Saisiko neuvoa kokeneilta?

Anonyymi-ap

Hei
Minulla on ollut varpaissa puutumista jo vuosia.
Noin vuositten tuli viiltävää kipua toisen lonkan koukistaja kohdalle ja samoihin aikoihin vatsan toiminta alkoi hidastua.
Keväällä iski jalkateräkipu, joka pahenee päivän mittaan. Se ei tunnu kun liikkuu mutta levossa vihloo ja liikkeellelähtö on kankeaa.
Kesällä näkökenttään tuli semmoinen "valopallo" joks ei varsinaisesti haittaa näköä mutta tuikkii ärsyttävästi varsinkin jos valaistus on kirkas tai teen jotain tarkkaa missä silmät ei paljoa liiku.. Ei ole migreeniä, se on nyt vastaavasti pysynyt poissa.
Toidta kuukautta sitten tyhjästä ilmestyi tennis+golfkyynärpää johon sain Noritreniä - ei mitään vaikutusta muuta kuin hikoilu.
Lääkäri passitti salille vaikka sanoin että rasitus pahentaa kipuja. Nauroi mulle että. Kivut lähtee lihaskunnnon paranemisen myötä. Olen liikunnallinen ja tykkään liikkua. Tää tilanne syö hermoja!
Ja lisää: minulla on välillä sanat hukassa, samoin keskittyminen - ihan outoja oikeita minulle. Olen ajatellut että oln vaan väsynyt.
Nyt kuitenkin mietin, pitäisikö mun asiakkaana ehdottaa lääkärille että pitäisikö tutkia ms?

2

691

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Oireesi ei kuulosta mslle vaan muille vaivoille, ikäviä varmana ovat. Puutuminen liitetää ms, mutta se on niin yleistä ja sen voi aiheuttaa niin moni muukin syy ettei sen perusteella ms lähetä tutkiin. Kuvailemasi kivut ja vihlomiset ei myöskään kuulu ms oireisiin. Ms vihlomiset on ihon tuntohäiriöitä, eli pinnallista ei ”syvällistä” kuten lonkassa sitä kuvailet. Ms liittyvä näköhäiriö on näköhermotulehdus. Siihen ei kuulu valoilmiöt tai tuikkimiset. Sen oireena on näön sumentuminen, näet kaiken sumun/usvan läpi, kuin silmän edessä olisi vaalea harso. Silmän liikuttelu saattaa aristaa. Värit näkyy kirkkaampina/ei normaalina, erityisesti punainen. Tämä yleensä vain toisessa silmässä ja sen kyllä huomaa jos nht iskee.
      Ainoastaan kognitiiviset oireesi voisi liittyä, mutta nekin tulee yleensä vasta pitempään sairastaneena tai erittäin rajun alkuoireiden jälkeen. Ms oireet ovat outoja, ne kyllä tunnistaa. Sinun vaivasi kuulostavat melko ”normaaleille”, yhtään niitä väheksymättä. Mutta ms ei ole niiden aiheuttaja. Tsemppiä!

• Anonyymi00003

Tää nyt tulee aloittajalle jälkijunassa, ja toivottavasti hän on saanut apua ja ajoissa. Muuten aika pitkälti samaa mieltä mutta "tuikkiva valopallo" viittaisi silmän lasiaisen irtautumiseen ja se vaatii pikaista hoitoa! Ei siinä just siitä paikasta tarvi lähtee mutta lähitunteina mieluusti. Aloittajalla se lienee irti vain vähän tai sitten syy on joku muu. Noi muut mitä hän kuvaa, voi esiintyä ko. tulehduksessa kuin myös hiekkasilmä ja sekin että kauas näkee jotenkin mutta lukeminen ei onnistu. Ollu itelläkin toiessa silmässä 2x n. 3 kk, syystä ei varmuutta.

Totta ettei yleensä vähäisiä jalkojen pistelyjä, tuntopuutoksia, heikkouksia juuri lääkärit noteeraa ainakaan tosissaan, vaan on luulotautia tai lihasten liian vähäistä käyttöä. Syitähän on vaikka mitä helposti korjattavista vitamiinipuutoksista alkaen.
        Toisillapa sitten tutkitaan paremmin... esim. toimittaja Eva Kela sai MS diagnoosin joskos 15 v. sitten aika pienillä oireilla jaloissa. Mä luin hiljattain (tuli mieleen kun piiiitkästä aikaa katsoi Efternioo) niin ei hänelle ole tullut juuri mitään uutta. Unta tarvii enemmän ja päikkärit. Se on ihan tuuripeliä tämä MS, mutta toisaalta mistä tietää miten iso merkitys on lääkityksellä...? Ei paranna mutta sehän on melkein ihan sama jos terveys noin hyvänä pysyy! Tollahan on valtava inhimillinen ja rahallinen merkitys yksilölle ja jossain määrin yhteiskunnallekin.

Monisairas

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Päivän Riikka: polttoöljyn hinta räjähti

Näyttää tuo putinismi ilmenevän persuissa myös Suomen yrittäjien kampittamisena. Polttoöljy on se katalyytti, joka pitää
      Maailman menoa
      44
      2239
    2. Mökkejä ostellaan nyt ihan hulluna!

Tyypilliset lainamäärät on yli 500 000€ mökkejä ostellessa eli erityisesti tuollaiset miljoonamökit on nyt suomalaisten
      Maailman menoa
      67
      2121
    3. Helsingin yllä valopalloja

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1508be00-28c9-4156-83dc-0be5e7aa3066 "Helsingin taivaalla lensi lauantaina puolen yön
      Sinkut
      121
      1960
    4. HÄLYYTYS!!

Ukraina se hyökkää jo Suomen maaperälle. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/645b83ce-e074-4f00-8b99-245d01b38a36
      NATO
      394
      1714
    5. Kovasti on hävittäjiä ilmassa. Nytkö se alkoi?

Onko nyt sota ?? `Vai harjoituksiako vain? Hävittäjät pörrää kovasti.
      Kouvola
      104
      1665
    6. Helsingin yllä lensi yöllä jotain outoa puolen yön aikaan valopalloja

Poliisi on saanut tapauksesta yhden havaintoilmoituksen. Valopalloja oli noin parikymmentä ILtalehdessä on video tapah
      Maailman menoa
      124
      1494
    7. Riikka runnoo: polttoöljyn hinta nousi maaliskuussa 40 prosenttia

Onko irvistelijällä sakset hävinneet, vai miksei osaa leikata polttoaineiden hintaa kansalaisten kukkarolle sopivalle ta
      Maailman menoa
      0
      1390
    8. Millainen on naisellinen nainen

Nyt kun taas mennään keikkuen kesään, niin millainen nainen on naisellinen? Pukeutuminen, olemus, puhetapa, jne. Vilma n
      Sinkut
      182
      1112
    9. Raamatullinen kaste

Seurakunnassamme kastettiin mm eräs muslimi, joka oli tullut uskoon. Hän oli ollut Suomessa viitisen vuotta. Hän oli lu
      Kaste
      53
      977
    10. Mitkä asiat kaivatun ajattelussa

Ihmetyttävät? Mikä on tullut yllätyksenä?
      Ikävä
      75
      945
    Aihe