onko

kalkkia

Onko reumapotilailla kalkkia? Minulla on kalkkia olkapäässä, kun ollut käsissä tulehduksia. Mahtaako liityä reumaan. Isälläni oli reuma, mutta se ei vaivnnut, kun nuorena.

8

5874

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ronja

      Nivelreuman alkuvaiheessa minulla oli tulehdus mm. olkanivelissä. Lääkäri katsoi ultraäänellä ja sanoi siellä olevan myös kalkkia. En muista tarkemmin, mutta lääkäri sanoi sen liittyvän tähän sairauteen. Varmaan siihen voi olla muitakin syitä.

      Nyt molemmissa olkapäissä on alkanut tuntua kipua tietyssä asennossa kyljelläni nukkuessa. En ole vielä päässyt lääkäriltä kysymään, mikä nyt on ongelmana. Juuri pääsin kuukauden kestäneestä jalkaterän kivusta.

      Odottele, toiset varmaan osaavat vastata kysymykseesi paremmin.

      • Ronja

        Minulla oli kyse tällaisesta vaivasta, kun tulehdus oli myös jänteissä ja limapusseissa:

        Kalkkinen tendiniitti tai bursiitti

        Tämä kivulias jännetulehdus esiintyy keskimäärin 8% väestöstä ja sitä luonnehtii kalkkeumien synty jänteiden sisälle tai vieruskudoksiin. Kalkkeumien arvellaan syntyvän joskus pitkittyneiden jännetulehdusten seurauksena, mutta useinmiten kyseessä lienee ns. sisäsyntyinen kalkkeuma, jonka taustalla ainoastaan geneettinen säätelyhäiriö eli toisilla ihmisillä vain jokin solu alkaa tuottaa kalkkia ilman mitään ulkoista syytä. Aika usein kalkkeuman löytyminen voi olla pelkästään ns. sivulöydös eikä tarvitse liittyä mitenkään potilaan oireiluun. Joissakin tapauksissa kalkkeuma voi jänteen sisällä / sen vieruskudoksisssa hajota / revetä, jolloin kiteistä kalkkimassaa voi päästä kiertäjäkalvosimen päällä oleva ns. subacromiaalibursaan. Tuolloin syntyy tyyppillisesti akuutisti erittäin kivulias olka, jossa olanseutua ei voimakkaiden kipujen vuoksi pysty juurikaan liikuttelemaan. Subacromiaalinen sivu-takasuunnasta vapaaseen subacromiaalitilaan annettu kortikosteroidi-puudukeinjisointi auttaa hyvin tuolloin jopa parissa päivässä.


      • avi

        Olen menossa keskiviikkona Jorviin luututkimukseen, missä suoneen tiputetaan radioaktiivista ainetta, mikä hakeutuu luihin ja näin päästään tutkimaan luuranko. Olen surffannut netissä ja saanut aikaiseksi luusyöpädiagnoosin... tutkimus on siis myös syöpätutkimus.
        Ongelma on se, että minulla löydettiin vahingossa viime joulukuussa rintarangasta murtuma, minkä syntyjä syviä ei tiedetä. En muista kaatuneeni niin pahasti. Veren kalkkiarvot ovat ylärajalla, toinen koe oli kyllä alle yläarvon.
        Olen tässä lievästi paniikissa, mutta koska minulla on tuo sama olkapääjuttu ja reuma, yritän ajatella ongelman johtuvan kortisonista ja reumasta.


    • susu

      Mulla on ollut kovia nivelkipuja jo kuukausia ja varsinkin selkä kipeänä.Reumaa ei ole todettu,mutta verikokeissa käydessäni huomattiin että minulla olisi kalkin puutosta?Voisiko olla niin että kalkki sitten imeytyisi jonnekkin niveliin?Että siitä johtuisi tuo puutos?

      • kalkkia

        Olisi todella kiva tietää, että onko verisuonissakin kalkkia. Nyt en ole uskaltanut syödä kalkkia, koska pelkään kertyvän sen joka paikkaan. Määrätyt liikkeet eivä onnistu, kun kalkki ottaa kiinni.


      • Calsium

        En minä usko, että syöty kalkki kertyy niveliin tai mihinkään muuallekaan väärään paikkaan. Toivottavasti keskusteluryhmää seuraavat terveydenhoidon ammattilaiset kertovat, miten asia on.

        Elimistön normaali toiminta vaatii ehdottomasti tietyn määrän kalkkia. Nivelreumaa sairastavilla tarve on normaalia suurempi erityisesti luuston ja lihasten terveyden vuoksi. Käy katsomassa esim. Reumaliiton sivuilta reuma-aapisesta. Muistaakseni reuma ja ravitsemus -kohdassa kerrotaan tarkemmin asiasta.


    • Anonyymi

      Mulla on epäily crest-oireyhtymästä. Paljon tulehduksia juurikin jänteissä ja nyt kädessä kalkkipatteja.

    • Anonyymi

      Auts, mulla oli pään kuvissa kalkkia päässä.
      Mitä ikinä sitten tarkoittaakaan, ei kai mitään vakavaa, kun lääkärit ei sanoneet mitään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      61
      2632
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      341
      2480
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      95
      2150
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      62
      1835
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1743
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1724
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1573
    8. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      64
      1503
    9. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      120
      1487
    10. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1389
    Aihe