Säteilylämmitin ja akkulaturi

Anonyymi-ap

Autossani on säteilylämmitin mutta se on isomoottorisessa autossa tehoton.
Autoon voisi asentaa saman liitännän haaraan kiinteän akkulaturin.
Hankaluus on kuitenkin että akku on takakontissa ja liitäntä lämmittimelle tietenkin puskurissa.
Miten johdotetaan akkulaturi niin ettei johtoja tarvitse vedellä pitkin autoa edestä taakse?

Autossa on myös polttoainelämmitin, mukava kyllä, mutta sehän kuluttaa akkua.

9

124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei nyt ihan avautunut miten tuo säteilylämmitin liittyy akkulaturiin, ilmeisesti että siksi pitäisi polttoainelämmitintä käyttää mutta pelätään että se kuluttaa liikaa akkua?

      Mutta kyllähän autoissa missä akku takakontissa, on yleensä moottoritilassakin liittimet mihin tulee akusta jännite. Ainakin Volvo V70ssa oli.

      • Anonyymi

        Muistaakseni Volvossa oli moottoritilan sulakerasian vieressä sellainen pieni kansi jonka alla oli "akun napa", siis meni suoraan akun plussalle takakonttiin. Sai esim apukäynnistettya siitä ilman etta akkua tarvi kaivaa esiin takakontin pohjasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistaakseni Volvossa oli moottoritilan sulakerasian vieressä sellainen pieni kansi jonka alla oli "akun napa", siis meni suoraan akun plussalle takakonttiin. Sai esim apukäynnistettya siitä ilman etta akkua tarvi kaivaa esiin takakontin pohjasta.

        Apukäynnistykseen tarkoitettu liitin ei välttämättä kelpaa!

        Ja yhdelle ajatusten mätäojalle.... moottorinlämmitin liittyy asiaan sillä tavalla, että akkulaturi liitetään moottorinlämmittimen johtosarjaan -> lataus päällä aina silloin, kun lämmityskin.

        Em. syystä akkulaturi on pakko asentaa moottoritilaan. Mutta laturilta pitää tod. näk. viedä kaapeli akulle asti. Ainakin olettaen, että puhutaan valkokilpisestä autosta (ei museorekisterissä), jolloin akun yhteydessä on virrankulutusta mittaavaa elektroniikkaa. Lataus pitää tuoda oikeaan liittimeen, jotta auton kirjanpito akkuun ladatusta ja akusta puretusta energiasta pysyy ajantasalla.

        Joissain latureissa on jopa akun lämpötilaa haisteleva anturi tässä latausjohdossa... akkuahan kuuluu pakkasella ladata korkeammalla jännitteellä. Jos pelkkää vakiojännitettä pukataan, akku jää latautumatta pakkasella.

        Sittenpä siis haasteena, löytyykö laturia tarpeeksi pitkillä / jatkettavissa olevilla piuhoilla (huom ne mahd.anturit siinä johdossa). Voisi olla autosähkökorjaamon paikka ihan oikeasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Apukäynnistykseen tarkoitettu liitin ei välttämättä kelpaa!

        Ja yhdelle ajatusten mätäojalle.... moottorinlämmitin liittyy asiaan sillä tavalla, että akkulaturi liitetään moottorinlämmittimen johtosarjaan -> lataus päällä aina silloin, kun lämmityskin.

        Em. syystä akkulaturi on pakko asentaa moottoritilaan. Mutta laturilta pitää tod. näk. viedä kaapeli akulle asti. Ainakin olettaen, että puhutaan valkokilpisestä autosta (ei museorekisterissä), jolloin akun yhteydessä on virrankulutusta mittaavaa elektroniikkaa. Lataus pitää tuoda oikeaan liittimeen, jotta auton kirjanpito akkuun ladatusta ja akusta puretusta energiasta pysyy ajantasalla.

        Joissain latureissa on jopa akun lämpötilaa haisteleva anturi tässä latausjohdossa... akkuahan kuuluu pakkasella ladata korkeammalla jännitteellä. Jos pelkkää vakiojännitettä pukataan, akku jää latautumatta pakkasella.

        Sittenpä siis haasteena, löytyykö laturia tarpeeksi pitkillä / jatkettavissa olevilla piuhoilla (huom ne mahd.anturit siinä johdossa). Voisi olla autosähkökorjaamon paikka ihan oikeasti.

        "moottorinlämmitin liittyy asiaan sillä tavalla, että akkulaturi liitetään moottorinlämmittimen johtosarjaan"

        Sehän nyt on selvää mutta aloituksessa kuvailtiin että nimenomaan tehoton säteilylämmitin, kuin liittyisi asiaan jotenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Apukäynnistykseen tarkoitettu liitin ei välttämättä kelpaa!

        Ja yhdelle ajatusten mätäojalle.... moottorinlämmitin liittyy asiaan sillä tavalla, että akkulaturi liitetään moottorinlämmittimen johtosarjaan -> lataus päällä aina silloin, kun lämmityskin.

        Em. syystä akkulaturi on pakko asentaa moottoritilaan. Mutta laturilta pitää tod. näk. viedä kaapeli akulle asti. Ainakin olettaen, että puhutaan valkokilpisestä autosta (ei museorekisterissä), jolloin akun yhteydessä on virrankulutusta mittaavaa elektroniikkaa. Lataus pitää tuoda oikeaan liittimeen, jotta auton kirjanpito akkuun ladatusta ja akusta puretusta energiasta pysyy ajantasalla.

        Joissain latureissa on jopa akun lämpötilaa haisteleva anturi tässä latausjohdossa... akkuahan kuuluu pakkasella ladata korkeammalla jännitteellä. Jos pelkkää vakiojännitettä pukataan, akku jää latautumatta pakkasella.

        Sittenpä siis haasteena, löytyykö laturia tarpeeksi pitkillä / jatkettavissa olevilla piuhoilla (huom ne mahd.anturit siinä johdossa). Voisi olla autosähkökorjaamon paikka ihan oikeasti.

        Volvossa tuo kyseinen +napa on tarkoitettu joko akunlataukseen tai apuvirralla käynnistykseen. Vieressä löytyy -piste.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Apukäynnistykseen tarkoitettu liitin ei välttämättä kelpaa!

        Ja yhdelle ajatusten mätäojalle.... moottorinlämmitin liittyy asiaan sillä tavalla, että akkulaturi liitetään moottorinlämmittimen johtosarjaan -> lataus päällä aina silloin, kun lämmityskin.

        Em. syystä akkulaturi on pakko asentaa moottoritilaan. Mutta laturilta pitää tod. näk. viedä kaapeli akulle asti. Ainakin olettaen, että puhutaan valkokilpisestä autosta (ei museorekisterissä), jolloin akun yhteydessä on virrankulutusta mittaavaa elektroniikkaa. Lataus pitää tuoda oikeaan liittimeen, jotta auton kirjanpito akkuun ladatusta ja akusta puretusta energiasta pysyy ajantasalla.

        Joissain latureissa on jopa akun lämpötilaa haisteleva anturi tässä latausjohdossa... akkuahan kuuluu pakkasella ladata korkeammalla jännitteellä. Jos pelkkää vakiojännitettä pukataan, akku jää latautumatta pakkasella.

        Sittenpä siis haasteena, löytyykö laturia tarpeeksi pitkillä / jatkettavissa olevilla piuhoilla (huom ne mahd.anturit siinä johdossa). Voisi olla autosähkökorjaamon paikka ihan oikeasti.

        Voisiko se mittaus toimia niin että joskus kun tietokone ilmoittaa "economy mode" niin silloin ei saa laturia liittää akkuun?


    • Anonyymi

      Jos et osaa, niin vie autosi vaikka autosähkö korjaamolle tai muualle, siellä asentajat laittavat sinulle kiinteän laturin autoosi joka toimii sen lämmittimen kanssa samasta pistokkeesta tai voit pyytää jotain muuta tapaa.

      • Anonyymi

        laita autoosi vielä majavan karkoitin sitten sulla pelit ja vehkeet


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        laita autoosi vielä majavan karkoitin sitten sulla pelit ja vehkeet

        No johan nyt majavan karkoitin!

        Minä olen metsästäjä ja metsästän majavia.
        Jos en saa majavaa sitten punahuulisorsia tai silkkipöksyuikkuja.
        Niitä kaikkia metsästetään ympäri vuoden joten auton on oltava aina lämmin ja lähtövalmis.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi palstalla paljon venäjä mielisiä?

      Palstalle näyttää kerääntyneen varsin paljon venäjä mielisiä. Mistä tämä johtuu?
      Maailman menoa
      360
      4370
    2. Korona-ajan häväistysten tutkiminen alkaa

      Teemu Keskisarja ja Tapio Puolimatka haastavat korona-ajan viralliset totuudet. "Korona synnytti kastilaitoksen. Se aset
      Maailman menoa
      517
      3179
    3. Martina, yksityishenkilön ex vihaa häntä

      Seiska ja IL kirjoittaa, että yksityishenkilön ex on veemäinen ja vihaa Martinaa. Onneksi ex on 13000 km päässä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      403
      2631
    4. YlE aloitti sateenkaari messuilla kirkkovuoden

      Siinä kirkon luopumus paljaimmillaan.
      Luterilaisuus
      544
      2358
    5. Jos totta puhutaan niin

      Ikävöin sua ihan valtavasti
      Ikävä
      100
      2169
    6. Voiko nainen olettaa

      Miehen maksavan treffeillä kaiken, jos kutsuu naisen treffeille?
      Ikävä
      332
      1695
    7. Hyvää yötä S******

      Ja parempaa uutta vuotta 😉
      Ikävä
      8
      1634
    8. Olavi Uusivirta sai järjettömästi koronatukea ja asuu Kulosaaressa!

      Olavi on miljonääri. Olavin asunto maksaa miljoonia. Olavi sai koronatukea aivan helvetisti. Olavi nuoli Sannan korvaa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1475
    9. Minun on vaikea ymmärtää

      Kuinka voin rakastua sinuun, tai siltä se ainakin tuntuu, kun koko ajan pyörit mielessäni. Emmekä me edes näe, eikä muut
      Ikävä
      39
      1147
    10. Tiedäthän?

      Että tykkään sinusta nainen ja olen kiinnostunut sinusta. Olet reilu ja rehellinen, sellainen unelma nainen. Tehdään k
      Ikävä
      41
      1032
    Aihe