cleaver

KING_SALOMON

minkä kokoisiin koneisiin kyseisen potkurin voi asentaa ja miten vaikuttaa nopeuteen?

ja sitte asiallisia vastauksia pleace

18

18480

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Benqqu

      Pienimmät koneet missä itse olen nähnyt on ollut mielestäni 15 hv, veneinä TG-special.
      Yamahan G-akselille tarkoitettuja (40 hv->) löytyy jo suht helposti.
      Sopivuus : kevyt nopeakulkuinen vene, aina vakiokuorma (ja vakionopeus). Kone pitää asentaa ylös ja ohjaus jykevä ja mielellään ilman välystä. Vauhtia itsellä tuli lisää n. 15 solmua, samalla kone tosin vaihtui 70 hv Mercury-> Yamaha 70 CES

      • Nimetön

        teitkö mitään muutoksia jäähdytysveden ottoon vai pelittääkö normaalisti?


      • Benqqu
        Nimetön kirjoitti:

        teitkö mitään muutoksia jäähdytysveden ottoon vai pelittääkö normaalisti?

        Eli jäähdytysvedenotto pitää olla vielä erillinen - eli peräpeilissä kiinni ruostumattomasta teräsputkesta tehty vedenotto josta letku Wash-liitäntään koneessa. Lisäksi vielä painemittari jonka pitäisi kertoa että varmasti löytyy painetta- tähän mennessä tosin ollut vaimentamaton mittari joka heiluu 1-2,5 barin välillä ajossa


      • Joakim

        Tuo vakiokuorma on ehkä turhan tiukka vaade, ellei puhuta ihan äärimmistä huippunopeuksien hauista. Itsellä oli TG-Marin ja 40 hv Yamaha 12x22 Cleaverillä. Toimi hyvin 1 ja 2 hengen kuormalla ja kolmekin oli joskus kyydissä, tosin melko kevyitä ja ahdasta oli. Nopeutta tuli lisää n. 7 kn oikean kokoiseen alumiinipotkuriin verrattuna. Cleaverillä nopeus 48 kn, vaikka pohja oli epätasainen.

        Koneen tehoa oleellisempaa lienee veneen nopeus. Alle 30 kn hyötyä ei varmasti ole, mutta 40 kn kohdalla hyöty on jo melkoinen.

        Mulla näytti ensin tavallinen paineloki ja myöhemmin tavallinen LVI-painemittari aivan mainiosti vedenoton ja FLUSH-liittimen välistä vakaata painetta/nopeutta.


      • Benqqu
        Joakim kirjoitti:

        Tuo vakiokuorma on ehkä turhan tiukka vaade, ellei puhuta ihan äärimmistä huippunopeuksien hauista. Itsellä oli TG-Marin ja 40 hv Yamaha 12x22 Cleaverillä. Toimi hyvin 1 ja 2 hengen kuormalla ja kolmekin oli joskus kyydissä, tosin melko kevyitä ja ahdasta oli. Nopeutta tuli lisää n. 7 kn oikean kokoiseen alumiinipotkuriin verrattuna. Cleaverillä nopeus 48 kn, vaikka pohja oli epätasainen.

        Koneen tehoa oleellisempaa lienee veneen nopeus. Alle 30 kn hyötyä ei varmasti ole, mutta 40 kn kohdalla hyöty on jo melkoinen.

        Mulla näytti ensin tavallinen paineloki ja myöhemmin tavallinen LVI-painemittari aivan mainiosti vedenoton ja FLUSH-liittimen välistä vakaata painetta/nopeutta.

        Mulla testeissä on ollut n. 20 kilosta kiinni pääseekö liukuun vai ei. ELi 60 kg matkustajalla ei ongelmia, 80 kiloisella matkustajalla ei enää jaksa (ilman että matkustaja kiipeää kuskin yli keulakannelle. Vakionopeudesta sen verran että kun löysään kaasua niin 40-45 solmun välissä kone rupee käymään raskaan oloisesti ja kaasua joutuu lisäämään vain vauhdin ylläpitämiseksi. 35 solmua on jo aika hankala vauhti ajaa. Mun setuppi toimii hyvin 45-55 solmun vauhdeissa.

        Painemittari mulla on kytkettynä sylinterikannen yläpäässä olevaan ulostuloon- jos on kytkettynä lisävedenoton letkuun sulla voi olla jäähdytys tukossa ennen vesipumppua - ja mittari näyttää pirun hyviä arvoja (suoraan nopeudesta riippuvia).
        Mittarin ongelmat liittyy varmaan osittain veneen tärinään- kone on kiinni suoraan veneessä ilman kumipuslia jolloin tärinää syntyy. Myöskään abikoliittimet ei jostain syystä tuosta kiinteästä asennuksesta tykkää
        Benkku


      • pintapropelliko
        Benqqu kirjoitti:

        Mulla testeissä on ollut n. 20 kilosta kiinni pääseekö liukuun vai ei. ELi 60 kg matkustajalla ei ongelmia, 80 kiloisella matkustajalla ei enää jaksa (ilman että matkustaja kiipeää kuskin yli keulakannelle. Vakionopeudesta sen verran että kun löysään kaasua niin 40-45 solmun välissä kone rupee käymään raskaan oloisesti ja kaasua joutuu lisäämään vain vauhdin ylläpitämiseksi. 35 solmua on jo aika hankala vauhti ajaa. Mun setuppi toimii hyvin 45-55 solmun vauhdeissa.

        Painemittari mulla on kytkettynä sylinterikannen yläpäässä olevaan ulostuloon- jos on kytkettynä lisävedenoton letkuun sulla voi olla jäähdytys tukossa ennen vesipumppua - ja mittari näyttää pirun hyviä arvoja (suoraan nopeudesta riippuvia).
        Mittarin ongelmat liittyy varmaan osittain veneen tärinään- kone on kiinni suoraan veneessä ilman kumipuslia jolloin tärinää syntyy. Myöskään abikoliittimet ei jostain syystä tuosta kiinteästä asennuksesta tykkää
        Benkku

        mulla sun busterissa 50hv yamaha ja 16 tuumanen teräs potkuri olisko cleaverista apua nopeuden saamiseksi nyt menee42solmuu ja mitähän ne maksaa?


      • Joakim
        Benqqu kirjoitti:

        Mulla testeissä on ollut n. 20 kilosta kiinni pääseekö liukuun vai ei. ELi 60 kg matkustajalla ei ongelmia, 80 kiloisella matkustajalla ei enää jaksa (ilman että matkustaja kiipeää kuskin yli keulakannelle. Vakionopeudesta sen verran että kun löysään kaasua niin 40-45 solmun välissä kone rupee käymään raskaan oloisesti ja kaasua joutuu lisäämään vain vauhdin ylläpitämiseksi. 35 solmua on jo aika hankala vauhti ajaa. Mun setuppi toimii hyvin 45-55 solmun vauhdeissa.

        Painemittari mulla on kytkettynä sylinterikannen yläpäässä olevaan ulostuloon- jos on kytkettynä lisävedenoton letkuun sulla voi olla jäähdytys tukossa ennen vesipumppua - ja mittari näyttää pirun hyviä arvoja (suoraan nopeudesta riippuvia).
        Mittarin ongelmat liittyy varmaan osittain veneen tärinään- kone on kiinni suoraan veneessä ilman kumipuslia jolloin tärinää syntyy. Myöskään abikoliittimet ei jostain syystä tuosta kiinteästä asennuksesta tykkää
        Benkku

        Mulla toimi hyvin 30-48 kn alueella ja lähti plaaniin varsin helposti (10*18 potkurilla paljon heikommin) kourmalla kuin kuormalla.

        15-25 kn alue oli ongelmallinen, koska vene tamppasi jatkuvasti. Ilmiö ei riippunut potkurista, kuormasta eikä trimmistä, joten kyse lienee pohjan muodon ongelmista (nousulistat ja pohjan ja perälaudan kulma varsin pyöreä).

        Johtuuko sinun alle 45 kn ongelmat enemmän koneesta vai potkurista?


      • japo
        Benqqu kirjoitti:

        Mulla testeissä on ollut n. 20 kilosta kiinni pääseekö liukuun vai ei. ELi 60 kg matkustajalla ei ongelmia, 80 kiloisella matkustajalla ei enää jaksa (ilman että matkustaja kiipeää kuskin yli keulakannelle. Vakionopeudesta sen verran että kun löysään kaasua niin 40-45 solmun välissä kone rupee käymään raskaan oloisesti ja kaasua joutuu lisäämään vain vauhdin ylläpitämiseksi. 35 solmua on jo aika hankala vauhti ajaa. Mun setuppi toimii hyvin 45-55 solmun vauhdeissa.

        Painemittari mulla on kytkettynä sylinterikannen yläpäässä olevaan ulostuloon- jos on kytkettynä lisävedenoton letkuun sulla voi olla jäähdytys tukossa ennen vesipumppua - ja mittari näyttää pirun hyviä arvoja (suoraan nopeudesta riippuvia).
        Mittarin ongelmat liittyy varmaan osittain veneen tärinään- kone on kiinni suoraan veneessä ilman kumipuslia jolloin tärinää syntyy. Myöskään abikoliittimet ei jostain syystä tuosta kiinteästä asennuksesta tykkää
        Benkku

        vähän potkurista pieni varoitus jos ko.potkuri on niin sanottu heti pitävä niin se tuhoaa lopulta vaihteiston kone täytyy muutta vaihde päällä käynnistettäväksi. sitten vaikeampi juttu potkurin täytyy olla sellainen että sitä pystyy sudittamaa niin kauan että kone pääsee tehoaluelle sitten kulkee myös kuorma päällä siksi on erillaisia variaatioita potkureista esim: lavoille puhaltavia ja muistaakseni yamahassa pitää pistää lisävedenotto ehdottomasti veneen vasemmalle puolelle koska vene pyrkii kulkemaan vinossa ja lopuksi varoituksen sana kun tekee potkuri kokeiluja niin jos jostain syystä potkuri irroitta täydestä laulusta niin vene kääntyy salamana 90 astetta ja siin ei käy kyllä hyvin


      • Joakim
        japo kirjoitti:

        vähän potkurista pieni varoitus jos ko.potkuri on niin sanottu heti pitävä niin se tuhoaa lopulta vaihteiston kone täytyy muutta vaihde päällä käynnistettäväksi. sitten vaikeampi juttu potkurin täytyy olla sellainen että sitä pystyy sudittamaa niin kauan että kone pääsee tehoaluelle sitten kulkee myös kuorma päällä siksi on erillaisia variaatioita potkureista esim: lavoille puhaltavia ja muistaakseni yamahassa pitää pistää lisävedenotto ehdottomasti veneen vasemmalle puolelle koska vene pyrkii kulkemaan vinossa ja lopuksi varoituksen sana kun tekee potkuri kokeiluja niin jos jostain syystä potkuri irroitta täydestä laulusta niin vene kääntyy salamana 90 astetta ja siin ei käy kyllä hyvin

        Jos potkurissa ei ole kumikeskiötä, kuten yleensä tilanne on Cleavereissä, vaihteita en käyttäisi. Starttaus ja koneen lämmitys vapaalla. Kone seis ja vaihde päällä käyntiin. Voi vaatiaa käynnistykseneston purkamista.

        Riippuu toki paljon yhdistelmästä, mutta pienissä veneissä suurempi ongelma taitaa olla potkurin pito kuin koneen pääseminen tehoalueelle. Eihän kone alumiinipotkurillakaan tehoalueelle pääse plaaniinnostossa. Mulla 10*18 potkurilla kierrokset nousi heti paikaltaan 5500 rpm, mutta vene kiihtyi tosi hitaasti. Kaasun asennolla ei ollut suurta merkitystä kiihtyvyyteen. Sitten 15 kn paikkeilla potkuri nappasi kiinni, kierrokset laski ja vene ampaisi vauhtiin.

        12*22 potkurilla plaaniinlähtö oli melko samanlaista kuin alumiinipotkurilla eli kierrokset eivät koskaan nousseet suureksi ja kiihtyvyys oli huimaa.


      • Benqqu
        Joakim kirjoitti:

        Jos potkurissa ei ole kumikeskiötä, kuten yleensä tilanne on Cleavereissä, vaihteita en käyttäisi. Starttaus ja koneen lämmitys vapaalla. Kone seis ja vaihde päällä käyntiin. Voi vaatiaa käynnistykseneston purkamista.

        Riippuu toki paljon yhdistelmästä, mutta pienissä veneissä suurempi ongelma taitaa olla potkurin pito kuin koneen pääseminen tehoalueelle. Eihän kone alumiinipotkurillakaan tehoalueelle pääse plaaniinnostossa. Mulla 10*18 potkurilla kierrokset nousi heti paikaltaan 5500 rpm, mutta vene kiihtyi tosi hitaasti. Kaasun asennolla ei ollut suurta merkitystä kiihtyvyyteen. Sitten 15 kn paikkeilla potkuri nappasi kiinni, kierrokset laski ja vene ampaisi vauhtiin.

        12*22 potkurilla plaaniinlähtö oli melko samanlaista kuin alumiinipotkurilla eli kierrokset eivät koskaan nousseet suureksi ja kiihtyvyys oli huimaa.

        Joo eli starttaus aina vaihde päällä.
        Mielestäni ongelmat alle 45 solmun johtuvat minulla siitä että potkuri kulkee silloin liian syvällä jolloin cleaverin hyötysuhde laskee rajusti. Varsinaisia ajettavuusongelmia minulla ei ole.
        Liikeellelähdössä pitää saada kierrokset yli 4000 jolloin potkuri menettää pitonsa- sitten pitää kierrokset kaasulla jossain 6000 pinnassa kunnes vauhtia on n 50 solmua- sitten trimmin hienosäädöllä loput kierrokset/solmut.

        Yamahaan sopivia potkureita kannattaa kysellä F4-kilpailijoilta. Joillain on 11*17 cleavereita (vaikka ne F4 veneeseen on aika pieninousuisia)


      • ropelli
        Benqqu kirjoitti:

        Joo eli starttaus aina vaihde päällä.
        Mielestäni ongelmat alle 45 solmun johtuvat minulla siitä että potkuri kulkee silloin liian syvällä jolloin cleaverin hyötysuhde laskee rajusti. Varsinaisia ajettavuusongelmia minulla ei ole.
        Liikeellelähdössä pitää saada kierrokset yli 4000 jolloin potkuri menettää pitonsa- sitten pitää kierrokset kaasulla jossain 6000 pinnassa kunnes vauhtia on n 50 solmua- sitten trimmin hienosäädöllä loput kierrokset/solmut.

        Yamahaan sopivia potkureita kannattaa kysellä F4-kilpailijoilta. Joillain on 11*17 cleavereita (vaikka ne F4 veneeseen on aika pieninousuisia)

        ongelma pitäisi saada kuntoon sillä 20 ja 35 heppasilla moottoreilla sama nopeus ja kiihtyvyys
        vakio potkureilla
        nyt asennan 50 heppasen ja tarvin siihen 17-19"
        nousulla olevan ropellin
        olisko puhelin numeroa mistä löytäis ?


      • japo
        japo kirjoitti:

        vähän potkurista pieni varoitus jos ko.potkuri on niin sanottu heti pitävä niin se tuhoaa lopulta vaihteiston kone täytyy muutta vaihde päällä käynnistettäväksi. sitten vaikeampi juttu potkurin täytyy olla sellainen että sitä pystyy sudittamaa niin kauan että kone pääsee tehoaluelle sitten kulkee myös kuorma päällä siksi on erillaisia variaatioita potkureista esim: lavoille puhaltavia ja muistaakseni yamahassa pitää pistää lisävedenotto ehdottomasti veneen vasemmalle puolelle koska vene pyrkii kulkemaan vinossa ja lopuksi varoituksen sana kun tekee potkuri kokeiluja niin jos jostain syystä potkuri irroitta täydestä laulusta niin vene kääntyy salamana 90 astetta ja siin ei käy kyllä hyvin

        siis mulla oli veneenä argo cat 15 ja koneena 90 yamaha ja potkurina käytin kelissä 28 lavoille puhaltavaa normaali allokossa 30 tyynellä 32 läpi puhaltavaa lisäksi torpeedo eli vaihteiston kuori oli vakiona vaarallinen joten jenkeistä tilasin siihen uuden etuosan joka kuljetti vettä potkurille optimaallisesti myös potkurin aihiot tilattiin jenkeistä suoraan tyyppi oli mach1 sitten ne hiottiin täällä suomessa mittareina käytin myös lvi painemittareita nestevaimennuksella lisäksi minulla oli veden loppumisesta lämmönnoususta varoittava iso punainenlamppu koneen optimi kierrokset olivat noin 7000 eli niillä mentiin sopivassa vastatuulessa 7.2 kiloa ja lisäksi viellä potkuri alapää kannatta pyhkiä asetoonilla tai vastaavalla sillä öljyhän hylkii vettä ja jos 1 lapa on öljyinen niin voi tulla pikku ylläri


      • Joakim
        ropelli kirjoitti:

        ongelma pitäisi saada kuntoon sillä 20 ja 35 heppasilla moottoreilla sama nopeus ja kiihtyvyys
        vakio potkureilla
        nyt asennan 50 heppasen ja tarvin siihen 17-19"
        nousulla olevan ropellin
        olisko puhelin numeroa mistä löytäis ?

        Vene lienee otsikon mukainen, joten 50 hv kuulostaa jo aika hurjalta. Sopivalla potkurilla menee pitkälti yli 50 kn, mahdollisesti 60.

        Mikä 50:n sulla on? 17-19" kuulostaa aika loivalta. Yamahan välityksillä ~22 kuulostaisi sopivammalta.

        Mulla on tuo 12*22 ylimääräisenä....

        Millaisilla potkureilla ja koneen korkeuksilla olet kokeillut? Millaisiin vauhteihin olet päässyt?


      • ropelli
        Joakim kirjoitti:

        Vene lienee otsikon mukainen, joten 50 hv kuulostaa jo aika hurjalta. Sopivalla potkurilla menee pitkälti yli 50 kn, mahdollisesti 60.

        Mikä 50:n sulla on? 17-19" kuulostaa aika loivalta. Yamahan välityksillä ~22 kuulostaisi sopivammalta.

        Mulla on tuo 12*22 ylimääräisenä....

        Millaisilla potkureilla ja koneen korkeuksilla olet kokeillut? Millaisiin vauhteihin olet päässyt?

        josta meni CD-loota rikki.
        voisitko soittaa mulle 041-4558383 niin soitan sulle
        takaisin


      • Eetu
        Joakim kirjoitti:

        Vene lienee otsikon mukainen, joten 50 hv kuulostaa jo aika hurjalta. Sopivalla potkurilla menee pitkälti yli 50 kn, mahdollisesti 60.

        Mikä 50:n sulla on? 17-19" kuulostaa aika loivalta. Yamahan välityksillä ~22 kuulostaisi sopivammalta.

        Mulla on tuo 12*22 ylimääräisenä....

        Millaisilla potkureilla ja koneen korkeuksilla olet kokeillut? Millaisiin vauhteihin olet päässyt?

        Joskus aikoinaan vastasit Joakim mulle tuolla nyysseissä, kun ihmettelin meidän Belmar 755:sen ja yamahan 220 yhditelmän nopeutta, että voisi kokeilla tollasta cleaveriä. No silloiset kokeilut tehtiin lähinnä yamahan omilla ja ballisticin potkureilla. Valittiin siis Ballisticin valmiste 17 nousulla. Tällä potkurilla saatuvettiin noin 40kn vauhti, mutta jäi vaivaamaan kun kone ei kerännyt tarpeeksi kierroksia suurempi noususella potkurilla. Tuota perälautaa on nyttemmin modifioitu sen verran, että konetta on nostettu aika reilusti ylemmäs, mutta tämä ei vaikuttanut juurikaan nopeuteen. Toisaalta taas muutos teki sen, että kiihdytettäessä alkaa kavitoimaan herkemmin. Mitähän tässä nyt oikein kokeilisi seuraavaksi? En tiedä noista cleavereistä, miten ne käytännössä toimii tollasella yhdistelmällä. Vauhtia pitäisi saada lisää... Periaatteessa ei koskaan ole vielä tullut täydellä kuormalla rajaa vastaan, joten sekään ei ole ongelma.


      • markus
        Joakim kirjoitti:

        Vene lienee otsikon mukainen, joten 50 hv kuulostaa jo aika hurjalta. Sopivalla potkurilla menee pitkälti yli 50 kn, mahdollisesti 60.

        Mikä 50:n sulla on? 17-19" kuulostaa aika loivalta. Yamahan välityksillä ~22 kuulostaisi sopivammalta.

        Mulla on tuo 12*22 ylimääräisenä....

        Millaisilla potkureilla ja koneen korkeuksilla olet kokeillut? Millaisiin vauhteihin olet päässyt?

        voisitko soittaa mulle potkurista numeroon
        050 5020788


      • ROPELLI
        ropelli kirjoitti:

        ongelma pitäisi saada kuntoon sillä 20 ja 35 heppasilla moottoreilla sama nopeus ja kiihtyvyys
        vakio potkureilla
        nyt asennan 50 heppasen ja tarvin siihen 17-19"
        nousulla olevan ropellin
        olisko puhelin numeroa mistä löytäis ?

        NYT VENEESSÄ ON MERCURY 50 SÄHKÖSTARTILLA JA POTKURINA 17" MESSINKI KILPAPOTKURI JA VAUHTIA LÖYTYY IHAN KIVASTI:
        3000 RPM = 28 KN.
        3500 RPM = 35 KN.
        4000 RPM = 40 KN.
        SITTEN PITI OTTAA TOINEN ISTUIN POIS JA SIIRTÄÄ TOINEN KESKELLE,ETTÄ TOHTISI AJAA KOVEMPAA,MUTTA BENSA LOPPU KESKEN.
        KONE KIERTÄÄ VIELÄ N.1500 RPM. LISÄÄ,JOTEN 100 KM/H
        MENEE RIKKI HETI KUN TUULI LAANTUU.
        ON MUUTEN SAIRAAN HYVÄ AJAA JYRKKIÄ KAARROKSIA,
        EIKÄ TÄRISTÄ SUORAA AJAESSA


      • Mitäs
        japo kirjoitti:

        siis mulla oli veneenä argo cat 15 ja koneena 90 yamaha ja potkurina käytin kelissä 28 lavoille puhaltavaa normaali allokossa 30 tyynellä 32 läpi puhaltavaa lisäksi torpeedo eli vaihteiston kuori oli vakiona vaarallinen joten jenkeistä tilasin siihen uuden etuosan joka kuljetti vettä potkurille optimaallisesti myös potkurin aihiot tilattiin jenkeistä suoraan tyyppi oli mach1 sitten ne hiottiin täällä suomessa mittareina käytin myös lvi painemittareita nestevaimennuksella lisäksi minulla oli veden loppumisesta lämmönnoususta varoittava iso punainenlamppu koneen optimi kierrokset olivat noin 7000 eli niillä mentiin sopivassa vastatuulessa 7.2 kiloa ja lisäksi viellä potkuri alapää kannatta pyhkiä asetoonilla tai vastaavalla sillä öljyhän hylkii vettä ja jos 1 lapa on öljyinen niin voi tulla pikku ylläri

        Mitä tarkoittaa läpipuhaltava ja lavoille puhaltava? Miten ne käytännössä eroavat? Mitä on 7.2 kilon nopeus?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3673
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2509
    3. Otavassa tapahtuu!

      Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      37
      2382
    4. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2117
    5. Rakas, kerro mulle

      Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1599
    6. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1582
    7. Horoskooppikysely

      Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      15
      1522
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

      johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      131
      1365
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

      Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      283
      1351
    10. Kesäseuraa

      Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1305
    Aihe