On se hyvä jos jään murtajia tilattais! Näillä nykyajan ympäristöystävillä rahtilaivolla kun ei enää pärjää edes alkutalven jäissä!
Ennen oli sentään engkun rorot joilla Wärtsilän koneilla puski perämerenkin jäissä, itse!
// C/E
Suomi ehkä meinaa tilata jään murtajia
10
217
Vastaukset
- Anonyymi
3 - 4v sitten TRAFI ja svenskien vastaava laitos suunnittelivat kimppatilausta Raumalta, pari murtajaa molemmille.
Ei ole kuulunut mitään sen jälkeen....- Anonyymi
Kuuluvan siitä vähän väliä että poliitikot sitä siellä jarruttaa.
- Anonyymi
Kyllä sen projekti etenee koko ajan. Kovin Polariksen näköisiä, kokoisia ja oloisia muutenkin niistä uusista murtajista tulee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä sen projekti etenee koko ajan. Kovin Polariksen näköisiä, kokoisia ja oloisia muutenkin niistä uusista murtajista tulee.
Kuvat on olemassa, joo, mutta tilaus päätös puuttuu!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ruotsi osti käytetyn ''järvimurtajan'', nimeltä ''Idu''
''Sekä Ruotsissa että Suomessa olemassa olevien jäänmurtajien korvaaminen uusilla on huomattavan ajankohtainen. Valtiot lähtivätkin liikkeelle yhdessä tilaamalla Aker Arcticilta uuden laivan konseptisuunnittelun. Tämän valmistuttua Ruotsissa käynnistettiin prosessi, johon kuului kolmen uuden laivan hankinta (2 + 1).
Valtio teki budjettipäätöksen kahden laivan hankinnasta ja tarjouskilpailu järjestettiin telakoiden kesken vajaa vuosi sitten. Kilpailu rajoitettiin EU – maihin ja sellaisiin maihin, joilla on valtion hankintoihin liittyvät järjestelyt EU:n kanssa.''
Suomessa kaavaillaan näin....
''Suomessa onkin käynnistetty hanke pienemmän jäänmurtajan konseptin kehittämiseksi. Tätä tullaan kutsumaan B plus -luokan laivaksi, joka tyyppi lienee pitkällä tähtäimellä myös ruotsalaisten intressissä. Kaikissa uusissa jäänmurtajahankinnoissa pyritään hyödyntämään EU – tukea, mikä näyttää tapahtuvan EU – rahoitteisten WINMOS – hankkeiden kautta.'' - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan sille Suomen uudelle jäänmurtajalle jo (projekti?) nimikin. Nimittäin "Aino". Jäänmurtaja Aino. Kaunis ja sopivan kansallinen nimi uudelle alukselle jos toteutuu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan sille Suomen uudelle jäänmurtajalle jo (projekti?) nimikin. Nimittäin "Aino". Jäänmurtaja Aino. Kaunis ja sopivan kansallinen nimi uudelle alukselle jos toteutuu.
No onpa pitkällä kun jo projekti nimikin on. Tekemistä vaille valmiita!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Odottavatko myös amerikkalaisten tilauksia?
F35 vastakauppoihin mahtuisi hyvin murtajiakin.
Vastakaupat ovat 100% arvosta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No jostakin se tekeminen pitää aina aloittaa, eiköstä vain?
- Anonyymi
Aloittaja on pikkuisen väärässä, nykyiset rahtilaivat selviytyvät jääoloissa vähintään yhtä hyvin kuin ennenkin. Ne rorot eivät juurikaan Perämerellä edes ajelleet ja itse asian monet kerrat paikan päällä nähneenä voin palajasta että kiinni nekin juuttuivat kun sopivan tiukka paikka tuli, tätä kiinnijuuttumista nimittäin tapahtui jopa Suomenlahdella, minulla olisi kyllä kuvamateriaalia noista tilanteista...
Nykyisissä laivoissa ei ole mitään sellaista ympäristöystävällisyyttä joka heikentäisi niiden matkantekoa tai kykyä edetä myös jäissä, esim. laivojen konetehot ovat aina vaan kasvaneet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin578807Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh123469Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r262660Kysely lieksan miehille
Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht802040Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1142030Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.3571747Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä
Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa2411442FinFamin ryhmät
Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir01211Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I101095Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!
JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu681050