eCVT 12v akun lataus?

Anonyymi-ap

Ei ole hihnoja joten ei akkulaturia joten miten lataa pikkuakun?

16

388

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ei sitä tarvi irrottaa, vaan iskee laturi kiinni?

      • Anonyymi

        Kysymys koski sitä miten pikkuakkua ladataan jos ei ole laturia. Siis perinteistä hihnalla toimivaa.


    • Anonyymi

      Itselataava.

    • Anonyymi

      Invertteri lataa sitä 12 V:n akkua HV-akusta samalla kun tuottaa virtaa kaikkiin muihinkin auton 12 V:lla toimiviin laitteisiin. Ongelma näyttää olevan, että virta ei talvella riitä pitämään akkua latautuneena etenkään pätkäajossa.

      • Anonyymi

        Hyvinhän tuo tuntuu pysyvän latautuneena - ei ainakaan omassa ole ollut kertaakaan ongelmaa 9,5 vuoden aikana. Käynnistyskään ei kuluta virtaa niin kuin normiautossa koska moottoria ei pyöritetä käyntiin sillä, vaan moottori käynnistyy korkeajänniteakun virralla. Ei sen puoleen, olen minäkin kuullut että uudemmissa malleissa olisi ollut ongelmia 12 V akun virran riittävyyden kanssa jos auto on ollut pidempään pysäköitynä. Silloinhan se tarkoittaa että akussa ei ole virtaa edes korkeajänniteakun releiden päällekytkemiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvinhän tuo tuntuu pysyvän latautuneena - ei ainakaan omassa ole ollut kertaakaan ongelmaa 9,5 vuoden aikana. Käynnistyskään ei kuluta virtaa niin kuin normiautossa koska moottoria ei pyöritetä käyntiin sillä, vaan moottori käynnistyy korkeajänniteakun virralla. Ei sen puoleen, olen minäkin kuullut että uudemmissa malleissa olisi ollut ongelmia 12 V akun virran riittävyyden kanssa jos auto on ollut pidempään pysäköitynä. Silloinhan se tarkoittaa että akussa ei ole virtaa edes korkeajänniteakun releiden päällekytkemiseen.

        Olen paljon tutkinut hybridi-Toyotan 12 V latauspiirin toimintaa, eikä siinä ole mitään ongelmia. Autossa on DC/DC muuttaja, joka lataa 12 V akkua suoraan suurjänniteakusta. Kun virta laitetaan päälle, niin hyvin nopeasti 12 V akun napajännite nousee 14,8 V:iin. Minulla on jo 7 vuotta vanha auto, eikä latauspiirin toiminnassa ole koskaan ilmennyt mitään kumallista. Akkukin on vielä kuin uusi ja se pysyy aina täysin ladattuna.

        Jos autolla ajetaan muutamana päivänä viikossa edes kohtuullinen matka, niin akku pysyy kyllä aina täydessä latauksessa. Toyotan suositus on se, että hybridiautossa olisi oltava virta päällä noin tunnin viikossa, niin silloin 12 V akku pysyy hyvin kunnossa. Jos ajoaikaa tulee viikossa vähemmän, niin silloin auton voi jättää hetkeksi seisomaan pihaan virta päällä, niin silloin auto lataa automaattisesti 12 V akun polttomoottorilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen paljon tutkinut hybridi-Toyotan 12 V latauspiirin toimintaa, eikä siinä ole mitään ongelmia. Autossa on DC/DC muuttaja, joka lataa 12 V akkua suoraan suurjänniteakusta. Kun virta laitetaan päälle, niin hyvin nopeasti 12 V akun napajännite nousee 14,8 V:iin. Minulla on jo 7 vuotta vanha auto, eikä latauspiirin toiminnassa ole koskaan ilmennyt mitään kumallista. Akkukin on vielä kuin uusi ja se pysyy aina täysin ladattuna.

        Jos autolla ajetaan muutamana päivänä viikossa edes kohtuullinen matka, niin akku pysyy kyllä aina täydessä latauksessa. Toyotan suositus on se, että hybridiautossa olisi oltava virta päällä noin tunnin viikossa, niin silloin 12 V akku pysyy hyvin kunnossa. Jos ajoaikaa tulee viikossa vähemmän, niin silloin auton voi jättää hetkeksi seisomaan pihaan virta päällä, niin silloin auto lataa automaattisesti 12 V akun polttomoottorilla.

        Latausjännite ei kerro miten paljon akkuun menee virtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Latausjännite ei kerro miten paljon akkuun menee virtaa.

        Jos akku on kunnossa, niin 14,8 V jännite kyllä riittää hyvin pitämään akun täydessä varauksessa, kun autossa pidetään virtaa päällä 1 h/viikko. Jos epäilee akun kuntoa, niin voihan sitä purkaa vaikka 10 A virralla noin varttitunnin ja tarkkailee samalla akun napajännitettä.

        Minä suoritan 12 V akulle kerran kuussa tällaisen purkukokeen. Jos purkukokeessa akun napajännite laskee arvoon 11,4 V varttitunnissa, niin akku on kunnossa. Purkukokeen jälkeen olen ladannut ulkoisella laturilla akun taas täyteen.

        On huomattava se, että hybridi-Toyotan 12 V akusta ei käynnistyksessä oteta kovaa virtaa, joten ei oikeastaan voida puhua käynnistysakusta. Akku pitää kuitenkin olla kunnossa, jotta auton DC/DC muuttaja pystyy pitämään akun aina täydessä varaustilassa.


    • Anonyymi

      Ainakin se lataantuu kovin heikosti ja siksi ei autot tahdo käynnistyä.

      • Anonyymi

        TM talvivertailun ylivertainen voittaja, käynnistyy aina, muilla merkeillä suuria ongelmia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TM talvivertailun ylivertainen voittaja, käynnistyy aina, muilla merkeillä suuria ongelmia.

        Hihii, sinä se jaksat noita valheita vääntää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hihii, sinä se jaksat noita valheita vääntää.

        Hihii, mäkin oon kateellinen toitsulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hihii, mäkin oon kateellinen toitsulle.

        Sitten sulla ei voi olla asiat kovin hyvällä tolalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TM talvivertailun ylivertainen voittaja, käynnistyy aina, muilla merkeillä suuria ongelmia.

        Skoda Fabia ja Dacia voittivat Toyotan "helmen", eli RAVin talvivertailussa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko varattu minulle?

      Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      248
      10838
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

      Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      127
      6923
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

      Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      95
      5593
    4. Vanhempi mies

      Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      33
      4898
    5. Noloa että kaipasin sinua

      Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      40
      4144
    6. Minne sä aina välillä joudut

      Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      3679
    7. On niin paha olla

      Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      61
      3464
    8. On niin vaikea olla lähelläsi

      En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3402
    9. Nyt peukut pystyyn

      Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      20
      2849
    10. Pehmeää laskua

      Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      58
      2640
    Aihe