VW Golfin akun/ sähkövuotojen tsekkaus?

Anonyymi-ap

Vanhassa Golf4:ssa kohtuu tuore muutaman vuoden ikäinen akku, joka on alkanut tyhjentyä kun auto seisoo päivän tai pitempään - jännite laskee 12 volttiin ja jopa alle. Samoihin aikoihin toisen takaoven lukitus on alkanut tempuilemaan ja tällä hetkellä ei aukea lukituksesta ollenkaan (oven tappi ei nouse ylös). Lukko-ongelmat on käsittääkseni Volkkareissa yleisiä, ja netin mukaan tässä mallissa syynä usein lukon piirilevyn juotoksen pettäminen.

Tietääkö joku niksiä miten kotikonstein voisi selvittää onko ongelma akussa vai vuotaako sähköt johonkin (esim. tuo mahdollisesti sähkövikainen lukko?)?

11

210

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      näppärä niksi vuotavien sähköjen etsintään on yleismittarilla mittaaminen.akun voi testata kotokonstein ajovaloja ja yleismittaria käyttämällä.

    • Anonyymi

      Olisko se niin, että kun jännite laskee akussa, se lukko ei toimi sen vuoksi...

      Motonetin motomaatilla ne testaa akun ja latauksen muutamalla eurolla, samalla keikalla ne laittaa sulle uuden akun paikalleen jos ongelma oli siinä.

      • Anonyymi

        Lukko-ongelma ilmeni oikeastaan aiemmin. Vaikka akku on laturissa ja täyteen ladattuna, niin ovi ei aukea. Myös hälyttimen(/ajoneston?) merkkivalo vilkkuu nyt aiempaa tiheämmin, mikä kai kielii ongelmasta siinä/lukossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lukko-ongelma ilmeni oikeastaan aiemmin. Vaikka akku on laturissa ja täyteen ladattuna, niin ovi ei aukea. Myös hälyttimen(/ajoneston?) merkkivalo vilkkuu nyt aiempaa tiheämmin, mikä kai kielii ongelmasta siinä/lukossa.

        Kiassa oli samansuuntaista ongelmaa. Yksi ovi ei auennut kesäkelilläkään, pari ovea ei suostunut aukeamaan kun oli astekin pakkasta.

        Ongelma tuossa Kiassa on se, että lukkomekanismin solenoidi on jousipalautteinen ja kun mekanismi ikääntymisen, likaantumisen, voitelun huononemisen ja lämpötilavaihtelun yhteisvaikutuksesta jäykistyy, ovet ei vaan suostu aukeamaan.

        Kiassa oven lukkomekanismi oli valeon valmistama, joten se on todennäköisesti muissakin autoissa käytössä.

        Sain lukot toimimaan ruiskuttamalla oven, ikkunan ja kahvan rakosista lukkomekanismin suuntaan öljyä. WD40 ei tehnyt parin kuukaudenkaan käsittelyllä mitään, mutta teflon-öljy sai mekanismit toimimaan, ainakin hetkellisesti. Laitoin siis auton myyntiin joten en tiedä miten hyvin tai huonosti seuraavana talvena lukot toimi.

        En sano että autossasi on sama vika tai edes samanlainen mekanismi, mutta ei voiteluyrityksestä varmaan haittaakaan olisi...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiassa oli samansuuntaista ongelmaa. Yksi ovi ei auennut kesäkelilläkään, pari ovea ei suostunut aukeamaan kun oli astekin pakkasta.

        Ongelma tuossa Kiassa on se, että lukkomekanismin solenoidi on jousipalautteinen ja kun mekanismi ikääntymisen, likaantumisen, voitelun huononemisen ja lämpötilavaihtelun yhteisvaikutuksesta jäykistyy, ovet ei vaan suostu aukeamaan.

        Kiassa oven lukkomekanismi oli valeon valmistama, joten se on todennäköisesti muissakin autoissa käytössä.

        Sain lukot toimimaan ruiskuttamalla oven, ikkunan ja kahvan rakosista lukkomekanismin suuntaan öljyä. WD40 ei tehnyt parin kuukaudenkaan käsittelyllä mitään, mutta teflon-öljy sai mekanismit toimimaan, ainakin hetkellisesti. Laitoin siis auton myyntiin joten en tiedä miten hyvin tai huonosti seuraavana talvena lukot toimi.

        En sano että autossasi on sama vika tai edes samanlainen mekanismi, mutta ei voiteluyrityksestä varmaan haittaakaan olisi...

        Jotain tuollaista aiemmin epäilin, koska kuskin oven temppuiluun (talvisin) voitelu on auttanut. Kesällä lukitusta avatessa takaoven sisältä kuului aina vaimea rääkäisy ja tappi välillä nousi, välillä ei. Räpläsin lukitusta kiinni-auki ja hakkasin lukon kohtaa ulkopuolelta ja yllättäen ovi aukesikin. Voitelin lukkoa mitä purkamatta pystyin, ja luulin ongelman ratkenneen. Mutta jonkin ajan päästä ovi jumitti kiinni kokonaan ja rääkyminenkin loppui. Vasta sen jälkeen on ilmennyt akun tyhjentymistä.

        Eilen huomasin, että kun ovet lukitsi, niin sekunnin-parin päästä takaovesta kuului naksaus. Voisi tietysti testata tyhjeneekö akku jos ovet jättää lukitsematta, mutta arvelluttaa jättää lukitsematonta autoa parkkiin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotain tuollaista aiemmin epäilin, koska kuskin oven temppuiluun (talvisin) voitelu on auttanut. Kesällä lukitusta avatessa takaoven sisältä kuului aina vaimea rääkäisy ja tappi välillä nousi, välillä ei. Räpläsin lukitusta kiinni-auki ja hakkasin lukon kohtaa ulkopuolelta ja yllättäen ovi aukesikin. Voitelin lukkoa mitä purkamatta pystyin, ja luulin ongelman ratkenneen. Mutta jonkin ajan päästä ovi jumitti kiinni kokonaan ja rääkyminenkin loppui. Vasta sen jälkeen on ilmennyt akun tyhjentymistä.

        Eilen huomasin, että kun ovet lukitsi, niin sekunnin-parin päästä takaovesta kuului naksaus. Voisi tietysti testata tyhjeneekö akku jos ovet jättää lukitsematta, mutta arvelluttaa jättää lukitsematonta autoa parkkiin...

        Se kulunut lukitus kannattaa vaihtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se kulunut lukitus kannattaa vaihtaa.

        Enempi käytön puutetta kuin kuluneisuutta, tuo kuskin takana oleva ovi on ollut hyvin vähällä käytöllä. Tietysti lukko kannattaisi vaihtaa, mutta hommaa vaikeuttaa nyt ainakin talvi, oven jumitus ja purkamisen monimutkaisuus. Sinänsä jos syynä on juotoksen pettäminen tai vikaantunut mikrokytkin, niin vika on pieni ja periaatteessa helposti korjattavissa...kun lukko on irrotettuna.


    • Anonyymi

      Uusia lukkoja saa kaupasta tai netistä?

    • Anonyymi

      Aloituksella hain lähinnä sitä, että onko sähkömittauksilla mahdollista varmistaa yhteyttä akun tyhjenemisen ja ovilukon vikaantumisen välillä tai löytää muu syyllinen sähkövuotoon. Esim. voisiko sulaketaulusta jotenkin mitata lukituksen sulakkeiden kontakteista mahdollisia vuotovirtoja tms.? Pitäisikö tuollaisen sähkövian näkyä obd-lukijalla?

      • Anonyymi

        Aloittaja jatkaa:
        Pääsin nyt lukemaan tiedot OBD:lla. Kohdasta Central Conv löytyi vikakoodi:

        00930
        Locking Module for Central Locking: Rear Left (F222)

        Tarkempaa tietoa vian aiheuttajasta lukija ei kertonut - koodilla hakemalla netistä toki löytyi sille muutama vaihtoehto. Vikakoodin nollaus ei tietenkään auttanut. Eli lukossa on vikaa, mutta voiko se selittää myös akun tyhjenemisen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja jatkaa:
        Pääsin nyt lukemaan tiedot OBD:lla. Kohdasta Central Conv löytyi vikakoodi:

        00930
        Locking Module for Central Locking: Rear Left (F222)

        Tarkempaa tietoa vian aiheuttajasta lukija ei kertonut - koodilla hakemalla netistä toki löytyi sille muutama vaihtoehto. Vikakoodin nollaus ei tietenkään auttanut. Eli lukossa on vikaa, mutta voiko se selittää myös akun tyhjenemisen?

        voi selittää sen akun tyhjenemisen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      81
      4081
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      116
      3597
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      83
      3393
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      39
      2819
    5. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      125
      1683
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      36
      1536
    7. Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta

      Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk
      Maailman menoa
      14
      1191
    8. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      19
      1174
    9. Meitä ei tule

      Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1144
    10. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1130
    Aihe