Säteilylämmitin ja akkulaturi

Anonyymi-ap

Autossani on säteilylämmitin mutta se on isomoottorisessa autossa tehoton.
Autoon voisi asentaa saman liitännän haaraan kiinteän akkulaturin.
Hankaluus on kuitenkin että akku on takakontissa ja liitäntä lämmittimelle tietenkin puskurissa.
Miten johdotetaan akkulaturi niin ettei johtoja tarvitse vedellä pitkin autoa edestä taakse?

Autossa on myös polttoainelämmitin, mukava kyllä, mutta sehän kuluttaa akkua.

9

367

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei nyt ihan avautunut miten tuo säteilylämmitin liittyy akkulaturiin, ilmeisesti että siksi pitäisi polttoainelämmitintä käyttää mutta pelätään että se kuluttaa liikaa akkua?

      Mutta kyllähän autoissa missä akku takakontissa, on yleensä moottoritilassakin liittimet mihin tulee akusta jännite. Ainakin Volvo V70ssa oli.

      • Anonyymi

        Muistaakseni Volvossa oli moottoritilan sulakerasian vieressä sellainen pieni kansi jonka alla oli "akun napa", siis meni suoraan akun plussalle takakonttiin. Sai esim apukäynnistettya siitä ilman etta akkua tarvi kaivaa esiin takakontin pohjasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistaakseni Volvossa oli moottoritilan sulakerasian vieressä sellainen pieni kansi jonka alla oli "akun napa", siis meni suoraan akun plussalle takakonttiin. Sai esim apukäynnistettya siitä ilman etta akkua tarvi kaivaa esiin takakontin pohjasta.

        Apukäynnistykseen tarkoitettu liitin ei välttämättä kelpaa!

        Ja yhdelle ajatusten mätäojalle.... moottorinlämmitin liittyy asiaan sillä tavalla, että akkulaturi liitetään moottorinlämmittimen johtosarjaan -> lataus päällä aina silloin, kun lämmityskin.

        Em. syystä akkulaturi on pakko asentaa moottoritilaan. Mutta laturilta pitää tod. näk. viedä kaapeli akulle asti. Ainakin olettaen, että puhutaan valkokilpisestä autosta (ei museorekisterissä), jolloin akun yhteydessä on virrankulutusta mittaavaa elektroniikkaa. Lataus pitää tuoda oikeaan liittimeen, jotta auton kirjanpito akkuun ladatusta ja akusta puretusta energiasta pysyy ajantasalla.

        Joissain latureissa on jopa akun lämpötilaa haisteleva anturi tässä latausjohdossa... akkuahan kuuluu pakkasella ladata korkeammalla jännitteellä. Jos pelkkää vakiojännitettä pukataan, akku jää latautumatta pakkasella.

        Sittenpä siis haasteena, löytyykö laturia tarpeeksi pitkillä / jatkettavissa olevilla piuhoilla (huom ne mahd.anturit siinä johdossa). Voisi olla autosähkökorjaamon paikka ihan oikeasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Apukäynnistykseen tarkoitettu liitin ei välttämättä kelpaa!

        Ja yhdelle ajatusten mätäojalle.... moottorinlämmitin liittyy asiaan sillä tavalla, että akkulaturi liitetään moottorinlämmittimen johtosarjaan -> lataus päällä aina silloin, kun lämmityskin.

        Em. syystä akkulaturi on pakko asentaa moottoritilaan. Mutta laturilta pitää tod. näk. viedä kaapeli akulle asti. Ainakin olettaen, että puhutaan valkokilpisestä autosta (ei museorekisterissä), jolloin akun yhteydessä on virrankulutusta mittaavaa elektroniikkaa. Lataus pitää tuoda oikeaan liittimeen, jotta auton kirjanpito akkuun ladatusta ja akusta puretusta energiasta pysyy ajantasalla.

        Joissain latureissa on jopa akun lämpötilaa haisteleva anturi tässä latausjohdossa... akkuahan kuuluu pakkasella ladata korkeammalla jännitteellä. Jos pelkkää vakiojännitettä pukataan, akku jää latautumatta pakkasella.

        Sittenpä siis haasteena, löytyykö laturia tarpeeksi pitkillä / jatkettavissa olevilla piuhoilla (huom ne mahd.anturit siinä johdossa). Voisi olla autosähkökorjaamon paikka ihan oikeasti.

        "moottorinlämmitin liittyy asiaan sillä tavalla, että akkulaturi liitetään moottorinlämmittimen johtosarjaan"

        Sehän nyt on selvää mutta aloituksessa kuvailtiin että nimenomaan tehoton säteilylämmitin, kuin liittyisi asiaan jotenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Apukäynnistykseen tarkoitettu liitin ei välttämättä kelpaa!

        Ja yhdelle ajatusten mätäojalle.... moottorinlämmitin liittyy asiaan sillä tavalla, että akkulaturi liitetään moottorinlämmittimen johtosarjaan -> lataus päällä aina silloin, kun lämmityskin.

        Em. syystä akkulaturi on pakko asentaa moottoritilaan. Mutta laturilta pitää tod. näk. viedä kaapeli akulle asti. Ainakin olettaen, että puhutaan valkokilpisestä autosta (ei museorekisterissä), jolloin akun yhteydessä on virrankulutusta mittaavaa elektroniikkaa. Lataus pitää tuoda oikeaan liittimeen, jotta auton kirjanpito akkuun ladatusta ja akusta puretusta energiasta pysyy ajantasalla.

        Joissain latureissa on jopa akun lämpötilaa haisteleva anturi tässä latausjohdossa... akkuahan kuuluu pakkasella ladata korkeammalla jännitteellä. Jos pelkkää vakiojännitettä pukataan, akku jää latautumatta pakkasella.

        Sittenpä siis haasteena, löytyykö laturia tarpeeksi pitkillä / jatkettavissa olevilla piuhoilla (huom ne mahd.anturit siinä johdossa). Voisi olla autosähkökorjaamon paikka ihan oikeasti.

        Volvossa tuo kyseinen +napa on tarkoitettu joko akunlataukseen tai apuvirralla käynnistykseen. Vieressä löytyy -piste.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Apukäynnistykseen tarkoitettu liitin ei välttämättä kelpaa!

        Ja yhdelle ajatusten mätäojalle.... moottorinlämmitin liittyy asiaan sillä tavalla, että akkulaturi liitetään moottorinlämmittimen johtosarjaan -> lataus päällä aina silloin, kun lämmityskin.

        Em. syystä akkulaturi on pakko asentaa moottoritilaan. Mutta laturilta pitää tod. näk. viedä kaapeli akulle asti. Ainakin olettaen, että puhutaan valkokilpisestä autosta (ei museorekisterissä), jolloin akun yhteydessä on virrankulutusta mittaavaa elektroniikkaa. Lataus pitää tuoda oikeaan liittimeen, jotta auton kirjanpito akkuun ladatusta ja akusta puretusta energiasta pysyy ajantasalla.

        Joissain latureissa on jopa akun lämpötilaa haisteleva anturi tässä latausjohdossa... akkuahan kuuluu pakkasella ladata korkeammalla jännitteellä. Jos pelkkää vakiojännitettä pukataan, akku jää latautumatta pakkasella.

        Sittenpä siis haasteena, löytyykö laturia tarpeeksi pitkillä / jatkettavissa olevilla piuhoilla (huom ne mahd.anturit siinä johdossa). Voisi olla autosähkökorjaamon paikka ihan oikeasti.

        Voisiko se mittaus toimia niin että joskus kun tietokone ilmoittaa "economy mode" niin silloin ei saa laturia liittää akkuun?


    • Anonyymi

      Jos et osaa, niin vie autosi vaikka autosähkö korjaamolle tai muualle, siellä asentajat laittavat sinulle kiinteän laturin autoosi joka toimii sen lämmittimen kanssa samasta pistokkeesta tai voit pyytää jotain muuta tapaa.

      • Anonyymi

        laita autoosi vielä majavan karkoitin sitten sulla pelit ja vehkeet


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        laita autoosi vielä majavan karkoitin sitten sulla pelit ja vehkeet

        No johan nyt majavan karkoitin!

        Minä olen metsästäjä ja metsästän majavia.
        Jos en saa majavaa sitten punahuulisorsia tai silkkipöksyuikkuja.
        Niitä kaikkia metsästetään ympäri vuoden joten auton on oltava aina lämmin ja lähtövalmis.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      71
      3889
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      101
      3495
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      78
      3338
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      36
      2638
    5. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      124
      1598
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      36
      1506
    7. Meitä ei tule

      Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1114
    8. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1100
    9. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      18
      1096
    10. Itseään kannattaa tarkastella realistisesti ja

      miettiä mihin ne rahkeet oikeesti riittää. Tyhmempikin ymmärtää että varakas ylemmän tason mies ei kelpuuta sellaista ku
      Ikävä
      118
      1016
    Aihe