Jos vainaja on ennen kuolemaansa kertonut tai kirjoittanut ylös tahtonsa, miten uskollisesti sitä pitäisi mielestänne noudattaa? En tarkoita testamenttia, vaan epävirallisia toivomuksia. Jos omaiset eivät ymmärrä, miksi vainaja on halunnut meneteltävän tietyllä tavalla, ja jos siitä aiheutuu jollekin haittaa tai henkistä kärsimystä, pitäisikö toiveita noudattaa silti? Missä kulkee raja tällaisten asioiden suhteen?
En rupea keksimään nyt mitään havainnollistavaa esimerkkiä, koska sitten kommentoijat saattaisivat takertua vain siihen esimerkkiin ja keskustelun pointti menisi vähän ohi.
Vainajien toiveiden kunnioittaminen
70
465
Vastaukset
- Anonyymi
Asia kyllä riippuu just siitä mistä milloinkin on kyse. Olen itse kertonut lapsille miten haudataan, hyvin kohtuullisin kustannuksin, lähes vain ne mikä kuuluu tehdä. Jos viettävät kalliimmat pidot, niin omasta perinnöstään se on pois, minun tililtäni he kulut ottavat. En rupea moisesta kummittelemaan. En oikein tiedä miten iso juttu sitten olisi että rupeaisin.
Mutta kun mieheni kuoli, tein juuri niin kuin hän oli toivonut. Ja niin tekisin aina, jos minulla olisi sananvaltaa hautajaisten ja muun jälkipuinnin suhteen, riippumatta siitä onko kyseessä pieni vai iso pyyntö. Jos se vain olisi toteutettavissa. Jos en tekisi, tuntisin lopun elämäni syyllisyyttä, sitä ei pääni kestäisi vai sydänkö se on. - Anonyymi
Riippunee haitan tai henkisen kärsimyksen laadusta. Jis lain puitteissa pysytään mielestäni tulisi vainajan toiveita kunnioittaa.
- Anonyymi
Siis tuon kirjoitti Siili4
- Anonyymi
Pitäisihän toiveita noudattaa.
Muistettava, hautajaiset on saattoväen pileet, vainajalla ei isompaa merkitystä. Usein ehkä tekosyy pilettää. Toisekseen, elossa olevat tekee mitä tahtovat, vainaja ei voi pitää puoliaan.
Oma kokemus. Faija oli eronnut kirkosta. Vakaumuksestaan en tiedä. Joka tapauksessa uskovaiset sukulaisensa roudasivat kalman kappeliin. Poppamies vaahtosi virsiä veisattion. Sitten upotettiin suku hautaan. Poppamies viskoi hiekkaa, hoki loitsujaan, virsiä veisattion. Peijaisissa jaariteltiin joutavia, veisattion virsiä, ryöstettiin sumppia.
Ei pahemmin vainajan pojan mielipidettä kuunneltu. Koitin sanoa, että oli kirkosta eronnut. Vastaus"Uskoi"se kuitenkin.
Faijan toiveista ei tietoa. Aikuisena ärisin uudelle eilahkolaiselle poppamiehelle asiasta. Totta, virhe tapahtunut. Asiaa pähkäilty kuulemma tuomiokapituli saa astikkin.
Periaatteessa vois vaatia luitten kaivamista ylös ja vaikka niiden polttamista. Homma kun oli mennyt vastoin lakia.
Ite olen joillekin kertonut oman tahtoni. Siis sellaisille, joihin oletan voivani luottaa. Lisäks kaikki on datana ja paperilla, kuten testamenttikin. Kuitenkaan ikinä ei voi olla varma, mitävalopäät aikanaan tulevat tekemään.
Mutta se oikeestaan itellä se ja sama, ei kalma mitään mistään ymmärrä.
Eettinen kysymys kuuluukin. Kumpi tärkeämpi asia, vainajan oma tahto, vaiko elossa olevien tahto? Asia kun oikeasti ei kuoleman jälkeen kuulu vainajalle mitenkään, elossa oleville net pileet on. Muuten kyse lähinnä jätteen käsittelystä.
=DW=- Anonyymi
Pitää lisäämäni.
Kunnan poppamies herra oli kieltäytynyt hommasta, oli myöntänyt luvan käyttää kunnan raatovainiota. Kirkolla kun on toi velvollisuus hävittää kalmat.
Suvun uskikset hommas jonkun random poppamiehen rituaalimestariksi ja taikauskorituaalit järjestettiin jossain lähikaupungin palvonta paikassa.
Asia niinkuin jääräpäisesti jyrättiin ja kähmittiin joittenkin elävien ihmisten tahdon mukaan. Silloin tein päätöksen pidän huolen, että ainakin itse yritän välttää tollasta omalla kohdallani parhaani mukaan. Vaan, mitäpä asua kalalle kuuluu. Olen myös ilmaissut ja kirjannut ylös kun kuolen, sukulaisille ei syytä kertoa asiasta, ennen kuin kalmani on hävitetty.
=DW= - Anonyymi
Kyllä vainajalle kuuluu hänen omat hautajaisensa varsinkin jos hän on ne suunnitellut ja julki tuonut. Epäeettistä on kävellä niiden toiveiden yli.
Aloittaja kirjoitti:
"Jos omaiset eivät ymmärrä, miksi vainaja on halunnut meneteltävän tietyllä tavalla, ja jos siitä aiheutuu jollekin haittaa tai henkistä kärsimystä, pitäisikö toiveita noudattaa silti? Missä kulkee raja tällaisten asioiden suhteen?"
Millaisethan asiat voisivat aiheuttaa joillekin haittaa tai henkistä kärsimystä?
Siili4 - Anonyymi
Kiitos päivän pyrskähdyksestä, joka ei ollut aivan pieni: "Sitten upotettiin suku hautaan." Miten sinä olet vielä siinä? Hah.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos päivän pyrskähdyksestä, joka ei ollut aivan pieni: "Sitten upotettiin suku hautaan." Miten sinä olet vielä siinä? Hah.
Minustakin DWllä sujuva sanailu, mukava lukea. Nauratti.
- Anonyymi
Harmi ettei uskovaiset sukulaiset ilmeisesti olleet kysyneet vainajalta tämän vielä eläessä miten pitää toimia. Olisivatko uskaltaneet toimia vastoin hänen tahtoaan. Se olisi jo vainajan häpäisyä.
Kirkossa voi siunata vainaja omaisten tahdosta vaikka ei kuulu kirkkoon. En tiedä onko seurakunnilla tässä toiminnassa eroja, voi olla.
Se että uskoo Jumalaan, ei ole mitään tekemistä sen kanssa kuuluuko kirkkoon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minustakin DWllä sujuva sanailu, mukava lukea. Nauratti.
Jooo-jooo, sanailua on, mutta suku hautaan tai sukuhautaan ovat kaksi aivan eri asiaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jooo-jooo, sanailua on, mutta suku hautaan tai sukuhautaan ovat kaksi aivan eri asiaa.
Kännykän automaattinen tekstisyättö hoitelee yhdyssanat ja kaikki muutkin kirjoitus ongelmat. Ite tarvii vain jotain näyttää, kone hoitelee loput. Ja
Oisko alkeellista tekoälyä ?
=DW= - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kännykän automaattinen tekstisyättö hoitelee yhdyssanat ja kaikki muutkin kirjoitus ongelmat. Ite tarvii vain jotain näyttää, kone hoitelee loput. Ja
Oisko alkeellista tekoälyä ?
=DW=Mitä virkaa on tekoälyllä, joka ei älyä, mitä sinä haluat kirjoittaa / sanoa? Jos tekoäly on noinkin tyhmä, ihminen voi itse oikolukea ainakin suurimmat virheet korjaten.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä vainajalle kuuluu hänen omat hautajaisensa varsinkin jos hän on ne suunnitellut ja julki tuonut. Epäeettistä on kävellä niiden toiveiden yli.
Aloittaja kirjoitti:
"Jos omaiset eivät ymmärrä, miksi vainaja on halunnut meneteltävän tietyllä tavalla, ja jos siitä aiheutuu jollekin haittaa tai henkistä kärsimystä, pitäisikö toiveita noudattaa silti? Missä kulkee raja tällaisten asioiden suhteen?"
Millaisethan asiat voisivat aiheuttaa joillekin haittaa tai henkistä kärsimystä?
Siili4Jokainen kyllä kuuntelee toiveet, mutta kaikki toiveet eivät ole täytettävissä äesim lakipykälät estää toteutumisen.
Jos ihmisellä on muutama lapsi , ja heistä ainoastaan yksi välittää hänestä viimeisinä vuosina niin itse ainakin haluaisin antaa omaisuuteni juuri sille lapselle joka on välittänyt, mutta sepän ei käykään , vaan laki sanoo että omaisuus jaetaan kaikkien lasten kesken. Olen nähnyt tämän asian niin monta kertaa elämän aikana miten ne jotka koskaan eivät ole välittäneet ovat kun haaskat raadon ympärillä kun ihminen kuolee.
Ja moni vanhempi on sanonut ettei haluaisi antaa muillekin sille yhdelle , siis heidän viimeistä tahtoaan ei noudateta .
Joku lapsi on hoidellut vanhuksen asioita 10 vuotta samalla kun ne toiset eivät ole hänelle edes soittaneet . Ja jos antaa etukäteen sille auttajalle jotakin niin sekin lasketaan miinukseksi sille joka on välittänyt .
Joten ymmärrän että lait ovat olemassa mutta en sitä että omaisuutta annetaan niille jotka koskaan eivät ole välittäneet ihmisestä . Miten tälläiset tapaukset hoidellaan , että ihminen saa antaa ihan omat tienaamassa rahat autajalleen . Sitten on lapsilla usein puolisojakin jotka ovat ensimmäisenä huutelemassa miten vanhuksen varat käytetään . - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jokainen kyllä kuuntelee toiveet, mutta kaikki toiveet eivät ole täytettävissä äesim lakipykälät estää toteutumisen.
Jos ihmisellä on muutama lapsi , ja heistä ainoastaan yksi välittää hänestä viimeisinä vuosina niin itse ainakin haluaisin antaa omaisuuteni juuri sille lapselle joka on välittänyt, mutta sepän ei käykään , vaan laki sanoo että omaisuus jaetaan kaikkien lasten kesken. Olen nähnyt tämän asian niin monta kertaa elämän aikana miten ne jotka koskaan eivät ole välittäneet ovat kun haaskat raadon ympärillä kun ihminen kuolee.
Ja moni vanhempi on sanonut ettei haluaisi antaa muillekin sille yhdelle , siis heidän viimeistä tahtoaan ei noudateta .
Joku lapsi on hoidellut vanhuksen asioita 10 vuotta samalla kun ne toiset eivät ole hänelle edes soittaneet . Ja jos antaa etukäteen sille auttajalle jotakin niin sekin lasketaan miinukseksi sille joka on välittänyt .
Joten ymmärrän että lait ovat olemassa mutta en sitä että omaisuutta annetaan niille jotka koskaan eivät ole välittäneet ihmisestä . Miten tälläiset tapaukset hoidellaan , että ihminen saa antaa ihan omat tienaamassa rahat autajalleen . Sitten on lapsilla usein puolisojakin jotka ovat ensimmäisenä huutelemassa miten vanhuksen varat käytetään .Tee testaamentti, jossa voit rajata puolisot pois jakelemasta yhtään mitään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei upotettu koko sukua vaan vain osa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tee testaamentti, jossa voit rajata puolisot pois jakelemasta yhtään mitään.
Tässä ei ollut kyse puolisoista vaan joistakin lapsista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei upotettu koko sukua vaan vain osa.
Ai, elävätkin(kö?). Metkoja maahanpanijaisia teilläpäin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä ei ollut kyse puolisoista vaan joistakin lapsista.
" Sitten on lapsilla usein puolisojakin jotka ovat ensimmäisenä huutelemassa miten vanhuksen varat käytetään . " - Kommentoin tätä virkettä. Testamenttiin voi kirjata ylös, että esim. erotilanteessa puoliso ei saa perinnöstä mitään osaa.
- Anonyymi
Siinä sitä onkin funtsaamista, että tipautetaanko tuhkani sinne minne haluan. Täytyy saada lupakin ensin.
- Anonyymi
Voidaanko se lupa myöntää edeltävästi? Siis joko sitä on haettu?
Siili4 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siili4Kysytty on, mutta paikka on sellainen, että oli vastaajankin vaikea kantaa ottaa. Täytyy vaan kysyä uudemman kerran.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siili4Jos henkilön tuhkat sijoitetaan muualle kuin hautausmaalle on henkilön itse eläessään haettava lupa kirjallisena maan/vasialueen omistajalta. Omaiset ei sitä lupaa voi hakea ja lupa on esitettävä krematoriossa kun tuhkat noudetaan.
t. lupansa kuntoon hoitanut ja perilliselle antanut alkuperäisen jo säilöön, itsellä kopio - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos henkilön tuhkat sijoitetaan muualle kuin hautausmaalle on henkilön itse eläessään haettava lupa kirjallisena maan/vasialueen omistajalta. Omaiset ei sitä lupaa voi hakea ja lupa on esitettävä krematoriossa kun tuhkat noudetaan.
t. lupansa kuntoon hoitanut ja perilliselle antanut alkuperäisen jo säilöön, itsellä kopioVesialueen......ei vasi.........
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos henkilön tuhkat sijoitetaan muualle kuin hautausmaalle on henkilön itse eläessään haettava lupa kirjallisena maan/vasialueen omistajalta. Omaiset ei sitä lupaa voi hakea ja lupa on esitettävä krematoriossa kun tuhkat noudetaan.
t. lupansa kuntoon hoitanut ja perilliselle antanut alkuperäisen jo säilöön, itsellä kopioHöpöhöpö.
Ei pidä paikkaansa, lupa kyllä pitää olla, se sama kuka sitä kysyy. Hyvä tietenkin, jos vainaja järjestellyt itse oman kalmansa hävityksen. Useimmiten ei ole, on ehkä kertonut toiveistaan jollekulle. Juuri kukaan ei ole tehnyt mitään papereita.
Jokatapauksessa, maanomistajan lupa pitää olla. Se ja sama kuka ja koska luvan pyytänyt
Taitaa väittämä olla jonkun maajussien tapa sanoa ei, kun joku kysynyt lupaa.
=DW= - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpöhöpö.
Ei pidä paikkaansa, lupa kyllä pitää olla, se sama kuka sitä kysyy. Hyvä tietenkin, jos vainaja järjestellyt itse oman kalmansa hävityksen. Useimmiten ei ole, on ehkä kertonut toiveistaan jollekulle. Juuri kukaan ei ole tehnyt mitään papereita.
Jokatapauksessa, maanomistajan lupa pitää olla. Se ja sama kuka ja koska luvan pyytänyt
Taitaa väittämä olla jonkun maajussien tapa sanoa ei, kun joku kysynyt lupaa.
=DW=No näin sanottiin aikoinaan sukulaiselle kun oli hakemassa vainajan tuhkia krematoriosta ja ei ollut lupia haettu kun kuolema oli äkillinen. Tuhkat sai kuitenkin mukaansa kun siroteltiin omalle maalle ja sen pystyi todistamaan että tuhkien hakija on yksi kyseisen maan omistaja. Itse kysyin asiaa Metsähallitukselta 10 vuotta sitten kun tiettyyn paikkaan sen maille haluan tuhkani ja sain vastauksen että minun pitää itse lupa anoa. Halusin varmistua asiasta kun sain tietää että Metsähallituksella on sirottelupaikkoja ja on mahdollista se lupa saada....Joten näillä tiedoilla lupani anoin ja sain kirjallisen luvan haluamaani paikkaan.
Että höpön höpön vaan itelles - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
t. lupansa kuntoon hoitanut ja perilliselle antanut alkuperäisen jo säilöön, itsellä kopioLupaa minäkin yritän eläessäni hakea, että pääsisin sinne minne haluan. Vastaaja vaan ei osannut mitään vastausta antaa, kun ei kukaan aikaisemmin ole kyseistä asiaa kysynyt. Paikka ei ole vedessä eikä metsässä vaan kaupungissa rakennelman katolla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lupaa minäkin yritän eläessäni hakea, että pääsisin sinne minne haluan. Vastaaja vaan ei osannut mitään vastausta antaa, kun ei kukaan aikaisemmin ole kyseistä asiaa kysynyt. Paikka ei ole vedessä eikä metsässä vaan kaupungissa rakennelman katolla.
" Katolla " ! Tuskin heltiää lupia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Katolla " ! Tuskin heltiää lupia.
Eihän sitä vielä tiedä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän sitä vielä tiedä!
Melkeinpä kyllä, arvelisin.
- Anonyymi
Tulee mieleen sukuhauta.
Jos joku haluaa itsensä haudattavan sukuhautaan, ja ei muu suku ole suostuvainen, tai ei missään tapauksessa sukuhautaan.
Siinä on jälkeenjäävillä pulma, ei mikään helppo..
Tämmöinen tuli mieleen.
Jos olisin ylläolevissa tilanteissa.
Ensimmäisessä tilanteessa en toimisi vainajan tahdon mukaisesti..
Toinen vaihtoehto olisi helppo toteuttaa.
K kotton - Anonyymi
Vaikeita asioita nuo, jotkut toiveet voivat olla sellaisia että noin käytännössä ei voi toteuttaa, ja sitten. Tavallisesti on ne tavalliset ympyrät hautajaisten kanssa. Muistan yhden perheen jossa isä oili toivonut ettei häne sisarensa tulisi hänen hautajaisiin ollenkaan . Joten niin sitten meni ettei sisar tullut vaan noudatti veljensä toivomusta . Syytä en tiedä miksi , eikä ole tarkoitettukaan muiden tiedettäväksi kun asianomaisten
- Anonyymi
Normi settiä.
Ite en ole innostunut hautajaisista, oikein kenenkään. "Pakolliset" pitänyt tietenkin käydä pönöttämässä, vain parit, minne itse halunnut. Mieluummin muistan ihmisen, kuin sen hautajaiset.
Toki ollut parit hyvät hautajaiset, vainajan toiveesta piletetty. Niistä hautajaisista jäänyt hyvät muistot kyllä.
Hautapeijaiset kai tarpeen monien polttomplle, osa suruprosessia. Kukin tavallaan.
Usein laittanut "puplipakollisiin"rehupuskan, tai värssttömän adressin. Ajatus tärkein.
Muutamat peijaiset olen vaan ohittanut. Kerran pöndellä yks tollo teki uhkauksen, kukaan kuulemma ei tule kantaan mun arkkua. Vähän ihmettelin, ei krematoriossa mitään arkkuja kanniskella. Toisekseen olen ite määrännyt, ei peijaisia.
Tiedän tapauksen, kundi oli kieltänyt veljiään tulemasta peijaisiinsa. Olivat toteuttaneet vainajan toiveen.
Ite en aio mennä sisareni hautajaisiin. Vittumaisen ja häijyin ihminen, kenet tiedän. Lasku Jani mukaan kantajusta tulee pulaa. Ei kuulu mulle, olemassa hyväntekeväisyys kantajia. Tai varmasti hautaustoimistossa saa palkkajantajat.
Viimeistään hautajaisissa pitäis olla teeskentelemättä. Ei pidä esittää kenellekään mitään. Vainajalle sinällään se ja sama, mutta typerää esittää mitään suruteatteria. Sellainen on läpinäkyvää, eikä siitä jää kenellekään hyvä mieli.
Kuitenkin, kyllä vainajan tahtoa pitää noudattaa. Ohi omien henkilökohtaisten fiiliksienkin.Ainakin jos mahdollista, eikä omien periaatteiden vastaista. Ehdottomasti ei mitään teatteriesityksiä.
=DW= - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Normi settiä.
Ite en ole innostunut hautajaisista, oikein kenenkään. "Pakolliset" pitänyt tietenkin käydä pönöttämässä, vain parit, minne itse halunnut. Mieluummin muistan ihmisen, kuin sen hautajaiset.
Toki ollut parit hyvät hautajaiset, vainajan toiveesta piletetty. Niistä hautajaisista jäänyt hyvät muistot kyllä.
Hautapeijaiset kai tarpeen monien polttomplle, osa suruprosessia. Kukin tavallaan.
Usein laittanut "puplipakollisiin"rehupuskan, tai värssttömän adressin. Ajatus tärkein.
Muutamat peijaiset olen vaan ohittanut. Kerran pöndellä yks tollo teki uhkauksen, kukaan kuulemma ei tule kantaan mun arkkua. Vähän ihmettelin, ei krematoriossa mitään arkkuja kanniskella. Toisekseen olen ite määrännyt, ei peijaisia.
Tiedän tapauksen, kundi oli kieltänyt veljiään tulemasta peijaisiinsa. Olivat toteuttaneet vainajan toiveen.
Ite en aio mennä sisareni hautajaisiin. Vittumaisen ja häijyin ihminen, kenet tiedän. Lasku Jani mukaan kantajusta tulee pulaa. Ei kuulu mulle, olemassa hyväntekeväisyys kantajia. Tai varmasti hautaustoimistossa saa palkkajantajat.
Viimeistään hautajaisissa pitäis olla teeskentelemättä. Ei pidä esittää kenellekään mitään. Vainajalle sinällään se ja sama, mutta typerää esittää mitään suruteatteria. Sellainen on läpinäkyvää, eikä siitä jää kenellekään hyvä mieli.
Kuitenkin, kyllä vainajan tahtoa pitää noudattaa. Ohi omien henkilökohtaisten fiiliksienkin.Ainakin jos mahdollista, eikä omien periaatteiden vastaista. Ehdottomasti ei mitään teatteriesityksiä.
=DW=Niin.
Ehkä mauttomimmista asioista on mennä kuokkavieraaksi jonkun peijaisiin. Jos jotain on kielletty osallistumasta, sellainen pitää poistaa. Vaikka virkavallan toimesta, jos muu ei auta. Perään syyte hautajaisrauhan rikkomisesta
=DW= - Anonyymi
Siunaustilaisuuteen joka on julkisessa tilassa esim kappelissa ei voi kieltää tulemasta. Mutta fiksua että tuossa tapauksessa noudatettiin vainajan toivomusta.
Siili4 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siunaustilaisuuteen joka on julkisessa tilassa esim kappelissa ei voi kieltää tulemasta. Mutta fiksua että tuossa tapauksessa noudatettiin vainajan toivomusta.
Siili4Kyllä voi
Yksiselitteinen asia. Yksityistilaisuus. Julkisiin tilaisuuksiin voi jakaa kutsut.
=DW= - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siili4Tottakai voi, siksihän omainen on jo ovella vastaanottamassa vieraat.
Tökeröä ja junttimaista mennä, ellei asiasta ole sovittu.
Todellakin yksityistilaisuus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä voi
Yksiselitteinen asia. Yksityistilaisuus. Julkisiin tilaisuuksiin voi jakaa kutsut.
=DW=Äitini kuoli. Halusimme järjestää hautajaiset vain ihan meidän lähimpien kesken. Sepä ei yhdelle sukulaiselle sopinut vaan hän oli soitellut ympäri kyliä ja seurakuntaa että voimmeko kieltää menemästä. Dieltä oli sanottu että koska siunaustilaisuus on seurakunnan tiloissa sinne ei voi kieltää menemästä mutta muistotilaisuus on yksityistilaisuus. Js nämä pari kolme ihmistä tulivat vaikka ei kutsuttu.
Siili4 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tottakai voi, siksihän omainen on jo ovella vastaanottamassa vieraat.
Tökeröä ja junttimaista mennä, ellei asiasta ole sovittu.
Todellakin yksityistilaisuus.Yksityinen tai ei, kirkkoon ja kappeliin saa mennä kuka vain, joka tahtoo olla läsnä. Muistotilaisuus sen sijaan on niiin yksityinen, että sinne ei tupata, jos eivät omaiset tahdo.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yksityinen tai ei, kirkkoon ja kappeliin saa mennä kuka vain, joka tahtoo olla läsnä. Muistotilaisuus sen sijaan on niiin yksityinen, että sinne ei tupata, jos eivät omaiset tahdo.
Kirkon tai kappelin voi myös vuokrata, silloin ulkopuolisilla ei kerrassaan mitään asiaa. Täysin yksityistilaisuus. Yleensä seurakunnilla näkyvissä vuokraus hinnat.
Sitäpaitsi, enenevässä määrin peijaisia järjestetään muissa kuin uskovaisten tiloissa. Ne myös vuokrattava.
=DW - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Äitini kuoli. Halusimme järjestää hautajaiset vain ihan meidän lähimpien kesken. Sepä ei yhdelle sukulaiselle sopinut vaan hän oli soitellut ympäri kyliä ja seurakuntaa että voimmeko kieltää menemästä. Dieltä oli sanottu että koska siunaustilaisuus on seurakunnan tiloissa sinne ei voi kieltää menemästä mutta muistotilaisuus on yksityistilaisuus. Js nämä pari kolme ihmistä tulivat vaikka ei kutsuttu.
Siili4Minulla kun oli miehen hautajaiset niin sama juttu. Kuolin kuolin ilmoituksessa oli että ainoastaan omaisten kesken . Niin kirkon tiloihin tulivat, ja vielä meillekkin sisälle vahtaamaan kun oli kahvituksella. Otti kyllä pattiin ja kunnolla, siis kun mies sairasteli nii kertaakaan nämä ihmiset eivät käyneet häntä tervehtimässä , juuri siksi olimme päättäneet että ainoastaan ihan vaan omaiset .
En voisi ajatella omalla kohdallani edes että tukkisit itseni paikkaan missä en ole tervetullut . Meitä on moneen junaan - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla kun oli miehen hautajaiset niin sama juttu. Kuolin kuolin ilmoituksessa oli että ainoastaan omaisten kesken . Niin kirkon tiloihin tulivat, ja vielä meillekkin sisälle vahtaamaan kun oli kahvituksella. Otti kyllä pattiin ja kunnolla, siis kun mies sairasteli nii kertaakaan nämä ihmiset eivät käyneet häntä tervehtimässä , juuri siksi olimme päättäneet että ainoastaan ihan vaan omaiset .
En voisi ajatella omalla kohdallani edes että tukkisit itseni paikkaan missä en ole tervetullut . Meitä on moneen junaanMe järjestettiin hautajaiset kaikessa hiljaisuudessa ilmottamatta kellekään , lehteen laitettiin vasta hautajaisten jälkeen. Vain vainajan perhe oli läsnä hautajaisissa.
- Anonyymi
Luotan varauksetta siihen, että leskeytessään vaimoni noudattaa täsmälleen yhdessä suunnittelemiamme toimia. ama myös toisin päin.
Olemme toimittaneet lapsillemme vastaavat tahtomme kirjallisina ja samat ovat myös panki tallelokerossa.
Luotan lapsiimme senkin vuoksi, että tahtomme ovat hyvin vaatimattomat ja helpot toteuttaa. - Anonyymi
Miksei elävien ihmisten toiveita tarvitse aina kunnioittaa? Jos kerran vainajienkin toiveita pitää aina kunnioittaa siitä huolimatta, ettei heillä enää oikeastaan ole toiveita.
- Anonyymi
Sanoin tulevani kummittelemaan ja pyllystä nipistämään, jos ei tehdä niinkuin olen sanonut.
- Anonyymi
Kyllä heillä on, jos he ovat toiveensa eläessään ilmoittaneet.
- Anonyymi
Vaimoni halusi tulla tuhkatuksi ja tuhkiensa tulla sirotelluksi oman maalaispihan lempikukkapenkkiinsä ja niin myös tapahtui. Kyseisen kukkapenkin päälle olen sitten usein kynttilän sytyttänyt.
- Anonyymi
Onko tämä luvallista? Kuka luvan myöntää? Minä vuonna tapahtui?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitää olla maanomistajan lupa.
Lisäksi paikka pitää ilmoittaa krematotioon tuhkien haun yhteydessä. Ilmeisimmin tieto merkitään johonkin rekisteriin.
Paikalle ei saa pystyttää muistomerkkiä tms.
Voi tietenkin perustaa ykstyishautausmaan ja rakentaa sinne vaikka millaisen mausoleumin. Byrokratia raskas, eikä lupia välttämättä myönnetä.
Mutta yksityismaille sirotteluun riittää maanomistajan lupa. Yleisille paikoille lupia ei saa. Kannattaa huomata myösvesistöt, vähemmän jokia, meriä yksityisillä...
Olemassa yleisiä sirottelupaikkoja, maalla ja merellä. Tiedot paikkakunnilta.
Tietoja asioista löytyy kyllä netistä googlaamalla.
=DW= - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitää olla maanomistajan lupa.
Lisäksi paikka pitää ilmoittaa krematotioon tuhkien haun yhteydessä. Ilmeisimmin tieto merkitään johonkin rekisteriin.
Paikalle ei saa pystyttää muistomerkkiä tms.
Voi tietenkin perustaa ykstyishautausmaan ja rakentaa sinne vaikka millaisen mausoleumin. Byrokratia raskas, eikä lupia välttämättä myönnetä.
Mutta yksityismaille sirotteluun riittää maanomistajan lupa. Yleisille paikoille lupia ei saa. Kannattaa huomata myösvesistöt, vähemmän jokia, meriä yksityisillä...
Olemassa yleisiä sirottelupaikkoja, maalla ja merellä. Tiedot paikkakunnilta.
Tietoja asioista löytyy kyllä netistä googlaamalla.
=DW=Tuolla ylempänä joku anonyymi pvm:llä 8.1. klo 11:44 kertoo, miten juttu hoidetaan eli immeinen itse hakee luvan ennen kuolemistaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuolla ylempänä joku anonyymi pvm:llä 8.1. klo 11:44 kertoo, miten juttu hoidetaan eli immeinen itse hakee luvan ennen kuolemistaan.
Höpöhöpö.
Mikä lie hatusta vedetty tieto ei pidä paikkaansa.
=DW= - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpöhöpö.
Mikä lie hatusta vedetty tieto ei pidä paikkaansa.
=DW=Ei ole vedetty hatusta, joten höpön höpön vaan itelles.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hautaustoimilaki kirjoittaa näin: Krematorion ylläpitäjä saa luovuttaa tuhkan vain haudattavaksi tai muulla tavoin pysyvästi yhteen paikkaan sijoitettavaksi. Luovutuksensaajan on ennen tuhkan luovuttamista ilmoitettava kirjallisesti krematorion ylläpitäjälle, minne tuhka tullaan sijoittamaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole vedetty hatusta, joten höpön höpön vaan itelles.
No kyllä se nyt vaan on hatusta vedetty tieto, todellakaan tulevan vainajan ei itse lupaa tarvitse hakea.
Omalle maalle tuhkan sirotteluun ei lupaa edes tarvita, kirjallinen ilmoitus paikasta tuhkauurnaa haettaessa riittää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No kyllä se nyt vaan on hatusta vedetty tieto, todellakaan tulevan vainajan ei itse lupaa tarvitse hakea.
Omalle maalle tuhkan sirotteluun ei lupaa edes tarvita, kirjallinen ilmoitus paikasta tuhkauurnaa haettaessa riittää.Luepa tuo kommenttini ja tule sitten vänkäämään asiasta.
Anonyymi
2025-01-10 11:45:44 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luepa tuo kommenttini ja tule sitten vänkäämään asiasta.
Anonyymi
2025-01-10 11:45:44Hohhoijaa.
Tee rikosilmoitus. Hatusta vedetty sääntö, ei perustu lakiin.
Joku on vaan halunnut sanoa ei, ja sitten on sanonut. Joko jostain muusta syystä, tai usein kaikenlaisilla virkamiehillä ja virkailijoilla tapana heti sanoa ei, jos jotain kysyy. Pelkäävät virkavirhettä, ei tule ylitettyä valtuuksiaan kun ei tee mitään.
Usein syynä on vaan polttamisen halu.
Mutta se on fakta, ei kenenkään itse ole eläissään mikään pakko mitään sirottelupaikkansa lupaa hankkia. Sen kyllä perikunta hankkii, jos se vainajan tahto.
Tuhkien hakijan velvollisuus on ilmoittaa tuhkien loppusijoitus paikka krematotioon tuhkia hakiessaan. Häh, miten hitossa kuollut ja tuhkattu sen vois tehdä?
Sua on vaan kusetettu. Taidat olla vähän tyhmä.
=DW= - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hohhoijaa.
Joku on vaan halunnut sanoa ei, ja sitten on sanonut. Joko jostain muusta syystä, tai usein kaikenlaisilla virkamiehillä ja virkailijoilla tapana heti sanoa ei, jos jotain kysyy. Pelkäävät virkavirhettä, ei tule ylitettyä valtuuksiaan kun ei tee mitään.
Mutta se on fakta, ei kenenkään itse ole eläissään mikään pakko mitään sirottelupaikkansa lupaa hankkia. Sen kyllä perikunta hankkii, jos se vainajan tahto.
Tuhkien hakijan velvollisuus on ilmoittaa tuhkien loppusijoitus paikka krematotioon tuhkia hakiessaan. Häh, miten hitossa kuollut ja tuhkattu sen vois tehdä?
=DW=No on täällä sentään joku järkeväkin immeinen, joskin jonkin verran suorasanainen. Vaikka kai se suorasanaisuuskin välillä on tarpeen noiden... kans.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No on täällä sentään joku järkeväkin immeinen, joskin jonkin verran suorasanainen. Vaikka kai se suorasanaisuuskin välillä on tarpeen noiden... kans.
Nonni, tää palstan logiikkka. Siis DW:lle oli vastaus edellinen viesti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hohhoijaa.
=DW=Onhan se sitten helvetin hienoo jos oikein viralliselta taholta kusetetaan !!!!!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se kävi hyvin selväksi meille kaikille, jotka osaamme palstaa 'lukea'. Sullahan on siinä DW:n kommentin harmaa lainaus oman kommenttisi yläpuolella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuku yöllä, uni puhdistaa aivoja.
- Anonyymi
Äiti on dementti mutta sanoi että häntä ei saa sitten polttaa. Siitä tulemme pitämään kiinni.
- Anonyymi
Joskus tulee outoja tilanteita. Esim. jos vainaja on kieltänyt tiettyjen tavaroiden antamisen sille ainoalle sukulaiselle, joka haluaisi
- Anonyymi
Kommentista jäi viimeinen sana pois, vaikka sen siihen kirjoitin. Siis ainoalle joka haluaisi ne.
- Anonyymi
Kirjaimellisesti ehdoitta aina.
- Anonyymi
Jos mieheni toivoisi, että otan hänen kuolemansa jälkeen uuden miehen, niin sitä toivetta en noudattaisi ikinä.
- Anonyymi
Minun mieheni taas sanoi, "ota vaan uusi mies, voit vielä tehdä jonkun toisenkin onnelliseksi!". Tuntui aivan mahdottomalta! Mutta yllätys, nämä sanat auttoivat minua, kun 8 vuotta miehen kuolemasta tapasin vaimoaan kaipailevan mieslesken. Lohdutamme toisiamme.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minun mieheni taas sanoi, "ota vaan uusi mies, voit vielä tehdä jonkun toisenkin onnelliseksi!". Tuntui aivan mahdottomalta! Mutta yllätys, nämä sanat auttoivat minua, kun 8 vuotta miehen kuolemasta tapasin vaimoaan kaipailevan mieslesken. Lohdutamme toisiamme.
Minun mieheni ei sanonut mitään, mutta kohtalo saattoi minut yhteen ihanan, rakastavan ja huomaavaisen leskimiehen kanssa. Edesmenneitä puolisoitamme yhdessä muistelemme, toisiamme kunnioittaen ja rakastaen.
- Anonyymi
Se on silleen kun vanha mies meni talvella katolle lunta kolaamaan ja putosi. Huusi pudotessaan että " kaikki perinnöt tasan."
- Anonyymi
Sairaalan käytävän viiltävät valot on sinun puolestasi vuodatettu.
Kostean mullan hiljaisuus sinun edestäsi annettu.
Kaiva poika kaiva vaan, routa ei lopu milloinkaan
Kaiva poika kaiva vaan, routa ei lopu milloinkaan - Anonyymi
Mieheni kirjoitti paperin kuolinvuoteellaan: tuhkat omaan metsään, kirkkoa ei saa sotkea mukaan mitenkään.
Anoppi yritti väitellä asiasta, olisi halunnut tuhkat kirkkomaahan isänsä viereen. Tämän paperin tukemana pidin puoleni. Onneksi välimme eivät tästä pilaantuneet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005167733- 2312682
- 262581
- 1611940
- 1141788
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?51502Kansallismieliset järjestöt muistelivat Tammisunnuntaita eri puolilla maata
Ugissa muisteltu kunnolla. 🔥 https://www.kansalainen.fi/kansallismieliset-jarjestot-muistelivat-tammisunnuntaita-eri-p21376- 761203
Nyt mielipiteitä kehiin?
Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu621178IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."
Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka41155