinen viinitarhuri valitsee sinut, olisi varmaan hyvä tietää, mihin soppaan olet menossa. Tarkastellaan siis Johanneksen evankeliumia ja sitä, miten siellä Jeesuksen valintaprosessi toimii.
"Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät..." (Joh. 15:16)
Kuulostaa siltä, että Jeesus on kuin koulun liikuntatunnin joukkueenjohtaja, joka pakottaa kaikki haluttomatkin kössöilijät mukaan tiimiin. Erona on se, että valinta ei rajoitu sählypalloihin, vaan tarkoitus on "kantaa hedelmää". Ilmeisesti kyseessä on jokin kosminen marjapoimintaprojekti. Tärkeää on kuitenkin muistaa, että hedelmät eivät ole kertakäyttöisiä, vaan niiden pitää "pysyä". Säilöntäaineet siis messiin!
Mutta hetkinen, mitä tämä valintamekanismi oikein kertoo vapaasta tahdosta? Eikö tarkoitus ollut, että ihmiset voivat itse päättää, seuraavatko he Jeesusta vai eivät? Näyttäisi siltä, että Jeesus ei suinkaan jätä valintaa sattuman varaan: "Minä valitsin teidät." Tämä kuulostaa enemmän taivaalliselta talenttishow’lta, jossa tuomari ei kysy kilpailijoiden mielipidettä ennen kuin painaa hyväksymisnappia.
Sitten on tämä toinen kohta:
"Te tutkitte kirjoituksia... mutta te ette tahdo tulla minun tyköni..." (Joh. 5)
Tässä kohtaa Jeesus antaa ymmärtää, että ongelma ei ole siinä, etteikö hän haluaisi valita lisää porukkaa viinitarhaan. Vika on ihmisten tahdossa. Se on ikään kuin taivaallinen Tinder, jossa ihmiset vain jatkuvasti swippaavat vasemmalle. Jeesus tarjoaa ikuisen elämän, mutta ihmiset valitsevat mieluummin jääkaapillisen olutta ja Netflixin.
Summa summarum:*
Jeesuksen projektin viesti on selvä: olet osa tarkoin valittua joukkoa, jos Jeesus niin päättää, mutta jos et ole, se on sitten sun syy. Tämän nerokkaan kaksiteräisen opin varassa voidaan vakuuttaa kuka tahansa, että hän joko kuuluu joukkoon tai on tietoisesti päättänyt pysyä ulkopuolella. Onko kyseessä armon ihme vai pelottavan tehokas hengellinen manipulointi? Päätä sinä, mutta muista: sinä et valitse – vaan sinut valitaan.
Ristin, evankeliumin ja pyhän epätietoisuuden asialla.
Uskomaton Mäntä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuosta valinnasta.
Usko ToivonenUsko Toivonen, sait sydämen uskon luterilaisen kirkon sakramentin kautta. Uskosi lepää kirkon viranhaltijan toimittamien sakramenttien varassa ja oppisi mukaan muuta tietä Jumalan tykö ole kuin kirkon toimittama vedenvaluttelurituaali!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
että miten , >>> Mvh J - K <<< yhdistät Jeesuksen sanaan edellisen !!Eihän märisijöitäkkään kukaan estä, mutta he itkevät, itkemästä päästyään kuka minkin kirkon ovista kiinni pitäen...
Näkeehän se nyt Itsenäisyyspäivänä, mielenosoituksissa, on puolesta ja vastaan.
Eikä edes virkavaltaa totella.
Siis vikapäitä on joka leirissä.. Onneksi Hursi jakaa leipää - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuosta valinnasta.
Usko ToivonenKuules- usko...... naurattaa nuo Raamtunpaikkojen esilleheitot.
Palstallal heitellään kuin bingispalloja jae siltä ja täältä...... Mitä se hyödyttää...
Kun näkisi porukat kentällä --töissä-- auttamassa vanhuksia ja heikkoja. Siinä sitä olisi tehtävää kullekin ovilla roikkujille.
se olisi sitä vapaata valintaa, mutta ei täällä kukaan vapaastivalitse, he ovat rienaaja olkapäällä tekemässsä sitä, mitä se sarvipää teettää teillä.
Ei se ole vapaasti tekoa...... Kahleissa, omassa kahlessa mussuttelette kuin pienet lapset.
Voi teitä pennut--- uskovaisuudessa tai ei.... se on sitä vikapäisyyttä, ei rakkaudensanoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuules- usko...... naurattaa nuo Raamtunpaikkojen esilleheitot.
Palstallal heitellään kuin bingispalloja jae siltä ja täältä...... Mitä se hyödyttää...
Kun näkisi porukat kentällä --töissä-- auttamassa vanhuksia ja heikkoja. Siinä sitä olisi tehtävää kullekin ovilla roikkujille.
se olisi sitä vapaata valintaa, mutta ei täällä kukaan vapaastivalitse, he ovat rienaaja olkapäällä tekemässsä sitä, mitä se sarvipää teettää teillä.
Ei se ole vapaasti tekoa...... Kahleissa, omassa kahlessa mussuttelette kuin pienet lapset.
Voi teitä pennut--- uskovaisuudessa tai ei.... se on sitä vikapäisyyttä, ei rakkaudensanoja.Täällä on aika yleistä puhua "teistä", ikään kuin itse tuntisi ne "teidät".
Keitäs ne omasta näkökulmastasi olevat "me" ovat.
Kertoisitko hieman "meistä", joiden nimissä mahdollisestoi kirjoitat?
Ja kertoisitko, miksi Jeesuksen sanoja pitäisi käyttää irti asiayhteydestään?
Kyllä Jeesus antaa voiman ja kyvyn tehdä sellaista kutsumustehtävää, mihin Hän kutsuu ja asettaa, kuten tuossa opetuslapsensa.
Usko Toivonen
- Anonyymi
TV7:lla helluntailainen nainen kertoi, että alkoi kokouksissa hokea kiihtyvällä vauhdilla kolmea keksimäänsä sanaa peräkkäin niin armostus kasvoi huomattavasti siinä uskonyhteisössä.
Joissakin lahkoissa kolmoismurhaajat on ehdotonta eliittiä. Vankilataustasta on hyötyä.- Anonyymi
Jumalan anteeksianto koskee kaikkia ihmisiä, jotka uskovat ja
ottavat vastaan Herran Jeesuksen Kristuksen sovitustyön
omalle kohdalleen. Silloin tapahtuu suuri mullistus ihmisessä
ja hänen elämässään.
Suurissa rikollisissa tämä muutos näkyy selvimmin. Se näkyy
heissä, että he ovat nyt uusia ihmisiä Kristuksessa Jeesuksessa.
Kolmosmurhaajan entinen syntinen paskiainen, se murhaaja,
kuoli Jeesuksen ristillä Jeesuksen kanssa murhaajan uskoon
tulossa.
Jumala luo uskoon tulevasta ihmisestä uuden ihmisen.
Hän on nyt sisäisesti kokonaan uusi ihminen, Siksi hän
on muttunut ja muutos näkyy ja tuntuu.
Siivosyntistä saa ehkä joskus katsoa pitkään ennen kuin
muutos on havaittavissa. Minussa kylläkin työkaverini
näki muutoksen heti ensi silmäyksellä minun uskoon
tulon jälkeen kun katseemme kohtasivat. Myös veljeni
oli muuttunut ja muutoksen näin heti ensi silmäyksellä.
Tämä vaikka emme olleetkaan rikollisen taustan omaavia.
Mvh - K - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ja hänen elämässään.
tulossa.
Mvh - K>>> ottavat vastaan <<<
"Ette te valinneet minua , vaan minä valitsin teidät"
Joh: 15: 16
edellisen kun "löydät" raamatusta , sitten löydät Kristuksen sanoman. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ja hänen elämässään.
tulossa.
Mvh - KSiinäpä kunnon hengellistä rakennusmateriaalia – ja totta kai Jumalan muutosvoima toimii tehokkaammin suurissa rikollisissa! Onhan se nyt paljon dramaattisempaa, kun kolmoismurhaaja transformoituu taivaalliseksi mallikansalaiseksi kuin että siivosyntinen vaihtaa huomaamattomasti hymynsä hitusen lämpimämmäksi. Jumala on selvästi show-mies: suuret synnit, suuret muutokset, suuret aplodit.
Mutta tämä siivosyntisen dilemma jäi vaivaamaan. Ettäkö pitää "katsoa pitkään" ennen kuin muutos näkyy? Siinä on varmaan kyse siitä, että Herran suuri mullistus on valitettavasti hiipinyt paikalle samaan tyyliin kuin maanantai-aamu kahvikupposen kanssa – hitaasti ja hiljaa. Ehkä tarvitaan hengelliset suurennuslasit, jotta havaitsee, että siivosyntinenkin on "sisäisesti kokonaan uusi ihminen". Siis ihan varmasti. Jossain siellä syvällä sisimmässä.
Mutta kiitos kertomuksesta – siinä missä syntinen kuolee ristillä ja syntyy uudelleen, syntyy meissä muissakin pieni epäilys siitä, miksi siivosyntiset ja rikolliset ylipäätään kilpailevat pyhyyden muodonmuutoskisoissa. Ehkä lopulta kaikki olemme vain Herran käsityöprojekteja – toiset neulottuja, toiset vasaralla hakattuja.
Ristin, evankeliumin ja pyhän epätietoisuuden asialla.
Uskomaton Mäntä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>>> ottavat vastaan <<<
edellisen kun "löydät" raamatusta , sitten löydät Kristuksen sanoman.Valinnan tekeminen on yksi Raamatun tärkeimmistä opetuksia. Päättäminen ja ''ratkaisu', kulkee punaisena lankana läpi Kirjoitukset: Raamatun alkulehdissä Aadam teki valinnan: hän otti sen hedelmästä ja söi ja antoi myös miehellensä, joka oli hänen kanssansa, ja hänkin söi.
Aadam oli voinut kieltäytyä ja valita olla syömättä.
Mooseksen kirjassa itse Jumala kehottaa tekemään 'ratkaisun': minä olen pannut sinun eteesi elämän ja kuoleman, siunauksen ja kirouksen. Niin valitse siis elämä, että sinä ja sinun jälkeläisesi eläisitte.
Israelilaiset eksyvät epäjumalain palvontaan: Elia kysyi: Kuinka kauan te onnutte molemmille puolille? Jos Herra on Jumala, seuratkaa häntä; mutta jos Baal on Jumala, seuratkaa häntä.
Paavalikin teki päätöksen: sen minä sinulle tunnustan, että minä sitä tietä vaeltaen, jota he lahkoksi sanovat, niin palvelen isieni Jumalaa, että minä uskon kaiken, mitä on kirjoitettuna laissa ja profeetoissa, Sanan lahko merkitys on oikeastaan valinta ja tie, oma valinta.
Jeesus kertoi tuhlaajapojan paluusta riemuvuotena: Poika oli päättänyt ja tehnyt valinnan: "Minä nousen ja menen isäni tykö ja sanon hänelle". - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>>> ottavat vastaan <<<
edellisen kun "löydät" raamatusta , sitten löydät Kristuksen sanoman.Toistetaan:
2. Kor. 5:20 Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa.
Paavali kirjoitti kihlanneensa uskovat Herralle, ja kihlauksessa pitää molempien osapuolten suostua / haluta kihlautua.
Eli se ei ole koskaan yksipuolinen tapahtuma, vaikka sinä niin haluat näköjään väittää.
Mutta toki on niin, että Jumala vain synnyttää sen sydämen uskon, mutta ihmisen on siis itse haluttava tulla sovitetuksi Jumalan kanssa ja siten kihlautua Kristuksen kanssa.
2. Kor. 11:2 Sillä minä kiivailen teidän puolestanne Jumalan kiivaudella; minähän olen kihlannut teidät miehelle, yhdelle ainoalle, asettaakseni Kristuksen eteen puhtaan neitsyen.
Ei kaikille siis !
Joka ajassa on Raamatun mukaan ns. "jännös" armon valinnan mukaan eli ne harvat valitut, mutta valinta ei siis koske kaikkia uskovia, vaan vain osaa !
Roomalaiskirje 11
1 Minä sanon siis: ei kaiketi Jumala ole hyljännyt kansaansa? Pois se! Sillä olenhan minäkin israelilainen, Aabrahamin siementä, Benjaminin sukukuntaa.
2 Ei Jumala ole hyljännyt kansaansa, jonka hän on edeltätuntenut. Vai ettekö tiedä, mitä Raamattu sanoo kertomuksessa Eliaasta, kuinka hän Jumalan edessä syyttää Israelia:
3 "Herra, he ovat tappaneet sinun profeettasi ja hajottaneet sinun alttarisi, ja minä yksin olen jäänyt jäljelle, ja he väijyvät minun henkeäni"?
!!!
4 Mutta mitä sanoo hänelle Jumalan vastaus? "Minä olen jättänyt itselleni seitsemäntuhatta miestä, jotka eivät ole notkistaneet polvea Baalille."
!!!
6 Mutta jos valinta on armosta, niin se ei ole enää teoista, sillä silloin armo ei enää olisikaan armo.
Eli koko kansasta vain tuo murto-osa oli Jumalan valittuja, eivät kaikki ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toistetaan:
Ei kaikille siis !
Roomalaiskirje 11
!!!
!!!
Eli koko kansasta vain tuo murto-osa oli Jumalan valittuja, eivät kaikki !Tämä jäikin näköjään pois tuosta:
Matt. 22:14 Sillä monet ovat kutsutut, mutta HARVAT valitut. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä jäikin näköjään pois tuosta:
Matt. 22:14 Sillä monet ovat kutsutut, mutta HARVAT valitut.Epäilen suuresti että et ymmärrä mitään lainaamastasi poisjäännistä.
Voit tietenkin kumota epäilykseni, onhan tässä alla tilaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Epäilen suuresti että et ymmärrä mitään lainaamastasi poisjäännistä.
Voit tietenkin kumota epäilykseni, onhan tässä alla tilaa.Luetko tuon edellä olevan Jumalan puheen Eliaalle ja mietitkö edes hetken sitä ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>>> ottavat vastaan <<<
edellisen kun "löydät" raamatusta , sitten löydät Kristuksen sanoman.Minä valitsin teidät...... aivan, mutta kun se on porukalla aluuloa, että kun oikein ollaan poskisolisti palsatlla, niin oooolllalaan niin valittuja..
Voi teittiä ja luulouskonnon harhaa....
näkisittepä puheenne ulkopuolisin silmin, niin sokeutenne katoaisi.....
Muttei--- ette te näe, vaan virtenne soi ja ovissa roikutte ja päivät vaihtuu viikkoihin, viikot kuukausiin ja vuosiin. Eikä teidän leiviskänne ole yhtään muuttunut mihinkään.
Miettikääs hieman, onko tarkoitushakuisuutenne missä?
Ei tämä toimintapanne ole mistään kotoisin, tappelevia pentuja olette, ettekä aikuistu koskaan..... hoh- hoijaa tätä porukkaa...... siis sinuakin.
Siksi pysyn joukoistanne erossa. Ei aikuisena viitti hiekkalaatikkoleikkeihinne ottaa osaa..
Leikkikäähän pennut ja kyllä te osaattekin - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä jäikin näköjään pois tuosta:
Matt. 22:14 Sillä monet ovat kutsutut, mutta HARVAT valitut.Niinä niin, ajattelitko olevasi se valittu ja miksi?
Tuntisiko Jumala sinua perillä, ja miksi pitäisi tuntea?
- Anonyymi
Ap:lle !
Tuollaista se sitten on koko toiminta, kun ei tunneta Kirjoituksia, eli Raamattua kunnolla.
Nykyään uskovaksi itseään nimittävien Raamatun tuntemus on ihan olematonta, eivätkä edes ne srk "vanhimmat" ja "opettajat" tunne sitä riittävästi.
Ei ole ollut eikä ole Rakkautta Totuuteen, eli Sanaan !
Ei rakasteta Jumalaa sen vertaa, että selvitettäisiin oikeasti se, että mikä on Jumalan hyvä tahto kohta kohdalta.
Seurakunnissa vain "chillataan" ja pidetään hauskaa, Sananopetus puuttuu lähes kokonaan ja sekin mitä on, on juurikin väärää pitkälti.
Tästä syystä itse en voi olla osallisena siinä monella tapaa väärässä toiminnassa, joka siis johtuu huonosta Raamatun tuntemuksesta.
En halua tulla osalliseksi muiden synteihin ja vääriin toimiin, joten siksi on minun parempi olla "ulkopuolella leirin".
12 Sentähden myös Jeesus, pyhittääkseen omalla verellänsä kansan, kärsi portin ulkopuolella.
13 Niin menkäämme siis hänen tykönsä "ulkopuolelle leirin", hänen pilkkaansa kantaen;
Ja olenkin ymmärtänyt niin, että tarkoitus olisikin se uskovan kohdalla se, että ensin kasvettaisiin turvassa "perheen" joukossa, mutta kun ikää tulee ja ymmärrystä, on aika siirtyä pois ja omiin itsenäsiin tehtäviin Herran johdatuksessa.
Siis tässä kerrotaan siitä:
Joh. 10:9 Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen.
Siis ensin sinne lammastarhaan kasvamaan muiden kanssa ja sitten se "ulos" käyminen ja sen oman laitumen löytäminen, eli ei enää kasvattajan / kasvattajien alaisena, vaan itsenäisenä uskovana.
Siis aivan kuten "kuvana" lapsen aikuistuminen ja kotoa pois lähtö.
Eli ole siis tarkoitus jumittaa kotiseurakunnassa koko elämäänsä, vaan pikemmin perustaa oma "perhe" ja toimia itse vanhempana nuoremmille.
Nykyään vain se tahtoo olla tätä, mistä sinäkin AP kirjoitit.
Hepr. 5:12 Sillä te, joiden olisi jo aika olla opettajia, olette taas sen tarpeessa, että teille opetetaan Jumalan sanojen ensimmäisiä alkeita; te olette tulleet maitoa tarvitseviksi, ei vahvaa ruokaa.
Hepr. 5:13 Sillä jokainen, joka vielä nauttii maitoa, on kokematon vanhurskauden sanassa, sillä hän on lapsi;
Siis tässä kerrotaan se tarvittava kehittymis tie:
1 Ja hän antoi muutamat apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi,
!!!
12 tehdäkseen pyhät täysin valmiiksi palveluksen työhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen,
13 kunnes me kaikki pääsemme yhteyteen uskossa ja Jumalan Pojan tuntemisessa, täyteen miehuuteen, Kristuksen täyteyden täyden iän määrään,
14 ettemme enää olisi alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja joita viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa;
15 vaan että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus,
16 josta koko ruumis, yhteen liitettynä ja koossa pysyen jokaisen jänteensä avulla, kasvaa rakentuakseen rakkaudessa sen voiman määrän mukaan, mikä kullakin osalla on.
!!!
Eli Hengellinen aikuisuus tulisi saavuttaa ja sitä kautta vain valmistutaan omaan palvelutehtävään Jumalan tahdon mukaan !
Mutta nythän näin ei käy, eikä tuo toteudu, kun opetus puuttuu, eivätkä ne srk:n "opettajat" itse ole edes saavuttaneet sitä Hengellistä aikuisuutta.
Miten yhä lapsi kykenisi neuvomaan tien aikuisuuteen, kun ei sitä itsekkään ole saavuttanut ?
Se vain ei onnistu, joten koko poppoo on tätä:
alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja joita viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa
Tässä syy siihen mitä sinä olet joutunut kokemaan AP !- Anonyymi
Paavali oli murhamies ja ensimmäinen Jesuiitta.
Tarkoitus pyhittää keinot.
Room. 3:7
Mutta jos minun valheellisuuteni vain lisää Jumalan kirkkautta, kun sen ansiosta hänen totuutensa yhä korostuu, miksi minut sitten tuomitaan syntisenä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paavali oli murhamies ja ensimmäinen Jesuiitta.
Tarkoitus pyhittää keinot.
Room. 3:7
Mutta jos minun valheellisuuteni vain lisää Jumalan kirkkautta, kun sen ansiosta hänen totuutensa yhä korostuu, miksi minut sitten tuomitaan syntisenä?Miksi lainaat raamattua kun et ymmärrä näköjään mitään suitä häh ?
- Anonyymi
`Mikä on mielestäsi opintuuli?
Tämä uskonnollisuuden opintuuli on yleisuskontojen kirjo. Siinä opintuulessa on vuodatettu verta yltäkyllin ja noitavainojakin pidetty ja tavallaan tämä noitavainoissuus on tämänpin palstan pääaihe- polttoaine on sama, kuin noitavainoissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
`Mikä on mielestäsi opintuuli?
Tämä uskonnollisuuden opintuuli on yleisuskontojen kirjo. Siinä opintuulessa on vuodatettu verta yltäkyllin ja noitavainojakin pidetty ja tavallaan tämä noitavainoissuus on tämänpin palstan pääaihe- polttoaine on sama, kuin noitavainoissa.Kuunnellaan kaikkia oppeja ja perustetaan uusia.Välirikkoja,eroja aikansa pyöritty palataan takaisin.Helluntaista Lähetyssrk:ksi ja Varikkosrk sitten Baptistisrk.heilinroom,toivon aika srk soihdunkantajii,joten toimintaa ,Kuka on kenen kanssa ja jätetyt omilleen ja erilleen.
- Anonyymi
Miten hengellisesti sokea ja jumalaton luterilainan kykenee neuvomaan tien Jumalan luokse? Miksi uskosta osatttomat maailman ihmiset, luterilaiset esiintyvät helluntailaisuuspalstalla Sanan tuntijoina?
- Anonyymi
sinun "uskosi" on siis , toissa IHMISISSÄ , kristityt uskoo Kristukseen.
tiedoksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
tiedoksi.Jeesus varoittaa kristityistä:
Monta tulee minun nimessäni sanoen: 'Minä se olen', ja he eksyttävät monta.Kristityt ovat silkkaa pahuutta olevia maailman ihmisiä, Jeesuksen omien vainoajia ja kiusaajia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
tiedoksi.Minun uskoni, mutta jumalaton luterilainen ei kykene todistamaan halaistua saa uskostaan, sillä luterilaisella ei ole uskoa, vaan luterilainen on ääriään myöten täynnä valhetta ja pahuutta!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minun uskoni, mutta jumalaton luterilainen ei kykene todistamaan halaistua saa uskostaan, sillä luterilaisella ei ole uskoa, vaan luterilainen on ääriään myöten täynnä valhetta ja pahuutta!
Eikös se Tampereen ampuja ollut helluntailaisen uskon edustaja?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikös se Tampereen ampuja ollut helluntailaisen uskon edustaja?
Kyllä oli ja helluntailaiset on täynnä vihaan ja pahuutta
Jeesuksen omia ne herjaa eri termein - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minun uskoni, mutta jumalaton luterilainen ei kykene todistamaan halaistua saa uskostaan, sillä luterilaisella ei ole uskoa, vaan luterilainen on ääriään myöten täynnä valhetta ja pahuutta!
Jumalattoman helluntailaiset uskontunnustus: "haluan tappaa uskovia"
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
tiedoksi.mitens se usko Kristukseen sitten näyisi-
Tuskin se näkyy vaikka vanhainkodissa, missä ei kristittyjen uskoa oikein näy, ei vanhuksien luona- arjessa, näin laitosten ulkopuolella jne.
Närästää tämä palstan ulkokultaisten tapa keskustella, mutta kenttä näyttää ulkona - aika autiolta.... ei ristinsieluakaan - että vuoria voisi edes joku siirtää....
Yksinäisyys on yhteiskunnan kertomaa, ettei kristityt ole kenttätoiminnassa mukana.
Anteeksi vain, mutta sarkasmi nousee pintaan.
Ei fariseuksilla ole edes jalanpesuvettä, että se Kristusken usko tulisi jotenkin esiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesus varoittaa kristityistä:
Monta tulee minun nimessäni sanoen: 'Minä se olen', ja he eksyttävät monta.Kristityt ovat silkkaa pahuutta olevia maailman ihmisiä, Jeesuksen omien vainoajia ja kiusaajia.Kyllähän sinä ladot noita jakeita esiin, oikein fariseuslahkon oppineisuuden hengessä.
Mutta, koska itse totetutat kenttätyötä.
Täällä sähellät, mutta ilmeisesti muistutus, toimenkuvasta- koet vainoamiseksi..
Olen varmaan kohdaltasi oikeassa. Paljonko poltat viikkotasolla palstalla, että pääset jakeita toimittamaan esiin.
Montako mummoa ja pappaa kiittää sinua, että olet heidän sairasvuoteella rinnallakulkemassa...... Käyppä osastoilla ja tarjoa kahvit, pullankanssa, joku pappa, tahi mummo, jota ei kukaan käy katsomassa- ilahtuisi sinun siitä aktiivisuudestasi.
Huomaa se Sanan paikka, että minä teet siinä lähimmäisellesi niin kas, kas- teetkin Vapahtajalle, eikös kannattaisi seurat Jeesusta- Jumalan karitsaa tässä hetkessä... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Äläpä sinä luterilaista moitiskele, itse käyn luterilaisen kanssa kiertelemässä vanhainkodissa, ja muualla kulkemassa ihmisten rinnalla ja vuosia jo.
Kyllä siellä on uskovaisuutta, aivankuin Jeesuksen aikana juutalaisuudessa. Sielläkin oli uskovaisuutta ..... Jeesukseen uskovia.
- Anonyymi
Helluntailiikkeen uskon perustajat Parhami ja Olseni oli aikansa kuuluisimpia homoseksuaaleja.
- Anonyymi
Sinä se olllsenia jaksat muistaa- kuinkahan sinun itsesi ja uskosi laita oikein on.
Oletko Korittolaiskirjettä kolmetoistalukua lukenut ajatuksella, jos olet, et kirjoittelisi ja toistelisi ateistisessa hengessä noita juttujasi. Mitä se sinua hyödyttää, kun saat vanhingon sielullesi---- mietihän sitä.... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä se olllsenia jaksat muistaa- kuinkahan sinun itsesi ja uskosi laita oikein on.
Oletko Korittolaiskirjettä kolmetoistalukua lukenut ajatuksella, jos olet, et kirjoittelisi ja toistelisi ateistisessa hengessä noita juttujasi. Mitä se sinua hyödyttää, kun saat vanhingon sielullesi---- mietihän sitä....Älähän nyt, Käsität varmasti. että joillekin Parhami ja Olseni
ovat erittäin tärkeitä henkilöitä. Ovat niin tärkeitä, että siinä
Jeesus unohtuu kokonaan. Sitä, mitä sydän on täynnä, sitä
suu puhuu.
Mvh J - K
- Anonyymi
Minäkin olen ollut hellareissa, aikoinaan - yli kolmekymmentä vuotta ja aikakin parikymmnetävuotta jo pois.
Aloitus kokemusperäisesti itse kokeneena, totean että se on tarkoitushakuisesi paskaa puhuttu. Ikäänkuin leikattu sieltä täältä juttuja ja ne runoitu muottoon, että näin.
Tuo ei nyt tullut meikälaisen lapaan, millään lailla,.
Jos paskaa puhuu, ei kannata ihan niin paskaa puhua, että se suupielistä valuu, ei sitä kukaan usko. - Anonyymi
Puhu mitä tahansa niin ainakin kansanmurhasta kannattaa pitää suunsa supussa. Sillä hyvin helposti paljastaa sen ettei inhmillisyyden kanssa ole mitään tekemistä.
- Anonyymi
Älä puhu höpöjä. 1) Kukaan ei tule valittamaan jos et puhu kielillä. Tuon on vanhaa juttua. 2) Itse olen käynyt jääkäriaukin ja olen aktiiviinen seurakuntalainen. Linjaan mennään ja linja kans pidetään. Kukaan ei sano siitä mitään. Sulla on nuo jutut aivan jostain 80-luvulta. 3) Aivan huuhaata. Kukaan ei puhu, ettei siinä viinissä ollut alkoholia 4) Tottakai pitää kritisoida, muuten tulee aivan kulttimeininki. Helluntaiseurakuntien ongelma on se, että ei ole keskusjärjestöä, joka vahvasti ohjaisi. vrt. esim luterilainen kirkko. Mutta minäpä kerron mitä minä olen kokenut helluntaiseurakunnassa näin vastapalloksi. No minä oon saanut kokea kun rauha tulee sydämeen. Se on aivan valtava asia. Mut se siitä. Olen kokenut todella mukavia lastenleirejä, nuortenleirejä, nuorisopäiviä jne. Olen saanut elämääni arvopohjan ja erittäin hyviä ystäviä. Jokainen yhteisö on epätäydellinen, ihan niin kuin tämä viestiketjukin on. Mutta minulla on pelkästään hyviä kokemuksia. Ehkäpä tuo avautuminen kertoo myös paikallisesta tilanteesta ja myös omasta tilanteestasi? IDK. Mutta JOKAISESSA jutussa kannattaa itse selvittää, eikä uskoa kaikkea huuhaata, mitä täällä joku väsynyt avautuu. Menkää juttelemaan helluntailaisten kanssa ja kysykää, että onko näin. Sillä se selviää.
- Anonyymi
Aika hurjaa keskustelua tällä palstalla. Ihmetyttää, että vaikka mistä tahansa aiheesta haluaa keskustelua, niin aina puheet päätyvät kasteisiin. Ja vielä hurjempaa on lukea toisten mielipiteitä, että "kaikki helluntailaiset..." tai "koko luterilainen kirkko...". Luterilaisessa kirkossa on monia aitoja kristittyjä ja niin hellareissakin. Vaikka itse olen kirkon jäsen, en voi allekirjoittaa kaikkia siellä vallitsevia käsityksiä, kuten: predestinaatio, lapsikasteessa tapahtuva uudestisyntymä (ei kuitenkaan tietääkseni ole virallisissa tunnustuskirjoissa, mutta jotkut luterilaiset teologit väittävät näin), hätäkaste, samaa sukupuolta olevien kirkollinen vihkiminen yms.
Mutta kun itse vertaan omaa aikaani ensin hellareissa ja sitten luterilaisessa kirkossa, niin kirkossa en ole joutunut (yhtä poikkeusta lukuunottamatta) hengellisen väkivallan kohteeksi. Samaa ei voi sanoa hellariajoista. Itse kun olen käynyt aseellisen, niin sehän ei sopinut muille hellareille, vaan minua painostettiin monenkin ihmisen taholta irtisanoutumaan aseellisesta palveluksesta.
Kun ilmoitin 1990 erostani oman seurakuntani Timo-pastorille ja kerroin palaavani kirkkoon, hän käytännöllisesti katsoen haukkui minut luopioksi (vaikkei käyttänyt tuota sanaa, mutta viesti oli kyllä selvä) ja väitti, ettei luterilainen kirkko ole edes seurakunta Raamatun kriteerien mukaan. Ja olen törmännyt samaan asenteeseen viime aikoinakin, ei siis mitään historian havinaa tai 80-lukulaisuutta. Monelle (varsinkin nuoremmalle) hellarille se ajatus, että joku eroaa hellareista ja siirtyy luterilaiseen kirkkoon, on sama kuin uskosta luopuminen. Voitte kutsua minua helluntaisluopioksi, mutta tänä päivänä en enää etsi seurakunnasta hengellistä "isää" tai "äitiä", vaan etsin itse vastaukset Raamatusta. Olen kovan koulun käynyt, myös hengelliset kriisit, mutta uskoni säilyttänyt. Ja tänä päivänä osaan ajatella omilla aivoillani. Suosittelen kaikille muillekin. Ei kukaan voi tietää kaikkea, vaikka monella lahkolaisella on omasta mielestään vastaukset kaikkeen. Ei tieto rakenna, rakkaus rakentaa. Lahkolaisuus (jota voi olla ihan jokaisessa uskon liikkeessä) pitää ihmisiä orjuudessa.
Toivottavasti tämä palsta ei edusta suurinta osaa helluntailaisuudesta. Ketään loukkaamatta en ole missään muussa kirkkokunnassa tavannut niin paljon "höyrypäitä" kuin hellareissa. Ja tällä palstallakin niitä riittää. En yhtään ihmettele, että Uskonnon Uhrien Tuki-yhdistyksessä on niin paljon entisiä hellareita (ja lestadiolaisia). Valitettavasti siinä yhdistyksessä henki on sellainen heidän sivuston kirjoitusten perusteella, että moni hylkää kokonaan uskon. Paras lääke hengellisiin kriiseihin on Jumalan armo ja anteeksiantamus. Itselläni kesti yli 10 vuotta uskoon tulon jälkeen, ennen kuin armo kirkastui. Se ei ole itsestään selvää, että kristitty (edes saarnamiehet) elää armon todeksi omassa sydämessään.
Suomeen on monta kertaa profetoitu tulevan herätys. Tuntuu vain siltä, että seurakunnat eivät ole valmiita siihen. Luterilaisessa kirkossa (kuten tälläkin palstalla todetaan aivan oikein) jotkut pitävät omakohtaista uskon ratkaisua suorastaan harhaoppina ja helluntailaisille taas ei tunnu riittävän se, että ihminen uudestisyntyy vaan he näyttävät kaikin keinoin käännyttää uskovaiset helluntailaisiksi.- Anonyymi
Mistä sinä tiedät kuka kirjoittajista on hellari. ja kuka ei, itse olet höyrypää!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä sinä tiedät kuka kirjoittajista on hellari. ja kuka ei, itse olet höyrypää!
palstan aihe : > keskustele helluntailaisuudesta <
monet entiset sekä nykyiset helluntailaiset kommentoi täällä , ja ne entiset kommentoi
kokemusperäisesti niinkuin nykyisetkin helluntailaiset .
tuskinpa kukaan täysin tietämättöminä tänne kirjoittelee . - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
palstan aihe : > keskustele helluntailaisuudesta <
monet entiset sekä nykyiset helluntailaiset kommentoi täällä , ja ne entiset kommentoi
kokemusperäisesti niinkuin nykyisetkin helluntailaiset .
tuskinpa kukaan täysin tietämättöminä tänne kirjoittelee .Tuskin täällä on edes yhtä ainoaan rivihelluntailaista kommentoimassa!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuskin täällä on edes yhtä ainoaan rivihelluntailaista kommentoimassa!
helluntailaisten kommentit alkaa aina , > S aa #a#na , siitä tietää aina , milloin
on helluntailaisen kommentti .
- Anonyymi
Jokainen kirjoittaa sillä lahjalla minkä Jumala on antanut. Joillekin se on amerikan homojen mainostamista, hihhulimaisuuden pilkkaamista ja Paavalin sanojen asettamista valheelliseksi.
Minkä ihminen sille voi minkä lahjan Jumala on antanut?
Ei sitä voi itse lähteä lisää hakemaan taivaasta.- Anonyymi
Norjalainen homo Gerhard Olsen-Smidt toi helluntailiikkeen Suomeen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Norjalainen homo Gerhard Olsen-Smidt toi helluntailiikkeen Suomeen.
Ajattelehan sitä, jos ei olisi tuonut, niin olisiko sinulla elämässäsi mitään sisältöä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2103055
Tiedäthän että
Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il172761Suomella TUNTI ELIN AIKAA jos/ kun SOTA Syttyy NAAPURIN KANSSA!
Sitten kaikki tärkeät paikat, Komentokeskukset, poliittiset päätöksentekijät, Sotilastukikohdat, Varuskunnat, Liikentee3671459Klaukkalan onnettomuus
Kun kuulin onnettomuudesta,jossa auto oli suistunut sillalta jokeen,en kyllä missään vaiheessa uskonutkaan että kyseess211374- 901284
Sinulla on kauniit kasvot ja erityisesti kulmakarvat
Ne yhdistettynä luonteeseen, katseeseen ja ilmeisiin saa pääni pyörälle kyllä. En kestä. Usein päivisin nämä tulevat mie531209- 981190
Martinan uudet tuulet
Alkaa vahvasti vaikuttaa siltä, että ollaan tosiaan palattu sinkkumarkkinoille. Joulu ja uusivuosi ilman kihlattua, vaik1681051Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mielee
Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mieleen. Turku VOISI LO1621035- 131942