Moottoripyöräilyn EHDOTTOMIA edellytyksiä, ennakoi tuleva tilanne.

Anonyymi-ap

Liikenteessä moottoripyörällä EHDOTON vaatimus on ennakoiva ajotapa, eikä se että viime tingassa väistellään polvi maassa muuta liikennettä kuin keiloja radalla.

Valitettavasti Thaimaassa monet thaimaalaiset eivät ole kuulleetkaan ennakoivasta ajotavasta vaan he luottaa vaistoon, onneen ja Buddhaan.

Kaahataan pienirenkaisilla skoottereilla pientareella tai kaistojen välissä siihen saakka kun joku tulee eteen.

Ihmisen reaktioaika on noin 0,2 sekuntia että havaitset tilanteen. Noin sekunnin päästä nopeimmat alkaa tekemään jotakin asian eteen ja ehdit edetä siitä vielä pitkän matkaa ennenkuin ne toimet alkaa vaikuttaa siten että onnettomuus vältetään tai sitä lievennetään.

Vaikka heittäytyisit sekunnissa polvi maassa vastaohjaukseen, pyörä ei käänny 90 astetta terävästi vaan siinä on edelleen kääntösäde.

Kaiken lisäksi et voi tietää väistääkö esim auto sinua tai tilannetta samaan suuntaan kuin sinä, jolloin väistöliikkeesi johtikin väistämisen sijaan onnettomuuteen.

Kolmas ongelma tulee tuossa väistämisessä siinä että kun väistät edessä olevaa tilannetta, niin takana tuleva ei ehdi väistää sinua ja motoristi on aina hopealla siinä törmäyksessä.

Jos ei ennakoivaa ajotapaa noudata liikenteessä, ei mitkään rataopit auta kuin hitaissa nopeuksissa.

Opin jo 80- luvun lopulla ennakoivan ajotavan Suzuki 1100 GSX-E:llä joka oli nykyisessä mittapuussa miltei jarruton ja löysä rungoltaan, eikä silloin ollut ohjausiskunvaimentimia missään pyörässä.

Runko oli niin pehmoinen, että jo kohtalaisessa vauhdissa tiukassa kurvissa se alkoi woblaamaan rungon vääntelehtiessä. Woblausta ei estä vastaohjaus eikä mikään muu kuin vauhdin hidastaminen tai pyörän oikaisu suoraan.

Oikaisu tarkoittaa samalla sitä että mennään ulos ajolinjalta tai koko "radalta". Woblausta tapahtuu nykyisilläkin pyörillä, jos mennään äärirajoille kurviin.

Tiet tuppaa olemaan aina kaltevia, syystä että siihen ei jäisi vettä seisomaan. Siksi rengas kuluu (oikeanpuoleisessa liikenteessä kuten Suomessa) kuskista katsottuna vasemmalta puolelta enemmän kuin oikealta.

Tämä johtaa siihen että jos irroitat kädet sarvista, eturengas ei suostu enää menemään suoraan, vaan alkaa heittämään puolelta toiselle ja jos nopeus on siihen otollinen, se saattaa tehdä sen kohtalokkaan aggressiivisesti.

Tämän pelastaa nykyisissä pyörissä oleva ohjausiskunvaimennin. Se ei päästä eturengasta heittelehtimään puolelta toiselle ja se rauhoittaa myös liioiteltua vastaohjausta.

Liioiteltu vastaohjaus johtaa siihen että pyörä ei käänny, vaan jatkaa miltei suoraan ja menee nurin, tai jopa lennät sarvien yli siinä samassa hötäkässä.

Näistä syistä ennakoiva ajotapa on EHDOTON VAATIMUS sekä Thaimaassa että Suomessa. Olen vastuussa itseni lisäksi myös mahdollisesta kyytiläisestä, sekä muista tiellä liikkujista.

Toteutan ennakointia prätkällä muutamalla yksinkertaisella varotoimella:

1. Välttelen ruuhka-aikoja ja ruuhkaisia teitä, jos on vaihtoehtoja.
2. En kaahaa mutta tarvittaessa ohitan reippaalla ylinopeudella.
3. Seuraan liikennettä edestä ja takaa koko ajan.

4. Huomioin lähestyvät risteykset, koska siellä joku voi tehdä yllätyksen.
5. Valitsen kaistan nopeuteeni sopivaksi.
6. Jos ohitan ruuhkaa, teen sen erittäin varoen huomioiden eteen kääntyvät.

7. Etsin liikenteestä "tyhjän" kohdan joko kiihdyttämällä, hidastamalla taikka vaihtamalla kaistaa. Näköyhteyttä eteen ei saa estää mikään. Vaarallisin paikka on körötellä raskaan kaluston katveessa vasemmassa reunassa.

8. Jos edessä oleva liikenne puuroutuu ja pysähtyy, laitan vilkun päälle ja siirryn syrjään hyvissä ajoin tarkistaen peileistä ja olen yli, ettei kukaan tule takaa päälle sen tehdessäni.

9. En koskaan aja kovaa pimeään (jonne ei ole näköyhteyttä, vuoristossa varsinkin on sellaisia) mutkaan, koska siellä voi olla yllätys. Esimerkiksi tietyö, ohitustilanne, rekka joka valtaa myös vastaantulevan kaistan, öljyä, viljaa, eläimiä jne.

Pitää olla siis valmis pysähtymään ja- tai väistämään. Alpeilla ja Pohjois-Thaimaassa tuo kohta 9. on elintärkeää.

Minulla on videolla yksi tapaus Alpeilta, kun tietyöläiset eivät olleet merkinneet tietyötä, vaan olivat hommissa terävän mutkan ja vuoren seinämän takana. Heidät pelasti vain ennakoiva ajotapani. Silloin oltiin autolla liikenteessä.

Ratakokemuksilla ei olisi ollut mitään virkaa siinä kohdassa, vaan vain ja ainoastaan muulla kokemuksella ja varovaisuudella.

2010

11

113

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hyviä ohjeita, jotka myös he tietävät jotka eivät ole vastenmielisiä harjoitteluille.

      Kyllä myös harjoittelua harrastavat ennakoivat kuten sinäkin.

      Sinulla vain on niin kertakaikkisen sairaaloinen harjoittelun vastainen näkökulma että et kykene omaa napaasi pidemmälle asiaa käsitellä.

      Ihan sama mitä mieltä sinä olet, totuus on että ne jotka osaavat leikkiä ja temppuilla, sekä vakavastikin harjoitella, niin ovat taitavampia kuin harjoittelun vastaiset henkilöt kuten sinä.

      Erittäin sairaita on mielipiteesi ja ristiriidassa aiheen kanssa että väität olevasi koutsi.

      • Anonyymi

        En tietenkään ole harjoittelun vastainen.

        Tarkoitan tässä vain sitä että rata-ajoharjoittelu ei yksistään riitä tullakseen turvalliseksi kuljettajaksi liikenteessä. Se on erittäin hyväksi kaikille kuskeille ja varsinkin aloittelijoilla.

        Olen harjoitellut itse ajoa sorakuopalla, mikroautoradalla (salaa), metsäpoluilla jopa isoillakin pyörillä, motocrossia oikealla radalla, rata-ajoa muutaman kierroksen Suomessa ja olen kahdesti ajanut Nürburgringin "Vihreän Helvetin" radalla tunnin verran, joka on yli 20km pitkä.

        Rataa vuokrataan sekä autojen että prätkien ajeluun ja testaamiseen.

        Olen myös hyppinyt prätkillä hyppyreistä sorakuopalla, lähinnä kylläkin vain crossipyörillä.
        Pisin loikka noin 30 metriä ja päättyi niskoilleen lumihankeen.

        Kyllä sitä leikitty on siinä määrin että enää ei ole sellaiseen uskallusta eikä tarvetta. Tehokkailla pyörillä voi pitää hauskaa ilman riskien ottamista.

        Tuo Sarah on stunt- kuskina kenties maailman paras tällä hetkellä. Ehkäpä Nyqvistin Arto olisi ollut hullumpi ja parempi, jos hänellä olisi ollut nykyaikainen pyörä allaan. Ei tekisi Sarah noita temppuja Möhkökawalla.

        Sarahin temppujen vaikeusastetta lisää se että hän on 50 kiloinen nainen ja ei käytä juurikaan muita suojavarusteita kuin hanskoja ja polvisuojia. Kova mimmi!

        2010


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tietenkään ole harjoittelun vastainen.

        Tarkoitan tässä vain sitä että rata-ajoharjoittelu ei yksistään riitä tullakseen turvalliseksi kuljettajaksi liikenteessä. Se on erittäin hyväksi kaikille kuskeille ja varsinkin aloittelijoilla.

        Olen harjoitellut itse ajoa sorakuopalla, mikroautoradalla (salaa), metsäpoluilla jopa isoillakin pyörillä, motocrossia oikealla radalla, rata-ajoa muutaman kierroksen Suomessa ja olen kahdesti ajanut Nürburgringin "Vihreän Helvetin" radalla tunnin verran, joka on yli 20km pitkä.

        Rataa vuokrataan sekä autojen että prätkien ajeluun ja testaamiseen.

        Olen myös hyppinyt prätkillä hyppyreistä sorakuopalla, lähinnä kylläkin vain crossipyörillä.
        Pisin loikka noin 30 metriä ja päättyi niskoilleen lumihankeen.

        Kyllä sitä leikitty on siinä määrin että enää ei ole sellaiseen uskallusta eikä tarvetta. Tehokkailla pyörillä voi pitää hauskaa ilman riskien ottamista.

        Tuo Sarah on stunt- kuskina kenties maailman paras tällä hetkellä. Ehkäpä Nyqvistin Arto olisi ollut hullumpi ja parempi, jos hänellä olisi ollut nykyaikainen pyörä allaan. Ei tekisi Sarah noita temppuja Möhkökawalla.

        Sarahin temppujen vaikeusastetta lisää se että hän on 50 kiloinen nainen ja ei käytä juurikaan muita suojavarusteita kuin hanskoja ja polvisuojia. Kova mimmi!

        2010

        En ole väittänyt että rataharjoittelu yksistään riittäisi, mutta sinä et kykene keskustelemaan asiasta asiana, koska olet niin vitun paras kaikessa.

        Laita aijaten Busakuvasi euroopan turneilta, huuhaa hiekanjyvän tarkkuudella taisi olla Busa koeajossa valokuvattavaksi lapset sylissä.


    • Anonyymi

      Muutama kysymys maailman taitavimmalle ennakoijalle.

      Miksi olisi väärin opettaa kokemattomille varsin hyvät 9 neuvoasi?

      Jokaisella moottoripyörällä yhdistettynä kuskinsa kanssa, on eri nopeuksissa eri pituudet reaktiosta tilanteeseen kun pyörä on pysähtynyt.
      Mitä väärää siinä on että niitä asioita ei tulisi harjoitella liikenteen ulkopuolella?

      Edellä mainittuun viitaten miksi samaa ei tulisi harjoitella, kun takana istuu nainen?

      Mikäli takana istuva kuten yleisesti näkee, istuu kroppa suorana pitäen käsillään kiinni pienistä kahvoista takanaan ja kuskin ollessa kumartunut ja tulee tilanne, että voimakas jarrutus, niin kyytiläinen paiskautuu kuskin selkään ja silloin voipi käydä niin että kuskin ohjaukset määräytyy sen mukaan paljonko on ruista ranteessa.

      On tärkeää että takana istuja osallistuu ajotapahtumaan sen sijaan että alituiseen nukkuu, jolloin kyytiläisen esimerkiksi hieman urheilullisemmassa ajossa tulee osallistua esimerkiksi niinkin mitättömällä seikalla kuin katsoa eteenpäin kuskiin nähden hänen sisäkurvin puolelta, silloin kyytiläinen ei vastusta sitä mitä kuski on tekemässä.

      Ymmärrän kyllä että joka kirjoituksessasi viittaat ajamiseen polvi maassa koska et ole sitä eläessäsi uskaltanut edes kokeilla, mutta teippasit Busaasi tarran RACING TEAM.
      Ei ole kyse siitä että tulisi ajaa polvi maassa tieliikenteessä, vaan siitä että he joilla on kokemus ääritilanteista radalla, hallitsevat paremmin myös ääritilanteet tieliikenteessä.

      Vaikene vain huippukuski, mutta omat ylivertaisesihan ovat hieman enemmän kuin vain ennakoivia, koska osaavat asioita joita sinä pidä turhina.

      Niin ja ei ole kyse pelkästään siitä minkälaista on tuut tuut Thaimaan mutkateillä, vaan on kyse moottoripyöräilystä johon ryhmään kuuluu myös kaltaisiasi idioottiajattelijoita.

      Kuinka monta ennakoivaa motoristia menetti henkensä vuoden vaihtumisen aikaan? Ennakoivatko kaikki kännissä ylinopeutta kaahanneet?

      • Anonyymi

        Yksikään ennakoivan ajotavan hallitsijaa ei menetä henkeään muutoin kuin erittäin huonolla tuurilla. Sellaistakin sattuu, kuten Nurmijärven nuorille.

        Ei ollut vauhtia eikä päihteitä, oli vain todella kamala keli ja äärimmäisen huono tuuri siinä kohtaan. Tarpeeksi kännissä ei selvinnyt JJ. Lehtokaan ajotaidoillaan.

        En ole koskaan väittänyt olevani huippukuski. Ainoastaan kokenut, ennakoiva ja varovainen kuski, joka ajattelee myös kyytiläistä. Kyytiläisen ei tarvitse tehdä mitään. Kuski ja keskipakovoima tekee sen puolestaan.

        Pahin virhe kyytiläiselle on alkaa "myötäelämään" kurveissa tai vääntämään vastaan. Hänen tehtävä kyytiläisenä on vain olla yhtä pakettia kuskin kanssa ilman vääntelehtimistä.

        Tietäisit tämän, jos olisit ajanut moottoripyörällä kaksipäällä, mutta kun et ole. Haaveillut olet ja paljon.

        Racing team- tuli siitä että firmani sponssasi kahta rallitallia ostamalla heille renkaat muutaman vuoden ajan.

        Ennakointi on synonyymi tilannenopeuden kanssa. Aikoinaan ajelin kännissäkin Thaimaassa, kunnes aloin ennakoimaan sitäkin jättämällä kulkuneuvon avaimet kaverille, baariin taikka kotiin.

        Viimeksi olen ajanut kännissä noin vuonna 2012. Joskus kovassakin humalassa. Kerran kävi niin hyvä tuuri että en pysynyt pystyssä kuin muutamia metrejä kerrallaan ja mopo ei enää käynnistynyt.

        Lähdin sitten taluttamaan mopoa siihen nojaten, ja juuri ennen kämppääni oli Pattayan historian ensimmäinen puhallusratsia. Poliisi sanoi "Good man" kun menin siitä ohi.

        2010


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksikään ennakoivan ajotavan hallitsijaa ei menetä henkeään muutoin kuin erittäin huonolla tuurilla. Sellaistakin sattuu, kuten Nurmijärven nuorille.

        Ei ollut vauhtia eikä päihteitä, oli vain todella kamala keli ja äärimmäisen huono tuuri siinä kohtaan. Tarpeeksi kännissä ei selvinnyt JJ. Lehtokaan ajotaidoillaan.

        En ole koskaan väittänyt olevani huippukuski. Ainoastaan kokenut, ennakoiva ja varovainen kuski, joka ajattelee myös kyytiläistä. Kyytiläisen ei tarvitse tehdä mitään. Kuski ja keskipakovoima tekee sen puolestaan.

        Pahin virhe kyytiläiselle on alkaa "myötäelämään" kurveissa tai vääntämään vastaan. Hänen tehtävä kyytiläisenä on vain olla yhtä pakettia kuskin kanssa ilman vääntelehtimistä.

        Tietäisit tämän, jos olisit ajanut moottoripyörällä kaksipäällä, mutta kun et ole. Haaveillut olet ja paljon.

        Racing team- tuli siitä että firmani sponssasi kahta rallitallia ostamalla heille renkaat muutaman vuoden ajan.

        Ennakointi on synonyymi tilannenopeuden kanssa. Aikoinaan ajelin kännissäkin Thaimaassa, kunnes aloin ennakoimaan sitäkin jättämällä kulkuneuvon avaimet kaverille, baariin taikka kotiin.

        Viimeksi olen ajanut kännissä noin vuonna 2012. Joskus kovassakin humalassa. Kerran kävi niin hyvä tuuri että en pysynyt pystyssä kuin muutamia metrejä kerrallaan ja mopo ei enää käynnistynyt.

        Lähdin sitten taluttamaan mopoa siihen nojaten, ja juuri ennen kämppääni oli Pattayan historian ensimmäinen puhallusratsia. Poliisi sanoi "Good man" kun menin siitä ohi.

        2010

        Kyytiläinen on osa koko pakettia ja kyytiläisellä on myös tehtävät, mutta sinähän olet kertonut antaneesi kokemattomille "Linnanmäkeä".

        Kyydissä olevan tehtävä on katsoa menosuuntaan urheilullisessa ajossa kuskin kypärän ohitse kurvin sisäpuolelta, silloin homma on yhteispeliä.
        Aivan oikein, ei tule vääntää vastaan ja sekin on yksi opetuksen ja harjoittelun aihe.

        Sinä olet väittänyt olevasi huippu aivan kaikessa mitä sinä teet ja muut on pelkkää huuhaata kuten minä mielipiteineni, koska se ei sinulle sovi.

        Sinä olet siis ENNAKOIVA RATTIJUOPPO niin Suomessa kuin täällä Thaimaassa ja koet olevasi henkilö, jota kokemattomien tulisi kuunnella ja kumartaa.

        Olet motoristien pohjasakkaa kuten olet myös sitä nyrkkiurheiluissasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyytiläinen on osa koko pakettia ja kyytiläisellä on myös tehtävät, mutta sinähän olet kertonut antaneesi kokemattomille "Linnanmäkeä".

        Kyydissä olevan tehtävä on katsoa menosuuntaan urheilullisessa ajossa kuskin kypärän ohitse kurvin sisäpuolelta, silloin homma on yhteispeliä.
        Aivan oikein, ei tule vääntää vastaan ja sekin on yksi opetuksen ja harjoittelun aihe.

        Sinä olet väittänyt olevasi huippu aivan kaikessa mitä sinä teet ja muut on pelkkää huuhaata kuten minä mielipiteineni, koska se ei sinulle sovi.

        Sinä olet siis ENNAKOIVA RATTIJUOPPO niin Suomessa kuin täällä Thaimaassa ja koet olevasi henkilö, jota kokemattomien tulisi kuunnella ja kumartaa.

        Olet motoristien pohjasakkaa kuten olet myös sitä nyrkkiurheiluissasi.

        https://ajokortti-info.fi/fi/kaksipyoraisen-kyytilaisen-5-vinkkia

        Kyydittävä istuu kaksipyöräisen päällä kuin paketti.

        Kun ajoneuvo kallistuu kaarteessa tai väistöliikettä tehtäessä, kyydissäolijan ei tule tehdä vastaliikettä kallistukselle, vaan kallistua pyörän ja kuljettajan mukana.

        Kaikki kyytiläisen yhtäkkiset liikkeet voivat aiheuttaa vaaratilanteen, sillä ne häiritsevät kuljettajaa ja voivat säikäyttää hänet.

        Liiku kyydissä ollessasi mahdollisimman vähän ja jos liikkeet ovat välttämättömiä, tee ne hitaasti ja harkiten.

        Opettele matkustajana katsomaan sisäkaarteen puolelta kuljettajan ohi.

        SISÄKAARTEEN PUOLELTA ...!...!...! OPETTELE ..... OPETTELE.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://ajokortti-info.fi/fi/kaksipyoraisen-kyytilaisen-5-vinkkia

        Kyydittävä istuu kaksipyöräisen päällä kuin paketti.

        Kun ajoneuvo kallistuu kaarteessa tai väistöliikettä tehtäessä, kyydissäolijan ei tule tehdä vastaliikettä kallistukselle, vaan kallistua pyörän ja kuljettajan mukana.

        Kaikki kyytiläisen yhtäkkiset liikkeet voivat aiheuttaa vaaratilanteen, sillä ne häiritsevät kuljettajaa ja voivat säikäyttää hänet.

        Liiku kyydissä ollessasi mahdollisimman vähän ja jos liikkeet ovat välttämättömiä, tee ne hitaasti ja harkiten.

        Opettele matkustajana katsomaan sisäkaarteen puolelta kuljettajan ohi.

        SISÄKAARTEEN PUOLELTA ...!...!...! OPETTELE ..... OPETTELE.

        Juuri niinkuin kerroin, googlemies.

        2010, noin 100 000 km kyytiläisen kanssa ja noin 100 000 km ilman. Kyydissä olen ollut alle 1000 km, mukaanlukien mopotaksit.

        2010


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri niinkuin kerroin, googlemies.

        2010, noin 100 000 km kyytiläisen kanssa ja noin 100 000 km ilman. Kyydissä olen ollut alle 1000 km, mukaanlukien mopotaksit.

        2010

        Juuri niin kilometrit on pääasia, ei asenne.

        Montako kilometriä autolla ja prätkällä kännissä ennakoiva ylivertainen omille lapsilleen esimerkkinä.


    • Anonyymi

      Mikähän tässä on niin kiinnostavaa että kannattaa näitä jauhaa kuin 15 mopo pojat, yleensä nämä menee pois mielestä kun ikää tulee, tulee muut tärkeämmät asiat mieleen, ensin tupakka sitten mopot, sitten naiset... ja siinä se kehityshistoria lahkolaisilla on, mutta ikävää että valtaosa näistä on jo yli 50 vuotiaita, ja jauhavat samaa jopa täysin samalla älykkyystasolla kuin 15 vuotiaana, kun vielä haaveiltiin parranajosta mutta naamaa kukitti pienet teiniviikset, viimeiset kuvat löytyvät ammattikoulun luokkakuvasta, sen jälkeen kaikki on ollut vauhdikasta alamäkeä, ilman huolto huomisesta, kun oli 50 vuotta mittarissa, elämän kokemukset on 15v. tasolla, voisi luulla että ei ole elänyt ollenkaan, koskaan.

      • Anonyymi

        Kertoo lukuisista kammoista kärsivä erakko Vantaan Simonkylästä joka on käynyt kotoaan ulkona pari kertaa vuodessa ja silloinkin Kelassa tai lähikaupassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

      Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      122
      2396
    2. 134
      1895
    3. Ikävä on häntä

      Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      63
      1236
    4. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

      Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      105
      1216
    5. En kai koskaan saa sinua

      Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      77
      1101
    6. Minkä kultakimpaleen

      Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      1070
    7. Tykkäsit nainen

      Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      45
      1049
    8. Kerroppas nyt

      M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      83
      1009
    9. HESARI: Kahden Pasin pankki OmaSp

      Toinen entinen työntekijä sanoi, että Turtio oli organisaatiossa “Jumalasta seuraava, ylöspäin” https://www.hs.fi/visio
      Seinäjoki
      24
      1006
    10. Helppo selvittää onko oma täällä

      Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      56
      942
    Aihe