Logo
Valikko
Etsi
Kirjaudu
Rekisteröidy
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Aihealueet
Lämmitys ja sähkö
Valaistus ja sähkötyöt
Loisteputken tilalle Led putki. Käykö suoraan ?
KYMYSYS
2017-09-30 19:59:45
Ilmoita
Ostin 59 cm pitkän 18 W loistevaloputken tilalle Ledin. Airam led on 9 W jonka pakkauksessa lukee 220-230 V .
Kysyn voiko lampun sytyttimineen vaihtaa suoraan vanhan tilalle vai onko muuntaja otettava pois ! Toimiiko jos muuntaja jää paikalleen ja tuleeko säästöä lainkaan.
Kysyn ? onko tämä normaali lampunvaihto jonka jokamies voi tehdä, vai pitääkö tilata sähkömies vaihtamaan lampun. Tähän saakka olen itse vaihtanut kaikki talossa olevat lamput.
77
29735
Äänestä
Kommentoi
Jaa
Vastaukset
Vanhimmat
Anonyymi (
Kirjaudu
/
Rekisteröidy
)
5000
Kirjoita kommentti...
Lähetä
silleense
2017-09-30 20:48:53
sytytin pois, ja kuristin..
Äänestä
Kommentoi
viisasta
2017-09-30 21:14:18
Paras tehdä sen putken mukana tulleen ohjeen mukaisesti.
Äänestä
Kommentoi
Anonyymi
2023-10-30 13:07:09
Kuristin on tulioloeiski
Vakuutustarkastaja
Äänestä
Kommentoi
xxasdfgyuh
2017-09-30 23:25:13
Viranomais kantaa hommaan:
http://www.tukes.fi/Tiedostot/sahko_ja_hissit/ohjeet/LED_valoputket_loisteputkien_korvaajina.pdf
Äänestä
Kommentoi
Ikuisetluvatmies
2019-03-25 17:16:26
Miks etvaihda koko valaisinta led valaisimeksi .
Motone t ista saa 20€ pi t kän. Led valaisimen ja. Ky t ketään vaan nolla ja vaihe .
Äänestä
Kommentoi
NickNailer
2017-10-01 07:23:24
Yhden putken systeemin voi yleensä vaihtaa paketin ohjeiden mukaan. Sen voi tehdä olematta sähköalan ammattihenkilö.
Moniputkiset ja - valasimiset ovat sitten ongelmallisempia. Niistä kannattaa poistaa mahdolliset loisvirtaa kompensoivat kondensaattorit. Loisvirran kompensointiin koskeminen on sitten ammattihenkilön työtä.
Äänestä
Kommentoi
näin.on
2017-10-01 09:03:18
Hehheh. Eipä pääsisi Nikke Naulaaja minun työmailleni edes timpurin apupojaksi. Parasta kun jatkat uraasi ihan vaan tavallisena Ranena.
Äänestä
Kommentoi
Anonyymi
2024-10-23 15:35:49
näin.on kirjoitti:
Hehheh. Eipä pääsisi Nikke Naulaaja minun työmailleni edes timpurin apupojaksi. Parasta kun jatkat uraasi ihan vaan tavallisena Ranena.
Suosittelen kuristimen oikosulkua laita molemmat piuhat toisen alle
Mäin tein itse
Asiantuntija
Äänestä
Kommentoi
Anonyymi
2024-10-23 16:49:00
Anonyymi kirjoitti:
Suosittelen kuristimen oikosulkua laita molemmat piuhat toisen alle
Mäin tein itse
Asiantuntija
Tyypillistä siantuntijalle!
Äänestä
Kommentoi
KYMYSYS
2017-10-01 09:17:31
Kiitos hyvistä vastauksista joista sain vahvistuksen omille mielipiteille ! Olen käsittänyt että loistelamppu jossa on vaihdettava sytytin olisi myös magneettinen kuristin.
Koska lampun pakkauksessa on maininta: Vain magneettisille kuristimille ja vaihda valaisimessa oleva loistelampun sytytin led-lampun mukana tulevaan sytyttimeen ja käytä aina sitä.
Kyseessä on valaisin jossa on yksi lamppu
1
Äänestä
Kommentoi
ei_ole_todellista
2017-10-01 10:17:30
Kun sinulla oli selvääkin selvemmät ohjeet käytettävissä, miksi enää täältä kysyit?
Äänestä
Kommentoi
miksipäei___
2018-07-26 10:33:24
Tosilta neuvon kysyminen on nopein tapa hankkia viisautta.....
Oletko huomannut tätä?
Äänestä
Kommentoi
Anonyymi
2021-10-21 06:53:39
miksipäei___ kirjoitti:
Tosilta neuvon kysyminen on nopein tapa hankkia viisautta.....
Oletko huomannut tätä?
Vahinko vaan että täällä se "viisaus" on monesti tahallista vääristelyä tai kirjoittelua vaikka asiasta ei ole mitään tietoa. Kenenkään ei pidä luottaa näihin "tietäjiin".
Nii-in sähköliikkeessä lampun myynyt myyjä sanoi, että; pitää ottaa "sähkäri" joka ottaa kuristimen pois ( puhui muuntajasta ) ja kytkee virran ! Olihan se ristiriitainen juttu , ja sen pituinen se!!!
Usein kysymyksien tasosta näkee että kysyjä ei voi olla sähköalan ammattilainen!
Mutta harvoinpa ammattilainen täältä kysyykään? mutta eihän se ole kielletty heiltäkään, harva meistä on ruutia keksinyt, luulisin ammattimiesten saavan oppia, ainakin toisten virheistä !
Ei koulu eikä todistukset vielä tee ammattimiestä vaan kokemus rautaisen ammattimiehen valvonnassa.
Toisille se tulee vaan kantapään ( kokemuksen ja erehdyksen ja jonkun kuoleman ) kautta !
Tarkoitan tällä sitä jos näihin ns." "kiellettyihin kysymyksiin" ei anneta asiallisen neuvovia varottavia vastauksia seuraamukset voisivat olla vielä pahempia mitä tylyt ja asiattomat vastaukset saavat aikaan !
Olen seurannut tätä juupas eipäs keskustelua, keskustelu on aivan paikallaan, myös toisten, että omista virheistä oppii, jos ei ole myöhäistä. Sähkön kanssa ei ole leikkimistä jos ei tiedä mitä tekee ( kuinka kävi ukkosenjohdattimen keksijän, muuten tiedekin vaatii uhrinsa ). Ymmärrän silti myös ns.tee se itse asentajia joilla on intoa -ja taitoa.
Mitkä olivatkaan "teeseitse"-miehen viimeiset sanat; ei tässä sähkömiestä tarvita !!!
Kyllä ammattimies on
Kuristimella varustettu loisteputkivalaisin on kotitalouksien yleisin sähkölaitteen viasta johtuva p
1
57
Vastaukset
- Anonyymi
Kuristimella varustettu loisteputkivalaisin on kotitalouksien yleisin sähkölaitteen viasta johtuva palohälytystehtävien aiheuttaja. Ja lähes puolessa näistä tapauksista syyllinen on ollut kuumentunut kuristin.
Liesi/uuni aiheuttaa vielä enemmän palohälytystehtäviä, mutta useimmissa niistä syynä on käyttäjän virhe, ei laiteen vikaantuminen.
Kuristin muodostaa myös palovaaran, koska led-putki voi vikaantua oikosulkuun, mitä loisteputki ei voi tehdä. Tällöin jos siinä "led-sytyttimessä" ei ole sulaketta kuristin käristyy ja voi sytyttää tulipalon. "
Miksihän magneettisilla kuristimilla tehdyille valaisimille tehdään oikosulkukoe? Mietipä sitä.
Ei kuristin välttämättä led-putken valotehoa yhtään vähennä, jos putki on suunniteltu kuristin-käyttöön. Eikä ideaalisessa kuristimessa (induktanssi) kulu tehoa, mutta kun kupari on kallista niin varsinkin halvemmissa valaisimissa se kuristin on enemmän tai vähemmän myös vastus, jossa kuluu tehoa. Tehon kulutus ja kuristimen lämpeneminen riippuu sen läpi kulkevan virran tehollisarvosta, joka taas riippuu paitsi valonlähteen ottamasta tehosta myös sen ottaman virran muodosta.
Huonolaatuisen led-putken ottama virta on piikkimuotoista (tasasuuntaus) ja tällöin virran tehollisarvo voi olla samaa luokkaa tai jopa hieman suurempikin kuin kaksi kertaa tehokkaamman loisteputken kanssa.
Mutta pääsääntöisesti koska led-putkien teho (wattia) on aina pienempi kuin samaan valaisimeen sopivan loisteputken, niin tällöin myös kuristimen hukkateho pienenee.
Paras hyötysuhde led-putkista kuitenkin saadaan vain kuristin ohittamalla. Kuristin muodostaa myös palovaaran, koska led-putki voi vikaantua oikosulkuun, mitä loisteputki ei voi tehdä. Tällöin jos siinä "led-sytyttimessä" ei ole sulaketta kuristin käristyy ja voi sytyttää tulipalon. Sähkökeskuksessa oleva syöttävä sulake/johdonsuoja ei välttämättä katkaise syöttöä tässä tapauksessa tuon kuristimen takia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?133748Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja283048Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2772847Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin51955- 2261544
- 751271
Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk41181Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...1771163Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_41061Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi321035