Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Töihin ja asumaan Saksaan?

sanja

Elikkäs siis;olemme pohjois-suomalainen perhe jonka vanhemmat ovat "ääriään myöten" kyllästyneet työttömyyteen,ainakin täällä lapissa se on todellinen ongelma.Olemme pidemmän aikaa harkinneet maailmalle lähtöä ja päätyneet ottamaan tarkemmin selvää Saksasta ja Hollannista.
Mies on koulutukseltaan tietokone asentaja-siis laite- ja verkkopuoli(myös hevostenhoitaja,maatalouslomittaja,hoito alaltakin on kokemusta,sekä kaikenlaisista hanttihommista) ja itse olen tehnyt laidasta toiseen kaikenlaista kaupan kassana olosta torimyyntiin,eli työntekoa emme pelkää,emmekä etsi edes mitään "superhienoa" vaan aivan tavallista duunarihommaa.Lapsia muuttaa mukana kolme nuorinta,pojat ovat iältään 9-13 ja kielitaitomme on englanti,ruotsi ja saksa,tosin nuorimmaisella vain lähinnä englanti äidinkielen lisäksi.Olemme molemmat piakkoin 35 vuotiaita.
Kaipaisin apua ja ennenkaikkea tietoa miten löytää töitä,järjestää kohtuuhintainen vuokra-asuminen,lasten kouluasiat,jne ja ylipäätään olisi kiva kuulla(lukea) ihan kaikenlaista Saksaan tai Hollantiin liittyvää,arkea ja juhlaa,mukavaa ja kääntöpuolta.Meille voi laittaa myös s-postia([email protected]),also in english oder deutch.Kiitos jo etukäteen.

20

16545

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olla rehellinen

      muut asiat hoituu itsestään siellä on byrokratia tuntematonta .menkää vaa kyllä saku osaa puolalaiset on kieroja .ja huutavat kovaa .okei hyvää matkaa luottakaa vain saksalaisiin ruotsalaiset on kans siellä huonos huudos .

      • richtungsüd

        Etelä-Saksan rikkaat osavaltiot Baijeri ja Baden-Württemberg tarjoavat parhaat mahdollisuudet, alempi työttömyys kuin pohjoisessa. Münchenin seutu vetää väkeä. Itsekin mietin muuttoa Suomesta, tilanne on jotenkin toivoton täällä ns nousukaudesta huolimatta. Saksassa on talous piristymässä ja hallitusvallan vaihtuminen ensi syksynä parantaa elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä.


    • maaru

      Ajatus kuulostaa erinomaiselta, mutta asiat eivät ole aina niin helppoja. Ensinnäkin, et voi muuttaa Saksaan noin vaan, siis ainakaan pidemmäksi aikaa kun 3 kk:ksi, ellette voi todistaa hankkineenne töitä, jolla elätte koko perhe. Teillä pitää olla siihen mennessä myös tarpeeksi tilava asunto. Nämä kaikki tarvitsette, jotta saatte EU-kansalaisen oleskeluluvan. Toisaalta se oleskelulupa vaaditaan monesti myös työsuhteen saamiseksi (vaikeasti toteutettava byrokraattinen kiemura). Työnhaun suhteen täytyy olla oma-aloitteinen, sillä ei kannata toivoakaan saavansa jotain saksalaisen työvoimatoimiston kautta.
      Ylipäänsä pääasia taitaa olla, että pystyy todistamaan tulemaan toimeen omillaan, sillä oleskelulupaa ei heru, jos ulkomaalaisvirastolla on aihetta epäillä, että joutuisitte jossain vaiheessa sossun luukulle. Suomen systeemi siis ei toimi, että ulkomaalaiset vaan ilmaantuvat maahan ja ilmoittautuvat työttömäksi työnhakijaksi.
      Ihan tavallista duunarin hommaa saa helpoiten ja nopeiten ns. työvoimanvuokraus-firmoista. Tosin sen kautta järjestetyt työt ovat monesti jossain liukuhihnalla työskentelyä, mutta ajan myötä voi tietysti hankkiutua muihinkin töihin.
      Vuokra-asuminen on keski-Euroopassa niin yleistä, että asuntoja on yleensä helppo löytää. Kannattaa katsella paikallisia lauantai/sunnuntain lehtiä. Töitä on varmasti helpompi löytää suurkaupunkien alueilta kuin jostain maaseudulta. Arvelisin, että Nordrhein-Westfalen:in osavaltiosta löytyy kohtuu helposti töitä, kun ympäristössä on paljon isoja kaupunkeja. Hollannissa on joka tapauksessa huomattavasti kalliimpaa asua ja elää kuin Saksassa.
      Ai niin, Saksassa täytyy osata saksaa. Englannilla ei siellä pitkälle pötki, sillä kaikki asiat on toimitettava maan kielellä. Mutta kaikenhan oppii. Lycka till!

      • asunu saksassa

        englantia osaavat


      • maaru
        asunu saksassa kirjoitti:

        englantia osaavat

        Voi sua reppanaa, et ole varmaan itse päässyt turistina reeperbahnia kauemmaksi. Tottakai nyt sellaisilla kulmilla kaikki osaavat mitä tahansa kieliä... Toista on toimitella asiat virastoissa yms. paikoissa, joissa ne "ihanat" ei-palvelu-alttiit tantat eivät osaa/ole valmiita puhumaan englantia.


      • saksassa asuva suomalainen

        Kun muutin Saksaan vuonna 1999, niin ulkomaalaisvirasto antoi suoraan 7kk oleskeluluvan. Kun se jatkettiin kestämään 5v, täti sanoi "EU-kansalaisten kanssa ei ole ongelmaa".

        Eli kyllä Saksaan pääsee helposti, tosin ilmoitin olevani itsenäinen eli "Unternehmer", en siis palkkarenki.

        Alueelliset erot ovat valtavia, Saksa on liittovaltio ja jokaisessa osavaltiossa ovat lait vähän erilaisia. Joku Hamburg ei ole siis ollenkaan sama asia kuin Saksa. Minun kokemukseni on, että paras alue on Luxemburgin rajalla. LUX on euroopan vaurain maa ja kulut Saksassa asuessa edulliset. LUXissa puhutaan englantia, saksaa, ranskaa. Työtulon verotus on EU:n alhaisin. Minusta yksinkertaisesti paras paikka EU:ssa: hyvät tulot, vähän veroja ja alhaiset kulut. Mutta LUXissa ei kannata asua, siellä ovat asumiskulut niin korkeat että paikalliset muuttavat rajan taakse.


      • saksan suomalainen

        Kun muutin Saksaan vuonna 1999, niin ulkomaalaisvirasto antoi suoraan 7kk oleskeluluvan. Kun se jatkettiin kestämään 5v, täti sanoi "EU-kansalaisten kanssa ei ole ongelmaa".

        Eli kyllä Saksaan pääsee helposti, tosin ilmoitin olevani itsenäinen eli "Unternehmer", en siis palkkarenki.

        Alueelliset erot ovat valtavia, Saksa on liittovaltio ja jokaisessa osavaltiossa ovat lait vähän erilaisia. Joku Hamburg ei ole siis ollenkaan sama asia kuin Saksa. Minun kokemukseni on, että paras alue on Luxemburgin rajalla. LUX on euroopan vaurain maa ja kulut Saksassa asuessa edulliset. LUXissa puhutaan englantia, saksaa, ranskaa. Työtulon verotus on EU:n alhaisin. Minusta yksinkertaisesti paras paikka EU:ssa: hyvät tulot, vähän veroja ja alhaiset kulut. Mutta LUXissa ei kannata asua, siellä ovat asumiskulut niin korkeat että paikalliset muuttavat rajan taakse.


      • -G-

        ja hahhah! asuin juuri siellä 14 vuotta, ei siellä muuta työtä löydy kuin torikauppaa... tai sit sulla täytyy olla hemmetin hyvä koulutus ja saksankielen taito niin perfeckt, niin perfeckt, että ne ei huomaa ettet ole saksalainen!
        Kyl näin on juttu. tervemenoo vain kokeilemaan.. :))
        Muuten se on hyvä ja halpa maa, jos ei oteta huomioon et sinne ei ulkomaalaisia hyväksytä "pureksimatta". -vaikka siellä niitä juuri aivan älyttömästi onkin.
        no tsemppiä, mä en muuttais sinne takas ikinä!


      • -G-
        asunu saksassa kirjoitti:

        englantia osaavat

        suurin osa eivät osaa, koska eivät katso tarpeelliseksi ja ovat mieltä että kaikkienkansojen tulisi osata saksankieltä. haha.. tiedän, kun asuin siellä 14v ja vast muutin takas.


    • Saksassa asuva

      Mitä sinä Saksassa tekisit? Maassa on noin 5 miljoonaa työtöntä eli työvoimaa riittää omasta takaa. Siivojaksi pääsyynkin on vaatimuksena melkein yliopistotason koulutus.

      • -G-

        onkin kulunut kolme kk. :))
        Olen aivan samaa mieltä!
        Sitäpaitsi... saksalaiset tulevat jopa suomeen töihin, koska heidän ammattitaitonsa on senverran parempaa kuin suomalaisten ja ovat ahkerampia työntekijöitä. Saksalainen mieheni työskenteli Stokkalla, kun häneen tutustuin, olivat "montage"'lla suomessa. Ihmettelin kyl silloin että eiks suomest löydy tekijää niihin asioihin? hehe. 14 v siel sit viihdyin, otin eron ja palasin suomeen, enkä aio siellä enää käydä kuin korkeintaan ehkä joskus lomalla poikani kanssa (pitäiskö sanoa poikamme?).


    • Nuori mies...

      Saksan työttömyys luku hmm.. 7 000 000 ihmistä...? Mahtaako sieltäMutta Hienoa jos on mahdollisuus irrota töitä noin vain? lähteä. Asuin sielä perheen mukana useamman vuoden. Koulu kannattaa katsoa tarkkaan että mihin lapset pistää, jos mahdollista niin sitte gymnasiumiin.. ei niin paljo turkkilaisia ym. /turvallisempaa). Paras vaihtoehto, hakeutua suomalaisen firman hommiin ja sitte lähteä saksaan. firma saisi hoitaa suunnilleen asiat kuntoon! Mutta Tsemppiä sinne!

      • sanoo saku

        jjaa hommat hoituu tv:¤timanttimies¤ härmästä


    • Jani

      Lähtekää vain ja onnea matkaan! Joudutte tekemään töitä luultavasti kovemmin kuin olette osanneet kuvitellakaan, mutta elämä siellä on helppoa ja mutkatonta. Jos olette rehtejä ja ahkeria, tulette varmasti toimeen, mitä varmimmin paremmin kuin täällä. Älkää säikähtäkö alkuvaikeuksia, sillä ne menevät ohi omia aikojaan.

      Suomalaiset nauttivat Saksassa suurta arvonantoa, joten olkaa sen mittaisia. Saksalaiset ovat hyvinkin joustavia ja pitkämielisiä alkukankeuksien kohdalla, jos tulokkaalla on vain todellinen halu oppia asiat niin kuin ne ovat maassa. Yrittänyttä ei laiteta, kuten meillä paljon tapahtuu. Tästä toteaisin yleisesti, että Saksassa, ainakin entisen Länsi-Saksan alueella, vallitsee yhä se vanhanaikainen ja oikeamielinen ilmapiiri, jonka olemassaolosta meillä muistuttavat enää vain sananparret. Siellä sosialismi ei ole saanut jäytää kansalaisten mielialaa, yritteliäisyyttä eikä lähimmäisen auttamishalua.

      Muistakaa, että Saksassakaan kaikki eivät valitettavasti ole rehtejä, eivät edes työnantajat. Epärehellisyyttä saattaa tulla vastaan sellaisessa muodossa, että ette ole osanneet ajatellakaan sellaista. Olkaa tarkkana, vaikka tuskin tämä teitä on ensimmäisenä uhkaamassa. Yksilön vastuu on siellä suurempi ja ihmisen ei tule antaa huijata itseään.

      Opetelkaa kieli, sillä ilman sen kunnollista hallintaa ette pärjää hyvin. Puolikieliset sijoitetaan tehtäviin, joista maksetaan mitä maksaa viitsitään. Saksa on aivan yhtälailla saksankielinen kuin Suomi suomenkielinen.

      Jos opitte kielen hyvin ettekä kohtaa suuria vastoinkäymisiä, tulette viihtymään. Ehkäpä ette halua edes takaisin, jos saatte kaikki lapset sinne ja sopivasti sikäläisiä ystäviä. Saksassa on suomalaisiakin niin paljon joka paikassa, että suomeakin saa puhua tarpeeksi. Ja mikä parasta, siellä on ihana ilmasto.

      Vielä kerran onnea matkaan!

      • saksassa asuva suomalainen

        Minusta on olemassa ainakin 3 eri Saksaa:

        - pohjoinen Saksa, esim Bremen: meri-ilma, vettä ja räntää sataa, ovat luterilaisia, kieli vähän sitä mitä koulussa Suomessa opetetaan, paitsi kun puhuvat paikallismurretta.

        - eteläinen Saksa, jossa talous pyörii paremmin, ovat vanhanaikaisempia, katolilaisia, puhuvat tosi eri kieltä kuin koulussa opetettiin, harva haluaa/osaa puhua kirjakieltä. Ilmasto on tosi mukava, ja jos siellä oppii asumaan niin varmaan paras osa Eurooppaa.

        - Itäinen Saksa (vanha DDR) minun kokemukseni on että moni tuttu sakemanni on sieltä pois muuttanut. Mukavia ihmisinä, mutta taloudellisista syistä häipyneet, eli ei siellä helppoa ole.


      • Jani
        saksassa asuva suomalainen kirjoitti:

        Minusta on olemassa ainakin 3 eri Saksaa:

        - pohjoinen Saksa, esim Bremen: meri-ilma, vettä ja räntää sataa, ovat luterilaisia, kieli vähän sitä mitä koulussa Suomessa opetetaan, paitsi kun puhuvat paikallismurretta.

        - eteläinen Saksa, jossa talous pyörii paremmin, ovat vanhanaikaisempia, katolilaisia, puhuvat tosi eri kieltä kuin koulussa opetettiin, harva haluaa/osaa puhua kirjakieltä. Ilmasto on tosi mukava, ja jos siellä oppii asumaan niin varmaan paras osa Eurooppaa.

        - Itäinen Saksa (vanha DDR) minun kokemukseni on että moni tuttu sakemanni on sieltä pois muuttanut. Mukavia ihmisinä, mutta taloudellisista syistä häipyneet, eli ei siellä helppoa ole.

        Itse elin siellä eteläisessä Saksassa, josta minulla on vain hyvää sanottavaa. Ilmasto ja viinirinteet on siellä parasta, ja tietysti ihmisetkin. Schiellä ne kun schöschschöttää schilleen mukavaschti. Hyvä jos tuntevat tavallista ässää. Tunnen siellä ihmisiä, jotka tosiaan eivät osaa puhua kirjakieltä ja joita toiset saksalaisetkaan eivät tahdo aina ymmärtää.


      • -G-
        Jani kirjoitti:

        Itse elin siellä eteläisessä Saksassa, josta minulla on vain hyvää sanottavaa. Ilmasto ja viinirinteet on siellä parasta, ja tietysti ihmisetkin. Schiellä ne kun schöschschöttää schilleen mukavaschti. Hyvä jos tuntevat tavallista ässää. Tunnen siellä ihmisiä, jotka tosiaan eivät osaa puhua kirjakieltä ja joita toiset saksalaisetkaan eivät tahdo aina ymmärtää.

        monet saksalaiset ymmärrä sitä mitä ne siellä Köln'ssä puhuvat (tuli työni puolest asioitua siel usein, oma mies tulkkinani) ;))


      • Pipa01
        saksassa asuva suomalainen kirjoitti:

        Minusta on olemassa ainakin 3 eri Saksaa:

        - pohjoinen Saksa, esim Bremen: meri-ilma, vettä ja räntää sataa, ovat luterilaisia, kieli vähän sitä mitä koulussa Suomessa opetetaan, paitsi kun puhuvat paikallismurretta.

        - eteläinen Saksa, jossa talous pyörii paremmin, ovat vanhanaikaisempia, katolilaisia, puhuvat tosi eri kieltä kuin koulussa opetettiin, harva haluaa/osaa puhua kirjakieltä. Ilmasto on tosi mukava, ja jos siellä oppii asumaan niin varmaan paras osa Eurooppaa.

        - Itäinen Saksa (vanha DDR) minun kokemukseni on että moni tuttu sakemanni on sieltä pois muuttanut. Mukavia ihmisinä, mutta taloudellisista syistä häipyneet, eli ei siellä helppoa ole.

        Allekirjoitan edellisen. Se on kuitenkin vain karkea yleistys, sillä Saksassa mikään ei ole samalla tavalla yhtenäistä kuin Suomessa: jopa kylästä toiseen mentäessä tavat ja murteet saattavat vaihtua täysin.

        Ja huomautan kissankokoisilla kirjaimilla, että voitte unohtaa suurinpiirtein kaiken, mitä luulitte elämästä tietäneenne, ennen kun lähdette ulkomaille. Mikään asia ei enää olekaan samoin kuin mitä lapsesta asti olette ajatelleet.

        Ensin tulee se jännittävä uuden kokeminen, jolloin moititaan kaikki suomalaisuus...

        Sitten tulee se kamala koti-ikävän vaihe, jolloin manataan kaikki saksalaisuus...

        Sitten tulee sopeutumisen ja alistumisen vaihe, tai kotiinpaluu, etenkin jos on lapsia ja huomataan, miten saksalainen koululaitos toimii..

        Ja sitten tulee se vaihe, jolloin tuntee olevansa ei-minkään-maan-kansalainen: suomalaiset eivät ymmärrä, saksalaiset eivät semminkään ymmärrä.. Koko ajan olet selittämässä jollekin jotain siitä toisesta maasta, kyllästymiseen asti.

        On hyvä muistaa, että ei ole oikeaa ja väärää, on vain erilaisia tapoja tehdä asioita, on vain erilaisia mielipiteitä asioista.

        Asun enimmäkseen Saksassa, mutta olen usein viikkoja Suomessa; olen päivittäin tekemisissä molempien kansakuntien kanssa, ja todella usein lisäksi sveitsiläisten, ranskalaisten, itävaltalaisten, luxemburgilaisten, belgialaisten.. jne. kanssa. Kun puhun saksaa, saksalaiset eivät kuule, että en ole saksalainen. Puhun myös hyvin ranskaa. En sano tätä kehuakseni itseäni, vaan siksi, että minua ei mielletä näissä maissa ulkomaalaiseksi, joten minulle jutellaan kuten kenelle omanmaalaiselle hyvänsä.

        Suomalaisena Saksassa on hyvä asua. Mutta muistakaa: saksaa pitää osata! Vain nuoret osaava englantia.


    • oona

      Olen itse lähdössä Pohjois-Saksaan töihin helmikuun alussa. Kyllä siellä englannilla pärjää, ja saksan kielen oppii suht. nopeasti. Äkkiä töitä hankkimaan ja sitten tavarat kassiin ja menoksi....

    • berliininsuomaleinen

      Tulkaa tänne (Saksaan) jos teillä on jotain tarjottavaa! Työttömyysaste liittyy myös siitä, että Saksa on EU:n suurin maa ja määrätyillä ei ole mitään markkinalle tarjottavaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2307
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2103
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1718
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1526
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1520
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1437
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1409
    8. 52
      1288
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      64
      1226
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe