stefanuksen kivityksessä mainitaan LUKIJA muita lestadiolaisia raamatussa ei mainita

Anonyymi-ap

Stefanus, oppinut mies Benjaminin heimosta, seisoi korkealla paikalla ja puhui kokoukselle. ’Miksi tämä meteli?’, hän sanoi. ’Siunattu on se, joka ei ole epäillyt Jeesusta. Puhtaasta neitsyestä syntyneenä hän täytti maailman valolla. Saatanan päähänpistosta Herodes tappoi lapsia. Hän puhui Jeesuksen ihmeistä. Voi epäuskoisia, kun hän tulee tuomarina enkelien, tulisen vaunun ja mahtavan tuulen kanssa! Tähdet putoavat, taivaat aukeavat, kirjat tuodaan esiin. Kaksitoista enkeliä, jotka on asetettu jokaisen sielun ylle, paljastavat ihmisten teot. Meri liikkuu ja antaa, mitä siinä on. Vuoret sortuvat ja koko maan pinta tasoittuu. Suuret siivekkäät valtaistuimet asetetaan. Herra ja Kristus ja Pyhä Henki istuvat. Isä pyytää Jeesusta istumaan oikealla puolellaan.’

Tässä kohdassa väkijoukko huusi: ’Jumalanpilkkaa!’ ja vei Stefanuksen Pilatuksen eteen.

Pilatus seisoi portailla ja nuhteli heitä: ’Te pakotitte minut ristiinnaulitsemaan viattoman, miksi raivoatte tätä miestä vastaan? Miksi kiristelette hampaitanne? Oletteko seonneet?’

He veivät Stefanuksen pois. Kaifas määräsi häntä hakattavaksi, kunnes veri virtasi, ja hän rukoili: ’Älä lue tätä heidän synteihinsä’. Me näimme, kuinka enkelit palvelivat häntä.

Aamulla Pilatus kutsui luokseen vaimonsa ja kaksi lastaan. He kastoivat itsensä ja ylistivät Jumalaa.

Kolme tuhatta miestä kokoontui nyt ja kiisteli Stefanuksen kanssa kolme päivää ja kolme yötä. Neljäntenä päivänä he päättivät noutaa Palestiinan Kesareasta tarsolaisen Saulin, jolla oli valtuus ottaa kiinni kristittyjä. Hän asettui tuomioistuimelle ja sanoi: ’Minä ihmettelen että sinä, viisas mies ja minun sukulaiseni, uskot kaiken tämän. Kukaan suuresta neuvostosta ei ole luopunut laista. Olen kulkenut läpi koko Juudean, Galilean, Peraean, Damaskon ja jesitiläisten kaupungin etsimässä uskovaisia.’

Stefanus kohotti kätensä ja sanoi: ’Vaikene, vainoaja! Tunnista Jumalan poika. Laitat minut epäilemään omaa laskeutumistani. Mutta minä näen, että ennen pitkää juot samasta maljasta kuin minä. Se, mitä teet, tee nopeasti.’ Saul repi vaatteensa ja hakkasi Stefanuksen. Saulin opettaja Gamaliel juoksi paikalle ja antoi Saulille iskun sanoen: ’Opetinko minä sinulle tällaista käyttäytymistä? Tiedä, että se, mitä tämä mies sanoo, on hyväksyttävää ja hyvää.’

Saul oli vielä enemmän raivoissaan ja katsoi vihaisesti häntä sanoen: ’Säästän vanhan henkesi, mutta tulet niittämään osan palkkiosta tämän tähden.’ Gamaliel vastasi: ’En pyydä mitään parempaa kuin kärsiä Kristuksen kanssa.’ Vanhimmat repivät vaatteeensa ja heittivät multaa päähänsä ja huusivat: ’Ristiinnaulitkaa Jumalan pilkkaajat!’

Saul sanoi: ’Vartioikaa heitä huomiseen.’ Seuraavana päivänä hän istui tuomioistuimella ja heidät oli tuotu hänen eteensä, ja heitä vietiin pois ristiinnaulittavaksi. Enkeli tuli ja heitti pois ristin ja Stefanuksen haavat parannettiin. Seitsemän miestä tuli ja kaatoi sulaa lyijyä hänen suuhunsa ja pikeä hänen korviinsa. He löivät nauloja hänen rintaansa ja jalkoihinsa ja hän rukoili heille anteeksiantoa. Jälleen enkeli tuli ja paransi hänet, ja suuri joukko uskoi.

Seuraavana päivänä kaikki kokoontuivat ja veivät hänet kaupungin ulkopuolelle tuomittavaksi. Hän asettui kivelle ja kohdisti puheensa heille: ’Kuinka kauan kovetatte sydämiänne? Laki ja profeetat puhuivat Kristuksesta. Ensimmäisessä laissa ja toisessa ja muissa kirjoissa on kirjoitettu: kun liiton vuosi tulee, minä lähetän rakkaan enkelini, ihmisyyden hyvän hengen, puhtaasta neitsyestä, totuuden hedelmän, kylvämättä ja ilman siementä, je hedelmä kasvaa […] jälkeen […] istutuksen, ikuisesti minun liittoni sanasta, ja ihmeitä tapahtuu. Ja Jesaja sanoi: Meille on syntynyt lapsi, ja jälleen: Katso, neitsyt tulee raskaaksi. Ja profeetta Nathan sanoi: Minä näin neitsyen ilman miehen kosketusta ja poikalapsen hänen käsissään, ja se oli maan Herra, maan ääriin saakka. Ja taas profeetta Baruch sanoo: Ikuinen Kristus ilmestyy kivenä vuorelta ja särkee palasiksi temppelin patsaat. Myös Daavid sanoi: Nouse, oi Herra, lepopaikallesi. Ymmärtäkää siis, oi typerät, mitä profeetta sanoo: Tässä sanassa teidät tuomitaan.

Ja hän katsoi taivaalle ja sanoi: ’Minä näen taivaan avoinna ja Ihmisen Pojan seisovan Jumalan oikealla puolella.’

Silloin he asettivat kätensä häneen sanoen: ’Hän pilkkaa Jumalaa!’ Gamaliel sanoi: ’Missä? Tämä vanhurskas mies on nähnyt Pojan sanovan Isälle: Katso, juutalaiset raivoavat minua vastaan, eivätkä lakkaa kohtelemasta pahoin niitä, jotka tunnustavat minun nimeäni. Ja Isä sanoi: Istu oikealla puolellani, kunnes minä teen vihollisesi jalkojesi astinlaudaksi.’

Sitten he sitoivat Stefanuksen ja veivät hänet LUKIJA Alexanderin luokse, joka oli kansan päällikkö ja Tiberiaan joukoista.

Neljännellä yövartiolla valo, kuin salamasta, ympäröi häntä ja ääni sanoi: ’Ole vahva. Olet ensimmäinen marttyyrini ja hetkesi on lähellä. Minä kirjoitan sinusta tallennuksen ikuisen elämän kirjaan

1

79

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tai ei se ole kuin irrallinen osa jota ei ole raamattuun laitettu

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 504
      7558
    2. Mitä sanoisit kolmella sanalla

kaivatullesi ja tunteidesi kohteelle? 🙎💝💝
      Ikävä
      230
      2640
    3. Kun katsoin häntä

Niin ajattelin että hän on niin rakas ❤️
      Ikävä
      26
      2571
    4. Miksi Pekkaa ei hyväksytä maailmalla julkisiin virkoihin?

On mennyt jo monta hommaa ohitse.
      80 plus
      160
      1907
    5. Haluisin niin

Selvittää sun kanssa asiat. Kumpa uskaltaisin. Haluatko sinä?
      Ikävä
      114
      1768
    6. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      3
      1479
    7. Kansallismieliset järjestöt muistelivat Tammisunnuntaita eri puolilla maata

Ugissa muisteltu kunnolla. 🔥 https://www.kansalainen.fi/kansallismieliset-jarjestot-muistelivat-tammisunnuntaita-eri-p
      Uusikaupunki
      0
      1367
    8. Minkälainen koti

kaivatullasi on?
      Ikävä
      76
      1183
    9. Nyt mielipiteitä kehiin?

Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu
      Kuhmo
      62
      1158
    10. IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."

Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka
      Tv-sarjat
      4
      1155
    Aihe