Kuinka paljon

Anonyymi-ap

saatte eläkettä ja miten sillä pärjäätte? Paljonko menee esim. asumiseen ja ruokaan ynnä muihin menoihin?
Saan eläkettä 1610€/kk netto. Asumiseen menee 260€/kk, kun lyhennän yhtiölainaa, ruokaan n. 200-300€/kk ja muihin menoihin n. 200-300€/kk, riippuen kuukaudesta. Säästöön 100€/kk. Lapsille 100€/kk.
Säästöön voisi laittaa enemmän, että saisi maksettua yhtiölainan kokonaan pois.
Sillälailla ne eurot kuluvat!

67

961

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Eläke 1690, asumistuki 160, yhteensä 1850.
      Kk-kulut yhteensä 1400 euroa, tästä vuokra 940, ruoka max 300,
      Säästöön loput, n. 400-500 euroa/kk.

• Anonyymi

Jos tuo pitää paikkansa, niin ei ole ihme jos yrittävät tukija leikata.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos tuo pitää paikkansa, niin ei ole ihme jos yrittävät tukija leikata.

Kerropas, mihin perustuu sanomasi?
        Olen työskennellyt kunnalla matalapalkka-alalla 43 vuotta, vuokrat pk-seudulla ovat tätä luokkaa. Omaan asuntoon ei koskaan ole ollut mahdollisuutta, johtuen pienestä palkasta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kerropas, mihin perustuu sanomasi?
        Olen työskennellyt kunnalla matalapalkka-alalla 43 vuotta, vuokrat pk-seudulla ovat tätä luokkaa. Omaan asuntoon ei koskaan ole ollut mahdollisuutta, johtuen pienestä palkasta.

Ei pitäisi säästöön jäädä, jos kerran asumistukea saa. Se tuki on juuri siksi, koska ei muuten pärjää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei pitäisi säästöön jäädä, jos kerran asumistukea saa. Se tuki on juuri siksi, koska ei muuten pärjää.

Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot. Toiset saavat rahat menemään alkta aikayksikön ja toisilla jää samansuuruisesta rahasta säästöön.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tämähän riippuu täysin, miten budjetoit tulosi eli eläkkeesi ja asumistukesi.

Voit ostaa kalleinta ruokaa, vaatteita, bussilippuja, käydä matkoilla, leffoissa, ulkona syömässä. Näitä kun et tee, jää säästöön rahaa.

• Anonyymi

Ei voi pitää paikkansa, minulla on pienempi eläke ja satasen pienempi vuokra
        enkä saisi tukea. En ole kylläkään hakenutkaan.
        Onko eläke brutto ? Mitä tarkoittaa kk-kulut ?
        Mikään ei stemmaa kommentissasi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei voi pitää paikkansa, minulla on pienempi eläke ja satasen pienempi vuokra
        enkä saisi tukea. En ole kylläkään hakenutkaan.
        Onko eläke brutto ? Mitä tarkoittaa kk-kulut ?
        Mikään ei stemmaa kommentissasi.

Nettoeläke tietenkin on. KK-kuluilla tarkoitetaan elämisen kuluja/kk, ruoka jne.

Asun pk-seudulla, siellä on isommat rajat, vuokran maximi taitaa olla n. 700 euroa/kk.
        Tuohon osuuteen siis lasketaan asumistuki.

Kokeile Kelan laskurilla, näet heti, oletko itse oikeutettu.
        Himpun yli 2000 euron eläke alkaa olemaan rajoilla, ettei asumistukea enää saa.

• Anonyymi

Oma eläke 1980 e netto, miehellä yli 3000 e. Miehellä myös metsätuloja.Mies maksaa kaikki autoon, ok talon asumiseen , veneeseen ja vakuutuksiin ja matkoihin liittyvät kulut sekä suuremmat hankinnat. Minä maksan kaupassa ruuat, noin 600 e kuussa, oman puhelimen, omat vaatteet ym pienet henkilökohtaiset menot ja annan rahalahjojalastenlapsille. Säästöön jää lähes 10 000 vuodessa.

• Anonyymi

Onko asumisen kuluissa myös yhtiövastike ja sähkö?

• Anonyymi

Myös vesi kuuluu asumiskuluihin.

• Anonyymi

Kerran kuukaudessa kilahtaa tilille 2380€

Asunnon vastike on 325€, vesi ja sähkö mittarin mukaan, en ole katsellut tarkemmin.
      Kuluu mitä kuluu, maksaa mitä maksaa, ilman ei pärjää:))

Ruokakaupassa menee n.350€/kk

Hyvin menee, mutta menköön.

• Anonyymi

Sinulla on ihan kohtuullinen eläke. Itselläni tipahti tulot eläkkeelle jäämisessä todella radikaalisti. Palkkaa sain puhtaana käteen noin 2600 mutta kun työvuosia ei ollut monia; olin vuosia mm. kotiäitin ja opiskelin yliopistotutkinnon, jäi eläkekkin suht pieneksi ainakin jos vertaa tuohon palkkaan eli saan noin 1400 eläkkeestä puhtaana käteen.

Onneksi mieheni eläke on isompi mutta jaamme joka tapauksessa kuluja niin, että minä maksan yhtiövastikkeen noin 450 ja ruuan ja hän sitten autokulut, mökkikulut ja siihen liittyvän remonttilainan lyhennyksen.

Ihan hyvin raha riittää mutta on tässä ollut opettelemista ja toisaalta nyt kun on vapaa-aikaa tehdä periaatteessa mitä huvittaa, sitä ei voi rahalla mitata.

• Anonyymi

1500€/kk, vuokraan menee 950€, veteen noin 50€/kk ja sähköön noin 80€/kk. Lapselle 200€/kk, internet maksaa 29,90 ja loput ruokaan ja säästöön.

• Anonyymi

Miksi et hae asumistukea? Ruokaan ei näytä kovin paljon jäävän.
        Veden- ja sähkökulut ovat todella suuret, itselläni molemmat jäävät alle 20 euron, neliöitä 53.

• Anonyymi

Säästöön ???

• Anonyymi

Kelan täydentämä eläkkeeni on 1207€/kk netto.
      En saa tukia enkä avustuksia.
      Mieheni eläke on noin 60% täyden ajan, 40 työvuoden eläkkeestä. Siis jossakin alle 40%:n tietämissä.
      Kulut? En tiedä. Asumme omassa keskustan kolmiossa.
      Kulutamme perustarpeidemme mukaan.
      En tiedä kulurakennetta koska mieheni hoitaa kaiken rahaliikenteen.
      Omia tarpeitani makselen OP:n minulle tyrkyttämällä luottokortilla ilman varsinaista velka-aikaa. Siirsin eläkkeeni Nordeasta OP:iin tallelokeron vuoksi.
      Miehelläni on tilit sekä Nordeassa, että OP:ssa.
      Kaikki on yhteistä. Yhteinen tarkoittaa sitä, että myymättä mitään kiinteää olisi minulla ensimmäisenä pankkipäivänä käytettävissä noin 25v - 30v nettoeläkettä vastaavan summan verran rahaa.

• Anonyymi

On se toisilla asiat hyvin! On hyviä eläkkeitä, asumistukia ja puolisoita. Vaikka en ole kateellinen, kun olin aikanaan matalapalkkaisena kunnanpiikana ja silti sain asunnon ostettua maksettua ja putki- ja julkisivuremontitkin maksettua. Ihan itse ja yksinäni. Loput työkyvyttömyyseläkkeellä ja vanhuuseläkkeellä, kun asunnon ostin viisikymppisenä. Matkustelinkin vielä samaan aikaan ulkomailla.
      Nyt on mukava asua kantakaupungissa hyvällä paikalla ja nauttia elämästään😄

• Anonyymi

Tuossa aiemmin eläketulo 1850 asumistuen kanssa. Säästöön jää 400-500/kk . Mitä helevettiä tuollaiselle asumistukea. Purralle töitä

Nettoeläke n 1250 ja asumiskulut n 200/kk eikä asumistuesta tietoakaan mutta
      ihan leppoisasti menee

• Anonyymi

Kuulehan, elämä on valintoja. Ruoka on se, mistä voi säästää ja kovasti. En osta mitään ylimääräistä, en vaatteita, en kenkiä, enkä muutakaan, kuin vasta sitten, kun tarvitsen.
        Siitä siis säästöt.

• Anonyymi

Sinulla jää 1000 euroa/kk asumiskulujen jälkeen, mistä siis valitat?

Enemmän siis kuin esimerkkinäsi mainittu, kyllä sinulla pitäisi säästöön jäädä tuosta tonnista, jos sinullakin ruokaan menee noin 300 euroa, jää 500 euroa???

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinulla jää 1000 euroa/kk asumiskulujen jälkeen, mistä siis valitat?

Enemmän siis kuin esimerkkinäsi mainittu, kyllä sinulla pitäisi säästöön jäädä tuosta tonnista, jos sinullakin ruokaan menee noin 300 euroa, jää 500 euroa???

700 euroa, siis.

• Anonyymi

Jos minä saisin noin paljon eläisin herroiksi verrattuna nykyiseen. Ikäväkseni vuosien osa-aikainen työ jätti työeläkekertymän pieneksi. Pakko oli kuitenkin jotain tehdä kun en täysin työttömäksikään voinut heittäytyä.

• Enpä ruukaa tällaisia asioita somessa tuoda julki. Yksityisasioita.

• Anonyymi

Jotkut tuovat ja toiset eivät. Esim. valtion palkat ovat julkista tietoa. Maksetaan palkkataulukon mukaisesti. Ei ole mitään salattavaa. Yksityisellä puolella ei kerrota sitten mitään.

• Anonyymi

Jännittävä elämä😂

• Anonyymi

Sinähän oletkin parisuhteessa. Näitä ei voi edes verrata yksinasuvaan.
        Sitä paitsi, voithan vastata nimettömänä.

• Anonyymi kirjoitti:

Jotkut tuovat ja toiset eivät. Esim. valtion palkat ovat julkista tietoa. Maksetaan palkkataulukon mukaisesti. Ei ole mitään salattavaa. Yksityisellä puolella ei kerrota sitten mitään.

Minä puhuinkin vain itsestäni😆

• Anonyymi kirjoitti:

No en minä ukonkaan eläkettä täällä psljasta😄.

• Anonyymi kirjoitti:

Ai oliko tämä aloitus vain sinkuille?

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

Ai oliko tämä aloitus vain sinkuille?

Tarkoitan, että jos ilmoitetaan eläke, niin ilmoitetaan myös puolison eläke sekä molempien kulut.
        Totuus on silloin toinen.

Miksi muuten vastaat kysymykseen, johon et aio rehellisesti vastata, mitä kysytään?
        Jätä myös nuo keltuaiset teineille

• Anonyymi kirjoitti:

Tarkoitan, että jos ilmoitetaan eläke, niin ilmoitetaan myös puolison eläke sekä molempien kulut.
        Totuus on silloin toinen.

Miksi muuten vastaat kysymykseen, johon et aio rehellisesti vastata, mitä kysytään?
        Jätä myös nuo keltuaiset teineille

Tällaiseen totuuteen en aio vastata ja voin sen myös tuoda esille keltuaisilla tai lman. Kektuaisia einole säännöissä kielletty joten et voi sinäkään mutta jos muuta väriä kaipaat niin tässä ole hyvä😡

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

Tällaiseen totuuteen en aio vastata ja voin sen myös tuoda esille keltuaisilla tai lman. Kektuaisia einole säännöissä kielletty joten et voi sinäkään mutta jos muuta väriä kaipaat niin tässä ole hyvä😡

Käynti optikolle. Tai kansikseen kirjoittamaan. Suomea.

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

Pilkut ja oikeinkirjoitus.

• Anonyymi kirjoitti:

Käynti optikolle. Tai kansikseen kirjoittamaan. Suomea.

Joo. Oikeassa olet. Silmälääkärille ja kaihikeikkaukseen on tulossa aika.

• Anonyymi kirjoitti:

Pilkut ja oikeinkirjoitus.

Pitäähän sinullekin olla viilattavaa😄.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sillä bruttopalkalla ei loppujen lopuksi ole isoa merkitysta, ratkaiseva on se verojen jälkeen jäävä nettopalkka millä on tultava toimeen ja mikä on jokaisella eri suuruinen riippuen henk koht verotuksesta. Tästä esim aikoinaan oli töissäkin joidenkin kanssa kiistaa kun ei meinanneet ymmärtää miksi minulla jäi samasta palkasta käteen enemmän kuin työkaverilla ja miksi minulla oli pienempi veroprosentti.

• Anonyymi

Olen tyytyväinen eläkkeeseen ja siihen että Kalle Palander irtisanottiin Yleltä.

• Anonyymi

Keskimääräistä eläkettä saavalle 1000 e vuokra on suuri. Pitää olla 2 maksamassa. Kaupungissa omakotitalon pito maksaa keskimäärin 600e kuukaudessa kun kaikki menot lasketaan. Pääsemme halvemmalla kuin jos olisimme vuokralla. Ja tilaa on puolet enemmän. Tosin maaseudulla kustannuksia on paljon vähemmän mutta auton kulut ovat sitten paljon suuremmat.

• Anonyymi

Asumistuki on tätä varten, saa vielä hieman yli 2000 eläkkeellä. Pk-seudulla normi vuokra.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Asumistuki on tätä varten, saa vielä hieman yli 2000 eläkkeellä. Pk-seudulla normi vuokra.

Pk seudulla järkyttävät vuokrat, yksiöstäkin jo saa tuon tonnin pulittaa. Minulla menis jo melkein koko nettoeläke pelkkään vuokraan.

• Anonyymi

Eläke nettona 1720.
      Kaikki menee mikä tulee. Vastike kolmiosta330euroa kk, sisältää vesimaksun, ei ole iso summa.
      Mökin ja osakkeen sähkölaskut ovat suurin menoerä.
      En välitä seurata paljonko ruokaan kuluu rahaa, ostan mitä mieli tekee. Auto vie osansa.
      Säästöjä on, en halua enää säästää, olen 80-vuotias.
      Annan aika paljon nuorimmille jälkikasvulleni. Lapset eivät avustuksia tarvitse, mutta tykkäävät kun isomummi antaa silloin tällöin sata euroa.
      En ole tuhlaavainen, mutta en nuukakaan.

• Anonyymi

Ruotsissa kiitos Suomesta saadun pienen työeläkkeen johdosta 19.000 :- Skr jäkiveroa joka vuosi :(

Gubbe 75

• Anonyymi

Työeläke n 1700. Asun puolison jättämässä vanhassa möksässä lesken asumisoikeudella. Sähkö, kiinteistövero, jätekaivon tyhjennys, tiemaksu, roskamaksu, muodostaa kuluja. Auto, moottorisahabensat ja öljyt ja auton, mönkkärin ym huoltokulut pakollisia menoja. Säästöön jää noin puolet tuloista, niitä käytän sitten talon korjauksiin joita ilmenee vuosittain. Olen siis nainen. Niin kauan kuin terveys kestää, asun täällä maalla möksässäni.

• Anonyymi

Jokseenkin keskieläke. Talot maksettu jo 20v sitten , auto 10v vanha mutta huollettu ja hyvä. Ei velkaa vaan vähän säästöjä. Terveys ok , joka onkin se tärkein asia. Emme ns tuhlaa vaan satsaamme kesällä lomiin etelään lastemme luo ja silloin olemme avokätisiä. Joka syksy haluan marraskuussa etelänlomalle. Nautimme elämästä tällaisena.

• Anonyymi

Työ Eläke lienee tänä vuonna n1550e kk netto, vajaat työvuodet. Ikää 75v. En elä kenekään eläke siivellä.
      Asun omassa asunnossa ja rahaa tilillä tarpeeksi en ole tarvinnut tukia koskaan. Ruokaan n 400 e kk ja ihan omaan käytöön menee kotiin tuotuna sisältää kodin tarvikkeet aineet ja wc paperin yms. En säästä,ruuassa ja syön parasta laatua mitä haluan. Balokiin ruuan sen terveellisyyden mukaan ja syön lihaa,maitotuotteita joita siedän hyvin.
      En käytä rahaa juuri muuhun, en lottoa tms en tilaa lehtiä, en syö makeita ruokia, en juo viinaa, en tupakoi. Maksan tuloista myö toisen asunnon kuluja.
      Barjopuoli on että en voi tehdä mitä haluan koska terveysongelmia liikaa.

• Anonyymi

Ja oman asunnon vastike eimh6vässä taloyhtiöss ole suuri. Jotain
        150 e. bedestä mene tosi paljon kun mittarit ja hinnat korkeat kunnassa.
        Koreja vuokra mitä tuhlausta! En jaksaisi jos ei olisi omaa.

• Anonyymi

Eläke 40v työputkesta, 1600. Riittää itselle. Mulla onni käynyt, varakas miesystävä, Hänen kanssa pääsen matkoille ja ravintoloihin silloin tällöin. Saan myös lainata autoa, joita hänellä on useita. Itsellänikin on kyllä vanha pieni auto. Olen samaan aikaan itsenäinen, ja parisuhteessa varakkaan miehen kanssa. Terveys on kuitenkin arvokkain asia, sen horjumisesta on vähän jo merkkejä.

• Anonyymi

Ihan kohtalaisesti pärjää jollei tule ihan kohtuuttomia sairauskuluja.

Ei tule hääppöinen eläke olemaan mutta omat sairauskulut, lääkkeet ja muut perustarpeet sillä kustantaa kun ei ole jälkeläisiä, joillekka pitäisi jäädä siitä vielä jaettavaa. Monille se saattaakin olla isoin menoerä vuodessa syytää isolle sakille koko ajan synttäri- ja muiden juhlien lahjoja koko ajan, lahja summien mennen ihan kohtuuttomiksi.

Ennen ei saanut mitään kallista ennen kuin itse alkoi tienaamaan rahat siihen. Nykyään ei tunnu nuorilla olevan mitään rahan tajua vaatiessaan kallista elektroniikkaa ja muita kalliita muoti vehkeitä.

Halvat harrastukset riittävät eikä matkustelu enää edes kiinnosta sen ollessa jo liian rasittavaa enkä viihdy helteessä. En matkustelua nuorenakaan minään ihmeellisenä pitänyt, äkkiä tullen kamala koti ikävä ja kaipuu tavallisiin kotiaskareisiin. Olen enemmänkin kotona viihtyvää tyyppiä oman sängyn ollessa paras enkä tykännyt hotelleista.

Riippuen siitä mitenkä huimaa vauhtia perus elinkustannukset nousevat, riippuu tietenkin mihinkä rahat riittävät tulevaisuudessa. Voipi olla ettei riitä edes kaikkiin perustarpeisiin.

• Anonyymi

Asun omakotitalossa yhdessä vaimoni kanssa. Asumme pikkukaupungissa jossa kaikki tarvittava. Helsinkiin alle tunnin matka. Joskus joku muksuista viikon täällä "täyshoidossa".
      Olen järjestänyt asiat niin, että asuminen omakotitalossa sähkölaskuineen, kiinteistöveroineen yms on keskimäärin max 200€ kuussa tai vähän alle 2500€ vuodessa.
      Itsellä eläke 1600 €/kk ja vaimon palkka noin 2- tai jopa 3-kertainen riippuen kuukaudesta.
      Ei valittamista.

• Anonyymi

Korjaan äskeistä. Asumiskulut max 300€ kuussa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Korjaan äskeistä. Asumiskulut max 300€ kuussa.

"Järjestänyt" ? Teillä ei taideta sitten paljon lämmitellä? Vai kuinka piskuiseen mahdutte?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Järjestänyt" ? Teillä ei taideta sitten paljon lämmitellä? Vai kuinka piskuiseen mahdutte?

Niin, halvempiakin lämmitystapoja on kuin pelkkä sähkölämmitys.

sivusta seurannut

• Anonyymi

Kelan täydennyksen kanssa hieman yli 1200€/kk nettona.
      Kulut? En todellakaan tiedä. Etuajassa eläkkeelle jäänyt mieheni hoitaa kaikki laskut netissä.
      Maksan itse satunnaisia hankintojani. Suurin kohde on kylpylä. Olemme siellä juhlapyhät paketissa jonka minä varaan ja maksan luottokortilla.
      Vähäisten eläkerahojen tilille kertymisessäkään ei ole järkeä mutta ajoittain mieheni tekee joitakin pieniä sijoituksia.

• Anonyymi

Anteekki, mutta miten ollaan paketissa?

Toinen, opettele ajoissa kaikki laskujen käytännöt, elämä voi yllättää.
        Kokemuksesta näin sanon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Anteekki, mutta miten ollaan paketissa?

Toinen, opettele ajoissa kaikki laskujen käytännöt, elämä voi yllättää.
        Kokemuksesta näin sanon.

Paketti? Täysihoito tai puolihoito. Kummassakin kylpylän sauna- allas- ja kuntosalipavelut.
        Puolihoidossa on yksi ateria vähemmän kuin täysihoidossa.
        Pystyisin hoitamaan kaikki laskut mutta miksi pitäisi molempien sählätä niiden kanssa?
        Tämä tapa ei aiheuta päällekkäisyyksiä eikä laiminlyöntejä.
        Ennen nettiaikaa minä hoidin kaiken maksuliikenteen pankin automaatilla.
        Elämän yllätys?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Paketti? Täysihoito tai puolihoito. Kummassakin kylpylän sauna- allas- ja kuntosalipavelut.
        Puolihoidossa on yksi ateria vähemmän kuin täysihoidossa.
        Pystyisin hoitamaan kaikki laskut mutta miksi pitäisi molempien sählätä niiden kanssa?
        Tämä tapa ei aiheuta päällekkäisyyksiä eikä laiminlyöntejä.
        Ennen nettiaikaa minä hoidin kaiken maksuliikenteen pankin automaatilla.
        Elämän yllätys?

Elämän yllätys on se, että toiselle tapahtuu jotain. Onnettomuus, lähtee toisen matkaan ja se pahin, että aika jättää.
        Täytyy olla aina ajan tasalla perheen kuluista, vakuutuksista, pankkitileistä, jotta tietää, mihin varautua, jos jotain sattuu.

Vierestä seurannut pariakin juurikin eläköitynyttä pariskuntaa, joista toinen pariskunnasta jäi yksin ja oli elänyt samoin kokonaan ns. toisen toiminnan varassa ja pulassa oli.

• Anonyymi kirjoitti:

Elämän yllätys on se, että toiselle tapahtuu jotain. Onnettomuus, lähtee toisen matkaan ja se pahin, että aika jättää.
        Täytyy olla aina ajan tasalla perheen kuluista, vakuutuksista, pankkitileistä, jotta tietää, mihin varautua, jos jotain sattuu.

Vierestä seurannut pariakin juurikin eläköitynyttä pariskuntaa, joista toinen pariskunnasta jäi yksin ja oli elänyt samoin kokonaan ns. toisen toiminnan varassa ja pulassa oli.

Kyllä. Pitää osata varautua ja ennakoida. Koskaan ei tiedä mitä elämä tullessaan tuo.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onneksi tuo riippuvuus ei koske meitä. Kaikki on yhteistä lukuunottamatta Espanjan asuntoa ja Deutcshe pankin tiliä jolta hoittu asunnon kustannukset. Se on testamentattu lapsillemme mutta minulla olisi halutessanai nautintaoikeus.
        Voin halutessani milloin tahansa katsoa taloudellisen tilanteemme. tulo- ja kulurakenteemme yms. Tosin se ei ole aikoihin kiinnostanut.
        Pörssisijoituksemme ovat OP:n notariaatissa johon jouduimme muuttamaan eläketilini Nordean suljettua tallelokero osaston.
        Tiedän lokeron sisällön ja meillä molemmilla on sinne pääsy todistamalla henkilöllisyytemme ja sormenjälkitunnisteella. Loppu hoituu omalla avaimella.
        Suurin osa perheen kuluista menee suoraan käyttelytililtämme.
        Mikä tärkeintä! Tilimme ovat ehdolla Rva TAI Hra. Siis toisen leskeytyessä pystyy hän jatkamaam tilin käyttämistä täysin saumatta.

Ainoa mieheni varassa oleva asia on kuljettaminen. Hänen jäätyä aikanaan kokonaan kotiin katsoin ajokorttini tarpeettomaksi.Mieheni hoitaa. Myöskään keskusta-asumisen vuoksi emme välttämättä tarvitse mitään moottorivekotinta. Emme yksityistä emmekä julkista. Jos tulee tarve niin taksitolppa on parinsadan metrin päässä ja osaavat kyllä tulla ovelle puhelinsoitollakin.
        Leskeytyessäni joutuisin järjestämään ruokahuoltoni uudella tavalla. Luultavasti tyydyttäisin valtaosan ravinnon tarpeestani jossakin läheisessä ruokalassa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onneksi tuo riippuvuus ei koske meitä. Kaikki on yhteistä lukuunottamatta Espanjan asuntoa ja Deutcshe pankin tiliä jolta hoittu asunnon kustannukset. Se on testamentattu lapsillemme mutta minulla olisi halutessanai nautintaoikeus.
        Voin halutessani milloin tahansa katsoa taloudellisen tilanteemme. tulo- ja kulurakenteemme yms. Tosin se ei ole aikoihin kiinnostanut.
        Pörssisijoituksemme ovat OP:n notariaatissa johon jouduimme muuttamaan eläketilini Nordean suljettua tallelokero osaston.
        Tiedän lokeron sisällön ja meillä molemmilla on sinne pääsy todistamalla henkilöllisyytemme ja sormenjälkitunnisteella. Loppu hoituu omalla avaimella.
        Suurin osa perheen kuluista menee suoraan käyttelytililtämme.
        Mikä tärkeintä! Tilimme ovat ehdolla Rva TAI Hra. Siis toisen leskeytyessä pystyy hän jatkamaam tilin käyttämistä täysin saumatta.

Ainoa mieheni varassa oleva asia on kuljettaminen. Hänen jäätyä aikanaan kokonaan kotiin katsoin ajokorttini tarpeettomaksi.Mieheni hoitaa. Myöskään keskusta-asumisen vuoksi emme välttämättä tarvitse mitään moottorivekotinta. Emme yksityistä emmekä julkista. Jos tulee tarve niin taksitolppa on parinsadan metrin päässä ja osaavat kyllä tulla ovelle puhelinsoitollakin.
        Leskeytyessäni joutuisin järjestämään ruokahuoltoni uudella tavalla. Luultavasti tyydyttäisin valtaosan ravinnon tarpeestani jossakin läheisessä ruokalassa.

Hoidin itse aikoinaan koko taloutemme. Tiesin, mitä tuli ja mitä meni. Jos en olisi huolehtinut, niin raha ei koskaan olisi riittänyt mihinkään. Muutamat kerrat jouduin hakemaan rahaa sosiaalihuollosta. Oman asunnonkin sain ostettua vasta erottuamme. Asuimme aine kaupungin vuokra-asunnossa.
        Nyt on asunto maksettu ja rahaa riittää lapsillekin ja elämä on helppoa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hoidin itse aikoinaan koko taloutemme. Tiesin, mitä tuli ja mitä meni. Jos en olisi huolehtinut, niin raha ei koskaan olisi riittänyt mihinkään. Muutamat kerrat jouduin hakemaan rahaa sosiaalihuollosta. Oman asunnonkin sain ostettua vasta erottuamme. Asuimme aine kaupungin vuokra-asunnossa.
        Nyt on asunto maksettu ja rahaa riittää lapsillekin ja elämä on helppoa.

Poikamme kohdalla rouvan itsekkään huoleton käyttäytyminen johti avioeroon. Onneksi ennen lasten hankkimista.
        Miehelle jäi juuri valmistuneen, kookkaan pääkaupunkiseudulla sijaitsevan talon velat hoidettaviksi. Tilanne johti talon myymiseen ja muuttoon uuden rouvan kanssa Vaajakoskelle vuokrarivariin.
        Opiskeluajan rakkauden kanssa meni hukkaan kymmenisen vuotta.
        Ensimmäinen rouva valmistui liikeverotukseen erikoistuneeksi juristiksi ja herra oletti velan hoidon kevenevän mutta rouva lmoitti, että hänen tulonsa ovat hänen rahojaan.

• Anonyymi

Suuri osa yksinäisistä vanhuksista elää kädestä suuhun. Mitään ei ole säästössä eikä juuri jääkkään. Sen jälkeen kun tarvii kotisairaanhoitoa , varmasti ei jää mitään.

• Anonyymi

Säästättekö te arkkurahoja vai mihin?

• Anonyymi

Kun elää vain todellisten tarpeidensa mukaan niin pienestäkin eläkkeestä jää jotain kuluttamatta. Kyse ei ole säästämisestä vaan lisääntyneestä valinnan vapaudesta tyydyttää järkeviä mielihalujaan.
        Meidän mielihalumme oli matkustelu joka loppui 4 vuotta sitten terveydellisistä syistä.
        1971 jälkeen olimme olleet yhteisillä ulkkarimatkoilla yhteensä noin 18 kuukautta.
        4 maanosaa ja 52 valtiota. Alkupää halvalla auto/teltta menetelmällä Euroopassa ja siitä tasoa nostaen ja aluetta laajentaen lämpimien merien täysihoitoristeilyihin jatkoviikkoineen lähtösataman tienoilla.
        Jo muutaman vuoden ajan olemme juhlapyhiksi juuttuneet läheiseen kylpylään.

• Anonyymi

Minä ainakin säästän mm. sen varalle, jos tarvitsee vaikkapa sairaalahoitoa, ei sekään ilmaista ole tai lääkekulut nousevat syystä tai toisesta.

Varauden myös siihen, että lapseni eivät selviydy opintolainan lyhentämisestä, koska vakinaisia työpaikkoja ei ole.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä ainakin säästän mm. sen varalle, jos tarvitsee vaikkapa sairaalahoitoa, ei sekään ilmaista ole tai lääkekulut nousevat syystä tai toisesta.

Varauden myös siihen, että lapseni eivät selviydy opintolainan lyhentämisestä, koska vakinaisia työpaikkoja ei ole.

On mukavaa ottaa, jos tarvitsee!

• Anonyymi

Säästäminen terminä antaa minulle kuvan tilanteesta jossa kulutushaluja olisi mutta jostakin halutusta tinkiminen on säästämistä.
      Oma asenteeni on ollut että eletään elämän perustarpeiden mukaisesti liiottelematta vaatimattomuudessa.
      Kun rahaa jää kuluttamatta niin se ei ole säästämistä. Toki onhan se kuluttamattomuus säästymistä.
      En ole koskaan kiusaantunut näköpiirissä olevista hyödykkeistä jotka varmaan olisivat mukavia mutta en todellakaan tunne tarvitsevani.
      Tällä asenteella metallin sekatyömiehen ja osa-aikaisen marketin kassan talous oli siinä kunnossa, että 50v:n pinnassa voimme lopettaa töissä käymisen.
      Myimme aktiiviaikana velaksi rakennetun rinnetalon ja muutimme keskustan ylimmän kerroksen kolmioon.
      Eläkkeet ovat niukkojen kertymävuosien ja palkkojen mukaisia. Vaimoni eläkettä täydentää kela. Elämme ilman anottavia tukiaisia.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      71
      6217
    2. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      133
      5594
    3. Helena Koivu on äiti

Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      471
      3465
    4. Ovatko naiset lopettaneet sen vähäisenkin vaivannäön Tinderissa?

Meinaan vaan profiileja selatessa nykyään valtaosalla ei ole minkäänlaista kirjoitettua tekstiä siellä. Juuri ja juuri s
      Nettideittailu
      109
      1847
    5. Suomi vietiin Natoon väärin perustein. Viides artikla on hölynpölyä. Yksin jäämme.

Kuka vielä uskoo, että viides artikla takaa Suomelle avun, jos Suomeen hyökätään. Liikuttavasti täällä on uskottu ja ved
      Maailman menoa
      383
      1293
    6. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      38
      1276
    7. Et ilmeisesti aio enää ikinä olla tekemisissä

Että näinkö se menee
      Ikävä
      67
      1081
    8. Sydämeni on sinun luona

Koko ajan. Oli ympärilläni ketä oli niin sinä olet vain ajatuksissa ja tunteissa. En halua muiden kosketusta kuin sinun
      Ikävä
      47
      984
    9. Trump ja Venäjä

Huomasitteko muuten... Käytännössä ainoat valtiot, joille Trump EI eilen asettanut typeriä tariffejaan, olivat Venäjä ja
      Maailman menoa
      110
      922
    10. Jatkuva stressitila

On sinun vuoksesi kun en tiedä missä mennään mutta tunteeni tiedän ainoastaan
      Ikävä
      52
      889
    Aihe