Viisi munaa kanarialla!

Jari täällä taas!

Kanarialintupariskunnallani on nyt viisi munaa haudonnan alla! Naaras on hautonut yhtäjaksoisesti pesässä vähän yli viikon!

Nyt askarruttaa, että jos poikasia kuoriutuu, niin miten lintujen ruokkimista pitää muuttaa? Nimittäin olen tutkinut hoito-opaskirjoja ja niistä ei oikein yksiselitteisesti selviä poikasten ruokinta! Olenko ymmärtänyt oikein, että kun poikaset ovat pieniä, niin emolinnuille voisi antaa esim. maitoon kastettuja leipäpaloja?

Nyt linnuilla asianmukainen ruokinta: siemenseos, punainen värivoimaruoka, viherravinto, hedelmiä, kalkkikivi ja "seepiansuomu" ja vedessä vitamiinitippoja.

Häkki on normaalia suurempi.

Minulla on toinen häkki, johon sitten aion myöhemmin erottaa mahdolliset poikaset/emo ja joitakin poikasia tai myyn osan. Vai tulisiko koko poppoo yhdessä toimeen? Tappelevatko esim. koiraslinnut keskenään? Jos saan poikasia, niin voi olla, että en aio myöhemmin enää saada lisää.

10

1739

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • V.A

      Kun poikaset kuoriutuvat häkissä täytyy olla paljon voimaruokaa (poikaisruokaa), viherruokaa esim. omena ja porkkanaraaste. En ole koskaan kuullut mistään maitoon kastetuista leipäpaloista, niin ja ilman niitä pärjää hyvin.
      Ja vedessä täytyy olla vitamiinia. Häkissä täytyy olla koko ajan tarjolla viherruokaa! :)
      Urokset tappelevat yleensä keskenään, mutta harvat ovat sopuisia.
      Meille tuli kaksi munaa ja vain toinen kuoriutui, sulla on tosi hyvät mahdollisuudet, kun on viisi munaa. ;)

      • Minä

        Hei !
        Minulla oli koko pesäpoikasajan tarjolla keitettyä kananmunan keltuaista. Onko naaras aloittanut haudonnan jo ensimmäisestä munasta, vai oletko ottanut munia pois alussa ja laittanut takaisin viimeisen munan jälkeen?
        Jos naaras on aloittanut haudonnan jo ensimmäisestä munasta, on varmaan, että pari viimeksi kuoriutunutta poikasta menehtyy.
        Mulla oli tarjolla pesässäolo ajan koko aikaa omenaraastetta ja porkkanaraastetta, voikukkaa, rikkaruohoa ja sitä keltuaista. Hyvin meillä voidaan. Poikanen kuoriutui 18.5. ja on jo aikuisen kokoinen ja syö itsenäisesti. Tulevat kaikki kolme hyvin toimeen. Vielä en tiedä, onko poikanen uros vai naaras. Kirjoittelehan tänne kuulumisia, miten pesintä edistyy.


      • -P-
        Minä kirjoitti:

        Hei !
        Minulla oli koko pesäpoikasajan tarjolla keitettyä kananmunan keltuaista. Onko naaras aloittanut haudonnan jo ensimmäisestä munasta, vai oletko ottanut munia pois alussa ja laittanut takaisin viimeisen munan jälkeen?
        Jos naaras on aloittanut haudonnan jo ensimmäisestä munasta, on varmaan, että pari viimeksi kuoriutunutta poikasta menehtyy.
        Mulla oli tarjolla pesässäolo ajan koko aikaa omenaraastetta ja porkkanaraastetta, voikukkaa, rikkaruohoa ja sitä keltuaista. Hyvin meillä voidaan. Poikanen kuoriutui 18.5. ja on jo aikuisen kokoinen ja syö itsenäisesti. Tulevat kaikki kolme hyvin toimeen. Vielä en tiedä, onko poikanen uros vai naaras. Kirjoittelehan tänne kuulumisia, miten pesintä edistyy.

        Jos sinulla on vain tämä pariskunta eikä muita lintuja, niin älä ihmeessä erota niitä! Muut kuin
        vanhemmat voi ottaa toiseen häkkiin ja on hyväkin ottaa. Isä ruokkii poikasiaan ahkerasti, kun ovat
        lähteneet pesästä. Ja pesässäoloajan autaa äiskää
        ruokkimalla sitä.


      • Jari vastailee
        -P- kirjoitti:

        Jos sinulla on vain tämä pariskunta eikä muita lintuja, niin älä ihmeessä erota niitä! Muut kuin
        vanhemmat voi ottaa toiseen häkkiin ja on hyväkin ottaa. Isä ruokkii poikasiaan ahkerasti, kun ovat
        lähteneet pesästä. Ja pesässäoloajan autaa äiskää
        ruokkimalla sitä.

        Poikaset ovat kuoriutuneet päivän välein alkaen 4.7.2005, vielä kahdesta munasta on kuoriutumatta, mutta eiköhän nekin kuoriudu!

        Ravinnoksi olen antanut emoille keitettyä kananmunaa, porkkanaraastetta, siemenseosta, hedelmiä ja viherravintoa.


      • -P-
        Jari vastailee kirjoitti:

        Poikaset ovat kuoriutuneet päivän välein alkaen 4.7.2005, vielä kahdesta munasta on kuoriutumatta, mutta eiköhän nekin kuoriudu!

        Ravinnoksi olen antanut emoille keitettyä kananmunaa, porkkanaraastetta, siemenseosta, hedelmiä ja viherravintoa.

        kuoriutuiko kaikki? miten on mennyt?


      • kanarianpoikaset
        -P- kirjoitti:

        kuoriutuiko kaikki? miten on mennyt?

        Viidestä munasta nejä on kuoriutunut. Poikaset ovat nyt 5-10 päivää vanhoja. Ruoan kulutus on kasvanut selvästi. Yksi poikasista on vähän pienempi kuin muut. Niille alkaa kasvaa sulat ja höyhenet.Nähtävästi oranssi väritys on vallitseva samoin kuin emolinnuillakin.


      • Minna
        kanarianpoikaset kirjoitti:

        Viidestä munasta nejä on kuoriutunut. Poikaset ovat nyt 5-10 päivää vanhoja. Ruoan kulutus on kasvanut selvästi. Yksi poikasista on vähän pienempi kuin muut. Niille alkaa kasvaa sulat ja höyhenet.Nähtävästi oranssi väritys on vallitseva samoin kuin emolinnuillakin.

        Hei!

        Alkoiko lintusi hautoa jo ensimmäisestä munasta, vai teitkö jippoja, että otit ensimmäisiä munia hetkeksi pois, että alkoi hatoa kaikkia suunnilleen yhtäaikaa? Muutenhan ensimmäisellä ja viimeisellä munalla on jo usean päivän ikäero. Miten on mennyt, onko sottaavainen vaihe menossa??


      • JJT
        Minna kirjoitti:

        Hei!

        Alkoiko lintusi hautoa jo ensimmäisestä munasta, vai teitkö jippoja, että otit ensimmäisiä munia hetkeksi pois, että alkoi hatoa kaikkia suunnilleen yhtäaikaa? Muutenhan ensimmäisellä ja viimeisellä munalla on jo usean päivän ikäero. Miten on mennyt, onko sottaavainen vaihe menossa??

        Tiesin kyllä, että olisi hyvä ottaa munia talteen ja antaa ne sitten kerralla naaraalle haudottavaksi, että poikaset kuoriutuisivat samoihin aikoihin. Näin en tehnyt, koska pelkäsin lintujen hylkäävän pesän.

        Eli siis viidestä munasta on kuoriutunut neljä poikasta alkaen 18.7.05 päivän välein. Yksi kuoriutumaton muna on pesässä poikasten seassa. Poikasille on jo kasvanut sulkia ja höyheniä. Kolme poikasta on enemmän keltaisia ja yksi oranssi värityksiltään. Ns. "sottainen vaihe" ei tiettävästi ole vielä alkanut, koska emot korjaavat poikasten ulosteet pesästä. Olen koettanut monipuolistaa poikasten ruokavaliota. Sitten kun poikaset lähtevät pesästä on kuulemma kylpyastia poistettava muutamaksi viikoksi, etteivät ne hukkuisi sinne!


      • a''
        JJT kirjoitti:

        Tiesin kyllä, että olisi hyvä ottaa munia talteen ja antaa ne sitten kerralla naaraalle haudottavaksi, että poikaset kuoriutuisivat samoihin aikoihin. Näin en tehnyt, koska pelkäsin lintujen hylkäävän pesän.

        Eli siis viidestä munasta on kuoriutunut neljä poikasta alkaen 18.7.05 päivän välein. Yksi kuoriutumaton muna on pesässä poikasten seassa. Poikasille on jo kasvanut sulkia ja höyheniä. Kolme poikasta on enemmän keltaisia ja yksi oranssi värityksiltään. Ns. "sottainen vaihe" ei tiettävästi ole vielä alkanut, koska emot korjaavat poikasten ulosteet pesästä. Olen koettanut monipuolistaa poikasten ruokavaliota. Sitten kun poikaset lähtevät pesästä on kuulemma kylpyastia poistettava muutamaksi viikoksi, etteivät ne hukkuisi sinne!

        Eivät ne huku kylpyastiaan. Emolintujen on hyvä päästä peseytymään normaalisti. Veden syvyys kannattaa pitää matalana ja lämpimämpänä (1,5cm), jotta siihen ei kukaan huku tai kylmety.

        Kanaria aloittaa kaikilla munilla haudonnan samanaikaisesti. Poikaset kuoriutuvat samanaikaisesti, kuten muillakin hempoilla ja peipoilla. (Papukaijalinnuilla on eri tavalla tuo, niillä haudonta alkaa heti munan tultua ulos kloaakista.)
        Jotkin poikaset ovat vahvempia ja osaavat nostaa kaulansa korkeammalle. Ja saavat siten eniten ruokaa ja kasvavat nopeammin. Luonnossahan vain vahvimmat poikaset selviytyvät.
        Kanamunamurskeen lisääminen päivittäin kanarioiden ruokavalioon, kuten vihersalaattikin, ovat tärkeitä.
        Nuorin (heikoin) poikanen kannattaa nostaa aina pesyeen päällimmäiseksi, silloin tällöin, jotta emot ruokkivat sitä ensimmäisenä.


      • mayush
        a'' kirjoitti:

        Eivät ne huku kylpyastiaan. Emolintujen on hyvä päästä peseytymään normaalisti. Veden syvyys kannattaa pitää matalana ja lämpimämpänä (1,5cm), jotta siihen ei kukaan huku tai kylmety.

        Kanaria aloittaa kaikilla munilla haudonnan samanaikaisesti. Poikaset kuoriutuvat samanaikaisesti, kuten muillakin hempoilla ja peipoilla. (Papukaijalinnuilla on eri tavalla tuo, niillä haudonta alkaa heti munan tultua ulos kloaakista.)
        Jotkin poikaset ovat vahvempia ja osaavat nostaa kaulansa korkeammalle. Ja saavat siten eniten ruokaa ja kasvavat nopeammin. Luonnossahan vain vahvimmat poikaset selviytyvät.
        Kanamunamurskeen lisääminen päivittäin kanarioiden ruokavalioon, kuten vihersalaattikin, ovat tärkeitä.
        Nuorin (heikoin) poikanen kannattaa nostaa aina pesyeen päällimmäiseksi, silloin tällöin, jotta emot ruokkivat sitä ensimmäisenä.

        voiko joku auttaa .
        minulla on kanarianlintu joka on reilun kuukausi sitten sai 2 munaa ja hautanut niitä siitä lähtien, tähään asti ei tapahtunut mitään.
        tuleeko ees sit mitään ??
        jos niissä ei ole mitään pitääkö ne poista pesästä ??


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      141
      10346
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2954
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      205
      2794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2107
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1858
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1679
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1596
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1358
    Aihe