Onko olemassa joku laskukaava, minkä mukaan määritellään sopivan tehoinen moottori veneeseen? Omavalmiste puuveneen koko tulee olemaan, pituus 6m ja leveys 2m. Pohja on perästään tasainen ja kantavaksi ajateltu. Keulaan tulee kansi ja hytti, mutta muuten tuulilasivene pressukatolla. En ole laskenut, että mikä tulisi olemaan paino, mutta tavallinen limilauta rakenne.
Perämoottorin valinta veneeseen
10
352
Vastaukset
- Anonyymi
Koneen teho riippuu ihan miten haluat veneen toimivan,haluatko liukuvan nopean veneen vai enempi puoliliukuvan mukavan meniän. Itse laittaisin n 20-40 hv koneen suht isolla perävälityksellä,kestää kuormaa ja enempi vääntöä,joku 2-2.5 välitys ja iso halkaisia potkuriin ja suht pieni nousu,silloin saat puoliliukuvan veneen hyvän kuorman keston ja hyvän taloudellisuuden.Voihan veneesi kestää isommankin koneen mut ota huomioon pa talous ja esim 50-60 hv Yamaha Merguryn välitys on 1.85 ja kierroksia joutuu käyttään reilusti.
- Anonyymi
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Laitan nuo tiedot itselleni muistiin kun tulee moottorin hankinta ajankohtaisemmaksi. Puoliliukuva ja puolinopea vene olisi ihan hyvä, kun kiire ei ole edes vesillä.
Kysynkin vielä, että mistä tiedän tuon perävälityksen, jos käytettyä moottoria olen ostamassa. Entä mikä on normaali potkurin halkaisija ja mistä alkaen se on iso? Entä onko sähkötrimmi tarpeellinen sitten kun halutaan nopea ja liukuva vene?
- Anonyymi
Kaikista perämoottoreista löytyy tekniset tiedot ja siellä mainittu myös välitys suhde esim 1.85 tai 2.08 tai jokin muu. Yleensä välitys suhde pyörii 2 paikkeilla. Suzuki 40 ja 50 muistaakseni 2.27. Potkurit yleensä 10-11.5 halkaisia ja sopiva nousu etitään kokeilemalla ja liikkeissä vähän jo tietoa kun veneen paino pohjan muoto ja kone teho tiedossa. On olemassa useita potkuri myyjiä esim usa parts venepotkuri.com ym ja niistä löytyy jo vähän erilaisikin malleja työ ym potkureita. Sähkö trimmi erittäin hyvä sekä ajossa ja rantautuessa. Suosittelisin laittaan veneesesi kunnon pallelistat jotka pitää veden rungon alla ja trimmilevyt perään ja koneeksi esim 40 yamaha Suzuki ja potkuriksi joku 12" halkaisia* 10-12"Nousua.
- Anonyymi
Kiitos taas, paljon hyvää tietoa! Tärkeintä on, että ei tule ostettua sokkona käytettyä moottoria yksityiseltä, joka on vaan sinne päin! Pallelistat ja trimmilevyt on suunnitelmissa veneeseen sitten asentaa, kun työ sinne asti etenee. Veneen kaaripiirustukset tein aikanaan ammattikoulussa kolmisenkymmentä vuotta sitten, ja nyt sen tekemistä olen aloittanut. Työ on hidasta ja kesäaikana pääsee jatkumaan.
- Anonyymi
Tuollaisia teho/potkuri laskimia on useita. Esimerkiksi ao.
http://www.chelseacoachworks.com/boats/pages/prop_calcs/spreadsheets/prop_calcs_plus_2.pdf
google haku propeller calculator excel - Anonyymi
Tuo vene ei tule koskaan valmistumaan. Ei edes aloiteta rakentamaan.
- Anonyymi
Kyllä sun kannattaa kysyä tuota oikein ammattilaiselta ja riippuu tässä nyt aika paljon sun rahapussista! Jos sulla on muuten pätäkkää mitä tässä käyttää, niin kysy oikein kaupasta tai osta koko vene kaupasta
- Anonyymi
Minä en neuvoisi perämoottorin koko asiassa kun en ole nähnyt venettä.
- Anonyymi
Se onkin varmasti hyvä, että jätät neuvomisen neuvokkaille ihmisille.
- Anonyymi
Souda niin et näytä kuivan kesän oravalta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?133768Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja283078Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2782891Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin71961- 2321600
Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk61360- 751281
Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...2021235Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_41071Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi321055