Saako vielä 9x12

Historia

rullafilmiä jostain, diafilmiä? Minulla on hyvä kamera objektiiveineen kaikkineen johon käy 9x12 filmi mutta tietääkseni ei ainakaan Suomessa ole enää?

Saisiko vaikka tilaamalla tms.?Valmistetaanko ylipäätään enää?

Tosi kiitollinen tiedoista.

Tai voisiko jotenkin soveltaa jotain filmiä ko kameraan?

6

787

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sennafin

      120 puolanen rullafilmi on ihan eri asia kuin 9x12 cm laakafilmit . Kyllä hyvin palveleva fotoliike tilaa asiakkaaleen laakafilmiä , Fuji ja Kodak tekee niitä varmasti . Kyllä palkkikameroita käytetään edelleen tosin saa niihinkin digiperiä hinnat n 4000-12000 euroa.
      Rullafilmin leveys on n.6cm

      • friikki

        kun minulla on vanha Kiev jossa rullafilmi mutta siuurempi kuin 120 puola?? Muistaakseni kysyin kerran saako filmiä ja vastaus oli ettei saa.

        Just nyt en ehdi etsiä koko kameraa tavaroiden seasta joten kysn tarkemmin jahka ehsin etsiä kameran.

        Et sattuisi muitamaan noita neukku kameroita ja niiden filmikokoja noin vaan?


      • Make
        friikki kirjoitti:

        kun minulla on vanha Kiev jossa rullafilmi mutta siuurempi kuin 120 puola?? Muistaakseni kysyin kerran saako filmiä ja vastaus oli ettei saa.

        Just nyt en ehdi etsiä koko kameraa tavaroiden seasta joten kysn tarkemmin jahka ehsin etsiä kameran.

        Et sattuisi muitamaan noita neukku kameroita ja niiden filmikokoja noin vaan?

        kuvannut vastaavalla vekottimella ja jos 120:n puola pysyy paikallaan niin voit kuvata sillä. Tietysti voi rakentaa puolalle pidikkeenkin jos se ei meinaa pysyä paikoillaan. Alkuperäisen filmin hankinta voi olla vaikeaa, mutta 120stähän saa mistä vain.


      • sennafin
        friikki kirjoitti:

        kun minulla on vanha Kiev jossa rullafilmi mutta siuurempi kuin 120 puola?? Muistaakseni kysyin kerran saako filmiä ja vastaus oli ettei saa.

        Just nyt en ehdi etsiä koko kameraa tavaroiden seasta joten kysn tarkemmin jahka ehsin etsiä kameran.

        Et sattuisi muitamaan noita neukku kameroita ja niiden filmikokoja noin vaan?

        Kiev kameroita oli kinosta 6x9cm formaattiin asti.
        Rullafilmikamera käytti 120 puolaista filmiä nega koko oli 6x6,6x7 ja 6x9 cm. Viimeisin malli tällä Ukrainalaisella kameralla taitaa olla 88 , kaikki alumperin kopsattu Hasseli 1000F .stä Kyllähän kaikenlaisia rullafilmejä on ollut jos millaisellakin puolalla ja levydellä mutta siitä on jo paljon aikaa ja näitä filmejä ei tietenkään saa mistään enään. Eikä niillä mitään enää tekisikään


      • friikki
        sennafin kirjoitti:

        Kiev kameroita oli kinosta 6x9cm formaattiin asti.
        Rullafilmikamera käytti 120 puolaista filmiä nega koko oli 6x6,6x7 ja 6x9 cm. Viimeisin malli tällä Ukrainalaisella kameralla taitaa olla 88 , kaikki alumperin kopsattu Hasseli 1000F .stä Kyllähän kaikenlaisia rullafilmejä on ollut jos millaisellakin puolalla ja levydellä mutta siitä on jo paljon aikaa ja näitä filmejä ei tietenkään saa mistään enään. Eikä niillä mitään enää tekisikään

        kummallekin.
        Sitten vaan kuvaamaan. Mulla on siihen kameraan kaikki mahdolliset optiikat. Joten uskoisin että saan hyviä kuvia kunhan saan vaan filmin paikoilleen.
        Hmm.. mulla on tosiaan kameroita liikaakin.

        (Pahoittelen kysymyksen painovirheitä, niitäkin oli liikaa)

        Hirvittävä kamerainnostus vaan riivaa. Ehkä se on kuitenkin paheista miedoimmasta päästä.


      • user
        friikki kirjoitti:

        kun minulla on vanha Kiev jossa rullafilmi mutta siuurempi kuin 120 puola?? Muistaakseni kysyin kerran saako filmiä ja vastaus oli ettei saa.

        Just nyt en ehdi etsiä koko kameraa tavaroiden seasta joten kysn tarkemmin jahka ehsin etsiä kameran.

        Et sattuisi muitamaan noita neukku kameroita ja niiden filmikokoja noin vaan?

        Minullakin on kamera, Contax, jossa puolan keskiö on puuta ja puola suurempi, sekä leveämpi filmi kuin 120.
        Kun alkuperäisen saanti loppui käytin siinä 120 filmiä siirtämällä 120 puolalta filmin kameran omalle puolalle, joka oli muutaman millin pidempi, jolloin filminsiirto toimi.
        Jos sinulla on pari alkuperäispuolaa voit tehdä saman tempun.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      112
      8721
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2613
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2351
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1989
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1736
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1540
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1487
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1219
    Aihe