Wallas 2400, ongelmia

Noviisi

Wallaksesta on varmaan tällä palstalla kijoiteltu paljon aiemminkin, mutta enpä löytänyt vastausta ongelmiini.

Minulla on kohtuullisen uusi (ostamani veneen mukana tullut, kolme vuotta vanha) Wallas 2400 lämmitin. Viime kesän se pelasi hienosti, mutta nyt keväällä ja alkukesän reistaillut. Ei tahdo lähteä käyntiin ja jos lähteekin niin sammuu sitten yön aikana. Puhallin lähtee käyntiin heti normaalisti, ja Wallaksen vieressä havaitsee myös kevyen nakutuksen. Eli polttoainepumppu kaiketi toimii?

Käynnistyminen on mielestäni nyt keväällä kestänyt kohtuuttoman pitkään, itse asiassa juuri nyt se ei lähde enää ollenkaan käyntiin. Koitin käynnistää eilen maasähkö päällä, virran puutteesta se ei ainakaan johtunut.

Onko hyviä ideoita, itse olen Wallaksen kanssa aika noviisi? Voiko talvi olla syynä, vettä tms. polttoaineessa? Täytin polttoaineenkin hiljattain, joten vesipitoisuuden pitäisi olla ainakin laimentunut.

- epätietoinen noviisi

24

24392

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Wallas 2400 -89

      Kannattaa hakea asiantuntevasta venetarvikeliikkeestä kyseiseen lämmittimeen kuuluva ns. korjaussarja. En nyt muista mitä kaikkea siihen kuului, mutta kuluvia osia kuitenkin, jotka voivat olla syynä ongelmiisi. Omalta osaltani ainakin tuo syttymisaika lyheni huomattavasti.
      Itselläni peukalo melko keskellä kämmentä, mutta onnistuin itse silti huoltotoimen suorittamaan. Suosittelen! Turun alueella korjaussarjaa löytyy ainakin Meredinistä.

    • wallas vallassasi

      Itselläni on Wallas1800 minkä kanssa ei ole ollut ongelmia jos on huollellinen käytön kanssa.
      Itse olen joskus unohtunut piippu kiinni minkä jälkeen ilmaantunut samanlaisia ongelmia.`lämpökennotila` oli nokinen mikä piti puhdistaa.Itse puhdistin ionipesurilla millä sain kennot kiiltävän puhtaaksi(älä kysy missä pesun voi tehdä,itse tei sen työpaikallani).Kannattaa kuullemma vaihtaa polttoaine joka vuosi.
      Käyttöohje kannattaa lukea huolella.

      • wallas vallassasi

        ei ionipesu vaan ultraäänipesu


      • Noviisi

        No niin,

        Hyviä vinkkejä näyttää tulevan, kiitos näistä. Tämä savupiippujuttu tuntuu todennäköiseltä, sillä minulla kävi viime kesänä muutaman kerran juuri samalla tavalla. Unohdin piipun kiinni ja yrittelin käynnistellä Wallasta. Tänä vuonna se on mielestäni savuttanutkin tavallista enemmän, eli liekö juuri tässä vika.

        Eli taitaa olla Wallaksen purku edessä, ilmeisesti se ei kuitenkaan ole ylivoimainen tehtävä?


    • Matkapurjehtija

      Ota imuputki pois polttoainesäiliöstä ja laita se jäänestoaineeseen.Kierrätä jäänestoainetta pumpun läpi jonkun aikaa, jos paluuputkesta tuleva neste on sameaa, on polttoaineessa vettä.Jos näin on, on parasta vaihtaa polttoaine uuteen.
      Wallas on erittäin arka polttoaineessa olevalle vedelle ja kuvauksesi ongelmista viittaa juuri tähän.

      • artsi

        Huomaa, että ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ KÄYTÄ PIRTUA, eli Sinolia tai Marinolia, koska ne sakkauttavat valopetroolissa olevan parafiinin ja edessä on takuuvarma huoltokäynti! Siis huuhtelu polttoaineen (bensan) jäänestoaineella. Jos joudut purkamaan laitteen, niin pumpun osien kanssa on syytä olla tarkkana: niitä helposti häviäviä pronssiprikkoja kun on vaikea saada ja eteen saattaa tulla uuden pumpun hankinta. Hanskifix Kaarinassa huoltaa Wallakset kohtuuhintaan (eli halvalla), eikä missään muualla taida olla samaa tietotaitoa.
        Itselläni oli keväällä seuraavanlainen ongelma: Pumppu kyllä kävi, mutta lämmitin ei syttynyt liuottimen lisäämisen jälkeenkään. Vaikka akku oli juuri ollut latauksessa, mittasin varmuuden vuoksi jännitteen, mikä oli n. 9 volttia, jolloin pumppu jaksoi käydä, mutta sytykseen tarvittavaa 5 amperin virtaa ei enää lötynytkään. Akku oli vuoden vanha Bilteman vapaa-ajan akku, joka ei enää useista purkamis ja lataamisyrityksistä huolimatta ottanut enempää jännitettä sisään! Eli tarkistapa se akun jännite, maasähkön käyttö ei välttämättä todista vielä mitään, koska virta menee akun kautta. Asensin tuon tapauksen jälkeen Wallakselle oman akun. Starttiakkua ei kannata käyttää.


      • Noviisi
        artsi kirjoitti:

        Huomaa, että ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ KÄYTÄ PIRTUA, eli Sinolia tai Marinolia, koska ne sakkauttavat valopetroolissa olevan parafiinin ja edessä on takuuvarma huoltokäynti! Siis huuhtelu polttoaineen (bensan) jäänestoaineella. Jos joudut purkamaan laitteen, niin pumpun osien kanssa on syytä olla tarkkana: niitä helposti häviäviä pronssiprikkoja kun on vaikea saada ja eteen saattaa tulla uuden pumpun hankinta. Hanskifix Kaarinassa huoltaa Wallakset kohtuuhintaan (eli halvalla), eikä missään muualla taida olla samaa tietotaitoa.
        Itselläni oli keväällä seuraavanlainen ongelma: Pumppu kyllä kävi, mutta lämmitin ei syttynyt liuottimen lisäämisen jälkeenkään. Vaikka akku oli juuri ollut latauksessa, mittasin varmuuden vuoksi jännitteen, mikä oli n. 9 volttia, jolloin pumppu jaksoi käydä, mutta sytykseen tarvittavaa 5 amperin virtaa ei enää lötynytkään. Akku oli vuoden vanha Bilteman vapaa-ajan akku, joka ei enää useista purkamis ja lataamisyrityksistä huolimatta ottanut enempää jännitettä sisään! Eli tarkistapa se akun jännite, maasähkön käyttö ei välttämättä todista vielä mitään, koska virta menee akun kautta. Asensin tuon tapauksen jälkeen Wallakselle oman akun. Starttiakkua ei kannata käyttää.

        Kiitos hyvistä vinkeistä, asiantuntemusta Wallaksesta tuntuu löytyvän. Virran puutetta epäilin aluksi itsekin, olin kuullut että Wallas on kranttu juuri sille. Itsellänikin muuten on juuri 2 kpl Bilteman 80Ah vapaa-ajan akkuja. Maasähkön ollessa päällä oli myös laturi päällä, joten akun napajännite oli kaiken järjen mukaan yli 13 V. Eli kaiketi virran puutteesta ei ollut kyse.

        Koitan sitä jäänestoainekikkaa. Luin nyt sitten jostain, että sen ilmeisesti täytyy olla nimenomaan isopropanolia.


      • tiki
        Noviisi kirjoitti:

        Kiitos hyvistä vinkeistä, asiantuntemusta Wallaksesta tuntuu löytyvän. Virran puutetta epäilin aluksi itsekin, olin kuullut että Wallas on kranttu juuri sille. Itsellänikin muuten on juuri 2 kpl Bilteman 80Ah vapaa-ajan akkuja. Maasähkön ollessa päällä oli myös laturi päällä, joten akun napajännite oli kaiken järjen mukaan yli 13 V. Eli kaiketi virran puutteesta ei ollut kyse.

        Koitan sitä jäänestoainekikkaa. Luin nyt sitten jostain, että sen ilmeisesti täytyy olla nimenomaan isopropanolia.

        Petrooliwallas normaalisti käymään,imuletku pois tankista jolloin laite sammuu ja jälkijäähdyttää itsensä mutta pumppu jää nakuttamaan.Imuletku isopropanolipurkkiin ja antaa kierrättää isopropanolia laitteessa jonkin aikaa,jonka jälkeen voi sammuttaa laitteen.Keväälä imuletku petroolipurkkiin ja wallas käymään.Tämä temppu estää kosteuden ja parafiinin kertymisen laitteeseen.


      • hehkutus?
        tiki kirjoitti:

        Petrooliwallas normaalisti käymään,imuletku pois tankista jolloin laite sammuu ja jälkijäähdyttää itsensä mutta pumppu jää nakuttamaan.Imuletku isopropanolipurkkiin ja antaa kierrättää isopropanolia laitteessa jonkin aikaa,jonka jälkeen voi sammuttaa laitteen.Keväälä imuletku petroolipurkkiin ja wallas käymään.Tämä temppu estää kosteuden ja parafiinin kertymisen laitteeseen.

        Uskaltaakos tuon tempun tehdä, jos ei lähde normaalisti käyntiin. Meinaan, eikö se jurnuta sitä hehkua kuumana, jos ei ole vielä syttynyt. Uskaltaako siis ei-käynnistyvään / käynnistystä yrittävään wallakseen syöttää isopropanolia?


    • vinkkiä

      Lämppäri on rakenteeltaan erittäin yksinkertainen. Vaikka itse en ole mikään remonttireiska, purin vaivatta viime kesänä laitteen osiin - ja sain vielä koottuakin sen! Tuolloin laitteen toimintaperiaate selvisi, sekä myös syy vastaavan kaltaisiin ongelmiin. 1) Hehkulanka oli noessa. Puhdistin sen (pesu petrolin ja kankaan avulla). 2) Palotilassa oli nokea aika paljon, mikä on merkki polttamisesta piipun hattu paikallaan (pitää muistaa aina poistaa). 3) Talven yli tankissa ollut polttoaine ei ollut enää iskussa. Korvasin sen uudella ja samalla puhdistin tankin ja imuletkun.
      Itselläni suurimmaksi syyksi osoittautui kuitenkin riittävän hehkutusvirran puute. Niinpä korjaukseksi riitti yksinkertaisesti moottorin käynnistäminen lämmittimen käynnistyksen ajaksi. Jos akut ovat huonossa kunnossa, voi jännite alentua myös käytön aikana niin paljon, että hehkutus lakkaa. Turun alueella toimii lämmitinproblematiikkaan erikoistunut HanskiFix, jolta sain ihan ilmaiseksi ohjeita!

      • Matkapurjehtija

        laitteen sytyttyä hehku ei ole enää päällä eli laite palaa "omalla painollaan", vasta virran katkaisu sammuttaa pumpun ja laite sammuu kun petrolin saanti loppuu.


    • Lämmittäjä

      Syksyllä käytän laitteen kuivaksi ja vien polttoaineen lämpöiseen sisätilaan. Keväällä toiminut moitteetta. Laitteen säännöllinen käyttäminen pitää myös koneiston toimintakunnossa. Virtaa pitää olla ja siksi hyvien akkujen hankintaa ei voi tarpeeksi painottaa. Mielestäni nämä Pilteman akut ja muut sähkölaitteet voi jättää ostamatta ja käyttää kunnon välineitä. Harmia ja lisäkuluja syntyy helposti näihin laitteisiin merellä luotettaessa.

    • karhu3

      Käyttövinkki. Käytä polttoaineena Hong Kongin myymää valopetroolia, joka on Wallaksen hyväksymää. Säästät selvää rahaa joka tankkauksessa verrattuna kalliiseen Esso Blue -aineeseen. Wallaksen huolto Hanski Fix käyttää ko ainetta ja suosittelee sitä. Jos haluat saada palvelua ole yhteydessä Hanski Fixiin Kaarinassa. Sellaista palvelua ei enää muualta Suomesta saakaan. Huippupaikka, jossa asiakas on kunkku eikä pelkkä rahastuskohde.

      • Lämmittäjä

        Joo, moni "laituritohtori" on väittänyt Wallaksen juovan vain Esso Blueta. Aloin ihmettelemään asiaa, kun käyttöohjeissa vuosien varrella ei ole muilla kielillä kuin suomeksi mainittu Esso Bluen käytöstä. Toiset maat pärjäävät Wallaksen kanssa "hyvälaatuisella valopetrolilla". Kysyin asiaa suoraan Wallaksen tehtaalta ja sieltä suositeltiin käyttämään mitä tahansa hyvälaatuista valopetrolia. Syytä siihen, miksi Esso Blue on saanut tuon mainoksen käyttöohjeisiin ei kerrottu.


      • MrVene67
        Lämmittäjä kirjoitti:

        Joo, moni "laituritohtori" on väittänyt Wallaksen juovan vain Esso Blueta. Aloin ihmettelemään asiaa, kun käyttöohjeissa vuosien varrella ei ole muilla kielillä kuin suomeksi mainittu Esso Bluen käytöstä. Toiset maat pärjäävät Wallaksen kanssa "hyvälaatuisella valopetrolilla". Kysyin asiaa suoraan Wallaksen tehtaalta ja sieltä suositeltiin käyttämään mitä tahansa hyvälaatuista valopetrolia. Syytä siihen, miksi Esso Blue on saanut tuon mainoksen käyttöohjeisiin ei kerrottu.

        Kiitos palstan vinkeistä niin täällä kuin muuallakin.
        Pumpun mäntä oli jumissa. Asennettu veneeseen niin väärin kuin voi. Polttoaine ja paluuputki molemmat mutkalla ylöspäin, joten liekö edellisellä omistajalla koskaan toiminut. Pumppu osiin ja kaikki osat tallella. Pari osaa oli tosin väärin päin. Mäntä ja muut liikkuvat osat hioin hennosti vesihiomapaperilla (P n.500) kiiltäviksi käyttäen CRC-tyyppistä kostuketta. Kasausvaiheessa kaikki osat liotin valopetroolissa ennen asennusta. Alkoi pumppu nakuttaan ja toimii kuin junan vessa. Vielä tarvii hankkia oikea polttoainesäiliö ja asentaa niin, että putket laskee tankkiin ilman mutkia.
        Mistähän löytäis tankin sihdin liitostarpeineen ja sitä paksua ilmaputkea huokeesti ?


      • MrVene67
        MrVene67 kirjoitti:

        Kiitos palstan vinkeistä niin täällä kuin muuallakin.
        Pumpun mäntä oli jumissa. Asennettu veneeseen niin väärin kuin voi. Polttoaine ja paluuputki molemmat mutkalla ylöspäin, joten liekö edellisellä omistajalla koskaan toiminut. Pumppu osiin ja kaikki osat tallella. Pari osaa oli tosin väärin päin. Mäntä ja muut liikkuvat osat hioin hennosti vesihiomapaperilla (P n.500) kiiltäviksi käyttäen CRC-tyyppistä kostuketta. Kasausvaiheessa kaikki osat liotin valopetroolissa ennen asennusta. Alkoi pumppu nakuttaan ja toimii kuin junan vessa. Vielä tarvii hankkia oikea polttoainesäiliö ja asentaa niin, että putket laskee tankkiin ilman mutkia.
        Mistähän löytäis tankin sihdin liitostarpeineen ja sitä paksua ilmaputkea huokeesti ?

        alko pelittään


    • V.esi.L.inja

      Sytytyksen jälkeen naksutuksen taajuus hidastuu ja polttoaineen kulutus laskee. Voipa olla että on säädetty turhan pienelle eli polttoaine loppuu. Katso kellon kanssa kuinka usein naksahtaa ja vertaa jonkun toisenWallakseen. Itselläni laitettiin lisää pököä pesään Hanski Fixissä. Mutta ei se ollut Kaarinassa enää vaan Turussa - viime vuonna. Vettä tuli sisään aikaa myöten kovettuneen savupiipun kumitiivisteen kautta. Helppo tarkistaa ja vaihtaa. Wallaksen ohjeet varmaan löytyy netistä.

      • taime

        Moi, mull on vanha tollanen wallas 1800b,mistähän johtuu kun pumppu nakuttaa kun konekivääri,ennen ollu tasanen lyhyt nakutus,kärjet on aika loppu,voiko se olla syy.Mistä se tasainen nakutus säätyy.


      • taime kirjoitti:

        Moi, mull on vanha tollanen wallas 1800b,mistähän johtuu kun pumppu nakuttaa kun konekivääri,ennen ollu tasanen lyhyt nakutus,kärjet on aika loppu,voiko se olla syy.Mistä se tasainen nakutus säätyy.

        Tuo kertomasi kk-efekti kertoo sen että pumppaustoiminto on häiriintynyt, ehkä ilmavuoto imupuolella tai falskaavat imu/painepuolen venttiilit.Lähinnä imupuolen, sillä painepuolellahan on siinä pyöreässä messinkimorkkulassa hyvin pienireikänen kuristussuutin (porattu reikä rungossa) eikä siis pysty kiskomaan kovin suuria ilmamääriä. Sitten on mahdollista että pumpun kumikalvo vuotaa. Katkojan kärjillä ei pitäisi olla vaikutusta asiaan. Tarkistapa ihan ekaksi imuletku tankin sisältä lähtien, on näet joskus sisällä oleva letkunpätkä irronnut korkista. Letku tuppaa myös vuosien kuluessa kovettumaan ja voi halkeilla. Naksutuksen tahdin määrää pumpun päässä (siellä kärkien kanssa) oleva vipukoneisto eikä sitä normaalipatteessa tarvitse säädellä eikä säätö vaikuta tahtiin vaan sillä asetetaan kärkien perustoiminta kohdalleen. Pumppu on muuten sama SU-pumppu kuin aikoinaan Austin/Morris Minissä.


      • taime
        sepe.teus kirjoitti:

        Tuo kertomasi kk-efekti kertoo sen että pumppaustoiminto on häiriintynyt, ehkä ilmavuoto imupuolella tai falskaavat imu/painepuolen venttiilit.Lähinnä imupuolen, sillä painepuolellahan on siinä pyöreässä messinkimorkkulassa hyvin pienireikänen kuristussuutin (porattu reikä rungossa) eikä siis pysty kiskomaan kovin suuria ilmamääriä. Sitten on mahdollista että pumpun kumikalvo vuotaa. Katkojan kärjillä ei pitäisi olla vaikutusta asiaan. Tarkistapa ihan ekaksi imuletku tankin sisältä lähtien, on näet joskus sisällä oleva letkunpätkä irronnut korkista. Letku tuppaa myös vuosien kuluessa kovettumaan ja voi halkeilla. Naksutuksen tahdin määrää pumpun päässä (siellä kärkien kanssa) oleva vipukoneisto eikä sitä normaalipatteessa tarvitse säädellä eikä säätö vaikuta tahtiin vaan sillä asetetaan kärkien perustoiminta kohdalleen. Pumppu on muuten sama SU-pumppu kuin aikoinaan Austin/Morris Minissä.

        Kiitti vastauksesta,yritän tutkia viel,kohta veneen ylös nosto.sit keväällä,p,s vielläks noit minin pumppuja saa jostain.


      • taime kirjoitti:

        Kiitti vastauksesta,yritän tutkia viel,kohta veneen ylös nosto.sit keväällä,p,s vielläks noit minin pumppuja saa jostain.

        Saattaa tovin verran haetuttaa, tuo pumppu. Luulen kuitenkin, jos pärinä on aivan jatkuvaa, vian olevan muualla, ellei sitten venttiili tai kalvo ole ihan auki. Jos kuitenkin pumpun tarvis tulee, on yksi konsti korvata se toisenmerkkisellä vastaavalla. Jätetään vain alkuperäinen paikoilleen (tämä siksi että siihen liittyy se kuristinmorkkula, se on välttämätön) ja laitetaan korvaava ulkopuolelle imuletkun väliin. Sähköjohdot (plussa ja runko) tuodaan ulos ohjuskaapelin läpiviennin kautta. Pumppu saisi olla mieluiten sekin mekaanisella katkojalla varustettu, uudemmat elektronisella katkojalla varustetut takovat jatkuvasti (meluhaitta).

        Kun tässä nyt on pumpusta puhe, niin kerrotaanpa vähän lisää:
        -Kärjet ovat suhtkoht helposti hiottavissa. Löytyvät päädyn mustan kannen alta. Pumppu täytyy kylläkin irroittaa ja mahdolliset suojateippaukset poistaa. Kantta pitelee vain päädyn sähköliittimen mutteri.
        -Kärjet hapettuvat helposti talven aikana. Usein riittää että otetaan huoltoluukku auki, pannaan virta päälle (EI HEHKUTUSTA) ja kalautetaan vaikkapa jakarilla pumpun metallirunkoon. Saattaa hyvinkin lähteä naksuttelemaan. Vielä parempi on valmistella homma siten että siirtää polttoainekorkkisysteemin tyhjään astiaan. Tämä siksi että paluupuolelta tulee kipollinen petroolia. Sitten vaan edellä kerrottu temppu ja annetaan päristä viitisen minuuttia. Tämän pitäisi putsata kärjet. Huoltoluukku sitten kiinni, laitehan ei toimi avoimena, käryää vaan. Näin siksi, että alakotelo on paloilmapuhaltimen paineistama tila.


      • taime
        sepe.teus kirjoitti:

        Saattaa tovin verran haetuttaa, tuo pumppu. Luulen kuitenkin, jos pärinä on aivan jatkuvaa, vian olevan muualla, ellei sitten venttiili tai kalvo ole ihan auki. Jos kuitenkin pumpun tarvis tulee, on yksi konsti korvata se toisenmerkkisellä vastaavalla. Jätetään vain alkuperäinen paikoilleen (tämä siksi että siihen liittyy se kuristinmorkkula, se on välttämätön) ja laitetaan korvaava ulkopuolelle imuletkun väliin. Sähköjohdot (plussa ja runko) tuodaan ulos ohjuskaapelin läpiviennin kautta. Pumppu saisi olla mieluiten sekin mekaanisella katkojalla varustettu, uudemmat elektronisella katkojalla varustetut takovat jatkuvasti (meluhaitta).

        Kun tässä nyt on pumpusta puhe, niin kerrotaanpa vähän lisää:
        -Kärjet ovat suhtkoht helposti hiottavissa. Löytyvät päädyn mustan kannen alta. Pumppu täytyy kylläkin irroittaa ja mahdolliset suojateippaukset poistaa. Kantta pitelee vain päädyn sähköliittimen mutteri.
        -Kärjet hapettuvat helposti talven aikana. Usein riittää että otetaan huoltoluukku auki, pannaan virta päälle (EI HEHKUTUSTA) ja kalautetaan vaikkapa jakarilla pumpun metallirunkoon. Saattaa hyvinkin lähteä naksuttelemaan. Vielä parempi on valmistella homma siten että siirtää polttoainekorkkisysteemin tyhjään astiaan. Tämä siksi että paluupuolelta tulee kipollinen petroolia. Sitten vaan edellä kerrottu temppu ja annetaan päristä viitisen minuuttia. Tämän pitäisi putsata kärjet. Huoltoluukku sitten kiinni, laitehan ei toimi avoimena, käryää vaan. Näin siksi, että alakotelo on paloilmapuhaltimen paineistama tila.

        En ole vielä päässyt tutkimaan niitä letkuja,mutta kuulosti fiksulta tuo pumpun letkun väliin liitos.Kärjet katsoin ja yritin vähän puukon kärjel raapuuttaa,aika vähän oli kulutus pintaa.Onko niin,että pumppu tarvitsee nestettä sisäänsä jotta naksutusääni tasaantuu,eli terve pumppuko pärisee automaattisesti,jos se kytketään ilman letkuja 12 volttiin(siis ilman polttoaine syöttöä,)eli tasaako polttonesteen paine pumpun sisällä,sen naksutuksen.


      • taime
        taime kirjoitti:

        En ole vielä päässyt tutkimaan niitä letkuja,mutta kuulosti fiksulta tuo pumpun letkun väliin liitos.Kärjet katsoin ja yritin vähän puukon kärjel raapuuttaa,aika vähän oli kulutus pintaa.Onko niin,että pumppu tarvitsee nestettä sisäänsä jotta naksutusääni tasaantuu,eli terve pumppuko pärisee automaattisesti,jos se kytketään ilman letkuja 12 volttiin(siis ilman polttoaine syöttöä,)eli tasaako polttonesteen paine pumpun sisällä,sen naksutuksen.

        nyt pelitää lämppäri,ainakin imupuolen letku oli murtunut,kiitti neuvoista.


      • taime kirjoitti:

        En ole vielä päässyt tutkimaan niitä letkuja,mutta kuulosti fiksulta tuo pumpun letkun väliin liitos.Kärjet katsoin ja yritin vähän puukon kärjel raapuuttaa,aika vähän oli kulutus pintaa.Onko niin,että pumppu tarvitsee nestettä sisäänsä jotta naksutusääni tasaantuu,eli terve pumppuko pärisee automaattisesti,jos se kytketään ilman letkuja 12 volttiin(siis ilman polttoaine syöttöä,)eli tasaako polttonesteen paine pumpun sisällä,sen naksutuksen.

        Oikeassa olet, just silleen se toimii. Kun pumppu on vieittynyt, kärjet aukeavat ja sulkeutuvat vasta kun paine on nollissa. Tästä huolehtii kärkien yhteydessä oleva vipukoneisto. Hauska kuulla että pelaa taas. "Peltiwallas 1800B on ihan kelpo peli vailla turhaa elektroniikkaa, harmi vaan ettei alkuperäistä polttimen huoltosarjaa tunnu enää löytyvän, siinähän oli eristelevyjen paksuus 1,5mm, nykyisten 1mm. Joutuu improviseeraamaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      224
      6979
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1259
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1052
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      847
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      804
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe