eCVT 12v akun lataus?

Anonyymi-ap

Ei ole hihnoja joten ei akkulaturia joten miten lataa pikkuakun?

16

378

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ei sitä tarvi irrottaa, vaan iskee laturi kiinni?

      • Anonyymi

        Kysymys koski sitä miten pikkuakkua ladataan jos ei ole laturia. Siis perinteistä hihnalla toimivaa.


    • Anonyymi

      Itselataava.

    • Anonyymi

      Invertteri lataa sitä 12 V:n akkua HV-akusta samalla kun tuottaa virtaa kaikkiin muihinkin auton 12 V:lla toimiviin laitteisiin. Ongelma näyttää olevan, että virta ei talvella riitä pitämään akkua latautuneena etenkään pätkäajossa.

      • Anonyymi

        Hyvinhän tuo tuntuu pysyvän latautuneena - ei ainakaan omassa ole ollut kertaakaan ongelmaa 9,5 vuoden aikana. Käynnistyskään ei kuluta virtaa niin kuin normiautossa koska moottoria ei pyöritetä käyntiin sillä, vaan moottori käynnistyy korkeajänniteakun virralla. Ei sen puoleen, olen minäkin kuullut että uudemmissa malleissa olisi ollut ongelmia 12 V akun virran riittävyyden kanssa jos auto on ollut pidempään pysäköitynä. Silloinhan se tarkoittaa että akussa ei ole virtaa edes korkeajänniteakun releiden päällekytkemiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvinhän tuo tuntuu pysyvän latautuneena - ei ainakaan omassa ole ollut kertaakaan ongelmaa 9,5 vuoden aikana. Käynnistyskään ei kuluta virtaa niin kuin normiautossa koska moottoria ei pyöritetä käyntiin sillä, vaan moottori käynnistyy korkeajänniteakun virralla. Ei sen puoleen, olen minäkin kuullut että uudemmissa malleissa olisi ollut ongelmia 12 V akun virran riittävyyden kanssa jos auto on ollut pidempään pysäköitynä. Silloinhan se tarkoittaa että akussa ei ole virtaa edes korkeajänniteakun releiden päällekytkemiseen.

        Olen paljon tutkinut hybridi-Toyotan 12 V latauspiirin toimintaa, eikä siinä ole mitään ongelmia. Autossa on DC/DC muuttaja, joka lataa 12 V akkua suoraan suurjänniteakusta. Kun virta laitetaan päälle, niin hyvin nopeasti 12 V akun napajännite nousee 14,8 V:iin. Minulla on jo 7 vuotta vanha auto, eikä latauspiirin toiminnassa ole koskaan ilmennyt mitään kumallista. Akkukin on vielä kuin uusi ja se pysyy aina täysin ladattuna.

        Jos autolla ajetaan muutamana päivänä viikossa edes kohtuullinen matka, niin akku pysyy kyllä aina täydessä latauksessa. Toyotan suositus on se, että hybridiautossa olisi oltava virta päällä noin tunnin viikossa, niin silloin 12 V akku pysyy hyvin kunnossa. Jos ajoaikaa tulee viikossa vähemmän, niin silloin auton voi jättää hetkeksi seisomaan pihaan virta päällä, niin silloin auto lataa automaattisesti 12 V akun polttomoottorilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen paljon tutkinut hybridi-Toyotan 12 V latauspiirin toimintaa, eikä siinä ole mitään ongelmia. Autossa on DC/DC muuttaja, joka lataa 12 V akkua suoraan suurjänniteakusta. Kun virta laitetaan päälle, niin hyvin nopeasti 12 V akun napajännite nousee 14,8 V:iin. Minulla on jo 7 vuotta vanha auto, eikä latauspiirin toiminnassa ole koskaan ilmennyt mitään kumallista. Akkukin on vielä kuin uusi ja se pysyy aina täysin ladattuna.

        Jos autolla ajetaan muutamana päivänä viikossa edes kohtuullinen matka, niin akku pysyy kyllä aina täydessä latauksessa. Toyotan suositus on se, että hybridiautossa olisi oltava virta päällä noin tunnin viikossa, niin silloin 12 V akku pysyy hyvin kunnossa. Jos ajoaikaa tulee viikossa vähemmän, niin silloin auton voi jättää hetkeksi seisomaan pihaan virta päällä, niin silloin auto lataa automaattisesti 12 V akun polttomoottorilla.

        Latausjännite ei kerro miten paljon akkuun menee virtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Latausjännite ei kerro miten paljon akkuun menee virtaa.

        Jos akku on kunnossa, niin 14,8 V jännite kyllä riittää hyvin pitämään akun täydessä varauksessa, kun autossa pidetään virtaa päällä 1 h/viikko. Jos epäilee akun kuntoa, niin voihan sitä purkaa vaikka 10 A virralla noin varttitunnin ja tarkkailee samalla akun napajännitettä.

        Minä suoritan 12 V akulle kerran kuussa tällaisen purkukokeen. Jos purkukokeessa akun napajännite laskee arvoon 11,4 V varttitunnissa, niin akku on kunnossa. Purkukokeen jälkeen olen ladannut ulkoisella laturilla akun taas täyteen.

        On huomattava se, että hybridi-Toyotan 12 V akusta ei käynnistyksessä oteta kovaa virtaa, joten ei oikeastaan voida puhua käynnistysakusta. Akku pitää kuitenkin olla kunnossa, jotta auton DC/DC muuttaja pystyy pitämään akun aina täydessä varaustilassa.


    • Anonyymi

      Ainakin se lataantuu kovin heikosti ja siksi ei autot tahdo käynnistyä.

      • Anonyymi

        TM talvivertailun ylivertainen voittaja, käynnistyy aina, muilla merkeillä suuria ongelmia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TM talvivertailun ylivertainen voittaja, käynnistyy aina, muilla merkeillä suuria ongelmia.

        Hihii, sinä se jaksat noita valheita vääntää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hihii, sinä se jaksat noita valheita vääntää.

        Hihii, mäkin oon kateellinen toitsulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hihii, mäkin oon kateellinen toitsulle.

        Sitten sulla ei voi olla asiat kovin hyvällä tolalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TM talvivertailun ylivertainen voittaja, käynnistyy aina, muilla merkeillä suuria ongelmia.

        Skoda Fabia ja Dacia voittivat Toyotan "helmen", eli RAVin talvivertailussa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      177
      11198
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      54
      5328
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      46
      2565
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      37
      2256
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1781
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      43
      1675
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      31
      1320
    8. Känniläiset veneessä?

      Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      36
      1265
    9. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      1086
    10. Daniel Nummelan linjapuhe 2025

      Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo
      Luterilaisuus
      112
      1014
    Aihe