Sähkökatko

Anonyymi-ap

Olin aamulla lukemassa tabletissa jotain juttua kun ensin meni taas TV pimeeks ja sitten kaikki valot tossa vähän ennen klo 9.
Joku voi jäädä hissiin kun tulee sähkökatko ja pelästyy kun on ihan pimeetä.
Kunhan ei ala olla pitkiä sähkökatkoja niin sitten kylmenee jo sähköllä lämpiävät asunnotkin

10

409

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Juu, se olis paha jos jää hissiin 😨
      Oli täälläkin katko ja mä katsoin kartasta, että vaan 9 asiakasta (sähköliittymää) eli että se olis vaan naapurustossa, mutta Sallilan sivulla luki syyn olevan saman kuin eilenkin.

Aliitaajuussuojareleet ovat automaattisesti irrottaneet osan asiakkaista irti sähköverkosta, kun sähkön jännite ja taajuus uhkaa laskea alle kriittisen 50 Hz rajan, jolloin koko sähkönjakelu voi pahasti lamaantua pidemmäksi aikaa. Mutta miksi näin kävi? Ilmeisesti jollain isoilla toimijoilla ollut tuotantovaikeuksia tai heiltä lähtevässä jakeluverkossa jotain häiriöö? Onhan nyt tuullu mutta isoissa johtoväylissä ei puista pitäisi olla haittaa. Ei kerro Sallila eikä Fingrid tarkemmin syystä
      Tämmösiin saadan sitten varautua jatkossakin ja nämä tulee ainakin yllättäen.

lajijasuris

• Anonyymi

Pahaenteinen katko olikin vaikka onneksi lyhyt kun alkaa tosissaan miettiä mitä olisi tehtävissä jos kovilla pakkasilla pitempi katko sattuu? Toivotaan ettei suurempia sähköverkon remontteja aleta pakkasilla tekemään.

• Anonyymi

Alitaajuussuojaus ei aiheuta pitkää sähkökatkoa, kun käsittääkseni tarvittaessa katkoja kierrätetään maalla eri muuntopiireissä ja olisko sitten jakopiiri tjsp (ne ruskeat kaapit jakokeskuksia) täällä kaupungissa.

Mahtaaks se Metsämaan sähkökeskus eli muuntoasema olla jo valmis ja uus 400 kV sähkölinja liitetty siihen ja itse linja jo ylittänyt ysitien? Jos niin kyllä täällä Loimaalla taidetaan olla aika turvassa isommalta katkolta, ellei sitten tapahdu jotain pahempaa eli kovalla pakkasella tilttaa ydinvoimala ja/tai samaan aikaan tuontikaapelit Ruotsista ja Norjasta vikaantuu.

lajijasuris

• Anonyymi

Kyllä ois kauheeta jos sähkö ois pidemmän aikaa pois. Vanhat ihmiset ketkä ei pääse ulos muuten kuin hissillä jäisi kotiin jumiin.
      Jäin itse kerran vesikoskenkatu 24 hissiin ja jouduin olleen siellä 45 min, kunnes talkkarit tuli ja päästi pois. Siinä kun menee hissiin tulee ensin sellainen rautaovi kiinni ja sit hissin oma ovi,et yhtään tiedä missä oot.
      Kerrostalossa ei voi oikein mitään tehdä jos on sähkökatko. Et edes lämmittää ruokaa.
      Paha juttu

• Anonyymi

Saiskohan noihin hisseihin akkuvarmennuksen...
        Sulla onkin käynyt sikäli tuuri, kun oot vissiin ollut kerroksen kohdalla. Jos jää väliin tai ovi ei mahdu aukeen, ei kai voi kun soittaa häkeen ja Pelastuskaitos paikalle tai odottaa Koneen tai Otiksen päivystäjiä.

lajijasuris

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Saiskohan noihin hisseihin akkuvarmennuksen...
        Sulla onkin käynyt sikäli tuuri, kun oot vissiin ollut kerroksen kohdalla. Jos jää väliin tai ovi ei mahdu aukeen, ei kai voi kun soittaa häkeen ja Pelastuskaitos paikalle tai odottaa Koneen tai Otiksen päivystäjiä.

lajijasuris

Ei kyllä jäin kerrosten väliin, ja onneks saivat talkkarin kiinni koska mulla loppu puhelimesta akku, ja kun mulla on astma niin jouduin vähän paniikkiin. Olin monta vuotta etten mennyt ollenkaan hissiin

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei kyllä jäin kerrosten väliin, ja onneks saivat talkkarin kiinni koska mulla loppu puhelimesta akku, ja kun mulla on astma niin jouduin vähän paniikkiin. Olin monta vuotta etten mennyt ollenkaan hissiin

On kyllä aika kamala kokemus toi 😰

lajijasuris

• Anonyymi

Ja taas oli viiden aikoihin pari minsaa pimeetä. Ei tällä kertaa alitaajuusreleet pätkässeet sähköjä vaan näkyi pienen etsimisen jälkeen Fingridin kartassa kyseessä olleen maasulku eli tämä katko oli laajahko mutta onneksi lyhyt. Mikä tollanen lyhyt maasulku voi olla...?

lajijasuris

• Anonyymi

En oo koskaan kuullut mistään maasulusta,aika outoo. Harmittaa tollaset sähkökatkotkin. Yks kaks piuh ja kaikki valot pois,just yks aamu klo 5 vilahti jotenkin sähköt kummallisesti.
      Siinä pelästyy kun sähköt menee yks kaks

• Anonyymi

Joo oikosulku on monelle varmaan tutumpi, mutta se on hiukan eri juttu. Ei kyseessä harvinainen juttu sinänsä, vaan vuosittain tapahtuu paljonkin mm. salamoiden ja kaatuvien puiden aiheuttamana. Mutta Fingridin linjoilla ei puut haittaa ja tuskin salamakaan, vaikka talvella voi myös esiintyä.

Mahtaako ne uuden linjan rakentajat vielä vaikuttaa Loimaan alueella vai joko valmis tältä osin, että jos he jotain tumpeloivat? Sama se kun lyhyt, mutta pelästyy vähän ja sitten se kun kaikki menee ihan pimeeksi eikä näe mitään, kunnes saa käsiinsä taskulampun, otsavalon yms. Olishan sitä jos jonkilaista pientä led-lamppua vaikka joka huoneen pöydille ja pitäis päällä koko ajan pimeeseen aikaan, eikä maksaisi paljon mitään.

lajijasuris

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin sinussa haluan koskea

Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä
      Ikävä
      39
      2155
    2. Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä

IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi
      Maailman menoa
      198
      1756
    3. Kerro nyt jotain

Itsestäsi minkä haluaisit kaivattusi tietävän?
      Ikävä
      98
      1445
    4. Toisen ihmisen sydämellä

leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo
      Ikävä
      142
      1245
    5. On tämä meidän ikäero jo turhan suuri

Kannattaisi tutustua samanikäisiin.
      Ikävä
      115
      1167
    6. PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan

kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki
      Ammattiliitot
      135
      1072
    7. Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."

Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1038
    8. Millaisena luonteena

Pidät kaivattuasi??
      Ikävä
      74
      970
    9. Olen otettu, mutta turhaan kulta testailet

Sinua minä vaan ❤️
      Ikävä
      70