Kyseessä vanhempi sisarus. Lapsena kiusasi, paloittele ja alisti pienempiä sisaruksia. Ei koskaan kokenut, että hänen olisi velvollisuus osallistua kotitöihin. Piti itseään muita parempana jo tuolloin. Koulunkäynti niin ja näin. Teininä ajautui ongelmiin mm pahoinpitelyhin, varkauksiin ym josta vanhemmat aina selvittelivät hänet kuiville.
Yrittänyt opiskella,mistään valmistumatta. Parisuhteen päättyneet pettämiseen tai toisen osapuolen pakkaamiseen.
Käyttäytyy kuin Euroopan omistaja, avoimesti kertoo olevansa fiksumpi, parempi ja viisaampi kuin me kaikki muut yhteensä. Päivääkään ei ole työtä tehnyt, mutta kuitenkaan ei missään nimessä ole kuin muut työttömät tuurijuopot.
Kännissä terrorisoi koko sukua puheluilla, kehuskelee rahoillaan ja mitä kallista ja merkkitavaraa on ostanut. Pummaa kaikilta rahaa, maksamatta takaisin.Äärimmäisen huomionhakuinen. Kännissä mölisee ja öykkäröi, hänen kanssaan pitää seurustella ja kuunnella hänen ihmeellisiä kertomuksiaa.
Loukkaantui kun kerran sanoin suoraan mitä hänestä ajattelen ja pistin välit poikki. Koska olen perheessämme ainut ,joka näin on tehnyt olen saanut tuntea sen nahoissani. Muut edelleen tavallaan säälii häntä ja tavallaan palvovat hänen erinomaisuuttaan.
Hän on kuningas. Harvoin onneksi tapaamme, silloin olen ilmaa hänelle, ei haittaa. Hän käyttäytyy seurassani tetraalisesti, tirskuu ja esiintyy. Muille esiintyy kivana kaverina ja minua ei pyydetä yhteisiin menoihin. En menisikään. Ainoat puheenaiheet muille sisaruksille on se mitä hän on katsonut tai mitä lukenut, mitä hän on tehnyt.
Kaiken kaikkiaan pitää itseään sympaattisena ja kivana ihmisenä. Patalaiska edelleen kuin lapsena, mutta arvostelee kyllä muita. Hän tekee kaiken aina paremmin. Muistaa kertoa onko tiskannut tai keittänyt kahvia. Kaikki mitä tekee on niin kovin ihmeellistä ja suurta ja eihän hänen oikeastaan tarvitse mitään tehdä kun on niin spesiaali lumitähtönen ja muut hänen palvelijoitaan.
Kokemuksia vastaavasta?
Narsisti sisarus
5
124
Vastaukset
- Anonyymi
Hyvin tuttua. Tuollainen ihminen on säälittävä ja sairas. Ei kannata olla tekemisissä. Surullista mutta nuo kuuluvat ihmisten roska luokkaan.
- Anonyymi
Wikipediasta lainattu lause, kongnitiivisen dissonanssin kuvauksesta: "Jos ihminen on sitoutunut uskomukseen, joka osoittautuu myöhemmin virheelliseksi, hän voi kokemaansa dissonanssia lievittääkseen alkaa yrittää taivutella muita ihmisiä tukemaan kyseistä uskomusta ja näin saamaan oman uskomuksensa ja yleisen mielipiteen johdonmukaisiksi keskenään"
Kaikki me tuohon sorrumme, mutta narsistin kohdalla se on patologista ja niin läpinäkyvää, että on vaikea käsittää kuinka joku voi elää niin syvällä valheessa. On toki fiksumpiakin narsisteja, jotka ovat onnistuneet luovimaan esimerkiksi työelämässä ja opiskeluissa ja myös osaavat jossain määrin hillitä oman "ylivertaisuutensa" esille tuomista.
Omasta elämästä löytyy pari narsistista tyyppiä, joiden kyky korostaa omia "saavutuksiaan" ja omaa erinomaisuuttaan jaksaa hämmentää. Sitäkin olen miettinyt, että elävätkö he niin syvällä omassa kuplassaan, ettei heillä ole kykyä verrata omia "saavutuksiaan" ympäröivään maailmaan. Että he eivät edes ymmärrä että eivät ymmärrä.
Tuota jälkimmäistä olen epäillyt usein. Narsistilla kyllä näyttäisi olevan jonkinlainen sisäinen korjausmekanismi tilanteissa, joissa hän lyö päätään seinään oman ymmärtämättömyytensä takia, mutta sekin toimii oudosti.
Lähipiirin narsisti on pitkään esiintynyt erään alan asiantuntijana ilman todellista asiantuntemusta. Hän on julkisesti antanut asiaan liittyviä hölmöjä kommentteja, joista sai myös julkisesti palautetta. Se ei kuitenkaan saanut häntä epäilemään kykyjään tai varmistamaan ulostulojaan. Hän käytti pitkään käsitteitä, jotka olivat vanhentuneet jo vuosikymmeniä aiemmin. Kun hän lopulta ymmärsi, että hänen "asiantuntemuksensa" on yleinen naurun aihe, mitä hän oppi? Hän oppi olemaan kutsumatta itseään ko. alan asiantuntijaksi, mutta se ei estänyt häntä heittäytymästä toisen alan asiantuntijaksi yhtä heppoisin tiedoin.
Nyt narsisti on saanut jo useamman kerran palautetta tästä uudesta "asiantuntemuksestaan". Häntä on huomautettu moneen kertaan siitä, että hän jakaa uskomustietoa. Häntä on huomautettu siitä, että hän käyttää lähteenä mielipidepalstoja ja muita epämääräisiä lähteitä. Korjausliikkeenä narsisti alkoi viitata (ilmeisesti kopioi jostain) "tutkimuksiin", joita tuskin itse edes avasi saati luki ja ymmärsi. Linkkien takana saattoi olla täyttä puppua tai sitten ihan oikeita tutkimuksia, joita vain on vääristelty röyhkeästi.
"Normaali" ihminen olisi oppinut jo tuosta, että lähdekriittisyydellä ja asioihin perehtymisellä on väliä. "Normaali" ihminen olisi ehkä lähtenyt kasvattamaan omaa osaamistaan ja ymmärrystään, ainakin olisi oppinut suhteuttamaan oman kompetenssinsa ympäröivään todellisuuteen. "Normaali" ihminen olisi voinut jatkaa aiheen ympärillä rakentavaa keskustelua, itsekin kysellen ja oppien.
Narsisti ei kykene tunnustamaan puutteita omassa osaamisessaan ja ymmärryksessään, joten hän ei niitä pysty isommin kehittämäänkään. Narsisti keskittyy kehittämään vaikutelmia. Narsisti lisää sepustuksiinsa linkkejä vaikutelman vuoksi, ei siksi että olisi oikeasti kiinnostunut tai edes kykenevä analysoimaan linkkien tarjoamaa tietoa. Narsisti lisää sepustuksiinsa uusia käsitteitä ja termejä koska ne kuulostavat hienolta, ei siksi että ne toisivat muuten lisäarvoa tai että hän oikeastaan edes ymmärtäisi niiden merkitystä.
Lähipiirin narsistit ovat myös laiskoja, vaivautuvat lähinnä jos sillä saa laajempaa huomiota tai rahaa pienellä vaivalla. Omasta mielestään erittäin taitavia asiassa kuin asiassa. Jos ei jotain osaa, se johtuu vain siitä, ettei kiinnosta niin typerät asiat tai ei ole aikaa. Molemmilla on siis aina kovasti kiirettä ja vastuuta kannettavanaan, omasta mielestään. Pitkät työttömyysjaksot tai edes eläke vanhemmiten, ei ole kiirettä tai tärkeitä tehtäviä vähentänyt. He tekevät numeron aivan arkisesta toimesta ja pitävät itseään nerona kun ovat oivaltanut monelle itsestään selvän asian. He arvostelevat muita, yrittävät nöyryyttää, alentaa, saada häpeämään ja kadehtimaan. Siis saada muut kokemaan sitä tuskaa, joka repii narsistin sielua ja ohjaa tämän ajattelua ja tekemisiä.- Anonyymi
Erinomaisuuttaan olen muutaman kerran kokeillut. Väitti osaavansa kieltä, mitä itse olen opiskellut yliopistossa, sen pohjalta, että hän on nuorempana matkustellut muutaman kuukauden ko maassa. Heitti muutaman perusfraasin mitä jokainen yhtään kielistä mitään tietävä turistikin osaa. Kysyin muutamia toisen kielen epäsäännöllisiä verbejä, ei tullut, koska todellista osaamista ei ole. Vanhemmat ovat kasvattaneet hänet tällaiseksi eihän sille mitään mahda. Onneks ei tarvitse olla tekemisissä kuin kerran, pari vuodessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Erinomaisuuttaan olen muutaman kerran kokeillut. Väitti osaavansa kieltä, mitä itse olen opiskellut yliopistossa, sen pohjalta, että hän on nuorempana matkustellut muutaman kuukauden ko maassa. Heitti muutaman perusfraasin mitä jokainen yhtään kielistä mitään tietävä turistikin osaa. Kysyin muutamia toisen kielen epäsäännöllisiä verbejä, ei tullut, koska todellista osaamista ei ole. Vanhemmat ovat kasvattaneet hänet tällaiseksi eihän sille mitään mahda. Onneks ei tarvitse olla tekemisissä kuin kerran, pari vuodessa.
Luulen, että me muut omalta osalta ylläpidämme narsistin harhaa koska aika harvoin lopulta lähdemme ääneen kyseenalaistamaan. Narsistin kyseenalaistaminen voi johtaa niin mittaviin kostotoimiin ja mustamaalauskampanjaan, että usein sitä on mieluummin hiljaa.
Narsisti pystyy rakentamaan maitokaupassa käymisestäkin sankaritarinan. Kun tavallinen tallaaja kertoo käyneensä turistisaarella toljottamassa samaa nähtävyyttä kuin miljoonat ennen häntä, narsisti kertoo tutustuneensa alueen kulttuuriin ja historiaan merellisellä lomallaan, minne karkasi vetämään henkeä vastuiden ja velvoitteiden lomassa. Hän niiiiiin on ansainnut irtioton. Sanooko kukaan ääneen, että ihan tavallinen loma ihan tavallisessa turistirysässä rahalla, jonka narsisti sai huijattua höperöltä vanhapiikatädiltään? Tuskinpa.
Narsisti ei vain tee polttopuita, vaan rakentaa tarinan alkaen siitä, kuinka hänen sahansa edustaa laadun ja hinnan täydellistä kombinaatiota huomioiden käyttöaste ja käyttöympäristö. Puiden pilkkominen kirveellä suoritetaan tarkasti asento ja pöllin korkeus huomioiden, puut pinotaan optimaaliseen paikkaan kuivumisen näkökulmasta. Siinä on kuule nero työssään eikä mikään tavallinen tallaaja. Sanooko kukaan ääneen, että saha on itse asiassa appiukon, samoin puut? Että talven polttopuista suurimman osan teki vaimon veli koska narsistin selkä oli niin "kipeä"? Että puut on kuivumassa siinä missä niitä on kuivattu viimeiset 50 vuotta? Ei tuota kukaan sukulainen viitsi narsistille, tai muillekaan ääneen sanoa.
- Anonyymi
ai... Lahdessa... tunnen!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin262316Ripeyttä asiointiin
Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee232006Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1051414- 761259
Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!
Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi1351126Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh71038- 641006
Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I10914- 102857
Ollaan kuin yö ja päivä
Monessa asiassa… molemmat ollaan kuitenkin älykkäitä ja tiedämme, ettei kannata edetä tämän pidemmälle.69850