Moottori-lehdessä autoliiton setä puhuu löysiä:
"- Verkkovirralla toimiva akun ylläpitolaturi on hyvä apu, mutta kylmä akku ei kykene vastaanottamaan kunnolla myöskään ylläpitolaturin tuottamaa virtaa."
Periaatteessa kylmä akku ottaa vastaan huonommin virtaa, mutta käytännössä 12 vuoden kokemuksella Defan pieni 4A ylläpitolaturi pitää akun täytenä kelillä kuin kelillä. Ylläpitolaturi saa sähköä 2 tunnin ajan vuorokaudessa, ehkä joka toinen päivä. Niin että ylläpitolaturi on hyvä kampe ja se toimii myös käytännössä kaikilla Suomessa esiityvillä pakkasilla.
12 V akun ylläpito
8
173
Vastaukset
- Anonyymi
Kunnossa oleva akku ja auton laturi eivät kaipaa seurakseen mitään ylläpitolaturia.
- Anonyymi
Ylläpitolaturi jatkaa akun käyttöikää ja varmistaa sen että akku pysyy täytenä. Ei tarvi arpoa lähteekö käyntiin päivän metsässä seisomisen jälkeen. Itsellä nyt jo 12-vuotias akku ja toimii edelleen. Hybridi- ja sähköautoissa ehdoton kampe. Polttiksissakin säästyy bensaa, kun akkua ei tarvi ladata bensakrematoriolla. Toki sähkökin maksaa, mutta vähemmän kuin bensa.
- Anonyymi
Jos ajaa vain lyhyttä pätkäajoa talvipakkasilla, niin auto ei ehdi ladata akkua riittävästi ja siksi ulkopuolinen laturi on välttämätön ja varsinkin jos käytössä on Webasto tai vastaava.
- Anonyymi
Useassa kotterossa on akkuli kylmässä takaluukussa?
- Anonyymi
Hyvin toimii ylläpitolaturi vaikka akku olisi takakontissa. Ellei toimisi, miksi niitä myytäisiin viidennettätoista vuotta. Ei kai toimimattomia laitteita kukaan ostaisi.
- Anonyymi
Entä sitten? Ei akku ole konehuoneessakaan ole lämpimässä ja ajoviima jäähdyttää tehokkaasti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entä sitten? Ei akku ole konehuoneessakaan ole lämpimässä ja ajoviima jäähdyttää tehokkaasti.
Jos akku on konehuoneessa, harvalla on pelkästään akkulaturi. Normaali kombo on moottorinlämmitin + akkulaturi. Moottorinlämmitin lämmittää konehuonetta ihan tuntuvasti, koska lumi sulaa konepellistä. Nin akkukin saa paremmat olosuhteet ottaa virtaa vastaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos akku on konehuoneessa, harvalla on pelkästään akkulaturi. Normaali kombo on moottorinlämmitin akkulaturi. Moottorinlämmitin lämmittää konehuonetta ihan tuntuvasti, koska lumi sulaa konepellistä. Nin akkukin saa paremmat olosuhteet ottaa virtaa vastaan.
Vai se 300w paistorauta öljypohjassa lämmittää akkua?
Taitaa nuo akkulaturit kiinteinä olla kovin harvinaisia tänäkin päivänä. Se lämmitin pitäisi olla akkukotelossa jotta siitä on oikeasti iloa ja hyötyä.
Yleensä moottorin lämmitin on päällä max 2 tuntia ja sinä aikana akkulaturi ei ihmeitä saa aikaan muutenkaan, eli ulkopuolinen laturi pitäisi olla päällä läpi yön, että se ehtisi oikeasti latautua pakkaskeleillä. Toki ei se kiinteästä laturista haittaakaan ole vaikka latausaika jää alle 2 tunnin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1322953- 61341
Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2201296Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J701171- 441129
- 371001
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va38991Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke133947- 47944
Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.36867