Tämä tarina ei jatku

Anonyymi-ap

Ota minut syliisi ja katso silmiin,
älä katso ohitseni,
äläkä puhu, ellet halua minun kuulevan.

Pariterapiaa parhaimmillaan.
Näe, katso ja kuuntele.
Näe kuule ja katso.
Puhuminen on tärkeintä.
Mies, näytä itsestäsi pehmeä puoli.

Olen elämässäni auttanut monia lapsia ja nuoria, joiden elämän alku on ollut enemmän negatiivista kasvattamista, kuin tukemista ja ohjaamista kiitoksen avulla.

"Ei sinusta koskaan mitään tule." Aina moitittiin, mikään ei ollut hyvää. Lapsi toi ensimmäisen koulutodistuksensa, ojensi sen äidille, äiti vilkaisi ja sanoi ne negatiiviseen kasvatukseen, oman itsensä aliarviointiin ja tulevaisuuden odotuksiinsa vaikuttavat sanat. " Kuinka voit olla noin tyhmä, minulla oli paremmat numerot ekalla luokalla ja sinä oot jo kolomannella."

Lapsi oppi ravallaan vihaamaan äidin mielipiteitä, ne olivat aina halventavia, ei ikinä kiitosta.
Heikomminkin menestyvä lapsi kaipaa kiitosta, hän ei huono kaikessa, hänellä on oma hyvä oppiaine, kuten nyt on jo eräässä TV ohjelmassa koko kansalle näytetty.

Lukivaikeus, ei se ole tyhmyyttä, se on oire, joka on hyvällä ohjauksella ja opetuksella ehkä korjattavissa, mutta jos et näe kahta -tt- kirjainta rinnakkain, kirjoitat aina vain sen yhden -t- ja saat tyhmän ja laiskan nimen jopa opettajalta.
Syntyy "vihaa" opettajaa kohtaan, " se ei ole ikinä minua kiittänyt."

"Näillä eväillä" sanoi nuori mies minulle, "minua ja siskoja on kasvatettu., mitä luulet, onko se tuntunut niin kivalta, opettamaan ei äidillä ikinä ollut aikaa. Sanoi vain, että kuuntele tunnilla. Olispa edes joskus kiittänyt,"

Kummaan piirteen luulette kasvaneen vahvemmaksi?

Makasin erään kodin lattialla mahallaan 9 vuotiaan pojan rinnalla, kun hän oli soittanut minulle, ettei äiti neuvo laskuissa, ei kuulemma osaa itsekään.
Matematiikka oli muuttunut joukko-opiksi.
Äiti ei ymmärtänyt, mutta sanoi lasta tyhmäksi, ne hänen hyvät numeronsa taisivat olla vain mielikuva omata hyvyydestä, koska hän ei osannut jakaa niitäkään tietoja joita hänellä ehkä oli.
2+2 voi joskus olla pelkkä nolla, negatiivisuuden kukkia.
Mummo on rakkaampi kuin oma äiti.
” Mummo, sinä kiität aina, vaikka et ole minun mummoni.”
Poika kiitti ja osaa kiittää.
Keneltä lie oppinut?

Huivini heiluu jo toisaalla.
ap.anonyymi

18

268

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

🕊 täällä puhaltelevat uudet tuulet

• Anonyymi

Raikkaat uudet tuulet, toivottavasti pulunpaska ei saastuta tätäkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Raikkaat uudet tuulet, toivottavasti pulunpaska ei saastuta tätäkin.

19.50 ja 20.11. kommentoineille.

Minulle puhalsivat uudet tuulet tunturin laella ja juurella nämä muutamat päivät. Olin lääkärin kehoituksesta lepolomalla, mukana rakkaita ihmisiä, mm. tuo mainitsemani 9 vuotias, kihlattunsa kanssa.

Huomasin kuinka kaikki on kevyttä hengittää, sekä kotona, kahden maan rajalla, ilman passia, kaduilla kulkien, että rakastamani tunturin laella, puuttomassa maisemassa, jonne ei maailman myrskyt tuo saasteita, kukaan ei huuda, eikä haistattele.
        Tämä on sitä mitä tein ennen joulua ja teen tämän viikon jälkeen.
        Olen minä, ilman kenenkään luuloja, kunhan tuo kaatumista johtuva kipu selästä katoaa, taas kuin ennenkin.

Ikä ei estä, eikä ole kuluneet polvetkaan.
        Lukihäiriöstä huolimatta, tuo poika, jonka kanssa lattialla makasin, pyysi,; " Älä kerro enempää pienenlännästä miehestä sinne palstalle, katsoin ja näin, siellähän on sota, ethän jatka, ei siellä arvosteta ketään."

Lupasin.
        Minulle todella puhalsivat uudet tuulet, laskettelurinteen laella ja rinteessä.
        Kannattaa kokeilla. Tekee hyvää aivoille ja keholle.

Tuulee täälläkin, ihan merituulet.

(Muuten, puluja en ole nähnyt, eivät täällä majaile, niitä oli kesällä Helsingissä, Kauppatorilla, niin kuin aina ennenkin, kun siellä kymmeniä vuosia päivittäin liikuin.)

Toivotan teillekin myötätuulta.

ps. siellä kainuun korvessa asuva ei tunturiin tunkenut seurakseni, eikä sivupersoonakseni. Sinne ei sentään osannut häiriköimään.

Ja kihlaparille seurueineen "mummin terkut". (*-*) helmikuussa tulen etelään.
        anonyymi ap.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulle puhalsivat uudet tuulet tunturin laella ja juurella nämä muutamat päivät. Olin lääkärin kehoituksesta lepolomalla, mukana rakkaita ihmisiä, mm. tuo mainitsemani 9 vuotias, kihlattunsa kanssa.

Huomasin kuinka kaikki on kevyttä hengittää, sekä kotona, kahden maan rajalla, ilman passia, kaduilla kulkien, että rakastamani tunturin laella, puuttomassa maisemassa, jonne ei maailman myrskyt tuo saasteita, kukaan ei huuda, eikä haistattele.
        Olen minä, ilman kenenkään luuloja, kunhan tuo kaatumista johtuva kipu selästä katoaa, taas kuin ennenkin.

Lukihäiriöstä huolimatta, tuo poika, jonka kanssa lattialla makasin, pyysi,; " Älä kerro enempää pienenlännästä miehestä sinne palstalle, katsoin ja näin, siellähän on sota, ethän jatka, ei siellä arvosteta ketään."

Lupasin.

(Muuten, puluja en ole nähnyt, eivät täällä majaile, niitä oli kesällä Helsingissä, Kauppatorilla, niin kuin aina ennenkin, kun siellä kymmeniä vuosia päivittäin liikuin.)

ps. siellä kainuun korvessa asuva ei tunturiin tunkenut seurakseni, eikä sivupersoonakseni. Sinne ei sentään osannut häiriköimään.

anonyymi ap.

Tuo on jo lastensuojelulle ilmoitettava asia, kun 9-vuotiaalla on kihlattu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo on jo lastensuojelulle ilmoitettava asia, kun 9-vuotiaalla on kihlattu.

onko silmälasdis heikot, et ymmärrä aikajanaa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lupasin.

anonyymi ap.

Saapko kertoo, kerron vaik´et luppaa antaskaa.

Miekin olin tunturil, enemmän ku kahest.
        Täs muistoi yhest kesäisest päiväst ko aattelin veljeäin, nukkui pois meist nuorin iha äkist.

Täs tämä, aijemmilt reissuilt niist yhest, tärkiäst, ko muistelin hänt.

Tunturin laella muistin pikkuveljeäni. Hän lähti Lappiin telttailemaan. Ajoi innoissaan satoja kilometrejä, ihaili Kullanhuuhtojien majaa, ihmetteli kitukasvuisia koivuja, mäkisiä teitä ja poroja joka mutkassa, kuten hän asian ilmaisi.

Tuli ilta. Hän oli valinnut leirtintäpaikan, vaimonsa avutamana pystytti teltan, kiehautti nokipannu kahvit nuotiolla ja leööhti selälleen telttaan.
        Tiesin ja tiedän, hän ei sietänyt yhtään hyttystä ihollaan ja täällä oli pieniä inisijoitä kaikkialla.
        Veljeni, luonnon ystävä, sääskien vihaaja, raapi ihoansa, tuskitteli ja kirosi kutinaa. Vaimo ihmetteli, onhan meillä hyttysmyrkkyä, levitin sitä meidän molempien iholle, ei minua paljon kutia, siedetään nyt, kun niitä täällä on, ei voi mitään.
        Meni tunti, ehkä toista, kertoi veljeni. Hän repäisi telttanarut irti, kääräisi teltan epämääräiseksi nyytiksi takakonttiin, tavarat kasaan ja autoon.
        Niin kova oli hänen mäkäräisvihansa, ettei eläissään voinut mennä kalastamaan lohta Tenojoesta. Vain niiden "kirpunkokoisten pirulaisten" vuoksi.

Rakastin sinua, vaikka Lappiin et kansani koskaan lähtenyt.
        Lapin reissun jälkeen veljeni pystytti telttaa lapsuuskotimme pihalla, ja sanoi painavasti: "Ne perkuleen teltanpiikit jäivät siinä kiireessä sinne missä narut otin niistä irti."
        Telttailu ei ollut selvästikään hänen lajinsa, tilasi aina hotellihuoneen, meni minne meni.

• Anonyymi

Hyvä, , onhan minulla tuttuja Lapissa.
      alkaa kevät lähestyä ja pakkaset hellittää aikanaan.
      Tutuilta najapaikka köyhälle

• Anonyymi

Minun äitini oli kasvatusalan ammattilainen. Hän sanoi, ettei lasta saa kiittää. Luulee vain itsestään liikoja ja tullee omahyväiseksi.
      Minusta hän sanoi, ettei tuosta likasta koskaan tulekoulunkävijää, ja uskoin siihen. Ei ollut syytä yrittääkään, kun ei opi kuitenkaan. Tieto on ollut takaraivossa tähän päivään asti.

• Onneksi ajat ovat muuttuneet ja nyt tiedämme. että lapsia pitää nimenomaan kannustaa, antaa heille tunnustusta . Vahva itsetunto ja vankkumaton usko siihen että kyllä minä kelpaan ja saan näkyä ja kuulua ei tee ketään omahyväiseksi.

• Anonyymi

Olet väärässä ja äitisi aivan hlvt:n huono ammattilainen, jos tiesi ja käsitti noin vähän, ts. ei mistään mitään. Ja sinä onneton uskot vieläkin, että hän oli oikeassa. Mihin olet kuluttanut koko elämäsi?

• Anonyymi

Onneksi enemmistö sentään kuuluu normaaleihin ihmisiin.

• Anonyymi

Tuota virkettä voisi tuulettaa oikein kunnolla.

• Anonyymi

Ennen 'kasvatettiin' alistamalla ja huonontamalla, haukkumalla ja arvostelemalla, negatiivisilla asenteilla, kieroilla ajatuksilla. Mutta se oli ennen, parempaa tietoa ei ollut. - Mitä tulee ajatella siitä, ettei sitä joillain ole vieläkään.

• Anonyymi

Kasvatus on jotenkin aliarvostettu keskustelun aihe, vaikka siitä olisi syytä puhua nykyisin yhä kasvavien lasten- ja nuorten tekemien rikollisten tekojen kasvua ja vaikutuksia ajatellen.

Alle 15 vuotias ei joudu rikosvastuuseen. Siitä kyllä jää merkintä hänen rikoshistoriaansa, mutta, jos tekee rikollisen teon vaikka 18 vuotiaana, saa tuomion. Mutta taas se mutta. Rikoslaissa tuomiota alennetaan, koska hänellä on jo merkintä rikoksesta.
      TV 1 tuli sunnuntaina kello 9.10 Flinkkilä & Kellomäki ohjelma, jossa ohjelmatiedoissa kerrotun mukaan;
      " Rikosasianajaja Kari Eriksson on katsonut ihmismielen pimeyteen, mutta uskoo edelleen oikeusvaltioon."

Hän on oikeudessa ollut puolustamassa syytettyjä, mm. nuoria rikoksen tekijöitä.
      Kannattaa katsoa ohjelma, Areenasta löytyvät aiemmatkin ohjelma hakemalla.
      Karl Erikson kiteytti kasvatuksen merkitystä, tai, sen puutetta nuorten suhtautumisessa omiin tekoihinsa heti rikoksen jälkeen.
      Tunteettomuus, seurausten mitätöinti ja välinpitämättömyys.

Kasvatuksessa ehkä on tehty virheitä aina, ja se jopa myönnetään, koska kukin kasvattaa lapsia, kuinka häntä itseänsä on kasvatettu.

Kuri pitää olla, se on lapselle hyväksi, ja voin sanoa, olen kiitollinen siitä kurista ja piiskasta joka kotona oli tapana ojennuksena ja opetuksena, kuri.
      Yhtään piiskan iskua en ole saanut syyttä!
      En ole vihannut vanhempiani, piiskasta enkä kurista, päinvastoin. Jo imeväisiästä alkaen lapselle on asetettava rajat!
      Ellei niitä ole vielä teinilläkään, kasvatus on jotenkin jäänyt , ei ole kasvatusta, ellei ole opittu rajoja luvatuille, oikeille, ja sallitulle teoille.
      Jos saat lyödä äitiä, varastaa rahat isän kukkarosta ja repiä muita sisaruksia / lapsia hiuksista, olet jo piut paut oppinut, ja tietoinen, sallitun ja väärän rajoista.

"Joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee."
      Nykyisin ed. mainitun asianajankin mukaan, nykyisin rikoksella ja sellaisen uhkauksella haetaan NETTI TUNNETTAVUUTTA.

Sellaistako (me )täälläkin luulemme kasvatuksen päämäräksi?

• Anonyymi

Tämä ikäluokka on kasvatuksensa kasvattanut, mutta kannattakin miettiä mitä on omasta lapsuudesta ja nuoruudesta jäänyt mieleen, kuinka vanhemmat suhtautuivat kuriin ja koulutukseen.
        Tuolla joku mainitsi, että äiti ei ollut " koulujenkäynnin kannalla."

Ammattiin oppiminen on mahdollista muutakin tietä, kuin valkolakki ja tutkinnot.
        Ainakin omassa nuoruudessani muistan kuinka nuoriso osasi käyttäytyä. Kouluissa on vähän, tuskin lainkaan, nykyisten kaltaisia häiriöitä.
        Me saimma kasvaa ja oppi erilaisessa yhteiskunnassa kuin nykyinen nuoriso.
        Meillä ei ollut televisio ja netti esimerkkejä, ei taistelupelejä, eikä jatkuvia uutisia nuorten pahoista teoista.
        Vaikuttiko sota, sen jälkiseuraukset ja seuraamukset meidän kasvamisessa yhteiskuntakelpoiseksi ilman kaikkia koulutuksiakin?

Olen kasvanut rajoituksien ja ohjeiden opeilla , kuritettu on, mutta ei pahoinpidelty!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tämä ikäluokka on kasvatuksensa kasvattanut, mutta kannattakin miettiä mitä on omasta lapsuudesta ja nuoruudesta jäänyt mieleen, kuinka vanhemmat suhtautuivat kuriin ja koulutukseen.
        Tuolla joku mainitsi, että äiti ei ollut " koulujenkäynnin kannalla."

Ammattiin oppiminen on mahdollista muutakin tietä, kuin valkolakki ja tutkinnot.
        Ainakin omassa nuoruudessani muistan kuinka nuoriso osasi käyttäytyä. Kouluissa on vähän, tuskin lainkaan, nykyisten kaltaisia häiriöitä.
        Me saimma kasvaa ja oppi erilaisessa yhteiskunnassa kuin nykyinen nuoriso.
        Meillä ei ollut televisio ja netti esimerkkejä, ei taistelupelejä, eikä jatkuvia uutisia nuorten pahoista teoista.
        Vaikuttiko sota, sen jälkiseuraukset ja seuraamukset meidän kasvamisessa yhteiskuntakelpoiseksi ilman kaikkia koulutuksiakin?

Olen kasvanut rajoituksien ja ohjeiden opeilla , kuritettu on, mutta ei pahoinpidelty!

Ota onkeesi, sanonta muistuu mieleen kun kuuntelee kuinka lapset opettavat toisiansa.

Pihlaja sana tuntu syksyllä olevan kova sana kahden pienen pojan keskustellessa kadulla, jonka varrelle istutetut koristepihlajat olivat täynnä marjoja.
        "Hei , kato, kuinka paljon pihjalassa on marjoja!"
        "Ei se ole pihjala, se on pihlaja."

Pihjala, sanoi toinen, Pihlaja sanoi toinen, opettele, ota opiksesi, se on pihlaja.
        Lopulta sana oli oikein, pojat nauroivat ja huusivat, " Nyt mennään onkelle." Onkelle, kun kerran onkimaan: Taivutusta lapsen opein.

Kasvattavat toisiaan, eikä mitään riitaa!

• Anonyymi

"Kasvatus" - kun puhutaan lapsista - on ihan kamalan huono sana. Lapsoset kasvavat ihan ilman kasvatustakin, kun niille antaa ravitsevaa ruokaa ja paljon rakkautta.

Mutta pilttejä pitää o h j a t a ! oikein ja kunnolla, kaikella osaamisella, tarmolla ja tiedolla, mitä vanhemmasta löytyy. Kurittaminen ei ole hyvä tapa ohjata, sen sijaan lapset ymmärtävät asiat vallan hyvin, kun heille selitetään sen mukaan, minkä ikäiselle selostus menee ja kohdistuu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Kasvatus" - kun puhutaan lapsista - on ihan kamalan huono sana. Lapsoset kasvavat ihan ilman kasvatustakin, kun niille antaa ravitsevaa ruokaa ja paljon rakkautta.

Mutta pilttejä pitää o h j a t a ! oikein ja kunnolla, kaikella osaamisella, tarmolla ja tiedolla, mitä vanhemmasta löytyy. Kurittaminen ei ole hyvä tapa ohjata, sen sijaan lapset ymmärtävät asiat vallan hyvin, kun heille selitetään sen mukaan, minkä ikäiselle selostus menee ja kohdistuu.

Kasvatukselle on omat oppiarvonsa, ja on olemassa ihan koulutusta.
        Oulussa on Kasvatustiede jopa oppiaineena.

Kasvatahan sinäkin ilmeisesti kukkia ja sipulia, miksi et lapsia?

Kasvatus ja kuri ovat just sitä opettamista, ohjaamista ja neuvomista sisältävää tapaa, yleensä kasvatetaan lapsia elämää varten, opetus ja ohjaus, kuten haluat, samoja asioita.

En minäkään ole täysin oikeassa ollut kasvattaessani lapsiani, mutta olen aina käyttänyt niitä tietoja ja taitoja joita minulla on kulloinkin ollut käytössäni.
        Ajan myötä aina oppinut uutta, kasvatustiedehän niihin antaa ohjeita, hekin oman oppimisensa myötä.

Ei enempää, kiitos.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      101
      1610
    2. 210
      1487
    3. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      59
      1000
    4. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      969
    5. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      54
      777
    6. Helppo selvittää onko oma täällä

Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      49
      755
    7. The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."

Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut
      Tv-sarjat
      5
      702
    8. Kerroppas nyt

M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      54
      702
    9. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      40
      696
    10. Tykkäsit nainen

Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      36
      695
    Aihe