On poistettu kaksi aloitusta ja pitkät ketjut aiheesta, mitä on tänään mielessä. Poistakaa sitten tämänkin, jos siltä tuntuu, ei ole tarkoitus ärsyttää ketään.
Katsoin eilen ohjelman jossa suomalainen tutkija Hannele Korhonen oli mukana tutkimusryhmässä Arabiemiraateissa luomassa keinotekoisesti sadetta aavikolle. Hyvä että kehitystä tapahtuu muun maailman sekamleskan tiimellyksessä.
Mitä sinun päivääsi....?
Mitä tänään kuuluu sinulle
37
709
Vastaukset
- Anonyymi
Poliittisen propagandan saakin poistaa, aivan hullua touhua esim. 70+ palstalla, joka on täynnä sitä.
- Anonyymi
katsoin eilen Pokka pitää jakson BBC:n kanavalta
olen pannut merkille että ns. lineeaarinen = tavallinen tv ei pian sisällä muuta kuin
uusintoja joten
pian ei ole muuta katsottavaa kuin uutiskanavia
hiukan BBC on lisännyt uusia avaruusohjelmia- Anonyymi
BB oli surkea ohjelma, jonka suomalaisetkin omivat, kun tollon vikaa omaavat....
- Anonyymi
Bokka Bitää on enklantilaista huumoria jossa siis ei ole mitä
vaan joka perustuu mihin?- Anonyymi
Ei pidä pokata väärin. Pokassa reetin voi saada.
- Anonyymi
Joka jakson vitsit olivat aina samat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joka jakson vitsit olivat aina samat.
Siinei vissiin ollu taustanaurua, niinku pulmusissa?
- Anonyymi
Olin matkamessuilla. Mukaan kotiseudulta kesäteatteriesitys, jos vaikka sinne lähtisi kesällä. Eikä yhtään liity matkaan, ostin paljousalennuksella 6 isoa purkkia isey skyriä ja pohjoiskarjalaisia shultsinoita, hirvipiirakoita (joku muu tuo toinen sana), pyöreä karjalanpiirakka jossa puolukkahilloa (silläkin oma nimi) ja joku muu pallero vielä. En hallitse noita nimiä.
- Anonyymi
Kiitos kysymästä, hyvää kuuluu.
Tyttäreni kävivät ja tapaamme huomennakin, silloin myös lapsenlapset tilaisuudessa mukana.
Kultainen venlagaala menossa typerine puujalkavitsekneen, ei siinä siis mitään uutta.- Anonyymi
Peltsi ja Osmo saivat kait jonkin "lasten ja nuorten ohjelma"-venlan? 🐻❄️
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Peltsi ja Osmo saivat kait jonkin "lasten ja nuorten ohjelma"-venlan? 🐻❄️
Osmo sai vuoden esiintyjä-Venlan ja yhdessä + muut tekijät he voittivat vuoden ohjelma-Venlan. Molemmat siis yleisöäänestysvoitot 👍
Anonyymi kirjoitti:
Osmo sai vuoden esiintyjä-Venlan ja yhdessä muut tekijät he voittivat vuoden ohjelma-Venlan. Molemmat siis yleisöäänestysvoitot 👍
Oikeaan osoitteeseen meni.❤
- Anonyymi
Siili25 kirjoitti:
Oikeaan osoitteeseen meni.❤
Niin meni oikeaan osoitteeseen. Oikea päätös mielestäni heiltä myös se, että Osmo keskittyy kasvamiseen, opiskeluun ja leikkimiseen. Vierailee vain Peltsin ohjelmissa silloin tällöin.
Sitten myöhemmin, jos kiìnnostus ja innokkuus on tallella hän jatkaa.
🫶 Anonyymi kirjoitti:
Niin meni oikeaan osoitteeseen. Oikea päätös mielestäni heiltä myös se, että Osmo keskittyy kasvamiseen, opiskeluun ja leikkimiseen. Vierailee vain Peltsin ohjelmissa silloin tällöin.
Sitten myöhemmin, jos kiìnnostus ja innokkuus on tallella hän jatkaa.
🫶Samaa mieltä. Osmolle kasvurauha .
- Anonyymi
Ihastuin pitkän tauon jälkeen Dickensiin ja luettuani "Jouluillan" tilasinkin nettidivarista lisää kaksi hänen kirjaansa. Sain tänään paketin, kotiintuotuna. Yksi tarina onkin jo heti luettu...
Olen onnellinen jos lukuharrastukseni jatkuisi taas, luin aikoinaan kaiken aikaa. Sitten tuli taukoa kun juutuin vain tuijottamaan telkkaria. Sieltä tulee parast'aikaa Neiti Marple ja rukiinjyvät, n. 30. kertaa. Tai 40.
Tallennan hyviä elokuvia ja jos ei muuta tule, katson niitä. Eräs suosikkini on "Fargo". Myös "Pieni suklaapuoti". Tuo "Fargo" perustuu löyhästi tositapaukseen 1980-luvun lopun Minnesotassa. Siihen on jotenkin helppo samaistua, tapahtumat sijoittuvat kai Minnesotan (mahd.) norjalais (?)-alueille. Siellähän asuu paljon myös suomalaisia. Jopa oma isoisäni isä aikoinaan hylkäsi perheensä ja häipyi niille maille. Siksikin "Fargon" asukkaat tuntuvat jotenkin kotoisilta. (Ohjaus Coenin veljekset).- Anonyymi
Dickensin Saiturin joulun olen lukenut kauan sitten, joten voisin laittaa listalle. Näinkin joulun aikaan sen jossain kirjaston listasuosituksissa.
Pieni suklaapuoti oli ihastuttava ja Juliette Binoche jäi mieleen.
Fargoa en ole nähnyt, yritänpä pitää silmät auki. Pidit noista kahdesta ensin mainitusta, niin sen perusteella. Tästä tuli mieleen 23. joulukuuta 1994, kun English Theatre Company oli Tukholmassa ja esitti Vasateatterissa Dickensin A Christmas Carol. Menimme sitä katsomaan poikani ja hänen serkkunsa kanssa.
Lavastus oli puolipimeää, eikä sieltä paljon muuta erottanut kuin nokisen muuratun tulipesän. Ilmassa jännärintuntua. Niin saimme seurata saituri Ebenezer Scroogen muuttumista lempeämmäksi mieheksi.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Dickensin Saiturin joulun olen lukenut kauan sitten, joten voisin laittaa listalle. Näinkin joulun aikaan sen jossain kirjaston listasuosituksissa.
Pieni suklaapuoti oli ihastuttava ja Juliette Binoche jäi mieleen.
Fargoa en ole nähnyt, yritänpä pitää silmät auki. Pidit noista kahdesta ensin mainitusta, niin sen perusteella."Saiturin joulu" on juuri tuo samainen "Jouluilta" / Christmad carol. Tarina on moneen kertaan suomennettu ja eri nimillä.
Mulla on kirja Dickens: "Kaksi kertomusta", jossa on tuo tarina "Jouluilta" sekä myös "Uudenvuoden kellot". Kääntäjä Werner Anttila (n. 100 vuotta sitten) on mahtava! Todella eläväistä kieltä. Nauroin ääneen, ja tämä on jo paljon. Tuo kirja varmaan löytyy kirjastosta. (Karisto oy v. 2000)
- Anonyymi
Hei aloittaja ! Harmi kun en huomannut ohjelmaa "sateen tekemisestä".
Olen nähnyt yhden ja se oli kerrassaan mielenkiintoinen ja voi luoda
mahtavat mahdollisuudet kasvattaa mm. hyötykasveja kuivilla seudulla.
Katson yleensä aina kaikenlaisia mielenkiintoisia dokumentteja
tai asiaohjelmia.
Harmi on myös, että kivoja ketjuja poistetaan. Syytä ei kukaan tiedä.
Kummallista se on joka tapauksessa.
Kiva, että joku kysyy "mitä sinulle kuuluu", kun ei kukaan koskaan kysy
yksinäiseltä. Kiitos aloituksesta !
Päiväni meni mönkään, kun en jostain syystä saanut unta kuin vasta
aamuyöstä ja heräsin kuitenkin aikaisin. Ei siis ole kuulumisia tästä päivästä
kerrottavaksi, kun on ollut pökkyrässä. - Anonyymi
Kellä täällä on valta päättää mitä aloituksia saa olla ?
Täältä poistellaan tämän tästä asiallisia aloituksia aivan kuin me olisimme imbesillejä, joille ei jotkut aiheet sovi ja jotka tarvitsevat kaitsemista ja
holhousta. Sellainen on meidän palstalaisten ihmisarvoa alentavaa,
että joku arvioi tietävänsä paremmin mistä aiheista aloituksia sopii tehdä.
Jospa saisimme itse päättää ilman holhousta ? Yhden ihmisen mielipide
ei voi kävellä monen yli ja yhdenkin ihmisen aloitus on arvokas,
vaikka siitä ei olisi kiinnostunut kuin yksi ihminen.Minä olen ihmetellyt aivan samaa, (yksi aivan asiallinen aloitukseni katosi) ja olen sitä mieltä että se on Robocop joka täällä mellastaa: automaatio ja algorytmi; tekoäly josta on väännetty tekotyhmä despoottinen palstamoderaattori. Tiettyjen yhteensattumien summa ja ohjelmoidut "väärät" sanat tekstissä, poistattavat parhaimmatkin aloitukset.
- Anonyymi
Poistin eilen joulukuusen koristeet. Ja kas, aamulla oli vielä yhdessä ikkunassa tonttu ja seinällä roikkui käsin nysvätty pieni joulupukki. Miten sitä ei muka huomaa. Ei muuta kun taas emännänjatko kehiin ja yläkaappiin kuusenkoristelaatikkoa avaamaan. Ystävätär ei enää nouse millekään jatkolle.
- Anonyymi
Olen alkanut säästää uuteen kolmioon sain tarjouksen Stadin keskeiseltä rantapaikalta hyvät näköalat, uusi talo
YIT:n Helsingin Nihdin Torni
Kerros 14 hyvä pohja perheasunto 87 neliön kolmio alennettu hinta nyt 1 213 900 euroa. Vuokratontti kyllä mutta sen saa lunastettua itselleen 114 714 eurolla - Anonyymi
Tosi edullinen. Iske kiinni vaan. Harvoin on noin halpaa 87 neliötä tarjolla.
- Anonyymi
Kalasatamaa myydään halvalla, koska siellä on jo heti ilmennyt isoja ongelmia:
- Ainakin rakennusongelmia: korkeat tornit eivät olekaan olleet niin hyvin rakennettuja. En muista mitä ne rakennusviat ovat olleet, mutta niitä on. Joku kerta koko tornitalo romahtaa kuin 9/11.
- Asukasongelmia: rappuihin murtaudutaan, ovia rikotaan, samoin isoihin kellaritiloihin.
On alkavaa slummia. Toinen uus-ongelma-alue on Laajasalon Kruunuvuorenranta.
- Anonyymi
Mitä kuuluu yökypeleille ? Illalla väsyttää, mutta kun tulee
nukkumaanmenoaika ei enää väsytä. Miten rytminsä voisi muuttaa ? - Anonyymi
Olen antanut periksi, eli Ei mitenkään. Olla nukkumatta jos ei nukuta. Viime yönä valvoin ja pyörin sängyssä ja sitten hieman alkoi jo nälättää. Hain pakasteesta paistetun kanaviipaleen. Imeskelin sitä hitaasti kyljelläni sängyssä ja kuuntelin yöradiota. On se uni sitten tullut kahden maissa ja nukuin puoli kahdeksaan.
Tiedättehän että pikkunälkä menee ohi myös sillä että on syövinään. Hitaasti tekee samoja liikkeitä kuin syömisessä. Pitää ruokaa kauan suussa ja ottaa siitä mausta jokaisen hivenen. Ja aika selättää pikkunälän. Koska jos syö enemmän, sitten uni ei tule ainakaan.- Anonyymi
Minulla on leipäpalasia yöpöydällä. Kun herään kesken unien mutustelen niitä
hitaasti niin nukahdan takaisin. Palaset pitää olla hyvin pieniksi leikattuja,
jos sattuu nukahtamaan kesken nielemisen,, ettei tukehdu.
Pullo vettä minulla on myös yöpöydällä, juon siitä pieni kulauksia leivän
kanssa.
- Anonyymi
Kodin puhtaanapitoa olen tässä aamulla pohtinut, koska olen joutunut
käyttämään kotiapua, kun itse en kykene läheskään kaikkeen enää.
Esimerkkinä ikkunoittenpesu.
Pari kertaa vuodessa olen tilannut kunnollisemman siivouksen. johon
on sisältynyt lattioiden pyyhkiminen yms. Pystyn vielä imuroimaan
hyvänä päivänä. Ainaisen selkäkivun takia en aina, kun olisi tarvis.
Kaappien ovia en saa pyyhittyä kuin alhaalta, kun en uskalla nousta rappusille.
Nyt on pakko tinkiä siivouksesta.
Kotitalousvähennyksiin eli verohelpotuksiin tuli suuri muutos vuodenvaihteessa. Vuodesta 2025 eteenpäin maksimimäärä kotitalous-, hoiva- ja hoitotyöstä on
enää 1 600 euroa, kun viime vuonna vastaava summa oli vielä 3 500 euroa.
Itse olen käyttänyt siivouspalveluihin vuosittain vain noin 1400 euroa ja saanut
siitä takaisin 840 euroa eli itselleni on jäänyt maksettavaa vain 550 euroa
vuodessa plus ensimmäinen siivous 100 euroon asti.
100 euroa on ollut alkuomavastuu.
Omavastuu nousi nyt 150 euroon ja vähennys puolittui.
Vähennys on niin pieni enää, että ei ole varaa tilata apua enää kuin
ikkunoitten pesuun.
Kotitalousvähennys tuli alunperin siksi, että pienituloinenkin ihminen,
joka apua tarvitsee voisi sitä tilata itselleen.
Hallitus pilasi koko idean.
Ei voi ymmärtää hallituksen ajattelua.
Päätös aiheuttaa työttömyyttäkin.
Nythän myös kodinhoitofirmojen ihmisiä jää työttömäksi,
kun asiakkaat vähenevät, että oliko hallituksen päätös viisas ?
Ei takuulla ollut miltään kantilta. - Anonyymi
Kotitalousvähennys työstä oli ennen 60 %. Nyt enää 35 %.
Minulle kaksi tuntia siivousta maksoi 100 euroa ja vähennyksen jälkeen 40 euroa.
Se tuntui kohtuulliselta, koska ammatti-ihminen saa paljon puhdasta
aikaan kahdessa tunnissa.
Moni muunkin hinta on noussut, muun muassa turvapuhelimen kuukausimaksu 1.1.2025 alkaen.
Yhtään enempää ei ole varaa siivouksesta maksaa ja ilman rahaa ei apua saa.- Anonyymi
Pitäisi vissiin heittää kaikki mahdollinen pois, ettei jäisi kuin ihan välttämättömin
niin olisi helpompi siivota. - Anonyymi
En ole vielä käyttänyt mitään kotipalveluja, teen kaikki työt yksin.
Vielä kestää pää tikkaille nousun, yläkaapissa on petivaatteet ja ylimääräinen patja. Oli viimeksi vieraiden jälkeen hankala saada se patja ylös, vaikeampaa kuin koskaan ennen.
Taitaa voimat hävitä.
En vielä anna periksi, ikkunoiden pesu on mielipuuhaa, kun saa nuo lukitukset auki, se on kuin tanssia.
Nyt ei pestä ikkunoita, kahtakymmentä ja yli pakkaset alimmillaan.
- Anonyymi
Ikkunoitten ja lattioitten pesu on viimeisiä töitä mitä huvittaa tehdä.
Pienimuotoisista töistä imuroiminen ja tiskaaminen.
En teekään, en ole vuoteen pessyt ikkunoita enkä lattioita.
Mistä sitä likaa tulisi, kun yksi ihminen elää pienimuotoisesti ja siististi ?
Kotityöt eivät ole ikinä inspiroineet minua. Olen inhonnut siivoamista
lapsuudestani alkaen, kun lauantaina koko koti oli siivoamisesta sekaisin
kuin helvetin porstua.
Matot revittiin ulos ja niitä hakattiin vimmalla. Sinkkiämpärissä oli vesi lattian
luuttuamista varten. Ensin lattia piti lakaista ja sitten harjata kontallaan ja lopuksi pyyhkiä rätillä. Kuuraamista ja pesemistä kesti koko päivän. Koko perhe oli
alistettu siihen, kun pirttihirmulla oli pakkomielle tehdä suursiivous
joka viikko.
Lauantai-illan päätteeksi oli sauna. - Anonyymi
Minä ravistelen ulkona pienet matot edelleen. Niitä on niin hankala imuroida että pääsee helpommalla kun vie ulos. Ja siinä kertyy askelia vaikka en niitä mitenkään laskekaan. Mitään suursiivouksia en ole tehnyt enää vuosikymmeniin.
- AnonyymiUUSI
Sain tänään "pitkin hampain" imuroiduksi. Kyllä on elämä mennyt tylsäksi.
Kaipaan henkisiä piristyksiä, mutta se ei ole mahdollista
kodin ulkopuolella liikuntarajoitteiselle, joten on tyydyttävä
telkkariin ja kirjoihin. Onneksi on ne, kun ei juttukavereitakaan
enää ole. Tuntuu, että jokainen päivä on turha. Voisi vaikka
heittää veivit nurkkaan.- AnonyymiUUSI
Oletko niin liikuntarajoitteinen, että saisit taksiseteleitä?
Onko teillä seurakunnan tilaa jonne voi poiketa kuka tahansa kahvittelemaan ja keskustelemaan, riippumatta uskonnosta tai uskonnottomuudesta, kukaan ei kysele. Niihin pääsee rollaattorilla ja pyörätuolillakin Meidän kunnassa on ja siellä on erinomaisen mielenkiintoiset keskustelut. Uskonnosta keskustelevat vain ne jotka haluavat, saa ihan erikseen mennä srk:n työntekijän kanssa puhumaan.
Myös kirjasto tarjoaa senioreille ryhmiä, kirjaesittelyjä, konsertteja ja vaihtuva taidenäyttelykin on kivaa silmäruokaa.
Paistoin silakoita. Miten ei vielä tähän ikään opi että vain rautapannulla saa rapeita. Syön nyt teflonpannulla paistettuja velttoja lötköjä. Maku tietenkin on sama, rakenne eri. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Oletko niin liikuntarajoitteinen, että saisit taksiseteleitä?
Onko teillä seurakunnan tilaa jonne voi poiketa kuka tahansa kahvittelemaan ja keskustelemaan, riippumatta uskonnosta tai uskonnottomuudesta, kukaan ei kysele. Niihin pääsee rollaattorilla ja pyörätuolillakin Meidän kunnassa on ja siellä on erinomaisen mielenkiintoiset keskustelut. Uskonnosta keskustelevat vain ne jotka haluavat, saa ihan erikseen mennä srk:n työntekijän kanssa puhumaan.
Myös kirjasto tarjoaa senioreille ryhmiä, kirjaesittelyjä, konsertteja ja vaihtuva taidenäyttelykin on kivaa silmäruokaa.
Paistoin silakoita. Miten ei vielä tähän ikään opi että vain rautapannulla saa rapeita. Syön nyt teflonpannulla paistettuja velttoja lötköjä. Maku tietenkin on sama, rakenne eri.Rautapannulla parhaat räiskäleetki.
Silakoita ei ole kaupoissa. Mauttomia fileitä.
Ennen paistettiin kaikki rautapannulla ja uuniruoka tehtiin valurauta padassa
Valurauta padassa keitettiin vesi hellalla, jossa oli pieni keskilevy ja renkaat, niitä otettiin pois tarpeeksi, että tuli nuoli padan pohjaa.
Rauta astiat, saimme rautaa raudasta.
Eipä ole muistissani että anemiata olis puhuttu
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r357031JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!
Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t256077Nolointa ikinä miehelle
On ghostata nainen jonka kanssa on ollut ystävä tai ollu orastavaa tapailua pidemmän aikaa. Osoittaa sellaista moukkamai1003205Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.5562948V*ttuu että mä haluan sua
Jos jotain ihmistä voi kunnolla haluta, niin hän on se. Voi Luoja auta jo! Joku jeesus hjelppa mej!602797- 572373
Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä
Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳342236- 332104
Sattuma ja muutama väärinkäsitys
vaikuttivat siihen millaiseksi tämä kaikki muodostui. Pienet aikanaan huomaamattomat käänteet. Seuraava näytös on jo tul321873Ei ois kyllä kivaa
Jos miestä ei kiinnostais ollenkaan minun seura. Aina huitelis ties missä tai olis omassa seurassaan. Kaikki muu ois kiv71441