Autossani on säteilylämmitin mutta se on isomoottorisessa autossa tehoton.
Autoon voisi asentaa saman liitännän haaraan kiinteän akkulaturin.
Hankaluus on kuitenkin että akku on takakontissa ja liitäntä lämmittimelle tietenkin puskurissa.
Miten johdotetaan akkulaturi niin ettei johtoja tarvitse vedellä pitkin autoa edestä taakse?
Autossa on myös polttoainelämmitin, mukava kyllä, mutta sehän kuluttaa akkua.
Säteilylämmitin ja akkulaturi
9
279
Vastaukset
- Anonyymi
Ei nyt ihan avautunut miten tuo säteilylämmitin liittyy akkulaturiin, ilmeisesti että siksi pitäisi polttoainelämmitintä käyttää mutta pelätään että se kuluttaa liikaa akkua?
Mutta kyllähän autoissa missä akku takakontissa, on yleensä moottoritilassakin liittimet mihin tulee akusta jännite. Ainakin Volvo V70ssa oli.- Anonyymi
Muistaakseni Volvossa oli moottoritilan sulakerasian vieressä sellainen pieni kansi jonka alla oli "akun napa", siis meni suoraan akun plussalle takakonttiin. Sai esim apukäynnistettya siitä ilman etta akkua tarvi kaivaa esiin takakontin pohjasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muistaakseni Volvossa oli moottoritilan sulakerasian vieressä sellainen pieni kansi jonka alla oli "akun napa", siis meni suoraan akun plussalle takakonttiin. Sai esim apukäynnistettya siitä ilman etta akkua tarvi kaivaa esiin takakontin pohjasta.
Apukäynnistykseen tarkoitettu liitin ei välttämättä kelpaa!
Ja yhdelle ajatusten mätäojalle.... moottorinlämmitin liittyy asiaan sillä tavalla, että akkulaturi liitetään moottorinlämmittimen johtosarjaan -> lataus päällä aina silloin, kun lämmityskin.
Em. syystä akkulaturi on pakko asentaa moottoritilaan. Mutta laturilta pitää tod. näk. viedä kaapeli akulle asti. Ainakin olettaen, että puhutaan valkokilpisestä autosta (ei museorekisterissä), jolloin akun yhteydessä on virrankulutusta mittaavaa elektroniikkaa. Lataus pitää tuoda oikeaan liittimeen, jotta auton kirjanpito akkuun ladatusta ja akusta puretusta energiasta pysyy ajantasalla.
Joissain latureissa on jopa akun lämpötilaa haisteleva anturi tässä latausjohdossa... akkuahan kuuluu pakkasella ladata korkeammalla jännitteellä. Jos pelkkää vakiojännitettä pukataan, akku jää latautumatta pakkasella.
Sittenpä siis haasteena, löytyykö laturia tarpeeksi pitkillä / jatkettavissa olevilla piuhoilla (huom ne mahd.anturit siinä johdossa). Voisi olla autosähkökorjaamon paikka ihan oikeasti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Apukäynnistykseen tarkoitettu liitin ei välttämättä kelpaa!
Ja yhdelle ajatusten mätäojalle.... moottorinlämmitin liittyy asiaan sillä tavalla, että akkulaturi liitetään moottorinlämmittimen johtosarjaan -> lataus päällä aina silloin, kun lämmityskin.
Em. syystä akkulaturi on pakko asentaa moottoritilaan. Mutta laturilta pitää tod. näk. viedä kaapeli akulle asti. Ainakin olettaen, että puhutaan valkokilpisestä autosta (ei museorekisterissä), jolloin akun yhteydessä on virrankulutusta mittaavaa elektroniikkaa. Lataus pitää tuoda oikeaan liittimeen, jotta auton kirjanpito akkuun ladatusta ja akusta puretusta energiasta pysyy ajantasalla.
Joissain latureissa on jopa akun lämpötilaa haisteleva anturi tässä latausjohdossa... akkuahan kuuluu pakkasella ladata korkeammalla jännitteellä. Jos pelkkää vakiojännitettä pukataan, akku jää latautumatta pakkasella.
Sittenpä siis haasteena, löytyykö laturia tarpeeksi pitkillä / jatkettavissa olevilla piuhoilla (huom ne mahd.anturit siinä johdossa). Voisi olla autosähkökorjaamon paikka ihan oikeasti."moottorinlämmitin liittyy asiaan sillä tavalla, että akkulaturi liitetään moottorinlämmittimen johtosarjaan"
Sehän nyt on selvää mutta aloituksessa kuvailtiin että nimenomaan tehoton säteilylämmitin, kuin liittyisi asiaan jotenkin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Apukäynnistykseen tarkoitettu liitin ei välttämättä kelpaa!
Ja yhdelle ajatusten mätäojalle.... moottorinlämmitin liittyy asiaan sillä tavalla, että akkulaturi liitetään moottorinlämmittimen johtosarjaan -> lataus päällä aina silloin, kun lämmityskin.
Em. syystä akkulaturi on pakko asentaa moottoritilaan. Mutta laturilta pitää tod. näk. viedä kaapeli akulle asti. Ainakin olettaen, että puhutaan valkokilpisestä autosta (ei museorekisterissä), jolloin akun yhteydessä on virrankulutusta mittaavaa elektroniikkaa. Lataus pitää tuoda oikeaan liittimeen, jotta auton kirjanpito akkuun ladatusta ja akusta puretusta energiasta pysyy ajantasalla.
Joissain latureissa on jopa akun lämpötilaa haisteleva anturi tässä latausjohdossa... akkuahan kuuluu pakkasella ladata korkeammalla jännitteellä. Jos pelkkää vakiojännitettä pukataan, akku jää latautumatta pakkasella.
Sittenpä siis haasteena, löytyykö laturia tarpeeksi pitkillä / jatkettavissa olevilla piuhoilla (huom ne mahd.anturit siinä johdossa). Voisi olla autosähkökorjaamon paikka ihan oikeasti.Volvossa tuo kyseinen +napa on tarkoitettu joko akunlataukseen tai apuvirralla käynnistykseen. Vieressä löytyy -piste.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Apukäynnistykseen tarkoitettu liitin ei välttämättä kelpaa!
Ja yhdelle ajatusten mätäojalle.... moottorinlämmitin liittyy asiaan sillä tavalla, että akkulaturi liitetään moottorinlämmittimen johtosarjaan -> lataus päällä aina silloin, kun lämmityskin.
Em. syystä akkulaturi on pakko asentaa moottoritilaan. Mutta laturilta pitää tod. näk. viedä kaapeli akulle asti. Ainakin olettaen, että puhutaan valkokilpisestä autosta (ei museorekisterissä), jolloin akun yhteydessä on virrankulutusta mittaavaa elektroniikkaa. Lataus pitää tuoda oikeaan liittimeen, jotta auton kirjanpito akkuun ladatusta ja akusta puretusta energiasta pysyy ajantasalla.
Joissain latureissa on jopa akun lämpötilaa haisteleva anturi tässä latausjohdossa... akkuahan kuuluu pakkasella ladata korkeammalla jännitteellä. Jos pelkkää vakiojännitettä pukataan, akku jää latautumatta pakkasella.
Sittenpä siis haasteena, löytyykö laturia tarpeeksi pitkillä / jatkettavissa olevilla piuhoilla (huom ne mahd.anturit siinä johdossa). Voisi olla autosähkökorjaamon paikka ihan oikeasti.Voisiko se mittaus toimia niin että joskus kun tietokone ilmoittaa "economy mode" niin silloin ei saa laturia liittää akkuun?
- Anonyymi
Jos et osaa, niin vie autosi vaikka autosähkö korjaamolle tai muualle, siellä asentajat laittavat sinulle kiinteän laturin autoosi joka toimii sen lämmittimen kanssa samasta pistokkeesta tai voit pyytää jotain muuta tapaa.
- Anonyymi
laita autoosi vielä majavan karkoitin sitten sulla pelit ja vehkeet
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
laita autoosi vielä majavan karkoitin sitten sulla pelit ja vehkeet
No johan nyt majavan karkoitin!
Minä olen metsästäjä ja metsästän majavia.
Jos en saa majavaa sitten punahuulisorsia tai silkkipöksyuikkuja.
Niitä kaikkia metsästetään ympäri vuoden joten auton on oltava aina lämmin ja lähtövalmis.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1603018
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten5012595Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!341305Sinun ja kaipaamasi törmääminen
Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?981300Ammuskelua Eliaksenkadulla
Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?191165- 451049
Martina on käynyt puhumassa viisauksia
Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.293965Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan
Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti42920Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi109916Olen pahoillani jos kärsit.
Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.34870