saatte eläkettä ja miten sillä pärjäätte? Paljonko menee esim. asumiseen ja ruokaan ynnä muihin menoihin?
Saan eläkettä 1610€/kk netto. Asumiseen menee 260€/kk, kun lyhennän yhtiölainaa, ruokaan n. 200-300€/kk ja muihin menoihin n. 200-300€/kk, riippuen kuukaudesta. Säästöön 100€/kk. Lapsille 100€/kk.
Säästöön voisi laittaa enemmän, että saisi maksettua yhtiölainan kokonaan pois.
Sillälailla ne eurot kuluvat!
Kuinka paljon
38
334
Vastaukset
- Anonyymi
Eläke 1690, asumistuki 160, yhteensä 1850.
Kk-kulut yhteensä 1400 euroa, tästä vuokra 940, ruoka max 300,
Säästöön loput, n. 400-500 euroa/kk.- Anonyymi
Jos tuo pitää paikkansa, niin ei ole ihme jos yrittävät tukija leikata.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos tuo pitää paikkansa, niin ei ole ihme jos yrittävät tukija leikata.
Kerropas, mihin perustuu sanomasi?
Olen työskennellyt kunnalla matalapalkka-alalla 43 vuotta, vuokrat pk-seudulla ovat tätä luokkaa. Omaan asuntoon ei koskaan ole ollut mahdollisuutta, johtuen pienestä palkasta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerropas, mihin perustuu sanomasi?
Olen työskennellyt kunnalla matalapalkka-alalla 43 vuotta, vuokrat pk-seudulla ovat tätä luokkaa. Omaan asuntoon ei koskaan ole ollut mahdollisuutta, johtuen pienestä palkasta.Ei pitäisi säästöön jäädä, jos kerran asumistukea saa. Se tuki on juuri siksi, koska ei muuten pärjää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei pitäisi säästöön jäädä, jos kerran asumistukea saa. Se tuki on juuri siksi, koska ei muuten pärjää.
Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot. Toiset saavat rahat menemään alkta aikayksikön ja toisilla jää samansuuruisesta rahasta säästöön.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei pitäisi säästöön jäädä, jos kerran asumistukea saa. Se tuki on juuri siksi, koska ei muuten pärjää.
Tämähän riippuu täysin, miten budjetoit tulosi eli eläkkeesi ja asumistukesi.
Voit ostaa kalleinta ruokaa, vaatteita, bussilippuja, käydä matkoilla, leffoissa, ulkona syömässä. Näitä kun et tee, jää säästöön rahaa.
- Anonyymi
Oma eläke 1980 e netto, miehellä yli 3000 e. Miehellä myös metsätuloja.Mies maksaa kaikki autoon, ok talon asumiseen , veneeseen ja vakuutuksiin ja matkoihin liittyvät kulut sekä suuremmat hankinnat. Minä maksan kaupassa ruuat, noin 600 e kuussa, oman puhelimen, omat vaatteet ym pienet henkilökohtaiset menot ja annan rahalahjojalastenlapsille. Säästöön jää lähes 10 000 vuodessa.
- Anonyymi
Onko asumisen kuluissa myös yhtiövastike ja sähkö?
- Anonyymi
Myös vesi kuuluu asumiskuluihin.
- Anonyymi
Kerran kuukaudessa kilahtaa tilille 2380€
Asunnon vastike on 325€, vesi ja sähkö mittarin mukaan, en ole katsellut tarkemmin.
Kuluu mitä kuluu, maksaa mitä maksaa, ilman ei pärjää:))
Ruokakaupassa menee n.350€/kk
Hyvin menee, mutta menköön. - Anonyymi
Sinulla on ihan kohtuullinen eläke. Itselläni tipahti tulot eläkkeelle jäämisessä todella radikaalisti. Palkkaa sain puhtaana käteen noin 2600 mutta kun työvuosia ei ollut monia; olin vuosia mm. kotiäitin ja opiskelin yliopistotutkinnon, jäi eläkekkin suht pieneksi ainakin jos vertaa tuohon palkkaan eli saan noin 1400 eläkkeestä puhtaana käteen.
Onneksi mieheni eläke on isompi mutta jaamme joka tapauksessa kuluja niin, että minä maksan yhtiövastikkeen noin 450 ja ruuan ja hän sitten autokulut, mökkikulut ja siihen liittyvän remonttilainan lyhennyksen.
Ihan hyvin raha riittää mutta on tässä ollut opettelemista ja toisaalta nyt kun on vapaa-aikaa tehdä periaatteessa mitä huvittaa, sitä ei voi rahalla mitata. - Anonyymi
1500€/kk, vuokraan menee 950€, veteen noin 50€/kk ja sähköön noin 80€/kk. Lapselle 200€/kk, internet maksaa 29,90 ja loput ruokaan ja säästöön.
- Anonyymi
Miksi et hae asumistukea? Ruokaan ei näytä kovin paljon jäävän.
Veden- ja sähkökulut ovat todella suuret, itselläni molemmat jäävät alle 20 euron, neliöitä 53.
- Anonyymi
Kelan täydentämä eläkkeeni on 1207€/kk netto.
En saa tukia enkä avustuksia.
Mieheni eläke on noin 60% täyden ajan, 40 työvuoden eläkkeestä. Siis jossakin alle 40%:n tietämissä.
Kulut? En tiedä. Asumme omassa keskustan kolmiossa.
Kulutamme perustarpeidemme mukaan.
En tiedä kulurakennetta koska mieheni hoitaa kaiken rahaliikenteen.
Omia tarpeitani makselen OP:n minulle tyrkyttämällä luottokortilla ilman varsinaista velka-aikaa. Siirsin eläkkeeni Nordeasta OP:iin tallelokeron vuoksi.
Miehelläni on tilit sekä Nordeassa, että OP:ssa.
Kaikki on yhteistä. Yhteinen tarkoittaa sitä, että myymättä mitään kiinteää olisi minulla ensimmäisenä pankkipäivänä käytettävissä noin 25v - 30v nettoeläkettä vastaavan summan verran rahaa. - Anonyymi
On se toisilla asiat hyvin! On hyviä eläkkeitä, asumistukia ja puolisoita. Vaikka en ole kateellinen, kun olin aikanaan matalapalkkaisena kunnanpiikana ja silti sain asunnon ostettua maksettua ja putki- ja julkisivuremontitkin maksettua. Ihan itse ja yksinäni. Loput työkyvyttömyyseläkkeellä ja vanhuuseläkkeellä, kun asunnon ostin viisikymppisenä. Matkustelinkin vielä samaan aikaan ulkomailla.
Nyt on mukava asua kantakaupungissa hyvällä paikalla ja nauttia elämästään😄 - Anonyymi
Tuossa aiemmin eläketulo 1850 asumistuen kanssa. Säästöön jää 400-500/kk . Mitä helevettiä tuollaiselle asumistukea. Purralle töitä
Nettoeläke n 1250 ja asumiskulut n 200/kk eikä asumistuesta tietoakaan mutta
ihan leppoisasti menee- Anonyymi
Kuulehan, elämä on valintoja. Ruoka on se, mistä voi säästää ja kovasti. En osta mitään ylimääräistä, en vaatteita, en kenkiä, enkä muutakaan, kuin vasta sitten, kun tarvitsen.
Siitä siis säästöt. - Anonyymi
Sinulla jää 1000 euroa/kk asumiskulujen jälkeen, mistä siis valitat?
Enemmän siis kuin esimerkkinäsi mainittu, kyllä sinulla pitäisi säästöön jäädä tuosta tonnista, jos sinullakin ruokaan menee noin 300 euroa, jää 500 euroa??? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinulla jää 1000 euroa/kk asumiskulujen jälkeen, mistä siis valitat?
Enemmän siis kuin esimerkkinäsi mainittu, kyllä sinulla pitäisi säästöön jäädä tuosta tonnista, jos sinullakin ruokaan menee noin 300 euroa, jää 500 euroa???700 euroa, siis.
- Anonyymi
Jos minä saisin noin paljon eläisin herroiksi verrattuna nykyiseen. Ikäväkseni vuosien osa-aikainen työ jätti työeläkekertymän pieneksi. Pakko oli kuitenkin jotain tehdä kun en täysin työttömäksikään voinut heittäytyä.
Enpä ruukaa tällaisia asioita somessa tuoda julki. Yksityisasioita.
- Anonyymi
Jotkut tuovat ja toiset eivät. Esim. valtion palkat ovat julkista tietoa. Maksetaan palkkataulukon mukaisesti. Ei ole mitään salattavaa. Yksityisellä puolella ei kerrota sitten mitään.
- Anonyymi
Jännittävä elämä😂
- Anonyymi
Sinähän oletkin parisuhteessa. Näitä ei voi edes verrata yksinasuvaan.
Sitä paitsi, voithan vastata nimettömänä. Anonyymi kirjoitti:
Jotkut tuovat ja toiset eivät. Esim. valtion palkat ovat julkista tietoa. Maksetaan palkkataulukon mukaisesti. Ei ole mitään salattavaa. Yksityisellä puolella ei kerrota sitten mitään.
Minä puhuinkin vain itsestäni😆
Anonyymi kirjoitti:
Sitä paitsi, voithan vastata nimettömänä.No en minä ukonkaan eläkettä täällä psljasta😄.
Anonyymi kirjoitti:
Sitä paitsi, voithan vastata nimettömänä.Ai oliko tämä aloitus vain sinkuille?
- Anonyymi
Siili25 kirjoitti:
Ai oliko tämä aloitus vain sinkuille?
Tarkoitan, että jos ilmoitetaan eläke, niin ilmoitetaan myös puolison eläke sekä molempien kulut.
Totuus on silloin toinen.
Miksi muuten vastaat kysymykseen, johon et aio rehellisesti vastata, mitä kysytään?
Jätä myös nuo keltuaiset teineille Anonyymi kirjoitti:
Tarkoitan, että jos ilmoitetaan eläke, niin ilmoitetaan myös puolison eläke sekä molempien kulut.
Totuus on silloin toinen.
Miksi muuten vastaat kysymykseen, johon et aio rehellisesti vastata, mitä kysytään?
Jätä myös nuo keltuaiset teineilleTällaiseen totuuteen en aio vastata ja voin sen myös tuoda esille keltuaisilla tai lman. Kektuaisia einole säännöissä kielletty joten et voi sinäkään mutta jos muuta väriä kaipaat niin tässä ole hyvä😡
- Anonyymi
Siili25 kirjoitti:
Tällaiseen totuuteen en aio vastata ja voin sen myös tuoda esille keltuaisilla tai lman. Kektuaisia einole säännöissä kielletty joten et voi sinäkään mutta jos muuta väriä kaipaat niin tässä ole hyvä😡
Käynti optikolle. Tai kansikseen kirjoittamaan. Suomea.
- Anonyymi
Siili25 kirjoitti:
Tällaiseen totuuteen en aio vastata ja voin sen myös tuoda esille keltuaisilla tai lman. Kektuaisia einole säännöissä kielletty joten et voi sinäkään mutta jos muuta väriä kaipaat niin tässä ole hyvä😡
Pilkut ja oikeinkirjoitus.
Anonyymi kirjoitti:
Käynti optikolle. Tai kansikseen kirjoittamaan. Suomea.
Joo. Oikeassa olet. Silmälääkärille ja kaihikeikkaukseen on tulossa aika.
- Anonyymi
Keskimääräistä eläkettä saavalle 1000 e vuokra on suuri. Pitää olla 2 maksamassa. Kaupungissa omakotitalon pito maksaa keskimäärin 600e kuukaudessa kun kaikki menot lasketaan. Pääsemme halvemmalla kuin jos olisimme vuokralla. Ja tilaa on puolet enemmän. Tosin maaseudulla kustannuksia on paljon vähemmän mutta auton kulut ovat sitten paljon suuremmat.
- Anonyymi
Asumistuki on tätä varten, saa vielä hieman yli 2000 eläkkeellä. Pk-seudulla normi vuokra.
- Anonyymi
Eläke nettona 1720.
Kaikki menee mikä tulee. Vastike kolmiosta330euroa kk, sisältää vesimaksun, ei ole iso summa.
Mökin ja osakkeen sähkölaskut ovat suurin menoerä.
En välitä seurata paljonko ruokaan kuluu rahaa, ostan mitä mieli tekee. Auto vie osansa.
Säästöjä on, en halua enää säästää, olen 80-vuotias.
Annan aika paljon nuorimmille jälkikasvulleni. Lapset eivät avustuksia tarvitse, mutta tykkäävät kun isomummi antaa silloin tällöin sata euroa.
En ole tuhlaavainen, mutta en nuukakaan. - Anonyymi
Ruotsissa kiitos Suomesta saadun pienen työeläkkeen johdosta 19.000 :- Skr jäkiveroa joka vuosi :(
Gubbe 75 - AnonyymiUUSI
Työeläke n 1700. Asun puolison jättämässä vanhassa möksässä lesken asumisoikeudella. Sähkö, kiinteistövero, jätekaivon tyhjennys, tiemaksu, roskamaksu, muodostaa kuluja. Auto, moottorisahabensat ja öljyt ja auton, mönkkärin ym huoltokulut pakollisia menoja. Säästöön jää noin puolet tuloista, niitä käytän sitten talon korjauksiin joita ilmenee vuosittain. Olen siis nainen. Niin kauan kuin terveys kestää, asun täällä maalla möksässäni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin578397Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh123259Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r262420Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1142000Kysely lieksan miehille
Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht801940Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.3491638Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä
Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa2411392FinFamin ryhmät
Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir01181Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I101075Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!
JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu661010