Elämä ahdistaa, ajauduin juopoksi! Ja mitkä johtivat siihen?

Anonyymi-ap

Kaikki alkoi korona-ajasta. Tuolloin tipahdin työelämästä pois. Yhteiskunta suljettiin pitkäksi aikaa. Samoin minun hyvin alkanut terapia, jonne minut työterveydessä ohjattiin, meni tauolle ja katkesi tietenkin lopulta kokonaan, kun työsuhteeni lopulta irtisanottiin. Sen jälkeen elämäni on ollut enemmän ja vähemmän rimpuilemista.

Olin saanut turvaa uskosta ja erityisesti viikottaiset seurat toivat sisältöä elämääni puhumattakaan iltakylistä yms. Harrastin myös sählyä ja koripalloa höntsäporukoissa. Korona-aikana tipahdin kaikesta ulos. Kun yhteiskunta avattiin, voimani eivät palautuneet (joskin niissä oli sanomista jo ennen korona-aikaa).
Aloin turruttaa oloani alkoholiin, jonka piti alkuun olla kontrollissa. Uskoin, että voin salaa kevennellä oloa, sillä minulla oli merkkejä, että on myös muita vanhoillislestadiolaisia, jotka tätä harrastavat. Miten olin tähän johtopäätökseen tullut?

Palataampa aikaan ennen koronaa.
Minulla meni näennäisesti hyvin. Olin työelämässä. Mitä nyt pientä masennusta oli välillä ja siihen minulla oli hoitokontaktit kunnossa. Oli paljon uskovaisia kavereita ja arkeni näytti näennäisen hyvältä. Ja kyllähän se oli mielekkäämpää aikaa nykyiseen verrattuna. Aloin huomaamaan, että jotkut uskovaiset tai uskovaisena itseä pitävät harrastavat salajuomista. Miksi näin ajattelin.
No ajoittain näistä näkyi merkkejä. Esimerkiksi kun iltakylistä saavuttiin, näin autojen kyydissä joskus avaamattomia tölkkejä. Nämä tölkit eivät siis olleet esillä, vaan kun satun olemaan telias , sori siitä, tutkin auton lokeroita kuljettajan esim käydessä huoltoasemalla. Tiedän, että paikkojen tonkiminen ei ole oikein. Mutta minkäs tein uteliaisuudelleni. Takapenkkien välistä löytyi lokero, jossa oli monipakkaus, josta osa oli otettu ja loput avaamattomia. Uteliaisuuteni jatkui myös iltakylissä. Löysin piilopulloja tietyistä paikoista, ilmiö ei kuitenkaan ollut yleinen, sillä suurimmalta osalta näitä ei löytynyt (tai ne osasivat piilottaa parempiin paikkoihin). Löydöistäni en puhunut kellekään, koska ajattelin niiden olevan yksityisasioita. Samalla paljastuisin yksityisten paikkojen tonkijaksi.

Aloin harrastelemaan piilojuomista sitten itekin, mutta minä huolehdin siitä, ettei omat pullot ole noin helpoissa paikoissa. Hankin ensitöikseni lukittavan työsalkun. Pidin huolen, että salkku on aina lukossa. Ja se oli ainut paikka, jossa juomiani säilytin. Edes kämppikseni eivät sinne salkkuun päässeet. Pystyin hallitusti naukkailemaan juomia. Tämä siis tapahtui ennen korona-aikaa, kun tätä harrastin. Juominen pysyi kohtuudessa, eikä kukaan saanut siitä tietää, muuta kuin minun psykoterapeuttini. Hänenkään mielestä juomisessani ei ollut mitään hälyyttävää, koska käyttömääräni olivat niin vähäisiä.

Sitten tuli koronasulku. Työt loppuivat. Hoitokontaktit katkesivat ja lopulta irtisanottiin töistä. Minulla oli enemmän aikaa olla yksineen. Kämppiksiäkään ei enää ollut, koska olin muuttanut yksin asumaan kämppiksieni mennessä naimisiin. Oli aikaa kiskoa juomia päivät pääskytysten. Alkuun luulin, että pystyn pitää juomisen hallinnassa. Mutta koska muuta sisältöä ei elämässäni ollut, kuten ei edelleenkään, aloin juomaan enemmän ja enemmän. Enkä korona-ajan jälkeen seuroihinkaan ole jaksanut vääntäytyä, kuin muutamia kertoja ja yksin olen siellä saanut olla. Nyt elämäni pyörii vain viinan ympärillä. Tätä kirjoittaessanikin olen viinan vaikutuksen alla. Enää en tule känniin niin, kuin alussa. Mutta mun on saatava juomaa, etten tule hulluksi. Useita kertoja olen yrittänyt päästä viinasta eroon, mutta se hallitsee nyt täysin elämääni. Olen yrittänyt päästä hoitoon, mutta kaikki juomiseen liittyvät hoitokontaktini ovat olleet auttamattoman lyhyitä. Aina juominen on alkanut uudelleen. Elän vain juodakseni.
Hiljattain näin yhden entisen kaverini kirjastossa. Kysyin häneltä, onko hän käynyt seuroissa.

Hän alkoi heti selittelemään, että ööö, tota, siksi minua ei ole näkynyt, kuin..... Kauhee selittely alkoi, ettei hän ole käynyt seuroissa erinäisten esteiden vuoksi. Sanoin, että en minä sitä. Halusin vain tietää, käykö seuroissa enää samat porukat kuin ennenkin. Että kun oma polkuni sinne on päässyt ruohottumaan. Alkoholiongelmastani en kertonut mitään. Tämä siihen, että niin hänenkin polkunsa ruohottui, eikä hän ole enää edes uskomassa. Kyselin nimeltä tiettyjä kavereitani. Hän vastasi, että osa kyllä tietääkseen on yhä uskovaisia, mutta osa taas on löytänyt uudet polut. Kuka uushenkisyyden puolelta, kuka jostain oudommista porukoista jne. Sitten hän alkoi puhumaan niin outoja, että huomasin, että hänetkin on sekoittanut jokin. Joko päihde, netin pimeät sivustot, tai hänen mielensä on muuten vain mennyt sekaisin. En uskaltanut enempää udella. Menin vain takaisin kammariin ja korkkasin juoman.

Mutta eihän tämä elämä näin voi mennä! Pelkän juomisen ympärillä! Mistä löydän merkityksen elämälleni? Portin takaisin työelämään?

36

273

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ota ryypyt ja mieti sitte.

• Anonyymi

Moni on ajautunu myös psykedeeleihin, kannabikseen ja huumeisiin. Osa nuorista väittää, ettei psykedeelit, esim tietyt sienet ole huumeita, ja että raamatun ajan uskovaisetkin käyttivät psykedeelejä. Tämä on harhaluuloa. Jumalan lapset ei ole minään aikana käyttänyt päihteitä. Viiniä joutuivat toki juomaan, kun jääkaappeja ei ollut. Juopumisesta varoiteltiin. Nykyään, kun on jääkaapit, viinejä ei tarvita. Maito ja mehu säilyy jääkaapeissa hyvin, eikä ole vaaraa niiden väärin käytöstä.

• Anonyymi

Jos olet vl ja suosittelet viiniä, olet pahasti mennyt synninluvallisuuden poluille.

Otamme selvää kuka olet ja järjestämme sinulle hoitokokouksen.

SRK Työvaliokunta

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos olet vl ja suosittelet viiniä, olet pahasti mennyt synninluvallisuuden poluille.

Otamme selvää kuka olet ja järjestämme sinulle hoitokokouksen.

SRK Työvaliokunta

Olet trolli. Viiniä juotiin Raamatun aikoina, koska se säily vettä paremmin helteellä. Nykyään kun on jääkaapit, viiniä ei tarvi mihinkään. Olemme nähneet hyväksi kristillisyydessämme, ettemme käytä alkoholia lainkaan, ei siis viiniäkään.

• Anonyymi

Olet hyvä kirjoittamaan. Todella hyvä.
      Runsasta Onnea Eämääsi!

• Anonyymi

Rrunsasta onnea tarvTtais todella! Krampit yms hajottaa mieleni. Ei tämäauvoa ole... välikkä olo kohtuullinen ja aivotki toimiii paremmmi , välillä kirjotttamine vaikraa ku katse ei trkenna ja krampitvaivaa.. haliam tästä viinapurusta erooon. Kirjottaa osaan sillon ku ei oo vapinoita tms. Oireita

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Rrunsasta onnea tarvTtais todella! Krampit yms hajottaa mieleni. Ei tämäauvoa ole... välikkä olo kohtuullinen ja aivotki toimiii paremmmi , välillä kirjotttamine vaikraa ku katse ei trkenna ja krampitvaivaa.. haliam tästä viinapurusta erooon. Kirjottaa osaan sillon ku ei oo vapinoita tms. Oireita

"haliam tästä viinapurusta erooon."

Tiedät itsekin mitä pitäisi tehdä. Voisiko joku ystäväsi auttaa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"haliam tästä viinapurusta erooon."

Tiedät itsekin mitä pitäisi tehdä. Voisiko joku ystäväsi auttaa?

Usein alkoholisti tietää, muttei kykene. Usein taustalla voi olla muitakin mielenterveyden häiriöitä taustalla. Jokainen alkoholisti vakuuttelee läheisille, että haluan lopettaa, tai olen jo hoidon piirissä. Juovat silti. Pakkohoito antabuksineen olisi ainut toimiva hoito tällaisten kohdalla.

• Anonyymi kirjoitti:

Usein alkoholisti tietää, muttei kykene. Usein taustalla voi olla muitakin mielenterveyden häiriöitä taustalla. Jokainen alkoholisti vakuuttelee läheisille, että haluan lopettaa, tai olen jo hoidon piirissä. Juovat silti. Pakkohoito antabuksineen olisi ainut toimiva hoito tällaisten kohdalla.

Alkoholismi itsessään on jo mielen sairaus, asia jota ei miellellään tunnusteta. On joku kummallinen uskomus että on kunniallisempaa olla juoppo, kuin mielisairas.

• Anonyymi
        SaaleminPastori-ko kirjoitti:

Alkoholismi itsessään on jo mielen sairaus, asia jota ei miellellään tunnusteta. On joku kummallinen uskomus että on kunniallisempaa olla juoppo, kuin mielisairas.

Alkoholismi mikään sairaus ole.Oma valintainen elämäntapa se on.

• Anonyymi kirjoitti:

Tutustupa asiaan ensin. Totta se, että kun ei aloita juomista, niin ei alkkariksikaan tule. Mutta kun ongelmat ja oireet tulevat niin on jo myöhäistä.

Yksi vaarallisimmista muodoista on käyttää alkoholia lääkkeenä. En kiellä keneltäkään sen käyttöä, koska kohtuukäytöllä on myös hyviä puolia. Mutta muista kun käytät alkoholia, että se on suuri pettäjä ja valehtelija,-ei missään nimessä ystävä.

Tiedän myös monta vellua, jotka alkoholi on vienyt, joita jnjv-mantra ei auttanut pätkääkään.

Alkoholi on latinaksi spiritus fortus, suomeksi hengen voima. Ja sitä se totisesti on,-väkevä hengen voima, jota ei voi voittaa kuin Pyhän Hengen voima. Sen saat uskolla Jeesukseen ja uudestisyntymällä ylhäältä.

• Anonyymi

Tutustupa asiaan ensin. Totta se, että kun ei aloita juomista, niin ei alkkariksikaan tule. Mutta kun ongelmat ja oireet tulevat niin on jo myöhäistä.

Yksi vaarallisimmista muodoista on käyttää alkoholia lääkkeenä. En kiellä keneltäkään sen käyttöä, koska kohtuukäytöllä on myös hyviä puolia. Mutta muista kun käytät alkoholia, että se on suuri pettäjä ja valehtelija,-ei missään nimessä ystävä.

Tiedän myös monta vellua, jotka alkoholi on vienyt, joita jnjv-mantra ei auttanut pätkääkään.

Alkoholi on latinaksi spiritus fortus, suomeksi hengen voima. Ja sitä se totisesti on,-väkevä hengen voima, jota ei voi voittaa kuin Pyhän Hengen voima. Sen saat uskolla Jeesukseen ja uudestisyntymällä ylhäältä.

No eikös ne ole sitte kaikki addiktiot sairauksia.Oli se sitte mikä addiktio tahansa.

• Anonyymi kirjoitti:

No eikös ne ole sitte kaikki addiktiot sairauksia.Oli se sitte mikä addiktio tahansa.

Näin on, Nämäkin ovat niitä vitsauksia, jotka seuraavat ihmiskuntaa aina.

Addiktiot jylläävät samalla aivoalueella, missä ihminen kokee rakkauden ja rakastumisen tunteet. Eli addiktio on rakkauden kåorvike. Esim viinapullo on rakas, joka on aina valmiina antamaan rakkautensa ,-mutta tuokin rakas pettää lopulta. Se ei vie sinulla paljon -vaan kaiken!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä se on sairaus. 10% alkoholia käyttävistä sairastuu siihen jossain elämän vaiheessa. Luku on yllättävän suuri, ku itse luulin, että se on 2% luokkaa. Menetin isäni alkoholille. Hän ei kyenny olemaan juomatta. Seuroihinki tuli aina pienessä sievässä, jota tosin harvat tiesi. Alkoholisteilla on niin kova sietokyky, että keskiverto hlö olis teholla samoilla promilleilla. Isääni ei pelastanu a-klinikka, ei aa, eikä avominne. Hän oli valinnu tien juoda iteltä henki. Mutta toki jos hän ei olis ollu alkoholiriippuvainen, tuskin olis tällasta valintaa tehnyt.

• Mitään sellaista ei pidä käyttää mikä vie itsekontrollin.
      Kaikki pitää pysyä omissa käsissä aina.
      Rakentaminen kannattaa aloittaa Jumalan kanssa ja tunnustaa virheensä sillä Jumala ne tietää kyllä mutta sinun täytyy tuoda ne esiin jotta ne on poistettavissa.
      Rukousta kun sen voiman saa jota paholainen tietysti yrittää estää.
      Rukousta Rukousta.
      Koskee kaikkia.

• Anonyymi

Nii se on moni rahanhimossaki mennyt perse-eellä puuhun.

• Anonyymi

Asiaa kannattaisi kysyä vauva-foorumilta. Siellä on kaltaisia hyviä kirjoittajia eikä vain puskista huutelijoita.

• Anonyymi
    • Anonyymi

Viina ja päihteet ovat syvältä. Ite olen menettänyt useamman sisaruksen näille. Heitä ei ikinä saa normielämään takasi. Kovasti yritetty. Aina lankeaa uudelleen. Viina saa paljon pahaa aikaa yhteiskunnassa. Toimi tai ei, kieltolain vois hyvin asettaa taas voimaan. Hankaloituisi edes rahtusen päihteiden saanti alkoholisteilta. Ja tämä kieltolaki sais asettaa voimaan koko eu:n alueella.

• Anonyymi

Ja ei pitäis alkoholin niin tärkeää olla, että normikansalaisten pitäisi sitä edes kohtuudella juoda. On olemassa paljon alkoholittomia vaihtoehtoja. Viininkin voi nauttia alkoholittomana.

• Anonyymi

Viinan sais laittaa kortille.
        Mutta tupakan myynnin sais lopettaa kokonaan joka paikasta.

• Anonyymi

Yhteiskunta makso 5000€ sisaruksen minnesotahoidosta.Nyt se on taas alkoholisti.

• Anonyymi

Viina ei saa mitään pahaa aikaan.
        Käyttäjä sen pahan saa aikaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yhteiskunta makso 5000€ sisaruksen minnesotahoidosta.Nyt se on taas alkoholisti.

Joihinki minnesotahoito tepsii. Tiiän monia, jotka onnistu pääsee kuiville sen ansiosta. Joihinkin taas ei tepsi yhtään mikään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joihinki minnesotahoito tepsii. Tiiän monia, jotka onnistu pääsee kuiville sen ansiosta. Joihinkin taas ei tepsi yhtään mikään.

Pääsee ne kuiville jonkun aikaa kyllä.Mutta sitte ratkiaa taas uudelleen.

• Anonyymi

viina on hyvä lääke ,mutta huono isäntä,

• Lääke mihin?

• Anonyymi

Viina ei todellakaan oo lääke! Jos sitä käyttää lääkkeenä, on erittäin suuri riski alkoholisoitua!

• Anonyymi

Se suurin virhe minkä menit tekmään, oli alkaa veljeilemään kuningas alkoholin kanssa. Kaikkihan tietää sen, että kun antaa pirulle pikku sormen, niin se vie lopulta koko käden eli sinulle voi käydä niin, että ajaudut viinan kiroihin, jolloin menetät kaiken, mitä menetettävissä on. Seura puheet ovat kyllästyttäneet monet kuulijat ja lähteneet siksi pois. Tietysti jos on tullut tarpeeksi aivopestyksi niinkuin pohjois-korean sotilaat sodassa venäjän rinnalla Ukrainassa, niin kävelevät etulinjaan tykinruokasi ja venäläiset taustalla nauraa partaansa näille typeryksille.
      Aina sanotaan, että käyttäkää alkoholia kohtuudella, mutta koskaan ei sanota sitä, etteihän se ole pakko käyttää ollenkaan. Jos elämä tuntuu menevän masentavaksi, niin siihen pitää hakea apua muista lähteistä kuin tupakasta, huumeista, alkoholista sekä kaljoittelusta. Edes seurapuheista eivät kaikki saa tyydytystä, kun siellä jauhetaan vaan kaiken aikaa näitä samoaj kliseitä, uskokaa evanKELJUMIA, niin pääsette taivaaseen veisaamaan väsymättä karitsan virttä. Siis sielläkin vaan veisataan niinkuin täälläkin noita samoja ikävystyttäviä melankoolisia virsiä.

• Kirjoitat asiaa mutta ei alkoholia kehoteta juomaan, vaan sanotaan että jos kuitenkin otat -ota kohtuudella. Ja jos on toipunut alkoholismia, niin silloin ei voi ottaa enää ikinä-tippaakaan alkoholia. Se on menoa heti. Jollakin on lähtenyt Ryyppö päälle jo ehtoollisen nauttimista, mutta en missään nimessä kiellä sitä.

Kuten totesit, että vl-taikausko ei poista alkoholismia. Ei se voikaan. Ei paha aja toista pois. Jo Jeesus sanoi että perkele ei perkelettä aja pois, muutoin sen valtakunta kukistuisi.

Kokeile rukouksella lähestyä Jeesusta ja että hän vetää sinut puoleensa, uskomaan Häneen. Jeesus antaa sinulle uskon-, kasteen- ja uudestisyntymisen kautta Pyhän Henkensä joka kukistaa sinussa jylläävän viinapirun voiman. Muuta tietä sinulla ei ole -hylkää vl-taikausko ja ota Jeesus tilalle!

• Anonyymi

Kirjoitat asiaa mutta ei alkoholia kehoteta juomaan, vaan sanotaan että jos kuitenkin otat -ota kohtuudella. Ja jos on toipunut alkoholismia, niin silloin ei voi ottaa enää ikinä-tippaakaan alkoholia. Se on menoa heti. Jollakin on lähtenyt Ryyppö päälle jo ehtoollisen nauttimista, mutta en missään nimessä kiellä sitä.

Kuten totesit, että vl-taikausko ei poista alkoholismia. Ei se voikaan. Ei paha aja toista pois. Jo Jeesus sanoi että perkele ei perkelettä aja pois, muutoin sen valtakunta kukistuisi.

Kokeile rukouksella lähestyä Jeesusta ja että hän vetää sinut puoleensa, uskomaan Häneen. Jeesus antaa sinulle uskon-, kasteen- ja uudestisyntymisen kautta Pyhän Henkensä joka kukistaa sinussa jylläävän viinapirun voiman. Muuta tietä sinulla ei ole -hylkää vl-taikausko ja ota Jeesus tilalle!

Kukaan ei oo ikinä väittänytkään, että vanhoillislestadiolaisuus, eli usko, jota tunnustamme, poistaisi alkoholismia. Sen sijaan tämä yhteisö suojelee jäseniään sortumasta alkoholismiin, kun yhteisössämme on päätetty suojella heikompia siten, ettei kukaan ota. Jos joku kuitenkin erinäisistä syistä sortuu käyttää alkoholia lääkkeenä ja sairastuu alkoholismiin, siltä tämäkään usko ei voi täysin estää. Siksi varoitammekin usein seurapuheissa ja kristillisyytemme julkaisuissa viinan kiroista. Kukaan ei voi etukäteen tietää, sairastuuko itse alkoholismiin. Mutta on sukuja, joissa alkoholismi on erityinen vitsaus. Eritoten näiden kannattais muistaa, ettei itse lähde läträämään alkoholilla. Jos siis vähääkään tietää, että lähisukulaisilla on alkoholismia, sitä suuremmalla syyllä kannattaa pidättäytyä alkoholista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kukaan ei oo ikinä väittänytkään, että vanhoillislestadiolaisuus, eli usko, jota tunnustamme, poistaisi alkoholismia. Sen sijaan tämä yhteisö suojelee jäseniään sortumasta alkoholismiin, kun yhteisössämme on päätetty suojella heikompia siten, ettei kukaan ota. Jos joku kuitenkin erinäisistä syistä sortuu käyttää alkoholia lääkkeenä ja sairastuu alkoholismiin, siltä tämäkään usko ei voi täysin estää. Siksi varoitammekin usein seurapuheissa ja kristillisyytemme julkaisuissa viinan kiroista. Kukaan ei voi etukäteen tietää, sairastuuko itse alkoholismiin. Mutta on sukuja, joissa alkoholismi on erityinen vitsaus. Eritoten näiden kannattais muistaa, ettei itse lähde läträämään alkoholilla. Jos siis vähääkään tietää, että lähisukulaisilla on alkoholismia, sitä suuremmalla syyllä kannattaa pidättäytyä alkoholista.

Kännykällä kirjoittaminen on niin hidasta, että ehdin unohtaa, miten aloitin lauseen. Siitä johtuu viestin sekavuus, enkä jaksa sitä alkaa enää korjailemaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Kännykällä kirjoittaminen on niin hidasta, että ehdin unohtaa, miten aloitin lauseen. Siitä johtuu viestin sekavuus, enkä jaksa sitä alkaa enää korjailemaan.

Lestadiolaisuuden alkuaikojen toinen pääeetos olikin juoppojen lappalaisten raitistaminen.

Kirjoituksesi oli ihan asiallista asiaa, mutta usko pois, että melkein ainoa keino päästä viinapirusta irti, on Jeesus Kristus, usko Häneen!
        Esimerkkejä on paljon.

Nykyisin lestadiolaisen uskon kautta raitistuneita on nolla. Sahurillakin on liikaa sormia niiden laskemiseen!

• Anonyymi

Jos saa tehdä ihan mitä vain kun kyse on rahasta, ja viinasta joku lerva saa synnin, niin voi helvetti.

• Anonyymi

Ota huomioon että Raha on lervan jumala ja juoppo ei palvele rahajumalaa. Hän tekee vlrahajumalanpilkan.

• Anonyymi

Veljet huolehtikaa ettei rapula pääse yllättämään. Muutama olut aina käden ulottuvilla pitää mielen kirkkaana.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. J-mies mustassa

Tiedoxi, että jossain yks nainen kaipaa sua 😉
      Ikävä
      72
      5064
    2. Mikä sinussa on

Että tunnen näin syvästi sinua kohtaan
      Ikävä
      73
      4043
    3. Sanna Marin ja lähestymiskielto

No just joo. Kaikella sitä pitää saada lööppejä. Taas on joku ohimennen hipaissut pyhää Mariinia.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      270
      3775
    4. Kivoimmat asiat elämässäsi?

Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      131
      3241
    5. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      48
      2964
    6. Ero 68-vuotiaana

Minkälaisen keskustelun saan aikaiseksi, kun minä 68-vuotias nainen haluan erota 70-vuotiaasta miehestäni. Olemme kumpi
      Suhteet
      350
      2664
    7. Rakkauteni

Elämäni suurin sellainen joka ei enää rakasta minua
      Ikävä
      23
      2648
    8. Haluaisin niin paljon että

Tapahtuu jotain mutta siihen mitä toivot niin en vielä pysty. Täytyy tietää enemmän. Olen myös väsynyt tähän vaikka sydä
      Ikävä
      19
      2266
    9. Pussataanko rakas keväällä

Jos päästään kahdestaan johonkin? 🥰
      Ikävä
      46
      2010
    10. Mistä olet eniten

Pahoittanut mielesi?
      Ikävä
      110