Käytätkö tarpeellisen määrän D-vitamiineja

Ollaan montaa mieltä vaikka aina jaksetaan muistuttaa, 10 mikrogrammaa päivässä pitää riisitaudin loitolla teoriassa, nykyinen suositus on liian vähäinen.
Käytän 100, 50 kiloisen tulisi käyttää 50 mikrogrammaa päivässä jne.. harva meistä on sairastanut riisitautia. D-vitamiinista ei ole haittaa etenkään vanhuksille.
Kun syö terveellisesti ei varmaan tarvitse muita lisä-vitamiineja.
Terve keho, terveet mielipiteet.

https://www.hs.fi/lifestyle/art-2000010826024.html

38

189

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • UUSI

Mittautin syksyllä -D-vit -pitoisuuden. Se oli matala, 34,8. Normaali viitearbon alaraja 50. Söin 50 mikrogrammaa 3 kuukautta ja mittautin uudelleen. Arvo oli noussut yli 70mikrog.

Pudotin annoksen suositeltuun 10 mikrogrammaan. Mittautan pitoisuuden keväällä ja katson riittääkö tuo annos. Tarvittaessa nostan annosta.
      Muita vitamiineja en syö purkista.

• Anonyymi
      UUSI

Mittautin vuosia sitten, kun oli työpaikkaterveyshuollossa tilapäinen tarjoushinta. silloin söin 10 microgrammaa, arvo oli yli 80.
      Pari vuotta sitten lähipiirissä oleva profiisori kehotti nostamaan 20:een ´kun olet jo noin vanha´. Noudatin ohjetta. Muita lisäravinteita en syö, kalaa 3xvko.

• UUSI

Kansallinen suositus yli 75-vuotiaille onkin 20 mikrogrammaa ympäri vuoden.

Ravitsemusterapeutti suositteli mittauttamaan pitoisuuden ja syömään sen mukaan. Kaikille ei riitä sama annos pitämään pitoisuutta viitealueella. Hyvinvointikeskuksissa eivät kai kirjoita lähetettä tutkimukseen vaan se pitäämostaa ja maksaa itse .

• Anonyymi
      UUSI

Muun tuore- ja sekaravinnon ohella käytän maitoa viikoittain noin 10 litraa joten, tölkin tuoteselosteen mukaan, tulee sitä kautta D-vitskua noin 100 mikrogrammaa = 14 / vrk.

• Anonyymi
        UUSI

Oletko nainen? Heidän ei pitäisi vanhetessaan juoda maitoa enää ollenkaan. Käypi syränpumpun päälle, uutisoitiin männäviikolla.

• Anonyymi
      UUSI

Joo.

Mulla ihosairaus, jonka takia pitää vältellä auringossa oleskelua. En juo maitoa. Kalasta pidän, ei sitä nyt valtavia määriä voi syödä. Lisäks kala kallistakin.

Eli pillereitä popsinut jo vuosikymmenet. Jouduin taannoin sairaalaan ja tietenkin jäi pillerit himaan. Sitten aikansa kun tekivät tutkimuksiaan, alkoivat jakaa myös vitamiini pillereitä. Sairaalan sapuskoilla tuli vajetta vitamiini osastoon.

Aamuin illoin napsin calkichew tapetin. Ihan rutiinia. Mä en syö karkkia, siinä samalla tulee niinkuin sekin korjattua. Pillerit hyvän makuisia ja useampaa makuakin on.

D-vitskut on nyt pop, sauhutaan joka paikassa. Kyllä ihan syystäkin, suomessa kun on toi talvi. Mutta varmastikin vitamiini kauppiaat hieroo käsiään yhteen tyytyväisinä. Homma kuitenkin mennyt yli, varmasti monet syö nappeja ihan turhaan. Kovin vaarallista se ei lie, oma asiansa, mihin kukakin rahansa laittaa.

=DW=

• Anonyymi
      UUSI

Unohtui.

Mitä tekemistä aloituksella on perussuomalaisten kanssa?

=DW=

• UUSI

Kalkkilisän syönnistäkin on ristiriitaisia tutkimustuloksia vaikutuksesta sydän- ja verisuonitautien ilmaantuvuuteen.

Käypä hoito
        Kalsiumin saannin vaikutus sydän- ja verisuonitautien ilmaantuvuuteen

• Anonyymi
      UUSI

Tätäkään ei voi yleistää mitenkään. Yleensä ruuasta saa tarvittavan määrän D vitamiinia
      En ole koskaan tarvinnut tablettien muodossa lisukkeita. Siksi toiseksi D vitamiini on rasvaliukoista , siinäkin omat ongelmat jos menee liialliseksi .
      Joten tavallisesti lääkäri kirjoittaa reseptin jos on vajausta jostain vitamiinista .
      Ilman todettua vajausta en koskaan alkaisi syömään jotain vitamiinia .

• UUSI

Kannattaisi perehtyä d-vitamiinien käypähoitosuosituksiin. Minulle lääkäri on puuttunut jollain tapaa kalkin ja d-vitamiinin saantiin vain syöpähoitojen yhteydessä. Kyllä muutoin on saanut operoida d-vitamiinin suhteen ihan ite.

• Anonyymi
        UUSI
        Siili4 kirjoitti:

Kannattaisi perehtyä d-vitamiinien käypähoitosuosituksiin. Minulle lääkäri on puuttunut jollain tapaa kalkin ja d-vitamiinin saantiin vain syöpähoitojen yhteydessä. Kyllä muutoin on saanut operoida d-vitamiinin suhteen ihan ite.

ei kannata

yritys lukea jostain terveystuotteiden käypähoitoja
        on pystyyn kuollut jo sen takia että

ihmiset ovat eri painoisia eli 50 - 150 kiloisia
        joten he tarvitsevat aivan eri määrät d-vitamiinia

siili on pertikin mies ja haluaa esiintyä mielellään, molemmat haluavat lässyttää kovasti

• Anonyymi
        UUSI

en ole koskaan tarvinnut neuvojasi enkä kysy lääkäriltä = sairauksen hoitajalta
        terveysasioista

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

ei kannata

yritys lukea jostain terveystuotteiden käypähoitoja
        on pystyyn kuollut jo sen takia että

ihmiset ovat eri painoisia eli 50 - 150 kiloisia
        joten he tarvitsevat aivan eri määrät d-vitamiinia

siili on pertikin mies ja haluaa esiintyä mielellään, molemmat haluavat lässyttää kovasti

Lueppa uuvelleen käypähoidot ja ajatuksen kanssa niin ehkä ymmärrät mitä siellä sanotaan ja myös minun kirjoitukseni mitä minä sanon

Minä olen kyllä nainen ja jos esiintyminen tarkoittaa keskusteluun tarkoitetulla palstalla kirjoittamista niin juuuuuh!

• Anonyymi
        UUSI

Ei jestas. Milloin se sun lääkäri on määrännyt sulle D-vitamiinitason näytteenoton labraan? Vastaus: ei milloinkaan.

Aivan yleisesti suomalaisten D-vitskutasot ovat alhaiset, joten et saa tarvitsemaasi määrää ruuastasi. Ihan jo senkin takia, että hyyyvin harva syö sillä tavalla oikein, että saisi kaikki ravinteet ruuastaan.

• Anonyymi
      UUSI

Sen mitä ihmiset laittavat vuosittain terveyskaupan tuotteisiin luulemalla että terveyttä ostetaan jotenkin. Se raha ylittää oikeiden lääkkeiden kulut vuosittain mitä lääkäri määrää. Ja silti sanotaan ettei rahat riitä. Kaikenmaailman ravintolisiä syödään vaikka keho ei niitä edes tarvitse, seurauksena että kilpirauhanen alkaa elämään omalla tavallaan , maksa arvot nousee jne mutta en yleistä sanon vaan että näin on on monella
      Sitten on kuitenkin mentävä hakemaan apua lääkäriltä , kun alkaa oireilemaan .
      Sillä se mitä keho ei tarvitse se ei voi hyödyntää liioin , siis mihin se silloin ottaa tiensä.
      Joten terveyttä kovasti ostetaan vaikka ei aina edes tiedetä tarvitseeko sitä ainetta ollenkaan , vaan sanotaan että se on hyvää joko Luostolla kai verisuonille jne .

• Anonyymi
        UUSI

turhaan filosofoit ja kaiken lisäksi puhut pskaa

lääkäreillä ei ole elämäntapaopoetusta eikä terveysopetusta
        opiskellessa

lääkäri on fysiologian ja niihin liittyvien sairauksien tuntia

sinun kaltaisiasi on vain huijattu kun terveysaseman nimi on oikeasti sairastupa
        jne

• Anonyymi
        UUSI

Ei tässä aloituksessa ole kyse kuin D-vitamiinista. Kyllä jokainen tietää,
        että monipuolisesta ruuasta saa lähes kaiken, mutta riittävästi D-vitamiinia siitä ei saa.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

että monipuolisesta ruuasta saa lähes kaiken, mutta riittävästi D-vitamiinia siitä ei saa.

Juuri noin se on!

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

turhaan filosofoit ja kaiken lisäksi puhut pskaa

lääkäreillä ei ole elämäntapaopoetusta eikä terveysopetusta
        opiskellessa

lääkäri on fysiologian ja niihin liittyvien sairauksien tuntia

sinun kaltaisiasi on vain huijattu kun terveysaseman nimi on oikeasti sairastupa
        jne

Työni kautta tiedän , joten sinä saat ihan vaan rauhassa uskoa omaan itseesi , ei ole minulta pois .

• Anonyymi
        UUSI

Lääkäri määrää lääkkeitä, ei ravintolisiä, joita kannattaisi sinunkin alkaa kokeilemaan. Kommenttisi kuulostaa vähän siltä, että ravinteissa on vajausta.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä ainakin minun ruuastakin saa riittävästi ei ole ollut koskaan vajausta

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Lääkäri määrää lääkkeitä, ei ravintolisiä, joita kannattaisi sinunkin alkaa kokeilemaan. Kommenttisi kuulostaa vähän siltä, että ravinteissa on vajausta.

Usko vaan niihin jos haluat minä en usko.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Usko vaan niihin jos haluat minä en usko.

Pakko uskoa, kun porskutan aina vain ilman suurempia vaivoja, vikoja, sairauksia. Uskomattomuus ja tiedon puute ovat jokaisen oma moka, jotta pysy terveenä. Hah.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä ainakin minun ruuastakin saa riittävästi ei ole ollut koskaan vajausta

Mistä sinä sen tiedät?

• Anonyymi
      UUSI

Hyvä aloituksen aihe, kiitos Pertikki ! Ohjeet muuttuvat, kun asioita tutkitaan.
      Monikaan ei edes tiedä mikä hänen D-vitamiiniarvonsa on.
      Ruuasta sitä ei tarpeeksi saa, mutta auringossa kesällä D-vitamiinia
      saa vähän enemmän.
      Söin ennen vain talvisin 10 mikrogrammaa D-vitamiinia ja kun se ensimmäisen kerran mitattiin arvo oli liian alhainen.
      Sen jälkeen olen syönyt ympäri vuoden 20 mikrogrammaa,
      koska en auringossa paljoakaan pysty oleskelemaan.
      Arvo on nyt tyydyttävä, mutta ilmeisesti olisi syytä vähän enemmänkin syödä.
      Olipa hyvä, että aihe tuli esille. Linkin mukaan lääkäri itse ottaa
      50 mikrogrammaa vrk:ssa. "Yliannostuksen" vaarat ovat teoreettiset.

• Anonyymi
        UUSI

seuraan enään liikunta kyvyttömän pertikin ja hänen miehensä siilin
        terveys ohjeita näin minustakin tulee saman lainen kokemusasian tuntia

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Äsken kuntopyörällä puolituntia liikuntaa, jonakin päivänä lisään soutulaitteella toisen puolituntia, mikä sun liikunta määräsi kun näyt tietävän mun päivä ohjelman.

Terveelliset elämän tavat, etenkin tuo ruokapuoli sen takia tuli totuus eteen on minun ongelma, huomaako missään jos ei popsi D-vitamiinia ?, talvella tulee käytettyä.

• Anonyymi
        UUSI
        Pertikki kirjoitti:

Äsken kuntopyörällä puolituntia liikuntaa, jonakin päivänä lisään soutulaitteella toisen puolituntia, mikä sun liikunta määräsi kun näyt tietävän mun päivä ohjelman.

Terveelliset elämän tavat, etenkin tuo ruokapuoli sen takia tuli totuus eteen on minun ongelma, huomaako missään jos ei popsi D-vitamiinia ?, talvella tulee käytettyä.

enään pertikki neuvoo elämän tapoja ruoka puolesta onkelma nuorena sairaana

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

enään pertikki neuvoo elämän tapoja ruoka puolesta onkelma nuorena sairaana

En neuvo ketään.

• Anonyymi
        UUSI
        Pertikki kirjoitti:

En neuvo ketään.

mitä sä täällä neuvot olemaan neuvomatta

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Miehensä Siilin?
        Jos minua tarkoitat niin olen kyllä nainen ja naimisissa.

• UUSI

Palstalla saa kertoa mielipiteensä, tähän ikään mennessä on ymmärrystä hoitaa itse tarpeensa, onko sinua joku patistanut.

• Anonyymi
        UUSI

Päivitä lääkityksesi 16:56.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

mitä sä täällä neuvot olemaan neuvomatta

Onko sinun 16:09 pakko näyttää pöpiytesi kirjoittamalla tänne ?

• Anonyymi
        UUSI
        Pertikki kirjoitti:

Palstalla saa kertoa mielipiteensä, tähän ikään mennessä on ymmärrystä hoitaa itse tarpeensa, onko sinua joku patistanut.

itse tarpeensa, onko

pertsikki väittää tekevänsä itse tarpeensa mutta alleen

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

itse tarpeensa, onko

pertsikki väittää tekevänsä itse tarpeensa mutta alleen

En maininnut wc-käyntejä, käytätkö D-vitamineeja siitä oli kyse.

• Anonyymi
      UUSI

Jos et voi pyöräillä eteenpäin käytä kuntopyörää paikallaan
      Matti Nykänen

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      6354
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      100
      3302
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      25
      2616
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2228
    5. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      355
      1798
    6. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      27
      1736
    7. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      1530
    8. Kyllä mä sen joudun tekemään

Että lähden pois. Itse halusit että tämä menee näin.
      Ikävä
      49
      1422
    9. Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua

Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n
      Perussuomalaiset
      226
      1413
    10. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      1388
    Aihe