Säteilylämmitin ja akkulaturi

Anonyymi-ap

Autossani on säteilylämmitin mutta se on isomoottorisessa autossa tehoton.
Autoon voisi asentaa saman liitännän haaraan kiinteän akkulaturin.
Hankaluus on kuitenkin että akku on takakontissa ja liitäntä lämmittimelle tietenkin puskurissa.
Miten johdotetaan akkulaturi niin ettei johtoja tarvitse vedellä pitkin autoa edestä taakse?

Autossa on myös polttoainelämmitin, mukava kyllä, mutta sehän kuluttaa akkua.

9

422

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei nyt ihan avautunut miten tuo säteilylämmitin liittyy akkulaturiin, ilmeisesti että siksi pitäisi polttoainelämmitintä käyttää mutta pelätään että se kuluttaa liikaa akkua?

      Mutta kyllähän autoissa missä akku takakontissa, on yleensä moottoritilassakin liittimet mihin tulee akusta jännite. Ainakin Volvo V70ssa oli.

      • Anonyymi

        Muistaakseni Volvossa oli moottoritilan sulakerasian vieressä sellainen pieni kansi jonka alla oli "akun napa", siis meni suoraan akun plussalle takakonttiin. Sai esim apukäynnistettya siitä ilman etta akkua tarvi kaivaa esiin takakontin pohjasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistaakseni Volvossa oli moottoritilan sulakerasian vieressä sellainen pieni kansi jonka alla oli "akun napa", siis meni suoraan akun plussalle takakonttiin. Sai esim apukäynnistettya siitä ilman etta akkua tarvi kaivaa esiin takakontin pohjasta.

        Apukäynnistykseen tarkoitettu liitin ei välttämättä kelpaa!

        Ja yhdelle ajatusten mätäojalle.... moottorinlämmitin liittyy asiaan sillä tavalla, että akkulaturi liitetään moottorinlämmittimen johtosarjaan -> lataus päällä aina silloin, kun lämmityskin.

        Em. syystä akkulaturi on pakko asentaa moottoritilaan. Mutta laturilta pitää tod. näk. viedä kaapeli akulle asti. Ainakin olettaen, että puhutaan valkokilpisestä autosta (ei museorekisterissä), jolloin akun yhteydessä on virrankulutusta mittaavaa elektroniikkaa. Lataus pitää tuoda oikeaan liittimeen, jotta auton kirjanpito akkuun ladatusta ja akusta puretusta energiasta pysyy ajantasalla.

        Joissain latureissa on jopa akun lämpötilaa haisteleva anturi tässä latausjohdossa... akkuahan kuuluu pakkasella ladata korkeammalla jännitteellä. Jos pelkkää vakiojännitettä pukataan, akku jää latautumatta pakkasella.

        Sittenpä siis haasteena, löytyykö laturia tarpeeksi pitkillä / jatkettavissa olevilla piuhoilla (huom ne mahd.anturit siinä johdossa). Voisi olla autosähkökorjaamon paikka ihan oikeasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Apukäynnistykseen tarkoitettu liitin ei välttämättä kelpaa!

        Ja yhdelle ajatusten mätäojalle.... moottorinlämmitin liittyy asiaan sillä tavalla, että akkulaturi liitetään moottorinlämmittimen johtosarjaan -> lataus päällä aina silloin, kun lämmityskin.

        Em. syystä akkulaturi on pakko asentaa moottoritilaan. Mutta laturilta pitää tod. näk. viedä kaapeli akulle asti. Ainakin olettaen, että puhutaan valkokilpisestä autosta (ei museorekisterissä), jolloin akun yhteydessä on virrankulutusta mittaavaa elektroniikkaa. Lataus pitää tuoda oikeaan liittimeen, jotta auton kirjanpito akkuun ladatusta ja akusta puretusta energiasta pysyy ajantasalla.

        Joissain latureissa on jopa akun lämpötilaa haisteleva anturi tässä latausjohdossa... akkuahan kuuluu pakkasella ladata korkeammalla jännitteellä. Jos pelkkää vakiojännitettä pukataan, akku jää latautumatta pakkasella.

        Sittenpä siis haasteena, löytyykö laturia tarpeeksi pitkillä / jatkettavissa olevilla piuhoilla (huom ne mahd.anturit siinä johdossa). Voisi olla autosähkökorjaamon paikka ihan oikeasti.

        "moottorinlämmitin liittyy asiaan sillä tavalla, että akkulaturi liitetään moottorinlämmittimen johtosarjaan"

        Sehän nyt on selvää mutta aloituksessa kuvailtiin että nimenomaan tehoton säteilylämmitin, kuin liittyisi asiaan jotenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Apukäynnistykseen tarkoitettu liitin ei välttämättä kelpaa!

        Ja yhdelle ajatusten mätäojalle.... moottorinlämmitin liittyy asiaan sillä tavalla, että akkulaturi liitetään moottorinlämmittimen johtosarjaan -> lataus päällä aina silloin, kun lämmityskin.

        Em. syystä akkulaturi on pakko asentaa moottoritilaan. Mutta laturilta pitää tod. näk. viedä kaapeli akulle asti. Ainakin olettaen, että puhutaan valkokilpisestä autosta (ei museorekisterissä), jolloin akun yhteydessä on virrankulutusta mittaavaa elektroniikkaa. Lataus pitää tuoda oikeaan liittimeen, jotta auton kirjanpito akkuun ladatusta ja akusta puretusta energiasta pysyy ajantasalla.

        Joissain latureissa on jopa akun lämpötilaa haisteleva anturi tässä latausjohdossa... akkuahan kuuluu pakkasella ladata korkeammalla jännitteellä. Jos pelkkää vakiojännitettä pukataan, akku jää latautumatta pakkasella.

        Sittenpä siis haasteena, löytyykö laturia tarpeeksi pitkillä / jatkettavissa olevilla piuhoilla (huom ne mahd.anturit siinä johdossa). Voisi olla autosähkökorjaamon paikka ihan oikeasti.

        Volvossa tuo kyseinen +napa on tarkoitettu joko akunlataukseen tai apuvirralla käynnistykseen. Vieressä löytyy -piste.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Apukäynnistykseen tarkoitettu liitin ei välttämättä kelpaa!

        Ja yhdelle ajatusten mätäojalle.... moottorinlämmitin liittyy asiaan sillä tavalla, että akkulaturi liitetään moottorinlämmittimen johtosarjaan -> lataus päällä aina silloin, kun lämmityskin.

        Em. syystä akkulaturi on pakko asentaa moottoritilaan. Mutta laturilta pitää tod. näk. viedä kaapeli akulle asti. Ainakin olettaen, että puhutaan valkokilpisestä autosta (ei museorekisterissä), jolloin akun yhteydessä on virrankulutusta mittaavaa elektroniikkaa. Lataus pitää tuoda oikeaan liittimeen, jotta auton kirjanpito akkuun ladatusta ja akusta puretusta energiasta pysyy ajantasalla.

        Joissain latureissa on jopa akun lämpötilaa haisteleva anturi tässä latausjohdossa... akkuahan kuuluu pakkasella ladata korkeammalla jännitteellä. Jos pelkkää vakiojännitettä pukataan, akku jää latautumatta pakkasella.

        Sittenpä siis haasteena, löytyykö laturia tarpeeksi pitkillä / jatkettavissa olevilla piuhoilla (huom ne mahd.anturit siinä johdossa). Voisi olla autosähkökorjaamon paikka ihan oikeasti.

        Voisiko se mittaus toimia niin että joskus kun tietokone ilmoittaa "economy mode" niin silloin ei saa laturia liittää akkuun?


    • Anonyymi

      Jos et osaa, niin vie autosi vaikka autosähkö korjaamolle tai muualle, siellä asentajat laittavat sinulle kiinteän laturin autoosi joka toimii sen lämmittimen kanssa samasta pistokkeesta tai voit pyytää jotain muuta tapaa.

      • Anonyymi

        laita autoosi vielä majavan karkoitin sitten sulla pelit ja vehkeet


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        laita autoosi vielä majavan karkoitin sitten sulla pelit ja vehkeet

        No johan nyt majavan karkoitin!

        Minä olen metsästäjä ja metsästän majavia.
        Jos en saa majavaa sitten punahuulisorsia tai silkkipöksyuikkuja.
        Niitä kaikkia metsästetään ympäri vuoden joten auton on oltava aina lämmin ja lähtövalmis.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tiedätkö mihin

      Ominaisuuksiin rakastuin sinussa?
      Ikävä
      74
      4197
    2. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

      Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      82
      3898
    3. Surullista

      Että menetit sen naisen , tosi surullista ja vielä oman tyhmyyden takia ,ymmärrän että se on masentavaa
      Ikävä
      57
      2448
    4. Muuttunut käytös

      Onko kaivattusi käytös muuttunut? Tiedätkö mistä se johtuu? Haluatko kertoa, mitä tapahtui?
      Ikävä
      64
      2286
    5. Väkeä oli liikkeellä

      Nyt leijutaan pilvissä. Kun eläinpuistossa oli porukkaa 😆😆 Olihan siellä kun ilmaiseksi pääsivät. Eiköhän se juuri sik
      Ähtäri
      37
      1978
    6. Oliko kiihkeä

      ensimmäinen yö?
      Ikävä
      49
      1879
    7. 105
      1755
    8. Kummallista

      Oletteko koskaan ihastuneet ihmiseen, joka ei ulkonäöltään vastaa ollenkaan ihannettanne?
      Sinkut
      55
      1653
    9. Miltä meidän

      Riidat näyttäisi ja mistä niitä voisi tulla?
      Ikävä
      56
      1652
    10. Ikävä Jii.

      Toivotko vielä näkemistä?
      Ikävä
      61
      1521
    Aihe