𝐊𝐚𝐤𝐬𝐢 𝐤𝐨𝐫𝐤𝐞𝐚𝐧 𝐩𝐫𝐨𝐟𝐢𝐢𝐥𝐢𝐧 𝐚𝐭𝐞𝐢𝐬𝐭𝐢𝐚 𝐦𝐲𝐨̈𝐧𝐭𝐚̈𝐚̈, 𝐞𝐭𝐭𝐚̈ 𝐤𝐨̈𝐲𝐡𝐢𝐞𝐧 𝐤𝐚̈𝐲𝐭𝐚̈𝐧𝐧𝐨̈𝐧 𝐚𝐮𝐭𝐭𝐚𝐦𝐢𝐬𝐞𝐬𝐬𝐚 𝐣𝐚 𝐤𝐨̈𝐲𝐡𝐲𝐲𝐝𝐞𝐬𝐭𝐚̈ 𝐯𝐚𝐩𝐚𝐮𝐭𝐭𝐚𝐦𝐢𝐬𝐞𝐬𝐬𝐚 𝐭𝐚𝐫𝐯𝐢𝐭𝐚𝐚𝐧 𝐤𝐫𝐢𝐬𝐭𝐢𝐧𝐮𝐬𝐤𝐨𝐧 𝐨𝐩𝐞𝐭𝐮𝐬𝐭𝐚 𝐢𝐡𝐦𝐢𝐬𝐞𝐧 𝐩𝐚𝐢𝐤𝐚𝐬𝐭𝐚 𝐦𝐚𝐚𝐢𝐥𝐦𝐚𝐧𝐤𝐚𝐢𝐤𝐤𝐞𝐮𝐝𝐞𝐬𝐬𝐚.
Vaikka brittiläinen veteraanipoliitikko Roy Hattersley onkin ateisti, häntä pidetään eräänlaisena auktoriteettina Pelastusarmeijan synnyn kuvaamisessa, sillä hän kirjoitti elämäkerran William ja Catherine Boothista, josta tuli myyntimenestys.
Näin ollen ei ollut kovinkaan yllättävää, että BBC:n ohjelmassa Pelastusarmeijan tehokkuudesta, kysyttiin hänen mielipidettään aiheesta. Peter Day kysyi Hattersleylta: ”Tämänkaltainen ilmiö, eräänlainen yhteisöllinen yrittäjyysinto, joka alkaa tietystä paikasta ja olosuhteista – sellaiset ilmiöt usein menettävät energiansa yhden tai kahden sukupolven jälkeen. Onko Pelastusarmeijalta vaarassa loppua puhti?”
Hattersleyn vastaus oli välitön ja ylitsevuotava: ”En usko, että Pelastusarmeijalla on pienintäkään vaaraa puhdin loppumisesta. Ja uskon että se säilyy elinvoimaisena vakaumuksensa vuoksi. Olen ateisti, mutta voin vain ällistyneenä katsella Pelastusarmeijan työntekijöiden omistautumista tehtävälleen. Olen ollut heidän kanssaan kaduilla ja nähnyt, kuinka he työskentelevät ihmisten keskellä; kaikkein köyhimpien, vähäosaisimpien ja joskus melko vastenmielistenkin tapausten kanssa. En usko, että he toimisivat näin ilman uskonnollista vaikutinta. Sanonkin usein, etten koskaan kuule ateistijärjestöistä, jotka jakaisivat ruokaa köyhille. Et kuule ’Ateistien Avustusjärjestöistä’, toisin kuin kristittyjen avustusjärjestöistä, ja vaikken itse kykenekään uskomaan, olen syvästi vaikuttunut siitä, mitä usko tekee ihmisille, joita esimerkiksi Pelastusarmeijan palveluksessa on.”
Roy Hattersley ei ole ainoa korkean profiilin ateisti, joka julkisesti kiinnittää huomiota – vastahakoisesti tai muuten vain – evankeliumin hedelmään.
Matthew Parris, toinen laajalti tunnettu brittipoliitikko, kirjailija ja toimittaja, kirjoitti The Timesissa erittäin vaikuttavasti otsikolla …
”Ateistina uskon todella Afrikan tarvitsevan Jumalaa”
… ja alaotsikoituna: ”Lähetystyöntekijät, ei avustusraha, ovat ratkaisu Afrikan suurimpaan ongelmaan – ihmisten musertavan passivoituneeseen ajattelutapaan.”
Parris kirjoitti artikkelinsa hyvin henkilökohtaisesta näkökulmasta, jääden erityisesti miettimään kokemuksia eri Afrikan maista hänen lapsuusajaltaan, sekä parikymppisenä tekemältään laaja-alaiselta matkalta kautta koko maanosan. Tuoreemmasta vierailustaan, jossa hän kävi tutustumassa kyläkaivon kehittämisprojektiin, hän kirjoitti:
”Se inspiroi minua uudistaen hiipuneen uskoni kehitysmaahyväntekeväisyyteen. Malawissa kulkeminen virkisti kuitenkin myös toista käsitystä, sellaista jota olen koettanut karkottaa koko elämäni, mutta se on havainto, jota en ole voinut välttää Afrikassa viettämästäni lapsuusajasta lähtien. Se hämmentää ideologisia käsityksiäni, itsepäisesti kieltäytyy sopimasta maailmankuvaani ja on saattanut hämilleen kasvavan uskoni siihen, ettei Jumalaa ole.
Nyt piintyneenä ateistina olen vakuuttunut siitä valtavasta vaikutuksesta, jonka kristillinen evankeliumin levittäminen saa aikaan Afrikassa – täysin erottautuen maallisista kansalaisorganisaatioista, hallitusten projekteista ja kansainvälisistä avustuspyrkimyksistä. Nämä eivät pelkästään riitä. Koulutus ja opettaminen eivät yksinään riitä. Afrikassa kristinusko muuttaa ihmisten sydämet. Se tuo hengellisen muutoksen. Uudestisyntyminen on todellista. Muutos on hyvä.”
Uudestisyntyminen? Hengellinen muutos? Tämä tuskin on ateistin kieltä. Siitä huolimatta Parrisin ateismi on totta. Hän kertoo yrittäneensä ”välttää tätä totuutta”, jonka vaikutuksia hän oli havaitsemassa, ja halunneensa kiitellä lähetystyötä tekevien seurakuntien käytännön toimintaa, samanaikaisesti jättäen huomiotta lähetystyön muut puolet. ”Sanoisin sen olevan sääli, että pelastus on osa pakettia”, Parris kirjoittaa, ”mutta niin valkoiset kuin mustat Afrikassa työskentelevät kristityt parantavat sairaita, opettavat ihmisiä lukemaan ja kirjoittamaan; ja vain kovimman luokan maallistunut ihminen pystyisi katsomaan lähetyssairaalaa tai -koulua ja sanomaan, että maailma olisi parempi ilman sitä. Soisin, että mikäli uskoa tarvittaisiin motivoimaan lähetystyöntekijöitä auttamaan, se kävisi päinsä: mutta se millä olisi merkitystä, olisi auttaminen, ei usko.”
Kuitenkin niin kuin Parris myönsi, ”tämä ei sovi yhteen faktojen kanssa”. Hän selitti, kuinka kristillinen usko ei hyödytä köyhiä ainoastaan siksi, että se tukee lähetystyöntekijää, vaan koska ”se siirtyy myös hänen paimennettaviinsa. Tämä on vaikutus, jolla on merkitystä niin valtavasti, ja jota en voi olla huomaamatta.”
Tämän "korkeatason" ateisti myöntää
2
80
Vastaukset
- Anonyymi
Parris todellakin tekee evankeliumiin uskovista monien muiden menneisyyden ja nykyisten ihmisten tapaan saman huomion. ”Kristityt olivat aina erilaisia. Sen sijaan että usko olisi ahdistanut tai rajoittanut siihen kääntyneitä, heidän uskonsa vaikutti rauhoittavan ja vapauttavan heidät.”
Matthew Parris mainitsee kristityillä myös olleen tietynlaista ”eloisuutta, erikoisuutena taistelu maailman kanssa – suoruutta heidän toimiessaan muiden kanssa”, joka ei-uskovilta puuttui. ”He olivat rohkeita”, hän kirjoittaa.
Muistellen 24-vuotiaana tekemäänsä matkaa Land Roverilla neljän opiskelijaystävänsä kanssa Parris huomasi, että ero kristittyjen ja ei-kristittyjen välillä oli erityisen silmiinpistävä Saharan eteläpuolisen Afrikan ”laeista piittaamattomissa” osissa.
”Milloin tahansa menimmekään alueille, joilla lähetystyöntekijät työskentelivät, meidän oli tunnustettava, että jokin muuttui vastaantulevien ja puhuttelemiemme ihmisten kasvoilla: jokin heidän silmissään, tavassa jolla he lähestyivät sinua suoraan ihminen ihmisenä, ilman että he olisivat katsoneet alas tai poispäin. Heistä ei ollut tullut kunnioittavampia vierasta kohtaan – jollain tapaa pikemminkin vähemmän – vaan avoimempia.”
Parrisin vastikään tekemä matka kyläkehitysprojektiin Malawissa saattoi hänet läheisiin tekemisiin hyväntekeväisyysjärjestöjen väen kanssa. Vaikka hän myöntää mieluummin uskovansa, ettei heidän ”rehellisyytensä, ahkeruutensa ja optimisminsa työssään” liity mitenkään heidän ilmiselvään henkilökohtaiseen uskoonsa, hänen täytyi tunnustaa, että heihin kiistämättä ”vaikutti kristinuskon opettama käsitys ihmisen paikasta maailmankaikkeudessa”.
Parris tekee myös tämän terävän havainnon: ”Länsimaisten akateemisten sosiologien keskuudessa on pitkään ollut muotia aidata heimojen arvojärjestelmät sellaisen kritiikin ulkopuolelle, joka perustuu omaan kulttuuriimme: koska se on ’heidän’, se on paras ’heille’; alkuperäinen ja itsessään samanarvoinen omaamme verrattuna.
En ymmärrä tätä. Olen havainnut, että heimouskonto ei ole yhtään rauhanomaisempi kuin meidän, ja se tukahduttaa yksilöllisyyden.” Hän jatkaa, että sellainen ajattelutapa ”ruokkii afrikkalaisen kaupungin ’öykkäröivää’ gangsteripolitiikkaa – rehentelevien johtajahahmojen liioiteltua kunnioittamista” – eikä tee mitään lieventääkseen pahoihin henkiin, esi-isiin ja luontoon kohdistuvaa pelkoa, joka taakoittaa monia Afrikassa. Parris kirjoittaa, että ”suuri paino murskaa yksilöllistä henkeä, tyrehdyttäen uteliaisuutta. Ihmiset eivät tee aloitetta, eivätkä ota asioita omiin käsiinsä tai omille hartioilleen.”
Mutta jyrkkänä vastakohtana kristinusko, ”joka opettaa suorasta, henkilökohtaisesta, kaksisuuntaisesta yhteydestä ihmisen ja Jumalan välillä, ilman välittäjänä toimivaa ryhmää ja ilman alisteisuutta kenellekään muulle ihmiselle, joka iskee suoraan läpi äsken mainitsemastani filosofisesta/hengellisestä rakennelmasta. Se tarjoaa jotain mihin tarttua niille, jotka kiivaasti haluavat jättää musertavan heimoyhteisöajattelun. Tästä syystä ja tällä tavoin se vapauttaa.”
Parris lopettaa varoittamalla, että vain materiaalisten tarvikkeiden ja teknisen tietämyksen toimittamiseen keskittyvät avustusohjelmat, eivät todennäköisesti tule onnistumaan. ”Kristillisen evankeliumin levittämisen poistaminen Afrikka-yhtälöstä saattaa jättää maanosan Niken, noitatohtorin, kännykän ja viidakkoveitsen pahansuovan yhdistelmän armoille.”
Parrisin huomiot muistuttavat eräästä toisesta ateistista, joka pitää ”kristillisistä arvoista”. Richard Dawkins on usein sanonut, että sosiaalisissa ja moraalisissa kysymyksissä hän ei ole darvinisti. Hän jopa kutsui itseään sen suhteen ”kulttuurikristityksi”. Ateistien on toki erittäin hyvä kannattaa kristillisiä arvoja, mutta jos ihmisille kerrotaan, etteivät he saa uskoa kristittyjen Raamattuun, eivät kyseiset arvot yksinkertaisesti ole yhteiskunnassa kestävällä pohjalla, aivan kuten ympärillämme näemme. Jälkikristillinen länsi ikään kuin yhä elää kristinuskon viimeisten hengenvetojen kulttuurisella pääomalla – pääoman, joka kulutetaan nopeasti loppuun.
Tarkkaavainen ja avoin, ja silti eksynyt?
Kun otetaan huomioon Roy Hattersleyn ja Matthew Parrisin innokkaat havainnot siitä kiistämättömän positiivisesta vaikutuksesta, joka kristinuskon opetuksella ”ihmisen paikasta maailmankaikkeudessa” on, miksi he eivät sitten itse usko sitä opetusta?
Ehkäpä siksi, että he haluavat vain uskoa siihen, mikä on totta ja sopii todellisuuteen. He eivät tahdo hukata aikaa ja energiaa huiputtamalla itsensä uskomaan sellaista, mitä he pitävät valheellisena. On muistettava, että heille on opetettu evoluution olevan tosiasian, minkä seurauksena Raamattu putoaa heidän mielessään, Ensimmäisestä Mooseksen kirjasta lähtien, ”sadun” asemaan.
Kuinka monta tuhatta ihmistä on saman petoksen uhreja? Asian ei tarvitse pysyä tällaisena, kuten monet Creation-lehden [jonka suomenkielinen versio Luominen-lehti on] lukijat voivat henkilökohtaisesti todistaa. - Anonyymi
Toisten auttamiseen ei todellakaan tarvita kristinuskoa. Varsin monet ahtaat lahkot -, mormonismi mukaan, lukien keräävät ihmisiltä rahaa omalle lahkolleen.
Toki on olemassa myös hyvää kristillisyyttä, mutta kristinusko ei todellakaan ole auttamisen edellytys!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!
Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t299429Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r367376Nolointa ikinä miehelle
On ghostata nainen jonka kanssa on ollut ystävä tai ollu orastavaa tapailua pidemmän aikaa. Osoittaa sellaista moukkamai1053690V*ttuu että mä haluan sua
Jos jotain ihmistä voi kunnolla haluta, niin hän on se. Voi Luoja auta jo! Joku jeesus hjelppa mej!733598Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.6113163- 792971
- 422919
Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä
Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳402809Sattuma ja muutama väärinkäsitys
vaikuttivat siihen millaiseksi tämä kaikki muodostui. Pienet aikanaan huomaamattomat käänteet. Seuraava näytös on jo tul321993- 331554