Moottori-lehdessä autoliiton setä puhuu löysiä:
"- Verkkovirralla toimiva akun ylläpitolaturi on hyvä apu, mutta kylmä akku ei kykene vastaanottamaan kunnolla myöskään ylläpitolaturin tuottamaa virtaa."
Periaatteessa kylmä akku ottaa vastaan huonommin virtaa, mutta käytännössä 12 vuoden kokemuksella Defan pieni 4A ylläpitolaturi pitää akun täytenä kelillä kuin kelillä. Ylläpitolaturi saa sähköä 2 tunnin ajan vuorokaudessa, ehkä joka toinen päivä. Niin että ylläpitolaturi on hyvä kampe ja se toimii myös käytännössä kaikilla Suomessa esiityvillä pakkasilla.
12 V akun ylläpito
8
197
Vastaukset
- Anonyymi
Kunnossa oleva akku ja auton laturi eivät kaipaa seurakseen mitään ylläpitolaturia.
- Anonyymi
Ylläpitolaturi jatkaa akun käyttöikää ja varmistaa sen että akku pysyy täytenä. Ei tarvi arpoa lähteekö käyntiin päivän metsässä seisomisen jälkeen. Itsellä nyt jo 12-vuotias akku ja toimii edelleen. Hybridi- ja sähköautoissa ehdoton kampe. Polttiksissakin säästyy bensaa, kun akkua ei tarvi ladata bensakrematoriolla. Toki sähkökin maksaa, mutta vähemmän kuin bensa.
- Anonyymi
Jos ajaa vain lyhyttä pätkäajoa talvipakkasilla, niin auto ei ehdi ladata akkua riittävästi ja siksi ulkopuolinen laturi on välttämätön ja varsinkin jos käytössä on Webasto tai vastaava.
- Anonyymi
Useassa kotterossa on akkuli kylmässä takaluukussa?
- Anonyymi
Hyvin toimii ylläpitolaturi vaikka akku olisi takakontissa. Ellei toimisi, miksi niitä myytäisiin viidennettätoista vuotta. Ei kai toimimattomia laitteita kukaan ostaisi.
- Anonyymi
Entä sitten? Ei akku ole konehuoneessakaan ole lämpimässä ja ajoviima jäähdyttää tehokkaasti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entä sitten? Ei akku ole konehuoneessakaan ole lämpimässä ja ajoviima jäähdyttää tehokkaasti.
Jos akku on konehuoneessa, harvalla on pelkästään akkulaturi. Normaali kombo on moottorinlämmitin + akkulaturi. Moottorinlämmitin lämmittää konehuonetta ihan tuntuvasti, koska lumi sulaa konepellistä. Nin akkukin saa paremmat olosuhteet ottaa virtaa vastaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos akku on konehuoneessa, harvalla on pelkästään akkulaturi. Normaali kombo on moottorinlämmitin akkulaturi. Moottorinlämmitin lämmittää konehuonetta ihan tuntuvasti, koska lumi sulaa konepellistä. Nin akkukin saa paremmat olosuhteet ottaa virtaa vastaan.
Vai se 300w paistorauta öljypohjassa lämmittää akkua?
Taitaa nuo akkulaturit kiinteinä olla kovin harvinaisia tänäkin päivänä. Se lämmitin pitäisi olla akkukotelossa jotta siitä on oikeasti iloa ja hyötyä.
Yleensä moottorin lämmitin on päällä max 2 tuntia ja sinä aikana akkulaturi ei ihmeitä saa aikaan muutenkaan, eli ulkopuolinen laturi pitäisi olla päällä läpi yön, että se ehtisi oikeasti latautua pakkaskeleillä. Toki ei se kiinteästä laturista haittaakaan ole vaikka latausaika jää alle 2 tunnin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun302806Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko5081827Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei171800- 171414
Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia
jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si731310- 241245
Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo431208Millainen kaivattusi luonne on?
Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?761151- 311018
UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista LPR:ssa
Ilta-Sanomissa oli uutinen. Metsäyhtiö UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista Kaukaan-tehtaalla Lappeenrannassa97997