Tahtoisin kysyä hieman siitä, kuinka karma tasoittuu, tämä ei ole vielä minulle oikein valjennut :)
Ajatellaan, että jos olen varastanut ystävältäni jonkun hänelle tärkeän esineen ja ollut siis paha, tavoitellut omaa etua toisen kustannuksella. Voinko hyvittää tämän teon olemalla hyvä, jollain toisella tavalla?
Vai tasoittuuko se karma automaattisesti sillä tavalla, että vaikkapa seuraavassa elämässä jotain vastaavaa tulee sattumaan minulle? Että sen aikainen ystäväni tulee viemään minulta tärkeän esineen.
Ja yhtälailla, jos olen tehnyt hyviä tekoja, ne palautuisivat seuraavissa elämissä kutakuinkin samanlaisina.
Vai toimiiko karman laki enemmänkin niin, että pahojen tekojen ei tarvitse tulla takaisin seuraavissa elämissä jos hyviä tekoja on tehnyt tarpeeksi?
Tahtoisin vielä kysyä lisäksi semmoista asiaa, että, kuinka olla hyvä? Kuinka itse olet hyvä?
Kiitän jos joku antaa hieman aikaa ja vastaa, tämä
karman asia minua mietityttää. Esimerkiksi sinä madhava, joka olet viisas mies.
Hyvyydestä.
1
268
Vastaukset
- Vaisnava
Tiedän vain yhden keinon kiertää paha karma. Krishna kertoo sen Bhagavad Gitassa. Hän sanoo:
"Hylkää kaikki dharma ja etsi turvaa vain Minusta! Minä vapautan sinut kaikista synneistä. Ãlä ole huolissasi!"
Dharma on oikeudenmukaisuutta. Voit toimia omaksi hyväksesi tai sitten kaikkien hyväksi, eli dharmaa seuraten. Dharminen ihminen hallitsee halujaan sen sijaan että ne hallitsisivat häntä. Hän pyrkii välttämään kaikessa väkivaltaa ja toisten loukkaamista ja vahingoittaa muita vain jos sillä estetään suurempi kärsimys.
Synti on dharman vastainen teko, josta seuraa epämiellyttävä karminen vastareaktio. Kun teet synnin, vedät puoleesi samanlaista, eli jos joku on varastaakseen jotakin, sinä, joka olet mainitsemassasi esimerkissä varastanut, vedät häntä puoleesi.
Itse asiassa sama pätee mihin tahansa, mitä teet. Eli jos teet hyviä tekoja, vedät puoleesi samanlaista, siis hyvyyttä. Dharman seuraaminen johtaa dharmisiin olosuhteisiin seuraavassa elämässä. Jos olet varastanut, sinulta varastetaan, mutta jos olet yleisesti elänyt dharman mukaan, elät olosuhteissa, joissa kestät saamasi iskun.
Sitten on Herran armo. Jos Jumala antaa sinulle syntisi anteeksi, paha karmasi ei enää koske sinua. Se on pois pyyhitty! :-) Ota Krishna tärkeimmäksesi elämässä, niin olet turvassa. Minulla on sellainen omakohtainen kutina, että vähäinenkin Krishnan palvonta pelastaa paljolta, edessä olevat kärsimykset voivat lievittyä ja toisaalta Krishna opettaa suhtautumaan niihin opettajina, dharman suuntaan työntävinä pikku neuloina.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3076992Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill652089- 1751807
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151307- 1121257
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691190Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71176RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541086Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411041Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288992