VW Golfin akun/ sähkövuotojen tsekkaus?

Anonyymi-ap

Vanhassa Golf4:ssa kohtuu tuore muutaman vuoden ikäinen akku, joka on alkanut tyhjentyä kun auto seisoo päivän tai pitempään - jännite laskee 12 volttiin ja jopa alle. Samoihin aikoihin toisen takaoven lukitus on alkanut tempuilemaan ja tällä hetkellä ei aukea lukituksesta ollenkaan (oven tappi ei nouse ylös). Lukko-ongelmat on käsittääkseni Volkkareissa yleisiä, ja netin mukaan tässä mallissa syynä usein lukon piirilevyn juotoksen pettäminen.

Tietääkö joku niksiä miten kotikonstein voisi selvittää onko ongelma akussa vai vuotaako sähköt johonkin (esim. tuo mahdollisesti sähkövikainen lukko?)?

11

224

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      näppärä niksi vuotavien sähköjen etsintään on yleismittarilla mittaaminen.akun voi testata kotokonstein ajovaloja ja yleismittaria käyttämällä.

    • Anonyymi

      Olisko se niin, että kun jännite laskee akussa, se lukko ei toimi sen vuoksi...

      Motonetin motomaatilla ne testaa akun ja latauksen muutamalla eurolla, samalla keikalla ne laittaa sulle uuden akun paikalleen jos ongelma oli siinä.

      • Anonyymi

        Lukko-ongelma ilmeni oikeastaan aiemmin. Vaikka akku on laturissa ja täyteen ladattuna, niin ovi ei aukea. Myös hälyttimen(/ajoneston?) merkkivalo vilkkuu nyt aiempaa tiheämmin, mikä kai kielii ongelmasta siinä/lukossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lukko-ongelma ilmeni oikeastaan aiemmin. Vaikka akku on laturissa ja täyteen ladattuna, niin ovi ei aukea. Myös hälyttimen(/ajoneston?) merkkivalo vilkkuu nyt aiempaa tiheämmin, mikä kai kielii ongelmasta siinä/lukossa.

        Kiassa oli samansuuntaista ongelmaa. Yksi ovi ei auennut kesäkelilläkään, pari ovea ei suostunut aukeamaan kun oli astekin pakkasta.

        Ongelma tuossa Kiassa on se, että lukkomekanismin solenoidi on jousipalautteinen ja kun mekanismi ikääntymisen, likaantumisen, voitelun huononemisen ja lämpötilavaihtelun yhteisvaikutuksesta jäykistyy, ovet ei vaan suostu aukeamaan.

        Kiassa oven lukkomekanismi oli valeon valmistama, joten se on todennäköisesti muissakin autoissa käytössä.

        Sain lukot toimimaan ruiskuttamalla oven, ikkunan ja kahvan rakosista lukkomekanismin suuntaan öljyä. WD40 ei tehnyt parin kuukaudenkaan käsittelyllä mitään, mutta teflon-öljy sai mekanismit toimimaan, ainakin hetkellisesti. Laitoin siis auton myyntiin joten en tiedä miten hyvin tai huonosti seuraavana talvena lukot toimi.

        En sano että autossasi on sama vika tai edes samanlainen mekanismi, mutta ei voiteluyrityksestä varmaan haittaakaan olisi...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiassa oli samansuuntaista ongelmaa. Yksi ovi ei auennut kesäkelilläkään, pari ovea ei suostunut aukeamaan kun oli astekin pakkasta.

        Ongelma tuossa Kiassa on se, että lukkomekanismin solenoidi on jousipalautteinen ja kun mekanismi ikääntymisen, likaantumisen, voitelun huononemisen ja lämpötilavaihtelun yhteisvaikutuksesta jäykistyy, ovet ei vaan suostu aukeamaan.

        Kiassa oven lukkomekanismi oli valeon valmistama, joten se on todennäköisesti muissakin autoissa käytössä.

        Sain lukot toimimaan ruiskuttamalla oven, ikkunan ja kahvan rakosista lukkomekanismin suuntaan öljyä. WD40 ei tehnyt parin kuukaudenkaan käsittelyllä mitään, mutta teflon-öljy sai mekanismit toimimaan, ainakin hetkellisesti. Laitoin siis auton myyntiin joten en tiedä miten hyvin tai huonosti seuraavana talvena lukot toimi.

        En sano että autossasi on sama vika tai edes samanlainen mekanismi, mutta ei voiteluyrityksestä varmaan haittaakaan olisi...

        Jotain tuollaista aiemmin epäilin, koska kuskin oven temppuiluun (talvisin) voitelu on auttanut. Kesällä lukitusta avatessa takaoven sisältä kuului aina vaimea rääkäisy ja tappi välillä nousi, välillä ei. Räpläsin lukitusta kiinni-auki ja hakkasin lukon kohtaa ulkopuolelta ja yllättäen ovi aukesikin. Voitelin lukkoa mitä purkamatta pystyin, ja luulin ongelman ratkenneen. Mutta jonkin ajan päästä ovi jumitti kiinni kokonaan ja rääkyminenkin loppui. Vasta sen jälkeen on ilmennyt akun tyhjentymistä.

        Eilen huomasin, että kun ovet lukitsi, niin sekunnin-parin päästä takaovesta kuului naksaus. Voisi tietysti testata tyhjeneekö akku jos ovet jättää lukitsematta, mutta arvelluttaa jättää lukitsematonta autoa parkkiin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotain tuollaista aiemmin epäilin, koska kuskin oven temppuiluun (talvisin) voitelu on auttanut. Kesällä lukitusta avatessa takaoven sisältä kuului aina vaimea rääkäisy ja tappi välillä nousi, välillä ei. Räpläsin lukitusta kiinni-auki ja hakkasin lukon kohtaa ulkopuolelta ja yllättäen ovi aukesikin. Voitelin lukkoa mitä purkamatta pystyin, ja luulin ongelman ratkenneen. Mutta jonkin ajan päästä ovi jumitti kiinni kokonaan ja rääkyminenkin loppui. Vasta sen jälkeen on ilmennyt akun tyhjentymistä.

        Eilen huomasin, että kun ovet lukitsi, niin sekunnin-parin päästä takaovesta kuului naksaus. Voisi tietysti testata tyhjeneekö akku jos ovet jättää lukitsematta, mutta arvelluttaa jättää lukitsematonta autoa parkkiin...

        Se kulunut lukitus kannattaa vaihtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se kulunut lukitus kannattaa vaihtaa.

        Enempi käytön puutetta kuin kuluneisuutta, tuo kuskin takana oleva ovi on ollut hyvin vähällä käytöllä. Tietysti lukko kannattaisi vaihtaa, mutta hommaa vaikeuttaa nyt ainakin talvi, oven jumitus ja purkamisen monimutkaisuus. Sinänsä jos syynä on juotoksen pettäminen tai vikaantunut mikrokytkin, niin vika on pieni ja periaatteessa helposti korjattavissa...kun lukko on irrotettuna.


    • Anonyymi

      Uusia lukkoja saa kaupasta tai netistä?

    • Anonyymi

      Aloituksella hain lähinnä sitä, että onko sähkömittauksilla mahdollista varmistaa yhteyttä akun tyhjenemisen ja ovilukon vikaantumisen välillä tai löytää muu syyllinen sähkövuotoon. Esim. voisiko sulaketaulusta jotenkin mitata lukituksen sulakkeiden kontakteista mahdollisia vuotovirtoja tms.? Pitäisikö tuollaisen sähkövian näkyä obd-lukijalla?

      • Anonyymi

        Aloittaja jatkaa:
        Pääsin nyt lukemaan tiedot OBD:lla. Kohdasta Central Conv löytyi vikakoodi:

        00930
        Locking Module for Central Locking: Rear Left (F222)

        Tarkempaa tietoa vian aiheuttajasta lukija ei kertonut - koodilla hakemalla netistä toki löytyi sille muutama vaihtoehto. Vikakoodin nollaus ei tietenkään auttanut. Eli lukossa on vikaa, mutta voiko se selittää myös akun tyhjenemisen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja jatkaa:
        Pääsin nyt lukemaan tiedot OBD:lla. Kohdasta Central Conv löytyi vikakoodi:

        00930
        Locking Module for Central Locking: Rear Left (F222)

        Tarkempaa tietoa vian aiheuttajasta lukija ei kertonut - koodilla hakemalla netistä toki löytyi sille muutama vaihtoehto. Vikakoodin nollaus ei tietenkään auttanut. Eli lukossa on vikaa, mutta voiko se selittää myös akun tyhjenemisen?

        voi selittää sen akun tyhjenemisen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä

      Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai
      Ikävä
      90
      8546
    2. Persut: haluamme lisää veroja!

      Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki
      Maailman menoa
      42
      4748
    3. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

      https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      41
      4421
    4. Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?

      Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit
      Maailman menoa
      46
      2623
    5. Numero josta kaivattusi tulee mieleen

      Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.
      Ikävä
      99
      1500
    6. Miksi pitäisit enemmän

      Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      40
      1306
    7. Tämmönen höpsö

      Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1256
    8. Heräsin taas sinä mielessä

      Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?
      Ikävä
      64
      1162
    9. Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera

      Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota
      Lieksa
      39
      1160
    10. Kannattaa toimia yleisesti ottaen

      Ajoissa. Vaikka miten paljon haluan ja tunnen, olen löytänyt nyt elämääni jotain uutta ja se todennäköisesti edistyy, jo
      Ikävä
      167
      1100
    Aihe