Ei ole hihnoja joten ei akkulaturia joten miten lataa pikkuakun?
eCVT 12v akun lataus?
16
339
Vastaukset
- Anonyymi
Ilmeisesti invertterin kautta ajoakusta:
https://www.reddit.com/r/prius/comments/yfbf29/how_the_12v_not_the_hybrid_battery_get_charged/ - Anonyymi
Hyvä video DC-DC -konvertterista ja sen toiminnasta: https://m.youtube.com/watch?v=_V9PiOpaxyE
- Anonyymi
Ei sitä tarvi irrottaa, vaan iskee laturi kiinni?
- Anonyymi
Kysymys koski sitä miten pikkuakkua ladataan jos ei ole laturia. Siis perinteistä hihnalla toimivaa.
- Anonyymi
Itselataava.
- Anonyymi
Invertteri lataa sitä 12 V:n akkua HV-akusta samalla kun tuottaa virtaa kaikkiin muihinkin auton 12 V:lla toimiviin laitteisiin. Ongelma näyttää olevan, että virta ei talvella riitä pitämään akkua latautuneena etenkään pätkäajossa.
- Anonyymi
Hyvinhän tuo tuntuu pysyvän latautuneena - ei ainakaan omassa ole ollut kertaakaan ongelmaa 9,5 vuoden aikana. Käynnistyskään ei kuluta virtaa niin kuin normiautossa koska moottoria ei pyöritetä käyntiin sillä, vaan moottori käynnistyy korkeajänniteakun virralla. Ei sen puoleen, olen minäkin kuullut että uudemmissa malleissa olisi ollut ongelmia 12 V akun virran riittävyyden kanssa jos auto on ollut pidempään pysäköitynä. Silloinhan se tarkoittaa että akussa ei ole virtaa edes korkeajänniteakun releiden päällekytkemiseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvinhän tuo tuntuu pysyvän latautuneena - ei ainakaan omassa ole ollut kertaakaan ongelmaa 9,5 vuoden aikana. Käynnistyskään ei kuluta virtaa niin kuin normiautossa koska moottoria ei pyöritetä käyntiin sillä, vaan moottori käynnistyy korkeajänniteakun virralla. Ei sen puoleen, olen minäkin kuullut että uudemmissa malleissa olisi ollut ongelmia 12 V akun virran riittävyyden kanssa jos auto on ollut pidempään pysäköitynä. Silloinhan se tarkoittaa että akussa ei ole virtaa edes korkeajänniteakun releiden päällekytkemiseen.
Olen paljon tutkinut hybridi-Toyotan 12 V latauspiirin toimintaa, eikä siinä ole mitään ongelmia. Autossa on DC/DC muuttaja, joka lataa 12 V akkua suoraan suurjänniteakusta. Kun virta laitetaan päälle, niin hyvin nopeasti 12 V akun napajännite nousee 14,8 V:iin. Minulla on jo 7 vuotta vanha auto, eikä latauspiirin toiminnassa ole koskaan ilmennyt mitään kumallista. Akkukin on vielä kuin uusi ja se pysyy aina täysin ladattuna.
Jos autolla ajetaan muutamana päivänä viikossa edes kohtuullinen matka, niin akku pysyy kyllä aina täydessä latauksessa. Toyotan suositus on se, että hybridiautossa olisi oltava virta päällä noin tunnin viikossa, niin silloin 12 V akku pysyy hyvin kunnossa. Jos ajoaikaa tulee viikossa vähemmän, niin silloin auton voi jättää hetkeksi seisomaan pihaan virta päällä, niin silloin auto lataa automaattisesti 12 V akun polttomoottorilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen paljon tutkinut hybridi-Toyotan 12 V latauspiirin toimintaa, eikä siinä ole mitään ongelmia. Autossa on DC/DC muuttaja, joka lataa 12 V akkua suoraan suurjänniteakusta. Kun virta laitetaan päälle, niin hyvin nopeasti 12 V akun napajännite nousee 14,8 V:iin. Minulla on jo 7 vuotta vanha auto, eikä latauspiirin toiminnassa ole koskaan ilmennyt mitään kumallista. Akkukin on vielä kuin uusi ja se pysyy aina täysin ladattuna.
Jos autolla ajetaan muutamana päivänä viikossa edes kohtuullinen matka, niin akku pysyy kyllä aina täydessä latauksessa. Toyotan suositus on se, että hybridiautossa olisi oltava virta päällä noin tunnin viikossa, niin silloin 12 V akku pysyy hyvin kunnossa. Jos ajoaikaa tulee viikossa vähemmän, niin silloin auton voi jättää hetkeksi seisomaan pihaan virta päällä, niin silloin auto lataa automaattisesti 12 V akun polttomoottorilla.Latausjännite ei kerro miten paljon akkuun menee virtaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Latausjännite ei kerro miten paljon akkuun menee virtaa.
Jos akku on kunnossa, niin 14,8 V jännite kyllä riittää hyvin pitämään akun täydessä varauksessa, kun autossa pidetään virtaa päällä 1 h/viikko. Jos epäilee akun kuntoa, niin voihan sitä purkaa vaikka 10 A virralla noin varttitunnin ja tarkkailee samalla akun napajännitettä.
Minä suoritan 12 V akulle kerran kuussa tällaisen purkukokeen. Jos purkukokeessa akun napajännite laskee arvoon 11,4 V varttitunnissa, niin akku on kunnossa. Purkukokeen jälkeen olen ladannut ulkoisella laturilla akun taas täyteen.
On huomattava se, että hybridi-Toyotan 12 V akusta ei käynnistyksessä oteta kovaa virtaa, joten ei oikeastaan voida puhua käynnistysakusta. Akku pitää kuitenkin olla kunnossa, jotta auton DC/DC muuttaja pystyy pitämään akun aina täydessä varaustilassa.
- Anonyymi
Ainakin se lataantuu kovin heikosti ja siksi ei autot tahdo käynnistyä.
- Anonyymi
TM talvivertailun ylivertainen voittaja, käynnistyy aina, muilla merkeillä suuria ongelmia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
TM talvivertailun ylivertainen voittaja, käynnistyy aina, muilla merkeillä suuria ongelmia.
Hihii, sinä se jaksat noita valheita vääntää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hihii, sinä se jaksat noita valheita vääntää.
Hihii, mäkin oon kateellinen toitsulle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hihii, mäkin oon kateellinen toitsulle.
Sitten sulla ei voi olla asiat kovin hyvällä tolalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
TM talvivertailun ylivertainen voittaja, käynnistyy aina, muilla merkeillä suuria ongelmia.
Skoda Fabia ja Dacia voittivat Toyotan "helmen", eli RAVin talvivertailussa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2152846
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1272736En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.781783Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k2371342Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va641324- 471108
- 991011
- 109866
- 46833
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka6833