Onko teillä kokemuksia ultrassa ilmenneestä sikiön niskaturvotuksesta? Minun vauvallani todettiin 6 mm:n turvotus. Onkohan mitään toivoa saada terve lapsi. Kahden viikon kuluttua lapsivesipunkito, jonka tulokset tulevat siitä kahden viikon kuluttua. Raskaus ehtii ennen tulosten saamista edetä jo 18. viikolle saakka! Onkohan punktio kivulias?
niskaturvotus
10
9440
Vastaukset
- Loka05
Mulla ei oo mitään tieto onko lapsellani niskaturvotusta... Raskaus oli edenny jo niin pitkälle ekassa ultrassa vaikka luultiin vkoja olevan 12...
Aluks mua pelotti ja mietitytti ihan mielettömästi että onkohan kaikki kunnossa... Nyt oon jättäny murehtimisen sikseen...
Ja kun mulla tota ikääkin on sen verran vähän niin uskon ja luotan siihen että terve lapsi sieltä tulee!!
Tsemppiä sulle ja toivotaan että kaikki on kunnossa!! - jenni
ei omakohtainen mutta ystavän vauvalla oli turvotusta ja punktiostakin tuli riskitulos, jatkoivat raskautta kuitenkin ja terve poika syntyi!
näin lyhyesti, mutta huomioonotettavahan sekin vaihtoehto on että vauvalla voi olla joku kehityshäiriö.6mm on aika suuri turvotus käsittääkseni, mutta yritä odotella rauhassa, vääriä hälytyksiä on todella paljon.Mieti kuitenkin ja juttele läheisten kanssa ja lapsen isän kanssa mitä teette jos punktiossa riskitulos, haluatteko jatkaa vai keskeyttää.Tiedän, helpommin sanottu kun tehty, voimia sinulle!Luotetaan että kaikki on ihan hyvin!en usko että punktio on kivulias.Onnea matkaan!!! - Tuimaliini
...riskitulos niskaturvotusseulassa ja teki sitten punktion, jossa selvisi, että kaikki on ok. Eli punktion jälkeen olet viisaampi! Neuvolassa muuten sanottiin, että kokenut kätilö/lääkäri voi sanoa lapsen mahdollisesta kehityshäiriöstä myös nenäluun leveyden perusteella. Se on joku uusi juttu, mutta down lapsilla on kait nenäluu leveämpi tai jotain.
Voimia sinulle, toivon sydämeni pohjasta, että teillä kaikki olisi hyvin ja terve lapsukainen tulossa!! - minä
Vauvallani oli viikolla 12 niskaturvotus- ultrassa (tai mikä se nyt viralliselta nimeltä onkaan) turvotusta 3,2 mm. Viikolla 15 lapsivesipunktio, joka ei ole kiva kokemus, mutta se ei myöskään satu. Ja on nopeasti ohi. En halua pelotella. Kaksi viikkoa tulosten odottelua ja tyrmäävä vastaus: Lapsellanne on Downin syndrooma.
Sain ajan lääkärille joka kertoi sairaudesta ja päädyin tekemään keskeytyksen lapsen vuoksi, koska hänen elämänsä ei mielestäni olisi ollut hyvää. Olin yksi 1500:stä ikäisestäni, jonka lapsella kromosomipoikkeama. Keskeytys tehtiin viikolla 18, ja siinä lapsi synnytetään itse. Tapauksesta on aikaa kaksi vuotta.
Nyt minulla on päiväunilla ihana terve vauva. Minulle on sanottu etten enää joudu kärsimään kromosomi poikkeamista, koska näin tapahtuu vain kerran, ellei se ole perinnöllistä (todella harvinaista).
Voimia sinulle. En halua pahoittaa mieltäsi, mutta tilanteesi näyttää silmissäni aika huonolta. Kannattaa varautua pahimpaan. Ja miettiä tulevaisuutta rauhassa ja harkiten.- Saara
Kiitos kaikille, jotka kerroitte omia tai tuttujenne kokemuksia lastenne niskaturvotuksesta!
Päivät kuluvat hitaasti odotellessa lapsivesipunkitoon pääsyä.
Nimimerkki "minä" kerroit oman riipaisevan kokemuksesi. On ihana kuulla, että olet selvinnyt tuosta kaikesta ja että sinulla on nyt terve lapsi. Jos sinun ei tee pahaa muistella vanhoja, voisitko vielä kertoa, millaista oli synnyttää viikon 18 sikiö.
Saara - minä
Saara kirjoitti:
Kiitos kaikille, jotka kerroitte omia tai tuttujenne kokemuksia lastenne niskaturvotuksesta!
Päivät kuluvat hitaasti odotellessa lapsivesipunkitoon pääsyä.
Nimimerkki "minä" kerroit oman riipaisevan kokemuksesi. On ihana kuulla, että olet selvinnyt tuosta kaikesta ja että sinulla on nyt terve lapsi. Jos sinun ei tee pahaa muistella vanhoja, voisitko vielä kertoa, millaista oli synnyttää viikon 18 sikiö.
SaaraEn tiedä, onko käytäntö sama kaikissa sairaaloissa, mutta kerron oman kokemuksen..
Aluksi otin yhden tabletin suun kautta ja kahden päivän päästä vasta menin sairaalaan. Siellä synnytys käynnistettiin lääkkeillä. Kivut eivät olleet kovia, mutta epämiellyttäviä. Kipulääkkeitä kyllä annetaan.
Itse synnytys oli mielestäni hirveää. Keskellä yötä aivan poikki koko päivän lääkityksestä ja syömättömyydestä. Kun huomaa, että lapsi syntyy, ei voi tehdä enää mitään. Lapsi vain syntyi melkein itsestään. Supistuksia tulee, mutta repeämiä ei tarvitse pelätä, koska lapsi on niin pieni. Syntyvä lapsi on myös jo kuollut.
Itselläni olisi ollut mahdollisuus nähdä lapsi, mutta en halunnut. Olen katunut päätöstäni, joten jos keskeytät niin käy ihmeessä katsomassa. Vaikka se ei varmasti näytä vauvalta vielä.
Sairaalan henkilökunta oli mukavaa ja mies sai olla mukana koko ajan. Minulla oli vain huono tuuri, jouduin kuukauden päästä vielä kavintaan, koska kohtuun oli jäänyt jotain. Kävin muutaman kerran psykologilla ja sairastuin masennukseen. Paranin kun löysin uuden kumppanin ja tulin uudestaan raskaaksi.
Jos sinulle käy samoin ja menetät lapsesi, suosittelen uudelleen raskautta, vaikka tämä raskaus olisi ollut ns.vahinko. Itse erosin poikaystävästä melko pian tapauksen jälkeen, mutta en voi sanoa tapahtuman vaikuttaneen, vaan muut syyt.
Nyt olen onnellinen ja toivon todella, että sinulle ei käy samoin. Laita sähköpostiosoitteesi tälle palstalle niin voin kirjoitella lisää, jos haluat. - saara
minä kirjoitti:
En tiedä, onko käytäntö sama kaikissa sairaaloissa, mutta kerron oman kokemuksen..
Aluksi otin yhden tabletin suun kautta ja kahden päivän päästä vasta menin sairaalaan. Siellä synnytys käynnistettiin lääkkeillä. Kivut eivät olleet kovia, mutta epämiellyttäviä. Kipulääkkeitä kyllä annetaan.
Itse synnytys oli mielestäni hirveää. Keskellä yötä aivan poikki koko päivän lääkityksestä ja syömättömyydestä. Kun huomaa, että lapsi syntyy, ei voi tehdä enää mitään. Lapsi vain syntyi melkein itsestään. Supistuksia tulee, mutta repeämiä ei tarvitse pelätä, koska lapsi on niin pieni. Syntyvä lapsi on myös jo kuollut.
Itselläni olisi ollut mahdollisuus nähdä lapsi, mutta en halunnut. Olen katunut päätöstäni, joten jos keskeytät niin käy ihmeessä katsomassa. Vaikka se ei varmasti näytä vauvalta vielä.
Sairaalan henkilökunta oli mukavaa ja mies sai olla mukana koko ajan. Minulla oli vain huono tuuri, jouduin kuukauden päästä vielä kavintaan, koska kohtuun oli jäänyt jotain. Kävin muutaman kerran psykologilla ja sairastuin masennukseen. Paranin kun löysin uuden kumppanin ja tulin uudestaan raskaaksi.
Jos sinulle käy samoin ja menetät lapsesi, suosittelen uudelleen raskautta, vaikka tämä raskaus olisi ollut ns.vahinko. Itse erosin poikaystävästä melko pian tapauksen jälkeen, mutta en voi sanoa tapahtuman vaikuttaneen, vaan muut syyt.
Nyt olen onnellinen ja toivon todella, että sinulle ei käy samoin. Laita sähköpostiosoitteesi tälle palstalle niin voin kirjoitella lisää, jos haluat.Kiitos kun kerroit oman kokemuksesi.
Kävimme lapsivesipunktiossa ja nyt odottelemme tuloksia. Niskaturvotusta oli edelleen liikaa ja veriseula vahvisti epäilykset kromosomipoikkeamasta. Lisäksi vauvan sydämessä näkyi pieni piste. Toivon nyt, että vauvallani olisi kumminkin vain korjattavissa oleva sydänvika. Mutta aika näyttää. - minä
saara kirjoitti:
Kiitos kun kerroit oman kokemuksesi.
Kävimme lapsivesipunktiossa ja nyt odottelemme tuloksia. Niskaturvotusta oli edelleen liikaa ja veriseula vahvisti epäilykset kromosomipoikkeamasta. Lisäksi vauvan sydämessä näkyi pieni piste. Toivon nyt, että vauvallani olisi kumminkin vain korjattavissa oleva sydänvika. Mutta aika näyttää.Jos haluat ja viitsit niin kirjoittaisitko tulokset saatuasi, että miten teidän on käynyt. Pidän todellakin sinulle peukkuja ettet joudu samanlaiseen tilanteeseen kuin minä. Nyt vain jaksamista.
- Saara
minä kirjoitti:
Jos haluat ja viitsit niin kirjoittaisitko tulokset saatuasi, että miten teidän on käynyt. Pidän todellakin sinulle peukkuja ettet joudu samanlaiseen tilanteeseen kuin minä. Nyt vain jaksamista.
Saimme eilen kromosomitutkimuksen tulokset: Vauvallamme on 21 trisomia eli down-syndrooma. Vauvalla on myös sydänvika ja hänen elämänsä tulisi olemaan tuskaista, niinkuin meidänkin elämämme. Minusta tuntuu hirveältä luopua vauvasta, sillä siitä on tullut jo hyvin rakas. Olemme kuitenkin päättäneet tehdä keskeytyksen. Se tehdään tällä viikolla perjantaina.
Kunhan toivumme yritämme uutta raskautta.
Kiitos kun kerroit omia kokemuksiasi! Lohduttaa kovasti tieto, että tästäkin selviää ja pystyy vielä nauttimaan elämästään.
Hyvää vointia teidän perheelle!
Saara - minä
Saara kirjoitti:
Saimme eilen kromosomitutkimuksen tulokset: Vauvallamme on 21 trisomia eli down-syndrooma. Vauvalla on myös sydänvika ja hänen elämänsä tulisi olemaan tuskaista, niinkuin meidänkin elämämme. Minusta tuntuu hirveältä luopua vauvasta, sillä siitä on tullut jo hyvin rakas. Olemme kuitenkin päättäneet tehdä keskeytyksen. Se tehdään tällä viikolla perjantaina.
Kunhan toivumme yritämme uutta raskautta.
Kiitos kun kerroit omia kokemuksiasi! Lohduttaa kovasti tieto, että tästäkin selviää ja pystyy vielä nauttimaan elämästään.
Hyvää vointia teidän perheelle!
SaaraOtan osaa. Tiedän todellakin miltä sinusta tuntuu. Mutta mielestäni teet oikein, kun et laita lastasi kärsimään elämässään. Itse aikoinani ajattelin (ja välillä vieläkin) että lapsella ei olisi ollut kivaa lapsuutta sekä tulevaisuutta. Omalla lapsellani tosin ei ollut sydänvikaa.
Minulle kerrottiin että monet down-lapset kuolevat ennen syntymää tai ensimmäisen elinvuoden aikana. Itse en olisi sellaista kestänyt. Ja muista, et ole yksin tämän asian kanssa. Puhu tuntemuksistasi miehesi sekä ystäviesi kanssa. Itse en puhunut ja masennuin. Vielä kerran tsemppiä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961886- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693