Vedätkö rajat jouluusi

Tuli tuossa mieleen....
Miten on. Kehtaatteko vetää rajat joulunviettoonne. Nimittäin jos olette valmistautuneet viettämään joulunne rauhallisesti ja eleettömästi. Kuusihenkinen perhe ilmoittaa että haluaisivat järjestää lapsilleen jotain kivaa ja tulla tuttavalleni aatoksi. Vaikka sanoo että nyt ei oikein sovi kun on vähän muuta ohjelmaa, ei tunnu sopivan. Heillä kuulemma ollut niin raskas syksy niin tulisivat heille että perheen äiti pääsee "helpommalla" ja lapsille joulua.

Miten on? Kehtaisitteko kieltää topakammin tulon vai tyytyisittekö ja alistuisitteko kohtaloon ja ostaisitte ja laittaisitte kuusihenkiselle perheelle joulupöperöt pöytään?

Lieneekö yleisiäkin tällaiset joulu?

61

403

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

No jopas.. mistä perhe tietää, että keltään löytyy sellaisia vierasvaroja.
      Eikö siinä jo hyvä syy, että on varattu tarjottavaa vain omiin tarpeisiin.

• Ei kuulemma ole syy että ei ole varauduttu. Ei heille tarvitse mitään "erityistä" laittaa. Ihan vaan kuusihenkiselle perheelle jouluateria, välipala ja iltapala😄. Sole poikha mittää.

• Anonyymi

On sulla ongelmat.

Sanot vaan jyrkän kiellon tollaselle ehdotukselle. Jokainen kyllä saa ihan ite päättää omista asioistaan. Jos ei kiinnosta ottaa hintaansa kerjäläisiä kestittäviksi, älä ota

Melkoisen törkeä pyyntö, ihmeen kulkevaa, käske painua v*****n.

Jaa mitäkö ite tekisin käskisin painua v*****n.

=DW=

• No ei ihan minun mut lähi...

Ei kyllä kehtaa sanoa että painukaa ' v......n"? ei ihan kuulune tapoihinsa. Ilmeisesti tottunut perhe siihen että voi jyrätä alle vaikka sanotaan että nyt . ei sovi. Olivat kuulleet että aattona tulee yksi yksinäinen jouluaterialle joten siitä idea et hekin tulee. Vaikka edellisenä vuonna jo sanottu että ei aattona vaan esim joulupäivänä. Silloin vetivät herneet nenuun eikä tulleet ollenkaan.

• Siili4 kirjoitti:

No ei ihan minun mut lähi...

Ei kyllä kehtaa sanoa että painukaa ' v......n"? ei ihan kuulune tapoihinsa. Ilmeisesti tottunut perhe siihen että voi jyrätä alle vaikka sanotaan että nyt . ei sovi. Olivat kuulleet että aattona tulee yksi yksinäinen jouluaterialle joten siitä idea et hekin tulee. Vaikka edellisenä vuonna jo sanottu että ei aattona vaan esim joulupäivänä. Silloin vetivät herneet nenuun eikä tulleet ollenkaan.

Ehkä on kyse siitä että ajatellaan vain omaa joulua ja omia tarpeita. Ehdotus vierailusta ei ole se että haluaisivat yhteistä joulunviettoa vaan sanotaan suoraan että itse pääsevät helpommalla sen sijaan että rakentaisivat omia jouluperinteitä oman perheensä kesken. Siis jonkinsortin hyväksikäyttöä.

• Anonyymi

Jaahas, jaahas. Kerrohan, miten tuo käskysi käytännössä toteutetaan.

Jotkut käskevät suksimaan sinne. Millähän keinolla se mahtaa onnistua?

kylmätotuus

• Anonyymi kirjoitti:

Jaahas, jaahas. Kerrohan, miten tuo käskysi käytännössä toteutetaan.

Jotkut käskevät suksimaan sinne. Millähän keinolla se mahtaa onnistua?

kylmätotuus

Täytyy olla modernit välineet ja hyvä luisto :).

• Tytär käy perheineen kylässä vähintään kerran kuussa, kun ovat tulossa ensimmäinen kysymykseni onko vaatimuksia mitä ruokaa haluatte syödä.
      Jouluksi ei tule ketään mut heti joulun jälkeen tulee, taka vuosina kävi kaveri tuttu vieraita tiheään mut ei ennee, vanhuus iskenyt heihinkin, tai menneet maan majoille.

• käyvät tiheämmin ja vierailut on molemmin puolisia? siis kyläillään puolin ja toisin eikä niin että toiselle puolen saa mennä vain kutsuttuna eikä kutsua koskaan kuulu. Ja yleensähän jos vietetään joulua lähimmäisten kesken joulua myös laitetaan yhdessä suunnitellaan mitä halutaan syödä ja kuka laittaa mitäkin. Myös kattaukset ja tiskaukset yhdessä niin että talon emäntä ei näänny taakan alle.

• Siili4 kirjoitti:

käyvät tiheämmin ja vierailut on molemmin puolisia? siis kyläillään puolin ja toisin eikä niin että toiselle puolen saa mennä vain kutsuttuna eikä kutsua koskaan kuulu. Ja yleensähän jos vietetään joulua lähimmäisten kesken joulua myös laitetaan yhdessä suunnitellaan mitä halutaan syödä ja kuka laittaa mitäkin. Myös kattaukset ja tiskaukset yhdessä niin että talon emäntä ei näänny taakan alle.

Oho, alku jäi pois. Siis jos kyseessä omat lapset tai sillain lähitutut tai sukulaiset...

• Anonyymi

En vietä joulua, siinä kulkee raja.

• Anonyymi

Aloitukseen, jos kuusihenkinen perhe on vaikka oman lapsen perhe tai lapsenlapsenperhe niin olisivat he tervetulleita. Heillä on tosiaan voinut olla vaikea syksy. Jouluhan on oikeastaan lasten juhla ja heitä varten.
      Jos paikassa mihin ovat tulossa on liukumäkipaikkoja sekä lunta, niin mikä sen mukavampaa kuin koko perheen voimin lähtä laskemaan mäkeä. Voi tekaista mukaan muutaman voileivän ja kuumaa mehua termariin, ei se tarvi olla sen kummempaa.
      Kotiin tullessa voi keittää vaikka makaroonia ja paistaa makkaraa, tai katsoa mitä ruokapuolta sieltä kaapeista löytynee.
      Mutta viina ja olut olisivat pois siitä joulunvietosta.
      Mistä sen tietää vaikka olisi viimeinen joulu jonka viettäisi yhdessä.

• Mikä sen ihanampaa jos kyseessä olisi tuollainen tapaus ja isovanhempien tilanne eri :). Myös isovanhemmilla tai ylipäätään :kohdeperheellä voi olla ollut vaikea syksy. Ja kysehän oli tässä nyt siitä että nämä isovanhemmat tai mitkä lienee olivat kertoneet että nyt heille ei sovi, tulevat silti ainakin näillä näkymin. Minun mielestäni röyhkeää. Eri asia jos jouluaattoa tehtäisiin yhdessä,

• Anonyymi
        Siili4 kirjoitti:

Mikä sen ihanampaa jos kyseessä olisi tuollainen tapaus ja isovanhempien tilanne eri :). Myös isovanhemmilla tai ylipäätään :kohdeperheellä voi olla ollut vaikea syksy. Ja kysehän oli tässä nyt siitä että nämä isovanhemmat tai mitkä lienee olivat kertoneet että nyt heille ei sovi, tulevat silti ainakin näillä näkymin. Minun mielestäni röyhkeää. Eri asia jos jouluaattoa tehtäisiin yhdessä,

Tuolla ylempänä kirjoitit: "Vaikka edellisenä vuonna jo sanottu että ei aattona vaan esim joulupäivänä. Silloin vetivät herneet nenuun eikä tulleet ollenkaan."
        Eihän nuo nyt niin useasti ole tulossa. Onhan tässä vielä aikaa aattoon, voi keskustella mitä sitä yhdessä laitettaisiin , huomennakin kaupat auki. Ja jos lapsetkin kynnelle kykenee niin hekin voivat auttaa pöydän kattamisessa, tiskaamisessa ym.
        Ottais vaan kohdeperhe vastaan nämä kuusi tänä vuonna edes lasten takia ja menisivät sitten vaikka pääsiäisenä vastavierailulle kutsumatta.

• Anonyymi kirjoitti:

Tuolla ylempänä kirjoitit: "Vaikka edellisenä vuonna jo sanottu että ei aattona vaan esim joulupäivänä. Silloin vetivät herneet nenuun eikä tulleet ollenkaan."
        Eihän nuo nyt niin useasti ole tulossa. Onhan tässä vielä aikaa aattoon, voi keskustella mitä sitä yhdessä laitettaisiin , huomennakin kaupat auki. Ja jos lapsetkin kynnelle kykenee niin hekin voivat auttaa pöydän kattamisessa, tiskaamisessa ym.
        Ottais vaan kohdeperhe vastaan nämä kuusi tänä vuonna edes lasten takia ja menisivät sitten vaikka pääsiäisenä vastavierailulle kutsumatta.

Niin. Jouluhan on kerran vuodessa🤣.
        No miepä kerron totuuden. Kyse on minusta tai meidän huushollista. Olen itse menossa leikkuupöydälle huomenna ja en todellakaan haluaisi ottaa ketään vastaan aattona ja se kyllä pitäisi tulijoidenkin tässä tilanteessa ymmärtää.

• Anonyymi
        Siili4 kirjoitti:

No miepä kerron totuuden. Kyse on minusta tai meidän huushollista. Olen itse menossa leikkuupöydälle huomenna ja en todellakaan haluaisi ottaa ketään vastaan aattona ja se kyllä pitäisi tulijoidenkin tässä tilanteessa ymmärtää.

No voi Siiliseni, jos olet sen totuuden kertonut myös heille jotka ovat tulossa, niin tottakait ymmärrän tilanteen ettei silloin todellakaan jaksa isoa porukkaa seuraavana päivänä.

• Anonyymi
        Siili4 kirjoitti:

Laitoit sitte "kaverin puolesta kyselen" 🤣.
        Tuohan on selkeä juttu..oli sitte vaikka pienikin operaatio. Tsemppiä!

• Anonyymi kirjoitti:

No voi Siiliseni, jos olet sen totuuden kertonut myös heille jotka ovat tulossa, niin tottakait ymmärrän tilanteen ettei silloin todellakaan jaksa isoa porukkaa seuraavana päivänä.

Kyllä olen kertonut mutta kuulosti et omat tarpeensa menivät edelle. Sanoin sitten että en voi kieltää kerron vain miltä minusta tuntuu ja nakitin vetovastuun miehelle😁.

• Anonyymi kirjoitti:

Laitoit sitte "kaverin puolesta kyselen" 🤣.
        Tuohan on selkeä juttu..oli sitte vaikka pienikin operaatio. Tsemppiä!

Kiitos❤.

• Anonyymi
        Siili4 kirjoitti:

Onnea matkaan!

kylmätotuus

• Anonyymi kirjoitti:

Onnea matkaan!

kylmätotuus

Kiitos paljon.

• Anonyymi
        Siili4 kirjoitti:

Tuollaisessa tilanteessa laittaisin ehdottomasti oveni kiinni, olisin sitten kotona tai en.

• Anonyymi

Kaikkein ärsyttävintä kun tutut jotka eivät muuten juurikaan käy niin aina tunkevat itsensä porukalla kylään jouluna kun itse haluaisi olla rauhassa .

• Anonyymi

Minulle ei onneksi edes jouluna tunge ketään kylään, ihan ittekseni saan viettää niinkuin parhaakseni näen.

• Kyllä. Tai heille ei koksaan kutsuta vastavierailulle.

• Anonyymi kirjoitti:

Minulle ei onneksi edes jouluna tunge ketään kylään, ihan ittekseni saan viettää niinkuin parhaakseni näen.

Vieraat ovat tervetulleita silloin kun tilanne on sopiva.

• Anonyymi

Totta kai kehtaan ja mielestäni kyse ei edes ole kehtaamisesta vain kertomisesta, mikä on oma kanta asiaan tai miten ollaan joulu suunniteltu.

Meillä on ollut tapana viettää yksi joulun pyhistä appiukon ja anopin kanssa meillä. Appi kuoli kesällä ja ilkeää ja huonokäytöksistä anoppia en kutsu meillle tänä jouluna. Kerroin tämän myös aikuisille lapsilleni ja he ymmärsivät tilanteen oikein hyvin. Anoppi kun osaa pilata joulun tai minkä tahansa vierailupäivän ilkeällä kommentoinnilla jne. Joten kiitos ei.

Jokainen toki taplaa tyylillään ja jos ei osaa sanoa ei, niin sitten kärsii siitä nahoissaan. Ei -sanankin voi sanoa nätisti ja ystävällisesti.

• Kyllä. Ei saa olla liian kiltti. Jos kohteliaasti kertoo että nyt ei sovi niin kyllä normi-ihminen ymmärtää. Ja vaikka ei ymmärtäisikään jokaisella pitää olla kanttia katkaista hyväksikäytön meininki.,

• Kun minun lapseni olivat pieniä aattoilta ja joulupäiväkin vietettiin kotona oman perheen kesken ja vasta Tapanina lähdettiin vierailukierrokselle mummoloihin. ja sitten kun omat vanhemmat alkoivat olla iäkkäitä, laitettiin heillä yhteistä joulua. Lämpimät muistot niistä.

• Anonyymi

Joillakin ihmisillä ihmetyyli, pyydetään käymään ja kun käy niin valitellaan takanapäin.

• No eikös sellaiseen paikkaan ole sitten jatkossa vierailut vierailtu.

• Anonyymi

Emme ole olleet kotona yhtään joulua yli 20:een vuoteen. Emme myöskään kyläilleet.
      Viettopaikat ovat olleet toisen sorttisia.
      Nyt on ilmennyt ensimmäisen kerran rajoja. Menemme pyhiksi läheisen kylpylän täysihoitoon ja vaimo ilkesi ehdottaa, että ryyppäisin siellä vähemmän kuin juhannuksena!

• Pojot vaimolle😁.

• Anonyymi

Minä lähtisin hotelliin ja ilmoittaisin, että emme ole kotona.
      Selvästi.

• Voipi olla että minäkään en ole aattona kotona.

• Anonyymi

Helppo juttu. Ostaa vaan yhen ylimääräisen kinkun, muutaman torttutaikinan. Täytekakun ja pullaa kai jokainen osaa tehdä.
      Pottukattila hellalle ja virta päälle. Siinä voi tuhrata kastiketta ja muuta tarjottavaa.
      Riisipuuro on kans helppo ruoka ja rusinasoppaa osaa jokainen tehdä.
      Muksuille pulkkamäki ja rata, missä voi isäpapan ajopeliä kiihdytellä.
      Hyvin menee useampikin päivä. Eihän nämä ole kun järjestelykysymyksiä.
      K kotton.

• Niinhän sitä yhtäkkiä asioita tarkemmin tietämättä voisi luulla😁. Nyt tässä tilanteessa tänä jouluna ei vaan käy. Piste.

• Anonyymi

Joulu kuuseen.

• Anonyymi

Miten joku edes kehtaa pyytää itsensä kylään passattavaksi. Mikä hlvt nykytyyppejä vaivaa ja riivaa. Käsityskyky ainakin uupuu täydellisesti.

• Niin.....
        Ehkä sellainen oman edun tai hyödyn tavoittelu on lisääntynyt. Ja joillain se että ei osata asettua toisen asemaan. Vastavuoroisuuden ajatus on unohtunut.

• Anonyymi
        Siili4 kirjoitti:

Niin.....
        Ehkä sellainen oman edun tai hyödyn tavoittelu on lisääntynyt. Ja joillain se että ei osata asettua toisen asemaan. Vastavuoroisuuden ajatus on unohtunut.

Noin juuri. Mutta jos on läheinen, omainen, sukulainen ... hmmm ... oikeastaan kuka vain, niiin voisihan avata keskustelun aiheesta. Pienellä kysymyksellä esim.

• Anonyymi kirjoitti:

Noin juuri. Mutta jos on läheinen, omainen, sukulainen ... hmmm ... oikeastaan kuka vain, niiin voisihan avata keskustelun aiheesta. Pienellä kysymyksellä esim.

Sepä juuri. On puhuttu. Ei ole vaihtoehto. Toisaalta joillain on sellainen puhumattomuuden kulttuuri.
        Tai pidetään kiinni omasta näkemyksestä yrittämättäkään ymmärtää toisen näkemystä.

• Anonyymi

Asia on hankala. Jos syynä on se, että tullaan passattavaksi, on myös hyväksyttävä vastaus, että ei nyt sovi. Jos sovitaan, että mitä jouluruokia tuovat ja mitä talossa on, ja yhdessä hoidetaan kotityöt, asia on eri.

• Anonyymi

Mutta omien lasten kanssa on vaikeampaa. Ihana nähdä toki. tulevat kumminkin vanhaan kotiinsa. Mutta muuttuvat lapsiksi jälleen.

• Anonyymi

Lapsenmielinen saa kernaasti olla muulloinkin kuin jouluna. Mutta aikuisen velvollisuuksista lipeämistä se ei tarkoita.

• Anonyymi

Kuusen alla leikit pienten pellavapäiden
      Nyt on Maijat, Heikit lahjansa avanneet
      Vaan on perheen pää, isä mietteissään
      Mitä pohtii, puntaroi, tienneekö tuota itsekään

Takin päälleen laittaa, "Kauaa viivy en"
      Tuisku ei matkaa haittaa, perille saapuen
      On hiljaista pihassa, ei näy jälkiä lumessa
      Lahjan laskee, asettaa keskelle lumista verantaa

Vaan yksinään jää lahja kuistille seisomaan
      Ei aukene ulko-ovi sovintoa solmimaan
      Ja mielipaha karvas jää rintaa kalvamaan
      Sen ken ois voinut tietää, että jälleen
      Viettää saa

juhlaa katkeraa

• Anonyymi

Miten se ovi voisi aueta, jos lahjan tuoja ei koputa ja ilmoita paikalla olostaan, panee vain lahjan "kuistille seisomaan". Hlvt että elämä on vaikea laji.

• Kiva tuo tonttulakki nikin vieressä.

• UUSI

Jos oikein ymmärsin, niin kysymys olisi vain jouluaatosta, ei enää joulupäivästä, koska ei aamiaista tilattu.
      Paljon puhuttu tuosta lapsiperheköyhyydestä.
      Voisin minä yhden päivän syöttää kuusihenkistä perhettä, kun noin rehellisesti kertovat, että siksi "että perheen äiti pääsee "helpommalla" ja lapsille joulua".
      En pitäisi sitä mitenkään "alistumisena", vaan puhtaana haluna auttaa uupunutta monilapsisen perheen äitiä.
      Mitään gourmettiruokia minulla ei tosin olisi tarjota, vaan ihan vain näitä mitä itsekin syön, mutta keittäisin perunoita isommalla kattilalla.
      Ei minulle joulu enää niin tärkeä päivä ole, etten voisi sen uhrata köyhälle perheelle, kun sittenhän taas pääsisi viettämään niitä rauhallisia ja eleettömiä päiviä.

Silloin, kun lapset olivat vielä pieniä, niin silloin ehdottomasti en halunnut ketään meidän pikku perheeseen kuulumatonta kotiini jouluaattona. Silti se ei aina onnistunut.

• UUSI

Uhraisit mieluummin itsesi ei niin köyhän perheen vuoksi.

• UUSI
        Siili4 kirjoitti:

Uhraisit mieluummin itsesi ei niin köyhän perheen vuoksi.

No en minä sentään mikään Jeesus, että itseni uhraisin.
        Mutta yksi päivä elämästäni, vain yksi päivä ..., jos tosiaan on niin, että perheen äiti ei ole jaksanut eikä ole joutanut mitään jouluista laittaa lapsilleen.

• UUSI
        Tellukka kirjoitti:

No en minä sentään mikään Jeesus, että itseni uhraisin.
        Mutta yksi päivä elämästäni, vain yksi päivä ..., jos tosiaan on niin, että perheen äiti ei ole jaksanut eikä ole joutanut mitään jouluista laittaa lapsilleen.

Perheen äiti ei halua viettää ylipäätään koko joulua. Kuitenkin menee aina valmiille lastensa ja miehensä kanssa. Kun me asuimme ok-talossa olivat jokanikinen joulu meillä. Eivät tykkää esim. Jouluruoista. Ja jos minä itse sairastan myös jouluaaton en todellakaan ota vieraita passattavaksi ja jos sen heille kerron niin aika röyhkeää on tupata kylään vängällä.

• Anonyymi
        UUSI
        Siili4 kirjoitti:

Perheen äiti ei halua viettää ylipäätään koko joulua. Kuitenkin menee aina valmiille lastensa ja miehensä kanssa. Kun me asuimme ok-talossa olivat jokanikinen joulu meillä. Eivät tykkää esim. Jouluruoista. Ja jos minä itse sairastan myös jouluaaton en todellakaan ota vieraita passattavaksi ja jos sen heille kerron niin aika röyhkeää on tupata kylään vängällä.

Minkälainen tumpelo hänen miehensä on?
        Eikö hänen äitinsä ole opettanut hänelle keittiöhommia, että vaimo ja neljän lapsen äiti pääsisi helpommalla.

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Minkälainen tumpelo hänen miehensä on?
        Eikö hänen äitinsä ole opettanut hänelle keittiöhommia, että vaimo ja neljän lapsen äiti pääsisi helpommalla.

Aikamoinen Justtina :). Siis ei ihan tavallinen tyyppi. Ja saanen sanoa, miehnsä Vihtori joka kyllä hoitaa lapset jotta rouvan ei tarvitse rasittua.

• UUSI

Joulun muistot tulee mieleen varhais lapsuuteen joulun sanoma on sama, tunne nyt on joulu, joulu oman perheen muodossa sen rakentamisessa, nyt tässä hetkessä on ohittamatonta näin se vaan on.

• UUSI

Kun on pieniä lapsia juuri oman perheen perinteet joulun vietosta luodaan kotona. Tai sovitusti vanhempien tai isovanhempien luona yhdessä.

Joulurauhaa!

• Anonyymi
        UUSI
        Siili4 kirjoitti:

Kun on pieniä lapsia juuri oman perheen perinteet joulun vietosta luodaan kotona. Tai sovitusti vanhempien tai isovanhempien luona yhdessä.

Joulurauhaa!

Onko nämä vieraasi sukulsisia?

Itse en avaisi ovea.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Itse en avaisi ovea.

Ovi on avaamista varten.

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Itse en avaisi ovea.

Mutkan kautta kyllä.

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ovi on avaamista varten.

No niinpä. Kolkuttavalle avataan :).

• Anonyymi
      UUSI

En vietä joulua, siinä kulkee raja!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      45
      11042
    2. Minä häviän tämän taistelun

Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      82
      7479
    3. Jos jokin ihme

Tapahtuisi huomenna niin mikä se olisi sinun elämässäsi?
      Ikävä
      75
      5459
    4. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      44
      5434
    5. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      76
      4738
    6. Sydän karrella

Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      33
      4143
    7. Miksi halusit

Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      47
      2978
    8. Onko yhtään ikävä

Vai pitäisikö sinut unohtaa
      Ikävä
      36
      2915
    9. Sinällään hauska miten jostakin

jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      41
      2425
    10. Mikä tarkoitus tällä kaikella

On ollut? Osaatko vastata tähän?
      Ikävä
      40
      2420
    Aihe