Kuuluuko vanhuuteen ihan normaalina, että esim. aamulla herätessä sormet eivät mene nyrkkiin? Ovat suorina, tikkukovina. Sormet taipuvat hiukan, mutta toisella kädellä painaen ja niihin hiukan sattuen saan ne taivutettua tiukkaan, nk. nyrkkiasentoon. Sitten siitä, sängystä ylösnoustua ja liikuttua, sormet kyllä taas toimivat.
Onko tällainen ehkä reumaa? Jotkut (etenkin pikku-) sormeni ovat hiukan "vinksallaan",
Muistan sairaaloista, kuinka vanhusten sormia aina liikuteltiin, joskin heillä sormet taas painuivat nyrkkiin ja niitä piti voimistella, aukomalla ja sulkemalla niitä. Nyrkkiin laitettiin sisälle mm. sideharsorullia estämään täysi nyrkkiin meno, jolloin nyrkki olisi hautuessaan muutoin mennyt haavoille ja tullut sientä tmv.
Vanhuuden oireita
16
217
Vastaukset
- Anonyymi
Entä, kun kämmeniin ilmaantuu verenpurkaumia, jotka häipyvät sitten itsekseen piankin. Käsivarsiini on ilmestynyt teerenpilkkuja kyynärpäästä ranteeseen, ovatko ne niitä maksaläiskiä, joista joskus kuulee puhuttavan. Onko huolestuttava?
Luomia on satapäin, mutta ne ovat sukuvika.
Ns. suonenveto on miltei jokaöinen vaiva. Hypättävä lattialle oikomaan kieroksi vääntyneitä jalkateriä. Välillä kuuluu oikein napsahdus, kun jännitys laukeaa ja lihakset taas toimivat.
Pikkuvaivoja, joita harmittelee itsekseen. Ja valittaa keskustelupalstalla!- Anonyymi
Kai ne on niitä maksaläiskiä minulla kanssa vähän joka puolella niitä läiskiä ja kun kerroin tyttärelllekkin niin hänellä oli kanssa alkanut vaihde vuosien jälkeen niitä tulemaan .
Että kai ne on niitä vanhuuden merkkejä .
Kasvoissakin aika iso maksaläiskä ei ollenkaan kivan näköistä .
Ja todella verisuonet käsissä pinnassa ja väärässä valaistuksessa näyttää kädet sinisiltä .
- Anonyymi
Minulla on niin rumat kädet, että olen pitänyt kai aina nyrkissä. Kyllä minä yksin ollessa niitä sormia oion. Hyvin toimivat ovat olleet kyllä. Nyt vanhemmiten säilykepurkit ei aukenisi, mutta päästän ilmaa haarukalla raottaen, niin vielä pärjään.
- Anonyymi
Minulla on ollut jo parikymmentä vuotta molemmissa huusholleissa semmoinen suht kookas pyöreä purkin / pullonkin avaaja. Voimaa ei tartte juur ollenkaan. Kätevä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla on ollut jo parikymmentä vuotta molemmissa huusholleissa semmoinen suht kookas pyöreä purkin / pullonkin avaaja. Voimaa ei tartte juur ollenkaan. Kätevä.
Minullakin on kahdenlaiset purkin ja sitten pullojen, tölkkien ja esim. lääkepurkkien korkkien avaajat. Nekin kyllä vaativat voimaa.
Lasipurkkien kansien reunaa yritän ensin avata, eli päästää ilmaa, esim. ison lusikan reunan avulla.
- Anonyymi
Aamujäykkyyttä on yhdellä jo toisella iäkkäällä. Itse en meinaa päästä
sängystä ylös ja jäykkyyttä kestää aamupäivän ja luihin koskee.
Ettei sormet taivu yhtään on vähän erikoista. Jotain vikaa nivelissä
ilmeiisesti. Reuma on helppo selvittää verikokeella. - Anonyymi
Tässä on linkki, joka kertoo miten nivelreuma yleensä alkaa:
Kädet ovat kömpelöt eivätkä sormet taivu nyrkkiin ja oireet
alkavat aamuisin
https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/terveys/tippuvatko-tavarat-kasista-aamuisin-se-voi-olla-nivelreuman-ensimerkki
Voi se olla muutakin, lääkäri ja kokeet selvittävät sen.- Anonyymi
Otinkin tänään yhteyttä lääkäriin.
Luin nivelreuman oireista ja monet muutkin seikat viittaavat tähän mahdolisuuteen.
Kiitos asiallisesta vastauksesta.
Ap. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luin nivelreuman oireista ja monet muutkin seikat viittaavat tähän mahdolisuuteen.
Ap.Menen tammikuussa verikokeisiin ja sitten lääkärin vastaanotolle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ap.asiallinen vastaus on mene lääkäriin
ja aamukrapulassa ei pitäisi ...
ja ota lääkkees
- Anonyymi
En ole käsissä erityistä huomannut. Auon ja suljen päivittäin käsiä sormet haralleen ja nyrkkiin. Mutta jalat. Ne eivät meinaa lähteä kävelemään. Köpöttelen eka askeleet etukenossa. Kun pääsen makuuhuoneesta kahvipannulle asti, voin jo oikaista selän ja jalat toimivat normaalisti.
- Anonyymi
Pää ei kypärässä palele jos on pipo
M.Nykänen - Anonyymi
Tauti, joka ei ole reuma, voi olla joskus jotain muuta
Nytti Makänen
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1873856
Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä
En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m891801Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek281502- 1651362
Erika Vikman diskattiin, tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek https://www.rumba.fi/uut231168Pitääkö penkeillä hypätä Martina?
Eivätkö puistonpenkit ole istumista varten.Ei niitä kannata liata hyppäämällä koskaa likaantuvat eikä siellä kukaan niit2071105Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?931061- 361057
Maikkarin tentti: Orpo jälleen rauhallinen ja erittäin hyvä, myös Purra oli hyvä
Lindtman ja Kaikkonen oli kohtalaisia, sen sijaan punavihreät Koskela ja Virta olivat taas heikkoja. Ja vastustavat jalk1261026Milli-helenalla ongelmia
Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell188921