onkos teillä?
Jos on mitä siihen on ripustettu?
Pal
Joulupuu on rakennettu
33
351
Vastaukset
- Anonyymi
Ei ole kuusta. Mutta kun oli, ripustettiin siihen muutamia kuusenkoristeita, jotka olivat minun lapsuudestani peräisin. Totta kai myös tuoreempiakin. Eläviä kynttilöitä poltettiin sydän syrjällään jouluaattona, sitten huokaistiin helpotuksesta ja pantiin stöpseli pistokkeeseen.
Kerran unohdettiin ostaa kuusi. Huomasimme asian aattoaamuna. Lapset ryntäsivät kauppiaan kimppuun, joka jo silppusi loppuja kuusia hakkeeksi. Jäljellä oli metrin korkuisia raakkuja, joista saivat valita. Mutta hieno kuusi siitä tuli, kun oli koristeltu. Joulukuuset ovat aina upeita.
Mkr. - Anonyymi
Odotan muovikuusien alennusmyyntiä, kun löydän sopivan koristelen sen vanhoilla muistoja keränneillä koristeilla.
Aitoa kuusta en tänä vuonna hanki ja vanhat muovikuuset heitin pois viime joulun jälkeen.
Jouluvalmistelut ovat aina hiukka kesken, mutta yleensä valmistuneet.
Otin HS.n ruokavinnistä idean, jonka ehkä toteutan. Se on shusikuusi ; ))Tämän aamuisen viestini jälkeen kävin mm. kuusia katselemassa. Näin tuuhean led-valoilla varustetun noin 150 cm kuusen, tykästyin, muistin että se kuusi maksoi viime viikolla enempi, joten jos vielä odotan loppuviikkoon voi sen hinta vielä tippua. Nyt kannattaa ostella, ostin led-lyhdyn se maksoi viime viikolla 9,99 € ja tänään sain sen 4,95€.
Saimme vihdoin lumipeitteen Korpeen.
- Anonyymi
Minulla ei ole tallella mitään koristeita lapsuudesta. Muistaakseni ripustettiin lippuketjuja, omatekoisia paperikoristeita, jokunen kiiltävä pallokin taisi olla ja tietenkin ne elävät kynttilät. Joulukaramellit ja tähti latvassa täydensivät komeuden. Vaatimatonta ja vaarallista, montakohan pirttiä Suomessakin on palanut kun kynttilät ovat palaneet loppuun ja kukaan ei ole ollut sammuttamassa niitä? Sitten tulivat sähkökynttilät, onneksi.
Nyt laitan vain valoketjuja ja sähkökynttiläketjut laitan joskus ulkokuuseen verannalla.
Olen siivoillut joulukoristeita, vienyt kierrätykseen tai sähköroskiin suurimman osan virityksistä jotka vievät paljon sähköä ja jos mahdollista, vaihtanut ledilamppuihin.
Olen rakentanut rauhallisen joulupuun, kolme väriä, pienet valoketjut ja rusetit. En halua mitään säihkyvää tai liian prameaa.
Joka joulu mietin että rakentaisnko kerrankin aivan orgaanisen joulupuun: kaikki koristeet olisivat syötäviä: omenia , appelsiineja, kuorrutettuja piparkakkuja, piparminttusauvoja... mutta ei taaskaan löytynyt energiaa kaiken valmistelemiseen etukäteen.
Joulu ottanut taas akeleen lähemmäksi, tai me askeleen lähemmäksi joulua. Mutta sitä ennen miehen synttärit ja talvipäivän seisaus, jota mies varsinkin innolla odottaa, valon palaamista kukonaskel kerrallaan. - Anonyymi
Tänään teen viimeisimpiä joulusiivouksia.
Teko-joulukuusi ei vielä ole lattialla, mutta ajattelin tänään suihkuttaa sen pölyistä ja koota.
En vielä koristele sitä.- Anonyymi
Lapsuusajan koristeita on vaikka kuinka, on omia, vanhoja, on vanhempieni koristeita sekä isovanhempieni. Laitan ne kaikki kuuseeni. Sekä pöydille koristeiksi.
Suihkutin kuusen ja nyt se valuu kylppärin lattialle.
Minulle aidon suomalaisen metsäkuusen tuoksu on tärkeä, mieluisin käpyoksainen latvakuusi. Nykyisten metsäkoneiden jäljiltä niitä ei omastakaan metsästä ehjinä aina löydä, mutta tasaiseksi tarpeeksi valoisalla paikalla kasvanut runsaat parimetrinen taimikin käy. Joskus olen muotoillut kuusia leikkaamalla kesäisin , leikkinyt siis kuusifarmaria ja kokeillut myös juuripaakkuineen otettua kuusta, jonka istutin uudelleen. Nyt on ulkona odottamassa mökkitien varrelta kauniin tummanvihreä pihkantuoksuinen , lyhennystä kaipaava yksilö, perinteinen luonnonmalli.
Lapsuusajan koristeita muistan, mutta vain pari villalankatonttua on säilynyt. Omien lasten ja lastenlasten askartelemia laitan usein omaksi kaikenkirjavaksi riemukkaaksi kokoelmakseen, niillä kun on niin paljon tunnearvoa ja kerrottavaa. Varsinaisessa kuusessa on perinteinen latvatähti, sähkökynttilät ja vuosien varrella hankittuja lasipalloja, metsän eläinten hahmoja, enkeleitä ja pikkuruiset luistimetkin sulassa sovussa. Ei mitään täyteentällättyä amerikanmallista kimallusta.- Anonyymi
Itsekin haluaisi tuollaisen, aidon kuusen, mutta käteisvarani ovat vähäiset.
- Anonyymi
Jos saisin tuollaisen larvakuusen mikä on käpyjä täynnä, ei koristeita tarvittaisi. Enimmäkseen myydään pellossa viljeltyjä kuusia, onneksi enimmäkseen suomalaisia.
- Anonyymi
Minulla ei ole ollut sellaista vuosiin , silloin kun lapset olivat vielä kotona niin hankittiin, nyt vietän vaan joulua omilla ehdoillani enkä stressaa itseäni tekemään sitä mitä muut ihmiset tekevät . Jos olisi kuusi niin laittaisin siihen punaisia palloja joka oksalle en mitenkään kirpputorin tuntumaa kaiken maailman esineillä
Mitä kuusi muuten symbolisoi jouluna sitä en ole koskaan ymmärtänyt . Siis miksi otetaan puu luonnosta pariksi viikoksi olohuoneen nurkkaan ja siihen ripustetaan kaiken mailman koristeita . Tietääkö joku ? Sitten viedään kaatopaikalle joulun jälkeen niilläkin rahoilla saisi varmaan jotain tarpeellista . En ole tietenkään mitään vastaan että ihmisillä on joulukuusi, mutta haluaisin tietää miksi se on tullut jouluun osallisena- Anonyymi
Varmaan jokupakanallinen alkuperä, pystytetty salkoja muita. Kuusen voi polttaa, siitä saa lämpö energiaa.
- Anonyymi
Eräänä jouluna, Luther, kovassa myrskyssä haki suojaa tuuhean kuusen alta. Kun hän katseli kuusenoksien läpi, hän näki tähtien tuikkivan kuin kynttilät kuusen oksilla. Hän koki sen kuin taivaallisena siunauksena.
Hän muisti kokemansa ja avioliitossaan hän jouluisin rakenteli lapsilleen kuusen, jonka oksille hän kiinnitti kynttilöitä.
Tästä tuo tapa alkoi levitä muillekin, ympäri Saksan. Suomeen tapa tuli ilm. vasta 1800-luvun lopuilla. - Anonyymi
Syötkö jouluruokia?
Miksi?
Kuunteletko joululauluja?
Miksi?
Toivotatko hyvää joulua?
Miksi?
Onko sinulla joulukuusi?
Eikö? Miksei?
Kyllä maailmaan kysymyksiä mahtuu.
Ei ole vielä
Loppuviikosta noudan mökinmaalta. Kesällä jo aina katson valmiiksi.
Koristeet on tavanomaisia, paitsi yksi.
Pieni teräksinen kello, on lapsuudesta mukana kulkenut.
Saas nähdä miten tuo Väinö-kissa siihen suhtautuu. Kiskooko koristeita alas.
Edellinen kissani ei koskenut.- Anonyymi
Joulukuusen koristelu jo eilen.Punaisia,sinisiä ja hopean värisiä palloja,hopeanauhaa,hopeinen tähti latvaan ja tietysti kynttilät🌲🎀
- Anonyymi
Ihanaa. 🫠 Onko sulla oikea kuusi? Omassa tekokuusessani on nyt joululiina alla, isot sähkökynttilät ja kullanvärinen tähti.
Kultaa ja kimallusta iloa tähän aamuun@
Herätys ja havahdus. Löysin eilen kauan hukassa olleen edellisen avioliittoni vihkisormuksen. Se oli "pienentynyt" ja sopi pikkusormeen. Jätin sen sormeeni ja aloitin päivän touhut. Tänä aamuna heräsin olin nähnyt unta sormuksesta. Havahduin, sormus ei ollut enää sormessani. Harmitti, miten voisin sen löytää kaiken touhuiluni jälkeen..
Tutkin paikkoja ei löytynyt. Lähdin kahvin keittoon, hain päivänlehden postilaatikosta. Naapuri rivarin pihassa traktori puhdisti pihaa. Otin rappuharjan ja putsasin autotallin- ja postilaatikon edestan.Yhtääkkiä pysähdyin, sormus tuli mieleeni ja katsoin maahan. Siellä sormus oli kasaamani pienen lumikasan päällä postilaatikon edessä.
Tunsin , että joku outo voima oli kuljettanut minut sormuksen luo.
Nyt se on tallessa korurasiassani, muisto, joka jää lapsilleni.
.- Anonyymi
Montako kymmentä vuotta se asuntosi piha on ollut putsaamatta, nurmi leikkaamatta ja lumet luomatta, kun muka vasta nyt sormus oli edessäsi? Menitkö se ex miehen sormus sormessa asumaan sinne poikaystäväsi rivariin?
Minä palautin eka avioliiton kihla ja vihkisormuksen, sillä ex mies ne oli ostanut. Vei varmaan kullan keräykseen, niillä ei ollut kenellekkään enää mitään tunne arvoa. - Anonyymi
Sanotaan, että kultakoru palaa aina omistajalleen. Tämäkin sen todistaa!
Mkr. Anonyymi kirjoitti:
Montako kymmentä vuotta se asuntosi piha on ollut putsaamatta, nurmi leikkaamatta ja lumet luomatta, kun muka vasta nyt sormus oli edessäsi? Menitkö se ex miehen sormus sormessa asumaan sinne poikaystäväsi rivariin?
Minä palautin eka avioliiton kihla ja vihkisormuksen, sillä ex mies ne oli ostanut. Vei varmaan kullan keräykseen, niillä ei ollut kenellekkään enää mitään tunne arvoa.Sormus löytyi vanhasta meikkipussistani.
Sormukset olen säästänyt lapsilleni.
- Anonyymi
Sain suruviestin yöllä yöhään, juuri ennen nukkumaanmenoa, taisi olla yhden paikkeilla USA:sta: lasteni setä, tyttäreni kummisetä, edesmenneen kolumbialaisen mieheni vanhin veli oli nukkunut pois. Olimme tavanneet viimeiski yksitoista vuotta sitten Kolumbiassa, mutta olin pitänyt yhteyttä heihin somen välityksellä ja videopuheluilla. Nyt olen lähettämässä kukkia Interfloran välityksellä ja soitan myöhemmällä, kunhan kaikki ovat heränneet siellä.
Asuimme heidän luonaan muutaman kuukauden kohta sen jälkeen kun olimme muuttaneet Kolumbiasta USA:han ja mieheni sairastui ja kuoli sinä aiikana. Lankoni ja hänen vaimonsa tuki oli tuolloin suuri apu minulle ja lapsilleni.- Anonyymi
Osanottoni suruusi. Ainahan omaisen menetys on raskasta, mutta joulun läheisyys lisää menetyksen tunnetta.
Olet jo saanut joulua rakennetuksi, hyvää joulunodotusta perheen kanssa.
Mkr. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Osanottoni suruusi. Ainahan omaisen menetys on raskasta, mutta joulun läheisyys lisää menetyksen tunnetta.
Olet jo saanut joulua rakennetuksi, hyvää joulunodotusta perheen kanssa.
Mkr.Kiitos Mkr. olet oikeassa, joululaulujen kaikuessa taustalla ja kaiken hälinän ja hässäkän keskellä suru koskettaa jotenkin vielä pahemmin.
Mieheni ollessa viimeisillään sairaalass radiossa soi koko aika adeste fideles ja en voi vieläkään, kaikkien näiden vuosien jälkeen kuunnella sitä ilman kyyneleitä. - Anonyymi
Kauheeta!nuin läheinen vielä!kauheeta!jaksu haleja sulle!kauheeta!
Osanottoni, on hyvä systeemi, kun voi kukkia lähettää, vaikka itse on tuhansien kilometrien päässä.
Läheisyys ei minnekään katoa, vaikka ei usein tapaisikaan, sen tuntee sydämessä.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos Mkr. olet oikeassa, joululaulujen kaikuessa taustalla ja kaiken hälinän ja hässäkän keskellä suru koskettaa jotenkin vielä pahemmin.
Mieheni ollessa viimeisillään sairaalass radiossa soi koko aika adeste fideles ja en voi vieläkään, kaikkien näiden vuosien jälkeen kuunnella sitä ilman kyyneleitä.Mitä hälinää ja hässäkkää sinulla siellä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä hälinää ja hässäkkää sinulla siellä?
Nyt ei enää ole mitään, mutta viittasin siihen joulunalusviikkoon , jolloin mieheni oli sairaalassa ja kuolemaisillaan neljäkymmentä vuotta sitten. Adeste fideles, ja kulkuset kulkuset, joy to the world.
Nyt soivat joululaulut radiosta , mutta kotona oman harkinnan mukaan. Ostareilla ja kaupoissa on toki joulun tunnelmaa ja kulkusten kilinää. - Anonyymi
Eliaana kirjoitti:
Osanottoni, on hyvä systeemi, kun voi kukkia lähettää, vaikka itse on tuhansien kilometrien päässä.
Läheisyys ei minnekään katoa, vaikka ei usein tapaisikaan, sen tuntee sydämessä.Puhuin juuri nettipuhelun sinne ja se lämpö ja läheisyys mikä on ollut välillämme lankoni vaimon kanssa oli edelleen muuttumaton. Kyllä he ovat läheisiäni, vaikka asumme kaukana toisistamme ja lapseni surevat myös setänsä kuolemaa ihan aidosti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Puhuin juuri nettipuhelun sinne ja se lämpö ja läheisyys mikä on ollut välillämme lankoni vaimon kanssa oli edelleen muuttumaton. Kyllä he ovat läheisiäni, vaikka asumme kaukana toisistamme ja lapseni surevat myös setänsä kuolemaa ihan aidosti.
Kiitos, Eliaana, osaanotosta.
Pal
- Anonyymi
On tuore joulukuusi, itse sahattu. Tähden jo laitoin, huomenna kynttiläsarjan, pari nauhaa ja palloja. Ei saa olla paljon kun se kuusi on tärkein.
- Anonyymi
Ihanaa. Voin lähes kokea sen tuoksun. 🌷
- AnonyymiUUSI
Koti on nyt rakennettu Jouluksi. "Kaik on korras", kuten äitini aina lainasi vironkieltä.
Huomenna verkkokauppa tuo joulutarvikkeet kotiovelle, eteiseen.
Suunnittelen mennä sunnuntaina messuun, kirkkoon. Laulamaan joululauluja ja HPE:lle. En ole ollut vuosikausiin. - AnonyymiUUSI
Ei ole ollut kuusta yli 30:een vuoteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.34887601 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12571Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill692348- 1791955
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161532Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91381- 1121337
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181811320RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j601310Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j421217