Minulla on ollut kohta vuoden työsopimus jossa työtunnit on määritelty 33,3 tuntia/viikkoa eli 100 tuntia/3 viikkoa. Olen ollut sairauslomalla viimeiset 3 kuukautta. Jos nyt jään työttömäksi, lasketaanko ansiosidonnainen viimeisen 6 kk ansioista? Miten 3 kk sairausloma vaikuttaa ansiosidonnaiseni määräytymiseen?
Nyt olen edelleen sairauslomalla, mutta työsopimukseni 1.1.2025 muuttuu niin että työtä on vain 20 h/viikko eli 60 h/3 viikkoa. Työsopimukseni jatkuu 4 kk ja sen jälkeen jään työttömäksi. Olen siis edelleen sairauslomalla ja näillä näkymin ainakin 2 kk vielä.
Kysymykseni niille jotka asiasta todella tietävät on. Kannattaisiko minun juuri nyt irtisanoutua eli saisinko paremman ansiosidonnaisen päivärahan jos heti irtisanoutuisin kun takana on enemmän työtunteja (tosin sairauslomalla 3 kk). Nyt kun työtuntini vähenevät (tosin jatkan sairauslomalla) ja työt päättyvät huhtikuun lopussa niin ilmeisesti ansiosidonnainen myös pienenee kun sopimuksen mukaiset työtunnit ovat vähentyneet.
Karenssia tulee kun itse irtisanoutuu, mutta siihen ei kannata ottaa kantaa.
Ansiosidonnainen- miten kannattaa toimia
2
218
Vastaukset
- Anonyymi
Sairauspäivärahaa ei oteta huomioon ansiosidonnaista laskettaessa, vaan se lasketaan palkasta. Eli jos saat sairausajan palkkaa työnantajalta, se otetaan huomioon työssäoloehtoa ja ansiosidonnaista laskettaessa, sairauspäivärahaa ei. Noin niin kuin yksinkertaistetusti.
Tuo 4 kk "puolella" palkalla pudottaa sitten ansiosidonnaistasi aika olennaisesti, koska ansiosidonnainen määräytyy viimeisen 6 palkanmaksukuukauden mukaan. Kannattaa itse laskea, kannattaako irtisanoutua ja ottaa karenssi vai tehdä nuo 4 kk pienemmällä palkalla. Kassojen sivuilta löytyy laskureita.- Anonyymi
kiitos tiedosto. Täytyy kyllä tältä pohjalta varoa ettei mene päiväksikään töihin 2025 aikana. Sairausloma sairauspäivärahalla ollaan loppuun asti ja sitten heti loparit.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1024457Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/743821178- 1861052
Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1091032Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna83903Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.47901- 64891
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk10847- 64846
Onko se niin
Että meillä molemmilla on niin isot egot ettei voi alentua myöntämään kuin tykkää toisesta64816