Selkärankareuma

Annu

Heissulivei! Haluaisin keskustella kohtalotovereiden kanssa selkärankareumasta..

55

59338

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itsellesi

      No ruvetaan keskustelemaan =)
      Mitäs haluisit keskustella? Itse olen 33v nainen ja pari vuotta sitten sain diagnoosin kyseisestä taudista! Elämä on välillä kurjaa kipujen vuoksi, mutta nyt on ihan hyvä olla. Syksyllä olen lähdössä soputumisvalmennukseen Heinolaan...

      • annu

        Minkälaisia oireita sinulla oli ollut ennen diagnoosia ja miten voit nyt? minä olen 25-vuotias ja olen kärsinyt kivuista selässä ja jaloissa jo pari vuotta, selkärankareuma diagnosoitiin ihan hiljattain. oikeastaan oli helpotus, että kivuille löytyi syy. tietenkin tympäisee, koska tämä rajoittaa elämää jonkin verran.
        miten muuten, oletko tietoinen selkärankareuman mahdollisista laukaisijoista; suolistobakteereista tms.? minulla nimittäin oli joitakin vuosia sitten kolibakteeri ulkomaanreissulta tuliaisina, en juonut siellä hanavettä, tuli ilmeisesti jostain ruoasta. että onkohan näillä oikeasti yhteys.


      • maru
        annu kirjoitti:

        Minkälaisia oireita sinulla oli ollut ennen diagnoosia ja miten voit nyt? minä olen 25-vuotias ja olen kärsinyt kivuista selässä ja jaloissa jo pari vuotta, selkärankareuma diagnosoitiin ihan hiljattain. oikeastaan oli helpotus, että kivuille löytyi syy. tietenkin tympäisee, koska tämä rajoittaa elämää jonkin verran.
        miten muuten, oletko tietoinen selkärankareuman mahdollisista laukaisijoista; suolistobakteereista tms.? minulla nimittäin oli joitakin vuosia sitten kolibakteeri ulkomaanreissulta tuliaisina, en juonut siellä hanavettä, tuli ilmeisesti jostain ruoasta. että onkohan näillä oikeasti yhteys.

        terve, sain eilen diagnoosin, että todennäköisesti sairastan selkärankareumaa. Olen 20 v. ja oireet alkoivat ensimmäistä kertaa n. 6 v sitten.. Asiahan on todella vmäinen, mutta toisaalta olen onnellinen jos nyt todellakin saan diagnoosiin 6 vuoden kysymysten ja ihmettelyn jälkeen. Minkälaisia oireita teillä on pääasiassa ollut? Minulla on erityisesti ollut aamujäykkyyttä, vaihtelevaa, mutta melko jatkuvaa särkyä, ja olen sairastanut silmien iriittiksen ja lonkassani on hiljattain ollut "limapussin"tulehdus ym.. Olen kokenut myös aika paljon vähättelyä lääkärien osalta aikaisemmin, kipuhini ei ole suhtauduttu vakavasti kun mitään selkeitä löydöksiä ei ole saatu..Nyt ensimmäistä kertaa eilen ollessani OMT-fysiatrilla sain mielestäni oikein hyvää "palvelua", ja kipuihini suhtauduttiin vakavasti..Onko vastaavia kokemuksia? Millaista hoitoa, millaista lääkitystä käytätte? Mitenkäs työt, kärsiikö työnteko vaivastenne? Itse teen istumatyötä ja välillä joudun sairaslomaa ottamaan kipujen vuoksi..Jaksamista! :)


      • Taasen
        annu kirjoitti:

        Minkälaisia oireita sinulla oli ollut ennen diagnoosia ja miten voit nyt? minä olen 25-vuotias ja olen kärsinyt kivuista selässä ja jaloissa jo pari vuotta, selkärankareuma diagnosoitiin ihan hiljattain. oikeastaan oli helpotus, että kivuille löytyi syy. tietenkin tympäisee, koska tämä rajoittaa elämää jonkin verran.
        miten muuten, oletko tietoinen selkärankareuman mahdollisista laukaisijoista; suolistobakteereista tms.? minulla nimittäin oli joitakin vuosia sitten kolibakteeri ulkomaanreissulta tuliaisina, en juonut siellä hanavettä, tuli ilmeisesti jostain ruoasta. että onkohan näillä oikeasti yhteys.

        Moro!
        Joo, ennen diagnosointia kärsin noin neljä vuotta rintaranka-alueen kivuista, jotka saatiin aika hyvään malliin fysioterapeutin antaessa hyviä jumppaohjeita. Sen jälkeen kuitenkin alkoi kivut lonkan alueella ja ensin niitä tuli (kovana) noin kerran kuukaudessa ja se tosiaan vei aivan jalattomaksi. Vähitellen se lisääntyi jatkuvasti ja lopulta kipu oli jokapäiväistä. jalattomaksi kivut veivät noin kerran viikossa, joskin kipuja oli koko ajan. Muutaman kerran olen ambulanssilla joutunut suunnilleen keskeltä tietä sairaalaan kun ei ole enää pystynyt ottaa askeltakaan...
        Nyt voin ihan hyvin yleisesti ottaen. Selkärankareuman diagnosointi helpotti, oli todellakin helpottavaa kuulla, mistä kivut johtuivat...niihin osasi paremmin suhtautua sen jälkeen. Ja ihmeellisesti kivut vähenivät tai ainakin niille osasi tehdä jotain!
        Kyllähän kovasti niistä laukaisevista tekijöistä puhutaan, juuri noista suolistobakteerien vaikutuksista...eli taitaa niissä oikeasti olla perää! Omalla kohdallani kyseessä selkeästi sukurasite.
        Oletko hakeutunut mihinkään sopeutumisvalmennuskurssille? Sieltä varmasti saisi paljon tietoa ja "vertaistukea" ja motivointia itsehoitoon. Se on kuitenkin tärkeintä, että itse jaksaa tehdä asian eteen jotain!
        Mukavaa kesän jatkoa sinulle!


      • hipsulat vinkumaan
        Taasen kirjoitti:

        Moro!
        Joo, ennen diagnosointia kärsin noin neljä vuotta rintaranka-alueen kivuista, jotka saatiin aika hyvään malliin fysioterapeutin antaessa hyviä jumppaohjeita. Sen jälkeen kuitenkin alkoi kivut lonkan alueella ja ensin niitä tuli (kovana) noin kerran kuukaudessa ja se tosiaan vei aivan jalattomaksi. Vähitellen se lisääntyi jatkuvasti ja lopulta kipu oli jokapäiväistä. jalattomaksi kivut veivät noin kerran viikossa, joskin kipuja oli koko ajan. Muutaman kerran olen ambulanssilla joutunut suunnilleen keskeltä tietä sairaalaan kun ei ole enää pystynyt ottaa askeltakaan...
        Nyt voin ihan hyvin yleisesti ottaen. Selkärankareuman diagnosointi helpotti, oli todellakin helpottavaa kuulla, mistä kivut johtuivat...niihin osasi paremmin suhtautua sen jälkeen. Ja ihmeellisesti kivut vähenivät tai ainakin niille osasi tehdä jotain!
        Kyllähän kovasti niistä laukaisevista tekijöistä puhutaan, juuri noista suolistobakteerien vaikutuksista...eli taitaa niissä oikeasti olla perää! Omalla kohdallani kyseessä selkeästi sukurasite.
        Oletko hakeutunut mihinkään sopeutumisvalmennuskurssille? Sieltä varmasti saisi paljon tietoa ja "vertaistukea" ja motivointia itsehoitoon. Se on kuitenkin tärkeintä, että itse jaksaa tehdä asian eteen jotain!
        Mukavaa kesän jatkoa sinulle!

        Olen 24 vee nuori nainen, selkärankareuma diagnosoitu puolisentoista vuotta sitten. Kipujen kanssa joka päivä, diagnoosivaihetta edelsi reissu sairaalaan kun kivut yksinkertaisesti vain pahenivat siihen pisteeseen, että taju meni eikä päässyt liikkeelle ollenkaan. Tällä hetkellä sairauslomalla ja alan vaihto edessä. Työelämä lisäsi kipuilua, tulehdusta ei meinattu saada kuriin ei sitten millään. Tässä sitten yritän sopeutua, mutta aika lujille ottaa kun ei voi ns. normaalia nuoren naisen elämää viettää. No, toisaalta nyt on kesä, täytyy yrittää vaan pärjäillä ja jaksaa vaikka tuntuu että psyykkisestikin on ihan loppu. Voimia vaan kohtalotovereille, ehkä paremmat ajat koittaa itse kullekin. Taisteluhenkeä kipuja ja sairautta vastaan!


      • -Jannu-
        hipsulat vinkumaan kirjoitti:

        Olen 24 vee nuori nainen, selkärankareuma diagnosoitu puolisentoista vuotta sitten. Kipujen kanssa joka päivä, diagnoosivaihetta edelsi reissu sairaalaan kun kivut yksinkertaisesti vain pahenivat siihen pisteeseen, että taju meni eikä päässyt liikkeelle ollenkaan. Tällä hetkellä sairauslomalla ja alan vaihto edessä. Työelämä lisäsi kipuilua, tulehdusta ei meinattu saada kuriin ei sitten millään. Tässä sitten yritän sopeutua, mutta aika lujille ottaa kun ei voi ns. normaalia nuoren naisen elämää viettää. No, toisaalta nyt on kesä, täytyy yrittää vaan pärjäillä ja jaksaa vaikka tuntuu että psyykkisestikin on ihan loppu. Voimia vaan kohtalotovereille, ehkä paremmat ajat koittaa itse kullekin. Taisteluhenkeä kipuja ja sairautta vastaan!

        Moi. Oon 22 vee ja todettiin noin 5-vuotta sitten selkärankareuma, ennen sitä oli jo vudesta-96 ollu kipuja lonkissa. Kouluterveydenhoitaja vetosi tuolloin lihaskireyteen ja määräsi mobilaattia :(

        Sen jälkeen noin 4 vuotta kärsin armottomista lonkka/selkä kivuista. Vuonna 2000 otettiin vasta röntgenkuvat ja oli lonkissa tapahtunut muutokset. Lonkan nivelet kuluneet ja lannerangassa tulehdus joka säteilee kipua jokapaikkaan.

        Ei auta u jatkaa eteenpäin eikä valittaa turhista. Tajusin tuolloin että kuinka paljon ihminen ei juurikaan arvosta omaa terveyttään ennen kun sairastuu johonkin pysyvään. Jaksamisia muillekkin :)


      • annu
        hipsulat vinkumaan kirjoitti:

        Olen 24 vee nuori nainen, selkärankareuma diagnosoitu puolisentoista vuotta sitten. Kipujen kanssa joka päivä, diagnoosivaihetta edelsi reissu sairaalaan kun kivut yksinkertaisesti vain pahenivat siihen pisteeseen, että taju meni eikä päässyt liikkeelle ollenkaan. Tällä hetkellä sairauslomalla ja alan vaihto edessä. Työelämä lisäsi kipuilua, tulehdusta ei meinattu saada kuriin ei sitten millään. Tässä sitten yritän sopeutua, mutta aika lujille ottaa kun ei voi ns. normaalia nuoren naisen elämää viettää. No, toisaalta nyt on kesä, täytyy yrittää vaan pärjäillä ja jaksaa vaikka tuntuu että psyykkisestikin on ihan loppu. Voimia vaan kohtalotovereille, ehkä paremmat ajat koittaa itse kullekin. Taisteluhenkeä kipuja ja sairautta vastaan!

        hei! tuntuu todella lohduttavalta, että on muitakin jotka kärsivät samoista vaivoista kuin minä. minulla kaikki alkoi kovista selkäkivuista ja eräänä päivänä toinen jalka petti alta ja menin lääkäriin. pian oli lantion alue niin jäykkänä, että en pystynyt kunnolla kävelemään. lääkärit eivät ottaneet valittamistani todesta, ei muuta kuin buranaa ja hiihtolenkille! röntgenkuvissa ei ole näkynyt mitään. tulehdusarvot koko ajan koholla ja hb alhaalla. vuosi sitten magneettikuvassakaan ei vielä näkynyt mitään, mutta tänä keväänä pääsin uudestaan kuvauksiin ja siinä näkyi reuman aiheuttamat muutokset. syön nyt salazopyriniä ja yritän joka päivä edes vähän venytellä. muuten olen kyllä tosi liikkuvaa sorttia ollut aina, nämä vaivat vaan estävät esimerkiksi hölkkäämisen. ja muistakin raskaista töistä tulen todella kipeäksi. lääke on tuntunut sopivan ja olen kyllä jo ihan sinut sairauteni kanssa. tärkeintä oli että vihdoinkin sain syyn kipuihin. varmaan 2 vuotta olin välillä sairaslomalla ja laukkasin lääkärissä, hierojilla, osteopaatilla, fysioterapeutilla jne. nyt vain nautin kesästä ja elämästä!


      • Vielä
        annu kirjoitti:

        hei! tuntuu todella lohduttavalta, että on muitakin jotka kärsivät samoista vaivoista kuin minä. minulla kaikki alkoi kovista selkäkivuista ja eräänä päivänä toinen jalka petti alta ja menin lääkäriin. pian oli lantion alue niin jäykkänä, että en pystynyt kunnolla kävelemään. lääkärit eivät ottaneet valittamistani todesta, ei muuta kuin buranaa ja hiihtolenkille! röntgenkuvissa ei ole näkynyt mitään. tulehdusarvot koko ajan koholla ja hb alhaalla. vuosi sitten magneettikuvassakaan ei vielä näkynyt mitään, mutta tänä keväänä pääsin uudestaan kuvauksiin ja siinä näkyi reuman aiheuttamat muutokset. syön nyt salazopyriniä ja yritän joka päivä edes vähän venytellä. muuten olen kyllä tosi liikkuvaa sorttia ollut aina, nämä vaivat vaan estävät esimerkiksi hölkkäämisen. ja muistakin raskaista töistä tulen todella kipeäksi. lääke on tuntunut sopivan ja olen kyllä jo ihan sinut sairauteni kanssa. tärkeintä oli että vihdoinkin sain syyn kipuihin. varmaan 2 vuotta olin välillä sairaslomalla ja laukkasin lääkärissä, hierojilla, osteopaatilla, fysioterapeutilla jne. nyt vain nautin kesästä ja elämästä!

        Kerroit syöväsi salazopyriniä...minulle harkitaan nyt lääkitystä reumaani, koska iriitti kiusaa minua! Juuri lopetin elämäni ensimmäisen iriittini tippojen laittamisen (6vkoa)ja vajaa viikko kului ja taas alusta kaikki! Olen tähän asti syönyt ainoastaan tulehduskipulääkkeitä, jotka ovat sopineet ihan hyvin ja selkä on ollut suht´hyvä.
        Millainen vaikutus sillä lääkkeellä on? Onko sivuvaikutuksia? Inhoan lääkkeitä, mutta kai sitä on aloitettava kun iriitti ei meinaa rauhoittua! =( tosi kurjaa!
        Mutta mukavaa kesän jatkoa sinulle!


      • annu
        Vielä kirjoitti:

        Kerroit syöväsi salazopyriniä...minulle harkitaan nyt lääkitystä reumaani, koska iriitti kiusaa minua! Juuri lopetin elämäni ensimmäisen iriittini tippojen laittamisen (6vkoa)ja vajaa viikko kului ja taas alusta kaikki! Olen tähän asti syönyt ainoastaan tulehduskipulääkkeitä, jotka ovat sopineet ihan hyvin ja selkä on ollut suht´hyvä.
        Millainen vaikutus sillä lääkkeellä on? Onko sivuvaikutuksia? Inhoan lääkkeitä, mutta kai sitä on aloitettava kun iriitti ei meinaa rauhoittua! =( tosi kurjaa!
        Mutta mukavaa kesän jatkoa sinulle!

        Hei! Minulla ei ole tullut mitään sivuvaikutuksia salazopyrin-lääkkeestä. Aluksi saattoi olla vähän närästyksen kaltaista mutta se meni ohi muutamassa päivässä. Epäilläänkö sinulla selkärankareumaa?
        Ei minuakaan huvittaisi syödä lääkkeitä, mutta se on pakko. tulehduskipulääkkeistä ei alkanut olemaan minulle enää mitään apua. hyvää kesän jatkoa myös sinulle!


      • Vielä
        annu kirjoitti:

        Hei! Minulla ei ole tullut mitään sivuvaikutuksia salazopyrin-lääkkeestä. Aluksi saattoi olla vähän närästyksen kaltaista mutta se meni ohi muutamassa päivässä. Epäilläänkö sinulla selkärankareumaa?
        Ei minuakaan huvittaisi syödä lääkkeitä, mutta se on pakko. tulehduskipulääkkeistä ei alkanut olemaan minulle enää mitään apua. hyvää kesän jatkoa myös sinulle!

        Heips!
        Minulla on noin kaksi vuotta sitten diagnosoitu selkärankareuma...olen vain selvinnyt tähän asti ilman lääkitystä.Nyt vain tuon silmäni takia aloitetaan lääkitys ja salazopyrinia on ehdoteltu jo aiemminkin. Lähden yt syksyllä Heinolaan sova-kurssille...se tulee kyllä tarpeeseen, tuntuu että tietoa kaipais ja paljon!
        Mutta kiitoksia vastauksestasi...


      • annu
        Vielä kirjoitti:

        Heips!
        Minulla on noin kaksi vuotta sitten diagnosoitu selkärankareuma...olen vain selvinnyt tähän asti ilman lääkitystä.Nyt vain tuon silmäni takia aloitetaan lääkitys ja salazopyrinia on ehdoteltu jo aiemminkin. Lähden yt syksyllä Heinolaan sova-kurssille...se tulee kyllä tarpeeseen, tuntuu että tietoa kaipais ja paljon!
        Mutta kiitoksia vastauksestasi...

        Hei! mistä voisi saada tietoa tuollaisista sopeutumisvalmennuskursseista?
        sitten sellaistakin asiaa pohdiskelen, että onkohan lääkityksellä ja itsehoidolla mahdollista päästä suht kivuttomaksi. kyllä voin sanoa että ilman salazopyriniä en voisi olla,että se tosiaan auttaa, mutta silti kärsin varsinkin nukkumaan mennessä/öisin kivuista pakaroissa, polvissa, lonkissa, selässä ja missä milloinkin. aargh. olen myös huomannut että kaularangan liikkuvuus on huonontunut ja yleensäkin notkeus hävinnyt vähitellen.


      • Vielä =)
        annu kirjoitti:

        Hei! mistä voisi saada tietoa tuollaisista sopeutumisvalmennuskursseista?
        sitten sellaistakin asiaa pohdiskelen, että onkohan lääkityksellä ja itsehoidolla mahdollista päästä suht kivuttomaksi. kyllä voin sanoa että ilman salazopyriniä en voisi olla,että se tosiaan auttaa, mutta silti kärsin varsinkin nukkumaan mennessä/öisin kivuista pakaroissa, polvissa, lonkissa, selässä ja missä milloinkin. aargh. olen myös huomannut että kaularangan liikkuvuus on huonontunut ja yleensäkin notkeus hävinnyt vähitellen.

        Moikka taas!
        Noista sova-kursseista saa tietoa mm. Kelasta ja netistä voi katosa Kelan sivuilta kuntoutuskurssitarjonnan...Minulle ainakin reumalääkäri suositteli sitä samalla kun antoi diagnoosin ja kirjoitti B-lausunnon (joka täytynee olla mukana hakiessa paikkaa)
        Odotan sitä kyllä innolla, että saa mahdollisimman paljon tietoa...
        Itsehoidolla on suuri merkitys lääkityksen ohella pysyä mahdollisimman hyvässä kunnossa, siksi näitä kurssejakin järjestetään tavallaan itsehoidon "motivaattorina".


    • maru

      moro,haluasin vielä kysyä teitä muiltakin vaikuttaako kuumuus kipuihinne? Tuntuu, että viimeaikaset helteet ovat vain pahentaneet selkäsärkyäni entisestään sairaslomalle jäämisen asteelle. Toki lämpö on mukavaa, mutta tuntuu, ettei selkä kestä sitä..Vai kuvittelenkohan vaan, ja johtuvatkohan viimeaikaset säryt muista asioista..? Entä onko teillä kaikilla kyseisestä vaivasta kärsivillä löytynyt hlab-27 (meniköhän oikein, pahoittelut jos tuli kirjoitusvirheitä, mutta asia on minulle vielä hyvin uusi ja vieras, korjatkaa toki!) antigeeni??

      • annu

        Pari päivää sitten, kun vihdoinkin tuli sadetta ja ilmat hieman viileni, huomasin, että heti kipu helpotti. kuumalla kärsin lähinnä öiseen aikaan repivästä kivusta. en ole aikaisemmin seuraillut, että vaikuttaako esimerkiksi sauna pahentavasti, täytyypä tehdä kokeilu. mutta uskon kyllä että kylmyydellä tai kuumuudella on vaikutus. olen ymmärtänyt että jotain kylmähoitoja reumaatikoille annetaan.
        mulla on myös se reumatekijä hla-b-27. se ei kuitenkaan ole kaikilla. yhdestä kirjasta luin että tämä reumatekijä mahdollisesti suolisto/sukupuolitulehdus laukaisevat selkärankareuman. mitenkäs teillä muilla? onko taustalla jotain tulehduksia? Itselläni on aikoinaan ollut kummatkin mainitsemani...joten ilmeisesti tästä saa syyttää vaan itseään!


      • taaspa
        annu kirjoitti:

        Pari päivää sitten, kun vihdoinkin tuli sadetta ja ilmat hieman viileni, huomasin, että heti kipu helpotti. kuumalla kärsin lähinnä öiseen aikaan repivästä kivusta. en ole aikaisemmin seuraillut, että vaikuttaako esimerkiksi sauna pahentavasti, täytyypä tehdä kokeilu. mutta uskon kyllä että kylmyydellä tai kuumuudella on vaikutus. olen ymmärtänyt että jotain kylmähoitoja reumaatikoille annetaan.
        mulla on myös se reumatekijä hla-b-27. se ei kuitenkaan ole kaikilla. yhdestä kirjasta luin että tämä reumatekijä mahdollisesti suolisto/sukupuolitulehdus laukaisevat selkärankareuman. mitenkäs teillä muilla? onko taustalla jotain tulehduksia? Itselläni on aikoinaan ollut kummatkin mainitsemani...joten ilmeisesti tästä saa syyttää vaan itseään!

        Minulla on selkeä sukurasite...joten ei aina saa itseään syyttää! Löytyy myös tuo sama tekijä verestä...


      • Kirsti

        Hei,
        Minulla on aivan selkärankareuman tyyliset oireet, mutta kun minulla ei ole todettu HLA B27 antigeeniä veressä, on lääkärin mielipide ettei minulla myöskään ole reumasairautta. Onko jollakin samanlaisia kokemuksia ja miten pitäisi asiassa edetä? - sillä olen melkein varma että poden kyseistä sairautta.


      • Annu
        Kirsti kirjoitti:

        Hei,
        Minulla on aivan selkärankareuman tyyliset oireet, mutta kun minulla ei ole todettu HLA B27 antigeeniä veressä, on lääkärin mielipide ettei minulla myöskään ole reumasairautta. Onko jollakin samanlaisia kokemuksia ja miten pitäisi asiassa edetä? - sillä olen melkein varma että poden kyseistä sairautta.

        mua niin pistää vihaksi noi lääkärit! mene ihmeessä toiselle lääkärille.
        mullakin sillon alussa kukaan ei oikein edes uskonut, että olen kipeä ja yksi reumalääkäri väitti, että ei voi olla reumaa, koska selän liikkuvuus on hyvä. koko ajan tulehdusarvot koholla. vasta vuoden päästä magneettikuvassa näkyi jotain enkä enää ole niin notkeakaan. tosin täytyy myöntää että en ole viimeaikoina hirveän ahkerasti venytellytkään.
        minkäslaisia oireita sulla on? lääkäreillä on aina erilaista tietoa ja eri mielipiteet, mutta mulle on tosiaan sanottu, että hla b27 voi olla veressä ja silti ei ole reumaa, tai sitten on reuma, eikä tätä reumatekijää ole.


      • rommi@
        Annu kirjoitti:

        mua niin pistää vihaksi noi lääkärit! mene ihmeessä toiselle lääkärille.
        mullakin sillon alussa kukaan ei oikein edes uskonut, että olen kipeä ja yksi reumalääkäri väitti, että ei voi olla reumaa, koska selän liikkuvuus on hyvä. koko ajan tulehdusarvot koholla. vasta vuoden päästä magneettikuvassa näkyi jotain enkä enää ole niin notkeakaan. tosin täytyy myöntää että en ole viimeaikoina hirveän ahkerasti venytellytkään.
        minkäslaisia oireita sulla on? lääkäreillä on aina erilaista tietoa ja eri mielipiteet, mutta mulle on tosiaan sanottu, että hla b27 voi olla veressä ja silti ei ole reumaa, tai sitten on reuma, eikä tätä reumatekijää ole.

        Huh kun pelkäsin ettei tule mistää vastaan tota
        kudosantigeenia.Itelle sattu niin fiksu lääkäri
        että otatti kokeen ja positiivistahan se...
        Nyt on kiirelähete reumapolille,koska oireet on
        alkanu 5 v.sitte!Sair.loma ensin 3kk,tänään toiset 3kk lisää.Mulla istuminen tuskaa ja oikee käsi melko toimintakyvytön,mut on hyvä olo kun
        diagnoosi löytyi,ei tarvi enää epäillä et vika on
        korvien välissä! jos epäilyä em.taudista,kannattaa
        otattaa Hlab27-koe.iisi tav.verikoe.Että päivää
        kerrallaan täs mennään.


      • Taina
        rommi@ kirjoitti:

        Huh kun pelkäsin ettei tule mistää vastaan tota
        kudosantigeenia.Itelle sattu niin fiksu lääkäri
        että otatti kokeen ja positiivistahan se...
        Nyt on kiirelähete reumapolille,koska oireet on
        alkanu 5 v.sitte!Sair.loma ensin 3kk,tänään toiset 3kk lisää.Mulla istuminen tuskaa ja oikee käsi melko toimintakyvytön,mut on hyvä olo kun
        diagnoosi löytyi,ei tarvi enää epäillä et vika on
        korvien välissä! jos epäilyä em.taudista,kannattaa
        otattaa Hlab27-koe.iisi tav.verikoe.Että päivää
        kerrallaan täs mennään.

        Itselläni on kovin samankaltaisia oireita kun tässä on lueteltu ja kerrankin lääkäri otti todesta kipuni ja sain lähetteen reumalääkärille kun senkka on koholla. Kerroin nimittäin lääkärille että melkein aina kun minulta on otettu verikoe on senkka ollut kolmissa kymmenissä.

        Nivel ja selkäkipuja on ollut jo yli kymmenen vuotta (olen 29) ja olen niistä lääkäreillä juossut. Eivätpä vaan ole ottaneet kovin vakavasti vaan toitottaneet että liikunnan puutetta(olen tällä hetkellä ylipainoinen), kireät lihakset ja lievä skolioosi(aika kumma kun niitä oireita oli jo kun jaoin lehtiä ja pelasin jalkkista ja kävin ahkerasti diskoissa lähinnä tanssimassa(useita tunteja pelkästään lattialla). Vaikka olen vielä kertonut että meillä nivelreuma on todella yleinen suvussa ja muutama serkkuni on sen saanut.
        Eikös nivelreuman myötä voi tulla myös selkärankareuma jos reumaa on suvussa?
        mulla särkee öisin ja aamuisin ihan hirveästi leukoja, todettiin aiemmin purentavika ja sain kiskon jota on jo kerran korjattu. Särky on samanlaista kuumottavaa ja jomottavaa kun selkärangassa ja pakaran alla. Voiko tuo selkärankareuma vaikuttaa myös leukaan?

        Olen ollut vuoden ravintola-alalla opiskelemassa ja oireet ovat pahentuneet, eräs hoitaja kuitenkin mennessäni hakemaan kipujeni vuoksi sairaslomaa sanoi minulle ettet sinä voi olla kipeä enää kun olet käynyt fysioterapiassa tai teet jotain väärin, ei skolioosista tai oikoryhdistä aiheudu kovia kipuja, ne vaativat paljon työtä, harrastako varmasti tarpeeksi liikuntaa. (venyttelen selkääni joka päivä, kävelen joka päivä, yritän jumpata säännöllisesti vähintään kolme kertaa viikossa) Kun sanoin että minun on pakko selkäni takia vaihtaa alaa, sanoi että mutta kokin ammattihan sopii hyvin selkävaivaiselle koska se on niin monipuolista.
        ja ei kannattaisi tuolla tavalla hakuammuntana suoritella koulutusta, pitäisi mennä suoraan sille linjalle jolla aikoo pysyä.(olen joutunut vaihtamaan alaa myös allergian vuoksi jota en edes tiennyt olevan) Sitten sanoi että toisaalta ei se kyllä minun ongelmani ole.. ihania nämä opiskelijaterveydenhuollon hoitajat!!


      • Martzi
        Taina kirjoitti:

        Itselläni on kovin samankaltaisia oireita kun tässä on lueteltu ja kerrankin lääkäri otti todesta kipuni ja sain lähetteen reumalääkärille kun senkka on koholla. Kerroin nimittäin lääkärille että melkein aina kun minulta on otettu verikoe on senkka ollut kolmissa kymmenissä.

        Nivel ja selkäkipuja on ollut jo yli kymmenen vuotta (olen 29) ja olen niistä lääkäreillä juossut. Eivätpä vaan ole ottaneet kovin vakavasti vaan toitottaneet että liikunnan puutetta(olen tällä hetkellä ylipainoinen), kireät lihakset ja lievä skolioosi(aika kumma kun niitä oireita oli jo kun jaoin lehtiä ja pelasin jalkkista ja kävin ahkerasti diskoissa lähinnä tanssimassa(useita tunteja pelkästään lattialla). Vaikka olen vielä kertonut että meillä nivelreuma on todella yleinen suvussa ja muutama serkkuni on sen saanut.
        Eikös nivelreuman myötä voi tulla myös selkärankareuma jos reumaa on suvussa?
        mulla särkee öisin ja aamuisin ihan hirveästi leukoja, todettiin aiemmin purentavika ja sain kiskon jota on jo kerran korjattu. Särky on samanlaista kuumottavaa ja jomottavaa kun selkärangassa ja pakaran alla. Voiko tuo selkärankareuma vaikuttaa myös leukaan?

        Olen ollut vuoden ravintola-alalla opiskelemassa ja oireet ovat pahentuneet, eräs hoitaja kuitenkin mennessäni hakemaan kipujeni vuoksi sairaslomaa sanoi minulle ettet sinä voi olla kipeä enää kun olet käynyt fysioterapiassa tai teet jotain väärin, ei skolioosista tai oikoryhdistä aiheudu kovia kipuja, ne vaativat paljon työtä, harrastako varmasti tarpeeksi liikuntaa. (venyttelen selkääni joka päivä, kävelen joka päivä, yritän jumpata säännöllisesti vähintään kolme kertaa viikossa) Kun sanoin että minun on pakko selkäni takia vaihtaa alaa, sanoi että mutta kokin ammattihan sopii hyvin selkävaivaiselle koska se on niin monipuolista.
        ja ei kannattaisi tuolla tavalla hakuammuntana suoritella koulutusta, pitäisi mennä suoraan sille linjalle jolla aikoo pysyä.(olen joutunut vaihtamaan alaa myös allergian vuoksi jota en edes tiennyt olevan) Sitten sanoi että toisaalta ei se kyllä minun ongelmani ole.. ihania nämä opiskelijaterveydenhuollon hoitajat!!

        Minä jouduin tässä pari kuukautta sitten tietokonetomografiatutkimukseen vatsa- ja selkäoireiden vuoksi.
        Selästä löydettiin pari kulumaa, jotka kuulemma ovat merkkejä selkärankareumasta.
        Siihen asti en ollut edes tajunnut oireita kunnolla olevan.
        Viikko sitten kävin hierojalla ja sen jälkeen alaselkä ja ristiselkä ovat olleet tosi kipeitä.
        Ei voi kyllä enää olla lihassärkyä hieronnan jälkeen.

        Eikö selkärankareumaatikko kestä hierontaa?
        Nyt olen viikon valvonut yöt ja särkylääkkeillä pystynyt nukkumaan noin 1-2 tuntia yössä.
        Selkä oireilee koko ajan ja on jäykkänä varsinkin yön jälkeen.

        Huomenna lääkäri soittaa kotiin ja aion pyytää lisätutkimuksiin lähetettä.
        En ole sairaslomalla, mutta valvominen ja särky alkavat tuntumaan jo tosi pahalta.


      • kangsa01
        Martzi kirjoitti:

        Minä jouduin tässä pari kuukautta sitten tietokonetomografiatutkimukseen vatsa- ja selkäoireiden vuoksi.
        Selästä löydettiin pari kulumaa, jotka kuulemma ovat merkkejä selkärankareumasta.
        Siihen asti en ollut edes tajunnut oireita kunnolla olevan.
        Viikko sitten kävin hierojalla ja sen jälkeen alaselkä ja ristiselkä ovat olleet tosi kipeitä.
        Ei voi kyllä enää olla lihassärkyä hieronnan jälkeen.

        Eikö selkärankareumaatikko kestä hierontaa?
        Nyt olen viikon valvonut yöt ja särkylääkkeillä pystynyt nukkumaan noin 1-2 tuntia yössä.
        Selkä oireilee koko ajan ja on jäykkänä varsinkin yön jälkeen.

        Huomenna lääkäri soittaa kotiin ja aion pyytää lisätutkimuksiin lähetettä.
        En ole sairaslomalla, mutta valvominen ja särky alkavat tuntumaan jo tosi pahalta.

        Ymmärrän hyvin, että valvominen ja särky rasittavat. Itse olen kärsinyt pahoista selkäkivuista puoli vuotta, joten en myöskään säryiltäni ole kunnolla nukkunut puoleen vuoteen. Lääkärit pompottelevat paikasta toiseen ja aina tulee eri tuomio. Viimeinen diagnoosi on selän toimintahäiriö ja sen kanssa on kuulemma vain opittava elämään. Olen syönyt ihan hirveät määrät särkylääkkeitä ja saanut kipupiikkejä. Nyt olen melkein kuukauden sairaslomalla. Torstaina taas lääkäriin ja nyt ajattelinkin itse pyytää lähetettä tutkimuksiin, koska oireeni ovat kuin tehty selkärankareumaan. Olisi helpottavaa saada vihdoinkin tieto, että mikä minua vaivaa!


      • PP

        Moi oletko jo saanut vastauksen jostain tähän helle särkyyn,itselläni myös samoja oireita,mitä lämpempää on sen pahempi selkäni/lonkkani on. Magneetit otettu oik. lonkasta ja lannerangasta oireiden ollessa aika uusia eikä mitään löydöksiä ollut,tuo hlab otettu myöskin ja se oli negatiivinen.Sairastan myös kroonista paksusuolentulehdusta.Vuosia on vierinyt sinun ajoista mutta toivottavasti saan vastauksen.


    • elsi

      Minulla todettiin selkärankareuma elokuussa.. Kerkesin kipuilla selkäni kanssa 10-vuotta ennenkuin lääkärit alkoi tutkia sitä ihan tosissaan. Onneksi tuli muutettua ja mentyä lääkäriin täällä uudessa paikassa..
      Heinolaan lähden marraskuun viimeisellä viikolla tietopuoleiseen kuntoutukseen. Muita lähtijöitä?

    • Diagnosoitu

      Selkärankareumasta oli hyvää tietoa (niille jotka eivät tiedä sairaudesta) ja itsellekin tuttuja tuntemuksia sisältävä artikkeli Kauneus ja Terveys-lehdessä 6/2007 s.60 "Pihatyöt kutsuvat taas".
      Kiva, että sairaudesta kirjoitetaan ja se toivon mukaan tulee tutummaksi ja diagnosointi ja hoito nopeutuu ja paranee...

    • T -83

      Mulla ei ole ikinä ollut veressä mitään selkärankareumaan viittaavaa mut todettu on ja lääkityksestä on todella ollut apua. Sinnikkyyttä vaan!!!! Itse kävin omalla arvauskeskuslääkärillä useita kertoja kuuden vuoden ajan.

    • Tsemppia T-83! Itsellä on muU reuma, ei selkärankareuma, mutta älä anna kipujen lannistaa sinua. Muista jaksaa liikkua, mitä enemmän liikut sitä vetreämpänä pysyt. Liiku omien rajojesi mukaan, jos on huono päivä kipujen suhteen niin liiku silloin vähemmän. Toivottavasti saat jonkun vakituisen lääkärin joka sitten tuntee tilanteesi eikä sinun tarvitse mennä koko ajan eri lääkäreille siinä "arvauskeskuksessa". Mitään ei ole tympeämpää kuin aloittaa tarinansa alusta koska lääkäri ei ole kerennyt lukea taustasi.

    • Capy

      Lukekaa keskustelu mun henk.koht kokemuksista
      Onko kukaan sairastunut H1N1 rokotteen otettuaan reumaan?
      Löytyy täältä suomi 24

    • iriitti90

      Olen 22-vuotias nainen, ja minulla epäillään iriittiä oikeassa silmässä. Oireet vastaavat täysin, ja olen myös aikaisemmino llut saman taudin kiemuroissa 2v sitten mutta se meni itsestään ohi.

      Nyt alkoi tosissaan huolestuttaa asian laita. Jos minulla huomenna helsingin silmäklinikalla todetaan iriitti, onko mahdollista että minulla on myös selkärankareuma?

      Isälläni diagnosoitiin noin 20-vuotiaana selkärankareuma, joten ei siis liene mahdotonta että itselläni kyseinen HLA-B27 geeni löytyisi. Kuinka herkästi pääsen kyseisiin tutkimuksiin jos iriitti pitää paikkansa kohdallani?
      Selkäkipua itselläni on ollut jo vuosia mutten ole siihen pahemmin syytä miettinyt, pahimmillaan se oli raskauden aikana jolloin kävin hierojalla 1krt/vko. kipu keskittyy ala ja keskiselän alueelle, eikä useimmat särkylääkkeet siihen tuo paljoakaan helpotusta.

    • mikäs mulla

      Hei
      Minulla myös pitkään selkäoireita, n. 10v. Raskaus siinä välillä poisti selkäkivut.
      Vuoden olen hypännyt lääkärillä; otettiin röntgenkuva alaselästä.
      Vastauksessa luki "vähäisiä spondyloottisia reunakerrostumia nikamapäätylevyjen reunoissa, SI nivelet ovat avoimet" Ja koska röntgenlääkärin lausonnossa lukee että SI nivelet avoimet niin ei voi olla selkärankareumaa. (pitääkö paikkaansa?)
      Herään aamuyöstä hirveisiin selkäkipuihin enkä saa nukuttua missään asennossa. Aamuisin muutenkin kankea. Myös sormet.
      Muu lääkärin mielestä aamukankeus ei kuulu selkärankareumaan :O
      Minulla on myös vatsaoireita.

    • mies 21v

      moi. minkälaisia oireita teillä on ollut ennen kuin reuma todettiin?

    • Kivulias kissa

      Voi taivas!!! Aamujäykkyys nimen omaan kuuluu selkärankareumaan. Itse olen saanut niiiin tarpeekseni lääkäreiden älymöläytyksistä. Minulle ihan reumalääkäri sanoi, ettei voi olla reumaa, koska kortisoni auttoi vointiin. Eikö kortisonia juuri käytetä reuman hoidossa?

      Vuosien nivlekipujen jälkeen voisin kirjoittaa kirjan lääkäreiden "diagnoosesita" ja tölväyksistä. "Ei sinua mikään vaivaa, kun olet nuori" (olin 39v.), "ei näin moni nivel voi kipeytyä yhtä aikaa", "en minä osaa sinua auttaa (fysiatri), mutta en kyllä lähetettä muuallekaan kirjoita", "sullahan ei oo persusta lainkaan (nais-fysiatri), "sä kävelet tälleen (mies-fysiatri esittää minulle ankkakävelyä)" jne... Käsittämättömiä lauseita olen kuullut lääkäreiden suusta ja yllätys-yllätys, minua ei vaivaa mikään vaan kipuun pitää sopeutua:)

      Tsemppiä vaan kaikille:)

    • mikäs mulla

      Lääkäreiltä tosiian kuulee vaikka mitä... Kuten minulle kerrottu, ettei tuo aamukankeus kuulu reumaan. Olin vähän että :O

      Lisäksi minulta on lähtenyt hirveästi hiuksia. Mutta luin että kuuluisi nivelreumaan.
      Puolet hiuksista lähtenyt, ponnari aivan olematon.

      Ja kuulemma selkärankareumaan ei voi kuulua se että joskus selkä on h..n kipeä alaselästä ja toisena hetkenä tuntuu myös yläselässä.
      Mutta minulla koko selkäranka on hitsin jäykkä aamuisin. Joka nimenomaan johtuu lääkärin mielestä patjasta?!

      Niin ja olen liian vanha selkärankareumaa omaavaksi, pitää olla nuori ja mies.

      Minulla on HLAB27 . Ja kun Motifene auttoi kipuihin, niin ei voi olla reumaa. Lääkeselosteessa lukee että käytetään juuri selkärankareuman hoitoon.

      Mutta ehkä joskus jonain päivänä diagnoosikin saadaan :/

      Aamulla mun peukku oli niin jäykkä, että pelkäsin sen katkeavan kun vahingossa sitä koukistin, sattui myös niin hirveästi!

    • näin miulla

      Siis apua mitä lääkäreitä teille on sattunu! Mulla sattui yks jumppa auttaa joka vaivaan-lääkäri ;) Oli ite yhtä pitkä ku leveä, reumalääkäri ja sitä mieltä että fysioterapia auttaa kaikkeen ;)

      Mie oon tällä hetkellä 21-vuotias, oireet alkoivat 14-vuotiaana ja diagnoosi löytyi kun olin 17-vuotta. HLA positiivinen, koskaan ei ole tulehdusarvot koholla, magneettikuvia otettu kerran polvesta ja si-nivelistä muutaman kerran, jokaisissa kuvissa muutoksia.

      Iriittiä oon sairastellu kymmenisen kertaa, se on silmälääkärin ja reumalääkärin mukaan "reuman ilmentymä silmässä", hankala hoitaa ja hoitamattomana tuhoaa silmiä!! Mulla todettiin ensimmäinen iriitti 2007 loppusyksyllä kun menin silmälaseja hommaamaan kun näkö huonontunut, kappas kummaa siellä olikin iriitti, paljon kiinnikkeitä eli oli ollut aiemminkin mutten vaan ollut huomannut. Vasemmassa silmässä on ollut useamman kerran kun oikeassa, vasemmassa silmässä paljon huonompi näkö, kummassakin kaihi, vasemmassa pahemmin. Että jos on selkärankareumaepäilyä, niin menkää ihmeessä silmälääkäriin jos silmät oireilee, yksityiselle pääsee helpommin, terveyskeskuksessa ei ole laitteita millä tutkia, oireita silmän kipu, punoitus ja näön sumentuminen!! Nykyään pääsen suoraan sairaalaan silmäpoliklinikalle päivytyspotilaana samana päivänä kun soitan että on oireita.

      Mulla alkoi reuma oireilla ensin vasemman polven kipuiluna , sitten se jatkui selkään, sängystä pääsy oli välillä mahdotonta, terveyskeskuslääkäri onneksi sitten laittoi minut lastenpoliklinikan reumaan erikoistuneelle lääkärille, sillon ei keksinyt kipuihin ratkaisua, sain Panacodeja ja Buranaa kuuriluontoisesti. Kun täytin 16 reumaosastolle ottivat viikoksi tutkimuksiin, joka päivä näin fysioterapeuttia, kävin isotooppikuvissa (tulehdusta si-nivelissä, lannerangassa ja rintalastassa ja solisluissa). Sitten kun iriittioireita rupesi tulemaan enemmänkin löytyi diagnoosi, kokeiluun Salazopyrin jolle olin allerginen.

      Tämä talvi on ollut aivan järkyttävää tuskaa!! Järjettömiä kipuja selässä, lonkissa, oikeassa jalassa, puutumista käsissä ja jaloissa, turvotusta, aivan järkyttävää voimattomuutta ja väsymystä, suolisto-oireita. Olen käynyt jalkojen hermoratatutkimuksissa vasta, niissä ei mitään hermostoperäisiä oireita (epäiltiin välilevyn pullistumaa), paksusuolen tähystyksessä (ei suolistotulehdusta joka voisi olla reuman aiheuttamaa), magneettikuvat olisi ollut si-niveliin ja lannerankaan, mutta oon näköjään kehittäny jostain ahtaanpaikan kammon eli kuvaukset eivät onnistuneet. Olen syönyt Panacodeja 2kpl 3 kertaa päivässä ja lisäksi Naproxen 1kpl 2 kertaa päivässä. Sairaslomalla olen ollut melkein koko talven, yritän kouluttautua koneistajaksi, helppoa sisähommaa. Nyt sitten aloitettiin kiireellisesti viime viikolla biologinen reumalääke Humira, toivotaan että alkaisi auttamaan :) Kaipaan niin kovasti ratsastamaan, viimeksi uskaltanut hevosen selässä istua kesällä..
      Täytyy kyllä olla tyytyväinen että oma hoitava lääkärini ottaa tuskani tosissaan ja tutkii ja hoitaa

      • iriitt.

        Minkälaisia sun silmäoireet on ollut? Esim. iriitissä ja muutenkin.
        Mulla on todettu selkärankareuma n. vuosi sitten ja hankin äskettäin uudet silmälasit ja optikon mukaan lähinäkö oli huonontunut paljon edelliseen näkötutkimukseen verrattuna.

        Mulla on ollut jonkin aikaa silmissä sellaista tunnetta kuin olis tulehdus mutta silmät ei rähmi, eikä ole muuten kipeät. Tuntuu, että linssejä täytyy putsata aikaajoin, että näkee paremmin

        Olen miettinyt, että pitäiskö mennä silmälaakärin vastaanotolle? Viime kerrasta on 7 vuotta ja silloin oli kaikki ok, silmänpaineet muut.


    • I´m little pony

      Voi harmi, noita sinun vaivoja:( Itse käyn säännöllisesti ratsastamassa ja se on tällä hetkeä ainoa harrastus, mihin kykenen. Sattuuko sinua ratsastaessa? Itselleni hevosen liike auttaa lantion ja selän kipuun ja jäykkyyteen ja ilman jalustimia mennessä lonkat venyvät mukavasti. Olen nyt ratsastanut muutaman kerran ilman satulaa, mikä teki myös hyvää selälleni. Lonkkani tosin jäykistyivät jostain syystä, enkä meinannut päästä selästä alas.

      Toivon, että saat toimivan lääkityksen ja pääset taas hevostelun pariin:)

    • näin miulla

      Mie oon yleensä iriitin huomannut vasta siinä vaiheessa kun näkö alkaa sumentua, ihan niinkuin olisi sumuverho silmän edessä joka häviää välillä. Suosittelisin melkeimpä käymään säännöllisesti silmälääkärin luona tarkistuttamassa tilanteen, mulla on kontrollikäynnit puolivuosittain. Minut ohjasivat yksityiseltä julkiselle puolelle kun ensimmäinen iriitti todettiin. Noita iriittejä on ilmeisesti vähän erityyppisiä ja mullakin harvemmin aiheuttaa silmän kipuilua ja siinä vaiheessa kun näkö alkaa sumentua se iriitti on ollut jo pitkällä.

      Mulla kipeytyy polvet ja lonkat ratsastaessa ja huomaa et reuma on alkanut vaikuttaa rangan asentoon. Hartiat kaatuu eteen, lonkkia on hankala rentouttaa, alaselkään tulee väkisinkin notko ja istunta kaatuu vasemmalle ja pää painuu eteenpäin, voimat tuntuvat olevan todella vähissä, käsiä on hankala pitää nyrkissä ja jaloissa ei riitä voima antaa apuja. Nyt otin härkää sarvista ja varasin piiiiitkästä aikaa ratsastustunnin :)

    • I´m little pony

      Minulla myös aiemmin kipeytyi lonkat ratsastaessa ja joskus laukatessa suorastaan kramppasivat. Huomasin, että jännitin kipuja niin kovasti että menin kramppiin. Nyt olen onnistunut rentoutumaan enemmän ja kramppeja tulee harvemmin.

      Nuo hartiat ja nyrkit minuakin vaivaavat. Kunnon asentoa on vaikea pitää, kun yläkroppa minullakin lysyssä ja nyrkit ranteet ovat tosiaan kipeät monesti ratsastuksen jälkeen, samaten nilkat, kun ovat olleet pitkään samassa asennossa.

      Onnea ratsastustunnille:) Jos kroppa kipeytyy pitkän tauon jälkeen, ainakin pää tuulettuu!

    • rain4

      Mulla ollut selkärankareuma/Chronin tauti ( ainakin näin todettiin tutkimuksissa). Oireet ovat kyllä reuman oireet. Tauti ollut jo 25v. mutta nähdäkseni tilani on aika hyvä siihen nähden, mitä nyt jäykkyyttä selkärangassa ja niskassa. Haluaisin vain jakaa muutaman asian. Liikunta auttaa ehdottomasti, jos vain siihen kykenee. Ruokavalion arviointi. Käynti Antioksidanttiklinikalla, kylläkin kallista.

      Irriitti sitten, olen huomannut että nopea ja suuri lämpötilan vaihdos laukaisee tulehduksen silmässä. Pyrkikää välttämään. Se on helppo huomata kun silmästä tulee valonarka, kipua tuntuu kirkkaassa valossa tai helppo testata keskittämällä katse omaan sormeen jota liikuttelee lähemmäs silmää.

      Tällä hetkellä en syö lääkkeitä koska ne eivät tehoa (Salazophyrin). Enkä suostu syömään särkylääkkeitä koska ne tuhoavat suoliston, mistä luultavasti tämä tauti voi olla myös peräisin...
      Liikunta ja oma asenne voi auttaa myös paljon, positiivinen sellainen vaikka joskus on vaikeita päiviä.

    • näin miulla

      Mie oon ollut syksyyn asti todella aktiivinen, tein oikeasti todella fyysistä työtä ja liikuin paljon. Reuma on tähän mennessä edennyt todella hitaasti ja huonot jaksot oli lyhyitä. Loppusyksystä sitten romahti kunto aivan totaalisesti. Postilaatikolta kotiovelle kävely tuntui kestävän ikuisuuden kun en meinannut tolpillani pysyä, lonkat ja polvet tuntuivat niin heikoilta ja väsymys ja voimattomuus niin mielettömän voimakasta. Siinä ei enää hirvesti tehnyt mieli liikkua tai lenkille lähteä. Mulla on pieni tytär joka tietysti on oman osansa miun sairaudesta kärsinyt kun huomaa että olen kipeä ja väsynyt enkä jaksa touhuta entiseen malliin, onneks osaa rauhoittuakkin kainaloon katsomaan lastenohjelmia ja sukulaiset sitten ulkoiluttavat ja leikittävät. Siivoukseen jouduin pyytämään apua kotihoidosta. Ruokahalut hävinnyt, miulta muutenkin hoikalta ihmiseltä paino pudonnut talven aikana 5 kiloa.

      Mieli on aivan totaalisen maassa, minä, 21-vuotias elämä edessä ja nyt jo elämä tällaista tuskaa ja näin avuton?? Sitten nämä ymmärtämättömät ihmiset (sukulaisia, ystäviä...) joilla ole mitään käsitystä mitä h'lvettiä tämä voi olla "mene lenkille, se helpottaa" , jep teki mieli pamauttaa nenään samantien.

      Ylihuomenna seuraava Humira-pistos. Haittavaikutuksina on ollut kovia vatsakipuja, päänsärkyä ja flunssan kaltaisia oireita ja ihan niinkuin kuumetta olisi yrittänyt nostaa. Vakavat haittavaikutukset pelottaa ihan hemmetisti, mut mieluummin nousen täältä jaloilleni kuin elän polvillani, jos jotain tulee myöhemmin niin sit eletään sen mukaan.

    • bullshit...

      Mulla todettiin selkärankareuma n. 1,5 vuotta sitten nyt on alkanut vatsa oireilla eli löysä vatsa aamuisin ja pahanhajuista paskaa, onkohan kyseessä sivuoire?, joka liittyy tähän ruotoreumaan.

      • Neiti aurinkoinen

        Reuma johtuu usein suoliston huonosta kunnosta ns. "vuotava suoli". Kun hoidat suolistosi kuntoon syömällä runsaasti maitohappobakteeraita, aamulla ja illalla yksi kpl ja tarkistat ruokavaliosi, (ei ainakaan sokeria, eikä valkoisia jauhoja) niin taatusti saat vatsasi kuntoon parissa kuukaudessa ja sen jälkeen uskoisin selkävaivojesikin helpottavan. Kannattaa kokeilla!


    • nannanana

      Hei vaan kaikille! Mulla on ollut selkävaivoja ekan kerran kuusi vuotta sitten ja oletin jotuvan fyysisestä työstä. Kävin OMt fysioterapiassa useaan kertaan silloin ja selkä pysyi hyvänä aika kauan. Nyt oireet alkoi tosi vahvasti pari vuotta sitten, raskaus pahensi selkäkipuja ja nyt toinen raskaus sekä fyysinen työ tuntuvat olevan liikaa selälle.
      Lääkärit ei aina ihan todesta tunnu ottavan selkäkipujani joista valittanut 2 vuotta, mutta nyt lääkäri kiinnostui oireistani ja mainitsi myös selkärankareuman. Otatti verikokeet ja mainitse lannerangan kuvauksesta raskauden jälkeen.
      Kyselen nyt teiltä, että onko teillä selkärankareuma tuntunut jalassa ja säteileekö kipu?
      Mulla oikea jalka on alkanut olla heikon oloinen ja kipua myös polvessa ja jalkaterässä, koko oikea kylki särkee ja vihlovia kipuja saan selkään ja istuminen sattuu oikeaan kankkuun. Olen tosi paljon jäykistynyt lyhyessä ajassa ja selkä tuntuu olevan tosi huonossa kunnossa. Olen ollut aiemmin kova jumppaamaan, käynyt salilla ja vaunulenkeillä lapsen kanssa, mutta nyt on kivut olleet esteenä. Sain lähetteen fysioterapiaan jonne kohta pääsen. Hierojalla kävi joku aika sitten ja sanoi että mun koko selkä on ihan krampissa :(

    • neiti aurinkoinen

      Sairastan hla-b27-tyypin reumaa. Sairastuin 22 vuotiaana. Oireet olleet lähinnä vain polvissa, turpoavat kävelykelvottomiksi. Lääkkeillä tauti on pysynyt hyvin kuitenkin kurissa. Lääkkeitä on välillä kokeiltu jättää pois, mutta polvet ovat heti alkaneet oireilla. n.14 vuotta olen syönyt reumalääkkeitä. Välillä taukoja raskauksien aikana. Kiinnostuin homeopatiasta ja päätin kokeilla sitä. Homeopatia uusi ruokavalio auttoivat minua paljon, pystyin jättämään Trexan ja prednisolon lääkkeet kokonaan pois! Ruokavaliostani jätin pois sokerin, valkoiset jauhot ja punaisen lihan. Myös kahvia eikä alkoholia ei saa käyttää. (Niitä en käyttänyt aiemminkaan) syön maitohappobakteereita joka ikinen päivä elämäni loppuun asti. Pystyn välillä kyllä syömään näitä kiellettyjä ruokiakin, esim. kerran viikossa yksi pulla tai sianlihapihvi, eikä oireet pahene.

    • rosita -

      itse sairastuin 16vuotiaana selkärankareumaan. testi oli positiivinen.
      oireina on alaselkä/selkäkipu, niskat todella jumissa/kipeät, nilkat menee yhtä äkkiä tosi kipeiksi, sekä polvet. Jalat puutuvat nopeasti. jopa ranteetkin välillä kipeät. . välillä niin kipeä selkä, että on todella paha olo, eikä pysty makaamaan/istumaan. Vaikuttaako selkärankareuma kuukautisiin? Kun kuukautiseni alkavat, niin on todella pahaolo, selkään koskee todella paljon, oksettaa, ja yhtä äkkiä tulee tosi kuuma ,ja verta tulee paljon, kuukautiseni yhtä äkkiä tosi runsaat.Onko muilla kokemuksia?

    • Nuorena kalkkeutunut

      Osaisitteko neuvoa, minkä lääkärin puoleen kannattaisi kääntyä, jos epäilen selkärankareumaa? Tai kertokaa kuulostavatko oireeni sopivilta.

      Minulla alkoi toistuva iriitti jo 16-vuotiaana ja silmälääkärit ovat aina varoitelleet, että vielä voi tulla selkärankareumakin. Parikymppisenä alkoivat hirveät lonkkakivut ja aina en olisi päässyt aamulla vuoteesta ylös. Silloin kävin yleislääkärillä mutta eihän siitä mitään apua ollut, suositteli vain hierontaa. Sittemmin lonkkakivut ovat tulleet ja menneet. Alaselän kipuja on ollut jokseenkin aina (siis viimeiset 20v), viimeaikoina tosin niskakivut ja jäykkyys ovat alkaneet dominoida. Muutama vuosi sitten leukanivelen tienoo alkoi olla niin kivulias (eikä suu auennut) että meni taas lääkäriin. Apua en saanut silloin enkä nyt (oireet vain pahenneet), mutta nyt selvisi että silloisessa röntgenissä oli näkynyt, että kaulan-leuan nivelsiteet (ligamentum stylohyodeukset) olivat pitkälle kalkkeutuneet. Tämä johtolanka johdatti minut epäilemään selkärankareumaa. Siihenhän kuuluu nivelsiteiden kalkkeutuminen, eikö niin?

      Lääkäreistä ei tosiaan tunnu olleen apua eli kannattaisi varmaan mennä suoraan oikealle lääkärille. Asun Kuopiossa eli voisitte vaikka suositella jotakuta täältä. Neuvoista kiitollinen.

      • näin miulla

        _VAADIT_ terveyskeskuksen yleislääkäriltä lähetteen sairaalan reumalääkärille. Sieltä sitten laittaavat kirjeen ennen lääkärin aikaa missä tukimuksissa on käytävä sitä ennen , ainakin veri- ja virtsakoe, yleensä lisäksi keuhkokuvat ja EKG.


    • Reumailija

      Minulla ei ole vielä selkeää diagnoosia, mutta oireeni muistuttavat kyllä kovasti teidän selkärankareumaisten oireita. HLAB27 on positiivinen. Kaikki oireiluni alkoi reilu vuosi sitten yhtäkkiä. Lonkkanivelissäni havaittiin nestettä ultralla ja magneetilla tutkittaessa. Lannerangan rtg osoitti 4.-5. nikaman välissä kulumaa ja siirtymää. Trexan ja kortisoni olivat käytössä n 3 kuukautta, mutta niillä ei saatu merkittävää vastetta, joten ne lopetettiin. Olen nyt puoli vuotta syönyt Vimovon tulehduskipulääkettä ja nyt aloitettiin sen rinnalle Cortexan nivelrikkolääke. Minulta pääsi Vimovon loppumaan muutamaksi päiväksi, ja käveleminen muuttui todella tuskaiseksi. Jalat olivat kokonaisuudessaan todella voimattomat ja joka askel haaste. Vimovon ei läheskään kokonaan vie kipujani, mutta saan siitä merkittävää apua. Paikallaan seisominen ja kävely eivät sovi minulle ollenkaan, vaan silloin koko lannerangan alue ja jalat menevät jäykäksi ja jalat voimattomiksi.
      Onko muilla kokemusta Vimovonista tai Cartexanista? Entä aiheuttaako seisominen oireilua?

    • suosittelija
    • Nuorena kalkkeutunut

      Kiitos "näin miullan" kunnon rohkaisun, osasin vaatia ja pääsin lopulta reumaläkärille. Eipä hän paljoa tutkinut, itse selkää ei lainkaan, eikä ollut kiinnostunut selkäkivusta. Arveli kuitenkin selkärankareumaksi (minulla oli HLA-B27). Jäin itse aprikoimaan, onko tämä silti (pelkästään) selkärankareumaa. Kaikissa kuvauksissa sanotaan että selkärankareumassa kivut olisivat "vain" kohtuullisia (siis ei helvetillisiä). Muutenkaan en ole varma sopivatko oireeni selkärankareuman pahaan vaiheeseen. Mutta kertokaa te muut!

      * Tuottaako kävely tuskaa?
      * Entä paikallaan istuminen tavallisessa tuolissa tai autossa?
      * Saatteko selän suoraksi vai pitäisikö kipu sen kumarana (kuin noidanuolessa)?
      * Auttaako selän pyöristys (eteen) kipuihin?
      * Tuntuuko selässä myös lihaskramppeja tai jotain mihin hieronta auttaa?

    • mdjd

      Joudun myös käyttämään Vivomoa selkäkipuihin. Sanon JOUDUN en haluaisi. Vaan sattuu olemaan ainoa tulehduskipulääke jota pystyn vatsani takia jotenkin käyttämään Muuten sen käyttö onkin helvetillistä. Päänsärky on aivan kamala sekä huono-oloisuus. Useamman peräkkäisen päivän käyttö kyllä sitten kuitenkin pistää vatsan sykkyrälle. On raivostuttavaa miettiä kestänkö tänään ko. oireet vai selkäkivun joka sitten estää miltei kokonaan liikkumisen ja kävelyn.Kaikkia mahdollisia lääkkeitä kokeiltu. Onko kukaan huomannut hiusten ohenemista Vimovon aikana ?

    • Silmäni mun

      Miten niitä silmiä sitten aletaan hoitamaan jos niissäkin on jotain vikaa? Mulla silmät menevät saunassa aivan punaiseksi?

    • mää vainen

      Sain myös Vimovoa selkäkipuihin tabletti aamuin illoinn. Ei mitään sivuvaikutuksia, mutta ei oikein tahdo vaikutus riittää koko päiväksi. Myös muita tulehduskipulääkkeitä kokeiltu.

      Kävin taas lääkärillä, otettiin röntgenkuvat ja verikokeet. Ei mitään..
      Kuitenkin h...set selkäkivut joka aamuyö. Välillä rintarankakin niin kipeä, ettei tahdo saada hengitettyä. Uusi oire on ihmeelliset nykimiset selkälihaksissa... Nimenomaan öisin, kun selkä on ihan jäykkä ja kipeä.
      Ranteet ovat tällähetkellä kipeät. Ja viikon sairaslomalla.

      Odotan niin kovasti pääsyä kunnon reumatologille. Että saan avun tähän kipuiluun ja saada kunnon lääkkeet, josko tämä elämä taas helpottaisi.
      Sillä kyllä tuo kipuilu ja heräily verottaa niin ihmistä!

      Odotan nyt lääkärin soittoa, lupasi laittaa paperini eteenpäin. Soittaa kuitenkin ensin.

    • Pertsa

      vuosi sitten alkanu selkäkipu lähti Prednisolon kuurilla pois( oli astman hoitoon määrätty) Tulehduskipulääkkeistä ei hyötyä. Syksyllä kipu alkoi uudelleen ja kestänut ½ vuotta. Lääkäri tarjosi jopa kipulaastaria naureskellen, ikään kuin ei uskoisi minua. työterveyshoitaja epäili laiskaksi, kun olin ½ vuodessa 3 päivää pois selkäkivun takia. Mikä on kun on aina vain puristava tunne rangassa ja oikeaan kylkeen tulee puristava paineen tunne.

    • mää vainen

      Joo lääkäri tosiaan soitti. Röntgen kuvat olivat ok. Mutta mietti kannattaako edes laittaa lähetettä reumatologille, eivät kuulemma ota edes vastaan, jos kuvissa ei näy mitään.
      Miksi selkäkipuja aina vähätellään, pitäisi olla parikymppinen että otettaisiin todesta. Kun ei srr voi olla naisella eikä varsinkaan jos on täyttäny jo neljäkymmentä.
      Viime yönäkään en tosiaan tiennyt miten olisin ollut. Selkään sattui vietävästi ja kääntyminenkin sattui julmetusti.
      Kumpa joku ottaisi todesta....

    • SRR...

      Mietin tuota röntgen asiaa kohdallasi, kävitkö tavallisessa röntgenissä vai magneettitutkimuksessa? Tuo magneettitutkimus on paljon tarkempi ja selkärankareuma näkyy jo varhaisemmassa vaiheessa.Mitä tulee sun ikääsi niin mulla todettiin 51 vuotiaana selkärankareuma, olen mies, muttei se vaikuta asiaan uskoisin.
      Mä kävin useasti terveyskeskuslääkärillä ja loppujen lopuksi se kirjoitti lähetteen Fysiatrille, joka teki lähetteen magneettitutkimukseen. Asia varmistui kuvien jälkeen ja Fysiatri totesi että selkärankareuma, sain vielä lähetteen Reumatologille, joka totesi, että selvä selkärankareuma.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      4080
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3942
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      608
      3835
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      18
      2588
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      78
      2425
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      338
      2048
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      127
      2032
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      188
      1879
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1559
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1402
    Aihe