Ylen uutiset kirjoittaa alkavasta jäänmurtokaudesta Suomenlahdella.
Valtion jäänmurtajayhtiön Arctian liiketoimintajohtaja Paavo Kojonen vakuuttaa, että suomalaiset jäänmurtajat eivät tule vahingossakaan auttaneeksi Venäjän varjolaivastoa kulkemaan pian mahdollisesti jäätyvällä Suomenlahdella.
https://yle.fi/a/74-20134173
Suomen jäänmurtajat: Emme vahingossakaan auta Venäjän varjolaivastoa kulkemaan jäissä
35
386
Vastaukset
- Anonyymi
Pitääkö tuo ymmärtää niin, että suomalaiset jäänmurtajat eivät auta vaikkapa mahdollisesti merihädässä olevaa Suomenlahdella Venäjälle liikennöivää alusta?
Toisaalta voidaan myös kysyä että miten todennäköistä on Suomenlahden ollessa vielä tammikuun 6 pv. jäätön jäätä muodostuvan niin koko talvenakaan että Venäjälle liikennöivät alukset tarvitsisivat suomalaisten jäänmurtajien apua keskisellä Suomenlahdella..? Venäjällä on sentään melko paljon omaa murtajakalustoa, on sellaistakin tehoa jota ei pikkuruisilla Suomen murtajilla ole alkuunkaan.- Anonyymi
Mainittiinko sana ''merihätä'' ???
- Anonyymi
''Suomenlahden ollessa vielä tammikuun 6 pv. jäätön...''
Ei ihan jäätön ja lisää tulee, kuinka laajalti....tulevaisuus näyttää.
Kotka ja Hamina, tänään tuli voimaan rajoitukset. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mainittiinko sana ''merihätä'' ???
Ei, mutta sana hätä sisältyy myös sanaan merihätä...merihätä voi jopa olla seurausta siitä ettei jäihin juuttunutta ja jäiden mukana ajelehtivaa laivaa jäänmurtaja ehdi auttaa ja se päätyy matalikolle jne. Suomalaiset siis ovat päättäneet olla auttamatta mahdollisesti esim. jäihin juuttunutta Venäjälle liikenteessä olevaa alusta jolloin se saattaa joutua myös merihätään. Sattuu itselläni olemaan kokemusta tapauksesta jolloin murtajalla aivan viime tipassa ehdimme irrottamaan Suomenlahdella jäihin juuttuneen rahtilaivan kun se oli jo lähellä pohjan kohtaamista, onpa siitä itseotettu kuvakin sillä keikalla mutta mitäs noista...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei, mutta sana hätä sisältyy myös sanaan merihätä...merihätä voi jopa olla seurausta siitä ettei jäihin juuttunutta ja jäiden mukana ajelehtivaa laivaa jäänmurtaja ehdi auttaa ja se päätyy matalikolle jne. Suomalaiset siis ovat päättäneet olla auttamatta mahdollisesti esim. jäihin juuttunutta Venäjälle liikenteessä olevaa alusta jolloin se saattaa joutua myös merihätään. Sattuu itselläni olemaan kokemusta tapauksesta jolloin murtajalla aivan viime tipassa ehdimme irrottamaan Suomenlahdella jäihin juuttuneen rahtilaivan kun se oli jo lähellä pohjan kohtaamista, onpa siitä itseotettu kuvakin sillä keikalla mutta mitäs noista...
Et tainnut lukea koko juttua tai sitten et ymmärtänyt sitä. Siinä ihan suomeksi sanottiin, että laivoja ei auteta, paitsi merihädässä.
Onko joku sana, jota et ymmärrä, voi kertoa, mitä se tarkoittaa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei, mutta sana hätä sisältyy myös sanaan merihätä...merihätä voi jopa olla seurausta siitä ettei jäihin juuttunutta ja jäiden mukana ajelehtivaa laivaa jäänmurtaja ehdi auttaa ja se päätyy matalikolle jne. Suomalaiset siis ovat päättäneet olla auttamatta mahdollisesti esim. jäihin juuttunutta Venäjälle liikenteessä olevaa alusta jolloin se saattaa joutua myös merihätään. Sattuu itselläni olemaan kokemusta tapauksesta jolloin murtajalla aivan viime tipassa ehdimme irrottamaan Suomenlahdella jäihin juuttuneen rahtilaivan kun se oli jo lähellä pohjan kohtaamista, onpa siitä itseotettu kuvakin sillä keikalla mutta mitäs noista...
''Suomalaiset siis ovat päättäneet olla auttamatta mahdollisesti esim. jäihin juuttunutta Venäjälle liikenteessä olevaa alusta....'''
Hätätilanteessa jelpataan kaikkia.
Kyllä venäläiset hoitavat venäjän satamiin tulevat alukset. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei, mutta sana hätä sisältyy myös sanaan merihätä...merihätä voi jopa olla seurausta siitä ettei jäihin juuttunutta ja jäiden mukana ajelehtivaa laivaa jäänmurtaja ehdi auttaa ja se päätyy matalikolle jne. Suomalaiset siis ovat päättäneet olla auttamatta mahdollisesti esim. jäihin juuttunutta Venäjälle liikenteessä olevaa alusta jolloin se saattaa joutua myös merihätään. Sattuu itselläni olemaan kokemusta tapauksesta jolloin murtajalla aivan viime tipassa ehdimme irrottamaan Suomenlahdella jäihin juuttuneen rahtilaivan kun se oli jo lähellä pohjan kohtaamista, onpa siitä itseotettu kuvakin sillä keikalla mutta mitäs noista...
Suomenlahdella ei pidä seilailla aluksilla, joiden eteneminen edellyttää suomalaisten jäänmurtajien käyttöä ilman sopimusta.
- Anonyymi
Olisi aika outoa, jos jäänmurtajat auttaisivat vahingossa aluksia. Se on vähän kuin korjaamo vahingossa korjaisi muidenkin kuin asiakkaiden autoja.
Kyseessä on maksullinen palvelu, joka on jyvitetty satamamaksuihin. Jos et käytä Suomen satamaa, niin et maksa myöskään palvelusta etkä saa sitä. Jos pitäisi auttaa kaikkia laivoja kaikkialla, niin se pitäisi rahoittaa kehitysavun budjetista eikä nykyinen kalusto siihen riitä.
Venäjällä on omia jäänmurtajia, jotka auttavat niiden satamiin tulevia aluksia eikä siihen vaikuta sota Ukrainassa.- Anonyymi
Älä luule, TIEDÄ !!
''Jäänmurto on ilmaista Suomen satamiin liikennöiville, määräykset ja kapasiteettivaatimukset täyttäville kauppa-aluksille.
Varustamot maksavat Suomen satamiin saapuvista aluksistaan väylämaksua Suomen valtiolle.
Väylämaksuun vaikuttavat laivan koko ja vuosittaiset käyntimäärät.
Väylämaksutuotoilla rahoitetaan mm. jäänmurron palvelut.'' - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä luule, TIEDÄ !!
''Jäänmurto on ilmaista Suomen satamiin liikennöiville, määräykset ja kapasiteettivaatimukset täyttäville kauppa-aluksille.
Varustamot maksavat Suomen satamiin saapuvista aluksistaan väylämaksua Suomen valtiolle.
Väylämaksuun vaikuttavat laivan koko ja vuosittaiset käyntimäärät.
Väylämaksutuotoilla rahoitetaan mm. jäänmurron palvelut.''Mutta ne väylämaksut laiva joutuu maksamaan käytti se koskaan jäänmurtajapalveluja tai ei...Siispä laivat eivät joudu maksamaan mitään ylimääräistä jos käyttävät jäänmurtaja- apua...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta ne väylämaksut laiva joutuu maksamaan käytti se koskaan jäänmurtajapalveluja tai ei...Siispä laivat eivät joudu maksamaan mitään ylimääräistä jos käyttävät jäänmurtaja- apua...
Kirjoitin liian vaikeasti.
Jäänmurtajapalvelu on osa kokonaisuutta, joka kuuluu väylämaksuihin.
Se on sama kuin menisi lämmitettyyn bussiin. Jos käyttää vain kesällä bussia, ei käytä lämmitystä, mutta talvella siitä ei tarvitse maksaa erikseen, vaikka se epäilemättä on kustannus.
Aika monet palvelut on tehty paketoitu kokonaisuuksiksi. Pelkkä kaupassakäyntikin sisältää useita palveluita, jotka saa samaan hintaan. Esimerkkinä vaikka maksutavat, joista ei peritä eri hintaa, vaikka niiden kustannukset ovat erilaiset.
Kokeile joskus kaupassa maksaa luottokortilla, käteisellä ja pankkikortilla ja jos kaikki ovat saman hintaisia, niin nosta suuri älämölö. Saat varmasti ison joukon samanmielisiä saivartelemaan kanssasi 🤡 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kirjoitin liian vaikeasti.
Jäänmurtajapalvelu on osa kokonaisuutta, joka kuuluu väylämaksuihin.
Se on sama kuin menisi lämmitettyyn bussiin. Jos käyttää vain kesällä bussia, ei käytä lämmitystä, mutta talvella siitä ei tarvitse maksaa erikseen, vaikka se epäilemättä on kustannus.
Aika monet palvelut on tehty paketoitu kokonaisuuksiksi. Pelkkä kaupassakäyntikin sisältää useita palveluita, jotka saa samaan hintaan. Esimerkkinä vaikka maksutavat, joista ei peritä eri hintaa, vaikka niiden kustannukset ovat erilaiset.
Kokeile joskus kaupassa maksaa luottokortilla, käteisellä ja pankkikortilla ja jos kaikki ovat saman hintaisia, niin nosta suuri älämölö. Saat varmasti ison joukon samanmielisiä saivartelemaan kanssasi 🤡''Jäänmurtajapalvelu on osa kokonaisuutta, joka kuuluu väylämaksuihin.''
OrpoPurra korotti väylämaksuja....
https://valtioneuvosto.fi/-//1410829/vaylamaksuja-korotetaan - Anonyymi
Niin paitsi siinä tapauksessa tietysti jos ukrainalaisten droonit lentävät satamiin ja osuvat siellä kohteisiinsa. Eikös Laukaansuussa käynyt pari vasta päivää sitten niin.
Ja mikseivät ukrainalaiset voisi ottaa kohteekseen myös venäläisiä jäänmurtajia? Laillisia sotilaskohteita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kirjoitin liian vaikeasti.
Jäänmurtajapalvelu on osa kokonaisuutta, joka kuuluu väylämaksuihin.
Se on sama kuin menisi lämmitettyyn bussiin. Jos käyttää vain kesällä bussia, ei käytä lämmitystä, mutta talvella siitä ei tarvitse maksaa erikseen, vaikka se epäilemättä on kustannus.
Aika monet palvelut on tehty paketoitu kokonaisuuksiksi. Pelkkä kaupassakäyntikin sisältää useita palveluita, jotka saa samaan hintaan. Esimerkkinä vaikka maksutavat, joista ei peritä eri hintaa, vaikka niiden kustannukset ovat erilaiset.
Kokeile joskus kaupassa maksaa luottokortilla, käteisellä ja pankkikortilla ja jos kaikki ovat saman hintaisia, niin nosta suuri älämölö. Saat varmasti ison joukon samanmielisiä saivartelemaan kanssasi 🤡Mutta tuostahan ei ollut kyse..! Kyse oli siitä että sivulla joku väitti että laivat joutuvat maksamaan jäänmurtajaa tarvitessaan ERILLISTÄ LISÄkorvausta...
Noinkin se on aikaisemmin ollut mutta ei enää aikoihin, joskus 1960- luvulla oli käytössä myös erillinen korvaus esim. siitä jos laiva päätyi jäänmurtajan hinattavaksi ja laivat välttelivätkin sitä usein viimeiseen asti... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin paitsi siinä tapauksessa tietysti jos ukrainalaisten droonit lentävät satamiin ja osuvat siellä kohteisiinsa. Eikös Laukaansuussa käynyt pari vasta päivää sitten niin.
Ja mikseivät ukrainalaiset voisi ottaa kohteekseen myös venäläisiä jäänmurtajia? Laillisia sotilaskohteita.En usko, että saat ukrainalaisilta vastausta tällä palstalla.
- Anonyymi
Nousiko sinulla wc- paperin hinta, minulla ei koska sitä on ostettu useita vuosia sitten varastoon ehkä kymmenen vuoden tarpeiksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nousiko sinulla wc- paperin hinta, minulla ei koska sitä on ostettu useita vuosia sitten varastoon ehkä kymmenen vuoden tarpeiksi.
Mielenkiintoista,
En usko kuitenkaan, että olet saanut hankinnallesi parempaa sisäistä korkoa kuin olisit saanut pankista viime vuosien aikana. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta tuostahan ei ollut kyse..! Kyse oli siitä että sivulla joku väitti että laivat joutuvat maksamaan jäänmurtajaa tarvitessaan ERILLISTÄ LISÄkorvausta...
Noinkin se on aikaisemmin ollut mutta ei enää aikoihin, joskus 1960- luvulla oli käytössä myös erillinen korvaus esim. siitä jos laiva päätyi jäänmurtajan hinattavaksi ja laivat välttelivätkin sitä usein viimeiseen asti...Avustuksesta ei ole peritty maksua jos laiva saapui suomeen.
Hinausmaksu poistui -80 luvun alussa.
- Anonyymi
Jo on sairasta.
- Anonyymi
Venäläisten fasistien ja natZien toimet merellä ja maalla? Samaa mieltä: sairaita ovat venäläisten kierot toimet.
- Anonyymi
Milloin viimeksi Venäjän laivaliikenne on tarvinnut suomalaisten jäänmurtajien apuja?
Venäjällä on pelkästään Suomenlahden alueella aika paljon aika tehokasta kalustoa, mm. ydinkäyttöinen Jakutia, akseliteho liki 100000 kW...(reaktoriteho 2 X 175 MW)...- Anonyymi
Ei venäjä ole koskaan pyytänytkään suomelta jäänmurto apua.
- Anonyymi
Niin että ihan tosissaan tuossa Suomenlahden pohjukassa Pietarin edustalla ajattelit ydinkäyttöistä Jakutia jäänmurtajaa käytettävän?! Tai että se on siihen hommaan / Itämeren oloihin suunniteltu?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin että ihan tosissaan tuossa Suomenlahden pohjukassa Pietarin edustalla ajattelit ydinkäyttöistä Jakutia jäänmurtajaa käytettävän?! Tai että se on siihen hommaan / Itämeren oloihin suunniteltu?
Ihan tosissaan jos tarve vaatii, siinäpä se nytkin ajelee. On suomenlahdella aiemminkin ydinkäyttöisiä jäänmurtajia käytetty jotta mikä ettei, oikein hyvin soveltuvat leveärunkoiset murtajat leveiden tankkerien ym. avustamiseen...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan tosissaan jos tarve vaatii, siinäpä se nytkin ajelee. On suomenlahdella aiemminkin ydinkäyttöisiä jäänmurtajia käytetty jotta mikä ettei, oikein hyvin soveltuvat leveärunkoiset murtajat leveiden tankkerien ym. avustamiseen...
Muistaakseni talvella 2011 venäläisillä oli atomivoimamurtaja suomenlahdella.
Taimyr ?? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan tosissaan jos tarve vaatii, siinäpä se nytkin ajelee. On suomenlahdella aiemminkin ydinkäyttöisiä jäänmurtajia käytetty jotta mikä ettei, oikein hyvin soveltuvat leveärunkoiset murtajat leveiden tankkerien ym. avustamiseen...
Se ajelee siinä koejolla, ei työtehtävässä. Vissi ero, eikö totta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se ajelee siinä koejolla, ei työtehtävässä. Vissi ero, eikö totta?
Entä mihin pohjaa ajatuksesi siitä ettei myös Jakutia voisi jäädä tarvittaessa avustushommiin Suomenlahdelle?
Esim. ydinvoimakäyttöinen Rossija oli yhden talven juurikin Suomenlahdella...
Tosin kun eletään pian tammikuun puoliväliä ja vasta suojaisimmat ja matalimmat lahdenpohjukat etelärannikolla ovat hennossa jäähileessä ja kun ennusteissa tammikuun loppuun asti on nollakelejä, jopa plusasteita ja kun myös meriveden lämpötila huomioidaan niin eipä keskiselle Suomenlahdelle enää tänä talvena ehdi vahvaa jääkantta muodostua... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entä mihin pohjaa ajatuksesi siitä ettei myös Jakutia voisi jäädä tarvittaessa avustushommiin Suomenlahdelle?
Esim. ydinvoimakäyttöinen Rossija oli yhden talven juurikin Suomenlahdella...
Tosin kun eletään pian tammikuun puoliväliä ja vasta suojaisimmat ja matalimmat lahdenpohjukat etelärannikolla ovat hennossa jäähileessä ja kun ennusteissa tammikuun loppuun asti on nollakelejä, jopa plusasteita ja kun myös meriveden lämpötila huomioidaan niin eipä keskiselle Suomenlahdelle enää tänä talvena ehdi vahvaa jääkantta muodostua...Eikö putkonen- kommentti olisi pitänyt tällekin sivulle laittaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entä mihin pohjaa ajatuksesi siitä ettei myös Jakutia voisi jäädä tarvittaessa avustushommiin Suomenlahdelle?
Esim. ydinvoimakäyttöinen Rossija oli yhden talven juurikin Suomenlahdella...
Tosin kun eletään pian tammikuun puoliväliä ja vasta suojaisimmat ja matalimmat lahdenpohjukat etelärannikolla ovat hennossa jäähileessä ja kun ennusteissa tammikuun loppuun asti on nollakelejä, jopa plusasteita ja kun myös meriveden lämpötila huomioidaan niin eipä keskiselle Suomenlahdelle enää tänä talvena ehdi vahvaa jääkantta muodostua...Ehkä jäätä tulee lisää, ehkä ei. Suomenlahti, etenkin itäinen osa, on käytännössä makeaa vettä. Makea jäätyy nopeammin.
Venäjällä on Suomenlahden itäpäässä kolme murtajaa.
K. IZMAYLOV, K.PLAKHIN ja I. KRUZENSTERN
24.01.2025 tulee voimaan:
’’Barge towed by tug not allowed to navigate in ice.
Without ice class - only with icebreaker.
Ice class 'Ice1' or higher with an icebreaker or according to
icebreaker's instructions’’ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehkä jäätä tulee lisää, ehkä ei. Suomenlahti, etenkin itäinen osa, on käytännössä makeaa vettä. Makea jäätyy nopeammin.
Venäjällä on Suomenlahden itäpäässä kolme murtajaa.
K. IZMAYLOV, K.PLAKHIN ja I. KRUZENSTERN
24.01.2025 tulee voimaan:
’’Barge towed by tug not allowed to navigate in ice.
Without ice class - only with icebreaker.
Ice class 'Ice1' or higher with an icebreaker or according to
icebreaker's instructions’’Sinulta jäi nyt melko monta murtajaa huomaamatta...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö putkonen- kommentti olisi pitänyt tällekin sivulle laittaa?
Olet oikeassa. Olisi sen tällekin sivulle voinut laittaa. Ja sen lisäksi muutamalle muullekin. Aika läpinäkiviähän nuo ovat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinulta jäi nyt melko monta murtajaa huomaamatta...
Luetellut murtajat ovat avustusvalmiudessa.
Näin ainakin paikallisten viranomaisten ilmoituksen mukaan.
- Anonyymi
Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää.
Näin sanoi vanha kansa, ..ja ei ne paljoo muuta sanonutkaan.
P.s: kun länteen kumartaa, niin itään pyllistää.- Anonyymi
Suomalainen seisoo ryhdikkäänä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomalainen seisoo ryhdikkäänä
Ryhtikö, sen saavutus on että housut ovat nilkoissa maan johdolta ja kansan edustajiksi valitut ovat valinneet kansan edun sijasta äänestäjiensä nöyryyttämisen!
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin578827Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh123479Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r262680Kysely lieksan miehille
Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht802060Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1142030Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.3571757Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä
Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa2411442FinFamin ryhmät
Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir01211Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I101095Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!
JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu681050