kun henkisesti voin niin huonosti kun estynyt ja sosiaalisesti niin huonosti että niin arka ja epävarma ja niin edelleen. Nimeni laitoin kukkakimppuun kuitenkin ja kävin mummiani katsomassa kun vielä oli sairaalassa vetämässä viimeisiään.
mä mietin tulevaisuutta että mitä jos isäni kuolee tai äitini että joudunkohan mä veljeni kanssa suunnittelemaan sellaiset hautajaiset että sinne ei tule juuri ketään paitsi me kaksi vain ja veljeni lapset ja toki omien vanhempieni sisarukset.
Pelkkä ajatus jutella papin kanssa kauhunsekaisia tunteita saa aikaiseksi tai se kun ruokasalissa ollaan porukalla syömässä jossa puheskellaan. Siellä saatetaan kysyä ja puhua monenlaisia eri asioita, niin emmä viitsis alkaa siellä puhua siitä että en ole työelämässä.
Ja pelkkä ajatus että pitäs järjestellä kirkossa papin kanssa hautajaisjuttuja saa mut siihen tilaan että se ei tule kyllä onnistumaan.
Terveiset kaikille minun kaltaisille suomalaisille jotka potee samoja ongelmia = sosiaalisia vaikeuksia.
enpä voinu mennä hautajaisiin eli siis mummini hautajaiset kun henkisesti
8
144
Vastaukset
- Anonyymi
Ei noita hautajaisasioita ole mikään pakko miettiä etukäteen, jos kohdalle tulee, niin miettii sitten.
Tai sitten kun vanhemmat ikääntyvät niin voi jutella asioista.
Ei hautajaisissa tai muuallakaan tarvitse kenellekään kertoa, ettei ole työelämässä, jos sitä ei halua kertoa.
Hautajaiset ei ole koskaan mukavia tilaisuuksia, vaikka ei olisi edes sosiaalisten tilanteiden vaikeuksia.
Ja kun itselle tulee ikää lisää, asioihin suhtautuminen aina muuttuu jonkin verran.- Anonyymi
minulla on jo ikää paljon. mulla on ollu vaikeuksia käytännössä syntymästäni asti kun mua palloteltiin eri paikoissa kun tutkittiin pääkoppaani.
pelkojen takia , sosiaaliset ongelmat, en voinut mennä hautajaisiin mummini. tuntui pahalta koska oisin halunnut mennä.
Niin pyrin lieventämään ongelmiani käyttämällä välillä aurinkolaseja mut ihmiset tuijottaa. Ihmisillä ikävä tapa tuijottaa pitkään erilaisia ihmisiä. Esim silloin kun en käytä aurinkolaseja niin ne tuijottaa siksi minua kun mulla on yksiulotteinen katse eli semmonen tunteeton katse/tuijotus niin isä sanoo aina että taas ne ihmiset tuijottaa sinua että isäänikin ärsyttää se kun ihmiset tuijottaa minua, omaa poikaansa, ja minua ärsyttää ja ahdistaa. Sitten saatan käyttää aurinkolaseja ihan milloin tahansa , enkä ota huomioon vuodenaikaa enkä sitä onko aurinko taivaalla vai pilkkopimeää niin ihmiset ne tuijottaa heti.
Isä sanoi viime viikolla "poika et olis laittanut niitä aurinkolaseja niin ei ne olis tuijottanu sua niin paljoa vaikka tuijottaa ne muutenkin mutta nyt ne tuijotti ihan niin pitkään että meinasin mennä jo sanomaan yhdelle naiselle mitä tuijotat poikaani "
- Anonyymi
Tiedän tunteen. Nuorena oli tuollaisia ajatuksia ja vaan ajatuskin kauhistutti hautajaisista , mutta ne menee ohitse aikanaan . Aikuisena olen järjestänyt hautajaisia ja ihan ilman mitään pelkoja . Nämä exsistielliset asiat ovat jokaisella jossain vaiheessa ajankohtaisia.
Ja jos et ollut mummon hautajaisissa niin ajattelit häntä kotona ja ei ole mikään pakko edes mennä hautajaisiin , miksi olisi jos ei tunnu että jaksaa. Kävit mummoa katsomassa vielä kun hän eli. Se oli sinun jäähyväisesi hänelle. Sillä hautajaisissa hän ei tiedä enää ketä siellä on edes . Ne in ihmisten tapa jättää jäähyväiset , ihme sinänsä että kun on kuollut niin silloin parveillaan ympärillä ja ylistetään kovasti. Joten hyvä että teit kuten tunsit sisimmässäsi . Aika muuttaa usein ajatustavan. Äläkä ajattele etukäteen vanhempiesi poismenoa nekin asiat järjestyvät ihan vaan ajallaan . - Anonyymi
Ei ole pakko järjestää minkäänlaisia hautajaisia. Hautaus voidaan antaa kokonaan hautaustoimiston tehtäväksi, omaisten itse ei tarvitse olla läsnä eikä varsinkaan vieraita tarvita ollenkaan.
Ruumis voidaan antaa myös tieteen käyttöön ja asia on sitä myöten selvä. - Anonyymi
Itse olin järjestämässä mummoni hautajaisia ja siunaustilaisuuteen tuli vain muutamia ihmisiä,en siis kutsunut lehdessä.Kantajat sain hautaustoimiston yhteyksistä ja kaksi sukulaismiestä oli myös kantajina. Siunauksen jälkeen hyvästelimme viimeiselle matkalle eli polttohautaus.Kun auto lähti kirkko pihasta kiitimme osanottajia ja menimme juomaan kahvit ihan perheen kesken.Kaikki meni hyvin ja pappi ja kanttori ohjasivat siunauksen kulkua hienosti..Itse olen saanut hurjasti itseluottamusta kun jouduin nämä järjestämään,sinäkin AP selviät aivan varmasti veljesi kanssa kun sen aika tulee.Nyt nauti elämästä äläkä murehdi tulevia:)
- Anonyymi
noh katsotahan mitä aika mulla näyttää etten mieti tulevia mutta että mummini hautajaiset kuitenkin missasin että se on fakta. Kiitos viestistäsi. Hyvät jatkot.
- Anonyymi
täällä Suomessa on ihan todella paljon kipeitä ihmisiä että minä ja monet minun kaltaiset jotka on henkisesti ihan rikki.
- Anonyymi
tiiän aika monia jotka ei oo päivääkään tehneet työtä työelämässä palkkatyössä että mitä mää tiijän monia niin ihan kotona ovat ja kotona touhuavat polttopuiden kanssa ja sun muut kotityöt ja osa löytänyt harrastuksen tai pari kuten metsästys tai kalastus että se on semmonen pakoreitti tavallaan , henkireikä meilleki että on edes yks harrastus elämäsä, mut on sitten tiiän myös niitäkin paljon että on paljon myös niitäki joil ei ole ees mittään harrastuksia ja tiiän myös monia joil on asiat niin huonosti että ovat lukittujen ovien sisällä parantolassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 172433
- 441271
Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!
Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa70917Miten suomalaiset miehet
On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää135848- 45841
- 59817
- 42786
Eräs läheinen sanoi
Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.44755Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä
– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe164742Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)
Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis130694